Plukket af Smølfebær

Er smølfebær nogle, du plukker? Eller plukker de dig? Underligt spørgsmål, måske. Og hvad er smølfebær i det hele taget?

I sidste uge hoppede jeg langt om længe også på iPad-bølgen med en lækker friskimporteret splinterny iPad2 med Wifi til hjemmebrug. Jagten gik straks ind på nogle apps, så dimsen rent faktisk også kunne bruges til noget - bare et-eller-andet.

Mine nevøer fik mig til at downloade et gratis Smølfe-spil, da det sikkert var noget for Anna, vores ældste på 4 år. Begejstringen var stor hos fars pige (iPad’en hjalp til, at hun var fars pige den uge) og hendes små buttede fingre trykkede løs på små blå skabninger, der pludrede tilbage til hende. I spillet kan hun bygge smølfe-huse og plante miniature-marker til med hindbær eller blåbær for det smølfeguld, hun optjener. Meget hyggeligt.

Hendes spillestil kunne vel kaldes eksperimenterende og hun kom hurtigt godt rundt i brugergrænsefladen, eksempelvis til dér, hvor hun kan købe smølfebær. Hvis du ikke kender dem, så er de små og røde og optjenes gennem ærligt smølfteslid over flere dage. De kan dog også fås i en lille sød spand eller i større portioner, som eksempel en trillebør fuld, og - måske mest fristende - som et stort vognlæs, hvor herlighederne er stablet højt og vælter ud til alle sider. Ved synet af vognlæsset af lækre bær, tændtes julelys i hendes smukke øjne og hun trykkede ivrigt med pegefingeren på det hyggelige ikon.

Nu sad jeg tilfældigvis lige ved siden af med avisen og så ud af øjenkrogene to vigtige informationer på skærmen: Den ene var en dialogboks med “Bekræft at du vil købe - ja/nej”. Den anden var en pris på 599. Ikke smølfeguldstykker, men danske kroner! Ved en febertakling fik jeg i panik vredet iPad’en ud af hendes hænder, millisekunder før hendes finger ramte “Ja tak!”.

Dét var tæt på, at den i forvejen noget oppustede business case for anskaffelsen røg helt i vasken.

Lettere rystet (og nu med en datter, der var knapt så meget fars pige) måtte jeg lede længe efter indstillingerne til iPaden og slå in-game purchase fra. Det er åbenbart noget, man gør for alle applikationer på én gang, hvilket udelukker, at far tilkøber en interessant artikel i Weekendavisen uden først at ændre indstillingen - og husker at ændre den tilbage igen før, en lille pige vil høste sine blåbær. Det er ikke holdbart. Og det er bondefangeri fra producentens side.

Jeg er ikke alene. Nettet svømmer over med meldinger om børn, der forbruger uanede summer, lige fra nogle få € op til 600 $ på virtuelle kødben , virtuelle juveler og … smølfebær.

Juniper Research (http://techcrunch.com/2010/11/30/report-in-game-purchases-to-blow-mobile...) frigav i vinters en rapport om, at in-game purchase forventes at indbringe 11 milliarder $ i 2015. (Juniper betyder i øvrigt enebær, hvilket formodentligt signalerer en højere seriøsitet end smølfebær. Prisen for rapporten er i hvert fald seriøs: £1750)

Forældre og andre godtroende væsner i 2015 vil, med andre ord, være udsat for tricktyverier i for op imod 57 milliarder kroner årligt. Hvis tricktyveri er den rette betegnelse, hvad kan vi så kalde Apples rolle i kraft af den 30 % kommission af det salg, de får ud af ikke at have slået in-game purchase fra som standard?

Naturligvis vil ikke hele omsætningen på App Store stamme fra tricktyverier i 2015 - den påstand er uholdbar. I hvert fald nogle af indtægterne vil i stedet stamme fra hvidvaskning af penge. I en artikel i Berlingske i går (http://www.b.dk/tech/mystisk-svindel-i-apples-danske-app-store, citerer http://iphoneguide.dk/nyheder/kinesere-hvidvasker-penge-i-den-danske-app...) fortælles om en mystisk trend, hvor ubrugelige applikationer i den danske afdeling af AppStore står for en daglig omsætning på over 100.000 kr. Spekulationen går på, at der må være tale om hvidvaskning af sorte penge, der omsættes til legitimt udseende indtæger fra App Store. 30 % i hvidvaskningsgebyr skulle være en ganske fin aftale for de kriminelle.

Ret skal være ret - efter heftig kritik ændrede producenten af Smølfebandit-spillet opsætningen, så man nu ikke længere bare kan købe løs. Indkøbet er begrænset til 3 stk. hvert kvarter. En kommentar på nettet udregner dette til en risiko for en maksimal udgift på 7.188 kroner i timen - ja, det er altid rart med et loft over den slags.

Jeg må erkende, at jeg via iPaden er kommet ud af trygge lille Danmark, ud på en stor markedsplads hvor bondefangere og kriminelle tjener gode penge mens den lokal sherif Apple, mr. 30 %, faciliterer at min pengepung er til at få fingerene i. Apple må se at få ændret denne klondyke-tilstand i en fart: Giv mig in-game purchasing slået fra som standard og lad mig selv slå den til for hver app, jeg vil give lov til at købe fra. Men dimsen er lækker, det må jeg indrømme.

