yoel caspersen blog bloghoved

Man skulle være nordjyde...

I går bragte IT-watch og Berlingske historien om, at Kviknet rykker ind på fibernettet hos Thy-Mors Energi og fra 2021 får adgang til at levere fibernet til 44.000 adresser i det nordvestlige Jylland.

Det er en god nyhed for andelshaverne i Thy-Mors Energi, for det betyder, at konkurrencen på fibernettet bliver styrket - men det er også en god nyhed for Kviknet, for det betyder, at vi kan udvide vores kundebase og styrke vores position i Thy og på Mors.

Der er også en god nyhed til andre nordjyder - vi åbnede i sidste uge for salg i Nord Energis Fibernet, som dækker lige knap 120.000 adresser nord for Limfjorden, og de første kunder er allerede kommet online.

Ligesom deres kolleger i Thy-Mors Energi har Nord Energi Fibernet de sidste par år arbejdet benhårdt på at dække samtlige andelshaveres adresser med fiber, og de er så småt ved at være i mål - inden udgangen af 2020 har Nord Energi rullet fiber ud til mere end 95 % af adresserne.

Dermed er Nordjylland nu et af de bedste steder at bo, hvis man som undertegnede holder af vild natur, fred og ro - og hurtigt internet.

Åbningen af fibernettene i Nordjylland følger en tendens, der har bredt sig de sidste par år - energiselskaberne kan godt se, risikoen for en statslig regulering af deres fiberforretning er overhængende, og de er derfor i fuld gang med at transformere deres net fra lukkede monopolforretninger til åbne net med konkurrence mellem udbyderne.

Visse energiselskaber er nået længere end andre - og hos Nord Energi har man været så snu at sælge sin kundebase til Norlys, mens den stadig er penge værd, og derfor er Nord Energi Fibernet nu en neutral infrastrukturforretning, hvor Kviknet konkurrerer på lige vilkår med andre udbydere.

Det er et sundt princip, og det bliver spændende at se, hvad konkurrencen kommer til at betyde for nordjyderne.

Kommentarer (56)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jacob Larsen

I det brev der blev sendt ud til Norlys kunderne i hvert fald her i Aalborg området står der med småt i bunden at det bliver sendt ud fordi det var et krav for at fusionen mellem Eniig og SE kunne blive godkendt. Så det er måske mest en udvikling der er drevet af at konkurrencestyrrelsen har vredet armen om på dem.

  • 9
  • 0
#2 Knud Lassen

Er der noget håb for at der kommer konkurrence på deres fiber i Aarhus (dives vist af WAOO pt.), eller har jegn overset at det allerede er tilfældet? Har købt et hus med ders fiber indlagt, og deres kundeservice og selvbetjeningsløsning er noget nostalgisk...

  • 4
  • 1
#5 Yoel Caspersen Blogger

Så det er måske mest en udvikling der er drevet af at konkurrencestyrrelsen har vredet armen om på dem.

Opsigelsen af Eniigs kunder er ganske rigtigt et krav fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som følge af Eniigs og SE's fusion (det der siden er blevet til Norlys).

For de øvrige energiselskaber er driveren for frivillig netåbning delvis en bekymring for, at Erhvervsstyrelsen kan finde på at detailregulere engrospriserne, delvis en en stadigt stigende erkendelse af, at åbning af nettene pga. det større produktudbud kan føre til højere udnyttelsesgrader og deraf følgende bedre økonomi i etableringen og driften af nettene.

Og så skal man jo også huske på, at energiselskaberne oftest er ejet af andelshavere i deres lokalområder og derfor i sidste ende repræsenterer andelshavernes interesser. Og det må vel om noget siges at være i andelshavernes interesse, at lokalområdet bliver udviklet og at der kommer konkurrence på fiberen, andelshaverne har betalt for.

  • 6
  • 0
#6 Martin Kofoed

Jeg er én af de auto-opsagte kunder fra Eniig (nu Norlys). Jeg kan vælge mellem 10 udbydere med stort set identiske priser og tilbud...

Når jeg har ringet til deres tekniske support for at høre, om nogen af dem tilbyder reverse DNS / PTR-record til kunder med fast IP (en ekstraudgift alle steder, helt ok med det), så kan ingen tilbyde det. Ret skal være ret, jeg har ikke spurgt KvikNet endnu, ligesom jeg faktisk heller ikke er helt klar over, om I er i det midtjyske Eniig/Waoo-område?

Jeg er 100% tilhænger af frie valg og liberaliserede markeder. Men 10 udbydere med helt ens priser synes jeg næsten favoriserer "bliv hos os"-udbyderne.

  • 6
  • 0
#8 Anders Majland

Jeg er i det gamle Energi Midt område. Oprindeligt var det hele blandet sammen men så blev ledningerne udskilt i EnergiMidt Net der senere skiftet navn tilk N1.

Enigermidt aka eniig aka norlys har så hidtil leveret fiber og tv under varemærket Waoo og jeg skal som så mange andre tage stilling ...

Så langt så godt. Men nogen der ved hvem der ejer fibernettet her ?

Som kunde kan jeg vel i princippet være ligeglad - så det er mest af nysgerrighed.

