Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (25)
Emner Datakriminalitet, Mobile apps, Privacy

Hvem vogter vogterne?

Af Kåre Kjelstrøm 30. januar 2013 kl. 22:45

"Det er en fantastisk teknologi!" Den lille tætte, midaldrende montør så begejstret på mig og pegede ned i kassen. "Når alarmen går får du det automatisk at vide på din iPhone, og når indbrudstyven så kommer forbi alarmen tager den vupti 3 billeder lige efter hinanden. Dem kan du så se på telefonen der hvor du er."

Jeg må have set meget forskrækket ud, for smilet falmede inden han stammede, "det er da sådan en fotosensor du skal have sat op, ikke? Jeg har den selv!" Der gik et øjeblik i pinlig tavshed, mens jeg overvejede hvordan jeg skulle svare.

Endnu et pinligt øjeblik passerede mellem os. Så gik jeg møjsommeligt i gang med at forklare, at fotosensoren sendte sine billeder trådløst til den centrale alarmboks, montøren netop selv havde installeret ude i entréen. Via alarmboksens dataforbindelse blev oplysninger om alarmen, tidspunkt, zone og billederne nu overført til en central server hos alarmfirmaet og endelig kunne min smartphone så hente billederne på serveren via sin dataopkobling.

Montøren blinkede uforstående.

"Forstår du," sagde jeg til ham. "Når min smartphone," og her pegede jeg på min telefon, "kan se billeder fra din fotosensor." Jeg gestikulerede i retning af kassen, "via jeres server ... Så kan dine kolleger på alarmcentralen også og nok er jeg ikke voldsomt blufærdig, men jeg vil selv have lov at bestemme hvem jeg smider tøjet for."

Enden på den historie blev, at jeg fik sat en almindelig sensor op, der alene reagerer på bevægelse, men altså ikke tager nogen billeder og således er mit privatliv da fortsat delvist intakt. Delvist, for jeg har jo samtidig givet tilladelse til at alarmens historik lagres og gøres tilgængelig via min smartphone. Dermed kan en kreativ ansat nemt afgøre om jeg er hjemme og det er salgbar information, specielt når man også har muligheden for at slå alarmen til og fra og gå direkte ind.

En aftale med et alarmfirma er med andre ord et tillidsforhold på linje med det man nødvendigvis må have til mekanikere, tandlæger og sushi-kokke. Her er det bare privatlivets fred, der står for skud og at dette forhold er udfordret havde Metro Express for nylig fat i. Quis custodiet ipsos custodes?

Misforstå mig ikke. Jeg har jo selv valgt at have en privatalarm fordi min nabo har haft indbrud, fordi mine forældre har haft det og fordi genboen længere oppe ad vejen, hvor jeg boede før, havde det. Men jeg var da helst fri og ville ønske jeg kunne lade døren stå ulåst, som vi gjorde det i min barndom. Tiderne er bare for længst skiftet og vi accepterer i stigende grad overvågning i bytte for fred i sindet og måske endnu værre, vi ofrer på samme alter at vores yderst private data gøres tilgængelige for andre, der reelt ikke har brug for dem.

Det helt rigtige niveau for mig ville have været, at billederne og alarmens historik blev lagret på min egen private enhed og at jeg alene kunne låse dem op. Det eneste alarmfirmaet reelt har brug for at vide er, når der går en alarm, for jeg har nemlig lavet en aftale med dem om en mand i uniform og hans store bidske schæfer. De andre data er mine.

Vi har brug for nye modeller for privatlivets fred i det 21. århundrede og vi har brug for dem nu.

Send Tweet
Udskriv
Billede af Kåre KjelstrømOm Kåre Kjelstrøm

Kåre er partner og it-arkitekt i konsulenthuset Silverbullet. Han har en baggrund som datalog fra Århus Universitet. Han blogger om alt fra smartphones til enterprise arkitektur.

Follow @kaarekjelstroem

Kommentarer (25)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Søren Peter Nielsen 30. jan. 2013 - 23.05
 
True

Couldn't agree more...

  • Stem op 5
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kristoffer Olsen 30. jan. 2013 - 23.27
 
-

Er det Verisure-alarmsystemet, du tænker på? For her fik jeg netop at vide, at man havde fravalgt at give brugerne adgang til billederne fra deres eget alarmkamera på grund af "risikoen for selvtægt". Derudover ville jeg som udgangspunkt antage, at kameraet alene fotograferer, når det samtidig udløser en alarm, men du har måske adgang til mere detaljeret viden om dets virkemåde?

