Den nye kæreste (den korte fornøjelse med Lumia 920)

Kender I det, at man får ny kæreste? Man kan jo være så heldig, at man glidende går fra den ene til den anden (uden for meget overlap), men man kan også komme i den situation, at man virkeligt har gået og glædet sig til at finde en ny at dele (fleste) glæder og sorger med, og så er glæden over endeligt at have fundet en kæreste jo så meget desto større.

Når jeg husker tilbage på de gange, hvor jeg oplevede denne "transition", så var der et gennemgående træk, der var fælles for de fleste perioder. Jeg syntes nemlig, at denne kæreste var helt vidunderlig. Hun var sødere end min tidligere kæreste, hun var venligere imod dyr, hun var bedre til at lave mad, hun var mere tilgivende, hun kunne nogle helt andre "ting" end min ex ja og selv mine forældre syntes, at nu havde jeg da fundet den perfekte kæreste at dele resten af livet med.

Den første tid i et nyt forhold er jo præget af ret meget "bytten glansbilleder", hvor man hver især viser sig fra sin bedste side. Men den periode stopper jo på et tidspunkt og så må man jo håbe på, at også det "rigtige menneske" indeni også er tilforladeligt. For selvom det jo også kan være spændende i sig selv, at der er sket forandring og at man skal "pille ved nogle andre knapper", om man så må sige, så må der jo også være grænser for, hvad man vil stå på til.

Telefonen

Sådan havde jeg det indtil i går med min nye Lumia 920. I dag er jeg bare pisse sur.

For jeg synes faktisk, at både WP8 og Lumiaen i sig selv er mega fede. For WP8s vedkommende kan jeg rigtigt godt lide den måde man bruger OS på ifht min iPhone og de apps, der drager rigtig nytte af den "vandrette scroll" (som fx de indbyggede apps og Facebook og Twitter) er vildt lækre at bruge. Og selve Lumiaen er edderbankemig et stykke lækkert elektronik. Kameraet tager super gode billeder, selve telefonen er en drøm at holde på og om og skærmen er virkeligt en bedre oplevelse end min iPhone4. Ja og i forhold til min iPhone, så kan jeg rent faktisk foretage opkald i områder med svagt signal uden at samtalen afbrydes konstant.

Jeg har altid opfattet Nokia som "telefonernes Audi" og jeg har altid været rigtig glad for mine telefoner fra vores finske brødre. De har altid for mig været manifestationen af god kvalitet ifht de uendelige mængder af plastik-skrammel fra sydøstasien. Men sådan var det ikke med min Lumia.

Af småting jeg irriterede mig over ved min nye "kæreste":

  • Telefonen registrerede ikke altid at jeg puttede ladestik i den
  • 4-5 spontane genstarter i den første uges tid. Jeg har haft iPhone siden 2009, og jeg må indrømme, at jeg aldrig har oplevet spontan genstart på mine iOS-enheder.
  • Headsettet er ekstremt følsomt overfor vind og blæst

Men det var faktisk ikke dette, der slog hovedet på sømmet for mig. Det var derimod opsamling af støv bag linsen på frontkameraet.

Efter en uges tid opdagede jeg til min store overraskelse, at indersiden af frontkameraet var støvet. Nu er støv bag linsen jo bestemt ikke et problem som i sig selv er noget Nokia alene er ramt af, men det er dælme for dårligt, at det allerede sker efter en uges brug. Jeg ville have en vis forståelse for det, hvis det var sket efter et år (det skete eksempelvis på min iPhone), men efter en uge er naturligvis uacceptabelt. At jeg dertil kan se, at det bestemt ikke er et problem jeg er alene om, gjorde bestemt ikke min irritation mindre. Støv bag linsen gør reelt kameraet ubrugeligt over tid, så at der allerede var støv på linsen efter en uge kunne ikke på nogen måde accepteres. Telefonen måtte derfor retur.

Telefonselskabet

Jeg modtog min telefon d. 5. december og jeg skrev til Telefonselskabet 3 første gang d. 14. december - altså 9 dage efter. Jeg gik derfor ned i min 3-butik i Lyngby hvor jeg fik at vide, at grænsen for hvornår de ombytter en telefon er 8 dage - der var gået 9 dage fra jeg fik min telefon. Alt den ellers meget flinke mand kunne gøre var at indsende min telefon til reparation - alternativ kunne jeg tage til København og indlevere den i deres butik på Strøget - hvilket ikke er en mulighed for mig selvom jeg gerne ville. Mit argument om, at der ikke var nogen grund til at jeg skulle tage den lange vej ind til København for at de skulle kigge på den fordi de jo sandsynligvis ikke ville kunne reparere den alligevel bed slet ikke på ekspedienterne. Min frustration over at skulle indlevere min telefon efter kun en uge og dermed være "telefonløs" blev der blot trukket på skuldrene over. Jeg synes helt ærligt, at det er ekstremt dårlig kundeservice fra 3s side. Der er ingen tvivl om, at det en produktionsfejl i telefonen, at der allerede nu er støv bag linsen, og alligevel insisterer man på at fluekneppe om hvorvidt min telefon er rapporteret defekt efter 8 eller 9 dage. Det er da at pisse på deres kunder at opføre sig på den måde. Jeg har købt en telefon hos 3 - faktisk bestilte jeg den inden de overhovedet fik dem i butikkerne. Jeg er af mig selv gået ind i deres 3-butik og bedt om at få lov til at købe én af deres allerdyreste telefoner og alligevel behandles jeg som en fuldstændig ligegyldig kunde. Kald mig bare naiv - men jeg havde forventet noget andet. Jeg havde som minimum forventet, at 3 havde forsøgt at hjælpe mig med de udfordringer jeg nu får ved ikke at have min telefon længere, men ak nej. Det var min opfattelse, at de mest af alt forsøgte at sende aben videre til butikken i København, så de ikke selv skulle stå med håndtering af reperationssagen.