Vil jeg ved skift til en af de alternative udbydere af internet have ny fiberboks (holder lige tv ude af ligingen *) ?

Og i givet fald vil den 15meter fiber jeg har fra boksen udvendigt til fiberen kunne genbruges eller er der også risiko for at den skal skiftes (jeg har ingen anelse om type og stik på den ....)

  • På tv siden får jeg idag nogle af kanalerne leveret på coax som kabeltv fra fiberboksen.
  • 0
  • 0
#9 Yoel Caspersen Blogger

Så langt så godt. Men nogen der ved hvem der ejer fibernettet her ?

Det er Norlys, der ejer fibernettet.

Vil jeg ved skift til en af de alternative udbydere af internet have ny fiberboks (holder lige tv ude af ligingen) ?

Nogle fiberbokse skal skiftes for at understøtte OpenNet, mens andre virker as-is (afhænger bl.a. af hvor gamle boksene er).

Norlys har planlagt at opgradere softwaren på de bokse, der skal skiftes, således at de kan genbruges i OpenNet. Opgraderingen er planlagt til slutningen af oktober.

Så det simple svar er: Nej, din boks skal som udgangspunkt ikke skiftes.

Og i givet fald vil den 15meter fiber jeg har fra boksen udvendigt til fiberen kunne genbruges eller er der også risiko for at den skal skiftes (jeg har ingen anelse om type og stik på den ....)

Fiberen kan som udgangspunkt genbruges.

  • 2
  • 0
#10 Anders Majland

Nogle fiberbokse skal skiftes for at understøtte OpenNet, mens andre virker as-is (afhænger bl.a. af hvor gamle boksene er).

Foråret 2012 - Det nåede lige at gå i luften inden min WiMax lukkede pga Skylines konkurs.

(Jeg har også 2 TDC fibre ind sammen med 4 kobberpar - men de slutter ved enden af matriklen - fik skiftet kobber ledningerne fra Jysk Telefon's tid (de var ikke engang parsnoede, men blot 2x2 ledere i en gul og en grøn kappe. Så kom der lidt hul igennem og jeg sammen med udskiftning af noget kabel undervejs blev det muligt med adsl)

Det var bøvlet at få fiberen igennem hulmur og skunk på tværs af huset for at få fiber boksen i krydsfeltet. Så den skal helst genbruges mange år frem. Det er mindst 1/2 dags arbejde i at skite den ...

Men det bliver spændende hvad der sker når Norlys opdaterer de gamle bokse - håber ikke jeg opdager noget ....

  • 1
  • 0
#12 René Nielsen

Hvis jeg stod overfor at skulle vælge udbyder – ville jeg undersøge følgende.

1) Fast Ip – er det muligt og hvad koster det for at få en ”rigtig IP4”? Hvis du bare spiller PlayStation, er det måske ikke så nødvendig, men arbejder du hjemmefra, så kan visse VPN-løsninger ikke arbejde sammen med Carrier-Grade NAT fordi VPN-serveren kommunikerer i bestemte port intervaller som kan dynamisk være allokeret til andre brugere. Du risikerer at nogle gange virker det og andre gange ikke!

2) Support – skal være åben til kl 20.00 og så i weekender.

3) Pris.

4) Hvis det er en fiberforbindelse vi taler om, om ISP ”begrænser” forbindelsen og hvis ja få dem til at offentligøre politikken.

5) Herunder om der er (trafik-) tilkøb. Hvis du arbejder hjemmefra, så bestemmer du jo ikke hvor VPN-serveren står i verden. Jeg arbejder for en US-kunde med global VPN og nogle gange sender den mig til US-East coast og ikke Europa fordi US-VPN-serveren er mindre belastet fordi det er nat i USA og arbejdsdag i Europa.

Hvis du bare spiller og ser Netflix (eller lignende) så er ovenstående lige meget hvis du har en fiberforbindelse, men det er det altså ikke hvis du arbejder hjemmefra.

Især med pkt. 1, 4 og 5 vil jeg have nultolerance. Jeg vil vide hvad jeg køber og jeg vil have IT-afdelingen til at sige god, hvis jeg skal kunne arbejde hjemmefra.

Husk – det er jo ikke dig som bestemmer om møderne skal være med videofeed men det er dig som sidder med aben hvis ikke lortet virker.

  • 6
  • 0
#15 Yoel Caspersen Blogger

Hvis du bare spiller PlayStation, er det måske ikke så nødvendig

Lige præcis PlayStation kræver faktisk en dedikeret IP-adresse, da Sony har en grim tendens til at blokere IP-adresser, der deles af flere brugere. Men ellers har du ret, de fleste kan godt klare sig med Carrier Grade NAT.

2) Support – skal være åben til kl 20.00 og så i weekender.

Husk på, at de færreste hardcore teknikere gider sidde i en firstline-support om aftenen. Der kan derfor være risiko for, at off-hours firstline-support er af ringere kvalitet end ellers, fordi det vil være et job, man outsourcer til yngste mand i afdelingen. Dertil kommer, at de ting, du kan få hjælp til uden for normal åbningstid, som regel er selvskabte fejl, du også selv kan løse. Fejl, der kræver teknikerbesøg, bliver alligevel først rettet dagen efter, medmindre man har tilkøbt straks-service (det har de fleste ikke).

Her vil jeg slå et slag for at gå efter udbydere, som automatisk finder og retter fejl i nettet selv. Hos Kviknet har vi et monitoreringssystem, der pinger samtlige kunder hvert 5. minut og automatisk registrerer og publicerer driftsfejl på vores website. I de tilfælde, hvor fejlene ikke løser sig selv, alarmeres vores driftsvagt, der kan aktivere de rette teknikere efter behov - typisk vil det være netejere, der skal ud og reparere kabelbrud i kundens lokalområde. Det sker 24/7 og uden at vores kunder skal gøre noget aktivt for det.

3) Pris.

Se punkt 2.

Husk – det er jo ikke dig som bestemmer om møderne skal være med videofeed men det er dig som sidder med aben hvis ikke lortet virker.

Det er en god pointe. Vi har fx valgt at være på NL-ix, fordi det giver os flere veje ud af nettet - fx var der på et tidspunkt en driftsfejl i Microsofts netværk, som gik ud over Teams-møder. Nu har vi en direkte peering til Microsoft, som gør det muligt for os at skifte over til en alternativ route, hvis lignende fejl skulle opstå igen.

Det samme gælder fx Cloudflare, hvor et route-problem hos Telia (som vi ikke har noget med at gøre) forstyrrede forbindelsen til Cloudflares net. Her kunne vi flytte trafikken over til en direkte peering med Cloudflare via NL-ix, hvilket gjorde, at vi fik løst problemet. Havde vi kun haft en enkelt IP transit-udbyder, havde det været sværere at få lavet en workaround.

Ovenstående handler i bund og grund om netkvalitet. Det er svært at sælge til kunderne, for det er ikke en statisk definition - peering-aftaler vil typisk ændre sig over tid, og det billede, der ses i dag, kan være ændret væsentligt i morgen. Men et eller andet sted handler det primært om, hvordan internetudbyderen håndterer de problemer, der uvægerligt opstår.

  • 8
  • 0
#18 Nils Østbjerg

Jeg var en af de først kviknet testkunder på Norlys fibernet i Aalborg området. Fuld åbenhed - jeg fik de tre første måneder gratis fordi jeg var test kunde, men jeg har valgt at forsætte som kunde efter de tre måneder var gået.

Udover lidt småting i starten, som man må forvente som testkunde, har der ikke været noget at sætte en finger på. (For eksempel skal man huske at sætte nye ip ranges på DNS serverens allow-list; det var fixet ganske kort efter jeg skrev om fejlen.)

Kviknet er rigtig gode til at give informere om hvad det er galt og hvad det bliver gjort for at rette fejlen. Faktisk har jeg oplevet at få en SMS fra dem før jeg selv opdagede at forbindelsen var nede, selv om jeg sad ved computeren.

Det største problem var da en fiber blev gravet over, og det er lidt svært at give Kviknet skylden for det - men igen var der masser af information fra dem om hvordan det gik med fejlretningen.

Generelt oplever jeg at min forbindelse er stabil og hurtig, og det var en fornøjelse bare at sætte mit eget udstyr direkte i fiberkassen, uden en mere eller mindre ringe router, der er valgt fordi det var den der billigst opfylder minimumskravene.

Min oplevelse er som med el, fjernvarmen og vand i hanen; det er der bare uden bøvl, og det er sådan jeg foretrækker det.

  • 7
  • 0
#19 Tue Madsen

You lucky bast****. Hvem der bare havde adgang til en indholdsprovider der vil noget. Sidder på Fibia der helst bare vil have 1998 tilbage (dog med hurtig fiber). Ingen IPv6, Ingen PTR, dyr Fast IP - nul udvikling ud over stadig stigende priser. Officielt er de ved at åbne deres net op, så hvem ved? Måske en gang kan jeg også nyde en fulde Internet frihed.

Når det så er sagt, så kan jeg til gengæld patche fra den passive FTU direkte i min switch med en 1000base-BX SFP tranceiver og helt undgå den elendige Icotera box (har et lukket WAN VLAN med min egen pfSense).

Hvis jeg skulle være så heldig at Kviknet kommer ind på Fibia's net engang, vil jeg så stadig være i stand til at køre boxfrit fra jer og bruge min egen "mediaconverter" (aka. min SFP i min switch)?

  • 3
  • 0
#20 Yoel Caspersen Blogger

Officielt er de ved at åbne deres net op, så hvem ved?

Arbejdet med udviklingen af Kviknet fylder så meget af min vågne tid og har så stor en plads i min bevidsthed, at jeg desværre af og til glemmer at få viderebragt det glade budskab her på version2.

Vi indgik for en måned siden en aftale med Fibia, der fra næste år giver os adgang til Fibias net:

https://watchmedier.dk/article12422937.ece

Dagen før lavede vi en lignende aftale med Energi Fyn:

https://fyens.dk/artikel/waoo-f%C3%A5r-fibernet-konkurrence-80-000-fynsk...

Hvis jeg skulle være så heldig at Kviknet kommer ind på Fibia's net engang, vil jeg så stadig være i stand til at køre boxfrit fra jer og bruge min egen "mediaconverter" (aka. min SFP i min switch)?

Jeg kan ikke udelukke, at det vil virke - fra en teknisk vinkel. Men jeg er ret sikker på, det ikke bliver noget, vi kommer til at understøtte officielt.

  • 2
  • 0
#21 Tue Madsen

WUHUU!! Det var da rigtigt gode nyheder :-)

Så vil jeg allerede nu begynde at glæde mig til at kunne få Kviknet og en provider der forstår at netværk kan være mere end en "etablér og efterlad" investering mht. funktionalitet.

Vedr. SFP'en er jeg godt klar over det ikke officielt er supporteret - naturligvis helt ok. Jeg arbejder med netværk til dagligt, så jeg skal nok lave alt arbejdet og evt. fejlsøning supportfrit på min side ;-)

  • 1
  • 0
#22 Tue Madsen

Af mere personlig interesse.. Når i fx. kommer på Fibia, får i så de samme forhold til at etablere services for kunderne som i selv laver/får ved Norlys osv.? Jeg tænker på om Fibia enten har udstyr eller stiller begrænsninger op så i fx. skal benytte deres L3 services og derfor måske ikke kan leveres IPv6? Eller får i L2 access ud til slutkunden?

Jeg antager i ikke opstiller last-mile udstyr, men alene endnode bokse? Services leveres vel ikke tunneled til jeres endnode bokse, så et eller andet L2 access niveau må i næsten have?

  • 1
  • 0
#23 Yoel Caspersen Blogger

Eller får i L2 access ud til slutkunden?

Vi anvender følgende koncept for alle energiselskaber, vi samarbejder med, herunder også Fibia:

Fiberboksen, som sidder hos kunden, er ejet af energiselskabet og udgør (for vores vedkommende) en simpel mediekonverter. I praksis er der et management-interface i et separat VLAN, som energiselskabet bruger til provisionering og monitorering af lysniveauer på fiberen. Disse informationer stilles til rådighed for os via et API, så vi kan lave indledende fejlsøgning, hvis der opstår problemer.

Vi bestiller et VLAN pr. kunde. VLAN'et untagges på den kundevendte port på fiberboksen, og i det teknikhus, hvor fiberen er termineret, samles VLAN'et op i en MPLS-tunnel mellem teknikhuset og vores POI (point of interconnect) med energiselskabet. Her afleveres VLAN'et i en QinQ-trunk, hvor inner VLAN er mapped til kundens VLAN, mens outer VLAN er mapped til det teknikhus, kunden er tilsluttet.

Det ligner vores setup til FBSA (TDC's fibernet) og det er mere eller mindre blevet den gængse standard for, hvordan man åbner et fibernet.

Dermed har vi også mulighed for at producere IPv6 på samtlige fibernet, og vi styrer selv alt, hvad der har med tildeling af IP-adresser at gøre.

Det eneste sted, hvor vi er tvunget til at anvende layer 3-forbindelser, er på TDC's coax-net. TDC har undersøgt muligheden for at levere layer 2-forbindelser til kunderne og har konkluderet, at det ikke kan lade sig gøre i coax-nettet pga. begrænsninger i den CPE, der anvendes. Til gengæld arbejder man fra TDC's side på at tilbyde IPv6-understøttelse.

Jeg antager i ikke opstiller last-mile udstyr, men alene endnode bokse?

En vigtig detalje her: Vi sender en WiFi-router til de kunder, som har brug for det, mens de kunder, som gerne vil være fri, bare kan tilslutte deres egen router direkte i fiberboksen.

  • 9
  • 0
#24 Lasse Mølgaard

Vi indgik for en måned siden en aftale med Fibia, der fra næste år giver os adgang til Fibias net.

Se det er en nyhed jeg kan godt lide!

Jeg skyndte mig skam også at tjekke min adresse på jeres hjemmeside, da jeg hørte om dette arrangement, men desværre foreslår den stadigvæk ADSL...

Jeg sidder selv på en Fibia forbindelse, som er oprettet via min lokale ejerforening.

Mit abonnement står i min udlejers navn, men regningen bliver sendt til mig.

Det var den eneste måde Fibia kunne finde ud af at håndtere en ny kunde, da fiber blev lagt ind i min lejlighed.

Jeg er lidt spændt på hvor let det er at få flyttet min fiberforbindelse til Kviknet og til hvilken pris.

Jeres hjemmeside siger jo trods alt at prisen er afhængig af hvilket udvalg der er tilgængelig (dvs kun ADSL).

Det vil især være rart, hvis det betyder at forbindelsen kan stå i mit eget navn, så jeg skal ikke have fat i en fuldmagt hver gang jeg har ændringer. :-)

Det er nemt nok at anskaffe fuldmagten, men det betyder jeg skal lige tage toget fra Aarhus til Brønderslev hver gang.

  • 2
  • 0
#25 Mads Lahrmann

Jeg kan kun tilslutte mig Nils’ side. Jeg var også hurtig på tasterne da jeg fandt ud af at jeg kunne komme væk fra eniig, og over på kviknet.

Var også ramt af de to nedbrud der var lige i starten af eniig eventyret - tænker en løs gravko på Fyn måske var årsagen.. :) men igen, ikke noget at klantre kviknet, de gjorde præcist det de skulle og mere til Yoel fulgte op døgnet rundt med leverandøren så vidt jeg husker :)

Jeg anbefaler kviknet vidt og bredt og jeg tror nok der skal komme god volumen på jeres fiber salg i det jyske :)

  • 2
  • 0
#26 Bjørn Agger

Jeg er også rigtig tilfreds med Kviknet. En herværende (Nordsjælland) meget stor ISP fik pisset så godt og grundigt på mig, at jeg skiftede. Jeg har ikke set mig tilbage siden, og jeg anbefaler Kviknet, hvor jeg kan. Og så har TDC lagt fiber i vejen, så i løbet af de næste par måneder bliver jeg fiberkunde hos Kviknet. TDC lægger nemlig fiber ind uden krav om tilslutning til meget stor ISP :)

Jeg er sjældent enig med Yoel politisk, men jeg nyder hans tekniske artikler :)

Mvh Bjørn

PS: Jeg anbefaler også Kviknet, hvor jeg kan komme til det. Har næsten lokket en gammel nabo over :)

  • 3
  • 0
#28 Emil Mølgaard

Jeg blev skrevet op som testknude på Eniigs net tilbage i maj, men hørte aldrig mere til det, så jeg troede egentlig at projektet var gået i sig selv igen. Så det var bestemt en positiv overraskelse at se Kviknet på listen over udbydere da opsigelsen fra Norlys dumpede ind i postkassen. Ser frem til bagerens fødselsdag, hvor stikket bliver flyttet til port 2

  • 1
  • 0
#29 Tue Madsen

Tak Yoel for et ualmindeligt åbent og konkret svar på et simpelt teknisk spørgsmål.

SÅ fedt med den måde du opbygger en ISP rolle med åbenhed og funktionalitesmodenhed!

Jeg GLÆDER mig til at kunne bestille min kviknet forbindelse? Nogen ide om hvornår i 2021 vi Østjyder kan trykke bestil og regne med skiftet i praksis?

  • 1
  • 0
#31 Knud Larsen

Lyder utroligt. har Kviknet på Yousee (fidus dæknavn for TDC) og der får man markedets dårligste modem. (Det er på coax der er slet ikke fiber i nærområder af København). Så jeg tvivler da.

  • 1
  • 0
#32 Yoel Caspersen Blogger

har Kviknet på Yousee (fidus dæknavn for TDC) og der får man markedets dårligste modem.

Vi har også en konkurrent, der hævder, at man får markedets bedste router.

I har begge to ret, for der er kun en og samme router, når man skal have coax internet på TDC's coax-net - uanset om man køber hos os eller vores konkurrenter. Alle udbydere på coax-nettet er låst til Sagemcom 3890V3, som leveres af TDC.

Vores test af WiFi-routere viser umiddelbart, at Sagemcom 3890V3 har en middelmådig hastighed på WiFi, men umiddelbart dækker rimelig fornuftigt:

https://www.version2.dk/blog/hvad-skal-man-forvente-wifi-1089783

  • 1
  • 0
#34 Yoel Caspersen Blogger

Jeg meldte mig på et tidspunkt som prøvekanin, men har ikke hørt mere fra jer.

Status er, at SE er i fuld gang med at omlægge deres legacy-net, så vi kan få layer 2-adgang til kunderne.

Omlægningen er startet i Nordjylland, hvor det tidligere Nyfors-område blev omlagt i sommer. Siden er omlægningen rykket sydpå, og vi er nu ved at levere IPv6 i bl.a. Esbjerg og Rødekro. Planen er, at alle adresser i SE's net er omlagt i slutningen af 2020.

Din adresse er netop kommet på listen over omlagte teknikhuse her til formiddag, så jeg tager lige fat i dig out-of-band.

  • 0
  • 0
#35 Jens Jönsson

men arbejder du hjemmefra, så kan visse VPN-løsninger ikke arbejde sammen med Carrier-Grade NAT fordi VPN-serveren kommunikerer i bestemte port intervaller som kan dynamisk være allokeret til andre brugere. Du risikerer at nogle gange virker det og andre gange ikke!

Det er godt nok mange år siden jeg har oplevet det, både som konsulent, der har lavet VPN løsninger for (erhvervs)kunder og som Internetudbyder der har mange VPN brugere bag GGNAT udstyr. Specielt her under coronakrisen havde det været et stort issue i vores support, hvis det var tilfældet.

  • 1
  • 0
#36 Yoel Caspersen Blogger

Der er enkelte virksomheder derude, som stadig kører med VPN baseret på PPTP.

Og PPTP kræver en "helper" for at komme igennem NAT - vi har installeret helper-moduler til det i vores CGN, men det er der givetvis andre, der ikke har.

PPTP er dog en forældet og usikker protokol, så hvis man kører PPTP bør man overveje at opgradere til fx OpenVPN.

  • 1
  • 0
#43 Yoel Caspersen Blogger

Pinger I kundernes routere? Eller er det et endpoint i fiberboksen? Jeg spørger fordi jeg i det første tilfælde ville skulle tillade det i firewall opsætningen på min router hvis/når jeg skifter til Kviknet.

Vi pinger kundens IPv4- og IPv6-adresse (hvis den findes) med ICMP ping. Der er enkelte kunder, der anvender egen router, som ikke svarer på ping - de optræder således som offline og tælles ikke med i overvågningen. Så ja, du bør aktivere ICMP ping på WAN-siden af din router, hvis der er lukket for det i dag :)

  • 0
  • 0
#45 Yoel Caspersen Blogger

Får I mulighed for at tilbyde nyoprettelser (altså hvor fiber først skal trækkes ind) eller skal man der igennem Fibia og deres bindingsperiode?

Ja, det er (også) en del af motivationen for at lukke nettene op - udbydere som Kviknet trækker også nye kunder ind i netejerens forretning.

Det åbner for nogle interessante muligheder, især i de områder, hvor der er flere netejere, der kæmper om kundernes gunst. Fx er der i Lejre lige nu en kamp mellem GlobalConnect (OneFiber) og TDC Net om at komme først med etableringen af fibernettet, hvilket betyder, at den rationelle forbruger kan få etableret fiber fra to netejere samtidig og dermed på langt sigt have den optimale konkurrencesituation.

  • 1
  • 0
#46 Michael Hansen

Men synes det halter lidt med peeringer fra jeres netværk, det føles som om alt trafik kører ud gennem NL-IX for de fleste ting, cloudflare, google, etc.

Har i planer om at peere lidt tættere på, f.eks på DIX også?

Latency til google (8.8.8.8), og cloudflare (1.1.1.1) er næsten 2x højere end tidligere på waoo/eniig (begge >20-22ms på kabel, de lå på under 10ms tidligere).

Og speedtest er også væsentligt lavere end tidligere på waoo/eniig (der var det altid 900+/900+, nu ligger det på 325/372 på en 1000/1000 forbindelse til jeres egen speedtest server). (https://www.speedtest.net/result/10319326068)

Det er dejligt med native IPv6, men håber i får styr på peerings/perf, og håber det bare er her i starten hvor der er mange der skifter fra eniig hvis der er lidt kapacitets problemer ifb med det.

  • 1
  • 0
#48 Yoel Caspersen Blogger

Har i planer om at peere lidt tættere på, f.eks på DIX også?

Vi er på vej ind på STHIX i København. Peeringer via NL-ix er nu også at betragte som lokale, hvis vores peer også befinder sig i København - men flere, bl.a. Google, er koblet på NL-ix længere nede i Europa.

Vi har i øvrigt lokale caches fra Netflix, Google og Akamai.

Og speedtest er også væsentligt lavere end tidligere på waoo/eniig (der var det altid 900+/900+, nu ligger det på 325/372 på en 1000/1000 forbindelse til jeres egen speedtest server). (https://www.speedtest.net/result/10319326068)

Hvad siger en iperf3-test kørt i fejlsikret tilstand med netværk? Prøv med følgende:

iperf3 -c 185.107.12.122 -R -t 30

iperf3 -c 185.107.12.122 -R -t 30 -P 4

  • 0
  • 0
#49 Yoel Caspersen Blogger

Det skal da i hvert fald overvejes om det er prisen værd, hvis de laver peering i udlandet og ikke leverer lovede hastighed.

NL-ix er en distribueret IX, som dækker en lang række europæiske storbyer - og vi er koblet på i København. Det betyder, at trafik mellem os og andre peers, der også er koblet på i København, flyder lokalt. Hvis vi peerer med nogen, der er koblet på andre steder i Europa, vil trafikken naturligvis gå den vej.

  • 0
  • 0
#50 Michael Hansen

@Andreas:

Det var ikke ment som at det er ubrugeligt internet, det kører fint nok og det har været stabilt, og det føles ikke langsomt, men man kan bare se forskel i hvordan det var i forhold til eniig (som også kostede en del mere pr md), du kan roligt bestille det. Det lyder jo også som at Yoel har planer om at udvide deres peerings, jo flere kunder jo mere mening giver det :)

Kender flere tilfredse kunder på kviknet, der får den oplyste hastighed (så om det er noget specielt med opennet ved eniig/norlys ved jeg ikke, eller jeg er den mystiske kunde med issues).

Eniig/norlys/stofa er også væsentlig større og har flere resourcer (penge/personale) til at have flere peering aftaler/POPs:

https://www.peeringdb.com/net/5238 (eniig)

https://www.peeringdb.com/net/18521 (Kviknet)

Ikke at peeringdb nødvendigvis giver et retvisende billede / er opdateret.

Men der er jo flere parametere til valg af en ISP, jeg kan godt lide Yoel er åben om hvordan det hele er bygget op med diverse tekniske blog posts, der er IPv6, fair pris 319 pr md, et godt website, og flink support når man ringer.

Min helt egen holdning/mening af dem jeg kunne vælge istedet for eniig:

Yousee - 1000/500 max hastighed, til 548 pr md, og de pusher TV og lign, tvivler på IPv6, men kom aldrig så langt til at undersøge det, god peering (TDC), dårligt selvskab (TDC)  
   
Fastspeed - Venter bare på at blive opkøbt af TDC eller Stofa, virker som eneste grund de er sat i verden, fair nok pris, ukendt fremtid. (gode/dårlige anmeldelser online)  
   
Fibia - Kan ikke lide dem, havde dem tidligere som ISP med fiber på anden adressse, de meste ufleksible jeg har mødt, skrottet inden jeg har set deres tilbud.  
   
Boxer (norlys?!) - Kan ikke lide deres reklamer (laterlig grund, sorry), fair pris, ved intet om IPv6, sikkert ikke muligt hvis ligesom eniig  
   
Hiper - TDC, modsat Yousee levere de 1000/1000, men til 498 pr md, tilbyder IPv6, blandet reviews om stabilitet.  
   
Altibox - Prøver at pushe TV pakke, og wifi med hvis prisen skal være lav, uden er det 449 pr md, ikke videre interessant, levere IPv6 (/47 prefix på nogle forbindelser, weird, men ved ikke om det er /48 på fiber).  
   
Stofa (norlys?!) - Sagde "fortsæt hos os, med samme forbindelse og hastighed", og fortsatte så med at snakke om 200/200 til samme pris som jeg gav for 1000/1000 ved eniig wtf, men 1000/1000 til 499 pr md, prøver meget at pushe TV, har ingen interesse i det, IPv6 lyder ikke til at være på trapperne for private lige foreløbigt.  
   
Telenor - Ingen binding på fiber?! (nice), 1000/1000 til 499 pr md, ukendt med IPv6 (tvivler).  
   
Bolignet - Var tæt på at vælge dem, men de levere fast public IPv4 på en privat ip adressse på WAN siden, det gjorde jeg mistede interessen med det samme, mulighed for mere end 1 public IPv4 (nice!), 1000/1000 299 pr md.

Ingen tvivl om Bolignet og Kviknet var nogle af de biligste til en ren 1000/1000 forbindelse uden en masse uden-oms bras, men var faktisk ikke prisen jeg udelukkende så efter, gav trods alt 537,75 pr md ved eniig tidligere for 1000/1000.

@Yoel

Cloudflare ser også ud til at havne syd på gennem NL-IX:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  10.92.1.1  
  2    13 ms    15 ms    13 ms  212.237.183.241  
  3     7 ms     7 ms     6 ms  185.107.12.27  
  4    61 ms    49 ms    60 ms  cloudflare.equinix-fr4.nl-ix.net [193.239.118.138]  
  5    18 ms    19 ms    19 ms  one.one.one.one [1.1.1.1]

Der røg man via eniig på Cloudflares colo i CPH istedet, med ~8ms latency, det samme med google:

  1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  10.92.1.1  
  2    26 ms    65 ms    51 ms  212.237.183.241  
  3     6 ms     6 ms     6 ms  185.107.12.27  
  4    19 ms    18 ms    18 ms  google.telecity5.nl-ix.net [193.239.117.141]  
  5    21 ms    23 ms    18 ms  108.170.241.161  
  6    18 ms    18 ms    18 ms  108.170.235.135  
  7    21 ms    18 ms    19 ms  dns.google [8.8.8.8]

Lagde egentlig mest mærke til det pga, jeg sidder og roder med CF på arbejdet, og så at requests fra min PC nu kom via CF's colo i frankfurt istedet for CPH da det var via eniig.

Kan ikke køre iperf3 på min windows arbejds pc pga. iperf3 ikke er whitelisted (applocker), men fra linux på en anden kablet pc, der tidligere også kunne køre 900+/900+ på eniig uden problemer (speedtest.net til eniig og andre dk ISPs / fast.com (netflix)):

iperf3 -c 185.107.12.122 -R -t 30  
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth  
[  4]   0.00-17.74  sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec                  sender  
[  4]   0.00-17.74  sec   757 MBytes   358 Mbits/sec                  receiver  
   
iperf3 -c 185.107.12.122 -R -t 30 -P 4  
[  4]   0.00-19.35  sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec                  sender  
[  4]   0.00-19.35  sec   490 MBytes   212 Mbits/sec                  receiver  
[  6]   0.00-19.35  sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec                  sender  
[  6]   0.00-19.35  sec   298 MBytes   129 Mbits/sec                  receiver  
[  8]   0.00-19.35  sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec                  sender  
[  8]   0.00-19.35  sec   520 MBytes   225 Mbits/sec                  receiver  
[ 10]   0.00-19.35  sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec                  sender  
[ 10]   0.00-19.35  sec   247 MBytes   107 Mbits/sec                  receiver  
[SUM]   0.00-19.35  sec  0.00 Bytes  0.00 bits/sec                  sender  
[SUM]   0.00-19.35  sec  1.52 GBytes   674 Mbits/sec                  receiver

Fandt et screenshot fra da jeg kørte eniig, med fast.com (netflix speedtest, ved eniig går den til deres local netflix cache) vs hvordan det ser ud nu: https://imgur.com/a/Du5h61W

Kan prøve med en PC direkte i fiber boksen lidt senere.

  • 0
  • 0
#51 Yoel Caspersen Blogger

Cloudflare ser også ud til at havne syd på gennem NL-IX:

Ja, der hører en lille historie med til dette. Vi oplevede en formiddag, at der pludselig var problemer med at tilgå visse websites, heriblandt vores eget Zendesk (helpdesk-system). Synderen viste sig at være en route-fejl mellem Telia og Cloudflare. Vi er ikke kunde hos Telia, men trafikken til Cloudflare gik via vores transit-udbyder GlobalConnect <=> Telia <=> Cloudflare.

