Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (7)
Emner Usability

Karma istedet for en tudekiks...

Af Peter Makholm 6. maj 2008 kl. 10:21

Debatten her på Version2 har fået et karma-system. Som enhver anden romersk kejser kan vi nu vende tommelfingeren opad eller nedad til kombatanterne, dog uden det helt så endelige resultat. Det vil selvfølgelig tage noget tid før vi kan se et fast brugsmønster, men jeg morede mig alligevel i går med at følge karmaen for artiklen Sådan virker den danske Linux-stick.

Sidder jeg bare og piver over at være blevet modereret ned? Nej, det meste af tiden var summen af karma for mine to indlæg et rundt 0. Det kan jeg sagtens leve med, specielt fordi det mest virkede som et spørgsmål om at være for eller imod historien. Mit ene debatindlæg såede tvivl om hvilken værdi projektet tilføjede og det andet forsvarede selve konceptet usb-sticks.

Og trenden for de øvrige indlæg var tilsvarende. Det virkede i lang tid næsten som et nulsums-spil mellem de kritiske og forsvarende indlæg. Hvad kan jeg bruge det til, ud over at rende som en kåd hund efter de populære meninger? Ikke engang det kan jeg bruge karmasystemet til, for på få minutter skiftede den populære holdning fra den ene lejr til den anden lejr.

Jeg antager at ideen bag karmasystemer er at skabe et værktøj til at finde de læseværdige indlæg i en lang debat. Men for kontroversielle emner anser jeg ovenstående for at være normalen. Er læseværdighed virkelig det samme som enighed? For ukontroversielle emner bliver debatten sjældent så lang at den ikke er til at overskue og generelt er det langt lettere at skelne kvalitet fra pjank og uvidenhed.

Med mindre jeg har fulgt debatten tæt opgiver jeg oftest når den når op på omkring 30 indlæg. Den tid det tager at skelne det relevante fra det irrelevante er simplethen for stor. Hvad gør I andre' Bider I i det sure æble og læser alt igennem eller filtrerer I alene på afsendernavnet'

Hvis vi begynder nu, kan vi så få det simple karmasystem til virkelig at afspejle læseværdighed efter nogle kriterier vi er nogenlunde enige om' Og hvordan kunne det gøres'

Send Tweet
Udskriv
Billede af Peter MakholmOm Peter MakholmFollow @pmakholm

Kommentarer (7)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Lars Balker Rasmussen 6. maj. 2008 - 12.10
 
Ja sikke noget rod

Jeg har derfor genoprettet balancen i dine svar.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Højgaard-hansen 6. maj. 2008 - 12.20
 
mange kommentarer

Jeg har også en eller anden udefineret længde grænse, eller måske flere. I første omgang begynder jeg at se efter dem jeg mener må have noget interessant input, og senere bliver det mere noget med at se hvor meget der quotes fordi det er tit er et tegn på at tingene kører i ring :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Kirk 6. maj. 2008 - 19.04
 
Nå indholdet bliver tyndt

Efter hånden som indholdet af kommentarne bliver usagligt springer jeg som regel flere over. Dermed mister man ind i mellem et vigtig indlæg som mangler i kontektsten længere nede. Nå dette sker dropper jeg som regel ud af en debat.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Casper Thomsens billede
Casper Thomsen 6. maj. 2008 - 20.48
 
Ideen med 'karma'-systemet (som det nu er døbt)

En del af udfordringen ved brugergeneret indhold og dialog er at fremhæve de gode elementer. Det er udgangspunktet for, at vi med relanceringen af version2.dk har tilføjet muligheden for at stemme debatindlæg op eller ned.

I første omgang bruger vi ikke stemmerne til andet end at vise nettoscoren ud for de enkelte indlæg. På længere sigt kunne vi dog godt tænke os at eksperimentere med at bruge dem i praksis, for eksempel til at

  • vise de bedst anbefalede kommentarer inden for det seneste døgn på forsiden af version2.dk
  • på en brugers profil vise den samlede score for brugerens debatindlæg
  • give mulighed for at skjule de dårligst anbefalede i en debat
  • på debatforsiden vise de bedst vurderede indlæg/tråde

Dette er blot en umiddelbar brainstorm, og vi hører meget gerne kommentarer til ideerne eller forslag til andre måder, hvorpå man kan bruge karma-systemet (som det nu er blevet døbt af Peter).

Hvad angår selve stemmerne, så er håbet selvfølgelig, at brugerne vil stemme efter værdien af indlægget og ikke blot efter, om debatskriveren er tilhænger af det ene eller det andet system.

Samtidig håber vi, at de mange, som ikke deltager i debatten, men kun læser indlæg, vil være med til at vurdere andres indlæg og på den måde "deltage" i en mildere form.

Endelig håber vi selvfølgelig ikke, at risikoen for at få negative stemmer afholder folk fra at deltage i debatten, hvilket vi ville være frygtelig kede af.

Mvh Casper, Version2

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 7. maj. 2008 - 09.36
 
Re: Ideen med 'karma'-systemet (som det nu er døbt)

Som nævnt i blogindlæget så er det for tidligt at vende tommelfingeren opad eller nedad for selve systemet. Samme feature kan give højst forskelligt brugsmønster på forskellige websteder. De fire brugseksempler du kunne alle være interessante, men det kræver selvfølgelig at talmaterialet har en vis kvalitet.

