Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Emner
  • Opret bruger
  • Log ind
Se kommentarer (19)
Emner

Kan jeg få dig til at arbejde 50% mere for 5% mere i løn?

Af Peter Toft 2. juni 2010 kl. 09:00

Det er langt fra altid at jeg gider at se YouTube videoer færdig. Meget af det som kommer der er pjank og sjov, men der er enkelte gange, hvor jeg i den grad føler at videoen har noget enestående over sig. Tillad mig at hive ca 11 minutter ud af dit liv - fordi jeg gerne vil have dig til at se følgende video og så komme tilbage her og debattere den nedenfor. Start med at se http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

Videoen handler om hvad der motiverer en IT-medarbejder - og der er kobling til motivationsfaktorer for "manuelt arbejde". Det er et emne, som har interesseret mig i mange år via mit arbejde hos Nokia, i mit engagement i SSLUG, LinuxForum og Open Source Days konferencerne. Især mht. de tre sidste, så har jeg ikke tjent penge på det - men lagt afsindig mange timer i det, og det har været sjovt. Men hvad med chefen på vores betalte arbejde, hvad skal han (eller hun) gøre for at motivere en Linux-geek, en Microsoft udvikler, eller en database-adminstrator' Skal vi have mere frihed i hverdagen, flere penge eller mere projektledelse for at yde mere samlet' .. tilføj selv, hvis jeg har udeladt din vigtige pointe...

Personligt er jeg meget enig med videoens indhold om at motivation i form af begrænset bonus reelt ikke giver noget. Jeg har set mange bonusplaner, som var meget svære at påvirke med egen indsats. Fest....Jeg er langt mere overbevist om at velvære, humor mellem kolleger, tro på projektets væsentlighed - og især hvad "jeg selv" kan tilføre projektet - betyder ufatteligt meget for en udvikler.

Jeg vil meget gerne høre din ærlige mening - betyder 5% mere i løn at du gider at pukle en del mere' Hvor meget motiverer penge dig' Tænk lige over det (og lad os lige ignorere taktiske overvejelser om din chef nu kigger med fnis) og skriv hvad du synes.

P.S. Nyd fortællestilen i videoen - det er fantastisk underholdende at se på ![Eksternt billede](http://www.version2.dk/uploads/smil3dbd4d6422f04.gif" alt=")

/pto

Send Tweet
Udskriv
Billede af Peter ToftOm Peter Toft

Peter Toft er senior specialist hos Renesas Mobile og har blogget om open source og Linux siden Version2's begyndelse. Blogger også jævnligt om andre sjove teknologi-områder.

Follow @petertoft

Kommentarer (19)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Martin Bøgelund 2. jun. 2010 - 12.28
 
"Incentive Pay Considered Harmful"

Jeg har længe henholdt mig til Joel Spolskys klassiske blog-post om emnet, når talen faldt på "købt motivation".
"Incentive Pay Considered Harmful"
http://www.joelonsoftware.com/articles/fog0000000070.html

Treating your rocket scientist employees as if they were still in kindergarten is not an isolated phenomenon. Almost every company has some kind of incentive program that is insulting and demeaning.

Så tak for linket til YouTube videoen! Selvom det nærmest er etableret viden der videregives, er selve fortællestilen eminent, og al "spildtiden" værd!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Bjørn Jørgensen 2. jun. 2010 - 13.14
 
TED talk

Her er en TED talk med nøjagtig samme pointe.
http://www.ted.com/talks/lang/eng/dan_pink_on_motivation.html

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Schulz 2. jun. 2010 - 15.51
 
Penge er ikke alt...

...men er selvfølgeligt rare at have.
Jeg er typen der gerne arbejder over hvis jeg finder arbejdet interessant og kan se et formål med det. Ja faktisk så lavede jeg i sin tid, da SoSu'erne brokkede sig over deres løn, en beregning der viste, at trods min gode ingeniørløn,så fik jeg faktisk en lavere timeløn end en jævn SoSu grundet de mange timer jeg lægger på arbejdet (og som ikke kompenseres med overarbejdsbetaling).
For mig er gode kollegaer, spændende udfordringer, variation, ansvar osv meget vigtigere og med til at jeg unden brok kan lægge 50+timer/ugen hvis behovet er der.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Niels Hansen 2. jun. 2010 - 16.56
 
Re: Penge er ikke alt...

Præcis.

