Kan jeg låne et slips?

En kollega kiggede ned på mine sko i går og spurgte, om de var store nok, til at jeg kunne krumme tæer i dem. Efter at have læst tweets’ene fra Dells store event i går med “festligt” indslag af blærerøven Mads Christensen, der gjorde sig lystig over it-branchen som et af de sidste steder, hvor man heldigvis kan slippe for kvindernes indtog (især de sure kvinder, der ikke bare kan holde kæft og se godt ud), ja så må jeg konstatere at man faktisk godt kan krølle tæer i damesko.

Elektronista’en Christiane Vejlø lagde en fin beskrivelse ud af af arrangementer, kompet med herlige billeder af bl.a. tilsyneladende klonede deltagere i grimme, blå polyesterslips, som man ikke bør snyde sig selv for.

Trist er det i hvert fald, at en virksomhed, der mest er kendt for at lave verdens kedeligste computere fortsætter med sære vildskud, som demonstrerer deres opfattelse af kvinder som en særlig og aparte gruppe, man ikke helt forstår, men alligevel godt ville lokke nogle penge ud af, hvis det kunne lade sig gøre.

Bl.a. forsøgte de sig for to år siden med en serie af laptops lanceret til kvinder; illustreret med et billede af tre voksne kvinder, der dog tilsyneladende endnu ikke var kommet ud af fnisealderen og passende havde valgt computere der matchede til dagens tøj (mon de byttede computere de dage, hvor de ville have noget andet tøj på?) og som blev lanceret med et site, der indbød til at man brugte computeren til vigtige opgaver som kalorietælling.

Selv mener Dell, at de gør meget for kvinder, bl.a. med deres "Women Powering Business Networks", hvor kvinder kan mødes og netværke i deres egne små cirkler, og hvor mantraet er: "What’s important is not the technology itself, but what it enables you to do." (nej uha da, teknologi i sig selv, det skulle vi nødigt have) og fyldt med floskler som "women share a unique perspective and approach to business". Gaaab...

Når nu man så tydeligt har demonstreret sin manglende evne til at lave god PR for sig selv, så kunne man selvfølgelig også bare satse på at lave produkter, der “just works better” som i denne gamle John Cleese-reklame for Compaq:

Anne-Sofie Nielsens billede
Anne-Sofie Nielsen arbejder som leder i softwarebranchen. Har aldrig helt fået besluttet sig for at være en nørd eller ej.

Kommentarer (23)

Jesper Louis Andersen

Bedre endnu: Danmark er et U-land når det gælder IT generelt. Det skyldes måske, måske ikke, at vi sådan med et snuptag har valgt at sådan ca. halvdelen af arbejdsstyrken ikke skal arbejde med det. Det kan måske nævnes at asien ikke ligefrem har den samme begrænsning mht køn i IT, så om et par år, så bliver vi nok bare overhalet af dem - de har jo heller ikke en Mads C.-type så måske der er en sammenhæng :P

Og jeg siger det gerne igen: Hvis du skal have kvinder i IT, så handler det altså om at forklare hvor interessant og spændende faget kan være. Alt det der med at lave lyserøde laptops er ligeså idiotisk som at tro man skal have et macho-alpha-han gen for at være god til IT :)

Erik Cederstrand

Det er nogle underholdende eksempler, du kommer med. Det kan i ærlighed og troværdighed måle sig med dem, der gør deres produkter miljørigtige ved at smække et klistermærke med et grønt blad på.

PS: der er vist ged i linket til Christiane Vejlø

Poul-Henning Kamp

Hvis de fik bedre løn, ville de samme medarbejdere sælge sko, hårbalsam eller biler.

Sælger-segmentet er utroligt bling- og status-fixeret og derfor er der ingen tvivl om at de har syntes at var "kanon" at kunne hyre deres ikon til arrangementet.

Sådan er sælgere når de samles i flok, det er deres natur.

Anne-Sofie Nielsen

Men egentlig er det svært at forstå, hvorfor det er Mads Christensen, der synes, han har behov for at undskylde. Han er formodentlig blevet bedt om at holde et underholdende indlæg og har måske endda fået emnet givet. Der er sikkert heller ikke mange, der tager indslaget som et udtryk for hans personlige holdninger; han er købt og betalt.

Hvad Dell har tænkt - om noget - det har jeg til gengæld stadig ikke forstået.

Dorte Toft

Mon ikke det spiller ind, at Dell repræsenterer det gamle segment, og at det er længe, længe siden, at de gamles produkter blev opfattet som spændende. Nu opfattes de vel mere som "hårde hvidevarer", hvor det stort set er ligegyldigt, hvad der langes over disken af sælgerne. Det præger jo også markedsføringen.
Jeg var fornylig til et arrangement hos et af firmaerne, der repræsenterer det unge segment, og ingen talte om køn. Heller ikke selv om der var tre af hunkøn blandt de i alt syv spændende indlægsholdere.
En lidt spøjs ting, der i øvrigt kom frem via de sociale medier om Dell himself, altså Michael Dell (talte også i København) var i øvrigt, at han jævnligt havde frekventeret et joint i Austin Texas med topløse dansere. Fred være med det, men sådan er de sociale medier så ustyrlige:-)

Steen Eugen Poulsen

Jeg fatter ikke en meter af reaktionen.

