Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (12)
Emner Ophavsret, OOXML, ODF

OOXML eller ODF?

Af Jesper Lund Stocholm 18. december 2008 kl. 13:01

Jeg må indrømme, at jeg ikke har misundt deltagerne i ekspertudvalget, at de er blevet udvalgt til denne opgave ? dertil har kommissoriet for den været for snævert og for løst defineret. Det har for mig været klart, at ekspertudvalget har haft som eneste formål at være en luns til oppositionen, der var helt oppe i det røde felt angående valg af dokumentformat.

Jeg vil ikke lave en systematisk gennemgang af rapporten ? du kan selv hente den og læse den igennem. De 40 sider er relativt hurtigt overstået. Men jeg føler alligevel, at det vil være passende at knytte et par kommentarer til dele af rapporten (og jeg ved godt, at det er hamrende uretfærdigt at plukke og tage ud af sammenhæng).

Jeg er klar over, at jeg nok tilhører den gruppe, der har læst mest om dokumentformater og deltaget mest i debatten omkring dem. Men jeg var alligevel en smule skuffet over, at jeg ikke fik noget nyt at vide i rapporten. En stor del af rapporten bruges på til bageblik (for at skabe kontekst) og på at forklare, hvorfor man ikke kan taget stilling til denne eller hin ting. Derfor bliver det hurtigt til en følelse af, at man sidder til en repetitionstime i skolen. Det dejlige i denne sammenhæng er jo så ofte, at der er ret mange afsnit, der med det samme giver 'genkendelsens glæde'. Det skal man heller ikke fornægte.

Ad omveje defineres 'åbne standarder' på en lidt ny måde. Eksempelvis står der om PDF: Citat:

Imidlertid skal udvalget bemærke, at det meget udbredte format til brug for ikkeredigerbare dokumenter, PDF, i juni 2008 er blevet godkendt af ISO. Den samlede vurdering er nu, at PDF-formatet må betragtes som åbent.

Det læser jeg som en vurdering af, at hvis en standard er en ISO-standard, så er den åben. Det er faktisk lidt nyt ' i hvert fald i forhold til hvad åbenhed normalt defineres som. Eksempelvis definerer mange 'åbenhed' som 'gratis at implementere?, men der er intet i ISOs regler, der på nogen måde fordrer/kræver, at dette skal være tilfældet. Der er heller ikke nogen regler i ISO, der umuliggør godkendelse af en standard, hvis den er (delvist) dækket af patenter, der ikke er stillet til rådighed på RF-basis. At både ODF, OOXML og PDF anses som åbne er jeg fuldstændig enig i - men jeg ville nok bruge noget andet end lige netop ISO-godkendelsen som argument for det.

No offense ' men jeg mener virkeligt, at der har manglet noget teknisk, faglig tyngde i udvalget. Det skulle måske ikke være som 'ordinære? medlemmer af udvalget, men de kunne evt være tilknyttet arbejdet på sidelinien.

En stor del af konklusionerne i rapporten baseres på det tekniske arbejde CIBER og andre udførte for ITST i efteråret 2007 i form af 'IT- og Telestyrelsens pilottest'. Men jeg mener ikke, at konklusionerne yder deltagerne og arbejdet retfærdighed ? udvalget er nemlig på grænsen til at misforstå resultaterne. Det er lidt skægt, for vi konkluderede faktisk ikke særligt mange ting dengang. Af de ting vi trods alt konkluderede kan nævnes

  • Det er noget skidt at konvertere imellem formater
  • Konverterne er for dårlige (den har udvalget dog fanget)
  • Problemerne vi identificerede har ikke så meget med del-funktionalitet at gøre som med konbinationen af flere slags delfunktionalitet

Alligevel skrives der:

Citat:

Den version af OOXML (ECMA 376), der er obligatorisk for offentlige myndigheder, vil formentlig være midlertidig, da ISO efterfølgende har godkendt standarden (ISO/IEC 29500) med væsentlige ændringer, der forventes at have betydning for interoperabiliteten med ODF og andre formater.

Jeg vil umiddelbart vurdere, at der ikke er én eneste ting i ændringerne ved ISO-processen, der har gjort det nemmere at konvertere imellem OOXML og ODF. Ja, faktisk blev hver eneste forslag til disse ændringer afvist i processen.