Og hvis man overførte "Autonomy, Master & Engagement" til SoSu'erne, så kan det være at de ikke ville brokke sig så meget, og endnu vigtigere ville de yde en langt mindre mekanisk service.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Claus Nielsen 2. jun. 2010 - 17.55
 
Re: Penge er ikke alt...

Men de er nødvendige hvis man skal betale regninger udenfor jylland/fyn.

Jeg kan også mange historier om absurde bonusordninger og betragter bonusordninger som et negativt punkt i en ansættelsesituation.

Motivationsfaktorer er helt individuelle mellem mennesker men skattepligtige udbetalinger har virkeligt en lille værdi i en dansk kontekst.
En 5% bonus kunne formodenligt få mig til at rydde op på skrivebordet ved fyraften. En 50% forbedring i output vil formodenligt kræve 75-100% flere arbejdstimer da marginalværdien af de sidste timer ikke er særligt høj. En arbejdsuge omkring de 80 timer medfører i henhold til min erfaring totalt fysisk og psykisk sammenbrud og ekstrem risiko for skilsmisse efter 2-3 år så en rimelig bonus for at yde 50% ekstra er nok omkring oven i den 200% i forhold til den oprindelige løn.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 3. jun. 2010 - 08.52
 
Det er ikke et spørgsmål om tid

Hvor lyder det godt med folk der arbejder 50-80 timer om ugen. Men jeg tror ærligtalt at det handler om kvalitet og ikke kvantitet. Så drop de lange arbejdsuger og lav et godt stykke arbejde istedet.

Så spørgsmålet er hvordan vi øger produktionen med 50% uden at øge arbejdstiden med 75%? Det gør man meget vel netop ved det tre slagord som videoen fremhæver.

Både i IT-branchen og i de offentlige servicefag.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Schulz 3. jun. 2010 - 08.56
 
Re: Det er ikke et spørgsmål om tid

Nu kan en motiveret medarbejder sagtens arbejde længe og samtidigt lave kvalitet. Det er sådan set helt uafhængigt. Det er selvfølgelig ønskværdigt (nåja for nogen i hvert fald) at man får kortere arbejdsdage men når man ved at ens medarbejdere yder et kvalitetsarbejde alle de timer de er på arbejdspladsen, så tvivler jeg altså på at diverse slagord kan gøre noget for at optimere på dette.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Rosneørn 3. jun. 2010 - 10.30
 
Skattelettelser dermed helt forfejlede

Undskyld at jeg drejer pointen hen på det politiske, men nu er netop indsatsen jo på dagsordenen ifbm. skatte-stramningen (Kan vel næppe kalde det et forlig :O)

Vi har de sidste 10-12år haft en regering som gik ud fra at mere i lønningsposen fik folk til at arbejde mere og dermed vil motivere ved at reducer skatten - og især topskatterne.

Der er jo så bare to problemer dér:
1. For det første er det ikke en indsatsbelønning (bonus) men bare flere penge i posen. Der mangler altså linket mellem indsatsen og pengene

  1. For det andet viser indslagene her, at de højere lønnede - dem med topskatterne - ikke motiveres af flere penge, og det er netop topskatterne regeringen har villet reducere for at øge "guleroden".

Så når de skændes som en børnehave på steroider i tinget disse dage, skyldes det dermed at regeringens MEDfinansierede skattelettelser kaldes ufinansierede og fuldt finansierede i flæng - netop fordi de medtager de positive effekter af "bonusen" og at denne forudsætning nok ikke holder jvf ovenstående.

At oppositionen så vist heller ikke har fundet de vises sten gør det heller ikke bedre :O)

Tak for et rigtigt godt oplæg Peter.

Mvh Henrik

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper S. Møller 3. jun. 2010 - 10.54
 
Re: Penge er ikke alt...

De 30 timer, der nævnes i videoen er de pro-bono timer som nogle open source udviklere lægger i deres fritidsprojekter, ud over deres eget dag-arbejde.

Sjovt nok bloggede jeg om samme video: http://occasional-eclipse.blogspot.com/2010/05/autonomy-mastery-and-bug-...

Jeg mener at de ekstra timer bedst kan ses som en fritidsinteresse, der tilfældigvis har samme indehold som dagjobbet hos f.eks. en IBM udvikler (i mit tilfælde med Eclipse).

Den bedste parallel er at min kone går i haven og drivhuset - hvis hun når op på 30 timer på en uge er hun glad - og ikke slidt!

