Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (77)
Emner

Det mest nytteløse program

Af Poul-Henning Kamp 20. december 2010 kl. 15:19

Shannons "most useless machine" har for nyligt fået en revival i neo-gør-det-selv kredse og selv Steven Colbert har siddet og kigget dybt fascineret på et eksemplar.

Find selv en af de 8.192 tusinder youtube videos.

Men det kan ikke passe at hardwarefolkene skal have hele fornøjelsen, så her er en lille juleudfordring:

Hvordan ser det mest nytteløse program ud ?

Den direkte fortolkning ville være "main() { kill(getpid(), 9)); }" men det mangler totalt det barokke og humoristiske element Shannons vision besider.

Det må kunne gøres bedre.

Spar mig for vittigheder om operativsystemet under EMACS og rejsekortet og kom istedet med dit originale bidrag i debatten herunder.

Præmien er et par tusinde nørders beundring og/eller misundelse over din humor og kreative evner.

phk

Send Tweet
Udskriv
Billede af Poul-Henning KampOm Poul-Henning Kamp

Selvstændig systemprogrammør, kernekoder, Varnish-forfatter, data-arkæolog og brokkehoved uden særlig portefølje.

Follow @bsdphk

Kommentarer (77)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Lars Madsen 20. dec. 2010 - 15.44
 
hmm, program og program

Nu er det jo jul, så min kandidat er nok

http://mirror.ctan.org/macros/plain/contrib/misc/xii.tex

Dette er et plain TeX program. Har man adgang til en LaTeX-dist. kan det oversættes via pdftex.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
David Askirk Fotel 20. dec. 2010 - 16.00
 
Det må være et Quine

http://en.wikipedia.org/wiki/Quine_(computing)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mark Ruvald Pedersens billede
Mark Ruvald Pedersen 20. dec. 2010 - 16.37
 
Re: hmm, program og program

Lars, jeg ser din The Twelve Days of Christmas og forhøjer med http://www.99-bottles-of-beer.net/language-malbolge-995.html

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 20. dec. 2010 - 16.54
 
/bin/true

Måske ikke helt nytteløst nok og ligner ikke maskinerne på youtube, men jeg vil alligevel nominere /bin/true.

På mit GNU-inficerede system fylder det 21K og understøtter selvfølgelig en række options (ok, kun --help og --version. Jeg mangler klart en --verbose). Kildeteksten fylder 61 linjer, hvilket i det mindste er en del mindre end licensen.

Men jeg mindes kommercielle unixer hvor /bin/true var et langt shell-script kun bestående af kommentar-linjer - Som så indeholdte copyright-angivelse, licens, ansvarsfraskriveselse og historik (dvs. hvornår der er ændret i copyright-klamamsen)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Makholms billede
Peter Makholm 20. dec. 2010 - 17.06
 
Re: /bin/true

Så hvis jeg skal opfyle en funktionalitet svarende til PHK's eksempel, så vil jeg nok ganske enkelt forke true.c fra GNU coreutils og indsætte noget ala PHK's kill ind istedet for 'exit (EXIT_STATUS);'

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mark Ruvald Pedersens billede
Mark Ruvald Pedersen 20. dec. 2010 - 17.08
 
Vælg selv navn

#!/bin/sh
set -v

sleep 0.1
xterm -C $0 &
sleep 1

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ove Andersen 20. dec. 2010 - 17.11
 
Hello World

Hvad med alle de Hello World programmer der eksisterer, som skal vise at man er begyndt at programmere noget, men egentligt har så lidt med programmering at gøre som noget kan? Ikke engang noget matematisk..

Tænkt hvor mange år folk tilsammen har brugt på at lave alle disse millioner Hello World programmer =)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 20. dec. 2010 - 17.21
 
Re: /bin/true

Under System III var /bin/true bare en tom exekverbar fil...

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren Bramer 20. dec. 2010 - 17.25
 
Re: Det må være et Quine

Den nytteløse maskines primære formål er at returnere til den tilstand den havde inden aktivering. En quine har det ene formål at returnere kildekoden der udgør det kørende program, så det synes jeg er et rigtigt godt bud - omend ikke helt så elegant som en fysisk maskine.

