Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (86)
Emner Bærbare pc'er

Laptoppen er døende...

Af Poul-Henning Kamp 3. december 2012 kl. 23:19

Min laptop udviser stigende svaghedstegn og en ny er bestilt.

Den lille øvelse plejer at give mig en masse frustrationer fordi der er sket en masse på de 3-5 års tid en god laptop holder hos mig.

(Mindre gode laptops holdt 367 dage for en Dell, 2 måneder for en Zepto)

Men ikke denne gang: Der er, for nu at sige det brutalt, ikke sket en skid og jeg kunne bestille præcis den samme som sidst.

CPU'en har en marginalt højere clock, cache'en er lidt større, men skærmen, størrelsen og vægten er den samme.

Nåh ja, der er kommet lys i tastaturet.

Whee, lige hvad jeg altid har manglet, eller noget...

Indrømmet, jeg kunne godt have købt en "air" type laptop, men der er lige den detalje med at kunne "sterilisere" sin laptop før rejser — det kan man ikke hvis "harddisken" er fastloddede flash-chips.

Desuden hader jeg dongles.

Hvad blev der lige af Moores lov ?

Laptoppen har helt klart overtaget meget af den stationære PC's marked, hvordan skal man ellers forklare 21"-modeller ?

Netbooken giver jeg ikke store chancer, den bliver mast af tabletterne.

Tilbage er et lille snævert marked for folk der arbejder seriøst undervejs: studenter, konsulenter, pendlere og sysadms.

Spørgsmålet er om de er mange og købedygtige nok til at holde liv i innovationen?

Det ligner det ikke...

F.eks er jeg helt enig med Linus: 1600x900 på en 14-15" skærm?

Det er bare så Y2K agtigt...

phk

Send Tweet
Udskriv
Billede af Poul-Henning KampOm Poul-Henning Kamp

Poul-Henning er selvstændig systemprogrammør, kernekoder, Varnish-forfatter, data-arkæolog og brokkehoved uden særlig portefølje.

Follow @bsdphk

Kommentarer (86)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Andreas Rønne-Hansen 4. dec. 2012 - 00.19
 
Hastighed

Jeg vil nu mene at det ikke kune er clockfrekvensen der gør sig gældene.. Arkitekturen gør også en hel del: http://www.cpubenchmark.net/laptop.html

Skærmen: Nu skal jeg ikke kunne udtale mig, men jeg syntes næsten 1920x1080 bliver for meget på 15.6. Der skal ihvertfald skaleres...!

Men nej.. som helhed er der nok ikke sket meget.

Mvh.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christoffer Thomsen 4. dec. 2012 - 00.31
 
Irritation
  • Det hedder »laptoppen«, ikke »laptop'en«.
  • Normalt bruges n-tankestregen (–), ikke m-tankestregen (—), på dansk.
  • Der skal ikke være nogen apostrof i »netbooken«.
  • Der skal ikke være mellemrum før spørgsmålstegn.
  • Omend de fleste læsere af Version2 nok godt ved, at du tænker på Linus Torvalds, når du skriver Linus, så er det stadig unødigt flertydigt.
  • Stem op 11
  • Stem ned 54
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Louis Andersen 4. dec. 2012 - 00.43
 
Re: Hastighed

Det er en kende mere kompliceret med CPU-hastighederne. Klokfrekvenserne er de samme, men transistor-tallet er større så du har nogen flere cores at arbejde med. Det er typisk dette der giver udslag i CPU-bundne benchmarks. Det giver, til de fleste programmer, ikke nødvendigvis det øgede forspring, med mindre programmet decideret er skrevet til at udnytte flere cores eller hvis du med fordel kan parallelisere operationen manuelt.

Det andet problem er mere problematisk: memory-båndbredde. Selv om CPU'en er meget hurtigere, så er memory-bussen ikke helt fulgt med og dermed vindes der ikke imponerende meget set i forhold til tidligere tider. På 3-6 år kunne man forvente en computer der var 5-6 gange hurtigere. I dag er forholdet nok nærmere 1.4-1.8 for typiske programmer.

Det eneste sted hvor du får den fulde udnyttelse er hvis du kan hive dit problem ind i 1st level cache og så bare banke løs på det. Og ikke alle problemer lader sig nemt omskrive til det.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Louis Andersen 4. dec. 2012 - 01.01
 
Re: Irritation

Nu vi er igang med korrekt typesætning burde man måske også anvende „…” som er korrekt dansk typografi hvis jeg husker rigtigt. Den lader sig skrive som U+201E fulgt af U+201C.

  • Stem op 7
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
David Rechnagel Udsen 4. dec. 2012 - 02.43
 
Re: Irritation

Nu vi er igang med korrekt typesætning burde man måske også anvende „…” som er korrekt dansk typografi hvis jeg husker rigtigt. Den lader sig skrive som U+201E fulgt af U+201C.

»...« er korrekte anførelsestegn på dansk (også kendt som »primær præference«). Det er det aviserne og myndighederne bruger. „...” er sekundær præference på dansk.

Det hedder »laptoppen«, ikke »laptop'en«.

Det hedder »mappedatamaten«.

Der skal ikke være mellemrum før spørgsmålstegn.

Et mindre mellemrum er faktisk fortrukket typografisk. Men de færreste har det mindre mellemrum på deres tastaturer, eller ved at der findes forskellige størrelse på mellemrum.

Omend de fleste læsere af Version2 nok godt ved, at du tænker på Linus Torvalds, når du skriver Linus, så er det stadig unødigt flertydigt.

Ah ja, nævn lige mængden af folk der hedder Linus der på det seneste har udtalt sig om opløsningen på mappedatamaters skærme.

  • Stem op 17
  • Stem ned 5
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 4. dec. 2012 - 05.42
 
Re: Hastighed

Det er en kende mere kompliceret med CPU-hastighederne. Klokfrekvenserne er de samme, men transistor-tallet er større så du har nogen flere cores at arbejde med.

Og det er muligvis vigtigt hvis man lider af Corporate-IT, (Som en bekendt udtalte det: "Min ny laptop er vidunderlig, den har fire cores, en til Windows, en til IT afdelingen, en til antivirus og en til mig!")

Jeg vil kun mærke noget til det når jeg bygger mit operativsystem fra source.

  • Stem op 18
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Holst Larsen 4. dec. 2012 - 05.45
 
Din Lenovo...

Har du allerede slidt din Lenovo op?

http://www.version2.dk/blog/thinkpad-t400s-11760

Sommeren 2009... ja ok.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikael Boldt 4. dec. 2012 - 06.35
 
Udvikling

Hvor meget computerkraft skal der til for at simulere skrivemaskine?

  • Stem op 7
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Maciej Szeliga 4. dec. 2012 - 07.12
 
Re: Hastighed

Skærmen: Nu skal jeg ikke kunne udtale mig, men jeg syntes næsten 1920x1080 bliver for meget på 15.6. Der skal ihvertfald skaleres...!


Jeg ved ikke rigtigt, jeg kører på en T61p med en 1920x1200 skærm på 15,6"
Det afh. meget af dit OS om du kan køre på den højopløslig skærm eller ikke.
I øvrigt er jeg helt enig, der sker alt for lidt... det er udseendet som ændrer sig ikke specs.

  • Stem op 3
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Maciej Szeliga 4. dec. 2012 - 07.25
 
Re: Udvikling

Hvor meget computerkraft skal der til for at simulere skrivemaskine?


Det tvivler jeg så stærkt på at PHK kun bruger sin laptop til.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Pelle Söderling 4. dec. 2012 - 07.42
 
Re: Udvikling

Det største problem som du også er inde på er opløsningen på skærmene der har stået stille de sidste mange år (min 4 år gamle og snart udslidte 13" Sony Vaio Z rejselaptop har 1600x900), det er stortset umuligt at få noget der går over 1920x1080, som kun er valgt fordi nogen mener det vigtigste i verden er at kunne se film i native opløsning på sin laptop (??).

Der er ét firma der har lanceret en potentielt lækker laptop med en imponerende 2880x1800, desværre skal man så leve med et elendigt tastatur og sælge sin sjæl til Apple, så det er ikke uden kompromier.

Hvor længe mon vi skal vente endnu før resten af branchen kommer efter det?

Jeg arbejder meget med diagrammeringsværktøjer og kan kun drømme om at få adgang til en 2880x1800 opløsning fra min laptop (Jeg rejser meget, så en stationær med flere skærme er desværre ikke en løsning for mig), jeg kan sagtens leve med at teksten står lidt småt, sålænge den står skarpt, når jeg skal arbejde med den slags og til mere almindeligt brug kan man jo blot justere opløsningen til noget mere behageligt.

  • Stem op 5
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Sune Foldager 4. dec. 2012 - 08.06
 
Re: Udvikling

Der er ét firma der har lanceret en potentielt lækker laptop med en imponerende 2880x1800, desværre skal man så leve med et elendigt tastatur og sælge sin sjæl til Apple, så det er ikke uden kompromier.

Kan du ikke forklare hvordan du mener man "sælger sin sjæl til Apple" ved at købe en af deres laptops? :-p ..og det med tastaturet er vist (åbenbart) en smagssag; jeg kan selv ret godt li' det på MacBookAir'en, som jeg formoder minder en del om det.

  • Stem op 10
  • Stem ned 8
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Hansen 4. dec. 2012 - 08.24
 
"Indrømmet, jeg kunne godt

"Indrømmet, jeg kunne godt have købt en "air" type laptop, men der er lige den detalje med at kunne "sterilisere" sin laptop før rejser — det kan man ikke hvis "harddisken" er fastloddede flash-chips."

Wiper du fuldstændig din disk inden rejser? Eller misforstår jeg dig? Hvis ja, hvorfor?

Angående at laptoppen er døende, er jeg ikke enig. Der er selvfølgelig og som altid en transformation i produkterne, men du afviser jo selv at købe indenfor det segment hvor innovationen har fundet sted. Måske er det stagneret for dig, fordi du steriliserer ting hver gang du skal rejser, men der hører du uden tvivl til fåtallet, hvorom du meget vel repræsenterer kernen af de tilbageværende brugere.

Laptop for mig er = mobil enhed med skærm og tastatur, og det tror jeg ikke vi slipper for foreløbig. Navnligt alle de her "transformator" tablets fra forskellige producenter. Det kan godt være marketing rouladen hedder sig at det er noget helt nyt, men for mig er det stadig bare mobile computere og så snart der bliver smidt et tastatur på og skærmen kan stå selv, er det IMO en laptop. Ud fra det perspektiv, er der sket en hel del.

Mht. laptops generelt, så har vi her på arbejdet sådan set konstatere at f.eks. specifikationer på skærme er blevet dårligere. Hvor vi før sagtens kunne få 1680 * 1050 (WSXGA+), er det oftere kun 1366 * 768 eller den helt forfærdelige 1280 * 800.

Mht. indmaden, så er det positive at en laptop i kraft af manglende udvikling har en længere levetid. Men, givet, det må smage ret bittert for enhver der egentlig godt ville se ting blive bedre og bedre.

Touch Screens er vel der hvor forandringen vil ske, men det har du sikkert intet at bruge til.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ove Andersen 4. dec. 2012 - 08.41
 
Re: "Indrømmet, jeg kunne godt

Det kunne jo også være, han bare skiftede disk..

Men ellers enig - laptopmarkedet er frygteligt kedeligt, og jeg havde selv svært ved at finde en erstatning for et år siden. Skærmkvalitet og fornuftig opløsning er ikke så let at finde mere.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bjerregaard 4. dec. 2012 - 08.49
 
Har du en stationær/desktop PHK?

Hej Poul-Henning

Lettere off-topic men: Har du også en stationær/desktop derhjemme, eller er laptoppen dit eneste arbejdsredskab? I så fald, må man spørge hvilken bestykning/mærke/model? Jeg er selv aldrig for alvor blevet venner med laptops, og vil altid foretrække et fullsize keyboard og skærm.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Stein Sandals billede
Jesper Stein Sandal 4. dec. 2012 - 08.51
 
Re: Hastighed

Og det er muligvis vigtigt hvis man lider af Corporate-IT, (Som en bekendt udtalte det: "Min ny laptop er vidunderlig, den har fire cores, en til Windows, en til IT afdelingen, en til antivirus og en til mig!") Jeg vil kun mærke noget til det når jeg bygger mit operativsystem fra source.

Hver enkelt kerne er dog også blevet hurtigere. Jeg var i samme processordilemma, da jeg skulle opgradere min stationære, men vil sige, at selvom clockfrekvensen kun er øget fra 2,6 GHz til 2,9 GHz, så er de to generationer nyere kerner mærkbart hurtigere (i terminalen er det dog ganske rigtigt ikke noget, man kan mærke).

Der er også sket forbedringer af batteritid takket være processorer, der er bedre til at drosle ned (og en hurtigere processor forlænger også indirekte batteritiden ved at have kortere tid, hvor den kører på maks.).

Men ja, hvis man ikke er til Ultrabookformatet, så er der ikke sket meget - bortset fra at prisen på en maskine, der matcher din gamle, er faldet.

Jeg ved heller ikke, hvorfor pc-producenterne de sidste par år er blevet bange for at rykke ved grænserne for den stationære, indtil de har "fået lov" af Apple.

And don't get me started på et rant om nogle af de underlige nye hybridformater. Jeg kan godt forstå, Microsoft har givet sig i kast med selv at lave hardware, når man ser, hvad det ypperste er, deres gamle partnere kan finde på...

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bjerregaard 4. dec. 2012 - 08.52
 
Hvor køber man Lenovo laptops?

og så et spørgsmål til alle de kloge herinde: Hvilke fysiske butikker eksisterer (i hovedstadsområdet) hvor man kan gå hen og købe Lenovo laptops? Skal have købt en arbejdshest til konen....

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mads Randstoft 4. dec. 2012 - 09.08
 
Den egentlige udvikling i laptops

Ligger i at gøre dem mindre "væg stik" afhængige. Det er ikke kun hardware selvfølgelig, men ved at gøre batterilevetiden længere, strømforbruget mindre og det trådløse netværk bedre og mere strømbesparende lever min nuværende laptop over dobbelt så længe uden strøm end den model den afløste. At den så ikke er så super meget hurtigere er en anden sag, den er fint hurtig nok til det jeg bruger den til.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Jensen 4. dec. 2012 - 09.21
 
microsoft skatten

Hvordan slipper du for den der dos-skat denne gang.