Der skrives også, at der er relativt god interoperabilitet, hvis man holder sig til elementerne i funktionalitetsloftet, men at der optræder flere og flere problemer jo mere komplekse dokumenterne bliver. Objektivt (og skarpt afgrænset) er dette sandt ' men konklusionerne vi så var mere mudrede. Det vi så var jo, at isoleret set, så blev 'punktopstilling' konverteret fint, 'fed skrift' blev konverteret fint, 'billeder' blev konverteret fint, 'justering' blev konverteret fint'. Men hvis man tog en punktopstilling med et billede i og højrejusterede den, så forsvandt billedet.

Sidste eksempel er følgende passage:

Citat:

PDF-dokumenter har den fordel, at det visuelle udtryk er fastlåst uanset teknisk platform og leverandør. På den måde sikrer formatet stort set fuld interoperabilitet.

Dette er jo en ren misforståelse af, hvad PDF er. PDF-filer er i lige så høj grad som redigerbare dokumenter afhængige af gode parsere og fortolkere og det er en teknisk misforståelse at opfatte PDF som 'det visuelle udtryk er fastlåst' og 'sikrer fuld interoperabilitet'. Det er simpelthen forkert.

Jeg siger ikke, at der nødvendigvis skulle have været ingeniører med i udvalget (eller at jeg skulle have været med), men jeg ville ønske, at udvalget havde rådført sig med nogen, der havde en teknisk vinkel på problematikken. Og hvis de rent faktisk gjorde det ? at de havde rådført sig med nogle teknikere, der vidste lidt mere om det.

Det tætteste ekspertudvalget kommer på en konklusion er følgende passage fra slutningen af rapportens resumé.

Citat:

Som omtalt ovenfor vurderer ekspertudvalget, at der er behov for at følge området nærmere. Udvalget anbefaler derfor, at videnskabsministeren i dialog med it-ordførerne tager stilling til et eventuelt behov for yderligere vurderinger fra ekspertudvalget, når den samlede besvarelse af opgaverne fra de politiske drøftelser i forbindelse med forespørgslen i Folketinget foreligger.

40 sider uden en mere håndfast konklusion end dette er tyndt. Jeg ville ønske, at man havde turdet sige noget mere håndfast end dette. Det positive er heldigvis, at rapporten uden problemer kan gennemlæses af alle og alle kan finde passager, der passer perfekt med det verdensbillede man 'abonnerer' på. Så kan vi alle sidde med de samme 40 sider, konkludere noget forskelligt og overordnet være kommet absolut ingen steder i forhold til hvor vi var, inden vi læste i rapporten.

Send Tweet
Udskriv
Billede af Jesper Lund StocholmOm Jesper Lund Stocholm

Jesper Lund Stocholm er seniorarkitekt hos konsulentfirmaet CIBER. Han er formand for udvalget i Dansk Standard, der vedligeholder og udvikler dokumentformaterne ODF og OOXML i dansk regi, og han deltager aktivt i det internationale arbejde med formaterne i ISO.

Follow @jlundstocholm

Kommentarer (12)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Christian Nobel 18. dec. 2008 - 13.52
 
PDF
Dette er jo en ren misforståelse af, hvad PDF er. PDF-filer er i lige så høj grad som redigerbare dokumenter afhængige af gode parsere og fortolkere og det er en teknisk misforståelse at opfatte PDF som ”det visuelle udtryk er fastlåst” og ”sikrer fuld interoperabilitet”. Det er simpelthen forkert.

Hvilket faktisk ret morsomt underbygges når man prøver at åbne (PDF) rapporten i en Acrobat reader under (i hvert fald) Ubuntu/Firefox:

[b]Kan ikke finde eller oprette skriften 'Verdana'. Visse tegn vises eller udskrives muligvis ikke korrekt.[/b]

Ellers så har du ret, det er et gummidokument, og det kan bruges fuldstændig efter forgodtbefindende (Hvilket Jasper så allerede er i gang med på CW).

/Christian

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 18. dec. 2008 - 15.46
 
Re: PDF

Christian,

Ellers så har du ret, det er et gummidokument

Det er da godt, at vi engang imellem er enige om noget :o)

Jeg synes i øvrigt ikke, at din "twistede CW-overskrift" er korrekt. Ekspertudvalget har ikke haft noget med hverken Dansk Standard eller ISO at gøre.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Torben Mogensens billede
Torben Mogensen 18. dec. 2008 - 16.05
 
PDF og .doc

Det er også en tilsnigelse at kalde PDF for et ikke-redigerbart format. Der findes værktøjer til redigering af PDF (f.eks. Adobes egen Acrobat), de er blot ikke så udbredte som værktøjer til redigering af f.eks. Word-filer. På mange måder er .doc og PDF filer sammenlignelige:

  • De er konstrueret af en enkelt virksomhed som format for deres egne redigeringsværktøjer.

