10 års spiludvikling på Vimmelskaftet i København er slut: Microsoft lukker Press Play

Fire år i Microsoft-koncernen blev det til for den danske spiludvikler Press Play. Nu har it-giganten besluttet at lukke to ud af 10 Microsoft Studios enheder.

Microsoft har besluttet at lukke deres prisvindende spiludviklingscenter, Press Play, på Vimmelskaftet i København. Spiludviklingsfirmaet har været ejet af Microsoft i knap fire år, og har eksisteret siden 2006, men nu er det slut.

Også et andet Microsoft gamecenter, Lionhead Studios, beliggende i Surrey, sydvest for London bliver lukket.

Baggrunden er, at man stopper videreudviklingen af de Xbox-spil, de to afdelinger arbejdede på.

En vanskelig beslutning, lyder det fra Hanno Lemke, General Manager, Microsoft Studios Europe.

»Efter megen overvejelse har vi besluttet at lukke for udviklingen af Fable Legends, og vi forhandler nu med medarbejderne om lukningen af Lionhead Studios i England. Derudover vil vi lukke Press Play Studios i Danmark,« lyder det i en Xbox pressemeddelelse.

Opkøbt i 2012

Press play blev opkøbt i juni 2012 af Microsoft.

»Vi er tre rigtigt tilfredse grundlæggere, som ikke kan få armene ned,« lød det dengang fra direktør og medstifter af Press Play, Rune Dittmer, til Version2.

Læs også: Microsofts danske spil-darling: Vi kan ikke få armene ned

Ifølge Hanno Lemke har det været en svær beslutning, som han understreger intet har at gøre med de ansatte udviklingsteams:

»Vi er utrolig heldige at have medarbejdere med talent, kreativitet og engagement i disse studios,« lyder det.

Fans har taget danske spil med storm

Press Play har ifølge Hanno Lemke været enestående i branchen med deres unikke kreativitet bag Spil som Max:The Curse of Brotherhood og Kalimba, som begge har taget fans med storm.

Lionhead Studios fremhæves for Fable-serien, som har været på markedet de sidste ti år og medført millioner af fans.

Microsoft bedyrer, at man fortsat vil støtte udvikler communities i Storbritannien og i Europa, lige som man fortsat vil udvikle spil, bare på de andre Studios-enheder.

»Vi takker de ansatte hos Lionhead og Press Play for deres bidrag til Xbox og selskabets spil.«

Samtidig lover man at hjælpe medarbejderne i de to virksomheder med en ny karriere inden for Xbox-udvikling, eller med at få job i andre spiludviklingsmiljøer.

Press Play takker også deres mange fans:

»Tak til vores dedikerede fans, som har været med på vores rejse,« lyder det på Press Plays danske hjemmeside

Følg forløbet

Kommentarer (6)

Bent Jensen

"Baggrunden er, at man stopper videreudviklingen af flere Xbox-spil."
Da man fjernet kinetic fra xbox, blev det bare til en standart PC gamer PC.
OG ikke et godt et af slagsen, med et dårligt OS og Medie understøttelse

De "børn" jeg kender som spiller konsol spil, har også købt en PS4.
Har selv afleveret mit tilbage på grund af dårligt medie afspilnings understøttelse.
Og sat den gamle PS3 på plads igen, den fungere bedre.
Det bliver ikke til en ny konsol ved mig, men en chromecast til 250,- som mediecenter, hvis jeg skal have noget nyt.

Synd hvordan manglende "ready to marked" fik ødelagt et ellers godt produkt.

Jimmi Thøgersen

Nah, det er en uheldig oversættelse - det er to spil "man" har valgt at stoppe videreudviklingen af, hvor Fable Legends har været helt ekstremt luftigt mht. både indhold og udgivelsesdato - og fan-reaktionerne har været lunkne "at best" fra starten.

Hvad angår Press Play virker det lidt som et shit move fra Microsoft - selv om jeg dér ikke rigtig kender nogen baggrund, virker det lidt som "vi tror ikke vi kan sælge det", mere end reelle problemer i udviklingen (er trods alt heller ikke så længe siden, de blev indlemmet i "Microsoft Game Studios").

Og hvad angår Xbox One/PS4, ja - var (og er) lidt undervældet af begge.

Henning Mølsted Journalist

Debattøren mangler at medtage en afgørende efterstilling til sætningen, der er kopieret ind.

I artiklen fremgik det at 'Baggrunden er, at man stopper videreudviklingen af de Xbox-spil, de to afdelinger arbejdede på.' Den sidste del er ret afgørende for forståelsen.

Desuden fremgår det af manchetten, at Microsoft stadig omfatter otte Studiosenheder.

Det ville være mere interessant at læse debatindlæg fra kendere af Press Play om, hvad der er den egentlige baggrund for lukningen.

Bent Jensen

I har da aldrig lade en god EB overskrift, der kunne give lidt klik, været kriteriet for
hvordan i saxet et udklip ?
Det kan også været svært at forholde sig til tekst og forståelse i en "google" oversat artikkel, som måske har været forbi 4-5 forskellige medier, med tilretning og forkortelser.

Men min kommentar kom, i errindring om hvordan jeg oplevedet både PS4 og Xboks One, og hvor skuffet jeg er over begge de nye bokse, PS4 som bare er en opgraderet PS3. Men især Xboks, der kunne være et mediecentere, informationscenter også meget andet, men ikke blev det.
Måske på grund af licenser, patenter, dårligt planlægning, eller bare manglende vilje. Med de penge og resuer der er bag kunne det være lavet så meget bedre,
Xboks One lever og ender som MS Mobil. Alt for lidt alt for sent. Man burde f.eks. have rigtigt surrund lyd på plads efter 3 år. Samt man smed XBoks kinetic ud, da det blev for dyrt, det eneste der skilte boksen ud fra en billig spil PC og de andre konsoler på marked.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen