Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (21)
Emner

Hvem hepper kineserne på ?

Af Poul-Henning Kamp 13. januar 2010 kl. 15:26

Kinas Centralkomite imod Google har alle mulige muligheder for at blive årets brag, om ikke andet så i pressen.

Det er nogenlunde givet at Centralkomiteen vil give Google en lille gul plastikspand at hoppe i[1], og bede dem forføje sig fra landet. Det handler om nogle medarbejdere og kontorbygninger, who cares.

Der er en masse larm på nettet nu om at Google vil fjerne den kinesiske censur, men det er også inderligt ligegyldigt.

Googles virkelige magtmiddel, er at de-indexere Kina: Fjerne alle kinesiske sider fra deres index. Det tager efter sigende 7 minutter at gennemføre.

Stort set hele Kinas vækst de sidste 10 år, følger af udlandets evne, takket være Internettet, til at finde producentvirksomheder i Kina.

Hvis Kina fjernes fra Googles syn på verden, vil det være et kraftigere slag end nogen FN/WTO handelssanktion man realistisk kunne forestille sig.

På nuværende tidspunkt har Google ikke sagt om de vil gøre det, ej heller at de ikke vil gøre det, men lad os antage at sagen spidser lidt.

De ordrer der er i pipe-linen, vil naturligvis fortsætte og producenter med egne fabrikker i Kina vil ikke få andre problemer end dem de allerede har dernede.

Men nye ordrer vil falde med mellem 20 og 70%, mere eller mindre fra dag til dag, startende med de små og mellemstore ordrer og derfor vil virkningen primært ramme små og mellemstore virksomheder.

Disse virksomheder ejes af driftige købmænd, af præcis samme slags som dem der gjorde de første forenede stater[2] de næste forenede stater[3] og Luthers reformation til en success.

Benedict Andersons bog, "Imagined Communities" (Dansk: Forestillede Fællesskaber, læs den !) postulerer at nationalstaten følger sproget og avisernes udbredelse og at den opstår i netop dette befolkningslag: den øvre udadvendte middelstand[4]

Noget kunne tyde på at Kina har vundet den samme tvivlsomme ære som England ifaldt med USA: At kæmpe med et forældet våben og værdisæt, imod den nye tids idealister, mens deres egen befolkning hepper på de forkerte.

Men hvad kan Kina gøre ?

Det faktum at Kina har atomvåben, vil være lige så vigtigt som det engang var at have et Slagskib.

Landet i midten har altid lukket sig om sig selv når udlandet blev for broget, det er nærmest Kinas reflekshandling.

Men lur mig lige om iværksætteren har tænkt sig at sælge bilen, bare fordi nogle gamle mugne ingeniører i centralkomiteen er blevet pigefornærmede.

Kinas historie er en lang række af utroligt blodige begivenheder der alle starter med at en stor banan (evt. en mandarin) gør noget dumt.

Men for første gang er der en middelklasse, der ved nok om udlandet, til at vide at det ikke behøver være sådan.

Kan man forestille sig en af de mere industrialiserede provinser løsriver sig ' "Hallo, er det Taiwans præsident ' Vi har et tilbud til dig...", næppe.

Kan man forstille sig et statskup ? Sagtens. Ekstraordinært møde, pludselig sygdom, mere tid med børnene, I ved hvad jeg mener.

Glem hvad Hillary og Obama siger, glem FN, læg istedet øret til jorden:

Hvad siger kineseren der har bygget et værksted og nu har 10 medarbejdere i sit brød, der laver dimser han sælger på eBay ?

Hvad siger fabriksejeren der sælger boremaskiner til Harald Nyborg ?

Men frem for alt: hvad mener Google egentlig med "do no evil" ?

phk

[1] Mit råd til Google: check den for tungmetaller som Cadmium.

[2] Holland.

[3] USA

[4] Om, og hvor meget, internettet vil flytte eller opløse nationalstaternes rigide grænser, er endnu ikke til at gennemskue, men den fremtid hvor danmarks ungdom primært henter deres nyheder hos Jon Stewart & Huffington post er ikke fjern.

Send Tweet
Udskriv
Billede af Poul-Henning KampOm Poul-Henning Kamp

Selvstændig systemprogrammør, kernekoder, Varnish-forfatter, data-arkæolog og brokkehoved uden særlig portefølje.