  • Firmaerne stiller gratis læsere af formatet til rådighed (på visse platforme), men redigeringsværktøjerne koster kassen.

  • Formatets niveau er på detaljelayout såsom skriftsnit, skriftstørrelse, placering osv., ikke på semantisk niveau såsom overskrift, kapitel, citat, osv.

Så den væsentligste forskel er, at PDF er dokumenteret. :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Kleis 18. dec. 2008 - 16.34
 
Re: PDF

@Jesper: Mht twistede overskrift: Er du ikke sikker på at det er mig der tog fejl, og ikke Christian Nobel. Man kan desværre ikke rette i sine indlæg på CW - men du må meget gerne korrekse mig.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 18. dec. 2008 - 17.38
 
Re: PDF

jesper Kleis (og Christian),

@Jesper: Mht twistede overskrift: Er du ikke sikker på at det er mig der tog fejl, og ikke Christian Nobel.

Jo for dælen ... beklager, begge to.

(udsagnet bliver i øvrigt ikke mere sandt af, at det var dig (Jesper Kleis), der ytrede det)

:o)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Kleis 18. dec. 2008 - 18.43
 
Re: PDF

(udsagnet bliver i øvrigt ikke mere sandt af, at det var dig (Jesper Kleis), der ytrede det) -
nej, det gælder kun kun i et eventyr af HCA - og derudover er udsagnet selvfølgelig korrekt hvis min søn hører det.

Jeg har forsøgt at rette lidt op på det - men måske har jeg misset noget.

Personligt ville jeg dog sætte pris på at de offentlige (samt især undervisningssystsmet) kommunikerede med borgerne i et format samt software, der var platformsuafhængigt og gratis.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Reinhardt Hansen 18. dec. 2008 - 19.05
 
Tak for et forhodsvis ufarvet resume af rapporten Jesper

Det klæder dig i høj grad. Det er rart at se et indlæg som er rimelig barberet for subjektive indtryk. Måske kan man sige at rapporten er så udvandet fordi at valget af dokumentformat, ikke er 100% sort/hvidt og dermed egner sig bedst til en subjektiv politisk beslutning? Denne beslutning bør dog være baseret på en lidt mere konkret indstilling end rapporten dog. Som en personlig holdning vil så håbe at man prioriterer åbne standarder (som defineret af FSF) højere end det at tækkes Microsoft.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Eskild Nielsen 18. dec. 2008 - 19.57
 
Interessant kombination
dertil har kommissoriet for den været for snævert og for løst defineret.

Naturlige sprog er forunderlige.

Ovenstående tilsyneladende selvmodsigelse er desværre en reel tilstand som alt for ofte forekommer....

/esni

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 18. dec. 2008 - 22.03
 
Re: Interessant kombination

Eskild,

Naturlige sprog er forunderlige. Ovenstående tilsyneladende selvmodsigelse er desværre en reel tilstand som alt for ofte forekommer....

Ja, jeg tænkte faktisk på det, da jeg skrev netop denne sætning. Det er nemlig ret rammende for det dilemma man af og til står i, når man skal have en mening om et eller andet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 18. dec. 2008 - 22.12
 
Re: Tak for et forhodsvis ufarvet resume af rapporten Jesper

Anders,

Det klæder dig i høj grad.

Tak :o)

Jeg kan se, at jeg lige sksl understrege, at min kritik af fx det tekniske niveau for rapporten sådan set er uafhængigt af konklusionerne i rapporten (eller manglen på samme).

Med andre ord tror jeg ikke, at de tekniske fejl har været udslagsgivende for konklusionerne. Jeg tror dermed ikke, at konklusionerne havde været anderledes, hvis det tekniske niveau havde været højere. Ekspertudvalget var jo ikke et teknisk udvalg - det ses tydeligt af sammensætningen af det. Hvis man havde ønsket en teknisk vurdering, så havde man jo bedt teknikere om at deltage, og det er meget tydeligt ikke sket.

Jeg synes altså ikke, at det giver mening at sige, at rapporten er et teknisk makværk - for det tekniske er ikke bærende for rapporten.

