Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (69)
Emner Kontorpakker, Styresystemer, Tablets

Bliver Office Multiplatform idag ?

Af Poul-Henning Kamp 18. juni 2012 kl. 11:45

Flere nyhedsmedier har stakåndede overskrifter af typen "På mandag kommer Microsofts tablet (måske)"

Og hva' så ?

Microsoft begyndte at tale om og vise tabletter tilbage i 1996 og vi har endnu ikke set skyggen af tegn på at de har styr på det.

Deres tilgang til tabletter har hele vejen været "hvordan får vi windows og office fyldt ned på en tablet" og med mindre man har meget små fingre, kan enhver se at det ikke uden videre kan lade sig gøre uden nogle drastiske ændringer.

Spørgsmålet pressen burde beskæftige sig med er derfor: Er Microsoft blevet klogere ?

Har de indset at man bruger en tablet på en helt anden måde og at det kræver en drastisk ændring i hele filosofien bag brugerinterfacet ?

Eller sagt på en helt anden og meget mere brutal måde: Har Microsoft opgivet at køre Windows GUI på tabletter ?

For det er sådan set sagen i en nøddeskal.

Der er sammenfald og kodegenbrug imellem OS/X og iOS, men det er ikke samme operativsystem uanset hvor meget man klemmer øjnene sammen.

Ligeledes fyldte Google ikke Linux+KDE/Gnome/Whatever på mobiltelefoner, de beholdt alene linux kernen, men lagde et helt nyt bruger-interface på.

Og derfor giver svaret på dagens muligvis-nyhed sandsynligvis sig selv:

Hvis Microsoft skrotter Windows GUI, kan man ikke køre Office på deres tablet.

Uden salg af en Office licens til en stor procentdel af tabletterne, er der ingen business case for Microsoft.

Den overskrift som en god journalist derfor ville køre med ville være: "Bliver Office multiplatform på mandag ?"

Hvis den gør, er vejen sandsynligvis også banet for en Office til UNIX (modulus diverse emotional hangups hos Steve Balmer)

phk

Send Tweet
Udskriv
Billede af Poul-Henning KampOm Poul-Henning Kamp

Poul-Henning er selvstændig systemprogrammør, kernekoder, Varnish-forfatter, data-arkæolog og brokkehoved uden særlig portefølje.

Follow @bsdphk

Kommentarer (69)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Søren Mors 18. jun. 2012 - 12.24
 
Er det ikke den anden vej

Som jeg har forstået Metro grænsefalden i Windows 8, så vil Microsoft have os den anden vej, nemlig over til at køre en table gui på vores rigtige computere. Jeg er ikke overbevist om at det er en god ide.

  • Stem op 10
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 18. jun. 2012 - 12.36
 
Re: Er det ikke den anden vej

Jeg er sjældent overbevist om at Microsoft er på eller viser os den rigtige vej :-)

  • Stem op 12
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bo Grünbergers billede
Bo Grünberger 18. jun. 2012 - 12.55
 
Re: Er det ikke den anden vej

Hej Poul-Henning
Der er sket en del de sidste par år siden lanceringen af Windows Phone. Bl.a. har Microsoft fået et nyt designsprog som de kalder Metro. Det er det designsprog som ligger til grund for deres nye brugerflade som kommer i Windows 8. Og det har ikke noget med det gamle Windows XP UI at gøre.

  • Stem op 2
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Flemming Riis 18. jun. 2012 - 12.58
 
fisk men må håbe det ikke bare bliver et eller andet

ligegyldigt når de for første gang i mands minde har kunne skabe lidt buzz

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Mortensen 18. jun. 2012 - 13.04
 
Re: Er det ikke den anden vej

Jeg vil nærmere formulere det som at vi får muligheden for at afvikle Metro apps(?) på vores desktop.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Mortensen 18. jun. 2012 - 13.07
 
GUI på en Windows 8 tablet er

GUI på en Windows 8 tablet er Metro.

Mht Office; da det ikke er muligt at afvikle x86 når det er på en ARM baseret tablet; der er løsningen Remote Desktop.
På en x86 platform kan man selvfølgelig bruge Office direkte; men produktivitets mæssigt giver det ikke mening (for mig) at bruge touch interfacet. For visse typer af applikationer giver det kun mening at bruge tastatur og mus.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 18. jun. 2012 - 13.26
 
Re: GUI på en Windows 8 tablet er

Mht Office; da det ikke er muligt at afvikle x86 når det er på en ARM baseret tablet;

Office er ikke skrevet i maskinkode, det compilerede fint til PowerPC da Apple havde brug for det.