Desuden mener jeg at bonusordninger kan have sin plads, som en forsødelse når jeg fra tid til anden skal yde lidt mere på jobbet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Makholm 3. jun. 2010 - 23.46
 
Re: Det er ikke et spørgsmål om tid

[qoute]Så spørgsmålet er hvordan vi øger produktionen med 50% uden at øge arbejdstiden med 75%? Det gør man meget vel netop ved det tre slagord som videoen fremhæver.[/quote]

Åh jo... Som #4 kunne man evt. nævne at fjerne forhindringer... Der er godt nok meget motivation, fremdrift og tilfredstillelse der dør på overdrevent bureaukrati, indviklede arbejdsgange, hyppige (men ofte meningsløse) organisationsændringer, etc...

Men det er jo, til en hvis grad, også det "autonomy" dækker over...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Makholm 3. jun. 2010 - 23.48
 
Re: Skattelettelser dermed helt forfejlede

Jada... Jeg ville da f.eks. glædeligt betale lidt mere i skat hvis det betød et enklere og mere automatiseret skattesystem...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Claus Nielsen 4. jun. 2010 - 08.48
 
Re: Det er ikke et spørgsmål om tid

@Kim
Jeg er helt uenig i din kommentar om at det er muligt at holde en konstant høj kvalitet over en lang arbejdsuge. Efter min erfaring begynder kvaliteten af falde betydeligt efter 10 timer/dag eller 50 timer/ugen. Ved en arbejdsuge på +80 timer er kvaliteten negativ. Der er naturligvis supermænd som Stein Bagger der påstår at de kan holde en arbejdsuge på +100 timer men de findes ikke i min bekendskabskreds.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Schulz 4. jun. 2010 - 08.53
 
Re: Det er ikke et spørgsmål om tid

Nu har jeg vist aldrig sat tal på om det var 50, 80 eller 100 timer om ugen. Man kan sagtens (og det ser jeg til dagligt) arbejde 10 timer effektivt 5 dage om ugen - altså 50t/ugen. Ja derefter vil det gå ind og påvirke privatliv, effektivitet osv.
Det er 13timer mere om ugen end hvad normen er...og altså laaang fra de 12min/dagligt som f.eks. opppsitionen foreslår i disse "krisetider".
Tænk sig hvor hurtigt danmark kunne rykke ud i overhalingsbanen hvis vi ikke, som nu, altid skal "spare på tiden" og gå tidligt hjem.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jacob Christian Munch-Andersen 4. jun. 2010 - 12.03
 
Re: Det er ikke et spørgsmål om tid

Personligt kan jeg holde 7 til 8 timer på en god dag, men så er der altså heller ikke mere at komme efter.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper S. Møller 4. jun. 2010 - 12.56
 
Re: Det er ikke et spørgsmål om tid
Der er naturligvis supermænd som Stein Bagger der påstår at de kan holde en arbejdsuge på +100 timer men de findes ikke i min bekendskabskreds.

Det er de færreste, der kan følge md Stein Bagger, selv i hans bekendtskabskreds - se bare Reimer Bo, der er altdig helt udsolgt søndag aften. ;-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
NA NA 5. jun. 2010 - 09.34
 
Re: Det er ikke et spørgsmål om tid
Man kan sagtens (og det ser jeg til dagligt) arbejde 10 timer effektivt 5 dage om ugen - altså 50t/ugen.

Jeg husker at have set en hel del undersøgelser der påviser at lige så snart man kommer op over 40 timer så falder produktiviteten drastisk.

Jeg har forsøgt at finde noget online, den her artikel var det bedste jeg kunne finde:

http://archives.igda.org/articles/erobinson_crunch.php

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bolbroe 8. jun. 2010 - 11.50
 
Penge betyder ikke en skid.

I glemmer helt hvad det er der er motivations faktorerne:

Autonomy - Autonomi - Du styrer selv dit arbejde.

Mastery - Beherskelse eller selvfølelsen der gør at du godt ved med dig selv du kan gøre det bedre.

Purpose - Formålet - En mening med det du laver.

Da det jo desværre er få arbejdspladser der "tør" tage springet ud i dette paradigmeskift er der jo så heldigvis en anden mulighed - Bliv selvstændig.

Der er vist ingen mennesker der knokler så meget for deres egen skyld som selvstændig enmandsvirksomheder. De er simpelthen essensen af Autonomy - Mastery - Purpose.