Peter Nørregaards billede
Peter Nørregaard er principal consultant hos PA Consulting Group. Peter blogger om koblingen mellem strategi, forretnings- og it-arkitektur og om hvordan it påvirker samfundet

Kommentarer (50)

Allan Ebdrup

Der er en lille krølle på historien.
Normalt når du skal købe noget in-app, skal du indtaste dit iTunes password.
Problemet er bare at når du downloader den nye app med in-app køb, har du lige indtastet dit password, og iPad'en husker passwordet i noget tid efter du har indtastet det. Så hold altid din iPad væk fra dine børn i noget tid efter du har indtastet dit iTunes password. Jeg arbejder med 15 minutter, men ved ikke hvad det præcise tidrum er, anyone?

Man kan retteligt spørge sig selv, som du gør Peter, om dette er en fejl som Apple ikke har den store interesse i at rette. Men en fejl må det være.

Jeg kender en der har prøvet det samme på sin iPhone, der ringede til Apple og faktisk fik sine penge tilbage.

Flemming Riis

Jeg prøver altid at anbefale at folk benytter intet kreditkort (er muligt nu) eller et 100kr gavekort til telefonerne , det er vanvid at inapp ikke kræver password pr default (der er svjv blevet bedre i nyeste opdatering til iphone)

Dog skal det siges at dem jeg kender har alle fået deres penge tilbage fra Apple inden for et par uger

Morten Winther

1) Man har altid kunne logge ud
2) Gavekort kan købes i fx Fona
3) Køb dog en iPad dedikeret til jeres børn

http://macapper.com/2011/03/14/password-re-entry-required-for-in-app-pur...

Hvorfor skal brugervenligheden ødelægges fordi nogen ikke kan lære deres børn at færdes på nettet? Logger i også jeres børn ind på Amazon med one-click shopping eller give dem jeres Dankort med pin når de er i fætter BR?

Jesper Kleis

Men det er korrekt - man skal altid indtaste sit Password førend in-app køb bliver accepteret i 4.3.

Dette er selvfølgelig ikke så praktisk hvis man f.eks. gerne vil tilkøbe aviser eller andet.

Selv synes jeg dog Weekend avisens bedagede og fejlbehæftede applikation er mere skræmmende. Specielt når man tænker at de blot har taget berlingske tidenens app - der har samme skavanker. F.eks. virker læseviewet ikke og ja, de gamle medier fatter åbenbart ikke hvordan de kan lave en elektronisk formidling der er simpel, læsevenlig. Her er det efter min mening kun Børsen der har lavet noget brugbart, lækkert og enkelt at bruge. Dog mangler der arkiveringsmuligheder og læs senere mulighederne også her.

Morten Winther

Det var dog et forfærdeligt råd at give folk "Køb en iPad mere".

iPad er ikke nogen multi-user platform, så det er da et meget godt råd.

Næste problem bliver jo at børnene går ind fars twitter app og skriver noget, åbner Playboy app, roder i exchange kalender mm.

Så der er mange grunde til ikke at lade børn rode rundt med de voksnes iPad. Lader du dine børn rode med din arbejdspc på samme måde?

Lad være at kritisere Apple for at lave det brugervenligt. Kritiser dem for ikke at lave en multiuser platform.

Peter Nørregaard

Jeg kører skam 4.3 (faktisk 4.3.3) men havde ikke turdet trykke jatak til de 599 kr. bare for at teste... Men nu har jeg forsøgt at købe in-game (for et mindre beløb), også efter lige at have indtastet password i anden anledning for at teste 15-minutters grænsen. Og Morten har ret, password skal genindtastes. Så hullet hér er lukket.

Men jeg kunne da godt tænke mig at høre Mortens mening om hvordan jeg lærer en 4-årig om færden på nettet (eller rettere i et børnespil) og hvornår hun skal passe på?

Claus E. Thorsen

Tak for den oplysende og underholdende beskrivelse af problemet.

Omkring jul havde jeg et lidt parallelt problem. Min datter fik sin første mobil, og allerede 1. juledag tikkede en besked ind om, at saldoen snart var brugt om...?? Undren - ca. 4 prøveopkald af 1 minuts varighed - det kunne vist ikke passe. Efter lidt gransken kunne jeg konstatere, at 2 demospil der fulgte med mobilen havde udløst 2x 30kr udgift. Inden blev der dog givet en advarsel - PÅ ENGELSK!!

Noget oprørt tog jeg fat i mobilselskabet som henviste mig til leverandøren. Leverandøren (LG) vendte tilbage efter jul, og den fornuftige LG-mand var åbenlyst ikke glad for de medleverede demospil, og kompencerede straks for udgiften.

For at undgå en galloperende udgift til sjove spil og virtuel dyremad har jeg disablet netadgangen, hvilket pt. er ok. Men det bliver da med bævende hjerte jeg genåbner hendes adgang.

Og så kan jeg konstatere, at PS3en har nøjagtigt samme problem. For at købe et spil skulle mine kontooplysninger udleveres, og nu er der fri shopping.

Min konstatering pt. er, at online shopping er rent wild west!