  • Stem op 5
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bo Grünbergers billede
Bo Grünberger 18. jun. 2012 - 13.29
 
Re: GUI på en Windows 8 tablet er

Så har du vel selv svaret på dit spørgsmål: Office er allerede multiplatform.

  • Stem op 3
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 18. jun. 2012 - 13.38
 
Re: GUI på en Windows 8 tablet er

Jeg undrer mig lidt over blogindlægget, der nærmest bærer præg af uvidenhed. Det ligner dog ikke phk, så der må vel ligge noget andet bag?

Office har været multiplatform i en hel del år efterhånden. Det er tilsyneladende også glippet, at MS introducerer et nyt UI i Windows 8.

Så svarene på dine spørgsmål må vel være; Ja, Ja, Nej.

  • Stem op 4
  • Stem ned 5
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 18. jun. 2012 - 13.51
 
Re: GUI på en Windows 8 tablet er

Office har været multiplatform i en hel del år efterhånden.

Har det virkelig ?

Hvor ser du indikation på det ?

Husk at MacOS/X versionen har et tykt lag i midten der skal få det til at ligne et Win-GUI...

  • Stem op 8
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 18. jun. 2012 - 14.02
 
Re: GUI på en Windows 8 tablet er

Har det virkelig ? Hvor ser du indikation på det ?

Eftersom man har kunnet få Office til OSX i i hvertfald 8 år, så er det da så sandelig multi-platform.

Husk at MacOS/X versionen har et tykt lag i midten der skal få det til at ligne et Win-GUI...

Det er vel irrelevant, hvordan programmet ser ud. Det kører både på OSX og på Windows, altså må det være multi-platform.

  • Stem op 4
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 18. jun. 2012 - 14.06
 
Re: GUI på en Windows 8 tablet er

Det er vel irrelevant, hvordan programmet ser ud. Det kører både på OSX og på Windows, altså må det være multi-platform.

Ok, du har totalt misset min pointe så.

Beklager hvis jeg ikke har forklaret den godt nok.

  • Stem op 7
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Andersen 18. jun. 2012 - 14.20
 
Multiplatform

Multiplatform = Kopier bit for bit program fra platform x til platform y. Kør! Det tror jeg er PHKs pointe.

Ikke... Kan denne Mercedes yde 700hk, ja når der lige er ofret xxx.xxx Kr. på den hos kleemann tuning.

  • Stem op 1
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rudi Bjørn Rasmussen 18. jun. 2012 - 14.26
 
Re: GUI på en Windows 8 tablet er

Jeg ville også nødig skulle bruge det i forvejen tunge og til tider uoverskuelige M$ Office på en tablet. Kan man overhovedet bruge den seneste office uden mus?

  • Stem op 1
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Torben Mogensens billede
Torben Mogensen 18. jun. 2012 - 14.32
 
Hvis jeg husker rigtigt ...

... så mener jeg at have set en udmelding om at, selvom Win8 på ARM ikke kan køre legacy applikationer, så kommer der en udgave af Office til denne platform. Win8 på ARM er ikke kun beregnet til tablets og mobiltelefoner, så det kan sagtens tænkes, at ARM-udgaven af Office er optimeret til brug med et "rigtigt" tastatur, men at den kan bruges sammen med et on-screen tastatur.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Esben Nielsen 18. jun. 2012 - 15.24
 
Hvis den gør, er vejen
Hvis den gør, er vejen sandsynligvis også banet for en Office til UNIX

Så vidt jeg ved er Max OSX en UNIX...

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mads Vanggaard 18. jun. 2012 - 16.10
 
Multiplatform = ...

Multiplatform = færrest mulige tilpasninger således eksisterende windows-office kode kan kryds-kompileres til andre OS... Ja, er sket for OSX

Multiplatform = reelt tilpasset kode, så den er modulær nok til at kunne blive sat sammen med OS specifikke layout og brugerinteraktion moduler, OS specifikke data layer mv. Ikke blot en kryskompilering, men reelt multiplatform applikationsdesign. Nej sandsynligvis eksistererer det ikke i dag, men jeg kender så hellere ikke deres kildekode.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Louis Andersen 18. jun. 2012 - 16.42
 
Re: Hvis den gør, er vejen

Som bruger af OSX, FreeBSD og Linux: FreeBSD > Linux > OSX når vi ordner efter hvor tro mod UNIX-rødderne de forskellige systemer er. OSX har så mange små irriterrende quirks mht. UNIX så det ikke er nemt at kalde det UNIX-kompatibelt. Software skal ALTID særbehandles på OSX. Sådan er det.