Execution is everything

En klog mand har en gang sagt, at selve eksekveringen af lancering af et nyt produkt er alfa og omega - og dårlig eksekvering kan reelt overskygge et eventuelt produkts gode egenskaber.

Og det er her kæden hopper af for mig - i hvert fald på et forståelsesmæssigt plan. For der er ingen tvivl om, at samarbejdet imellem Nokia og Microsoft har som hovedformål at (gen)rejse de to store kæmper på mobilmarkedet. Der er heller ingen tvivl om, at netop Lumia-serien er flagskibet for ikke alene Nokias produktserier - men også i særdeles høj grad for Microsofts Windows Phone 8-strategi. Det er ikke for sjov at kommentatorer i branchen har udtrykt, at dette er en "vind eller forsvind"-situation for de to kæmper. Og de to må vide, at man kan poste nok så mange millioner kroner i reklamer i medierne - for hvis der ikke er succeshistorier at fortælle om ude ved kantinebordene af "early adopters", så er det i den grad hæmmende for det løbende salg af produktet.

Jeg har en kollega, der på samme tid som jeg købte en Nokia Lumia 920 og han har ikke oplevet de problemer jeg har. Derfor er ovenstående ikke nødvendivis et retvisende billede af Lumia 920 generelt. Måske er det bare en mandagsmodel jeg har fået udleveret - det kan jeg ikke vide.

Det jeg til gengæld kan vide er, at set fra min stol har Microsoft bragt sig i en situation, hvor deres i øvrigt rigtigt lækre WP8 puttes i "flagskibsmodeller" fra Nokia, med produktionsproblemer i telefonerne og som i sidste ende forhandles af et telefonselskab, der behandler os early adopters, der rent faktisk er medvirkende til at få langet flere telefoner over disken, som forstyrrende elementer i deres dagligdag.

Problemet for Microsoft og Nokia (3 skal nok overleve uden dem) er jo, at lige så interesseret jeg har været i at fortælle om min nye telefon til mine kolleger - da den virkede ... lige så meget lyst har jeg til at få luft for min frustration over min telefon og fortælle om disse til kollegerne. Det har indtil nu bevirket, at mindst to kolleger har sagt til mig, at de havde overvejet at købe en Lumia 920 efter de havde set min på arbejdet ... men efter at have hørt om mine problemer med den, er de tilbage ved udgangspunktet og overvejer nu "kun" telefoner fra Apple og Samsung.

Det kan jeg jo så sidde og fundere over imens jeg kigger på min Nokia E66 som jeg bruger nu (der i øvrigt fungerer upåklageligt) og nervøst trykker på "Refresh" i min browser på "Mit 3", hvor jeg lige nu kan se, at min telefon endnu ikke er ankommet til deres værksted og at der i stedet venligst gøres opmærksom på, at

"Din reparation er registreret på værkstedet og reparation sættes i gang så snart værkstedet modtager enheden."

Reparationsstatus: 10 %

Jesper Lund Stocholms billede
Jesper er seniorarkitekt hos projectum Aps i Værløse og arbejder med PPM-løsninger baseret på Microsoft Project Online. Jesper blogger om softwareudvikling og IT-politik

Kommentarer (58)

Joakim Koed

Det første jeg tænkte da jeg læste dette var: hvorfor fanden laver Nokia ikke også Android telefoner (ved godt de får boxen af MS forat lade være) men det er brand ærgeligt, når man gerne vil støtte deres gode hardware (på trods af dit problem) men ikke rører windows med en ildtang :P

Jesper Lund Stocholm

Det første jeg tænkte da jeg læste dette var: hvorfor fanden laver Nokia ikke også Android telefoner (ved godt de får boxen af MS forat lade være) men det er brand ærgeligt, når man gerne vil støtte deres gode hardware (på trods af dit problem) men ikke rører windows med en ildtang :P


Hæhæ - men lige netop WP8 er jo netop den eneste ting, som reelt ikke har drillet (bortset fra spontane genstarter, men jeg er usikker på, hvor meget det sker på andre platforme).

Jeg er i øvrigt helt sikker på, at støv på linsen også ville komme, hvis der var Android på den ;o).

Nokia har ellers også altid været rigtigt gode til at håndtere støjreduktion fra headset, men det er helt sindssygt så dårligt det er på 920'eren. Jeg ved dog ikke, om det skyldes en defekt algoritme i WP8 eller i Nokias hardware (jeg er tilbøjelig til at tro, at det sidste er tilfældet).

Kunne du ikke installere Android på en Lumia, hvis du ville?

Isak Gjedbo

Som ejer af en lækker sort Lumia 920 føler jeg mig 'compulsed' til at promovere den ved enhver given lejlighed. Det er en skam at du har problemer med telefonen. Du beskriver den ellers med mange af de samme positive billeder som jeg gør. Jeg håber for dig at det var en 'mandags model' du har fået fat i, og at den kan fikses. For den her kæreste er så meget bedre end alle de forrige.