Denne gut har taget spøjen til ekstremet: http://www.madore.org/~david/computers/quine.html

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Torben Mogensens billede
Torben Mogensen 20. dec. 2010 - 17.43
 
SETI@Home

Et rigtigt nytteløst program skal helst være et, der har slugt en masse maskinressourcer til ingen verdens nytte. Så jeg nominerer SETI@Home.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jakob Holm Hansen 20. dec. 2010 - 19.15
 
Re: SETI@Home

Jeg må sige at Torbens forslag fører. Et program der i den grad har kunnet opsluge ressourcer og skabe massehysteri er sjældent set. Og det helt uden at have skabt noget somhelst resultat.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jens Dalsgaard Nielsen 20. dec. 2010 - 19.41
 
fra dengang der var C programmører til ;-)

http://www.de.ioccc.org/years.html

men efterhånden er de fleste C compilere for pedantiske :-(

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jens Dalsgaard Nielsen 20. dec. 2010 - 19.46
 
Re: fra dengang der var C programmører til ;-)

og så lige den med character encoding

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Tofts billede
Peter Toft 20. dec. 2010 - 21.18
 
men ikke

http://en.wikipedia.org/wiki/Whitespace_(programming_language)
for det er jo... humor

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Makholm 20. dec. 2010 - 22.54
 
Re: men ikke

...og Acme::Bleach - For really clean programs!
http://search.cpan.org/~dconway/Acme-Bleach-1.12/lib/Acme/Bleach.pm

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Makholm 20. dec. 2010 - 23.00
 
Mens 1 gaffel?

while (1) { fork(); } har altid været et af mine favoritprogrammer... Det er godt nok ikke helt i Shannons ånd men det må da siges at gøre ekstremt lidt nytte...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Makholm 20. dec. 2010 - 23.26
 
I Shannons ånd...

Shell-ekvivalenten til Shannons Ultimate Machine må vel være noget i retning af:

while true; do xterm -e "set -x; sleep 1; kill -STOP $$; sleep 1; exit"; done

Vi lader det være op til læseren selv at finde ud af hvordan man "trykker på knappen"...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Olesen 21. dec. 2010 - 00.03
 
Fra DOS dagene

:start
echo Bent.bat -> Bent.bat
goto start

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 21. dec. 2010 - 00.30
 
Hoved mod en mur

[code=asm]
section .data
ReadyForFuture resb 1
Beginning:
mov ReadyForFuture, 0xFF
inc ReadyForFuture
jne Beginning
Future:
; The work is done here
[/code]

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Harries 21. dec. 2010 - 00.38
 
Det mest nytteløse

Program jeg kan forestille mig, er et som tæller til 1000, eller 1.000.000.000 eller mere, og INTET ANDET! :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 21. dec. 2010 - 09.07
 
Varme

[code=asm]
NextDay:
NOP
JMP NextDay
[/code]

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 21. dec. 2010 - 09.30
 
Re: Det mest nytteløse
Program jeg kan forestille mig, er et som tæller til 1000, eller 1.000.000.000 eller mere, og INTET ANDET! :)

En DJØF'er i selvsving f.eks.:

[code=asm]
section .data
Bank resw 1
MoreMoney:
inc Bank
jmp MoreMoney
[/code]

Når, arbejdet kalder :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelund 21. dec. 2010 - 09.51
 
Re: SETI@Home
Et rigtigt nytteløst program skal helst være et, der har slugt en masse maskinressourcer til ingen verdens nytte. Så jeg nominerer SETI@Home.

Helt uenig!

SETI@Home har vist os præcis én ting:
We [i]are[/i] alone!

Og så længe der er folk der benægter dette faktum, skal programmet køre på alverdens håbefulde E.T.-jægeres computere, for langsomt at suge håbet ud af dem.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Palle Due Larsen 21. dec. 2010 - 09.52
 
Jeg nominerer...