Hvis jeg ikke tager meget fejl, kan du i øvrigt supplere dit kameraløse alarmsystem med en D-Link DCS-930L og på den måde få etableret et dataflow, der passer med dine præferencer, som beskrevet i det ovenstående:

http://www.engadget.com/2010/12/03/d-link-dcs-930l-wireless-n-network-ca...

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Bjerregaard-Pedersen 31. jan. 2013 - 07.03
 
Helt enig

Jeg kan ikke helt forlige mig med de nye alarmsystemer og kameraer som kræver strøm og netværk for at fungere. Og dem med lokal disk er da helt håbløse: det er jo præcis den type vare tyven er kommet efter. Det virker for nemt at sætte dem ud af spillet, og jeg må indrømme jeg ikke har vildt meget fidus til sikkerhedsfirmaernes integritet og evne til at møde op i tide.

I gamle dage kunne man købe et et lille kamera med bevægelsessensor og plads til et sim kort. Hvis det var lavet rigtigt var der også et batteri i. Altså en mobiltelefon med bevægelsessensor. Når noget skete fløj der en MMS afsted. Dokumentationen var således ude over matrikelgrænsen før tyven fandt kameraet og fik det dækket til.
Som jeg husker det var det Nokia der lavede dem. Dengang havde jeg ikke brug for det, nu er Nokia holdt op med at lave dem.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kristoffer Olsen 31. jan. 2013 - 07.09
 
Det er mit klare indtryk, at

Det er mit klare indtryk, at langt de fleste alarmanlæg også i dag bruger såvel batteri som sim-kort. TDC's tilbud er vist en af undtagelserne for så vidt angår sim-kortet, men både Falck og Verisure anvender såvel batteri som sim-kort og kan evt. bruge ethernet til backup og administration.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kåre Kjelstrøms billede
Kåre Kjelstrøm 31. jan. 2013 - 08.13
 
Re: -

Jeg har G4S, som bla. tilbyder at man selv kan tage billeder med sit nye kamera: http://www.g4s.dk/Privat/Tyverialarmer-og-priser/SmartAlarm/Nyhed-fotode.... Jeg har som nævnt ikke prøvet det selv, men gætter på at faciliteten aktiveres via iOS app'en. Selvom firmaet hævder ikke at kigge med kan billederne altså tages på arbitrære tidspunkter ...

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kristoffer Olsen 31. jan. 2013 - 09.00
 
-

Et hurtigt opslag på app'en G4S HomeLink bekræfter Kåres antagelser i det ovenstående: "Med G4S Homelink kan du til- og frakobile din alarm. Har du fotoalarm model P7, kan du ydermere få tilsendt fotos for verificering ved indbrudsalarm, take aktuelle fotos, når det passer dig, se historik samt tidligere fotos, aktivere dine home automation enheder og meget mere."

Det kan godt være, jeg skulle stille et par kritiske spørgsmål til Securitas om, hvad alarmcentralen kan se fra min VeriSure-alarm, selv om deres politik om ikke at give kunderne adgang til billederne synes at antyde, at de har tænkt lidt mere over misbrugsscenarierne, end G4S-folkene ser ud til at have gjort det.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bo Voigt 31. jan. 2013 - 12.42
 
Vil du låne en jammer

http://www.thejammerstore.com/
Man skal altså ikke være særlig ferm for at bruge sådan en når man går på uanmeldt besøg. Jammer både det trådløse og gsm.

Har selv en Falck alarm, men den er fortrinsvis rettet mod brand og gas - at der er bevægelses sensorer er blot 1 plus, set i lyset af at der i vores område har været et jammet indbrud allerede.

En gammel kollega sagde en gang "Sæt en flaske snaps på køkkenbordet med en 500 mand, hvis du tager på ferie" Afprøvet og fundet i orden.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Allan Høibergs billede
Allan Høiberg 31. jan. 2013 - 12.58
 
NAS

Synologys NAS-bokse har indbygget support for webkameraer, og kan sættes til at slå alarm til e-mail (og vistnok også SMS) når der er bevægelse i udvalgte tidsrum. Der er vist også mulighed for at sætte dem om, så man kan forbinde sig til dem med sin smartphone udefra - det kunne være en brugbar løsning, så længe tyven ikke finder NAS'en eller kapper internettet, og forudsat at man selv er online med telefonen, forstås.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jørgen L. Sørensen 31. jan. 2013 - 13.21
 
Re: -

For her fik jeg netop at vide, at man havde fravalgt at give brugerne adgang til billederne fra deres eget alarmkamera på grund af "risikoen for selvtægt".