Jeg har ingen problemer haft overhovedet. Kameraet, skærmen og formen er fuldstændig som jeg havde håbet/forventet. Tilmed blev jeg positivt overrasket af WP8 og telefon-signalet. Jeg har godt signal hos mine forældre, en ting ingen andre i familien har oplevet. WP8 har ikke behandlet mig som et lille barn eller en mand, der ikke fik hoppet på IT vognen tilbage i det forige årtusinde. Det er meget tilgivende når man prøver 'knapper' af i starten. Det har ikke travlt med at fortelle dig hvad du skal, kan eller må. Jeg har længe været på windows 8 vognen, så mine kalendre, mails og andre dagligdags redskaber var konfigurerede og i brug længe inden jeg fik telefonen. Så min Lumia viser en masse af den information jeg allerede havde lagt i systemet, lige der hvor jeg forventer den, og ligesom jeg forventer det.

Held at lykke med kæresten, godt at høre om mulige problemer man kan støde på længere nede i forholdet, inden man selv når dertil. Det er rart når folk deler 'de ubehagelige detaljer' på en pæn og respektabel måde.

Ulrik Kruse

Specielt nyder jeg at sidde steder, hvor iFolket ikke har dækning, men jeg stadig kan fremvise et (svagt) 4G signal.

Men jeg må medgive dig, at de medfølgende ear plugs mangler bas, men gør de ikke altid det (dem der følger med i pakken)?

Mit eneste ønske var, at den ikke var større end Lumia 800eren...

Martin Bøgelund

Efter en uges tid opdagede jeg til min store overraskelse, at indersiden af frontkameraet var støvet. Nu er støv bag linsen jo bestemt ikke et problem som i sig selv er noget Nokia alene er ramt af, men det er dælme for dårligt, at det allerede sker efter en uges brug.

Sådan som Lumia er blevet pushet mht kameraets kvalitet, vil jeg mene at støv bag linsen er en væsentlig mangel ift det produkt du er blevet lovet.

Jeg synes du skal bide dig fast i 3 indtil de får fejlen rettet eller bytter til én uden problemet - de findes jo åbenbart jvf din makker der ikke har oplevet det. Du har jo dine 2 års reklamationsret, hvoraf det første halve år er med sælgers bevisbyrde.

Du skal nok ende op med en Lumia du bliver glad for :-)

Jesper Lund Stocholm

Jeg synes du skal bide dig fast i 3 indtil de får fejlen rettet eller bytter til én uden problemet - de findes jo åbenbart jvf din makker der ikke har oplevet det.


Ja, jeg er som sådan ikke usikker på, at problemet nok skal blive løst - jeg er blot røv-irriteret over at skulle tilbagelevere min telefon efter så kort tid - og røv-irriteret over 3s attitude, der udelukkende syntes at fokusere på, at det var mit problem alene ... og slet ikke reflekterede over, at de har solgt mig en dyr telefon, der er gået i stykker efter 9 dage.

Du skal nok ende op med en Lumia du bliver glad for :-)


Det håber jeg også meget på - lige nu synes prisforskellen på Lumia 920 og iPhone5 på ca. kr. 1500 dog ikke at være så stor som den var tidligere.

Jesper Lund Stocholm

Men jeg må medgive dig, at de medfølgende ear plugs mangler bas, men gør de ikke altid det (dem der følger med i pakken)?


Jo, men det er jo som du siger nærmest et guds-givet faktum, så jeg har ikke set det som et problem. Problemet med headsettet er dets følsomhed overfor vind.

Mit eneste ønske var, at den ikke var større end Lumia 800eren...

Jeg var meget urolig over om 920'eren ville føles "for stor", men jeg blev glædeligt overrasket og selvom nogen brokker sig over, at den ikke kan betjenes 100% med én hånd pga størrelsen, så er det ikke noget jeg har oplevet som et problem i det daglige.

Isak Gjedbo

Størrelsen er slet ikke et problem for mig.
Jeg kan nemt betjene den med en enkelt hånd. WP8 tager som regel heller ikke indput i den øverste ca. 1cm av skærmen. Og de lidt dybere apps har også en del plads i toppen, der ikke bruges til input, men bare viser informationer. Den generelle design skabelon henviser også til at portrætviste applikationer holder input delen i bunden, og så tager status i toppen.
På den måde er den første centimeter af skærmen klar på at vise status iconer osv, uden at sidde mast ind i hvad du foretager dig. Hvis man fx bevæger sig ind i telefonens indstillinger vil de øverste 3 centimeter være anvendt til status + applikations overskrift samt et 'bånd' med overskrifter på menu tabs. Så den øverste del af skærmen fortæller mig hvor jeg er og hvad der foregår, og så er alle mine muligheder listet i den nederste del af skærmen.
Den ekstra vægt hjælper faktisk godt når små hænder holder telefonen. Den bliver ligende i håndfladen, og tipper ikke over hånden når man bevæger den lidt hurtigt eller det blæser godt. Vægtforskælden mellem Lumia 920 og dens konkurenter var dog for lille til at jeg kunne mærke forskæld på dem. Tykkelsen er heller ikke et problem. De runde kanter gør en verden til forskæld. Apple gik i den helt forkerte retning med iPhone 4 og dens afkom. Den første iPhone var et pragteksempel på en smartphone, der ligger godt i hånden.
Da jeg først sad med 920eren tænkte jeg at man godt kunne pille 3mm af i toppen og 7mm af i bunden. Men nu hvor jeg har brugt den en del ville jeg blive ked af at miste noget i bunden, for så ville jeg ikke længere kunne nå de tre touch knapper.
Jeg tror at designerne hos Nokia har hænder i samme størrelse som mine. Den eneste stump af skærmen jeg ikke ville kunne trykke på en 'tast' er den øverste 1cm, der som jeg allerede har nævnt bliver brugt til alt andet end input.

