Julemanden kom sent med min Lumia 920

Torsdag d. 27. december sidst på eftermiddagen tikkede en email ind i min mailboks. Den var fra 3s kundeservice, der vendte tilbage på den email jeg havde sendt dem ikke mindre end 14 dage tidligere omkring støv bag linsen på min nye Lumia 920. Desværre var der ikke nogen hjælp i emailen - faktisk havde de brugt 14 dage på at skrive tilbage til mig og bede mig om mit CPR-nummer. Helt præcist skrev de:

Hej Jesper Lund

Tak for din henvendelse.

For at kunne behandle din henvendelse, skal vi bruge dit CPR/CVR- eller 3Kundenummer. Vi skal derfor bede dig sende et af numrene til os.

Så snart vi har informationerne, skal vi sørge for, at du får svar så hurtigt som muligt.

Faktisk gjorde dette mig endnu mere sur på 3 end jeg troede jeg kunne blive - den email jeg sendte til dem indeholdt nemlig de nødvendige data, så de kunne grave disse informationer frem i løbet af nul-komma-vupti. Så i mine øjne havde de brugt 14 dage på at vende tilbage på en email for at få data de allerede havde. Faktisk blev jeg så sur, at jeg bestemte mig for, at i det øjeblik jeg havde min telefon i hånden igen, så ville jeg opsige mit abonnement ved dem hurtigere end et PureView-kamera (host!) på en Lumia 920 kunne køre forbi en reflekterende siderude på en varevogn. Det er simpelthen så ringe service, at det skriger himlen!

Men dagen efter ringede min telefon.

Fredag d. 28. december om formiddagen fik jeg nemlig en opringning fra Nina Junker, der er Repair-Manager hos 3 (Hi3G). Hun indledte med at sige: "Hej, jeg er lige blevet præsenteret for dit indlæg på version2".

Nina undskyldte meget for min oplevelse hos 3. Hun forklarede mig, at de havde en del problemer med Lumiaen og at jeg desværre var én af deres ramte kunder. Hun undskyldte også med den behandling jeg havde fået i deres butik, for jeg skulle have haft en ny telefon med det samme, sagde hun. Der er nemlig 14 dages returret på Lumiaen, så den skulle bare have været byttet om. Hun kom med en lidt vag undskyldning om en ny medarbejder (selvom jeg havde fået det med de 8 dage at vide af en medarbejder derinde med et "Butikschef"-skilt på mavsen). Hun tilbød jeg jeg kunne hente telefonen med det samme inde på deres kontor i Sydhavnen, men da det ikke var muligt for mig tilbød hun at sende den med posten til mig. Den kom allerede dagen efter.

3

Så hvad er status nu? Ja, jeg er faktisk rigtig glad for, at de ringede fra 3 og forklarede mig sagen og hvordan den hang sammen. Jeg er også rigtig glad for, at vi er enige om, at jeg selvfølgelig skulle have en ny telefon nu da den var blevet snavset. Så jeg bliver hos 3 - i hvert fald indtil videre :o).

Nokia

Jeg kan også se herinde, at Mikkel fra Version2 fik snakket med Nokia om de problemer jeg havde oplevet. Ganske som forventet neddroslede Nokia problemerne og udtalte, at det var et meget lille antal kunder, der havde problemet jeg oplevede. Det kan man jo så vælge at tro på eller lade være. Men Nokia sagde dog én ting, der fik mig til at spærre øjnene på. De sagde nemlig:

Løsningen er, får Version2 at vide, at der fremover monteres en pakning omkring frontkameraets objektiv, så det slutter helt tæt. Det vides dog ikke, hvornår Lumia 920-telefoner med den nye pakning sættes i produktion og når frem til butikshylderne herhjemme.

Så det var faktisk ikke en "mandagsmodel", jeg havde fået - Nokia erkender simpelthen, at der er en designfejl i deres telefons hardware. Det er jeg da sådan set vildt skuffet over - for jeg havde sådan set fuld forståelse for, at der i al produktion er fejl. Men jeg har faktisk svært ved at have forståelse for, at et firma som Nokia laver en telefon med en så åbenlys fejl. Støv bag linsen? Havde de regnet med, at vi ville gå rundt med telefonen i en plastikpose? Skal jeg nu gå rundt og holde øje med, om også min nye telefon får støv bag linsen?

Plusser og minusser

Men når man så lægger alle plusserne og minusserne sammen, hvor står jeg så i dag? Ja, det er ikke rigtigt nogen tvivl om, at jeg er glad for min nye telefon - og selvom der er bumper på vejen, så er jeg faktisk sikker på, at jeg aldrig går tilbage til ekskæresten. Det er ikke det samme som at der ikke er børnesygdomme i Windows Phone (fx er notifikationssystemet helt hen i skoven og scrolling i IE på lange websider er helt tosset lavet), men det går nok. Måden man navigerer rundt i dimsen på er i hvert fald langt mere "min kop te" end det stive ikon-grid man ellers er vante til fra iOS og Android.

Jesper Lund Stocholms billede
Jesper er seniorarkitekt hos projectum Aps i Værløse og arbejder med PPM-løsninger baseret på Microsoft Project Online. Jesper blogger om softwareudvikling og IT-politik

Kommentarer (16)

Thomas Rasmussen

Jeg kan blive ganske harm når jeg læser at 3 starter ud med at sige: "Hej, jeg er lige blevet præsenteret for dit indlæg på version2", for det får mig til at tænke at du kun er blevet behandlet således fordi der er en hos 3 som har genkendt dit navn og forbundet med det blogindlæg på v2.dk. Havde du været en ganske alm. kunde hos 3, så havde du ganske uden tvivl fået lov til at mosle godt og grundigt rundt med at få en ny telefon hos 3... men nu fremstår 3 (med lidt hjælp fra dig) som et seriøst firma der tager sine kunder alvorligt... Men de er kun et seriøst firma der tager deres kunder alvoligt HVIS disse er personer som er i medierne eller på anden måde kan påvirke mange personer i et hug.