Thomas Nielsen

Det er måske nok korrekt at vi skal lære vores børn at færdes ordentligt på nettet, men vi er jo ikke alle børn af IT-kyndige ingeniører. Der findes faktisk mennesker i denne verden som ikke har en klap forstand på computere, ej heller hvordan man begår sig på internettet - skal de så steriliseres eller hvad? Hvis man ikke er klar over at der er et problem, og reklamerne fortæller os at dette eller hint produkt er fantastisk, hvem skal så være pegefinger og lære os at holde os fra kriminelle lurendrejere? Tænk hvis vi levede i en verden hvor vi af bedrevidende hobbymekanikere blev formanet at sætte os ind i almen bilreparation før vi købte en bil, for at være sikre på ikke at blive taget ved næsen (og efterfølgende brokker os over det i offentlighed), eller endnu værre, at skulle sætte os ind i geoteknologi og grundvandsjonglering inden vi køber et hus. Jeg er sikker på at jeg med lidt social engineering kan finde på et eksempel hvor gennemsnittet af dette blads læsere ville falde i et uvidenhedshul. Der være grænser for hvad vi som forbrugere kan forventes at sætte os ind - uanset om vi er i branchen eller ej. Den dag vores børn har lært lektion, finder vores Dickens'ke app-udviklere såmænd nok en anden metode til at få os til at bruge penge unødvendigt.

Palle Due Larsen

Generelt synes jeg ikke, det burde være tilladt at gemme kreditkortnumre. Det irriterer mig med tjenester som viaplay og sputnik, som bare forlænger mit abonnement med det gemte kreditkort.
Hvis man indsatte penge på sin smølfebærkonto, og kun kunne bruge løs af dem, så ville skaden jo være begrænset. Og det ville også begrænse muligheden for at stjæle tusinder eller millioner af kreditkortoplysninger.

Lars Tørnes Hansen

Jeg synes der er basis for at tage sig en snak med nogle EU politikere. Ligesom med telefonselskaberne tidligere enorme ekstra indtjening for trafik fra fremmede telefoner kan det ikke være rigtigt at on-line kan kræve flere 100 DKR for virtuelle blåbær - det koster det ganske enkelt ikke.

Der må være en grænse for hvad der skal betales for virtuelle ting.
samt
Det bør være forbudt at genmme kreditkort oplysninger, så der opstår en mulighed tag-selv-bord.

Jeg kan ikke lide at børn som ikke er gamle nok til at have en ide om penge malkes for penge på den måde.

Peter Hansen

De fleste steder, hvor man anvender kreditkortbetaling understøttes også mange debetkort.
Man kan med fordel oprette et særligt debetkort kun til onlinekøb og kun indbetale et beløb, man ved, man kan tåle at miste, f.eks. kr. 100, og ellers fylde på efter behov. Men det er selvfølgelig ærgeligt at skulle betale en merudgift for at have et sådant kort.

Jakob Damkjær

"Bekræft at du vil købe - ja/nej" den besked er meget svær at forstå...

Hvis din datter havde trykket "JA" så skulle hun stadigt taste din iTunes kode ind.

og hvis du deler den med din datter og du har dit kredit kort koblet på så håber
jeg virkeligt at du har haft en snak med din datter om hvad penge er og hvor
grænsen går.

Det her er ikke en nyhed om Apple eller iTunes eller iOS, det er en historie
om at folk der kobler internettet direkte til deres kreditkort uden at overveje
den fulde implikation af det er åbenbart ikke istand til at administrere internettet
og eller kreditkort.

Kobl din itunes til en månedlig bunke penge eller brug kun iTunes gave kort hvis du ikke
er ansvarlig nok til at bruge iTunes...

Du kan også gå ind i iTunes music store og købe Beatles samlede værker pris 1.200 Kr !!! shocking... du skal bare trykke på en knap så har du fået noget fuldstændig virtuelt (mindst ligså substantielt som smølfebær eller bebo hotel penge. Bedre men ikke spor mere substantielt).

Med et enkelt tryk kan du købe med det !!!

Hvad med at lære din datter og dig selv at når man trykker på knapper på internettet eller i Apps så kan det ha konsekvenser som kan mærkes på pengepungen.

At Apple er noget alle kender og dermed giver dig et fokus for din ikke historie om hvor elendig du er til internettet gør at du kan få den publiceret... golf klap til dig...

Claus E. Thorsen

Jakob - overskriften var "Plukket af smølfebær" - det er vist ikke ligefrem et angreb på Apple, vel.

For mig at se er den meget vigtige pointe, at vi i Danmark har et sæt regler om forbrugerbeskyttelse. Online gælder disse regler fortsat, men i praktisk er det voldsomt svært at komme til at klage eller at blokkere for kreative moralløse måder at hente penge op af forbrugerens lommer.

Vores børn er online fra de er 3 - hvilket er godt! Hvis en 3 årig stod i en butik og købte smølfebær for 599 kr., ville den ansvarlige butiksejer lige forsøge at finde forældrene og sikre, at dette var korrekt. Online gås der direkte efter denne målgruppes ubevidste køb.

Online er der brug for forbrugerbeskyttelse - for både børn og voksene. Det har politikkerne bl.a. forsøgt at understøtte ved fx at indføre 14 dages fortrydelsesret. I virkeligeheden er det bare nærmeste umuligt at fastholde sin ret, når et firma som fx Gameloft befinder sig i udenfor landets grænser, der ved købet ikke oplyses, hvordan firmaet kontaktes og telefoniudbyderen ikke aner, hvordan en klage skal håndteres.

