Regeringen rykker på digitalisering – rykker du med?

Det er opmuntrende at se, at digitaliseringsdebatten også foregår i den analoge verden. Som da økonomi- og indenrigsminister, Margrethe Vestager, og erhvervs- og vækstminister, Ole Sohn, kort efter mit første indlæg om digitalisering her på bloggen i Berlingske bl.a. skrev:

”Regeringens kommende redegørelse om Danmarks Digitale Vækst vil bl.a. vise, at det ikke kun er den offentlige sektor, men i høj grad også det private erhvervsliv, der kan øge produktiviteten ved en højere grad af digitalisering.”

Og videre: ”Hvis vi skal høste frugterne af digitalisering, kræver det mere end hårdt arbejde. Det kræver samarbejde. Og det kræver, at vi lærer af de gode eksempler – både fra offentlige og private leverandører.”

At regeringen mener digitaliseringen alvorligt fremgår også af det nyligt fremsatte forslag til Lov om Offentlig Digital Post, som fra 2014 betyder, at ”det offentlige får ret til at sende digitale meddelelser i Offentlig Digital Post til alle borgere og virksomheder …. Med loven sidestilles retsvirkningerne af digital kommunikation i Offentlig Digital Post med retsvirkningerne af skriftlige meddelelser, der sendes med traditionel papirpost.”

Som man har kunnet læse her på Version2 rummer loven plads til undtagelser. Men målet er, at ”højst 20 procent … får en undtagelse og stadig skal have henvendelser fra … den offentlige sektor på papir …”.

I mit univers er regeringen i den grad på rette spor med blandingen af pisk og gulerod, selv om jeg næppe kan beskyldes for at tilhøre de ’digitale indfødte’ ;-) Nu skal vi bare have virksomhederne (især de mindre og mellemstore) med.

Perspektiverne er den enkeltes mulighed for selvbetjening døgnet rundt. For samfundet er det afgørende for, at vi kan holde os i front i en stærkt konkurrencebetonet verden. Jeg siger ikke, at det er vejen til lykkeland, men at det er den eneste vej fremad.

For hvad er alternativet?

Lars Mathiesens billede

Kommentarer (9)

Hans Schou

Ja! Ingen tvivl om det. At kommunikere med det offentlige elektronisk står højt på min ønskeseddel. Jo før, jo bedre.

Skattevæsnet kontaktede mig for nylig pr e-mail (Nigeria-brev?), og bad mig indbetale en mindre formue i restskat. Jeg kunne så logge ind med tastselv-kode og indbetale beløbet med DanKort (de bruger sgu Dibs.dk!) m/renter.

Som jeg har forstået det, så registrerer Skattevæsnet at jeg har downloadet min årsopgørelse, og så sender de den ikke pr postvæsen. Fint nok. Jeg hjælper gerne til at Skattevæsnet kan spare nogle skattekroner til postvæsnet. Nu er der næppe nogen der snyder sig ind og betaler min restskat, ikke engang min mor (shame on you (nul flere børnebørn)).

Når jeg ansøger kommunen om at få en plads til mit barn i en daginstitution (http://www.kk.dk/redirections/daginstitutioner.aspx), så kræves det at man har NemID, for at kunne ansøge. Jeg har ikke NemID (af en hel del årsager (http://schou.dk/artikler/nemid/)), så jeg må møde personligt op og ansøge. Pladsanvisningen er åbenbart udsat for en masse svindel med folk der søger om institutionspladser, uden reelt at have et ønske om det, eller en eller anden årsag.

Spøg til side. De eksisterende statslige og kommunale IT systemer er til at græde over, og har jeg så ikke et bedre forslag? Jo.

Jeg vil godt kommunikere krypteret med det offentlige. Der foregår ved at jeg skaber en "offentlig nøgle", og den aflevere jeg så på en eller anden måde til det offentlige (der er mange muligheder). Hovedsagen er at jeg at jeg skaber "nøglerne", og jeg opbevarer dem. Det er ikke til debat - glem det.

Mine nøgler kan blive kompromitteret, så det kan forekomme at jeg revoker dem (tilbagekalder).