Malbolge fortolkeren. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Malbolge.

Dette er Hello World i Malbolge:
[code=text]
('&%:9]!~}|z2Vxwv-,POqponl$Hjig%eB@@>}=<M:9wv6WsU2T|nm-,jcL(I&%$#"CB]V?Tx&lt;uVtTRpo3NlF.Jh++FdbCBA@?]!~|4XzyTT43Qsqq(Lnmkj"Fhg${z@>
[/code]

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren Nielsen 21. dec. 2010 - 09.56
 
Re: Det mest nytteløse

"Program jeg kan forestille mig, er et som tæller til 1000, eller 1.000.000.000 eller mere, og INTET ANDET! :)"

Det er da ikke nytteløst!
I næste udgave af programmet tæller man så lidt mindre og har derved forbedret performance! Smart.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Olesen 21. dec. 2010 - 10.01
 
Intercal

Ikke bare et nyttesløst program, men et helt sprog.

http://en.wikipedia.org/wiki/INTERCAL

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 21. dec. 2010 - 10.21
 
Re: Intercal

Utroligt at Wiki siden ikke nævner at INTERCAL var det første programmeringssprog som opgave GOTO som flow-control metode.

I stedet for indførte de COMEFROM

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren Koch 21. dec. 2010 - 10.29
 
Re: hmm, program og program

Jeg foretrækker nu Perl versionen. :-)

http://www.99-bottles-of-beer.net/language-perl-737.html

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren Koch 21. dec. 2010 - 10.33
 
Re: Intercal

Ja COMEFROM har jeg længe moret mig over og følt mig fristet til at bruge..... ;-)

(om end ikke andet så bare for at forestile mig ansigtsudtrykket når den næste udvikler endelig finder ud af hvad jeg har lavet.. )

Søren

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Hans Schou 21. dec. 2010 - 11.00
 
Re: Det mest nytteløse

JAN HARRIES,

Program jeg kan forestille mig, er et som tæller til 1000, eller 1.000.000.000 eller mere, og INTET ANDET! :)

Det hedder 'seq'

Fx sådan:
[code=bash]seq 12 | parallel ncal {} 2011[/code]

Og /bin/true bruger jeg også tit:
[code=bash]while true; do foo ; done[/code]

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Nissen 21. dec. 2010 - 11.04
 
star wars episode IV - som telnetserver

telnet://towel.blinkenlights.nl
Så meget kode, mest kontant dog, men giver det mening? Nej vel!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelund 21. dec. 2010 - 11.23
 
Implementering af BertelFlowchart

Et aktuelt og særdeles nytteløst program ville være en implementering af BertelFlowchart™ v. 1.01:
http://www.23hq.com/tveskov/photo/6310439

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Robert Larsen 21. dec. 2010 - 11.43
 
Re: /bin/true

Mit forslag, som jeg tit står og mangler, er /bin/maybe:

[code=c]
#include <time.h>
#include <stdlib.h>

int main (int argc, char ** argv) {
srand(time(NULL));
exit(rand() & 1);
return 0;
}
[/code]

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Fordsmand 21. dec. 2010 - 11.55
 
Hvad med noget fra en rigtig computer

http://en.wikipedia.org/wiki/IEFBR14

Ikke at det er helt nyttesløst, men det skyldes nok mest JCL'ens mærkværdighed

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 21. dec. 2010 - 13.19
 
Where do you come from Mister ?

We don't know where to GOTO if we don't know where we've COME FROM...

[code=freebasic ]
COME FROM Unknown
REM Level 1 accomplished here
INPUT "Level done. Were to go now? "; ANSWER$
IF ANSWER$ = "2" THEN
GOTO Level2
ELSE
Unknown:
PRINT "Wrong answer. Continuing on same level."
[/code]

Måske Intercal er nytteløst, men stadig ganske spøjst og underholdende :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik S. Larsen 21. dec. 2010 - 13.49
 
Re: Hvad med noget fra en rigtig computer

Og vel måske verdens mindste program.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Deichmann 21. dec. 2010 - 13.51
 
IEFBR14 - Mainframe verdens "Do nothing" program

IEFBR14 har i princippet kun een statement:

BR 14

som betyder "branch til adressen i register 14. Register 14 indeholder returadressen på det kaldende program - dvs. programmet gør ingenting!