Follow @bsdphk

Kommentarer (21)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Jon Bendtsen 13. jan. 2010 - 17.44
 
Google vil også tabe på de-indexering
Googles virkelige magtmiddel, er at de-indexere Kina: Fjerne alle kinesiske sider fra deres index. Det tager efter sigende 7 minutter at gennemføre. Stort set hele Kinas vækst de sidste 10 år, følger af udlandets evne, takket være Internettet, til at finde producentvirksomheder i Kina. Hvis Kina fjernes fra Googles syn på verden, vil det være et kraftigere slag end nogen FN/WTO handelssanktion man realistisk kunne forestille sig. På nuværende tidspunkt har Google ikke sagt om de vil gøre det, ej heller at de ikke vil gøre det, men lad os antage at sagen spidser lidt.

Men Google vil også tabe på at de-indexere Kina, i det at brugerne som ønsker at finde kina bare vil gå et andet sted hen. Ivertfald hvis de-indexeringen er så hård at folk opdager det og bruger en anden søgemaskine.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 13. jan. 2010 - 19.48
 
Men tør de?

Jeg er enig i at det ville være en skelsættende begivenhed hvis Google besluttede sig for at blackliste et helt land, specielt Kinas størrelse taget i betragtning.

Jeg tvivler dog på at de tør. At sige farvel til et et af de største “emerging markets” er allerede en giftig beslutning at tage for en børsnoteret virksomhed, men en decideret krigserklæring mod en atomar stormagt? En stormagt som har en mindre hær af crackere ansat?

Det ville ikke være en situation jeg havde lyst til at stille mig i…

(Og så er Google’s uofficielle motto altså “Don't be evil”, fremfor “do no evil” som vist nærmere er en forvanskning af lægeløftet…)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren S. Nielsens billede
Søren S. Nielsen 13. jan. 2010 - 20.41
 
Kritisk masse

Tankevækkende indlæg... Ikke mindst tanken om at "den oplyste middelklasse" i Kina nærmer sig kritisk masse. Hvor længe vil det skingrende vanvittige diktatur kunne holde over 1 milliard mennesker hen med løgn og censur?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Reinholt 14. jan. 2010 - 00.06
 
Kinas eksport
Men nye ordrer vil falde med mellem 20 og 70%, mere eller mindre fra dag til dag

Jeg har tre spørgsmål:

1) Bruger importører Google? Fx findes der jo globalsources.com med services som "Verified Suppliers".

2) Kinas eksport var 7.340 milliarder kroner i 2008. Når jeg læser dine procentsatser, kan du så præcisere, hvad Google Incorporated formår at reducere dette til?

3) Vil du have et job hos Dow Jones? Vi kan bruge en økonom som dig!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ronni Marker 14. jan. 2010 - 06.36
 
Re:

Der er i Kina mere end 3000 væbnede optøjer om året, dvs. alt fra at politistationer der bliver brændt ned til grupper (grupper i Kina er mere end 1.000 ++ folk ad gangen) af folk det pludselig slår klik for, og går amok. Kort sagt det kinesiske regering har mere end nok at gøre med at holde folk på plads, og er derfor mere eller mindre ligeglade med om Google er i Kina eller ej. Ja der er et spørgsmål om at den Kinesiske regering vil tabe ansigt overfor vesten. Men det vil stadig blive set at vesten atter en gang prøver at diktere Kina's rolle i verden.

Anyway, det er kun SME'ere i vesten som bruger Google til sourcing. Selv en mellemstor virksomhed (set med Danske forhold) har i dag folk ansat til at source for sig i Kina, eller har en lokal afd (med 1-2 pers) i Kina, ellers bliver du som virksomhed taget i måsen når priser skal forhandles.

Hvis du skal lave forretning i Kina blver man nød til at være i Kina, ellers kan du ikke få de priser der skal til. Derfor vil Google ikke have nogen størrer betydning, og desuden ved man, at hvis man skal søge efter Kinesiske virksomheder skal man bruge Baidu og ikke Google. Hvis man bruger nettet til seriøs sourcing.

@Søren S. Nielsen. Tror det ville være i alles interesse i at den Kinesiske regering holder folk nede der. Kan ikke forstille mig noget mere skræmmende end 1.5 mia mennesker som pludselig finder ud af at de ikke kan lide naboen i et andet land, og vil ud og slå på tæven en fredag aften.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ayhan Binici 14. jan. 2010 - 11.55
 
Re: Re:

@Ronni Marker

Tror det ville være i alles interesse i at den Kinesiske regering holder folk nede der. Kan ikke forstille mig noget mere skræmmende end 1.5 mia mennesker som pludselig finder ud af at de ikke kan lide naboen i et andet land, og vil ud og slå på tæven en fredag aften.

Mener du virkelig at det kinesiske folk har gavn af at blive undertrykt?

Efter min mening, burde du være mere bekymret for hvad den kinesiske regering kan finde på, end hvad befolkningen kan finde på.

