De fleste husker nok det svar, som Steve Jobs angiveligt skulle have givet en Apple-kunde som svar på, at kunden havde problemer med signalet på sin nye iPhone 4: »Du holder den forkert.«
Mange oplever sporadisk eller konstant problemer med især dataforbindelsen på deres smartphone, men det er ikke altid kun teleselskabets skyld, påpeger den danske teleanalytiker John Strand, som har samlet 10 grunde til, at du kan få et dårligt signal på din smartphone:
- Den forkerte telefon. En antenne er ikke bare en antenne, og visse nye modeller har dårligere antenner end deres forgængere. Det gælder blandt andet iPhone 5 og Galaxy SIII, viste dansk undersøgelse.
- For mange apps.
- Gratis apps med reklamer æder båndbredden.
- Åbne apps, der kører i baggrunden.
- For mange Facebook-venner eller nogle få meget aktive venner, som er skyld i mange notificeringer.
- Dit styresystem. Den nyeste version er ikke altid den bedste.
- En telefon er ikke den samme fra forskellige fabrikker, så en Galaxy SIII kan indeholde forskellige komponenter.
- Myldretid med mange brugere på samme mobilmast.
- Togrejser. Du bevæger dig hurtigt mellem mobilmaster og sidder i en kasse, der blokerer radiosignalet.
- Din mobiludbyder. Det bedste netværk for dig, er det med den bedste dækning, der hvor du bruger din telefon.