Kan man ikke bare sætte licensen til salg på gul og gratis ?

  • Stem op 7
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Djernæs 4. dec. 2012 - 09.32
 
Re: Hvor køber man Lenovo laptops?

Føniks Computer har Lenovo på lager i både Kbh og Aarhus.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jens Rasmussen 4. dec. 2012 - 09.42
 
Re: Hastighed

Jeg ved heller ikke, hvorfor pc-producenterne de sidste par år er blevet bange for at rykke ved grænserne for den stationære, indtil de har "fået lov" af Apple.

Er det ikke snarere, at Apple er det eneste firma, der "tør" forbedre maskinerne (laes: gider, eller gider at bruge penge paa det), men mange pc-producenter i høj grad kopierer Apples design (se HP m.m.), men ikke forbedrer noget inden i. Mht. skaerme bliver de endda daarligere, lavere oploesning (1366x768 er standard nu om dage, det er sgu uhyggeligt).

Saa kan det godt vaere at Apples laptops er dyrere, men man faar aabenbart ogsaa noget for pengene. Ultrabooks er mere sammenlignelige og her er prisforskellene ogsaa mindre.

  • Stem op 6
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kenneth Nielsens billede
Kenneth Nielsen 4. dec. 2012 - 09.59
 
Re: Hvor køber man Lenovo laptops?

Hej Lars,

Jeg ville benytte mig af www.laptops.dk de har de fleste lenovoer (PRO) på lager, de lenovoer du kan købe i elgiganten og computercity er consument laptops, dvs. i en noget ringere kvalitet ;o)

Sidder selv med min X220 og arbejder og det er en fryd.

/Kenneth

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Stendevad 4. dec. 2012 - 10.02
 
dog ikke...

De eneste laptops jeg kender til som stadigvæk har nogle fine skærme & opløsninger imo. er enten Lenovo's T430 eller W530 serier, men de koster desværre også derefter :( jeg ku godt nævne macbook pro's, men tror ikk PHK vil ha' sådan en :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Hansen 4. dec. 2012 - 10.22
 
Re: "Indrømmet, jeg kunne godt

Men ellers enig - laptopmarkedet er frygteligt kedeligt, og jeg havde selv svært ved at finde en erstatning for et år siden. Skærmkvalitet og fornuftig opløsning er ikke så let at finde mere.

Hvis man køber Lenovo køber man et mærke som har fokus på at levere IT til store firmaer. Her skal man ikke forny teknologien hvert ½ år, men levere noget der er levedygtigt længe, så dele og infrastruktur holder. Hvis man søger innovation, men låser sig til det mærke, agerer man underligt.

Imens mange laptops er det samme gamle kasse skrammel, er der i kraft af at Apple har vist vejen frem kommet en del rigtig godt på markedet.

Jeg har henover 2 generationer nu købt Asus Zenbooks.

Skærmen på min nyeste er 13,3", den er 1920*1080 og IPS. Det ser rigtig godt ud, farver, anti reflektiv og gode betragtningsvinkler. Batterilevetiden er god, vægten lav og holdbarheden subjektivt god (stabilt kabinet). Meget blev forbedret, fra generation 1 til 2. Den er næsten ligeså nem som en tablet at have med (jeg har været rundt om jorden med den 2 gange nu).

Maskinerne findes også, i andre udformninger med deres fordele og ulemper. Bl.a. også en med disk der kan skiftes, dog ikke unibody alu kabinet.

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-Prime-UX31A-Ultrabook.8...

  • Stem op 6
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Christensens billede
Michael Christensen 4. dec. 2012 - 10.27
 
Ikke helt enig

Hvis du ser konsulenter, så er der udpræget brug af LapTops. Der skal datakraft på bordet, og den skal være mobil. De fleste steder, hvor jeg kommer som konsulent, anvender kunderne laptops i udstragt grad. Der er flere fordele, mobilitet og continuity. En laptop vil fortsætte på batterierne ved stømtab og switchen er sammen med serverne på nødstrøm. Det vil være minimalt, hvad man taber. Ydelsen på en moderne laptop matcher også godt en desktop. Hvis du så arbejder med et setup med docking stations, flere skærme og eksternt keyboard og mus, så ringer det for de fleste. Jeg er med andre ord ikke enig i at laptoppen er døene - men det går ikke så hurtigt med udviklingen som tidligere.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mogens Hansen 4. dec. 2012 - 10.43
 
I De Gode Gamle Dage(tm)

Dvs. for 10 år siden, fik jeg en Dell Latitude med en 15" skærm, opløsning 1600x1200. Det var langt fra den dyreste i serien.

Hva' pokker er gået galt siden?

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Hartoft 4. dec. 2012 - 10.55
 
Re: "Indrømmet, jeg kunne godt

Jeg har henover 2 generationer nu købt Asus Zenbooks. Skærmen på min nyeste er 13,3", den er 1920*1080 og IPS. Det ser rigtig godt ud, farver, anti reflektiv og gode betragtningsvinkler. Batterilevetiden er god, vægten lav og holdbarheden subjektivt god (stabilt kabinet). Meget blev forbedret, fra generation 1 til 2. Den er næsten ligeså nem som en tablet at have med (jeg har været rundt om jorden med den 2 gange nu). Maskinerne findes også, i andre udformninger med deres fordele og ulemper. Bl.a. også en med disk der kan skiftes, dog ikke unibody alu kabinet.


Jeg er enig i at Asus er glimrende maskiner, men det er håbløst at skaffe reservedele til dem.

Jeg har en hvor der er hældt kaffe i tastaturet og er ikke i stand til at skaffe et nyt.
På en Lenovo var kaffen først og fremmest ledt udenom elektronikken via de kanaler der er lavet til det og derefter ville det ikke være noget problem at skaffe et nyt tastatur.
Så det blev kun til een Asus her i biksen.... ;-)

mvh
Jesper

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Borg 4. dec. 2012 - 10.56
 
MacBook Pro

Jeg er grundlæggende enig i analysen at der er sket meget lidt. Jeg vil dog som andre har været inde på, tilføje at der mht. skærmen faktisk er sket en revolution hvis du kigger på Apples MacBook Pro serie med det de kalder "retina" skærme - hvilket dækker over på at skærmen kører med ekstremt høj PPI, uden at tingene bliver mindre (som mange fejlagtigt tror). Jeg har selv 15" modellen og når først man har prøvet sådan en skærm så går man aldrig tilbage. Jeg har også en anden bærbar med "traditionel" PPI og man føler sig sat 10 år tilbage i tiden.

Men det eneste jeg som sådan vil sige er at uanset hvad du må have af forudindtaget omkring det, så PRØV at se sådan en skærm IRL før du køber.

  • Stem op 3
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nikolaj Hansen 4. dec. 2012 - 10.56
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

Har en w520 der, trods alt, er ægte hd (1920x1080). Jeg vil ikke købe en laptop, der går længere ned i res. må jeg sige, og W530'erne er da helt til grin. Så dyr en pc uden en ordentlig skærm.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Mikael Kristensen 4. dec. 2012 - 11.00
 
Re: Udvikling

Der er ingen krav om at skulle registrere sig nogen steder, hvis man køber f.eks. en Macbook, så det med at sælge sin sjæl er vist en skrøne. Så vidt jeg ved, kan de også udemærket køre FreeBSD, men PHK ville nok være irriteret over at skulle betale for OSX, samt mangle fleksibilitet med at kunne skifte harddisk, RAM, batteri, osv.

Der er noget dejligt over at sidde med, hvad der føles som en solid blok aluminium mellem hænderne der kan holde for evigt og er hårdt integreret med OS'et, men vil man have noget fleksbilitet, er det ikke Apple man skal købe.

  • Stem op 4
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jon Bendtsen 4. dec. 2012 - 11.36
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

Dvs. for 10 år siden, fik jeg en Dell Latitude med en 15" skærm, opløsning 1600x1200. Det var langt fra den dyreste i serien. Hva' pokker er gået galt siden?


Du var måske nærmest den eneste som købte den model?

  • Stem op 0
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jon Bendtsen 4. dec. 2012 - 11.39
 
Re: Udvikling

Kan du ikke forklare hvordan du mener man "sælger sin sjæl til Apple" ved at købe en af deres laptops? :-p ..og det med tastaturet er vist (åbenbart) en smagssag; jeg kan selv ret godt li' det på MacBookAir'en, som jeg formoder minder en del om det.


Jeg har en ret ny 15" Macbook Retina, har haft mac bærbare siden december 2003. Jeg synes at tastaturet er blevet anderledes hen over de 4 forskellige modeller jeg har haft. Jeg synes dog det er for tidligt at udtale mig om dette nye tastatur. Jeg ville gerne have haft at skærmen var 17", da alle mine forrige laptops havde det, men skærmen er bestemt lækker.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jon Bendtsen 4. dec. 2012 - 11.41
 
Re: Hastighed

Og det er muligvis vigtigt hvis man lider af Corporate-IT, (Som en bekendt udtalte det: "Min ny laptop er vidunderlig, den har fire cores, en til Windows, en til IT afdelingen, en til antivirus og en til mig!") Jeg vil kun mærke noget til det når jeg bygger mit operativsystem fra source.


Jeg skiftede fra 2 til 4 cores (+ fra 10.6.x til 10.8.y) og jeg har tydeligt kunne mærke forskellen når jeg har mange browser vinduer åbne på samme tid, og når jeg samtidig laver lyd arbejde i Audacity.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Louis Andersen 4. dec. 2012 - 11.53
 
Re: Hastighed

Og det er muligvis vigtigt hvis man lider af Corporate-IT, (Som en bekendt udtalte det: "Min ny laptop er vidunderlig, den har fire cores, en til Windows, en til IT afdelingen, en til antivirus og en til mig!")

Jeg er grundliggende enig. De fleste af de programmer jeg bruger til dagligt driver sig selv fint af en enkelt core (jeg venter meget mere på disk, memory eller netværk). Fra 1 til 2 cores skete der muligvis en del fordi du så kunne lade en core tage sig af de fleste low-level ting i kernen. Men det bliver sværere og sværere at finde noget de ekstra cores skal lave til dagligt. Det gør naturligvis ikke så meget da der så kan spares strøm og klokfrekvens.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christoffer Thomsen 4. dec. 2012 - 11.53
 
Re: Irritation

Det hedder »mappedatamaten«.


»Laptoppen« er korrekt dansk. Se: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=laptop

  • Stem op 2
  • Stem ned 5
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Falstrup 4. dec. 2012 - 12.10
 
Re: Irritation

Jeg tror det er Ekstra Bladet der har en sektion, der hedder Gamle - Sure - Mænd....... ! ? ! ?

Jeg lader billedet stå og arbejder videre på laptop'en ! Mens jeg tænker over om jeg skal reinstallere den med Linus's OS..... tak for kaffe ;)

  • Stem op 4
  • Stem ned 5
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Falstrup 4. dec. 2012 - 12.20
 
Re: Hvor køber man Lenovo laptops?

Simpelt. Søgning på EDBpriser giver 312 reultater på Lenovo bærbar.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 4. dec. 2012 - 12.21
 
Re: Udvikling

Hvor meget computerkraft skal der til for at simulere skrivemaskine?

Det er OS-afhængigt.

Hvis OS er Windows: Meget.
Hvis OS er GNU/Linux/Gnome: Mindre.
Hvis OS er GNU/Linux/Xfce: Ikke særligt meget.

  • Stem op 4
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 4. dec. 2012 - 12.32
 
Re: Har du en stationær/desktop PHK?

Jeg er selv aldrig for alvor blevet venner med laptops, og vil altid foretrække et fullsize keyboard og skærm.

Men du køber ikke en stationær?

Det er ikke så svært at købe stationær som at købe bærbar. Du kan næsten ikke undgå at købe noget der virker, hvis du køber en stationær - så længe du holder dig fra alt der heller Celeron, Pentium, Athlon og Sempron.

Jeg bygger mine maskiner selv, uanset om de skal bruges til gaming, seriøst arbejde eller som server. Jeg har 3 maskiner, de 2 af dem kører GNU/Linux, den sidste kører Windows. Og så har jeg store skærme på de maskiner der er tilsluttet en skærm. 24" 1920x1200.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christoffer Thomsen 4. dec. 2012 - 12.49
 
Re: Irritation

Jeg tror det er Ekstra Bladet der har en sektion, der hedder Gamle - Sure - Mænd....... ! ? ! ?

Jeg er hverken gammel eller sur, jeg synes blot, det er ønskværdigt, at skribenter på seriøse medier kan skrive nogenlunde ordentligt, og ikke mindst at de rent faktisk gør det. Det er muligt, at det ikke er »hipt« at skrive ordentligt, men jeg nægter at lade det danske sprog korrumpere – uanset om det er »hipt« eller ej.

  • Stem op 7
  • Stem ned 7
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thorvald Johannes Pedersen 4. dec. 2012 - 12.54
 
Laptop ikke døende.

Laptop eller bærbar computer er bestemt ikke døende, det tror jeg ikke på. Nu er jeg fornyligt blevet belært om at tablets også er bærbare computere, men for mig er en bærbar computer, én hvor tastatur og skærm hænger sammen permanent. Jeg synes da også at der sker ting og sager: Ultrabooks kan efterhånden også fås i 15" segmentet, SSD eller hybriddiske i stedet for HDD osv. Men på visse andre ting er det ikke sket så meget. Skærmopløsning er nævnt, men her begynder 1920x1080 dog heldigvis at blive standard, ram - ja, mange nye bærbare sælges stadig med kun omkring 4 GB ram - min Asus fra 2011 har dog 16 GB ram. Mængden af plads på harddisken udvikler sig måske heller ikke så hurtigt mere - jeg gik dog fra 400 GB (2007) til 1000 GB (2011). Mit håb er at næste gang jeg skal have ny computer, kan jeg få en ultrabook, med specifikationer, der er gode nok til mit arbejde.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Marc Munk 4. dec. 2012 - 13.08
 
Re: Laptop ikke døende.

Jeg er ret sikker på at PHK ikke mener laptops generelt men hans egen laptop, som er ved at dø.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Maciej Szeliga 4. dec. 2012 - 13.18
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)
Dvs. for 10 år siden, fik jeg en Dell Latitude med en 15" skærm, opløsning 1600x1200. Det var langt fra den dyreste i serien. Hva' pokker er gået galt siden?

Der er gået "HD" galt siden og video opløsninger til TV har invaderet komputerne.
Jeg mener helt seriøst at IT Journalister ikke gør deres arbejde når de skriver anmeldelser,
16:9 skærme burde konsekvent trække ned og 16:10 og til dels 4:3 trække op.

  • Stem op 4
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nikolaj Hansen 4. dec. 2012 - 13.48
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

16:9 skærme burde konsekvent trække ned og 16:10 og til dels 4:3 trække op.

Det er jeg ikke enig med dig i.

Bredformat gør sig godt til logfiler / sourcekode, hvor man ikke har samme ombrydning etc.

Hvis du bruger din pc til ren tekstbehandling etc. så er det måske en anden sag.

  • Stem op 1
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 4. dec. 2012 - 13.57
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

Det synes jeg nu heller ikke. Det er rart at kunne have to dokumenter åbent ved siden af hinanden uden de store problemer.

  • Stem op 2
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Casper Bangs billede
Casper Bang 4. dec. 2012 - 14.10
 
Hvad blev der lige af Moores lov
Hvad blev der lige af Moores lov?

Moore's lov siger at transistor-tæthed fordobles ca. hvert andet år.

For 4 år siden, i 2008, fik man i en Macbook Pro en T9300 CPU med 410 mio. transistorer.

En state-of-the-art, 2012 version af Macbook Pro, køber dig en 3740QM CPU med 1400 mio. transistorer.

2008 = 400 mio. @ 45nm
2010 = 800 mio. @ 32nm
2012 = 1400 mio. @ 22nm

I 2014 skulle Broadwell komme på 14nm, formeentlig med en transistortæthed nord for 2.5 mia. Så der er vel intet galt med Moore's lov?! Der er dog muligvis noget galt med folks forståelse af den.

  • Stem op 9
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Maciej Szeliga 4. dec. 2012 - 15.00
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

Det er jeg ikke enig med dig i. Bredformat gør sig godt til logfiler / sourcekode, hvor man ikke har samme ombrydning etc.


På en 1600x1200 skærm kører man uden problemer med 132 tegn
Jeg savner mere de 180 linjer i bunden end 320 kolonner i bredden.

  • Stem op 3
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 4. dec. 2012 - 15.05
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

Det er jeg ikke enig med dig i. Bredformat gør sig godt til logfiler / sourcekode, hvor man ikke har samme ombrydning etc.

16:10 er også bredformat, men ikke et skævt format. Og så er det punktmæssige areal på en 16:10-skærm der kan vise fuldt HD større end den tilsvarende 16:9-skærm.

I en diskussion for nogle år siden omkring 1920x1080 kontra 1920x1200 hørte jeg kommentaren: "...en 16:9-skærm er bredere..." hvortil en anden svarede: "...nej, den er bare mindre høj...".

1920x1200-skærmen kan også vise fuld HD, det bliver bare letterboxed. Virker fint. 1920x1080-skærmen kan så ikke vise 800x600 uden at det bliver noget grimt snaskværk. 1920x1200-skærmen har ingen problemer i den retning. Den viser billedet på det udsnit der svarer til 1600x1200 (pillarboxed). 1920x1080 har intet at gøre på en computer. Det er et misfoster.

  • Stem op 7
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Louis Andersen 4. dec. 2012 - 15.18
 
Re: Hvad blev der lige af Moores lov

I 2014 skulle Broadwell komme på 14nm, formeentlig med en transistortæthed nord for 2.5 mia. Så der er vel intet galt med Moore's lov?! Der er dog muligvis noget galt med folks forståelse af den.

Yeps, der er intet galt med Moore's lov. Det har bare været sådan i mange år at transistortætheden var direkte forbundet til maskinens hastighed, så typisk kunne man følge hastigheden af maskinen ved proportionalt at forskyde den i forhold til Moore's. Den går stadigvæk, men så skal man også udnytte samtlige transistorer i maskinen. Før i tiden var det nok at genoversætte ens programmel. Instruktions-parallelisme var derefter nok til at man kunne få alle transistorer, eller de fleste af dem, effektivt udnyttet, sammen med enorme cache-banker. For det presserende problem blev i højere og højere grad at få data flyttet hurtigt nok til beregningsenhederne (der i dag vel er under 5% af transistortallet).

I dag kræver den samme udnyttelse en omstrukturering af ens program og formentlig også et andet sprog. Hvis det overhovedet kan lade sig gøre at foretage den omstrukturering - det kan det ikke i alle tilfælde. Stort set alle vores sprog lige nu har alle den svaghed at de i høj grad også specificerer den rækkefølge vores data skal beregnes i, og dette medfører et langsommere program.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 4. dec. 2012 - 15.25
 
Re: Har du en stationær/desktop PHK?

Laptoppen er min arbejdsplads.

Jeg har et antal test-maskiner af forskellige observans i mit lab.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 4. dec. 2012 - 15.26
 
Re: Hvad blev der lige af Moores lov

I 2014 skulle Broadwell komme på 14nm

Det er så vidt jeg ved ikke helt på sporet. Extrem-UV-litografi er åbenbart svært.

  • Stem op 2
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Ehler 4. dec. 2012 - 15.34
 
Re: Hastighed

Hej PHK
Nu ved jeg ikke super meget om Linux. Men Jeg har da, foranlediget af dit indlæg, smidt en std. Ubuntu på en ny Fujitsu U772 med i5 og SSD.
12 Sekunder fra man trykker på Power til den er oppe, helt oppe, tror jeg er pænt forskelligt fra den maskine du har nu?
Den er vel stadig igang med at "poste" sig gennem Bios. Min gamle er!

Jeg synes egenlig der er sket voldsomme ting hvis man ser på en std. bærbar, til f.eks. 6000,- fra 2010 til 2012. Enig, det er mange bække små, boot tid, POST tid, vægt, batteritid (ovenstående 6-11 timer) osv.

Ovenstående vejer 1,4kg, med 14" skærm og er under 2cm tyk når den ligger i tasken. Kabinettet er delvis i magnesium. Det er klart at VIL du ikke have de nye (hurtige) teknologier som SSD, får du heller ikke nogen forskel. Selv med Windows 7 64bit kæmpen tager en komplet opstart kun 22 sekunder.

EN TING ER VI HELT ENIGE OM: At konsum markedet har volumet til at bestemme skærm formaterne over os der bruger skidtet er nok det mest ærgerlige der er sket for bærbare overhovedet.

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Casper Bangs billede
Casper Bang 4. dec. 2012 - 15.44
 
Re: Hvad blev der lige af Moores lov

Det er så vidt jeg ved ikke helt på sporet. Extrem-UV-litografi er åbenbart svært.


Ja, de skal jo snart til at hyre fysikere frem for ingienører. :) De forlydender jeg har hørt går dog på at 14nm Broadwell allerede er klar til produktion. Imponerende process-teknologi formåen af Intel, men muren rykker unægtelig tættere og tættere på.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Nilssons billede
Peter Nilsson 4. dec. 2012 - 16.30
 
Re: Hvor køber man Lenovo laptops?

X220 er også en god model sådan en bruger jeg på jobbet, men har købt et par brugte lenovo laptops hos brugtecomputere.dk, de har flere fysiske butikker i byen, jeg købte en T60 med 15" skærm privat da jeg er lidt nærig og vi skal jo alle have computere i familien, den fik jeg for under 2000 kr., min kører Ubuntu 12.04 fint, men den var født med Windows 7 som også kørte fint.

så hvis man ikke har behov for noget nyt, men gerne vil have en kvalitetsmaskine så kan jeg anbefale at købe dem brugt hvis man altså ikke har behov for en super cpu.

mine maskiner holder 2 - 3 år, så er de totalt ødelagt, mest fordi jeg ikke passer så godt på maskinerne, så de er stort set altid usælgelige når jeg har haft fingrene i dem pga. diverse klistermærker, fedtfingre og diverse skrammer så er det nok bedst jeg holder mig til brugt udstyr privat.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nikolaj Hansen 4. dec. 2012 - 17.53
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

16:10 er også bredformat, men ikke et skævt format. Og så er det punktmæssige areal på en 16:10-skærm der kan vise fuldt HD større end den tilsvarende 16:9-skærm.

Ja, jeg kan også godt gange de to tal sammen.

Den viser billedet på det udsnit der svarer til 1600x1200 (pillarboxed). 1920x1080 har intet at gøre på en computer. Det er et misfoster. [quote id=221395] Den viser billedet på det udsnit der svarer til 1600x1200 (pillarboxed). 1920x1080 har intet at gøre på en computer. Det er et misfoster.

Min gamle pc var også en WUXGA (1920x1200), men det var ikke en option på Lenovo W520.

Jeg konkluderede bare at de 1920x1080 på w520'eren trods alt er bedre end det, man kan få i dag.

4:3 Det er tiden løbet fra.

Edit:

Dermed sagt, så ser det mere og mere ud til, at min næste laptop bliver noget Mac HW med en ordentlig skærm.

De der retina displays er bare for smukke.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Louis Andersen 4. dec. 2012 - 19.39
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

De der retina displays er bare for smukke.

De er fede med en PPI på omkring 220. Når vi rammer 300 bliver det rigtigt fedt, for så kan vi rendere text lige så godt som de ringeste laserprintere, og så begynder vi at være der hvor vi skal være.

  • Stem op 1
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 4. dec. 2012 - 22.09
 
Re: Hvad blev der lige af Moores lov

De forlydender jeg har hørt går dog på at 14nm Broadwell allerede er klar til produktion.

Men er produktionen klar ?

14nm er jeg nogenlunde sikker på at de får styr på, men mig bekendt er der ikke nogen der har styr på noget mindre i produktionsvolumen ?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bengtsson 5. dec. 2012 - 09.32
 
Hvilke svaghedstegn?

Af nysgerrighed synes jeg det kunne være interessant at høre mere specifikt hvad det er der gør at en laptop nu om dage bliver slidt op. Det er jo nok ikke ram, cpu, motherboard, disk, skærm, eller hvad? Disk og ram kan vel ret nemt udskiftes, ligesom batteri. Så er der kassen, tastatur og touchpad tilbage.

Mine egne erfaringer er at laptoppe (hedder det det i flertal?) begynder at blæse mere, men der kan det som regel hjælpe at rense for støv, hvilket så kan være mere eller mindre besværligt alt efter hvor meget der skal skilles ad.

I den forbindelse har jeg haft nogle overvejelser om hvordan man klarer støvproblemet i fx en MacBook retina som er limet sammen. Jeg har så ikke det problem da jeg endnu ikke har købt en ;)

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Jensen 5. dec. 2012 - 10.29
 
Jeg spørger lige igen

Betaler du bare microsoft skatten og ser glad ud, eller har du et eller andet trix du bruger ?

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Mølgaard 5. dec. 2012 - 11.05
 
man kan godt skifte ssd'en,

man kan godt skifte ssd'en, macsales.com har solgt kompatible diske siden lanceringen, men RAM og batteri kan t´rigtignok ikke udskiftes på Retina og Air modellerne

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Casper Bangs billede
Casper Bang 5. dec. 2012 - 11.10
 
Re: Hvad blev der lige af Moores lov

14nm er jeg nogenlunde sikker på at de får styr på, men mig bekendt er der ikke nogen der har styr på noget mindre i produktionsvolumen ?


Nej måske ikke, i alt fald er det påfaldende at Intel ikke længere publicerer/opdaterer roadmaps helt så ofte som de havde for vane engang - ligesom de nu i støre grad end før bygger helt nye fabrikker til hver process. Hvordan de når til 10nm, 7nm og 5nm må stå hen i det uvisse, men hvis nogen kan må det næsten være Intel (der kunne bygge 2 storebæltsbroer om året for deres research budget).

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 5. dec. 2012 - 11.11
 
Re: Hvilke svaghedstegn?

Af nysgerrighed synes jeg det kunne være interessant at høre mere specifikt hvad det er der gør at en laptop nu om dage bliver slidt op.

I mit tilfælde: 1/4 af columndrivers til LCD displayet er svagelige, blæseren er støvet til og tastaturet erved at falde fra hinanden.

Det er alt sammen ting der kan fixes, men en ny laptop er billigere for mig, fordi der ikke bliver X dage uden laptop.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 5. dec. 2012 - 11.14
 
Kunstigt slid.

Jeg bruger ikke andet end min Thinkpad R50p, som er produceret i december 2003, dvs. den er 9 år gammel.

Bevares, der røg en inverter til skærmen, som jeg så skrællede fra en anden, og jeg har skiftet disken ud med en SSD disk, og der er proppet så meget ram i den som muligt (dvs. 2G).

Maskinen kører som en drøm, booter hurtigere end mange nye maskiner, og har en vidunderlig opløsning på 1600x1200, hvorfor stort set alt andet man kan få i dag vil være et tilbageskridt.

Men, og så kommer men'et: operativsystemer lider af en eller anden form for opulentsyge, så fra og med *buntu 12.10 (og afledte) er det slut, da de insisterer på at processoren skal understøtte PAE, selv om den fungerer glimrende med kun 2G ram.

Så altså står jeg i den situation at en ellers kanon godt fungerende maskine kan blive dødsdømt af udbyderne af disto's - hvilket jeg synes er ret uacceptabelt.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Eiriksson 5. dec. 2012 - 11.20
 
PC'ens evolution ligesom automobilets

Bitter gammel mand alert ;-)
IMHO sker der ikke en bjælde fordi at PC'en går samme vej som automobilets motor. Grundarkitekturen er stort set den samme som fra start men den kører bare hurtigere og bliver mindre for hver generation indtil man rammer loftet for den arkitektur.

Og så sker der det som fleste industrier går i møde: de vokser sig store og fede indtil en dag det bliver tydeligt at business-as-usual betyder døden pga. enten nævnte loft eller manglende ressourcer. Men istedet for at tilpasse sig, går de panisk i gang med at prøve at knuse truende nyudviklinger med sin overvægt. De har investeret for længe i en forældet model. Happens all the time.

Og alting går i stå.

Hverken tablets eller "Air"-noget-med-noget er en evolution. Det er stadig samme begrænsede arkitektur inden i. Bare lidt mere funky indpakning. Noget som investorer kan få nye våde drømme om. Økonomien får kunstig åndedræt.

Methinks der skal et komplet redesign til for at slippe ud af det loop. Hvad skete der egentlig med Transmeta? Det lød som en ny tilgang til CPU'en, husker jeg noget om.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Mølgaard 5. dec. 2012 - 11.22
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

På de nye macbook pro'er kan du ikke køre 2880x1800!

Du kan køre 1440x900 dobbelt så skarpt.

vælger du en anden opløsning end "Retina" er den højeste opløsning 1920x1200.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Mikael Kristensen 5. dec. 2012 - 11.22
 
Re: Hvilke svaghedstegn?

I den forbindelse har jeg haft nogle overvejelser om hvordan man klarer støvproblemet i fx en MacBook retina som er limet sammen.

Den er ikke limet sammen, men bruger de berygtede pentalobe skruer. Når man åbner maskinen kan man godt komme til blæserne.

Jeg har så til gengæld overvejet, hvornår andre fabrikanter begynder at tage denne type skruer i brug for at forhindre uautoriseret adgang uden specialværktøj.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Hansen 5. dec. 2012 - 11.28
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

De er fede med en PPI på omkring 220. Når vi rammer 300 bliver det rigtigt fedt, for så kan vi rendere text lige så godt som de ringeste laserprintere, og så begynder vi at være der hvor vi skal være.

Er DPI = PPI?

Selvom det er per inch, så er der vel forskel på, om noget lyser (evt lækker lys), også til noget der er fysisk placeret på ujævnt papir.

Jeg ved ikke noget om det, men tvivler på det er direkte sammenlignligt :-)

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 5. dec. 2012 - 11.36
 
Re: Hvilke svaghedstegn?

de berygtede pentalobe skruer

Hvilket minder lidt om DNS spærring - a pain in the ass, men ikke specielt svær at omgå:
http://dx.com/p/handy-precision-maintenance-tool-screwdrivers-set-45-pie...

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bengtsson 5. dec. 2012 - 11.40
 
Re: Hvad blev der lige af Moores lov

Hvis Intel er blevet langsommere med ny CPU teknologi hænger det måske sammen med mindre konkurrence fra AMD, på den anden side er ARM processorer måske ikke så langt fra at kunne konkurrere med x86.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 5. dec. 2012 - 11.50
 
Re: Kunstigt slid.

så fra og med *buntu 12.10 (og afledte) er det slut, da de insisterer på at processoren skal understøtte PAE, selv om den fungerer glimrende med kun 2G ram.

Skift til LMDE. Der er non-PAE kernel standard-issue. Det er kun Canonical der kører PAE-only.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Pelle Söderling 5. dec. 2012 - 11.51
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

På de nye macbook pro'er kan du ikke køre 2880x1800! Du kan køre 1440x900 dobbelt så skarpt.

Du kan godt hacke dem til at levere den fulde opløsning på 2880x1800, men det er korrekt at det ikke er tilgængeligt som standard i MacOSX. Installerer du Windows på den er opløsningen dog tilgængelig uden hacks.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 5. dec. 2012 - 11.57
 
Re: Hvad blev der lige af Moores lov

Hvis Intel er blevet langsommere med ny CPU teknologi hænger det måske sammen med mindre konkurrence fra AMD, på den anden side er ARM processorer måske ikke så langt fra at kunne konkurrere med x86.

Jeg ville ønske at vi snart blev bedre til at rette blikket indad, og i stedet se på softwaren.

Reelt set er der ikke sket imponerende meget de sidste 30 år, hvis vi barberer ned til det basale, bevares lidt bedre farver, lidt højere opløsning, lidt bedre grafik osv., men i det store hele ikke noget der kan retfærdiggøre den voldsomme vækst i hardware ydelse.

En smartphone har mere datakraft end Nasa havde for ikke mange år siden, og en moderne PC har vel skønsmæssigt et sted mellem 1000 og 10000 gange så mange hestekræfter end den første Macintosh havde - men er den blevet mellem 1000 og 10000 gange bedre at anvende eller tilsvarende hurtigere - nej.

Et andet eksempel er Apollos AGC - den kunne klare navigation frem og tilbage til månen på hardware der svarer til mine radiatorventiler - i dag kan man dårligt nok lave en "Hello World" på noget der er en faktor 1000 kraftigere.

Jeg så gerne at der kom en "revolution" hvor man gik tilbage til nogle gode gamle dyder, og i stedet for bare at proppe flere hestekræfter i bilen, samtidig med man øgede vægten, begyndte at fokusere på hvordan man bruger hestekræfterne.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 5. dec. 2012 - 11.59
 
Re: Kunstigt slid.

Skift til LMDE. Der er non-PAE kernel standard-issue. Det er kun Canonical der kører PAE-only.

Nope, fra og med Nadia er det samme problem.

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nikolaj Brinch Jørgensen 5. dec. 2012 - 12.48
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

På de nye macbook pro'er kan du ikke køre 2880x1800!


Nej det er ikke helt korrekt. Applikationer (f.eks. spil) skulle kunne få adgang til den fulde opløsning.

Se evt. http://www.wired.co.uk/news/archive/2012-07/13/retina-apps

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 5. dec. 2012 - 12.51
 
Re: Kunstigt slid.

Nope, fra og med Nadia er det samme problem.

LMDE, Christian. Linux Mint Debian Edition. Det er en semi-rolling release baseret på Debian Testing. Den ligger ikke under for Canonicals luner.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Casper Bangs billede
Casper Bang 5. dec. 2012 - 13.07
 
Re: Kunstigt slid.

LMDE, Christian. Linux Mint Debian Edition. Det er en semi-rolling release baseret på Debian Testing. Den ligger ikke under for Canonicals luner.


Næ, men man fristes til at sige at den ligger under for Apples luner. Der er i alt fald masser af brushed metal, der ville have gjort iSteve stolt.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 5. dec. 2012 - 13.09
 
Re: Kunstigt slid.

LMDE, Christian. Linux Mint Debian Edition. Det er en semi-rolling release baseret på Debian Testing. Den ligger ikke under for Canonicals luner.

Ah, sorry.

Men er jeg sikker på at en rolling release i næste version ikke benytter en ny kerne kerne der fordrer PAE?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bengtsson 5. dec. 2012 - 13.10
 
Re: Hvilke svaghedstegn?

Den er ikke limet sammen, men bruger de berygtede pentalobe skruer. Når man åbner maskinen kan man godt komme til blæserne. Jeg har så til gengæld overvejet, hvornår andre fabrikanter begynder at tage denne type skruer i brug for at forhindre uautoriseret adgang uden specialværktøj.