Har du tænkt over, at de mange optøjer i Kina måske er et symptom på at noget et sygt i det land?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 14. jan. 2010 - 14.22
 
Re: Re:
Efter min mening, burde du være mere bekymret for hvad den kinesiske regering kan finde på, end hvad befolkningen kan finde på.

Der findes 55 minoriteter i Kina. Majoriteten er Han. 56 forskellige befolkningsgrupper i alt. Lige så forskellige som danskere og italiener. Og, man skal ikke lade sig narre af ordet 'minoritet'. Der er ikke tale om små grupper af mennesker.

Hvis ikke den kinesiske regering er så benhård som den er, så kan det formegenlig ikke lade sig gøre at holde sammen på landet. Det er ikke for at støtte den kinesiske regime, men Ronni Markers kommentar er ikke taget helt ud af den blå luft.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jørgen Larsen 14. jan. 2010 - 16.56
 
Et diktaturs garantier
Tror det ville være i alles interesse i at den Kinesiske regering holder folk nede der. Kan ikke forstille mig noget mere skræmmende end 1.5 mia mennesker som pludselig finder ud af at de ikke kan lide naboen i et andet land, og vil ud og slå på tæven en fredag aften

Og det er et diktatur en garanti for ikke sker?

Tror jeg tager chancen i håbet om at de vælger at tæve skiderikkerne i deres eget land først.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ayhan Binici 14. jan. 2010 - 17.01
 
Re: Re:

Hej Carsten.

Hvis ikke den kinesiske regering er så benhård som den er, så kan det formegenlig ikke lade sig gøre at holde sammen på landet. Det er ikke for at støtte den kinesiske regime, men Ronni Markers kommentar er ikke taget helt ud af den blå luft.

Jeg er ikke enig. Censurering af Tibet, menneskerettigheder, m.m. er ikke nødvendig på nogen måde for at holde sammen på landet.

Naturligvis skal folk ikke begynde at sætte ild til politistationer. Men sådanne handlinger kommer ikke af sig selv. Hvis regimet ikke kan behandle sine minoriteter / befolkning ordentligt, kommer der en naturlig modreaktion.

Alt andet er hykleri.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Allan Ebdrups billede
Allan Ebdrup 14. jan. 2010 - 18.35
 
Ingen større effekt
Hvis Kina fjernes fra Googles syn på verden, vil det være et kraftigere slag end nogen FN/WTO handelssanktion man realistisk kunne forestille sig.

Du forudsætter at man søger efter X og opdager når man har fundet X, hov det ligger i Kina. Jeg tror de fleste søgninger efter produktionsvirksomheder der evt. kan ligge i Kina, foregår på en måde hvor man er fuldt opmærksom på, at det højst sandlynligt er i Kina man skal lede.
Hvis google blacklister Kina, vil der nok ikke være nogen der ikke ved det. Dvs. man vil ikke søge efter kinesiske virksomheder på google.
Den eneste effekt det vil have, er at der vil blive brugt andre søgemaskiner end google når man skal søge på noget som helst med Kina.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 14. jan. 2010 - 18.54
 
@Ayhan Binici
Jeg er ikke enig.

Hvad er det helt præcis du ikke er enig i?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 14. jan. 2010 - 19.18
 
Ikke den store betydning
Men nye ordrer vil falde med mellem 20 og 70%, mere eller mindre fra dag til dag...

Jeg stiller mig tvivlende overfor hvor stor en effekt et totalt Google boykot vil have.

Det eneste der rigtig virker er direkte handelssanktioner. Men vil vestens forbrugere betale 50% mere for 50% af de vare de køber.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jens Madsen 14. jan. 2010 - 22.15
 
Alternativ google

Kina, kan nemt lave en alternativ google, der henvender sig til omverdenen. Google indexerer hellerikke hackersider, så de har også egne søgemaskiner. I den sidste ende, kan google risikere, at alle bruger de kinesiske søgemaskiner, fordi de medtager såvel kinesiske links, som andre google bortcensurerede links, f.eks. warez osv.

Selvom den kinesiske søgemaskine fjernes fra navneservere, vil dem der er interesseret, bare ændre deres navneserver, til en som medtager den kinesiske.

Det kan kun gå ud over google, hvis det er googles som er den censurerede, meddens den kinesiske ikke har nævneværdig censur når den tilgås fra IP numre lokaliseret udenfor kina.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 14. jan. 2010 - 22.29
 
Re: Alternativ google
Kina, kan nemt lave en alternativ google[…]

Det vil jeg nu mene er en anelse usandsynligt. At lave en søgerobot og indeksere nogen sider er der masser af firmaer der kan finde ud af – men at indeksere, og vigtigere endnu rankere milliarder af sider på flere hundrede sprog på en måde som gør det muligt for slutbrugerne at finde dét, de leder efter, det er der efter min mening ingen der er lykkedes at overgå Google i.