Jeg har tabt et ligegyldigt beløb, men jeg har hørt om andre der var blevet plukket for over 30.000 kr - på virtuelt dyrefoder og lignede!

Totalt WILD WEST.

Gert Madsen

Hertil skal lægges risikoen for identitetstyveri og svindel, som øges for hvert sted, der gemmer oplysningerne.
Senest skulle jeg bestille billetter til Cirkussummarum.
Dette foregår via Billetnet, som insisterer på at registrere diverse personlige oplysninger, inklusive betalingskortet. Dog kun i 5 år. . . .
Så det blev de pladser man kan få via Posthuset istedet.

Der er virkeligt brug for bare en lille smule forbrugerbeskyttelse. Og så en seriøs hammer der falder på dem, der ikke lever op til reglerne.
Det kunne jo have den behagelige bieffekt at internetfirmaerne bliver knap så registreringsliderlige, og dermed mindsker vores eksponering for svindel.

Morten Winther

Men jeg kunne da godt tænke mig at høre Mortens mening om hvordan jeg lærer en 4-årig om færden på nettet (eller rettere i et børnespil) og hvornår hun skal passe på?

Det handler jo om at holde børn under opsyn. Mener det er uansvarligt at sende børn alene på nettet de mange første år. Så ikke noget med bærbar, smartphone eller iPad alene på værelset. Ind i stuen med det indtil man kan mærke at ens børn er ansvarlige.

Med mindre man er 100% sikker på at man kan lave en ”walled garden” hvor børnene ikke tilgår uønskede ting eller laver ballede.

Og så handler de jo om at tale med børnene om tingene når man sidder med dem og observere hvordan de færdes på nettet.

Peter Nørregaard

@Jacob, det er min blog og jeg publicerer hvad jeg vil på den. Så nej, applebashing er ikke en nødvendighed for at ”få lov” til at publicere noget. Fair nok at der for nyligt er blevet implementeret en bagstopper i form af tvunget password til iTunes og ok, at du påpeger det.

Faktum er dog, at det har taget lang tid og mange, sikkert titusindvis, af børn er blevet snydt eller lokket til at betale store beløb til in-game dimser på tvivlsomt grundlag indtil marts. Smølfespillet har ligget nr. 2 over Top Grossing Apps for iPad1 og iTunes har haft over 10 mia. downloads2. In-game purchases udgør ca. 30 % af omsætningen på iTunes, der i 2010 var ca. 4 mia. $. You do the math!.

Apple har med andre ord tjent gode penge for hver dag, de har forsinket implementeringen af denne nye feature.

Nu ved jeg ikke om du har børn (eller blot en kæreste for den sags skyld). Hvis ikke, forklarer det din manglende indlevelse i hvordan ikke-it-kyndige bruger applikationer i modsætning til hvordan en fanboy gør. Du skriver ironisk at ”’Bekræft at du vil købe - ja/nej’ den besked er meget svær at forstå”. Tja, hvis den er på engelsk og læseren er en 4-årig pige, der hygger sig i et spil for børn, så er det faktisk svært at forstå for hende om hun betaler med smølfepenge, bær eller kroner. Og hvis du er i tvivl om at spil-producenterne spekulerer i hvordan de kan få lokket så store beløb ud af så mange spillere som muligt, så tager vi den der fra.

Anders Poulsen

Ja, der er mange på denne debatside, som tydeligvis ikke har den fjerneste om hvordan livet med børn fungerer... Mine børn er også HELT vilde efter at låne vores telefoner eller iPads (så I kan nok regne ud at jeg ikke tilhører apple-basher kategorien) til at Smølfe og nogen dage, skal vi passe på, hvor vi lægger dem, for det er er altså VILDT fristende for en 5-årig at låne fars iPhone, når han lige kigger væk.
De flest forældre kender nok til dén situation at barnløse voksne gør sig kloge på, hvordan man opdrager børn? Det kan kræve en verdensmester i selvkontrol blot at holde mund og håbe på at fjolset snart skifter emne til noget han/hun rent faktisk ved noget om.
M.h.t. om vi lader ungerne surfe rundt på Amazon med 1-click shopping slået til? Tja, jeg bruger 1-click shopping, "husk-mig-på-facebook" og alt det andet lækre på nettet. Og ungerne bruger computeren til Oline på dr.dk. Der er bestemt en risiko for at de får forvildet sig ind på Amazon eller twitter eller får klikket på mail-ikonet, men livet med børn ER altså fyldt med den slags risici. Hver gang vi går ind i en butik er der risiko for at de får smadret noget eller f.eks. spiser noget i frugt- eller slikafdelingen, inden vi når at stoppe det. Det sker heldigvis sjældent, men af og til...
Det helt store problem med smølfe-spillet er efter min mening IKKE muligheden for at ungerne får formøblet penge med in-app purchases på smølfebær, men snarere at Apple (som jo kontrollerer app-udbudet med hård hånd for at "beskytte" os) tillader et spil, hvor noget så simpelt som smølfebær koster SÅ sindssygt meget som de gør i Smølfespillet. Det fatter jeg simpelhen ikke. Jeg ville stadig være knotten, hvis ungerne formår at bruge en 10'er på en spand smølfebær, men så ville skaden trods alt være begrænset.