Der er nogle mennesker der ikke forstår disse mekanismer. Dem må vi så hjælpe. Indsatsen er givet godt ud. Igen og igen. Man kunne tvinge DR til at sende noget om hvordan man gør hver dag i et år, eller lignende.

I ovenstående var et par spøgefuldheder, men vær ikke i tvivl: Jeg vil gerne kommunikere digitalt. På en ordentlig måde. Min vilje mangler ikke, men at staten bruger nogle af de fornuftige systemer der allerede findes. NemID er et dårligt system, så skrot det dog!

Jesper Frimann

en mangel på faglighed eller faglig indsigt på et eller andet niveau i dem der skal rådgive beslutningstagerne. Jeg er meget enig med hvad Hans Schou skriver her oven for.
NemID er et Demokles sværd der hænger over det danske samfund. Det kan ikke gå for hurtigt at få det fjernet.

Og de få historier vi har hørt her med man in the middle attack er kun toppen af isbjerget. Jeg havde feks. en chokeret lillebror i telefonen i dag, min svigerinde havde været udsat for angreb. Heldigvis havde bankens fraud detection software opdaget at noget var galt og stoppet transaktionen på 28.000 danske kroner der var på vej ud fra hendes konto, og hun opdagede da også at der var noget fishy og ringede straks til banken.
Hun var heldig og skal kun bruge en masse tid på reinstallere hendes PC. Og hun er ikke nogen dum bruger, der bare klikker på hvad som helst.

Personlig var jeg ikke i stand til at lave transaktioner i min netbank i 2 måneder fordi et af deres små fingeraftryks programmer ikke kunne finde ud af mine virtuelle maskiner XP og flere forskellige LINUX'er kørte med fuld disk kryptering.

Min Banks support var sku gode.. men 2 måneder for at få svaret.. brug en anden PC.

// Jesper

Mads Vanggaard

Endnu en gang nemID diskussionen... Dog ros til Hans for ikke blot at skrive noget bedre end hvad de fleste hadere gør her på siden. Hvis du vil gøre det endnu bedre næste gang så prøv at inkludere i teksten noget om, hvordan staten skal holde styr på, at det virkelig er dig som afleverer nøglerne og ikke naboen i spøg. Også hvordan mormødre og dens slags skal gøre det samt sørge for, at de private nøgler forbliver hemmelige. Jeg er sikker på at alle her kan, men nok ikke 90% af befolkningen. Endelig, inkluder den mobile situation så du være fleksibel.

Så bliver teksten helt god.

Mikael Ibsen

sålænge der vises den fornøne respekt for de fra den ældre generation, som allerede nu er begyndt at blive bekymrede for, om de kan finde ud af det, og om de hele tiden skal ulejlige deres børn eller naboer (hvis de ellers har nogen) eller tvinges til at tømme postkassen - ikke den for enden af indkørslen - men den på på bibliotek og borgerservice, hvis de ikke har kraft eller råd til en computer og dens vedligeholdelse!!! Grundlæggende bør man jo tømme sin postkasse hver dag, hvis man er af den gamle pligtopfyldende skole, men bliver man syg i 14 dage, hvad så ? Skal man så fremvise lægeattest for ikke at blive busted for nøl, hvis der ligger en vigtig offentlig besked og venter? Der er vist lidt mere at tænke over for de hurtige glade unge downtown mennesker, som i deres begejstrede superurbaniserede hverdag tror, at alle andre stort set er ligesom dem, og har haft de samme uddannelsesmæssige muligheder (betalt af den ældre generation...)
Men ellers hurra for digitaliseringen som sådan - det har, bortset fra diverse fejl, skandaler, demonstrationer af højt kvalificeret udueliged etc., fx. aldrig været så nemt og overskueligt som nu at kommunikere med Skat, bare det sker digitalt. Glem alt om telefonen, medmindre du kan tage fri en uge...

Lars Christensen

Vi hylder os tit i Danmark af, at vi kan tænke selv og at vi ikke er bange for at diskutere tingene ordenligt igennem.
Kommer nogen med et dårligt oplæg som f.eks. EU og Maastricht stemmer vi da bare imod til hele Europas forbløffelse - og i sagen om SlemId har vi endnu engang forbløffet europæerne, denne gang blot over at vi har accepteret en total overvågning med et særdeles usselt system.

