Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Emner
  • Opret bruger
  • Log ind
Se kommentarer (14)
Emner

Har du genstartet din server i år?

Af Peter Makholm 25. februar 2008 kl. 09:55

Et af de netsteder jeg sædvanligvis hænger ud var der en der fortalte om nogle problemer med perl. Den kom med nogle fejl om "ELF interpreter not found", altså en ret grundlæggende systemfejl. Efter at have fået forklaret fejlen og forhåbentlig løst det kommentere han: "Min server var oppe i 554 dage ... Jeg hader at genstarte, minder mig alt for meget om windows-miljø."

Andetssted "praler" Poul-Henning med 1171 dages oppetid før han tog maskinen ud af drift. Nu har jeg jævn god tillid til Poul-Henning, men os andre dødelig skulle måske droppe det der macho-pjat og boote vores servere.

Man er ikke færdig med en opgradering før man har bootet serveren og tjekket at den kommer korrekt op og det sidste man gør før en server bliver sat i produktion er at boote den. Hellere lige bruge et kvarter ekstra i det planlagte servicevindue, end at serveren pludselig ikke virker på det værst tænkelige tidspunkt.

En høj oppetid er ikke "sw33t" hvis hvis man ikke er sikker på at maskinen virker perfekt og også gør det efter man genstarter sine services.

Send Tweet
Udskriv
Billede af Peter MakholmOm Peter Makholm

Kommentarer (14)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Mads N. Vestergaard 25. feb. 2008 - 11.01
 
Høj oppetid != System administration

Jeg er helt enig, jeg blev selv ret overrasket over at nogle af vore servere havde kørt i ca. 1 år.

Jeg er af den filosofo at det er sundt for systemet lige at blive testet for korrekt bootup engang imellem, så du er sikker på at tingene går smertefrit når du på et tidspunkt får brug for at genstarte den pågældende server.

Derudover har jeg tidligere oplevede at nogle har pralt med en utrolig høj uppetid på deres servere, sjovt nok svarede de allesammen extremt langsomt, den pågældende system administrator mente ikek det avr noget problem, men efter han var nødt til at genstarte en af dem kunne han mærke en væsentlig forbedring. Noget kunne jo tyde på at der har lægget en masse ting og kørt, som ikke burde køre, så høj oppetid betyder ikke nødvendigvis at man forstår sig på systemet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Dennis Krøger 25. feb. 2008 - 11.45
 
Altid?

"Man er ikke færdig med en opgradering før man har bootet serveren og tjekket at den kommer korrekt op og det sidste man gør før en server bliver sat i produktion er at boote den."

Det kommer nu meget an på opgraderingen, i mit hovede.

En opgradering der har rørt en selvstændig service, er der ikke nogen grund til at genstarte for (udover selve servicen, selvfølgelig), men ved de library updates der sagtens kan røre adskillige services, er det nok en god idé at genstarte maskinen; selve testen for om det hele nu virker, og det er ikke så fedt at tro at man har opgraderet sig uden om en sikkerhedsfejl, for at blive cracket på grund af den gamle udgave som stadig er i en service's hukommelse...

  • På den anden side burde en package manager selv kunne finde ud af at sparke til de services som er afhængige af et library.
  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Jensen 25. feb. 2008 - 12.03
 
Nej det har jeg folk til

Har et par servere uden nødstrøm, dem booter Koldings elforsyning ca hver 6 måneded for mig ...., derfor booter jeg dem også altid selv før de sættes i produktions drift.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rasmus Morten Helbig Hansen 25. feb. 2008 - 12.54
 
Lidt sygeligt måske

Jo da. Et regelmæssigt reset er nok meget sundt. Nu holder jeg mig i stort omfang fra drift, men hjemme-maskinen findes i 2 tilstrækkeligt sammenlignelige udgaver (een sort, een grå). Det er fordi jeg synes at det må være en naturlig konsekvens, at man laver backup-restore før update-reboot.

