Lad spiludviklerne komme til…

Den 10. januar 2013 præsenterede Version2 et udbud fra Danske Regioner. Danske Regioner og de fem regioner vil i forbindelse med Regionsvalget i 2013 etablere en fælles web-indsats - en web-platform/hjemmeside - med præsentation af valget, kandidaterne og regionerne. Regionerne har valgt at understøtte valgindsatsen med et selvstændigt underholdende spil-element, derfor har de lavet et udbud med et udviklingsbudget på kr. 360.000,-.

For mig at se er dette et glædeligt eksempel på at det offentlige tænker og handler målrettet ift at udnytte danske spiludvikleres originalitet og evner til at eksekvere og levere indhold, der er relevant og værdifuldt for brugerne – i dette tilfælde borgerne. I et tidligere indlæg har jeg fortalt om danske spiludvikleres fokus og muligheder indenfor salg af deres tid. Umiddelbart - et ”perfect match”. Jeg ser frem til at følge hvem der byder og hvem der i sidste ende gennemfører opgaven sammen med Danske Regioner.

Spillet 'Politiker Dating' blev udviklet af Gearworks i forbindelse med folketingsvalget i 2011. Kunden var Ekstra Bladet.

Mere end en folkelig idé Enkelte vil måske afskrive brugen af spil i præsentationen af regionsvalget? Er spil ikke kun overfladisk underholdning og tidsfordriv for de helt unge? For mig giver det rigtig god mening at bruge spil i den politiske kommunikation. Den gennemsnitlige spiller i Danmark er ca. 35 år – og spil som del af vores kommunikationen har for længst fået mere betydning end blot PC eller konsolspil. 646 mio. resultater på Google fra en hurtig søgning på ”Obama Games” siger noget om at spil, politik og borgere er flydt sammen ”over there”.

Alt for ofte ses det, at det offentlige udlader at fokusere og investere i skabelsen af bruger-orienteret indhold som del af kommunikationsindsatsen. I stedet tænker man entydigt i at effektivisere dialogen mellem borger og staten gennem digitalisering af processer. Det båder lyder og er sikkert også i mange tilfælde mere effektfuldt – til gavn for borgernes skattemidler.

Der er masser af talent i Danmark Heldigvis har Danske Regioner fået flere potentielle leverandører at vælge imellem. Producentforeningen offentliggør senere denne måned rapporten Indholdsproducenter i tal, der blandt andet viser, at der i 2011 var 125 danske spiludviklere. En fremgang på 74% ift 2009. De knapt 600 ansatte i branchen fremstillede i 2012 omkring 200 nye produkter både til underholdning og læring. I et brede perspektiv, langt flere, hvis vi medregner kommunikations & social media gaming koncepter som bl.a. kendes fra mediebranchens manager & aktiespil.

Men de danske spiludviklere har travlt med deres egne produkter. I denne uge besøgte jeg spilfirmaet Logic Artist, der i slutningen af februar sender deres spil Expedition Conquistadors ud på verdensmarkedet. Logic Artist er startet af 4 fyre fra ITU, der har arbejdet fuld tid på deres spil, siden de blev færdiguddannet for halvandet år siden. Ja, du læste rigtigt - i løbet af omkring 18 måneder har disse 4 fyre altså formået at stable et firma på benene og producere et spil som rent faktisk allerede nu - inden udgivelse - har samlet en stor fanbase. Logic Artist har via crowfunding-sitet Kickstarter indsamlet over 77.000 dollar (450.000 kroner) fra dedikerede fans, og spillet er nu klar til udgivelse. Firmaet tæller i alt 8 fuldtidsansatte.

Logic Artist er ikke ene om at efterspørge arbejdskraft. I de sidste måneder af 2012 rundede MovieStarPlanet fem millioner månedlige brugere, og er nu mere end 70 fuldtidsansatte. Samarbejdet mellem Kiloo og SyBo Games om spillet Subway Surfer har udviklet sig til en særdeles god forretning, og Full Control har offentliggjort at et nyt Space Hulk-spil bliver udviklet i Danmark. Alle søger de flere medarbejdere. Aktuelt er der 71 ledige stillinger i den danske spilbranche. Måske er nogle af dem relevante for Version 2s læsere?

Spørgsmålet er om Danske Regioner i sidste ende ender med et tilbud fra kommunikations- og reklamebureauer med tilkøbte spilkompetencer, snarere end tilbud fra selskaber der entydigt definerer sig som spiludviklere. Simpelthen fordi de har for travlt med egen produkter…

Jan Neiiendams billede

Kommentarer (6)

Torben Mogensen

Spørgsmålet er om Danske Regioner i sidste ende ender med et tilbud fra kommunikations- og reklamebureauer med tilkøbte spilkompetencer, snarere end tilbud fra selskaber der entydigt definerer sig som spiludviklere.

Det er sandsynligt. Spillets formål er jo primært markedsføring og kun sekundært underholdning og læring. De fleste "rigtige" spiludviklere vil have svært ved at motivere sig til den slags, mens emnet ligger lige til kommunikations- og reklamebureauer. Og der er nok et par fattige freelancere eller studerende, der kan overtales til at lave et spil i samarbejde med firmaet, hvor firmaet står fo det meste af designet og udvikleren primært for implementering (og forventningsafstemning).

Michael Niebuhr

Og der er nok et par fattige freelancere eller studerende, der kan overtales til at lave et spil i samarbejde med firmaet

Nu griber jeg lige denne kommentar, som er i fin tråd med selve artiklens aflsuttende pointe.

Mit spørgsmål er: Hvad er en realistisk bemanding, for et projekt af denne størrelsesorden? Og dernæst, hvilke kompetencer skal i spil? Vi taler om et webbaseret flerbruger-spil med inddragelse af sociale medier (ifølge udbuddet) og en projekteret varighed på 4-6 måneder.

Er der nogen der vil give et bud?

Torben Mogensen

Mit spørgsmål er: Hvad er en realistisk bemanding, for et projekt af denne størrelsesorden?

Man kan se på budgettet: kr. 360.000,-. Det rækker ca. til to personer i 4 måneder -- mindre, hvis man regner udgifter til møder m.m. oveni. Det er nok ikke det mest avancerede spil, man kan få ud af det, men man kan måske forestille sig, at et eksisterende spil blev "reskinned" til formålet.

Robert Larsen

Spilprogrammører er typisk ikke så fantastiske til grafik...det har de grafikere og spildesignere til.
Programmøren er mere kreativ når det kommer til netværk, algoritmer, matematik og den slags.

Så jeg tvivler på, at du ønsker at se resultatet :-)

Peter Johan Bruun

Spilprogrammører er typisk ikke så fantastiske til grafik...det har de grafikere og spildesignere til.
Programmøren er mere kreativ når det kommer til netværk, algoritmer, matematik og den slags.

Så jeg tvivler på, at du ønsker at se resultatet :-)

De må hellere end gerne også tage deres designer- og grafikervenner med.

Men du har ret, hvis man tænker nærmere over de to verdener (blokstruktureret programmering overfor OO verdenen) er det ikke givet at man ville få et pænt resultat set med nutidens øjne.

Omvendt er den GUI der normalt ses på en mainframe i forvejen ikke det allerkønneste syn (efter nogens mening!). Så hvis spillegruppen kunne holde den noget "simple" systemmæssige struktur ud, vil deres opgave uden tvivl blive taknemmelig :)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

IT Businesses