Lyder noget søgt - jeg kan godt forstå firmaets argument, men det er jo ingen sag at sætte sit eget (vildt)kamera op som supplement, hvis man ønsker at se hvem der lusker rundt --- og hvis man har alarm ved G4S er der måske ekstra brug for det :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Hedelund 31. jan. 2013 - 14.40
 
Aldi, altså

Herre Gud, Aldi havde et IP-kamera med pan og bevægelsessensor på tilbud for en måneds tid siden. Kunne selvfølgelig styres fra debilen og sende mail og billede ved aktivitet. Hvad der virkelig overraskede mig positivt var, at det også havde tilslutning til privatalarm, så det kan være aktivt sammen med alarmen. Og alt det for bare ca. 500 dask.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Gehlings billede
Carsten Gehling 31. jan. 2013 - 16.33
 
Til hvad nytte?

Jeg har stadig til gode at få en plausibel forklaring på, til hvad nytte en alarm overhovedet har på en privatbolig?

  • Carsten
  • Stem op 1
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Gert Mejlshede 31. jan. 2013 - 19.28
 
Re: Til hvad nytte?

Alarmen forhindrer ikke indbrud - det skal der mekanisk sikring til at klare, men den giver dig besked om en hændelse og mulighed for at begrænse følgeskaderne, som f.eks. regn igennem et åbent vindue. Samtidig nedsætter alarmen den tid tyven har til rådighed i dit hjem, da han må formode, at nogen dukker op indenfor max. 30 minutter.
Man skal ikke opfatte alarmen som sikring, men som overvågning og som et supplement til den gode mekaniske sikring. De fleste ville faktisk være bedre hjulpet med ekstralåse og vindueslåse, der gør tyvens arbejde mere besværligt og derfor sender ham til et andet hus.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kristoffer Olsen 1. feb. 2013 - 08.22
 
Re: Til hvad nytte?

De fleste ville faktisk være bedre hjulpet med ekstralåse og vindueslåse, der gør tyvens arbejde mere besværligt og derfor sender ham til et andet hus.


Det gør alarmer takket være de advarende klistermærker også - og det endda inden, at tyven er begyndt at overfalde din hoveddør med et brækjern.

Jeg har stadig til gode at få en plausibel forklaring på, til hvad nytte en alarm overhovedet har på en privatbolig?


Sender den spontane tyv over til naboen FWIW.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Gehlings billede
Carsten Gehling 1. feb. 2013 - 09.43
 
Re: Til hvad nytte?

Det gør alarmer takket være de advarende klistermærker også

Så jeg skal bare sætte nogle klistermærker op, der fortæller, at jeg har alarm på huset? Det var da en billig løsning. :-)

/ Carsten

  • Stem op 1
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Gehlings billede
Carsten Gehling 1. feb. 2013 - 09.50
 
Spændende læsning

Lidt off-topic, da essensen i blog-indlægget jo handlede mest om privatliv og kameraer. Men når diskussion alligevel er drejet over på indbrud:

http://www.dkr.dk/indbrudstyven

/ Carsten

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kristoffer Olsen 1. feb. 2013 - 10.02
 
Re: Til hvad nytte?

Så jeg skal bare sætte nogle klistermærker op, der fortæller, at jeg har alarm på huset? Det var da en billig løsning.


Ja man kan da nærmest sige sig selv, at det er de synlige klistermærker, der har den største præventive effekt i forbindelse med installationen af en alarm. Det er da også derfor, at vagtselskabernes teknikere er nøje instrueret om at tage ud og fjerne alle klistermærker fra boligen, når en kunde opsiger sin aftale.

Du får nok svært ved at finde nogle klistermærker, der virker tilstrækkeligt troværdige, til at de har den afskrækkende effekt uden at indgå aftale med et vagtselskab. Men det kan selvfølgelig være, at der findes sortbørshandler for den slags som for så meget andet.