Brændt barn skyr ilden, og det begyndte sikkert da en BIOS flashing gik galt. Så købte jeg et identisk bundkort og hotswappede flash chippen og genskrev BIOS opdateringen, og pludselig var der 2 computere.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Tommy Bjerg 25. feb. 2008 - 13.53
 
Energiselskab sørger for mine reboots

Mine servere hjemme bliver rebootet med jævne mellemrum, med tilfældig sammefald med udfald i min el-forsyning :(

Jeg har da UPS, den står ved siden af og er ikke sat med ind i forsyningen, for jeg har aldrig været hjemme når der har været udfald, og så har jeg ikke fået det gjort.

.. med pt. ca. 250 dage siden sidste udfald, jeg burde vel selv grave dem fram og montér den ups.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 25. feb. 2008 - 13.57
 
Mekanisk begrundelse.

Der kan faktisk være fornuft i ikke kun at boote, men decideret lave power down måske en gang om året.
Det kan træffe sig at diske ikke kan spinne op igen efter power down, og så kan det være en fordel at man fanger det på et kontrolleret tidspunkt, i stedet for en sen nattetime efter et længerevarende strømudfald.

/Christian

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Claus Stovgaard 25. feb. 2008 - 13.58
 
Afhænger af serveren.

Mit kollegies server, jeg administrere har en oppetid på 298 dage, og er en gentoo kasse jeg har opdateret så sent som i dag. Synes ikke rigtig der er nogen grunde til at genstarte den.

Generelt er jeg dog enig om at en genstart netop er det sidste man gør ved en opgradering, så man er sikker på ved en evt. restart, at systemet kommer rigtig op igen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Højgaard-hansen 25. feb. 2008 - 14.33
 
reboot for sjov?

"Man er ikke færdig med en opgradering før man har bootet serveren og tjekket at den kommer korrekt op og det sidste man gør før en server bliver sat i produktion er at boote den."

Umiddelbart er det lidt underligt at reboote sin server "bare fordi", ligesom der er så mange andre ting man ikke skal.

Personligt er jeg også lidt forundret over at FreeBSD4 ikke har haft nogen bugs/exploits der krævede en genstart :) men ligefrem at skulle reboote serveren fordi man har opgraderet en eller anden userspace komponent er da vist at gå i den anden grøft?

Der er selvf. grænsetilfælde hvor man ikke er helt sikker på hvor meget man påvirker ved opgraderingen. Fx kunne jeg forestille mig at Perl er temmelig hårdt integreret på dine maskiner Peter ;)

anyway, jeg mener ikke et reboot er et "bevis" på at serveren fungerer.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Erik Cederstrand 25. feb. 2008 - 15.05
 
Sikkerhed

Det undrer mig, at ingen har naevnt sikkerhed. For mig lyder en oppetid paa 554 dage som en invitation til hackere. Man kan jo godt patche uden at genstarte, men ikke hvis problemet er i kernen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
michael rasmussen 25. feb. 2008 - 15.31
 
Re: Sikkerhed
Man kan jo godt patche uden at genstarte, men ikke hvis problemet er i kernen

Jeg vil mene, samme situation gør sig gældende, ved opgradering af libc.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Adam Tulinius 25. feb. 2008 - 19.46
 
Suk.

#Claus:
Nøj hvor er du sej..
Du mener heller ikke en reboot kan være smart efter ting som vmsplice-buggen?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Maciej Szeliga 25. feb. 2008 - 20.46
 
I go'e gamle dage...

...dengang Digital stadigvæk eksisterede kunne man opnå 1000 dages oppetid selv om man genstartede sine Alpha Servere med Tru64 på... det kan man i også nu, hvis man kører VMware. Oppetid er en vigtig ting... boot er en anden vigtig ting og i den ideelle verden kan man det boot'en gennemføres uden at det går ud over oppetiden.
...og når vi nu er ved det: hvor mange af jer trækker strømmen fra jeres SAN "bare for at se om det kommer op igen" ?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 26. feb. 2008 - 06.31
 
Opsamling

Jeg har ikke helt haft tid til at følge med og kommentere enkeltvis, så her lidt opsamlende.

Lige som Mads har jeg oplevet at maskiner der ikke er bleveet rebootet i tide er blevet langsommere med tiden og opgraderingerne. Bedste historie var dat Gentoo have valgt at flytte den socket nscd (Name Service Caching Deamon) lyttede på. Serveren virkede, men den cachede ikke dns-opslag. Det tog meget systemadministratortid med en strace at finde ud af det.