Spørgsmålet er, hvorfor er systemet så dårligt udformet?
Manglede der monstro en kravspecifikation eller var det måske projektledelsen der kiksede - eller var der - som sædvanligt blot tale om et politisk prestige projekt?

Hele ideen med NemId var at man skulle kunne koble sig på sin bank eller what ever fra en hvilken som helst computer!

Som man kunne læse forleden, har myndigheder, rådgivere og udviklingsansvarlige totalt undervurderet opgaven med en NemId version til mobilos (Iphone er også en computer) - WoW! digitalisering øhh og manglende omtanke samt manglende visioner og fremsynethed - puh ha - hvem er ansvarlig?

Polsag var nogenlunde i samme elendige stand som NemId - og det tog sandelig sin tid før det blev aflivet - skal vi vente lige så længe på at SlemId får kniven?

Mvh Lars plbrake.dk

Jørgen Elgaard Larsen

Hvis man virkelig vil have digitaliseringen til at rykke, så skal man lave nogle gode løsninger, som folk kan bruge til noget. Gerne med åbne API'er, så alle kan lave software, der kommunikerer med det offentlige.

Hvis systemerne er nemme at bruge, så skal folk nok bruge dem.

De fleste eksisterende offentlige systemer er håbløse at bruge. Alene det at finde ud af, hvor man finder frem til den rigtige formular er en opgave i sig selv. Og det er naturligvis forskelligt fra kommune til kommune.

Når man så finder frem til det rigtige sted, så er det ikke uset, at man skal anvende særlig software (MS Word, Adobe Acrobat e.l.) for at udfylde formularen. Eller også skal man klikke sig rundt på et kort, kæmpe sig igennem Flash eller generes på anden vis. Det er utilgængeligt for handicappede og ældre, og bøvlet for alle os andre.

Og løsningerne kræver, at man logger ind på endnu en mærkelig hjemmeside, selv for rutineopgaver. Ingen mulighed for at integrere med den software, man allerede bruger.

Et system bliver ikke bedre af, at brugerne er tvunget til at bruge det. det bliver kun mere frustrerende.

Carsten Stenberg

Spørgsmål til Lars Mathiesen:
Hvad mener du med "Nu skal vi bare have virksomhederne (især de mindre og mellemstore) med." ?

Jeg kender ikke nogen private virksomheder som er ikke gået bort fra papir hvis det muligt ! Selv min lokale tømmerhandel sende regning pr email !

Mener du i virkeligheden, at det ikke er digitalisering hvis virksomhederne ikke benytte statsautoriserede monopoler som Eboks eller Nemid ??

Hans Schou

Mads Vanggaard

hvordan staten skal holde styr på, at det virkelig er dig som afleverer nøglerne og ikke naboen i spøg.


Jeg ved det ikke rigtigt. Det er svært. Politiet har allerede nu et problem med at falske afsonere møder op i fængslerne, og afsoner for en anden. Man skal sgu legitimere sig, for at få lov til at afsone. Hvis legitimationen så er falsk, eller man ligner afsoner meget, så kan det sagtens lade sig gøre. Man skal dog ikke mistænke alle dømte for bedrageri, for nogle af dem er jo blot mordere (et dumt forsøg på at være morsom).

Min mor kan genkende mig. Men hvis jeg klæder mig ud, så kan hun godt snydes til at tro at jeg er en anden. Det er straks sværere for andre at udgive sig for at være mig.

Når du møder op personligt og skal have et nyt pas, så ved ekspedienten blot at du har haft adgang til den postkasse, som de andre legitimeringsbeviser du har med, er blevet lagt i. Du har medbragt et billede, og det ligner dig (surprise, det er dig), og så får du et pas. Men er du virkelig den person?

AT overtage en andens identitet er ikke noget nyt fænomen. Det er der mange der har gjort. Specielt efter krige og katastrofer, hvor man nemt kan forsvinde (i dybet med Titanic).

Jeg beklager at NemID igen blev nævnt, men det er stadig er helt utroligt dårligt design. En skamplet på en "IT-førende nation" - suk.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

IT Businesses