Jacob Smedegård

Jeg er også den "glade" ejer af en Lumia 920 som udskiftede min efterhånden noget brugte iphone 3G (ikke s). Min Lumia har opført sig ordentligt og der er ikke en finger at sætte på hardwarekvaliteten. Det skulle dog lige være batteriet som bliver afladt lige så hurtigt som jeg kan fylde det med en USB port, men her er jeg ikke helt sikker på om det er et software problem eller et hardware. Smækker jeg Skype på telefonen og ringer til et nummer, så går der ikke mere end 10-15 minutter før batteriet er halvtomt og man kan lave spejlæg på telefonen så varm er den, hvilket skuffer mig en del.

Min største skuffelse er dog generelt WP8 der mildes talt er halvfærdig. Hvordan kan man lave en telefon uden podcast support? jo bevares, hvis man endelig får listet en podcast på telefonen så står der sørme en knap der hedder "subscribe", men den gør intet med mindre man er på en bestemt amerikansk teleudbyder :S
Jeg er glad for hardwaren, men jeg må sige at mine store forhåbninger omkring WP langt fra er blevet indfriet.

Jesper Lund Stocholm

Det skulle dog lige være batteriet som bliver afladt lige så hurtigt som jeg kan fylde det med en USB port, men her er jeg ikke helt sikker på om det er et software problem eller et hardware.


Min led af lidt det samme. Jeg fik dog at vide fra en ven hos Microsoft, at man skulle konfigurere "Nokia Drive Beta" til ikke at måtte køre som en baggrundsapp, da den blev ved med at køre i baggrunden. Det afhjalp mine problemer.

Hvordan kan man lave en telefon uden podcast support?


Måske fordi podcasts er "sooo 90's"?

;o)

(sorry - kunne ikke lade være)

Mads Vanggaard

Jeg har også skiftet fra IPhone til Lumia af de samme årsager som dig. Jeg synes dog ikke, at den er til UG med kryds og slange - mere som med en masse børnesygdomme. Eksempler: dine øjne kikker fra øvre venstre hjørne til nedre højre hjørne. Alligevel har de placeret adressebar'en i den nedre del af skærmen. Det giver en lang følelse af, at du er tabt imens dine øjne leder efter adressebar'en. Hvis jeg vil ind på en avis' website, hvorfor forslår den mig alle undersiderne i stedet for politiken.dk først og så efterfølgende undersiderne (tidligere besøgte artikler) ? Iphonen gav mig den side jeg normalt søger først, hvilket gør det hurtigere. Det at indtaste tekst i en SMS besked er underkastet en ordbog rettelse; med samme keyboard og sprog sker det samme ikke ved indtastning i Skype. Hvorfor er det ikke det samme? Send knappen for tæt på mellemrum (som alle brokker sig over) er for mig ikke det store problem, men hvorfor laver man juks som en kalender de ikke udnytter alle pixels til at skabe overblik? Hvad har de tænkt med Room? Rettet imod Windows phone og IPhone brugere, hvorfor ikke også Android? Det virker ikke som om, telefonen er færdig så lige nu kan jeg ikke anbefale folk at skifte til den. Jeg savner ikke mange programmer, men alligevel nogen af de vigtigste. DME til at kunne læse virksomhedsmail, RSA nøglegenerator til at komme på firmanettet hjemme fra og Google Authenticator til Google og Dropbox.

Jesper Lund Stocholm

Kunne det her handle om at rigtig mange gerne vil have et nyt alternativ til de førende (solgte) smartphones, og at den bare ikke er der endnu?


Det tror jeg er en fejlkonklusion - i hvert fald hvis den er baseret på det jeg skrev alene. Det er min opfattelse, at eksempelvis Lumiaen generelt er fuldt på højde med andre førende mærker som iPhone5 og SGIII. Jeg er helt på det rene med, at der kan være fejl i telefoner - det var jo også tilfældet da jeg købte min iPhone 3G. Dengang var der også telefoner, der eksempelvis oplevede sprækker i den fine hvide plastik omkring indmaden. Det er der sådan set ikke noget odiøst i - udover at det dælme stadig er træls, når det rammer én selv.

Derfor er jeg naturligvis skuffet over, at jeg har fået en "mandagsmodel" - men det kommer jeg nok over. Men det jeg til gengæld er rigtig sur over er opførslen hos 3. Jeg troede faktisk, at den tid hvor det kun gjaldt om at få nye kunder i butikken og at man sked på de gamle kunder, var ovre. Men sådan er det åbenbart ikke nede hos 3. Ikke på noget tidspunkt var de interesserede i at hjælpe mig - altså udover at sende mig til København.

Hvis de havde været interesserede i at hjælpe mig, så havde de sagt noget i retning af:

Det betyder naturligvis ikke noget om du har modtaget telefonen for 8 eller 9 dage siden - du får den selvfølgelig ombyttet til en ny. Men vi har ikke flere telefoner i butikken, så behold din eksisterende telefon og kom ind til os i januar igen, hvor vi så bytter den om.

3 havde ikke tabt noget som helst ved at sige dette og jeg havde ikke skullet undvære min nye telefon ... og jeg var ikke blevet sur. Ja, jeg havde sandsynligvis ikke allerede nu undersøgt hvordan jeg opsiger mit abonnement efter 6 mdr - jeg var nok blevet hos dem som kunde.

Har jeg været en tosse og vælge 3, eller er andre af de store teleselskaber lige så arrogante?

Ulrik Kruse

... så må jeg hellere lige præcisere, hvad jeg mente. Jeg brokker mig som sådan ikke over størrelsen på 920eren, jeg kan sagtens bruge dem med en hånd. Ej heller vægten finder jeg et problem. Og jeg viste, hvad jeg gik ind til, da jeg købte den og er ikke blevet overrasket. Min anke var mere generel, da jeg finder det lidt en uskik, at alle topmodeller nu pludselig skal være så store. Med ultrabooks og tablets og hvad har vi, ville jeg mene, en mobil med 4" skærm ville være optimal... Og ja, jeg kunne bare lade være med at købe 920eren, men så igen, den er sgu for lækker! :-)

Jeg har som nævnt ingen hw/sw problemer haft, ej heller med batteriet eller med de medfølgende ear plugs og vinden. Podcasts bruger jeg ikke.

Ang. Skype: måske det skyldes, at den nuværende Skype app vel bare er en preview?

Rooms ser jeg meget frem til at kunne få glæde af, når min kones Lumia 800 får WP 7.8...

Claus Pedersen

Smækker jeg Skype på telefonen og ringer til et nummer, så går der ikke mere end 10-15 minutter før batteriet er halvtomt og man kan lave spejlæg på telefonen så varm er den, hvilket skuffer mig en del.

Det tror jeg skyldes at Skype åbenbart ikke har hyret de bedste udviklere til at lave deres mobilapps.
Jeg er ikke specielt imponeret over Skype app'en til Android som også er tung (også selv om man bare er logget ind og ikke snakker.).

Forstår så i øvrigt ikke at Skype ikke har lavet samme smarte genkendelse af ens kontakter som f.eks. Viber og WhatsApp der matcher på telefonnumrer.
De kunne blive et reelt cross-platform alternativ til facetime som lige nu er en konkurrencefordel for Apple.

Morten Nielsen

Det er lidt underligt at tænke på at man ved køb over nettet altid har 14 dages fuld returret. Men fordi du rent faktisk har sparet Hi3G for forsendelsesomkostningerne og købt telefonen i butikken, så er du dårligere stillet i forhold til din retur ret.

Og der kan vist ikke være nogen tvivl om at det her er 3's problem og ikke dit, og forhåbentlig heller ikke Nokias.

Jesper Lund Stocholm

Det er lidt underligt at tænke på at man ved køb over nettet altid har 14 dages fuld returret. Men fordi du rent faktisk har sparet Hi3G for forsendelsesomkostningerne og købt telefonen i butikken, så er du dårligere stillet i forhold til din retur ret.


Jeg har tænkt præcist samme tanke - men rent faktisk købte jeg telefonen før de fik den fra Nokia, så den er sendt hjem til mig. Men det er nok rigtigt, at havde jeg bestilt den på 3s hjemmeside, så var jeg nok bedre dækket ind.

Jeg er såmænd fortrøstningsfuld nok ifht at få fixet telefonen - jeg er bare ret indebrændt over den manglende service hos 3. Er det ikke netop derfor man vælger at teleselskab med fysiske butikker - så man kan få god service med et rigtigt menneske og ikke blot igennem telefonen?

Torsten Hagemann

Kan kun sammenligne med en oplevelse hos HTC shop i København. Jeg køber en ny HTC One V i den fysiske butik, fordi jeg så kan få den med hjem med det samme og også har et sted at gå hen hvis der er problemer. Telefonen går i sort et par dage efter, jeg kommer ind, de kigger på den og vil sende den til værksted. Jeg får a) en erstatning som er bedre end den model jeg har købt, og b) fleksibel service med at få skiftet sim-kort (de hjalp med imap-numre). Plus ombyttet telefonen da værkstedet hurtigt giver fortabt (og ja, de så på den i løbet af et par dage). Så det kan lade sig gøre, der er nogen der har forstået hvordan man yder kundesupport, og forstået hvad berettigelse en fysisk butik har frem for nethandel.

Så helt enig i den berettigede kritik af 3.

Nicholas Colding

Jeg har også læst om de spontane genstarter mange steder på nettet.
Der snakkes også om, at der er et generelt problem med store videofiler, hvor Win8, både på mobiler og tablets pludselig går ned...

Det er jo den slags problemer, der ses på nye platforme. Må håbe de snart får styr på softwaren, inden alt for mange skuffede beretninger fra brugerne, får lagt både ms og Nokia i graven.

Jesper Lund Stocholm

Og der kan vist ikke være nogen tvivl om at det her er 3's problem og ikke dit, og forhåbentlig heller ikke Nokias.


Og uanset hvad fejlen skyldes, så har jeg som kunde købt et produkt af 3. Hvor de har fået det fra er sådan set ligegyldigt for mig - så mellemværendet er imellem 3 og jeg, det er helt klart.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor 3 synes at det er godt for deres forretning, at jeg efter kun 14 dage som kunde ønsker mig langt væk.

Bo Grünberger

Min oplevelse af danske teleselskaber er generelt skuffende. Det er kun hos Telmore at jeg har oplevet noget, der kunne kaldes udmærket service. Jeg har godt nok ikke haft 3, men har prøvet både Telia og Telenor, og har begge steder fået en horribel behandling.

Jeg synes meget det lyder som om din frustration udspringer af at du har fået en mandagsmodel, og at du dernæst stifter et ubehageligt bekendtskab med en dårlig kundeservice hos 3.

Jeg har ikke selv en Lumia 920, men en Lumia 800 som jeg har haft siden november sidste år. Det er ubetinget den bedste telefon jeg nogensinde har haft, og når jeg skifter den, bliver det helt sikkert til en anden Nokia. Jeg synes deres originale designs, gedigne byggekvalitet, gode antenner, fantastiske kameraer og fede gratis apps gør det til en no brainer.

Jeg synes du skal kæmpe for at få din telefon byttet. Og når du har fået det, så ville jeg skifte til Telmore så hurtigt jeg kunne komme til det.

Jesper Lund Stocholm

Jeg synes meget det lyder som om din frustration udspringer af at du har fået en mandagsmodel, og at du dernæst stifter et ubehageligt bekendtskab med en dårlig kundeservice hos 3.


Selvfølgelig er det træls med en mandagsmodel, men jeg var også "first_mover" på iPhone her i Danmark, så jeg har fuld forståelse for, at der kan være problemer med software i starten og også at der kan være problemer i produktionsleddet.

Men jeg har ikke forståelse for dårlig service.

Min pointe er jo, at 3 kunne have hjulpet mig med problemet, hvis de var interesserede i det - og også uden at skulle omgå regler, rettigheder og lignende. Alt de skulle udvise var en smule eftertænksomhed overfor deres nye kunde.

Jeg synes du skal kæmpe for at få din telefon byttet.


Det kan jeg love dig for, at jeg vil :-)

Og når du har fået det, så ville jeg skifte til Telmore så hurtigt jeg kunne komme til det.


Umiddelbart tror jeg nu, at det bliver Bibob igen, men det er da et godt bud :-)

Poul-Henning Kamp

4-5 spontane genstarter i den første uges tid. Jeg har haft iPhone siden 2009, og jeg må indrømme, at jeg aldrig har oplevet spontan genstart på mine iOS-enheder.

Jeg antog at det var det Steve Balmer mente da han talte om "Genuine Windows Experience", så hvorfor er du overrasket ? :-)

Jesper Lund Stocholm

Jeg antog at det var det Steve Balmer mente da han talte om "Genuine Windows Experience", så hvorfor er du overrasket ? :-)


Hæ - selvom jeg anstrenger mig rigtigt meget, så kan jeg simpelthen ikke huske sidst min Windows7 gik i BSOD eller spontant restartede, så hans udsagn passer vist kun, hvis det havde været "Geniune Windows XP/Me Expreience".

Men du har da ret i, at jeg ikke studsede specielt meget over det. Men det skyldes nu mest, at jeg har læst debatter herinde, hvor både brugere af Android og iPhone fortalte, at deres telefoner nogle gange genstartede af sig selv.

Mads Krag Dam

Jeg forstår ikke hvorfor folk går til "mellemmadsmanden" - når man ofte får en meget bedre serviceoplevelse direkte hos producenten.

Mit mantra er typisk, at hvis producenten har en support-funktion, så brug den, og IKKE forhandleren.

Nokia havde i hvert fald i storhedstiden, nogle Nokia-reparationssteder rundt omkring. De var gode.

Næste gang du har et problem i den retning - så ring til Nokias support istedet og hør hvad de har at sige til det.

http://www.nokia.com/dk-da/support/kontakt

Maciej Szeliga

Så så PHK, det er vist mange år siden du har brugt Windows.

Hvis i ikke kan få jeres Windows 7 til at lave en BSOD så må i køre med en eller anden speciel Beta udgave.
Jeg har lige været oppe og slås med en Lenovo som ikke kunne andet end BSOD. Hvad problemet var ? nvida driveren var lige pludseligt blevet 0 byte stor ok kunne ikke (som eneste fil på disken) røres med noget som helst.
Fejlsikker tilstand gik også Bsod og det gjorde command line også. Jeg elsker bare det der system, giver gode gysser når det laver gylle.

Bo Grünberger

Hvis i ikke kan få jeres Windows 7 til at lave en BSOD så må i køre med en eller anden speciel Beta udgave.


Jeg tror godt man kan fremprovokere at Windows crasher. Det har jeg bare ikke selv oplevet i mange år. Men det kan sikkert godt lade sig gøre. Om det er bedre end at slås med at finde drivers til trådløse netkort til Linux er nok en smags sag. Det kommer nok an på, hvem man er. :)

Daniel Madsen

Maciej: Jeg kan helt ærlig heller ikke huske hvornår jeg har oplevet en BSOD i Windows 7 og nu har jeg kørt Windows 8 siden RTM blev udgivet og heller ikke en eneste BSOD har jeg oplevet her.

Oftest skyldes BSODs dårlige 3. parts drivere, men lige præcis nvidia plejer nu ikke at give problemer såfremt man holder sig til WHQL driverne.

Når det er sagt så er det for dårligt at lige præcis Nokia's flagskibs WP 8 telefon spontant genstarter, her er der trodsalt tale om en pakkeløsning hvor man burde have testet hardware, drivere etc. sammen med WP 8 for at sikre sig imod den slags problemer. Men måske det på mere end en måde har været en mandags-model Jesper har fået fat på.

Der er en del 920 brugere i denne tråd, kunne være interessant at høre om det er et generelt problem?