Vi startede derfor vores fejlsøgning i to spor. Dels bad vi GlobalConnect om at kigge på sagen, dels startede vi en peering med Cloudflare via NL-ix i en erkendelse af, at det nok løste problemet hurtigere end at få GlobalConnect til at aktivere Telia.

Vi har løst et lignende problem med Microsoft på samme vis. For nogle måneder siden blev et internt link i Microsofts netværk ramt af et kabelbrud et sted i Tyskland, hvilket gik ud over kapaciteten på Teams, som det sidste halve års tid har fået en ret vigtig rolle for mange af vores kunder. Vi løste problemet ved at flytte trafikken til en peering via NL-ix, så trafikken tog en anden vej ind i Microsofts netværk.

I princippet ville det nemmeste for os være at læne os tilbage og nøjes med vores IP transit fra GlobalConnect. Jo mere trafik, vi aftager, jo lavere pris pr. Mbit/s ville vi kunne opnå, og så er det GlobalConnects problem at lave de optimale peeringer.

Men ved at være på NL-ix har vi fået et ekstra værktøj til problemløsning - og det er vigtigt at have, når der opstår problemer uden for vores kontrol. Vi kan ikke forvente, at vores upstream transitudbydere ønsker at omlægge deres net for at hjælpe en af vores kunder, men det er rart, at vi selv har muligheden.

Kan prøve med en PC direkte i fiber boksen lidt senere.

Du må meget gerne tage fat i vores kundeservice, hvis du ikke allerede har gjort det. Vi har mig bekendt ingen kapacitetsproblemer over mod Eniigs net, så det er lidt spøjst, hvis du ikke kan få et bedre resultat med iperf3 - det kræver nok en nærmere analyse. Det er især lidt spøjst, at du oplever samme hastighed i begge retninger, for eventuelle kapacitetsproblemer plejer primært at ramme målinger i downstream retning.

  • 1
  • 0
#52 Michael Hansen

Her er det direkte:

iperf3 -c 185.107.12.122 -R -t 30    
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth       Retr  
[  4]   0.00-30.00  sec   727 MBytes   203 Mbits/sec    0             sender  
[  4]   0.00-30.00  sec   726 MBytes   203 Mbits/sec                  receiver  
   
iperf3 -c 185.107.12.122 -R -t 30 -P 4    
[ ID] Interval           Transfer     Bandwidth       Retr  
[  4]   0.00-30.00  sec   548 MBytes   153 Mbits/sec  264             sender  
[  4]   0.00-30.00  sec   546 MBytes   153 Mbits/sec                  receiver  
[  6]   0.00-30.00  sec   646 MBytes   181 Mbits/sec  315             sender  
[  6]   0.00-30.00  sec   644 MBytes   180 Mbits/sec                  receiver  
[  8]   0.00-30.00  sec   568 MBytes   159 Mbits/sec  338             sender  
[  8]   0.00-30.00  sec   566 MBytes   158 Mbits/sec                  receiver  
[ 10]   0.00-30.00  sec   569 MBytes   159 Mbits/sec  399             sender  
[ 10]   0.00-30.00  sec   567 MBytes   159 Mbits/sec                  receiver  
[SUM]   0.00-30.00  sec  2.28 GBytes   652 Mbits/sec  1316             sender  
[SUM]   0.00-30.00  sec  2.27 GBytes   650 Mbits/sec                  receiver

Men lad os tage det offline på et senere tidspunkt med supporten, det er ikke super vigtigt ligenu.

  • 0
  • 0
#54 Jacob Larsen

men også ud i provinsen.

Min oplevelse er at det især er udenfor de store byer at det er tilgængeligt. Mine forældre bor ude midt i Vendsyssel, lidt udenfor en lille by med 10-20 huse. De har fået fiber ind dengang de trak en forbindelse forbi ude ved vejen. De skulle dog selv lave noget gravearbejde det sidste stykke, men det går nemmere når naboen kan stille med en rendegraver.

  • 0
  • 0
#56 Michael Hansen

med fast.com er download nu 990Mbit/s, og upload er 880Mbit/s, så hvad det end har været der var galt tidligere, ser det ud til at være løst nu.

Det eneste jeg ville ønske der var bedre, var lidt bedre peering til IX's i norden. Nogen planer om netnod?

  • 1
  • 0
#57 Yoel Caspersen Blogger

med fast.com er download nu 990Mbit/s, og upload er 880Mbit/s, så hvad det end har været der var galt tidligere, ser det ud til at være løst nu.

Super. Vi har ikke umiddelbart ændret noget i vores ende, men hvis du har fejlmeldt det til vores kundeservice har sagen sandsynligvis været forbi Eniig.

Det eneste jeg ville ønske der var bedre, var lidt bedre peering til IX's i norden. Nogen planer om netnod?

Netnod er på "måske"-listen p.t. Hvilke netværk er det specifikt, du gerne vil have bedre adgang til?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere