En scrum-baseret IT-uddannelse

Der hvor jeg underviser, har vi ' lærergruppen ' siden forsommeren brugt principper fra scrum til at planlægge uddannelsen.

Vi har en liste med scrum-punkter ? emner som gerne skal dækkes i uddannelsen, eller ideer som det kan være værd at bruge. Dem samler vi ind, efterhånden som vi opdager eller kommer i tanke om dem.

Desuden har vi kørt uddannelsen i sprint, hvor vi for hvert sprint udvælger de emner som har højest prioritet og kan passes ind i den næste sprint periode.

Vi har også en form for scrum-backlog eller burndown kort, hvor vi for hver elev noterer hvilke punkter han eller hun har gennemført og hvilke der mangler. Ved slutningen af uddannelsen er kortet den præcise beskrivelse af hvad hver elev har opnået.

Vi kan allerede se nogle fordele ved den scrum-baserede planlægning. Traditionel planlægning af en uddannelse ' for eksempel universitetsuddannelser ' ligner vandfaldsmodellen for software udvikling og giver de samme problemer.

Planlæggerne starter med at beskrive nogle overordnede mål. Derefter hvilke fag der skal være, hvor mange timer hvert af dem skal være på, og hvad det præcise indhold i hvert fag skal være, hvorefter læreren omsider kan planlægge sin egen undervisning.

Hvis det så viser sig at det er for lidt tid til det der skal gennemgås, er det normalt umuligt at gå flere trin tilbage i planlægningen, så resultatet er at nogle mål ikke bliver opfyldt, uden at det egentlig er besluttet at de skal udelades. Ligesom nogle funktioner kan forsvinde fra et projekt i tidsnød uden at deltagerne bagefter ved hvorfor.

Ofte viser det sig i løbet af en uddannelse, at der er emner som er nødvendige at tage med, men som ingen har tænkt på i den oprindelige planlægning. Specielt ved IT-uddannelser kan dele af indholdet nå at blive forældet og der kan komme helt nye emner som skal med, fra planlægningen startede til de studerende slutter uddannelsen.

Nu underviser jeg på en uddannelse som kun er tre år gammel, og hvor vi først i sommer tog hul på tredje år, så det har været nærmest umuligt at lave en detaljeret plan med fag og timetal på forhånd. Der dukker alt for meget op undervejs, og der er ingen erfaringer med hvor lang tid vi bør bruge på hvert emne.

Vi har opdaget, at den scrum-baserede planlægning er hurtig, da vi kan fokusere på at få de højst prioriterede emner indpasset i planen for næste periode. Desuden dæmper det diskussionerne, når vi ved, at det der ikke kommer med i et sprint, kan komme med i et andet, så der ikke sker så meget ved at udsætte et emne.

Nu er det en lidt speciel uddannelse jeg underviser på, til gengæld kan jeg se andre hvor en scrum-baseret planlægning kan være en god ide.

Jeg har oplevet hvordan femårige universitetsuddannelser blev revideret omkring hver tredje år, og hvor planlæggerne hver gang definerede en hel struktur. Her giver det mere mening at lave en scrum-baseret planlægning for hver årgang.

Firmaer som skal videreuddanne kan have svært ved at lave en samlet planlægning af et længere forløb, især da mulighederne og behovene kan ændre sig undervejs. Her kan det være en god ide at have en scrum-liste med emner og så gennemføre videreuddannelsen i sprint, hvor deltagerne bruger tiden i hvert uddannelsessprint på de emner som aktuelt er højst prioriteret.

Georg Strøms billede
Georg har en Ph.d. i interaktionsdesign og en lang karriere i grænselandet mellem IT, økonomi og mennesker. Han blogger om tegn på at brugen af IT er mere kompliceret og modsætningsfyldt end vi normalt forestiller os. Der er mere på www.georg.dk.

Kommentarer (1)

Klaus Bertelsen

IF Administration = "bøvl"
Set Administration = "SCRUM_Administration"
ENDIF

Det er jo det samme man gør i Lean produktion.

Toyota opfandt det her for en menneskealder siden. Så nogen gange kan det være lidt svært af forstå, at det er så svært at få en virksomhed til at skifte kultur.

Dejligt at se at der er nogen der prøver det af på andre områder :-)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

IT Businesses