  • Stem op 2
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jimmy Dürrs billede
Jimmy Dürr 18. jun. 2012 - 17.08
 
Re: Hvis den gør, er vejen

Uden at vide en dyt om det, så vil jeg mene, at den omtalte "multi-platform" for Office, som reelt udelukkende fungere på Windows og MacOS-X vel næppe kan kaldes mere end "dual-platform"

Multi-platform må vel være, at du tager noget kildekode og compiler det til en hvilken som helst platform, (et hvilket som helst OS) uden de store tilpasninger af kildekoden.

At MS Office ikke kører på GNU/Linux er vist ikke det store tab.

  • Stem op 7
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Eskild Nielsen 18. jun. 2012 - 22.32
 
Re: Hvis den gør, er vejen

At MS Office ikke kører på GNU/Linux er vist ikke det store tab.

Da min yngste datter købte sin første MAC, da var det for hende et argument, at hun kunne købe MS-office til den.
Da den skulle skiftes, så var der andre end mig der promoverede neo/open/libreoffice.
Hun købte derfor ikke MS-office til den.

Hvis der er en morale, så er det nok 'kun et skift ad gangen'

Derfor tror jeg at MS-office på flere platforme kunne være interessant, selvom jeg ikke ville være blandt køberne

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian W. Moesgaard 18. jun. 2012 - 22.41
 
Re: Hvis den gør, er vejen

@Jesper Louis Andersen:
Med OS X 10.5 "Leopard" kørende på Intel processor blev OS X og dens kernel Darwin certificeret af UNIX foundation som tro til standarden. Året var 2007.

OS X har været UNIX, ikke UNIX-like, i 5 år.

Linux er til gengæld UNIX-like, men ikke UNIX.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jimmy Dürrs billede
Jimmy Dürr 18. jun. 2012 - 23.12
 
Re: Hvis den gør, er vejen

Linux er til gengæld UNIX-like, men ikke UNIX.

Og dog helt i overensstemmelse med POSIX specifikationerne.

Det var vist i 1990'erne at millioner af mennesker fandt ud af, at kvalitet ikke behøver have et firma-stempel i nakken, og koste en mindre farm.

GNU/Linux har det bedste kvalitetsstempel noget OS kan få: Brugernes.
Og kom så med flosklen om at "så må Windows jo være af høj kvalitet. Se bare hvor mange der bruger det!" Nej, Åge. Windows/Office handler KUN om monopol og 'vendor-lockin'. Windows er jo så godt et system, at MS døjer ulideligt med "Pirat-Kopier" (Læs tabt fortjeneste på ikke-solgte kopier).

Det, som er styrken ved Linux' "markedsføring" er, at det er "Word of Mouth"

  • Stem op 6
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian W. Moesgaard 19. jun. 2012 - 05.32
 
Re: Hvis den gør, er vejen

Så stopper bs-toget.

Det er korrekt at Linux er af eksemplarisk kvalitet, og det bestrider jeg ikke, ej heller at Windows har sin markedspostion via monopolmisbrug.

Uheldigvis har det INTET med sagen at gøre.

Med det etableret vil jeg pointere at Linux har sin egen compliance liste kaldet LSB, og at der er forskelle, selvom de er små.

Eksempelvis vil GNU/Linux være forskelligt fra POSIX takket være Richard Stallman, se:
http://en.wikipedia.org/wiki/POSIX#Controversies

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 19. jun. 2012 - 08.26
 
Og svaret er: Nej.

Microsofts tablet kan ikke klare sig uden keyboard...

  • Stem op 8
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 19. jun. 2012 - 08.35
 
Re: Og svaret er: Nej.

Det er der vel heller intet galt i.

  • Stem op 1
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bo Grünbergers billede
Bo Grünberger 19. jun. 2012 - 08.37
 
Re: Og svaret er: Nej.

Der fik du så dit svar: http://www.engadget.com/2012/06/18/hands-on-with-microsoft-surface-for-w...

  • Stem op 1
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Juliussen 19. jun. 2012 - 08.41
 
Både og... Velkommen til overfladen ;-)

Den behøver ikke klare sig uden... de har op til flere keyboards at vælge mellem... men... du kan så også bruge touch eller pen...

Se evt. mere her: http://www.microsoft.com/surface/en/us/about.aspx

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars K. Hansen 19. jun. 2012 - 08.52
 
Couch surfing?

Jeg kan ikke forestille mig at sidde i sofaen med den når den skal have det keyboard foran og den "holder" bagved...

På det punkt vinder iPad'en stort.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 19. jun. 2012 - 08.53
 
Re: Couch surfing?

Jeg kan ikke forestille mig at sidde i sofaen med den når den skal have det keyboard foran og den "holder" bagved...

Det skal den vel heller ikke nødvendigvis. Du kan jo bare klappe den sammen, så den ligner alle andre tablets.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nicholas Colding 19. jun. 2012 - 08.59
 
Lidt sent

Hvis ms laver noget rigtig nyt, så vil det under alle omstændigheder være lidt sent... Jeg NÆGTER at bruge en stylus!

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Wittenburg 19. jun. 2012 - 08.59
 
Re: Og svaret er: Nej.

PHK, nu skriver du jo godt nok om Office, og det lader til, at du selv har en idé om, at det burde kunne lade sig gøre, at køre Office uden keyboard. Det er jeg ikke så sikker på. Jeg mener; man kan jo sagtens læse og redigere sine dokumenter, uden adgang til et rigtigt tastatur som et er i dag på Android og iOS. Men det er jo ikke ligefrem "heavy number crunching", der foregår på den måde.
Jeg har svært ved at forestille mig en verden uden keyboard til de daglige større mængder tekstbehandling, (ville du selv bryde dig om at programmere i et rent visuelt miljø på en tablet?) og måske netop derfor er tabletten en underlig hybrid, når det kommer til databehandling og skabelsen af data. Til fremvisning af data er det jo derimod en genial formfaktor.

  • Stem op 2
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars K. Hansen 19. jun. 2012 - 09.01
 
Re: Couch surfing?

Du kan jo bare klappe den sammen

Men den vil vel stadigvæk være uhandy i sofaen pga. klappen for og bag? Eller kan man låse dem fast så de ikke "hopper ind og ud"?

Det virker for mig mere som en slags "Windows Air" end en tablet.

  • Stem op 2
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 19. jun. 2012 - 09.47
 
Re: Couch surfing?

Hvis ms laver noget rigtig nyt, så vil det under alle omstændigheder være lidt sent... Jeg NÆGTER at bruge en stylus!

Så lad dog være. Christ. Kun en Apple-fanatiker hylder begrænsninger.

Men den vil vel stadigvæk være uhandy i sofaen pga. klappen for og bag? Eller kan man låse dem fast så de ikke "hopper ind og ud"?

Så vidt jeg kunne forstå på TheVerge, så ville klappen "klikke" fast, så det er ikke sådan, at den hænger og dingler :-)

  • Stem op 1
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mads Bendixen 19. jun. 2012 - 10.31
 
Re: Couch surfing?

Artiklen er her, med lidt ekstra billeder:
http://www.theverge.com/2012/6/18/3095335/microsoft-surface-hands-on

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 19. jun. 2012 - 10.46
 
Re: Og svaret er: Nej.

Thomas,

Det er sådan set en af pointerne her: Enten skal man ikke bruge en tablet til "daglige større mængder tekstbehandling" eller også skal man finde en måde hvorpå man kan gøre det med en tablet.

Microsoft sætter sig imellem disse to stole fordi pengene kommer fra Office og fordi Office ikke kan uden keyboard og mus.

  • Stem op 7
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 19. jun. 2012 - 10.51
 
Re: Og svaret er: Nej.

Jeg forstår stadig ikke din pointe.

Man kan sætte et tastatur til sin tablet (både på Android, iOS og Windows) og taste alt det man vil. Man kan også lade være og bruge soft-keyboardet.

Du bliver nødt til at skære det ud i pap, tilsyneladende.

  • Stem op 1
  • Stem ned 5
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jonas Høgh 19. jun. 2012 - 11.03
 
Re: Og svaret er: Nej.

Der kan vel også være et marked for "ægte" Office, selv hos brugere der primært læser dokumenter. Med Office's komplekse filformater in mente er det vel stadig et problem at få en 100% kompatibel tredieparts viewer til fx iOs?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 19. jun. 2012 - 11.29
 
Re: Og svaret er: Nej.

Microsoft sætter sig imellem disse to stole fordi pengene kommer fra Office og fordi Office ikke kan uden keyboard og mus.


Husk på at Office 15 er lige på trapperne - men du kender måske i detaljer til Microsofts tanker om Office 15 og brugen af den på tablets?

  • Stem op 4
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Bo Grünbergers billede
Bo Grünberger 19. jun. 2012 - 11.53
 
Re: Og svaret er: Nej.

Folkene inde på AndroidCentral virker ellers for det meste overbevist om at Surface er godt tænkt, og en stor trussel mod Android tablets: http://www.androidcentral.com/microsoft-announces-surface-tablet-how-wil...

Et par løsrevne citater:
"...android tablets are basically dead with the arrival of this. The ipad will be ok with its big lead but android is essentially dead by all account. They were hardly moving before this, I certainly don't see anyone outside of android harcore fans picking them up after this"

"Totally agree. This spells the end of Android tablet -- at least in its current form. Just look at what Google plans to do -- releasing a cheap tablet. That's it. It's like saying, 'we can't beat the iPad, may be we can try lower our price dramatically to see if that works.'"

"I enjoy Android, but this is very interesting since I don't have a tablet and need a new laptop..."

  • Stem op 5
  • Stem ned 5
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Thomsen 19. jun. 2012 - 12.09
 
Så er man jo bare imod MS

Hurtig google:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2405735,00.asp
Evt. Ars:
http://arstechnica.com/information-technology/2012/06/arm-powered-window...

Ja, man kan køre Office, ja, det kører touch, ja, de har tænkt over at touch UI og mus/keyboard UI ikke er det samme og ja, hele deres UI er touch tænkt, på langt bedre vis end alternativerne. Sæt dig nu ind i tingene...

  • Stem op 6
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jarle Knudsen 19. jun. 2012 - 12.25
 
Re: Og svaret er: Nej.

Folkene inde på AndroidCentral virker ellers for det meste overbevist om at Surface er godt tænkt, og en stor trussel mod Android tablets: http://www.androidcentral.com/microsoft-announces-surface-tablet-how-wil... Et par løsrevne citater:

Næh, de var mere nøje udvalgte citater, ellers vill du nævne:
"Say hello to Zune tablet" :O)

Om det vil gå på samme måde som med Zune og Kin får vi se...

  • Stem op 4
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 19. jun. 2012 - 12.38
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Ja, man kan køre Office, ja, det kører touch, ja, de har tænkt over at touch UI og mus/keyboard UI ikke er det samme og ja, hele deres UI er touch tænkt, på langt bedre vis end alternativerne. Sæt dig nu ind i tingene...

Hvis man forventer indsigtsfulde og dybdegående analyser af Microsoft, så er phk vel næppe den rette person at læse :)

  • Stem op 3
  • Stem ned 9
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Niels Kjelstrup 19. jun. 2012 - 14.02
 
Altid stor underholdningsværdi i kommentarene på PHKs blog

Elsker at læse kommentarene på PHKs blog. Især den bitter/sødme der ofte hersker. Specielt PHKs IT skepsis mod det Redmonske firmae Microsoft er udtalt - man fristes næsten til at skrive had. Selv syntes jeg Surface ser lækker ud og deler på ingen måde den gamle bitre mands stole snak. Det keyboard cover er lige præcis så smart at man fristes til at tro det var udviklet af selveste Steve Jobs (hvil i fred).

  • Stem op 7
  • Stem ned 9
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 19. jun. 2012 - 19.10
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Hvis man forventer indsigtsfulde og dybdegående analyser af Microsoft, så er phk vel næppe den rette person at læse :)

Eller også er han...

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2185454/industry-microsofts-sur...

Min favorit understatement: "IDC says that Microsoft is pitching the tablet at professional users, something that hasn't worked out well for other firms and similar devices - witness the HP Slate and RIM Playbook - and will control the hardware itself. This could either go very well or very badly indeed."

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 19. jun. 2012 - 20.06
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Eller også er han...

Det er han ikke nej. Når man stiller spørgsmål som:

"Har de indset at man bruger en tablet på en helt anden måde og at det kræver en drastisk ændring i hele filosofien bag brugerinterfacet ?"

og

"Eller sagt på en helt anden og meget mere brutal måde: Har Microsoft opgivet at køre Windows GUI på tabletter ?"

så har man absolut ikke sat sig ind i hvad Windows 8 er. Om man kan lide Metro eller ej er en smagssag. Men det er jo spørgsmål, der tager under 10 sekunder at svare på.

Ja, jeg ved godt du skriver dine anti-MS indlæg for at provokere og piske en stemning op, men en lynende intelligent mand som dig ved da udmærket, at MS har tænkt på hvordan man bruger en tablet nu til dags.