For forsøgsvist at vende tilbage til Kåres arkitektur-pointe, så har jeg hæftet mig ved, at Computerworld netop har bragt en artikel om, at Bruche Schneier mener, at den stigende centralisering af kommunikationen via Skype bør give anledning til udarbejdelse af regelmæssige privacy-rapporter:

http://www.computerworld.dk/art/224119/frygt-for-at-microsoft-overvaager...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Gundel 1. feb. 2013 - 10.46
 
Nye modeller for privatlivets fred

Helt enig!

Men vi HAR privacy-venlige sikkerhedsmodeller - folk skal bare begynde at anvende dem :-)
Se f.eks.: http://digitaliser.dk/resource/781482

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Gert Madsen 1. feb. 2013 - 10.52
 
Re: Til hvad nytte?

Jeg har stadig til gode at få en plausibel forklaring på, til hvad nytte en alarm overhovedet har på en privatbolig?

Forstil dig at du ved at din nabo er på skiferie, og hans alarm begynder at hyle kl. 23 ?
Det giver ikke meget arbejdsro for tyven.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Gehlings billede
Carsten Gehling 1. feb. 2013 - 11.33
 
Re: Til hvad nytte?

Forstil dig at du ved at din nabo er på skiferie, og hans alarm begynder at hyle kl. 23 ? Det giver ikke meget arbejdsro for tyven.

Nej men tyven er stadig kommet ind. Og det tager højst 5-10 minutter at klippe ledningerne over, så man kan rende med fladskærmen / computeren / ps3'eren eller hvad der nu giver mest udbytte ved første øjekast.

/ Carsten

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Gert Madsen 1. feb. 2013 - 16.25
 
Re: Til hvad nytte?

Og det tager højst 5-10 minutter at klippe ledningerne over


Øh. Du har langt til naboerne eller ?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Flemming Riis 1. feb. 2013 - 16.36
 
Re: Til hvad nytte?

at du ved der har været indbrud inden du kommer hjem , det er den eneste effekt af en alarm i privat klassen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Gert Madsen 1. feb. 2013 - 17.41
 
Re: Til hvad nytte?

Nå, hermed kan jeg altså konstatere at det er ren indbildning, at jeg hørte nogen løbe væk, da jeg stillede udenfor en af naboernes hus, en aften sammen med et par andre naboer, for et par år siden.

Og mærkerne efter et koben var ikke tilføjet da alarmen gik.
Javel, ja.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Klavs Klavsens billede
Klavs Klavsen 1. feb. 2013 - 20.52
 
Byg din egen

Jeg har hørt flere gode historier om folk med alarmer, der alarmerede de andre på vejen istedet for et alarmselskab (og de andres gjorde det samme, den anden vej :)

Da jeg ikke syntes man kunne købe noget ordentligt alarm, for menneskepenge - så har jeg valgt denne løsning: http://whitehandkerchief.co.uk/blog/?p=109
og når nu jeg alligevel bygger nyt hus - har jeg lagt føringsrør ind til alle sensorer, kabler osv. - så kan man altid føre hvad man har lyst til :)

Så er planen at lade computeren, tænde for en indendørs lampe- når den ser bevægelse udenfor og sætte både en udendørs og indendørs sirene op, og så ellers finde nogle naboer osv. og sende alarmer til også - med billeder selvfølgelig (de ryger heldigvis ikke længere end ud på min egen server (som alligevel står hos en hostingpartner - men kunne ligeså vel lukkes inde i en pæn lille metal kasse i kælderen - i teknikrummet, der alligevel er låst - så børnene ikke kan komme til at pille :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Joe Sørensen 4. feb. 2013 - 19.53
 
Decentral system

Alle snakker om hvordan main-frames er forældede, og samtid bliver alt kodet efter Client-Server modellen, hvor alt data gemmes centralt på udbyderens server.

Den centrale server har da også fordele. Især fordi udbyderen har lettere ved at opdaterer den, og det beskytter imod at tyven stjæler base stationen, fordi den måske allerede har sendt billederne ind. Svagheden er privatlivet og hvis uvedkommende får adgang til udbyderens systemer. Fx ved at en supporter hos udbyderen begynder at sælge informationer om hvem der er hjemme, og hvad de har i lejligheden.