Selvfølgelig kan man håbe at folk der stemmer gør det ud fra om indlæget tilfører debatten værdi og ikke om de er enige i indlæget. Men jeg tror ikke at det er af ond vilje at man kan have en tendens til at vurdere indlæg man er enige i højere end indlæg man er uenige i. Især hvis uenigheden skyldes at man er uenig om nogle af antagelserne for debatten eller gyldigheden af nogle af argumenterne, så kan jeg godt forstå hvis man ikke bare er uenig i modstanderens indlæg, men helt mener at de er af dårlig kvalitet. Nogle gange skal der en stor mand til at sige "Godt argument, men jeg er uenig". I lange diskussioner tror jeg også at man er bedre til at se alle de forskellige nuancer man forsøger at komme med for igen og igen at forklare sit standpunkt. Modstanderen derimod sidder bare fast i samme rille.

Så det kunne i nogle debatter måske være lige så interessant at se hvor kontroversiel en score er som hvad summen af stemmerne er. En samlet score på 0 er meget mere interessant hvis den er et resultat af 20 stemmer end hvis den er et resultat af 2 stemmer.

Og så tænkte jeg nu ikke så meget på at finde et godt navn for systemet. Jeg anså det for at være en kendt begreb, men muligvis kræver det dog at man også opgør brugerens samlede score.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 7. maj. 2008 - 09.58
 
Re: Ideen med 'karma'-systemet (som det nu er døbt)

Casper,

Der er mange sites der har leget med at sortere på karma-point, men resultatet er forholdsvist binært: enten når et indlæg over en eller anden threshold og så er det "med" eller også når det ikke over og så er det ligegyldigt.

Hvis I skal bruge karmapoint til indholdsselektion, så skal I gøre det bedre end denne en-dimensionalitet.

Hvis en bestemt bruger f.eks altid vender tommlen nedaf i alle debatter under Broder Makholms blog, så indeholder de stemmer jo ikke nogen information der skiller et indlæg fra et andet i hans blog.

Ofte ser man dette hvor der opstå klikedannelse: M$-nørderne stemmer alt om Open Source ned, Open Source nørderne stemmer alt om M$ ned osv.

Hvis en bestemt bruger vender tommlen nedaf ti gange oftere end opad, så siger stemmerne mest om personen og ikke meget om indholdet.

Den nemme måde at kompensere for sådan "støjkarma" er at vægte karmapoint ned, jo mere uligevægt der er i den stemmende persons point, både totalt og i forhold til emnet/forfatteren.

På den måde vil læsere der både stemmer op og ned indenfor samme område få mere vægt, end dogmatiske læsere der stemmer op eller ned alene "på konvolutten".

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 7. maj. 2008 - 10.12
 
Problemet vi ønsker at løse...

Nu må jeg lige huske min egen kommentar til Tommy Dejbjergs bloginlæg om Økologisk IT[0]. Karma-point skulle jo gerne være mere end bare talgejl, så derfor kunne det være rart at høre flere holdninger som Henrik Kirk, selvom han i skrivende studen er nedvurderet til -4. Hvornår er det I har "problemer med debatten her på Version2?

0) http://www.version2.dk/artikel/7161

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

De 170 fyrede hos IBM Danmark får 30.000 kroner i hånden

Udgivet 24. maj 12.19Opdateret 24. maj 12.19

Google vinder patentsagen om Android: Brød ikke Oracles Java-patenter

Udgivet 24. maj 11.30Opdateret 24. maj 11.30

Danske HP-ansatte er fyringstruede: Indkaldt til stormøde

Udgivet 24. maj 10.37Opdateret 24. maj 11.56

HP fyrer 27.000 ansatte

Udgivet 24. maj 10.10Opdateret 24. maj 10.10

Kinect til Windows klar på dansk til juni

Udgivet 24. maj 9.24Opdateret 24. maj 9.24

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Seneste debat

  1. GOTO - programming with the stars (F#)

    4 comments.
    Last update 9 minutter 9 sekunder
    Skrevet af Mikkel Bundgaard
  2. Google vinder patentsagen om Android: Brød ikke Oracles Java-patenter

    1 comment.
    Last update 20 minutter 12 sekunder
    Skrevet af Thomas Løcke
  3. Oracle tabte, vandt Google Java ?

    11 comments.
    Last update 22 minutter 39 sekunder
    Skrevet af Poul-Henning Kamp
  4. Sådan formaterer du tekst i debatten på Version2

    34 comments.
    Last update 34 minutter 54 sekunder
    Skrevet af Jesper Lund Stocholm
  5. Kynisk it-guru: »Internettet er basalt set noget lort«

    5 comments.
    Last update 42 minutter 58 sekunder
    Skrevet af Henrik Mikael Kristensen
  6. HTML5 – det nye sort?

    14 comments.
    Last update 1 time 11 minutter
    Skrevet af Per Friis
  7. EMC: Derfor skal du undgå både public og privat cloud

    2 comments.
    Last update 1 time 39 minutter
    Skrevet af Jesper Grønbæk
  8. Meego-afløseren Tizen klar til at tage kampen op med Android

    8 comments.
    Last update 2 timer 15 minutter
    Skrevet af Jacob Sparre Andersen

Mere debat »

It-virksomheder

Platon
|
Black Box
|
Systematic
|
Praktisk IT
|
Tiger Media
|
Rehfeld
|
Structura - IT
|
C2IT
|
Forward IT
|
Halibut
|
CODEWIRE.NET
|
Invokers
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Download Windows 8
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Mountain Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300