Må indrømme jeg selv overvejer telefonen, men det er da en af de ting der kunne få mig til at springe den over.

Maciej Szeliga

...kan fremprovokere at Windows crasher.

Hvis du mener at det er at fremprovokere Windows crash når man installerer en ny grafikdriver så har du da ret.
Jeg troede at Windows omsider var nået over grafikdriver crash == total system crash alderen men jeg tog vist fejl.

...slås med at finde drivers til trådløse netkort til Linux...

Det har jeg ikke haft problemer med i 5 år.

Morten Andreasen

Jeg har haft min Lumia 920 i snart 3 uger, og har ikke oplevet problemer med den overhovedet.

Både operativsystem og hardware har fungeret upåklageligt.

Udvalget at apps og spil er godt. Jeg savner dog Spotify, som efter signende skulle være på trapperne.

Kort og navigations apps er flotte og intuitive.

Jeg kunne godt have undværet ladespolen og de ekstra 50 gram, men er ellers svært tilfreds.

Thomas Bundgaard

Der snakkes også om, at der er et generelt problem med store videofiler, hvor Win8, både på mobiler og tablets pludselig går ned...

Jamen dog. FUD fra Nicholas Colding. Det var lige godt noget helt nyt. Mon ikke du burde sætte dig en smule ind i sagerne (hint: google noget alá 4 gb windows phone video) istedet for at sidde og skrive om noget, du ikke aner det mindste om?

Jeg har en relativ ny Dell-maskine med Windows 7 som arbejdsmaskine. Og med denne pakke har jeg ugentligt glæde af spontane BSOD. Så det med at BSOD skulle være en sjældenhed hopper jeg ikke på.

Lyder som en fejl 40, umiddelbart.

Jan Vennike

Min W7 er også 100 % stabil - arbejder med det hver dag og bruger den også privat og må indrømme at det er den mest stabile Windows jeg har haft - har brugt det siden Win 3.1.

Men jeg kan sagtens fremprovokere en BSOD - bare start en Virtual PC op og så samtidig en Oracle Virtual Box - den er sikker hver gang :-)

Jesper Lund Stocholm

Jeg kunne godt have undværet ladespolen og de ekstra 50 gram, men er ellers svært tilfreds.


Møg ... jeg kommer til at tænke på, at den trådløse oplader ville blive eftersendt fra 3, da de ikke havde flere, da jeg købte telefonen. Den har jeg ikke fået endnu, så telefonen jeg købte hos 3 gik i stykker inden opladeren kom frem.

slap-in-the-face

Mark Gjøl

Lyder som en fejl 40, umiddelbart.

Så det du siger er, at hvis man bruger Windows 7 forkert, så går det ned? Jeg bruger Windows 7 hver dag på arbejdet og ikke med simple opgaver, og det kører klippestabilt, men det det er ærligt talt pisse arrogant over for en bruger, at sige, at det er fordi han bruger det forkert, at det er ustabilt. Det er også ret respektløst over for Microsoft, som efter min mening har lavet et styresystem der kører stabilt nok til at det ikke går ned, hvis man gør noget underligt. For mig lyder det som en hardwarefejl.

Michael Niebuhr

Jeg havde en helt utrolig dårlig oplevelse med en 3 Butik i Aarhus i sommer:

https://michaelniebuhr.wordpress.com/2012/08/22/unge-niebuhr-vs-mobilsel...

Det er næsten ligeså sindsoprivende, at opleve, at min "normale" butik på Frederiksberg underkender den "officielle" politik, som en hel butik i Aarhus postulerer.

Do keep us posted, når du hører mere fra 3's værksted.

Michael Mortensen

Jeg er helt enig; Windows 7 og Windows 8 laver kun BSOD hvis der er problemer med hardwaren eller driveren til hardwaren. Begge operativ systemer er klippe stabile - ligesom Windows NT 4.0 til og med Windows Server 2012.

Jeg finder det tankevækkende at Open Source folket ikke kan værdsætte det gode som Microsoft (eller andre Closed Source) bidrager med. Som Microsoft tilhænger kan jeg da sagtens se fordele i Open Source såvel som Closed Source. Begge "lejre" har noget at bidrage med - og begge "lejre" gør, at det kommer slutbrugeren tilgode.

Jeg kan kun gyse ved tanken om 0 alternativer til det ene eller det andet. Hurra for mangfoldigheden!

Dennis Jørgensen

Jeg finder det tankevækkende at Open Source folket ikke kan [..]

Jeg finder det tankevækkende at windowsbrugere ikke kan binde deres egne sko. Det mødte jeg nemlig engang en windowsbruger der ikke kunne.

Kunne vi måske skrue en smule ned for generaliseringerne? Jeg foretrækker Linux når jeg har valget, men har intet at udsætte på stabiliteten af nyere windowsversioner.

Thomas Bundgaard

Så det du siger er, at hvis man bruger Windows 7 forkert, så går det ned? Jeg bruger Windows 7 hver dag på arbejdet og ikke med simple opgaver, og det kører klippestabilt, men det det er ærligt talt pisse arrogant over for en bruger, at sige, at det er fordi han bruger det forkert, at det er ustabilt.

Det har jeg aldrig sagt. Læs nu hvad jeg skriver.

Man kan godt tvinge en Windows i knæ, ligesom man kan med andre styresystemer, men hvis han konsekvent får BSOD hver uge, så burde han måske sætte sig ind i hvad årsagen kunne være. Om det er en hardware- eller en softwarefejl aner jeg ikke, men en Windows crasher ikke hver uge.