Og så er der den anden mulighed. At base stationen skal være server. Dette betyder at brugeren kan vælge hvornår der skal laves "service" på ens system, så udbyderen ikke selv kan pille, når de har lyst. Base stationen bliver nok heller ikke dyre, fordi hardwaren kan nok sagtens bruges som server der selv sender til ens mobil. Svagheden er så at tyven sikkert stjæler base enheden, og hvor dine billeder ligger på. ( Kan undgås med kryptering ). Det er også den svaghed at tyve stjæler billederne af ham selv, hvis han tager base enheden.

Det jeg savner er en peer-to-peer løsning, hvor data både gemmes hos sig selv, men også hos en "ven". Din vens data bliver så selvfølgelig også gemt hos dig. Dette giver ikke privatlivs problemer, da billeder stadig kan være krypteret, så kun ejeren selv kan se sine billederne. Samtidig skal denne "ven" alligevel også have en besked når den alarmen går. De fleste jeg kender, der har sådan en alarm, har alligevel tilmeldt deres naboer til systemet.

Er jeg den eneste der savner sådan en peer-to-peer løsning? Er der nogen der har kodet den på en Raspberry?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Tine Andersens billede
Tine Andersen 5. feb. 2013 - 14.37
 
Klistermærker fås hos politiet

Politiet har en udmærket gratis ordning, hvor man kan låne et mærkekit, der består af en ridsepen (til hårde overflader) og en UV-pen (til tekstiler, læder og pelse). Desuden medfølger klistermærker (også transparente), så man både kan markere genstande synligt (forebyggende) og sin bolig.
Det koster kun besværet, og det undrer mig fortsat at så få benytter sig af det. (Især når jeg læser om sadeltyverier! Sadler er dyre- og mange ridesteder har fået tømt deres sadelrum).

Vi har brugt det til vore bærbare, og det har fungeret- ingen blev stjålet. :-)

Men der er altså en mulighed for mærkning- for alle.

Mvh
Tine

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Lektor: Problematisk at sælge NemID til udlandet

Udgivet 19. jun 16.12Opdateret 19. jun 16.12

Samsung på vej med lynhurtig mini-SSD med PCIe-forbindelse

Udgivet 19. jun 15.31Opdateret 19. jun 15.31

Amazon bygger privat sky til CIA for 3,3 milliarder kroner

Udgivet 19. jun 14.47Opdateret 19. jun 14.47

Trine Bramsen: Handicapfilm er skræmmekampagne

Udgivet 19. jun 14.02Opdateret 19. jun 16.58

Microsoft kaster Surface RT i grams til studerende for 1.100 kroner

Udgivet 19. jun 13.08Opdateret 19. jun 14.39

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Seneste debat

  1. Yousees routere har gigantisk sikkerhedshul - fire måneder efter advarsel

    40 comments.
    Last update 2 timer 1 minut
    Skrevet af Daniel Rasmussen
  2. Udviklere finder hul i DSB 1: Kommer gratis på nettet

    39 comments.
    Last update 2 timer 45 minutter
    Skrevet af Svend Bjerrum Jensen
  3. Branchefolk: Danske it-systemer lider under dårlige test

    10 comments.
    Last update 2 timer 49 minutter
    Skrevet af Henrik Oddershede
  4. Trine Bramsen: Handicapfilm er skræmmekampagne

    7 comments.
    Last update 3 timer 4 minutter
    Skrevet af Kenn Nielsen
  5. Lektor: Problematisk at sælge NemID til udlandet

    4 comments.
    Last update 3 timer 8 minutter
    Skrevet af Tore Green
  6. Umuligt at spærre for: Her er afløseren for tracking med cookies

    9 comments.
    Last update 3 timer 10 minutter
    Skrevet af Michael Jensen
  7. It was twenty years ago today...

    9 comments.
    Last update 3 timer 11 minutter
    Skrevet af Tim Carstensen
  8. Hvordan ser din forretning ud?

    3 comments.
    Last update 3 timer 15 minutter
    Skrevet af Tim Carstensen

Mere debat »

It-virksomheder

Mobile Advisor
|
Netlinq
|
Jayway
|
Headnet - open minds
|
Hedal Kruse Brohus
|
Adapt
|
Simitu
|
Peercraft
|
Mirsk Digital
|
Time Book ApS
|
Sharkcell
|
Data-Force
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Business Intelligence
  • CSC-hacking
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NSA Prism
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Storage
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • iOS 7

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300