Manden gør groft nar af sexister og derfor bliver anti-sexister sure på ham?

Det giver da ingen mening, det er da de mænd der tror kvinder skal være barfodet og hjemmegående der skal være sure på Mads, da han totalt sviner deres dårlige kvinde syn til.

Therese Hansen

Der ville modtagelsen af den lyserøde laptop linje nok også have været helt anderledes positiv. Det skulle faktisk slet ikke undre mig hvis den blev solgt i et land som Korea, bare med Samsung eller LG label i stedet for Dell.

Men i Asien er lyserød heller ikke karikaturen på en kvindefarve. Jeg har set masser af asiatiske mænd med lyserøde gadgets - og lilla og alt muligt andet. Opfattelsen af maskulinitet er anderledes i Asien - køn har en anden betydning (og de kæmper med nogle andre kønsproblemer, men det er en helt anden historie).

Henrik Sørensen

Meget over hele denne "mand vs. kvinde" debat.

Det er ok at fremstille mænd som vattede, men gør man tilsvarende mod kvinder, så bliver der ballade.. Hvorfor?

I min lille, forskruede verden er jeg pisse-ligeglad med, om en person har en tap eller ej - det vigtige er personens budskab.

Min måske lidt naive tilgang til verden blev godt og grundigt smadret, da jeg kom i kontakt med Valerie Aurora ( http://valerieaurora.org/ ) efter en Open Source conference, hvor hun kunne fortælle om kvinders møde med IT-verden og især Open Source Community. Dér kan man vist snakke om at få problemer som kvinde :-(

Men nu kan jeg altså heller ikke lige se hvorfor, man skal lave en pink laptop... Eller en med et Ferrari logo på.

Anywho, jeg har ikke set Mads "Blærerøv"s indlæg. Manden er en provokatør, og jeg tror ikke, at det er meningen, at man skal tage ham alvorligt men derimod se ham som oplæg til reflektioner.. ( ok, det lød måske lidt for filosofisk men prøv alligevel ).

Der er jo også en del kvindelige foredragsholdere, som giver fra "den anden side" ( kan ikke lige komme på navnene, men de kan sikkert findes via http://www.kvinfo.dk, Lotte Heise eller Pernille Aalund ) og taler for deres version af ligestilling : "Mænd-skal-satme-kastreres-for-den-undertrykkelse-deres-forfædre-har-udsat-vore-forfædre-for". Tror begge sider er lige gode om det, men der er bare ikke så mange mænd, som harcelerer over Lotte Heise, som kvinder gør over Mads Christensen - men har han så ikke nået sit mål - at provokere?

En ting, som slog mig lidt, i hans fortælling er det med kagerullen / smut-tilbage-i-køkkenet. Det sjove er, at jeg har kun kendt én dansk kvinde under 40, som kunne lave mad - var endog på "kokkekursus" hos Meyer, og her kunne mændene lave mad, hvorimod de fleste af kvinderne stod og var ved at skære fingrene af, da de skulle skære gulerødder ud?!?!? Så dén holder vist ikke helt :D

Jeg synes, at vi skal have flere kvinder inden for IT, så vi kan få skubbet lidt til gamle, stive tanker om hvordan, man gør tingene. Men jeg tror desværre også, at det kræver nogen, som ikke er bange for at bide lidt fra sig fx. i "sådan-har-vi-altid-gjort" firmaerne.. Så klø på :-)

Har haft mange gode, kvindelige kolleger :-)

Rasmus Kaae

Jeg tror at planlæggerne for mødet har valgt en forkert strategi. Jeg er helt enig i, at en entertainer og provaktør som MC ikke er velvalgt i en sådan forsamling og at han let kan få Dell til at signalere noget forkert.

Når det så er sagt, så skal man passe på ikke at sætte hele verden i bås blot pgra. en forkert valgt startegi for et sådant møde. Fra min stol, så vil jeg gerne have flere kvinder i IT ligesom jeg også gerne vil have flere udlændinge, rødhårede, tatoverede, piercede, langhårede, korthårede, dem der har slips, dem der går med strømper i sandaler, m.m. Den eneste bøn jeg har er, at folk bliver ansat på kvalifikationer og ikke andet.

Martin Leopold

Hej,
Jeg må sige, jeg forstår heller ingen ting. Jeg var ikke tilstede til at blive stødt på manchetterne, men fra de citater der flyder på nettet, virker sarkasmen svær at misforstå for mig.

Jeg har tilgengæld tit moret mig over Mads Christensen, der forsøger at få de stakkels radiolyttere til at få kaffen galt i halsen lørdag formiddag i Mads og Monopolet. Mads og Monopolets lyttertal taget i betragtning, er det vel relativt få, der ikke før har stiftet bekendtskab med Mads Christensens svulstige retorik til at hamre pointerne ind med.