Programmet har existeret siden de allertidligste udgaver af forløberne for det der idag hedder z/OS.

IEF delen af navnet hidrører fra at de 3 bogstaver identificerer IBM z/OS utilities.

Til trods for at programmet ikke laver noget kan jeg oplyse de yngre læsere, der endnu ikke har arbejdet med rigtig EDB :-) at IEFBR14 er meget brugt i driftsafdelingerne idet man kan lave et jobstep der allokerer eller sletter diverse datasets - noget som operativsystemet kan instrueres til at gøre via nogle parametre til data description.

Nå - skulle der også være humor I? Ja men så lad mig tilføje at der faktisk engang er rejst en fejlrapport på programmet! Strengt taget mangler der en statement som resetter/clearer nogle af registrene ved exit og det gjorde den oprindelige udgave af IEFBR14 ikke.
IBM accepterede faktisk denne APAR (Authorized Problem Analysis Report) og der kom et fix til denne!
Det er da ret god værkstedshumor!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Kramshøjs billede
Henrik Kramshøj 21. dec. 2010 - 14.23
 
doe.sh

Mit forslag er nok en simpel fork-bombe, som i shell vist nok så sådan ud:

[code=text]
#! /bin/sh
doe.sh &
doe.sh &
doe.sh
[/code]

Det er komplet nyttesløst, idet programmet kalder sig selv og blot formerer sig, uden at lave noget som helst.

NB: Den virker ikke så godt mere, idet de fleste OS'er idag begrænser antallet af processer en given bruger kan få lov til at starte.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Loke Dupont 21. dec. 2010 - 14.40
 
Re: Det må være et Quine
Den nytteløse maskines primære formål er at returnere til den tilstand den havde inden aktivering. En quine har det ene formål at returnere kildekoden der udgør det kørende program, så det synes jeg er et rigtigt godt bud - omend ikke helt så elegant som en fysisk maskine.

I så fald ville det mest optimale vel være et quine der istedet for at outputte sin source skrev sin source til den fil det blev eksekveret fra? Således at selve filen blev til source igen?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Casper Bangs billede
Casper Bang 21. dec. 2010 - 14.49
 
Nytteløst program med 5 keywords

for (;;) {
try {
return;
} finally {
continue;
}
}

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 21. dec. 2010 - 15.05
 
Re: Nytteløst program med 5 keywords

Næsten korrekt: Control cannot leave the body of a finally clause

[code=csharp]
for (;;)
{
try
{
return;
}
finally
{
continue;
}
}
[/code]

Kode-tags finder her:
http://www.version2.dk/debat/guide

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mark Ruvald Pedersens billede
Mark Ruvald Pedersen 21. dec. 2010 - 16.56
 
HW quine

Omvendt kan vi spørge, hvordan vil hardware udgaven af en quine være? Den må vel skrive sit eget diagram ud, altså en printer.

:)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jimmy Krag 21. dec. 2010 - 17.57
 
Re: hmm, program og program

Lidt for brugbart...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jimmy Krag 21. dec. 2010 - 18.23
 
Re: HW quine

Ville nu hellere bruge eksemplet med en robot der bygger en robot magen til. Altså en dommedagsrobot.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 21. dec. 2010 - 18.23
 
Re: HW quine

Så vidt jeg ved er målet for diverse plastic-3d-printere at de skal kunne genskabe sig selv.

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Per Michael Jensen 21. dec. 2010 - 18.43
 
Måske

http://www.jobnet.dk

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Sørensen 22. dec. 2010 - 11.45
 
Sorter dine bits

Husker en gammel stribe i et eller andet computerblad hvor en udvikler praler af sit nye program der kan tage en hvilken som helst fil og sortere den således alle 0 bits kommer først og derefer alle 1 bits. Hvorefer han udtalte: "For så ved man hvor man har dem"...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 22. dec. 2010 - 13.03
 
Re: Sorter dine bits

Det sjove af det hele er at det ikke er helt ulig hvorledes bzip2 algoritmen virker...

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Hattesen 22. dec. 2010 - 14.26
 
Re: SETI@Home
SETI @ Home har vist os præcis én ting: We are alone

Overhovedet ikke!
Det, at SETI @ Home ikke har bevist tilstedeværelsen af fremmed intelligens, er ikke et bevis for, at vi er alene.

Det morsomme er jo netop, at det ikke er muligt at bevise, at vi er alene, på samme måde som det ikke er muligt at bevise at Gud ikke findes.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Kramshøjs billede
Henrik Kramshøj 22. dec. 2010 - 14.44
 
Re: SETI@Home
Det morsomme er jo netop, at det ikke er muligt at bevise, at vi er alene, på samme måde som det ikke er muligt at bevise at Gud ikke findes.

Til gengæld kan man jo prøve at antage at gud ikke findes, og det er nu svært at finde beviser på det modsatte .... og verden ændrer sig sgu ikke.

BTW I deny the Holy Spirit.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Hattesen 22. dec. 2010 - 16.05
 
... antage ...
Til gengæld kan man jo prøve at antage at gud ikke findes

Ja, det er klart det logiske at lægge bevisbyrden på den antagelse, der er mulig at bevise, nemlig at "Gud findes". Og det bevis er ikke ført (med videnskabelig holdbarhed) endnu.

"I deny any spirit, that does not contain significant amounts of alcohol"

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Makholm 22. dec. 2010 - 19.48
 
Re: ... antage ...

Hvorfor er det lige at det er mere muligt at bevise at Gud findes end at han ikke findes?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jens C. Hansen 23. dec. 2010 - 02.24
 
Den CPU, som nogen byggede i Minecraft

http://www.joystiq.com/2010/11/17/minecraft-in-game-cpu-now-available-to...

Ved ikke, om man teknisk set kan kalde det et program, men .. close enough?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelund 23. dec. 2010 - 11.16
 
Re: SETI@Home [Konvergerer mod Off-topic]
Overhovedet ikke! Det, at SETI @ Home ikke har bevist tilstedeværelsen af fremmed intelligens, er ikke et bevis for, at vi er alene.

... så længe vi ikke har skabt kontakt, eller bare fundet intelligent liv, er vi alene.

Og jo længere tid SETI @ Home kører, jo mindre bliver den del af universet, hvor E.T.-romantikere kan postulere der findes intelligent liv.

Bemærk også at jeg ikke påstår at SETI @ Home har [i]bevist[/i] noget som helst. Det har kun [i]vist[/i] at vi er alene. Og at vi er alene er en realitet, så længe vi ikke kan påvise, at vi ikke er det(!)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Hattesen 23. dec. 2010 - 11.36
 
Re: SETI@Home [Konvergerer mod Off-topic]
Det har kun vist at vi er alene

Det mener jeg heller ikke at SETI @ Home har vist.
Projektet har vist, at VI ikke kunne finde nogen spor af andre "intelligenser", der hvor vi ledte, og på den måde vi ledte på.
Og jeg mener (som du), at projektet er tåbeligt og nyttesløst. Men det har sikkert underholdt en del mennesker, og givet dem følelsen af at samarbejde om et fælles projekt.

PS: Jeg er på den anden side helt enig i at vi har bevæget os væsentligt off-topic, og det undskylder jeg min andel i.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelund 23. dec. 2010 - 12.09
 
Re: SETI@Home [Okay, nu er vi i den grad Off-topic]
Det morsomme er jo netop, at det ikke er muligt at bevise, at vi er alene, på samme måde som det ikke er muligt at bevise at Gud ikke findes.

For det første skal du skelne skarpt mellem at [i]vise[/i] og at [i]bevise[/i].

For det andet er det en overkommelig sag at beskrive hvad vi forstår ved (jordisk) intelligens, og kan derfor relativt enkelt afgøre om vi står overfor (ikke-jordisk) intelligens, når vi ser det.

I sagens natur kan du ikke lave en videnskabelig beskrivelse af en metafysisk eller emotionelt-abstrakt entitet, så du kan derfor heller ikke påvise videnskabeligt hvorvidt du er rendt ind i Gud eller ej - måske kunne du bare ikke se det var ham, fordi han ikke matchede [i]din[/i] forestilling om ham.

Og endnu værre: Hvis din forestilling om ham er at han ikke eksisterer, tror du så helt ærligt du ville kunne spotte ham ud fra den ene beskrivelse af ham du accepterer; at han [i]ikke[/i] eksisterer?

Come on... "Bevis" og "Gud" hører ikke til i samme afdeling af vores verdensbeskrivelser...

Personligt mener jeg iøvrigt at ordet "bevis" er kraftigt udvandet, når det anvendes i ikke-matematiske sammenhænge - og selv i matematikken kan vi påvise bevis-systemers begrænsninger via Gödels ufuldstændighedssætninger.

Læg dertil umuligheden i at [i]bevise[/i] vores egen - menneskers - eksistens. Vi må ty til billige definitioner a la "[i]Cogito ergo sum[/i]" for at lave et axiom, der overhovedet kan kickstarte hele det bevis-bårne univers vi selv bygger.

At vi kan stille spørgsmålstegn ved realiteterne omkring vores egen eksistens´ beskaffenhed ("Welt am Draht", "The Matrix"), diskvalificerer desuden på forhånd ethvert forsøg på at bevise Guds (ikke-) eksistens.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 23. dec. 2010 - 12.19
 
Klassisk logik
Og at vi er alene er en realitet, så længe vi ikke kan påvise, at vi ikke er det(!)

Rent logisk er det en ugyldig konklusion - så længe vi ikke kan påvise om vi er enten alene eller ikke alene, er det [b]uvist[/b].

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Hattesen 23. dec. 2010 - 12.28
 
Re: ... antage ...
Hvorfor er det lige at det er mere muligt at bevise at Gud findes end at han ikke findes?

http://skepticwiki.org/index.php/%22You_Can%27t_Prove_a_Negative%22

http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_absence

Og så deltager jeg ikke i mere off-topic diskussion i denne tråd!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Clausen 23. dec. 2010 - 14.27
 
Re: HW quine
Ville nu hellere bruge eksemplet med en robot der bygger en robot magen til.

Ved at bruge dele af sig selv som byggematerialer.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Mogensen 23. dec. 2010 - 14.58
 
Re: ... antage ...
Hvorfor er det lige at det er mere muligt at bevise at Gud findes end at han ikke findes?

http://en.wikipedia.org/wiki/Falsifiability

"Gud findes" er ikke en falsificerbar påstand.

Ligesom man ikke kan bevise at der kun findes hvide svaner.
Det kan derimod modbevises.

"gud findes ikke", kan modbevises. Ergo giver det ingen mening at lægge evidensbyrden andre steder.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
John Vedsegaard 23. dec. 2010 - 17.40
 
Re: Fra DOS dagene

Eller denne version som vil fylde mere, så man er sikker på at harddisken bliver HELT fyldt op.

cd c:\windows
copy con useless.txt
:start
copy explore.exe + useless.txt useless.txt
goto start

Det hele placeres så i en batfil der simpelthen bare køres.

Skulle man ønske at se resultatet efterhånden, tilføjer man bare type useless.txt efter start.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Per Michael Jensen 25. dec. 2010 - 11.48
 
Shannons i SW

SW udgaven af Shannons maskine må være et GUI program der fungerer således:

  1. Programmet startes ved klik på en ikon.
  2. Programmet åbner er vindue.
  3. Programmet overtager cursoren, flytter den stille og roligt op til 'krydset' og klikker på det, hvorved vinduet (og programmet) lukkes.
  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 25. dec. 2010 - 12.15
 
Re: Shannons i SW

Now we're talking...

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelund 25. dec. 2010 - 14.56
 
Re: Klassisk logik
Rent logisk er det en ugyldig konklusion - så længe vi ikke kan påvise om vi er enten alene eller ikke alene, er det uvist.

Sålænge du ikke har påvist der er andre, er du pr. definition alene.

Hvordan vil du ellers definere "alene"?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Wegelbye Nissen 25. dec. 2010 - 17.40
 
alle selfhosted compilers

cp er da langt mere effektiv end at oversætte ;)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Pedersen 26. dec. 2010 - 13.56
 
Re: Shannons i SW

Jeg havde åbenbart for meget tid...

http://www.bitbybit.dk/carsten/blog/?p=313

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Per Michael Jensen 26. dec. 2010 - 21.52
 
Re: Shannons i SW

Carsten, det var lige som jeg havde tænkt programmet!

Det er efterhånden længe siden jeg har kodet sidst, nu gør jeg mig nyttig med kvalitetssikring :-o Så der kommer ingen kode fra min hånd!

Jeg undrer mig, kan ingen lave det til *nix?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Per Michael Jensen 26. dec. 2010 - 22.00
 
Shannons i SW, v2

v2 udgaven af Shannons maskine må være et GUI program der fungerer således:

  1. Programmet startes ved klik på en ikon.
  2. Programmet åbner er vindue. Vinduet har en 'start'-knap og en 'stop'-knap.
  3. Ved tryk på 'stop'-knappen sker er ikke noget.
  4. Ved tryk på 'start'-knappen overtager programmet cursoren og flytter den stille og roligt over til 'stop'-knappen og trykker på den.
  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 27. dec. 2010 - 10.52
 
Fantasi
Hvordan vil du ellers definere "alene"?

Problemet er ikke definitionen af alene. Problemet er præmissen: Hvis du bor i et hus uden vinduer, kan du ikke se om det er dag eller nat. Hvis dit hus tilmed ikke har lys, er det jo nemt at konkludere at det er evig nat. Og det har du jo sådan set også ret i, set ud fra det perspektiv.

Fra et større perspektiv kan siges: At du ikke kan se lyset er ikke det samme som det ikke er der. At menneskeden ikke har fundet andet intelligent liv end os selv, er ikke det samme som de ikke er der. Præmisserne, eller forudsætningerne om du vil, definere i høj grad konklusionen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Berg 27. dec. 2010 - 11.51
 
Re: SETI@Home

Og ubrugeligheden forøges til det absurde, hvis det som en ansat ved CERN fortalte mig for nogle år siden er korrekt: SETI@Home indeholdt en regnefejl, som gjorde at de fleste af (alle?) resultaterne var forkerte og derfor ubrugelige.
Han var ikke helt sikker på den bedste måde at kommunikere dette på ;-)

Jeg var nede på CERN for at høre noget om deres anvendelse af grid-computing i forbindelse med analysen af data fra LHC'en.
SETI@Home dukkede op i samtalen, da dette projekt jo netop nævnes som et folkeligt genkendeligt eksempel på grid-computing.

Og nej: Jeg har ikke flere detaljer om den påståede regnefejl.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rasmus Kaae 27. dec. 2010 - 12.46
 
Re: Shannons i SW, v2

Ikke helt som du beskriver, men næsten:

http://visualizethis.tumblr.com/post/2481625451/most-useless-javascript

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Carsten Sonne 27. dec. 2010 - 13.08
 
Forventningens skuffelse
...som gjorde at de fleste af (alle?) resultaterne var forkerte og derfor ubrugelige.

Mon ikke de gode mennesker på CERN har lært en del af SETI@Home, om end det måske ikke lige var det formål, som motiverede de medvirkende til at støtte projektet. Det uforventede bliver sjælent modtaget med kyshånd.

Hvorvidt noget er ubrugeligt eller ej, kan være svært at afgøre. Med det "rette" successkriterier kan alt gøres til en fiasko, og ligeledes omvendt :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nils Eriksen 27. dec. 2010 - 23.10
 
Re: IEFBR14 - Mainframe verdens "Do nothing" program

Paradoxet må ligge i APAR Management omkring "Do Nothing" Compliance... ;-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Per Michael Jensen 28. dec. 2010 - 18.52
 
Re: Shannons i SW, v2

Rasmus,

Linket du henviser til gør næsten som v2 maskinen. Men den mangler den absurde, helt Monty Python-agtige måde, Shannons maskine slukker for sig selv på.

Shannons maskine slukker sig selv udenfor dens egne rammer, på e kontakt den ikke formodes at pille ved. Det er ikke nemt at implementere i software, mit bedste bud var at bruge cursoren og 'krydset'.

En maskine hvis eneste funktion er at den tænder en lampe når den aktiveres, og derefter slukker sig selv (og lampen), kan findes i enhver opgang. Så det er ikke en ubrugelig maskine...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jacob Lindquist 30. dec. 2010 - 00.02
 
yes?

#!/bin/sh

yes PHK

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Casper Thomsen 30. dec. 2010 - 12.58
 
Usage

[code=bash]
#!/bin/sh
echo "Usage: $0"
exit 1
[/code]

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thorbjørn Andersen 22. jan. 2011 - 09.25
 
Slukke sig selv?

Hvis kravet er at maskinen skal slukke sig selv, er det vel shutdown kommandoen vi skal have fat i:

Unix: shutdown -f now, Windows: shutdown /s

Kynikere vil formentlig straks påpege at det er alt for langsommeligt og pænt, hvorfor at processen bør optimeres. Umiddelbart vil jeg formode at det kald der beder ACPI modulet - x86 - om at gå i tilstand G3 (mechanical off) må være det vi skal gå efter.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Kynisk it-guru: »Internettet er basalt set noget lort«

Udgivet 24. maj 6.59Opdateret 24. maj 6.59

Meego-afløseren Tizen klar til at tage kampen op med Android

Udgivet 23. maj 16.01Opdateret 23. maj 16.01

Massiv logning af danskernes internetbrug - men politiet bruger kun IP-adressen

Udgivet 23. maj 15.22Opdateret 23. maj 15.22

198 IBM-medarbejdere fritstillet med øjeblikkelig virkning

Udgivet 23. maj 14.28Opdateret 23. maj 15.10

Mystisk Project X afsløret: Rent flashlager giver fænomenal IOPS-ydelse

Udgivet 23. maj 14.19Opdateret 23. maj 14.19

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Seneste debat

  1. Verdens mest brugte browser hedder Chrome

    9 comments.
    Last update 59 minutter 33 sekunder
    Skrevet af Ove Andersen
  2. HTML5 – det nye sort?

    12 comments.
    Last update 6 timer 53 sekunder
    Skrevet af Kristian Dalgård
  3. Netflix bruger sit eget API 42 milliarder gange - om måneden

    2 comments.
    Last update 6 timer 37 minutter
    Skrevet af Martin Jensen
  4. Dart: Dynamisk Statisk Programmering

    20 comments.
    Last update 8 timer 9 minutter
    Skrevet af Lars Bjerregaard
  5. Microsoft fjerner umoderne bling-effekter i Windows 8

    49 comments.
    Last update 8 timer 23 minutter
    Skrevet af Jesper Lund Stocholm
  6. NemID sender Mac-styresystem fra 2009 ud i kulden

    31 comments.
    Last update 8 timer 27 minutter
    Skrevet af Jan Peter Bagge
  7. Clojure-opfinder fupper publikum med falske kodefakta

    2 comments.
    Last update 8 timer 33 minutter
    Skrevet af Allan Ebdrup
  8. Skulle du aldrig lave en WP app?

    33 comments.
    Last update 8 timer 35 minutter
    Skrevet af Lars Bjerregaard

Mere debat »

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Download Windows 8
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Mountain Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300