Microsoft og Yahoo! har kastet millarder af udviklingsdollars I at forsøge at overgå Google, og de er nået dertil hvor deres engelsksprogede søgeresultater er næsten lige så gode som Google, mens Google stadig er langt foran på lokaliseringsfronten. Og de vil nok begge protestere kraftigt over at få betegnet den præstation som noget nemt :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 14. jan. 2010 - 22.50
 
Re: Alternativ google
men at indeksere, og vigtigere endnu rankere milliarder af sider på flere hundrede sprog på en måde som gør det muligt for slutbrugerne at finde dét, de leder efter, det er der efter min mening ingen der er lykkedes at overgå Google i.

Det er ikke relevant i Kina. Det er få procent af befolkningen der bruger andet en kinesisk. Mange mennesker kender ikke engang det latin alfabet. Det er primært kinesere der vil eller har har været i udlandet, der kender til engelsk.

I Kina er det kinesisk der bliver brug både på Google men også på Kinas eget svar på Google: baidu.com. Buidu bliver brugt af langt flere kinesere end Google.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 14. jan. 2010 - 23.07
 
Kinesisk selvforståelse

Til ære for PHK gentager jeg et indlæg, jeg skrev i en anden tråd. Indlægget findet også her:
http://www.version2.dk/artikel/13490-kinesisk-angreb-paa-google-gik-efte...

Indlægget er rettet en anelse til.


Den kinesiske regering har i vid udstrækning befolkningen opbakning.

Regeringen i Kina har igennem de sidste 20-30 år formået at gøre et u-land, hvor folk levede i dybeste fattigdom og armod, til den snart stærkeste økonomi i verden. De har formået at løfte millioner af mennesker ud af fattigdommen og op til en levestandard der kan sammenlignes med vestens.

En stor del af den kinesiske befolkning kan godt huske Kina fra Maos tid. Det har selv oplevet fremskridtet. De har et godt og trygt liv sammenlignet med det de havde i deres ungdom og det liv deres forældre og bedsteforældre havde.

Samtidig er kineserne et meget stolt folkefærd med en historie der så lang at vestens historie blot et et par siden i en historiebog.

Vestens kritik og pres opfattes i Kina modsat vestens motiv. Kritikken fra vesten rammer ikke kun regeringen i Kina. Den rammer dybt ind i hjerte på kineserne og deres selvforståelse.

For ikke så mange år siden blev landet plyndret af vestlige kongedømmer. Store dele af Kinas kulturskat befinder sig rund omkring på vestlige museer. Det er ikke glemt i den kinesiske selvforståelse.

Det er den virklighed kineserne ser igennem deres briller. Ikke den som lang størstedelen af den vestlige befolkning ser med deres vestlige briller.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bent Rasmussen 16. jan. 2010 - 20.14
 
Kina til Google: "Bing it on!"

Som overskriften antyder og blogindlægget antager modsat, er Google ikke den eneste søgemaskine i verden, heller ikke i den vestlige verden, eller i USA. Der er også Bing. Derfor vil det at Google lukker ned for Kina i sig selv ikke være det helt store. Men skulle de 3 store (Google, Yahoo, Bing) lukke ned, så vil det være et ret alvorligt slag for Kina.

Det her handler om at sende et klart signal til Kina: i har trådt over stregen - det har konsekvenser. Det handler ikke kun om Google, det handler om andre store amerikanske virksomheder og stats-sponseret informationskrigsførelse mod amerikanske aktiver og interesser.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 16. jan. 2010 - 20.56
 
Re: Kina til Google: "Bing it on!"
Det her handler om at sende et klart signal til Kina: i har trådt over stregen - det har konsekvenser.

Der er nok ikke nogen tvivl om at USA føler sig rimelig presset af Kina, ikke mindst pga. den økonomiske krise og USA's voksende gæld til Kina.

Og så er det jo ikke så sjovt at have udsigt til ikke længere at være verdens eneste supermagt inden for en ikke så fjern fremtid.

Mon ikke Google er blevet en del af et større politisk spil?

Og så er det jo heller ikke værre. Google er gået pænt og har lukket døren stille efter sig. Hvis det viser sig at stemningen vender og vilkårene ændre sig, så kan Google jo nemt komme tilbage.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bent Rasmussen 17. jan. 2010 - 20.45
 
Re: Kina til Google: "Bing it on!"

Jeg tror da helt sikkert Google er en del af et større politisk spil som du skriver. Google er jo heller ikke den eneste virksomhed der er ramt af det her angreb. Det er kineserne der har bolden nu, så må vi se om de bøjer af eller fortsætter ufortrødent. Men det her viser at de ikke kan gøre hvad som helst uden at der kommer en modreaktion, hvilket i virkeligheden nok er sundt nok.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bent Rasmussen 17. jan. 2010 - 21.03
 
Re: Kritisk masse
Hvor længe vil det skingrende vanvittige diktatur kunne holde over 1 milliard mennesker hen med løgn og censur?

Der er også nogle oplyste mennesker i Iran, men det forhindrer ikke styret i at slå hårdt ned på folkelig opstandelse eller for den sags skyld udøve valgsvindel.

Det handler vel ikke kun om at kende sandheden, men også om at udøve nok magt til at sandheden ikke betyder noget i praksis. Ikke at der ikke også udøves censur i Iran, det gør der jo - og der er også en mindre analog til den store kinesiske brandmur.

Når man ser den slags kan man kun græmmes endnu mere over visse begivenheder i hjertet af Europa. Vi behøver vel heller ikke se meget længere væk end til Italien og Silvio Berlusconi.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 17. jan. 2010 - 21.49
 
Re: Kritisk masse
Det handler vel ikke kun om at kende sandheden, men også om at udøve nok magt til at sandheden ikke betyder noget i praksis.

Utvivlsomt. Det største problem, så og sige, er dog at befolkningen ikke er utilfredse nok. "Diktaturet" gør simpelthen for meget for den almene kineser i modsætning til traditionelle diktaturer som Iran, Nord Korea og Myanmar. Selv i demokratier som Indien og Sydafrika, er regeringen land mere kynisk over for befolkningen som helhed. Der går formegenlig rigtig mange år før menneskerettigheder og ytringsfrihed begynder at være noget den almene kineser er utilfreds med.

Der er ikke rigtig en revolution i syne i Kina. Personligt tror jeg, at den process der allerede er i gang i Kina, vil fortsætte og langsomt give mere plads til også at kritisere regeringen. For 10-20 år siden var censuren og magtmisbruget væsentlig værre end i dag. Det eneste der stort set i dag stadig er totalt tabu at kritisere offentligt, er central regeringen i Beijing.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

EMC: Derfor skal du undgå både public og private cloud

Udgivet 23. maj 6.59Opdateret 23. maj 6.59

GOTO Copenhagen dag 2 i billeder: Op med hænderne!

Udgivet 22. maj 16.02Opdateret 22. maj 17.02

Staten køber hardware for 1,2 milliarder - her er de syv heldige

Udgivet 22. maj 15.37Opdateret 22. maj 15.37

Firmaer leder efter ’ninjaer’ - men skriv det ikke på CV’et

Udgivet 22. maj 14.54Opdateret 22. maj 15.48

Ny Linux-kerne giver højere sikkerhed og bedre grafikkort-understøttelse

Udgivet 22. maj 14.13Opdateret 22. maj 14.13

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Seneste debat

  1. Dart: Dynamisk Statisk Programmering

    13 comments.
    Last update 20 minutter 47 sekunder
    Skrevet af Lars Bjerregaard
  2. Cisco kan være en dyr netværksreligion

    15 comments.
    Last update 35 minutter 42 sekunder
    Skrevet af Bjørn Connolly
  3. Microsoft fjerner umoderne bling-effekter i Windows 8

    36 comments.
    Last update 41 minutter 11 sekunder
    Skrevet af Lars Bjerregaard
  4. Finansminister afliver teori om NemID som spionsoftware

    22 comments.
    Last update 8 timer 3 minutter
    Skrevet af Niels Elgaard Larsen
  5. Datamatikere i Skive får gratis smartphone til .Net-udvikling

    3 comments.
    Last update 8 timer 16 minutter
    Skrevet af Martin Slot
  6. Partner solgte Netgroups 'test-platform' med overskriften 'fuld redundans'

    16 comments.
    Last update 9 timer 8 minutter
    Skrevet af Jacob Bach Pedersen
  7. To psykologiske årsager til at IT-projekter går galt

    15 comments.
    Last update 9 timer 15 minutter
    Skrevet af Robert Voje
  8. Staten køber hardware for 1,2 milliarder - her er de syv heldige

    4 comments.
    Last update 9 timer 59 minutter
    Skrevet af Thomas Hansen

Mere debat »

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Download Windows 8
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Mountain Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300