Jeg er også blevet plukket for 199kr, men fik uden nogen problemer pengene igen, da jeg på opfordring af Anne-Sofie (også blogger her) skrev til Apple og brokkede mig. Så det råd kan jeg godt give videre. På den måde bliver Apple jo også gjort opmærksom på at de har et råddent æble i butikken.

Jesper Kleis

Faktum er dog, at det har taget lang tid og mange, sikkert titusindvis, af børn er blevet snydt eller lokket til at betale store beløb til in-game dimser på tvivlsomt grundlag indtil marts. Smølfespillet har ligget nr. 2 over Top Grossing Apps for iPad[1] og iTunes har haft over 10 mia. downloads[2]. In-game purchases udgør ca. 30 % af omsætningen på iTunes, der i 2010 var ca. 4 mia. $. You do the math!.

Jeg synes bestemt at det var på tide at Apple fik stoppet for in-app køb uden at skrive passwords.

Men så vidt jeg ved tjener Apple ikke sønderligt på App store - det er lidt over break even. Til gengæld lider deres forretning af dårlig omtale, så jeg tror ikke at Apple i dette tilfælde har gjort det for at gavne deres forretning.

De kunne jo også have ladet de kinesiske "succes" apps på den Danske blive liggende - men de er også fjernet efter en dags presse.

Men derudover - så er in-app køb af smølfebær til 600 kroner forrykt - men jeg ved ikke hvordan Apple bør stille sig over for det.

Det værste er at den slags spil typisk er ganske glimrende udført - og de fleste vil sikkert gerne betale et mindre beløb ala 24 kr for app'en - hvorefter børnene kunne være i sikkerhed og have alle de virtuelle bør til rådighed som de måtte behøve.

Jakob Damkjær

Jeg mener ansvaret ligger hos den der kobler 4 årige piger smølfebær og fars kreditkort sammen...

Hvis man ikke har lyst til at være den lykkelige ejer af en hel del smølfebær bør man forhindre at de tre ting kombineres...

og freemium er det nye sort. Spillet/ydelsen/whatever er "gratis" men hvis du vil ha den fine store hat eller min favorit "A SLAMING STASCHE", den fine luftballon i Farmville eller den guldbelagte AK-47 uden at bruge timerne som det tar at "tjene" til det i spillet, så er der en vej frem det er at nappe fars eller mors kreditkort og købe de "ting" for faktiske penge.

Jeg er klar over at det er din blog og det som jeg synes fortjener et golfklap er at du fokusere lidt for meget på smølfebær og App Storen når du i virkeligheden har et problem med at der er ting man kan købe på internettet som du virkelig ikke kan se værdien af (og det kan man så sige om resten af dem der kommentere at der er for galt at man kan købe smølfebær og virtuelle kødben for formuer på nettet).

Dem der køber det kan godt se værdien i det jeg tror ikke at du kunne købe mange ting der er bedre til din datter end et ordentlig vognlæs smølfebær. Men hvis du gerne selv vil stå for indkøbene så vil jeg foreslå at du IKKE deler din iTunes konto med din datter eller at du sætter din iTunes konto på en månelig allowance.

For problemet er ikke med App Storen eller iPad eller nogen anden enkelt udbyder (uanset hvor nemt eller svært det er at bruge faktiske penge et sted) det er med internettet og jeg siger ikke at det ikke er en diskussion der er værd at ha om freemium er noget djævlen har skabt (det er jeg sådanset ikke uening i) men det er en nyttesløs diskussion at ha for det er en multimillion industri som ikke vil stoppe i så meget som et microsekund med at tage dine i glæde tjente penge ud af dine børns hænder fordi du ikke har sat vandtætte skodder mellem dem og din bankkonto.

Dette er en process der statede for mange år siden og som blev automatiseret og industialiseret i min mening da man begyndte at kunne købe særlige ringetoner for faktiske penge via SMS uden "godkendelse". At den idag er forfinet og rafineret i Apples App Store gør ikke Apple til skurken eller App Storen eller nogen app butik eller udvikler.

Det eneste modtræk der er til undgå telefonregninger eller gigantisk kreditkorts regninger er at lade være med at kombinere preteens tween, eller teenagere med ens samlede formue uden at købene skal godkendes. Man giver jo heller ikke teenage døtre sit kredit kort med når de skal ud og shoppe vel ?

Men for at opsummere så har du ret at det måske er for tidligt at lære en 4 årig at forstå hvad penge er og at man skal overveje prisen af noget før man køber det. Men jeg håber ikke det er for sent at lære forældre at det er dumt at koble børn smølfebær og kreditkort sammen - For det er lektien. Ikke at App udviklerene er onde og grusome.

Selv om det selvfølgeligt er meget enklere at argumentere for at det er triktyveri...

Men det er ikke triktyveri det virker det bare som fordi man som voksen ikke kan
se den faktiske værdi af smølfebær... for den er åbentlys for barnet.

Morten W. Jørgensen

Indledningsvis skal siges at jeg ikke ejer et iProdukt, kun overfladisk har brugt et og ikke har en iTunes konto, så jeg søger reel oplysning.