Jarle Knudsen

"Hej, jeg er lige blevet præsenteret for dit indlæg på version2".

Her har vi hele forklaring :O)

Ikke for at starte den store diskussion men jeg vil gerne høre hvad forskellen er mellem "det stive ikon-grid" og det stive, monokromatiske tiles-grid?

PS. I øvrigt har Android "levende" widgets i tillæg til "stive ikoner" :O)

Lars Nymand

man skulle blive skribent for et magasin... Så får man tilsyneladende bedre service.
Ville være rart med en tilbagemelding fra 3 om de har tænkt sig at rette op på deres manglende kundeservice, eller om de vil fortsætte i det gamle spor...
Er glad for du har fået din tlf. tilbage, og venter spændt på at se om du får lige så "god" service næste gang du skal til 3 :-)

Jesper Lund Stocholm

Jeg kan blive ganske harm når jeg læser at 3 starter ud med at sige: "Hej, jeg er lige blevet præsenteret for dit indlæg på version2", for det får mig til at tænke at du kun er blevet behandlet således fordi der er en hos 3 som har genkendt dit navn og forbundet med det blogindlæg på v2.dk.


Jeg er helt enig med dig - og jeg har flere gange tænkt, at det sgu ikke kan passe, at bare fordi man har en blog på ét af Danmarks førende IT websites, så får man en bedre behandling.

(omend man jo nok skal være realistisk og indse, at det er sådan verden hænger sammen - se bare hvad der sker, når Kontant eller EkstraBladet går ind i en sag)

Grunden til at jeg ikke nævnte denne vinkel ovenfor var sådan set, at jeg synes at min harme over dette let kunne komme til at virke lidt forloren ... og I læsere kunne få en opfattelse af, at jeg sad med et smørret grin imens jeg brokkede mig over, at jeg havde fået en ny telefon pga min blog.

Hvis man skal være lidt fræk, så kunne man jo sige, at behandlingen fra deres kundeservice (der jo ikke vidste "hvem jeg var") står i skarp kontrast til behandlingen jeg fik, da det gik op for dem.

Men det er trods alt positivt, at 3 nu har sagt, at

  1. de oplever generelle problemer med Lumiaen
  2. der er 14 dages returret på deres Lumiaer og ikke kun 8 dage som jeg oprindeligt fik at vide

Tak for det :o)

Jesper Lund Stocholm

Ikke for at starte den store diskussion men jeg vil gerne høre hvad forskellen er mellem "det stive ikon-grid" og det stive, monokromatiske tiles-grid?

PS. I øvrigt har Android "levende" widgets i tillæg til "stive ikoner" :O)


Der er masser af eksempler på tiles i WP8-apps, der er levende eller designede "non-monokramistiske" - så de widgets vi kender fra Android eller jailbreakede iOS-dimser findes også på WP. Det jeg tænker på er brugen af griddet og den anderledes måde man nagiverer rundt både i apps og imellem apps på WP.

Det er selvfølgelig en smagssag - men det giver rigtig fin mening for mig.

Nicholas Colding

Det er fint Nokia laver en konstruktionsændring, for at løse problemet med støv og snavs bag linsen i kameraet - men jeg forstår ikke helt deres løsning.

Man vil lave en pakning, som forhindre støv i kameraet, men der kommer så stadigvæk støv og snavs, ind til alle de andre komponenter? Det kan da ikke være godt for telefonens levetid?
Hvis støv og snavs kan komme ind, så er der vel også mulighed for fugt...

Jesper Lund Stocholm

Man vil lave en pakning, som forhindre støv i kameraet, men der kommer så stadigvæk støv og snavs, ind til alle de andre komponenter? Det kan da ikke være godt for telefonens levetid?


Næeh, men jeg hørte et sted, at snavset kom ind i i telefonen via højtaleren ved siden af kameraet, og den er i hvert fald ikke hermetisk lukket. Jeg har ikke haft min Lumia åbnet men har dog prøvet at åbne min iPhone. Den var ret støvet indeni, men det så ud som om, at de (vigtige) indre dele var beskyttede af endnu et lag beskyttelsesfilm/plastik end selve telefonindpakningen.

Jesper Stein Sandal

Jeg er helt enig med dig - og jeg har flere gange tænkt, at det sgu ikke kan passe, at bare fordi man har en blog på ét af Danmarks førende IT websites, så får man en bedre behandling.

Mange firmaer er faktisk også blevet gode til at reagere, hvis man brokker sig på sociale medier som Twitter og Facebook. Nok fordi de erkender, at det hurtigt kan brede sig.

Jarle Knudsen

Næeh, men jeg hørte et sted, at snavset kom ind i i telefonen via højtaleren ved siden af kameraet, og den er i hvert fald ikke hermetisk lukket.


Kan se at Sony har taget fat i den lange enden med sine støv/vandafvisende* telefoner (Xperia Active, Go og Z). Samsung har vist også en lige så robust en.

Havde Active (som anden telefon) men synes den var for tyk og blev udskiftet med Go.


  • (klarer 1 meter vand i en halv time)
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

IT Businesses