Christian Petersen

Hej,,Jesper
Prøver forgæves ,at få min 920 til at lade op, uden held. Så jeg bliver desvære også nød til at levere tlf. tilbage til rep.

Min historie er næsten identisk ,,købt den 06-12 så 16dage
og bruger også 3 som udbyder.
så jeg må også ty til min gammel tlf

Du er bestemt ikke den eneste med de problemer :-/

God Jul til alle :-)

Andreas Boyle

Hej Jesper :)

Jeg har, ligesom dig, bestilt en Nokia Lumia 920, jeg får den dog først i starten af Januar. Dette leder mig hen til to spørgsmål, som jeg selv ikke har kunne finde svaret på

  1. Ved du hvor man kan købe covers til Lumia 920 (blå). Evt. over internettet?

  2. Ved du hvor man kan købe blå tråløse opladere (pladerne) til Lumia 920?

Jeg har ledt i KBH, Lyngby og FRB.C, men har ikke kunne finde noget, så jeg håber, at du sidder med et svar :)

Mvh Andreas
God jul!

Stine Kristjansen

Hej Jesper.
Det var interessant at læse dit indlæg. Jeg har selv en lumia 920 fra starten af december med genstartsproblemer, støv på frontkameralinsen og netværksproblemer.
Jeg har afleveret min telefon til reparation, fordi de ikke vil ombytte den. Sjovt nok fik jeg at vide, at de ikke ville ombytte den fordi det var mere end 14 dage siden den var købt, sagde de ikke 8 dage til dig? ;-)
Mvh Stine

Benni Bennetsen

8 dage, så er det i butikken.. så ren ekstra service de giver.
Efter deres korte stunt med Meego, der også udmiddelbart var fed, skal jeg ikke nyde noget, frygter eventyret med MS bliver lige så kort..

Marianne Hansen

Hej alle. Jeg kan bruge lidt hjælp. Jeg skal have en ny smart(I?)phone. Min tidligere smartphone - en Nokia n8 - har jeg været vanvittig glad for. Den havde et fantastisk kamera. Jeg brugte den kun som "telefon" og kamera. Havde ikke behov for at gå på nettet med den, men mine unger siger, at når jeg har en "ordentlig" smartphone, så vil det ændre sig.

I min tidligere søgen har jeg lagt vægt på, at telefonen havde mange pixels, da jeg ikke var meget for at gå kompromis med billedkvaliteten. Men nu læser jeg her, at det med at sammenligne pixels, det kan man godt glemme. Ligesom jeg lærte det, da jeg skulle købe nyt tv.

Mit behov er en stor skærm og rigtig god foto-billedkvalitet. Gerne GPS (men det har de vel alle?). Musik og spil er jeg ligeglad med (mht spil siger mine unger, at det også vil ændre sig!). Og så skal den være brugervenlig. IT er ikke min største kompetence.

Er der èn - eller gerne flere - der kan hjælpe? Jeg takker på forhånd :-))

Flemming Seerup

De åbenlyse muligheder er :
- Lumia 920 (siden du var glad for din Nokia)
- Samsung Galaxy S III
- iPhone5

De har alle stor skærm, og godt kamera.

Det er meget et spørgsmål om smag, og også til en vis grad hvilken cloud løsning du allerede bruger mest. Microsoft, Google eller Apple.

Marianne Hansen

Tak for så hurtigt svar. Nokia Lumia 920 har været overvejet, men så læste jeg, at den absolut ikke var brugervenlig.

Cloud løsning - pas. Jeg tør næsten ikke spørge, men hvad er det? Jeg er smartphone ignorant.

Flemming Seerup

Cloud er den infrastruktur som de 3 forskellige firmaer benytter, og som de respektive mobil operativsystemer har det bedst med.
Google med deres GMail, Kalender, Google Docs, Picasa m.m., Apple med deres iCloud,og Microsoft med Skydive/skydrive (hedder det ca), og Office 365.
Hvis du ikke bruger nogen af delene pt., så har du bare så meget mere frihed ti at vælge :)

Thomas Bundgaard

Tak for så hurtigt svar. Nokia Lumia 920 har været overvejet, men så læste jeg, at den absolut ikke var brugervenlig.

Nogen vil nok kalde mig farvet, men det er bestemt en smagssag om den er brugervenlig eller ej. Den er anderledes end iPhone og Android-telefonerne, så jeg vil anbefale at du prøver den inden du kaster dig ud i den.

Et alternativ kunne også være Nokia 808. Jeg mener, at den fungerer på samme måde som din Nokia N8, og så har den det bedste kamera på markedet.

Den er til gengæld lidt klodset, så det er også noget man skal have i mente.

920 og iPhone 5 har (mig bekendt) de bedste kameraer på markedet (udover Nokia 808). 920 er bedst i mørke, mens iPhone 5 er bedst i dagslys.

Anna Marie Mortensen

Har forlænget batteritiden betydeligt ved at skrue ned på laveste lysstyrke!!
MEN også min 920 er holdt med at lade fra den ene dag til den anden :(
Har haft telefonen i knap en måned, så forløbet ligner andres her på bloggen.
Spurgte hos Telmore om de kendte til problemet - det gjorde servicemedarbejderen ikke(!), så nu håber jeg på god service og går for en (kort) periode tilbage til 5800 XpressMusic.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

IT Businesses