Det eneste modtræk der er til undgå telefonregninger eller gigantisk kreditkorts regninger er at lade være med at kombinere preteens tween, eller teenagere med ens samlede formue uden at købene skal godkendes.

Ja. Det er det eneste modtræk, men er det en reel mulighed?

Jeg skulle, for en kunde, installere og udvikle en app på en iPad touch. Jeg kunne ikke installere appen uden atbesøge apples appStore. Jeg kunne ikke besøge appstoren uden at have en iTunes-konto. iTunes-kontoen kunne oprettes uden jeg indtastede mine kontokortsoplysninger. Så jeg fik kunden til at oprette en konto jeg kunne bruge da jeg ikke var meget for at mine kontokortsoplysninger bare lå og hyggede sig hos Apple.

Nu kan jeg sagtens have overset nogen muligheder eller gjort noget galt, så mit spørgsmål er:

Kan man installere apps på sin iPad uden at skulle opgive kontokortsoplysninger til iTunes?

Hvis ikke mener jeg er fejlen og ansvaret helt og holdent er Apples. Jeg håber nogen kan oplyse mig.

Gert Madsen

Man giver jo heller ikke teenage døtre sit kredit kort med når de skal ud og shoppe vel ?


Her rammer du jo nok et af de centrale punkter i diskussionen.
Nej, man giver ikke sine teenage døtre sit kreditkort. Man giver dem en sum penge at handle for.
Det kan man bare ikke på nettet.

Enten kan man ikke købe noget, eller også vil butikken kunne hæve ubegrænset, og iøvrigt gemme alle oplysninger om en til evig tid.

Som du skriver er det sådan nettet har udviklet sig, og der står store kapitalinteresser bag. Det er jeg helt enig i, men jeg mener ikke at vi bare skal lade stå til. Vi skal kæmpe mod urimelige handelsbetingelser - også på nettet.

Peter Nørregaard

"Jeg mener ansvaret ligger hos den der kobler 4 årige piger smølfebær og fars kreditkort sammen...

Hvis man ikke har lyst til at være den lykkelige ejer af en hel del smølfebær bør man forhindre at de tre ting kombineres..."

Nemlig. Det er her, at tricktyveriet kommer ind - eller bondefangeriet om du vil. Hvis en besked i umiddelbart forbindelse med installationen informerede om, at denne sammenkobling ville blive en realitet, så ville jeg ikke have problemer med det - for så ville jeg have mulighed for at reagere.

I følge dansk ret skal den slags særligt byrdefulde forhold fremhæves klart for brugeren på et umiddelbart synlig måde. Altså ikke noget med at gemme den i punkt 3.2.5, stk. 2 i en lang EULA. Den præmis er ikke overholdt her.

Hvis jeg i øvrigt så kunne stole på, at mine børn skulle indtaste et for dem ukendt password før køb, så ville jeg heller ikke have problemer. Men det har forældre ikke kunnet stole på igennem flere måneder - indtil den seneste opdatering til 4.3.

Det er de to ting, der er problematiske. Apple må have været i ond tro her.

Løsningen med gavekort er en fin lappeløsning men den begrænser kun skaden - den fjerner ikke problemet.

Jesper Kleis

Det er de to ting, der er problematiske. Apple må have været i ond tro her.


Det tror jeg nu ikke man kan konkludere med sikkerhed - det er jo kun noget der vil ske naar man umiddelbart har installeret et program, hvorefter der sker et in-app koeb.

Jeg tror ikke at det kan beskrives som direkte ond tro - men muligvis en afvejning af hvor let det generelt skal vaere at lave in-app koeb.

Peter Nørregaard

Så vidt jeg ved, så har iTunes været åben for alle indkøb uden brug af password, uanset i hvilken forbindelse, det har været tastet ind. Det er ikke en åben ladeport, men en hul er det stadigvæk

Jesper Kleis

Selvom Apple har taget hånd om det umiddelbarehovedproblem, at børn uforvarende kommer til at lænse deres forældres Visa kort, er diskussionen om værdien af virtuelle værdier ret interessant.

I en verden der stadigt bevæger sig mere mod virtuelle tjenester - med musik, videoer, bøger mm i elektronisk form. Samt hele verdener bygget af bits og sociale interaktioner. Uvirkelige verdener, der kan have reelle konsekvenser. Folk der betaler rigtige penge for våben i det virtuelle rum, eller i yderste konsekvens dræber i den virkelige verden for handlinger i et fantasi univers.

I en verden hvor Facebook værdisættes til astronomiske beløb - hvad er så værdien af smølfebær?

Skal Apple sætte en grænse - eller lade det fri marked bevæge sig ind i den virtuelle verden? Kan en dosis smølfebær være 599 kr værd?

Selv mener jeg at intern valuta - ala smølfebær, der blot har til formål at øge hastigheden uden at give mere udarbejdet indhold ikke har plads for folk under 18 - og derfor burde blive slået fra som standard. Men hvad så med ting der kan købes i et spil - f.eks. Ørnen i Angry Birds, der kan nuke en bane så man kan komme videre. Hvordan skal den værdisættes og skal det være lovligt?

Diskussionen kommer altid til at være fluffy - men grundlæggende kan jeg ikke tro at Smølfernes bagmænd handler i god tro.