(og det kan man jo være uenig i, hvis man havde ønsket det)

:o)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
michael rasmussen 18. dec. 2008 - 22.25
 
Re: Tak for et forhodsvis ufarvet resume af rapporten Jesper
Hvis man havde ønsket en teknisk vurdering, så havde man jo bedt teknikere om at deltage, og det er meget tydeligt ikke sket

Som jeg har skrevet på CW, ønsker ingen politikkere eller embedsmænd tekniske vurderinger, da man ikke kan politisere udsagn, der kan falsificeres. Sagt på en mere firkantet måde: Det er svært at forhandle sig frem til et kompromis, hvor alle parter bagefter kan hævde, at de har fået ønsker opfyldt, når udgangspunktet er et valg mellem ja og nej:-)

Derfor burde rapporten have indeholdt visioner og perspektiver for følgende valg:
1) Kun ODF
2) Kun OOXML
3) Både ODF og OOXML

3) Er det absolut dårligste valg, der kun kan bidrage til negativ ROI for det offentlige, men maksimal profit for konsulenthusene (Måske det er her, man skal finde Ciber's skjulte dagsorden :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 19. dec. 2008 - 09.57
 
Re: Tak for et forhodsvis ufarvet resume af rapporten Jesper

Michael,

Måske det er her, man skal finde Ciber's skjulte dagsorden :-)

Nu får du lige [u]min[/u] holdning til dine "beskyldninger" om en skjult dagsorden:

I forhold til B103 er der jo defineret et "modtagekrav" og det er derfor primært møntet på features kontorpakker. Det er slet ikke et af CIBERs kompetenceområder - så her er der ikke en gulerod ifht øgede konsulenttimer.

Når vi så taler om de løsninger vi implementerer for vores kunder, så er det mit indtryk, at man benytter sig af muligheden for at understøtte ét af de to formater og ikke begge to. Det format man så vælger er typisk det format, der passer bedst til den kontorpakke man anvender. Hvis man anvender OpenOffice er det jo så ODF og hvis man anvender Microsoft Office er det så OOXML. Der er med andre ord ikke det store ekstra for os i det - for vi er ligeglade med, om man vælger ODF eller OOXML.

Og det ligger jo lige til højrebenet for CIBERs strategi for at deltage i dette arbejde. Vi gør det sådan set ikke for at kunne levere løsninger, der er dobbelt så store og dobbelt så komplekse. Vi gør det, fordi vi mener, at det for vores kunder har mest værdi at kunne vælge det dokumentformat, der passer dem bedst i deres organisation.

(og jeg har set din smiley)

:o)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Microsoft-dansker gør C#-udviklere klogere med nyt kodeværktøj

Udgivet 23. maj 16.03Opdateret 24. maj 16.08

Rygte: Microsoft lancerer Office til iOS i november

Udgivet 24. maj 15.33Opdateret 24. maj 15.33

Yahoos nye browser får uheldig start - lækker eget sikkerhedscertifikat

Udgivet 24. maj 14.52Opdateret 24. maj 14.53

Danske internetudbydere nægter at blokere 12 pokersites

Udgivet 24. maj 13.58Opdateret 24. maj 13.58

Dokumentation: Her er Spillemyndighedens krav - og 12 ulovlige pokersider

Udgivet 24. maj 13.58Opdateret 24. maj 15.49

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Seneste debat

  1. Danske internetudbydere nægter at blokere 12 pokersites

    5 comments.
    Last update 2 minutter 1 sek.
    Skrevet af Johan S. Larsen
  2. Dokumentation: Her er Spillemyndighedens krav - og 12 ulovlige pokersider

    4 comments.
    Last update 2 minutter 10 sekunder
    Skrevet af Mikkel Kirkgaard Nielsen
  3. Meego-afløseren Tizen klar til at tage kampen op med Android

    12 comments.
    Last update 58 minutter 51 sekunder
    Skrevet af Jacob Sparre Andersen
  4. Kynisk it-guru: »Internettet er basalt set noget lort«

    7 comments.
    Last update 1 time 5 minutter
    Skrevet af Poul-Henning Kamp
  5. Oracle tabte, vandt Google Java ?

    16 comments.
    Last update 1 time 15 minutter
    Skrevet af Poul-Henning Kamp
  6. Yahoos nye browser får uheldig start - lækker eget sikkerhedscertifikat

    1 comment.
    Last update 1 time 26 minutter
    Skrevet af Thue Kristensen
  7. GOTO - programming with the stars (F#)

    9 comments.
    Last update 1 time 35 minutter
    Skrevet af Baldur Norddahl
  8. ESA arbejder på interplanetarisk internet

    5 comments.
    Last update 1 time 40 minutter
    Skrevet af Jarle Knudsen

Mere debat »

It-virksomheder

GlobalConnect
|
SimCorp
|
Futurecom Business Solutions
|
Scanarmor
|
ØBERG Partners
|
Halibut
|
Systematic
|
Praktisk IT
|
BEC
|
Coolsms
|
Webdanmark.Com
|
Incube
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Download Windows 8
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Mountain Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300