Men det er selvfølgelig kun en tommelfingerregl at man skal boote efter en opgradering. Når man er kompetent nok kan man bøje denne regel. Men det kan dog være meget svært at gennemskue hvornår man kan tillade sig at lade være.

Claus, når du generelt er enig, hvad er det så der er specielt ved lige præcis dit kollegies server?

Erik, for mig at se er dette primært et kvalitetssikringsspørgsmål. Sikkerhedsaspektet handler om hvornår man skal opdatere sin maskine, at sørge for en reboot efter ikke-trivielle opdateringer handler om at sikre kvaliteten af opdateringen. Men selvfølgelig afhænger ens sikkerhed af at man sørger for en høj kvalitet af overholdelse af sikkerhedsprocedurene.

Maciej, jeg ved ikke om du talet det samme sprog som mig. I denne sammenhæng er oppetiden netop hvor lang tid der er gået siden den (virtuelle) maskine er blevet genstartet. Det er selvfølgelig et andet oppetidsbegreb end at ens services er tilgængelige hele tiden. Med virtuelle maskiner skal man selvfølgelig huske at boote disse også - en reboot handler om at sikre sig at der er konsistens mellem vad der er på filsystemet og var der kører på maskinen. Det sikrer man ikke ved at sætte en virtuel maskine i en suspendmode for så at boote hosten.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Claus Stovgaard 26. feb. 2008 - 10.51
 
Til Peter

Den er rimelig isoleret (har kun en privat ip), Den nås udefra gennem en apache proxy løsning hos ISP'en så det vigtigste er at den lokale apache er opdateret, hvilket ikke behøver genstart af maskinen.

Så som min tidligere overskrift siger. Det afhænger af serveren. Hvilken services den kører. Om den er isoleret osv.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Konklusion af Polsag-review fra 2009: Elendig kode hånd i hånd med elendig kontrakt

Udgivet 10. feb 6.59Opdateret 10. feb 6.59

It skal spare kommunerne for 165 millioner kroner i 2012

Udgivet 9. feb 16.02Opdateret 9. feb 16.02

Adobe: Vi laver ikke Flash til Android-udgaven af Chrome

Udgivet 9. feb 15.15Opdateret 9. feb 15.15

Så oldnordisk er politiets it-miljø: Nostalgisk gensyn med 1980’erne

Udgivet 9. feb 14.22Opdateret 9. feb 15.12

EMC lægger flash-cache på PCIe-kort: 4.000 gange hurtigere end harddiske

Udgivet 9. feb 13.39Opdateret 9. feb 13.39
Flere it-nyheder »
Få it-nyheder og blogs hver dag med Version2's nyhedsbrev.

Seneste debat

  1. Opdateret liste over danske iværksættere

    2 comments.
    Last update 3 timer 8 minutter
    Skrevet af Therese Hansen
  2. Stop SOPA, PIPA, ACTA, TPP og alle dem der kommer efter

    50 comments.
    Last update 7 timer 29 minutter
    Skrevet af Bjarne W. B. Petersen
  3. Derfor bliver dårlige it-projekter ikke stoppet i tide

    1 comment.
    Last update 7 timer 53 minutter
    Skrevet af Kasper Jørgensen
  4. Grotesk jobinterview i 2007: »Tag ikke jobbet, vi får alligevel aldrig Polsag til at virke«

    17 comments.
    Last update 8 timer 1 minut
    Skrevet af Claus Waldersdorff Knudsen
  5. Så oldnordisk er politiets it-miljø: Nostalgisk gensyn med 1980’erne

    6 comments.
    Last update 8 timer 4 minutter
    Skrevet af Simon Justesen
  6. Domæne-forening: Lov om .aarhus og .cph var for tynd

    9 comments.
    Last update 8 timer 55 minutter
    Skrevet af Jarle Knudsen
  7. ACTA er i orden!

    51 comments.
    Last update 11 timer 27 minutter
    Skrevet af Jarle Knudsen
  8. It-advokat: Nu går grænsebommene ned over internettet

    10 comments.
    Last update 13 timer 13 minutter
    Skrevet af Niels Elgaard Larsen
Mere debat »

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Digitaliseringsstyrelsen
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Få it-nyheder og blogs hver dag med Version2's nyhedsbrev.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300