En foreløbig konklusion for mig er "lad være med at købe gratis spil til ens børn uden selv at prøve dem!". Hvis de ikke handler med smølfebær er de typisk fyldt med alskens reklamer.

Jakob Damkjær

Ting er det værd som der betales for det, så længe der gøres opmærksom på at man er ved at købe noget og prisen oplyses korrekt.

Udviklerene bag Smølfe spillet har lavet et hit og ja det er en freemium betalingsstruktur og hvis prisen er for høj holder folk op med at spille eller betale. Det er jo muligt at spille smølferne uden at betale... men det som de nok har regnet med er at deres demografi (preteens, tweens og teens) er utålmodige...

EVIL !!! i ved lige som pokemon, magic, wow‚ farmville‚ bebo hotel‚ justin biber‚ hanna montana osv osv osv osv ad nausium... så hvis man virkelig mener at smølferne er tyveri ved højlys dag så har jeg et råd... Rejs langt op i de svenske skove og slå jer ned i den landsby hvor elallergigerne bor... Der er ikke rindene vand der er ikke elektrisk lys og noget andet der køre på strøm. Der kan man være i fred for de mange fristelser den moderne civilation tilbyder specielt til jeres børn.

NB! til dem med teenage døtre så husk at blokere på alle din teenagedatters internet dimser
http://www.cult-party.com/ratemyboobs/splash med det absurde "Boobs for Shaker" promovering
hvis man endelig skulle finde noget at gå i sort over.

Så mit råd til forældre er lad være med at ha din iTunes konto koblet til dit kreditkort, kør det på lommepenge kontotypen (så der overføres 200-300 kr (eller mere hvis man er gavmild) om måneden automatisk.

Ud over det så få en flatrate mobiltelefon eller et prepay kort (noget forældre med hjerner bruger til at begrænse konsekvenserne af deres børn til tider ikke specielt ansvarlige adfærd).

NB! jeg er klar over at det er svært at forklare 4 årige konsekvenserne ved at bruge penge. Men må sige jeg er af holdningen at hvis man er gammel nok til at bruge penge så er man gammel nok til at forstå hvad konsekvenserne er eller at ha stålsatte systemiske rammer for hvor meget af familiens penge de har adgang til.

Præcis samme foretningsmodel som Farmville og bebo hotel... som har været ude til Facebook og iOS (ikke bebo) i meget længere end Smølferne... Så hvorfor er folk så oppe i det røde felt over smølferne ?

MM selvfølgeligt de ikke mener at det er deres ansvar at blokere for at deres penge bliver brugt af deres børn...

que (ap)parent rage... som jo må være det korrekte ord til den følelse...

ap-p--arent rage... zing!

Peter Nørregaard

Med fare for at gentage mig selv, Jakob, har jeg ikke noget imod in-game purchasing og har ikke problemer med at forstå at tings værdi kan være svær at afgøre. Det er bondefangeriet, jeg har et problem med. Og så det er den langsomhed, som Apple lægger for dagen når de skal lukke et hul, som de profiterer ved ikke lukkes hurtigt.

Claus E. Thorsen

Jakob - du skriver "samme foretningsmodel som Farmville og bebo hotel".

Kender kun de to spil af navn, men mine børn spiller jævnligt spil i denne stil - sikkert også disse. Alligevel er jeg ganske tryk når børnene spiller. Der er nemlig den kæmpe forskel på det "almindelige" internet, og mobil/PS3/IPad-internettet. Det "almindelige" ikke er bundet direkte op til dit kreditkort.

Når børnene begynder at drømme om smølfebær, at klæde sin pengvin på,købe virtuelt dyremad osv., kan jeg tage en fornuftig dialog med dem om konsekvenserne af denne handling, og lade dem vurdere om de ønsker at bruge deres lommepenge på fx smølfebær. Og sjovt nok - når de skal lænse sparegrisen for kr. 599, så er der pludseligt ikke brug for smølfebær. Kr. 10 til fx virtuelt dyretøj kan tilgengæld sagtens få et helt andet udfald. Min påstand er, at man kun kan tage kr. 599 for smølebær, fordi mange menesker (børn og voksene) ikke har overblikket over deres handlinger online, og når pengene pludseligt er væk fra kontoen er det gjort meget svært at fortryde sin handling. Forretningsmodellen er for mig at se at udnytte manglende viden samt at gemme sig bag et spindelvæv at forhindringer (fx at firmaet ikke kan kontaktes).

Jeg har intet imod betal-undervejs-spillemodellen, men betalingen skal være en beslutning, som forbrugeren (barn eller voksen) tager, og det oplever bestemt ikke det altid er.

Maxx Frøstrup

Jeg finder det meget underholdende læsning, grundet Eve-Online's nuværende krise.

Personligt bryder jeg mig heller ikke om at grænserne mellem mit kreditkort og min underholdning nedbrydes så drastisk som industrien lever på for tiden.

Michael Lykke

Så slå dog for fanden begræsningerne til når du aflevere en iPad med et kreditkort tilkoblet, til en 5 årig! Hvornår pokker blev det andres skyld at du ikke tænker dig om!

Peter Hellwing

@Michael Lykke
Hvis AP ikke har lavet et køb i nogle af sine programmer de sidste 15 minutter, er der automatisk spærret for køb (jvf det link han vedlagde). Det er vel ikke ens egen skyld at Apple ikke overholder hvad de lover?