Skal der virkelig ikke mere til at få Dell i fedtefadet, end en sjov mand som slår sig lidt i tøjet? Jeg synes, det virker som en storm i et glas vand.

  • Martin
Per Erik Rønne

Tjae, da jeg var i gang på 2. del af mit datalogstudium tror jeg nok at vi var 200 drenge - og én pige ... det siges stadig at datalogistudiet er 99% drenge ...

Helt anderledes på fysikstudiet. Ved optaget i sommers var der 77% drenge, 23% piger ... lad mig gætte på at der er adskillige fag på humaniora hvor pigerne udgør 99% af de optagne ...

Ida Jacobsen

Fint forsvar og jeg er sikker på at han er sjov for dem der har behov for hans humor. Hvad jeg ikke forstår er hvordan man som international virksomhed, hvor vigtigheden af ens PR og markedsføring er enorm, vælger at hyre lige netop denne komiker?

Jeg syntes det er så kraftig en udmeldelse, at man simpelthen ikke burde være ansat i PR afdelingen hvis man mener Mads Christensen som moderator på en Dell konference er en god ide. Satire eller ej, man skyder sig selv i foden. Havde jeg siddet der, var jeg skredet, der er nok af armprutter og maskulinitet i IT branchen til dagligt, hvilket man bare må tage med.

Men det er en joke hvis forhandlerne også skal slippe afsted med at tvære leverpostejmaden af 'tag joken eller find et andet arbejde' rundt i fjæset på en, på samme måde som man konstant må finde sig i, når man af en eller anden årsag (køn, religion, etnicitet) er en minoritet på en arbejdsplads.

Ulrik Friis

Øj, øj, hvor hvor sterotyperne florerer. Først er der hende den spejlblanke blogger, der ikke forstår mærkelig mandehumor og synes det er sexistisk, og så får sælgerstanden lige en nedladende bemærkning af Poul-Henning Kamp. At Poul-Henning skulle komme ind i denne type af sammenligninger, havde jeg godt nok ikke regnet med.

Jeg synes ikke denne kommentar er dig værdig, Poul-Henning. Jeg forsøgte at tage satirebrillerne på, men de dukkede helt til. Der er intet satire eller andet morsomt i dit indlæg. Det er simpelthen bare uforskammet overfor en befolkningsgruppe. Øv!

Svante Jørgensen

Jeg føler at jeg bliver dummere og dummere jo mere jeg læser om den her sag.

  1. Mads Christensen står offentligt inde for hans komik, om man så synes det er genialt eller forfærdeligt - det er et forsøg på ultra-provokerende humor, intet andet. Jeg bryder mig ikke om det, men jeg kan også godt se at han bare forsøger at provokere.

  2. Ja, det er uheldigt at Dell's PR afdeling lægger op til noget som folk åbenbart har så nemt ved at misforstå, det må jo stå for Dell's egen regning. Men hvis man lige tænker over det i et øjeblik kan man vel også se at den komiker de har hyret ikke er ment som ambassadør for Dell's reelle holdninger. Hvis det altid var tilfældet så skulle komikere godt nok være kedelige for at være acceptable.

Dell hyrede en dårlig komiker til deres event - længere er nyheden ikke. Mads Christensens dårlige humor er slet ikke en nyhed.

Mogens Hansen

og så får sælgerstanden lige en nedladende bemærkning af Poul-Henning Kamp. At Poul-Henning skulle komme ind i denne type af sammenligninger, havde jeg godt nok ikke regnet med.

Jeg synes ikke denne kommentar er dig værdig, Poul-Henning.

PHKs kommentar siger intet andet end hvordan PHK oplever sælgere i flok.

Jeg har arbejdet i 4-5 forskellige segmenter, både med slutbruger-sælgere (a la Elgiganten), små b2b forhandlere (fx. arbejdstøj) og internationale mio-kontrakt forhandlere (robotter og kontormaskiner). Naturligvis er der undtagelser, men mit gennerelle indtryk ligner meget det PHK giver udtryk for. Det forhindrer mig naturligvis ikke i at invitere dem med til fest.

Anders Kjærgaard Hansen

Først en disclaimer... Jeg var ikke selv til stede til omtalte arrangement, men har i 2 andre sammenhænge set Mads levere et show der lyder til at være meget lig det i går. Og de 2 var MEGET lig hinanden.. Så mon ikke det tredje også var.

Som jeg husker det handler det overhovedet ikke om kvinder, men om hvor vattede vi mænd er blevet, og at vi netop ikke tør sige vores mening om noget, især i parforholdet. Endsige slet ikke "Hold kæft kælling". I Mads version bare en overdrivelse for at fremme forståelsen, om at vi måske bare skal sig "hov" hvis der er noget vi er uenige i.

Men måske jeg bare har forstået det forkert...

Hvor mange af jer der er forarget og blevet stødt har set omtalte show?

Det er ment som stand-up hvor man som regel overdriver... Om det er god/dårlig humor holder jeg mig fri for at bedømme... Men lad nu være med at tage det som en forelæsning....

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

IT Businesses