Jeg kommer ikke frivilligt tilbage til arbejdsmarkedet sålænge pisk - gulerod er den herskende motivationsfaktor.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
NA NA 8. jun. 2010 - 12.28
 
Selvstændig
Da det jo desværre er få arbejdspladser der "tør" tage springet ud i dette paradigmeskift er der jo så heldigvis en anden mulighed - Bliv selvstændig. Der er vist ingen mennesker der knokler så meget for deres egen skyld som selvstændig enmandsvirksomheder. De er simpelthen essensen af Autonomy - Mastery - Purpose.

Jeg har i en årerække arbejdet som selvstændig konsulent og kan slet ikke forstå den anbefaling.

Som selvstændig konsulent er min erfaring at ens arbejdsglæde er totalt i bund da de kunder man arbejder for i endnu højere grad end normal er ligeglad med ens trivsel og din indflydelse på hvordan du løser dine arbejdsopgaver er typisk minimal. Eventuelle forbedringsforslag du måtte have bliver altid fejet af bordet uden at blive seriøst overvejet da du jo er konsulent og dermed per definition bare ude på at tjene flere penge.

Læg dertil oveni at du konstant skal til "jobsamtaler" og samarbejde med en række alfonser som med en minimal indsats nakker en stor portion af pengene og hvor de flestes faglige forståelse er begrænset til en genkendelse af en række buzzwords.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Chris Bagge 19. nov. 2010 - 23.36
 
Re: Det er ikke et spørgsmål om tid

Tilbage i 1977 var jeg i USA og besøge en af vores leverendører. Her var der kommet et ønske om 'færre' arbejdsdage p.g.a. transporttid. De havde 5 dage af 8 timer. De forsøgte så med 4 dage af 10 timer. Det gik bare ikke. De kunne fra fejlstatistikken fra deres printproduktion se, at fejlhyppigheden steg så snart man kom ud over 8½ time. Firmaet hed i øvrigt Prolog og lavede PROM programmeringsudstyr og styringsprint med 8080 o.l.

Derudover kunne det jo være, at man i stedet for at bruge tid på arbejde brugte noget frivillig tid på sociale aktiviteter som idrætstræner e.l. Her er så spørgsmålet, hvilke af de to aktiviteter giver den samfundsmæssigt største gevinst?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Version2 tester: Her kan du fare vild i Windows 8

Udgivet 10. feb 10.44Opdateret 10. feb 11.04

Rygte: Google snart klar med Dropbox-konkurrent

Udgivet 10. feb 10.19Opdateret 10. feb 10.19

Ny blog stiller skarpt på juraen i it-kontrakter

Udgivet 10. feb 10.00Opdateret 10. feb 10.15

Windows 8 Consumer Preview klar til download 29. februar

Udgivet 10. feb 9.49Opdateret 10. feb 10.24

4 gode sikkerhedsråd: Sådan gør du firma-pc'en vinterferieklar

Udgivet 10. feb 8.01Opdateret 10. feb 8.01
Flere it-nyheder »
Få it-nyheder og blogs hver dag med Version2's nyhedsbrev.

Seneste debat

  1. Er it-skandalerne kontrakternes skyld?

    2 comments.
    Last update 6 sekunder
    Skrevet af Nicolai Dragsted
  2. Microsoft frigiver Android-version af OneNote

    7 comments.
    Last update 2 minutter 40 sekunder
    Skrevet af Thomas Bundgaard
  3. Konklusion af Polsag-review fra 2009: Elendig kode hånd i hånd med elendig kontrakt

    10 comments.
    Last update 5 minutter 12 sekunder
    Skrevet af Jesper Frimann
  4. Derfor bliver dårlige it-projekter ikke stoppet i tide

    3 comments.
    Last update 15 minutter 45 sekunder
    Skrevet af Kasper Jørgensen
  5. 4 gode sikkerhedsråd: Sådan gør du firma-pc'en vinterferieklar

    5 comments.
    Last update 28 minutter 35 sekunder
    Skrevet af Thomas Vestergaard
  6. XBMC på fit-PC3

    19 comments.
    Last update 30 minutter 39 sekunder
    Skrevet af John Knuhtsen
  7. Stop SOPA, PIPA, ACTA, TPP og alle dem der kommer efter

    53 comments.
    Last update 42 minutter 35 sekunder
    Skrevet af Jesper Lund Stocholm
  8. It skal spare kommunerne for 165 millioner kroner i 2012

    1 comment.
    Last update 42 minutter 38 sekunder
    Skrevet af Christian Nobel
Mere debat »

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Digitaliseringsstyrelsen
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Få it-nyheder og blogs hver dag med Version2's nyhedsbrev.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300