Anders Poulsen

Hej Michael, tak for din åbenhjertede og meget konstruktive kommentar.
Du skal da endelig ikke tro at din måde at formulere dig på, på nogen måde kunne genere mig, så fortsæt endelig stilen.
Sagen er bare den, at Apple (ifølge det link, som jeg lagde på min første kommentar, beklager at jeg ikke gjorde det tydeligere) har indrettet in-app-purchases proceduren således at min 5-årige ikke kan lave in-app-purchases ved en fejl, da han burde blive afkrævet mit password (som i øvrigt ikke er hans navn eller noget andet trivielt) ved hvert eneste køb.
Jeg synes derfor netop at jeg sat mig ind i tingene, tænkt mig om og taget aktivt stilling til at den måde systemet er indrettet på, burde sikre mig mod denne slags problemer. Jeg kunne naturligvis også have slået begrænsningerne til og når han så alligevel kunne købe på grund af en fejl i begrænsningsimplementationen, så kunne du så efterfølgende bebrejde mig at jeg i det hele taget lod min søn lege med min iPad. For sådan en er jo et seriøst arbejdsredskab og ikke et stykke legetøj. Det er derfor man i app-store'n kan finde så seriøse programmer som "pixeline skolehjælp" og skylanders.

Michael Lykke

da han burde blive afkrævet mit password (som i øvrigt ikke er hans navn eller noget andet trivielt) ved hvert eneste køb.


Nej, som udgangspunkt bliver du ikke bedt om at logge ind ved hvert eneste køb. Som det fremgår af det link du selv henviser til så bliver du kun bedt om at logge ind igen hvis der er gået mere end 15 minutter siden du sidst loggede ind. Hvis du skal spørges om login hver eneste gang så kræver det netop at du slår yderligere begrænsninger til.

Anders Poulsen

Nej, iOS 4.3 ændrede dette, således at et password indtastet i app store for at hente et spil, ikke medfører at man har et 15 minutters vindue til in-ap-purchases. Så skal man indtaste igen og først derefter er der åbent for in-app-p... i 15 minutter.
Og vi har altså ikke in-app-purchase't noget-som-helst.
Så et eller andet sted er der noget, der ikke virker som Apple selv påstår at det gør.

Anders Poulsen

Det er en iPad2 med iOS6 og der er ikke foretaget andre in-app køb på den i ugevis. Det er netop derfor jeg undrer mig så meget, for jeg synes jo ærligt talt ikke at det burde være sket. Med mindre altså at Apple i en opdatering senere end 4.3 har ændret funktionaliteten igen, så de igen har åbnet op for "smølfebær-fælden".

Anders Poulsen

Spillet hedder "Skylanders Lost Islands" og der er købt en "Barrel of Gems" til 329 kr.
Som nævnt er spillet ovenikøbet låst i en eller anden ubrugelig tilstand på præcis den iPad, hvilket er ekstra træls, ikke mindst fordi den fejl ikke har vist sig på den anden ipad eller den iPhone, som vi også har det installeret og spiller på. Selvfølgelig skal det lige være den 'pad, hvor købet er foretaget fra, hvor spillet låser sig, så man ikke en gang kan få glæde af dem :=(

Michael Lykke

Jeg har nu testet det af og fået brugt lidt for mange penge på tilfældige køb :D
Men konklusionen er at det er 15 min siden sidste login og ikke 15 min siden sidste in-app purchase. Jeg har kunne replikere denne opførsel på tværs af flere udgaver af iOS og på tværs af flere enheder. Det er også min erfaring fra tidligere at det er sådan den opføre sig.

Anders Poulsen

konklusionen er at det er 15 min siden sidste login og ikke 15 min siden sidste in-app purchase.


Det er noget skidt, for det var præcis sådan at Apple i sin tid løste problemet med tilfældige smølfebærkøb.

http://voices.washingtonpost.com/posttech/2011/03/apple_changes_purchase...

"Trudy Muller, a spokeswoman for Apple. She said users have always been able to use parental control setting and restrictions of in-app purchases to protect their iTunes accounts from accidental charges. “With iOS 4.3, in addition to a password being required to purchase an app on the App Store, a reentry of your password is now required when making an in-app purchase.”

Peter Binderup

@Anders

her er et screenshot af mine indstilinger (indstillinger -> Generelt -> Begrænsninger): http://cl.ly/image/2L3v3m3I0L1V

Som jeg har sat dem er det ikke muligt at lave in app purchases - forsøger man kommer der en besked op der siger at det ikke er muligt. Desuden har jeg sat den til at bede om adgangskode til App Store straks, så der ikke er nogen 15 minutters time out periode - hvert enkelt indkøb kræver password.

Jeg har testet det nu i et par apps og jeg har ikke kunnet få den til at lave in app purchase med mindre jeg tager indstillingen fra.

Det er desuden også en god ide hvis man har børn at slå "sletning af programmer" fra så ungerne ikke sletter programmer (vores mindste syntes at det er sjovt at få ikonerne til at "ryste" og normalt bringer det også slet ikonet op).

Ellers log af app store hvis du skal låne den til ungerne eller andre barnlige sjæle.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

IT Businesses