Ja, ok, jeg checkede lige prisen på pentalobe skruetrækkere og man kunne få et sæt til £7 hos amazon.co.uk. Så det er måske ikke det der skal afholde en fra at købe en retina.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Mikael Kristensen 5. dec. 2012 - 13.15
 
Re: Hvilke svaghedstegn?

Indtil videre er det bare et irritationsmoment, men næste trin er blot at lime hele maskinen sammen på samme måde som en iPad. Det sker sikkert med argument for, at man så kan få tingene til at fylde endnu mindre. Så er vi nok snart ovre i, at man skal kigge på en helt ny gruppe af mobile enheder, der er mere specifikt udviklet til "pilfingre".

En open source laptop?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nikolaj Hansen 5. dec. 2012 - 13.20
 
Re: Hvilke svaghedstegn?

Det er alt sammen ting der kan fixes, men en ny laptop er billigere for mig, fordi der ikke bliver X dage uden laptop.

Det er formegentlig billigere i det hele taget. Hvis det er en ældre laptop du har, så er delene sikkert svære at få fat på i dag.

Med mindre du kan finde en donor laptop i bedre stand.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 5. dec. 2012 - 14.17
 
Re: Kunstigt slid.

Næ, men man fristes til at sige at den ligger under for Apples luner.

I modsætning til Apple er det dog let at slippe af med i Linux Mint. MATE er så blandt det der absolut taler til fordel for Linux Mint.

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 5. dec. 2012 - 14.19
 
Re: Kunstigt slid.

Men er jeg sikker på at en rolling release i næste version ikke benytter en ny kerne kerne der fordrer PAE?

Man kan aldrig garantere noget, men eftersom PAE-cirkusset er en Canonical-ting og Debian ikke tager mange Canonical-ting til sig er der en chance for at non-PAE også virker fremadrettet.

Ellers må du arbejde fra source.

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Johnnie Hougaard Nielsen 5. dec. 2012 - 14.29
 
Re: Hvad blev der lige af Moores lov

på den anden side er ARM processorer måske ikke så langt fra at kunne konkurrere med x86.

High end ARM har allerede overhalet low end x86. Og med den livlige konkurrence mellem ARM producenterne, er der grund til at forvente et fortsat godt udviklingstempo, nu hvor de har volumen nok til at finansieringen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nikolaj Brinch Jørgensen 5. dec. 2012 - 14.31
 
Re: Kunstigt slid.

I modsætning til Apple er det dog let at slippe af med i Linux Mint. MATE er så blandt det der absolut taler til fordel for Linux Mint.


Hvordan er det lige du mener det er svært at slippe af med Apple?

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jens Rasmussen 5. dec. 2012 - 14.57
 
Re: I De Gode Gamle Dage(tm)

n/t (allerede besvaret)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Bjerregaard 21. dec. 2012 - 10.52
 
Re: Hvor køber man Lenovo laptops?

Ville lige følge op med en rapport om indkøbet. Det endte med en Lenovo ThinkPad T430u 3353 hos Føniks: http://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/lenovo/thinkpad-t430u-3353-... formedelst 8.877 kr.

Det er en solid sag, som stadig kun vejer 1.8KG. Glimrende matte-skærm, og et rigtigt godt keyboard - faktiske det første laptop keyboard jeg har mødt, som jeg synes er fedt og kan skrive hurtigt på, og som har den helt rigtige "feel".

Skidtet kører Windows7, og kommer med en hybrid disk (SSD+spinning rust). Den hybrid disk virker altså, og min fornemmelse er, at den har hovedansvaret for, at det faktisk føles som en rigtigt hurtig maskine.

Det er en maskine uden overflødige dikkedarer, hvor der er fokus på at de essentielle ting er godt udført og robuste. Alt i alt et udemærket køb, og jeg er pænt tilfreds (og vigtigere: hustruen er meget tilfreds).

Hvis jeg skulle nævne nogen minus punkter, så kommer den med den sædvanlige mængde (men ikke overvældende) crapware - sådan er livet jo i Windows land, men det er ikke alt for besværligt at luge ud.

Den har også kun 2 USB stik, men det er vist Ok til behovet.
Den største overraskelse (min egen skyld) er nok, at den ikke har noget VGA stik, så jeg skal lige have fat i en eller anden dongle, så den kan tilsluttes en "gammeldags" ekstern projektor.

Men bottomline er min mavefornemmelse at det er et godt køb, som passer ret godt til hendes behov. Det virker som en solid arbejdshest.

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Open source-projekt til CPR-numre sparer kommuner for hundredetusinder

Udgivet 23. maj 14.20Opdateret 23. maj 14.20

AMD-processor til PS4 og Xbox One skal give superkraft til din nye bærbare eller tablet

Udgivet 23. maj 13.01Opdateret 23. maj 14.15

Telenor i nyt mailkaos: Servere sat ud af spil efter RAM-opgradering

Udgivet 23. maj 12.19Opdateret 23. maj 12.19

TDC: Manglende udbredelse af telemedicin skyldes dårligt økonomisk incitament for hospitalerne

Udgivet 23. maj 11.22Opdateret 23. maj 11.22

Nyt CVR-register i modvind igen-igen: Resultaterne halter stadig

Udgivet 23. maj 10.44Opdateret 23. maj 10.44

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Seneste debat

  1. Firefox vil blokere cookies som standard - men teknikken driller

    4 comments.
    Last update 3 minutter 11 sekunder
    Skrevet af Jørgen L. Sørensen
  2. Politiken lancerer online-betalingsmur: Hullet som en si

    39 comments.
    Last update 6 minutter 22 sekunder
    Skrevet af Jakob Møbjerg Nielsen
  3. Brug for billed-backup? Flickr giver 1 terabyte gratis lagerplads

    6 comments.
    Last update 11 minutter 9 sekunder
    Skrevet af Jørgen L. Sørensen
  4. AMD-processor til PS4 og Xbox One skal give superkraft til din nye bærbare eller tablet

    4 comments.
    Last update 24 minutter 31 sekunder
    Skrevet af Brian Hansen
  5. TDC: Manglende udbredelse af telemedicin skyldes dårligt økonomisk incitament for hospitalerne

    4 comments.
    Last update 28 minutter 47 sekunder
    Skrevet af John Strand
  6. Chefredaktør om hullet betalingsmur: »Vi er fuldstændigt klar over, at det kan omgås«

    4 comments.
    Last update 36 minutter 47 sekunder
    Skrevet af Per Buer
  7. Haves: Skod ADSL linje. Ønskes: Virtuel server

    68 comments.
    Last update 45 minutter 58 sekunder
    Skrevet af Niels Ganer Jespersen
  8. Hver fjerde danske it-virksomhed mangler kvalificerede folk: Uddannelser fejler

    16 comments.
    Last update 58 minutter 46 sekunder
    Skrevet af Jonas Finnemann Jensen

Mere debat »

It-virksomheder

Produkt-Guiden ApS
|
HardwareHippo
|
Redweb
|
Motus
|
redHOST ApS
|
ITX
|
Citrix Systems Denmark
|
Netcompany
|
Invokers
|
ProData Consult
|
Viggonet
|
H. Brandt Consulting
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Server 2012
  • iOS 6
  • iPhone 5

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300