Jeg var heller ikke klar over, at du tog diverse analytikeres ord for gode varer. Men det gør man jo selvfølgelig, når de lige passer ind i ens verdenssyn (det gør jeg også, så det skal du ikke være ked af).

BBC's opsamling giver et lidt andet indtryk end dit:
http://www.bbc.com/news/technology-18503772

  • Stem op 1
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 19. jun. 2012 - 20.43
 
Re: Så er man jo bare imod MS

"Eller sagt på en helt anden og meget mere brutal måde: Har Microsoft opgivet at køre Windows GUI på tabletter ?" så har man absolut ikke sat sig ind i hvad Windows 8 er.

Eller også har man.

Jeg tror misforståelsen kommer af at jeg kigger på et noget større billede end du gør, der er helt tydeligt en del kontext og referencer du slet ikke fanger.

  • Stem op 6
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 19. jun. 2012 - 21.41
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Jeg tror misforståelsen kommer af at jeg kigger på et noget større billede end du gør, der er helt tydeligt en del kontext og referencer du slet ikke fanger.

Så må du jo formulere dig noget tydeligere. Det er lidt billigt at gemme sig bag "kontekst", når du stiller nogle spørgsmål, der er ret banale og lige til.

Men hvis du mener noget helt andet end det du oprindeligt skrev, så fortæl da endelig - men det er sgu svært at diskutere med dig, når du skriver ting du ikke mener, ikke vil forklare hvad du så mener og generelt holder dig fra at forklare ting.

  • Stem op 3
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Kraght 19. jun. 2012 - 21.56
 
Microsoft? Apple? Linux? - Surface Tablet

Hej PHK

Det er fantastisk at læse disse blogs og generelt dine artikler på Version2.
Jeg husker hvordan du sad og nørdede inde i NOC på Cybercity på Esplanaden, dengang vi var kollegaer, og jeg har stor respekt for det du kan og er "stolt" over at have arbejdet sammen med dig.
Jeg har ikke tidligere kommenteret på nogle af dine indlæg, da jeg som regel godt kan se det hele fra flere forskellige sider og godt kan forstå dine synspunkter.
Jeg undrer mig blot lidt over hvad det er du vil opnå med den svinen til at alt hvad Microsoft foretager sig. Er det et kald for dig, og hvad regner du med at vil opnå med det? Ser du helst at vi alle sad med FreeBSD, PHP og MySql? Er DET den perfekte verden for dig?
Jeg synes det ville være kedeligt hvis der kun fandtes ét OS som vi alle brugte. Jeg accepterer alle verdens religioner, forskellige sexuelle overbevisninger og alle styresystemer, på hver deres måde!
Jeg ELSKER at følge med i denne deciderede teknologikrig mellem alle de store (og mindre) spillere, og jeg mener da bestemt at både MS, Apple, Google og personer som DIG, er med til at vi som forbrugere får tilbudt så bred en vifte af ny teknologi som vi alle kan svælge os i.
Man kan være mere til det ene eller til det andet - men valget er frit.

Jeg synes at i en tid hvor Google ejer internettet og Apple ejer tablet markedet er det da dejligt med et frisk pust fra Redmond, og jeg som gadget-freak kan da nemt se masser af muligheder i "Surface Tablet".
Det kan da KUN være med til at presse de store hardware leverandører til at komme med endnu mere "guf" til alle os teknologielskere.

Og til alle I andre - se nu at blive lidt "openminded" og lad være med at lade jer provokere. Vi er i bund og grund alle interesserede i det samme, tror jeg.Fremdrift og ny teknologi.

Mvh
Lars Kraght

  • Stem op 2
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Olesen 19. jun. 2012 - 23.02
 
Office til ARM = ja
Er Microsoft blevet klogere ?

Det ser det ud til, når man læser dette blogindlæg

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-windows-for-the-a...

Within the Windows desktop, WOA includes desktop versions of the new Microsoft Word, Excel, PowerPoint, and OneNote, codenamed “Office 15”. WOA will be a no-compromise product for people who want to have the full benefits of familiar Office productivity software and compatibility, an industry-leading hardware-accelerated web browser, apps from Microsoft, and access to apps in the Windows Store.

Det lyder godt nok imponerende :)
Men når jeg kigger på Metro til Desktop - den samme "start menu" til desktop og tablet - så begynder jeg at tvivle. Intentionen (læs ensartet) er god nok, men der er alt for langt mellem skærmstørrelserne efter min mening.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 19. jun. 2012 - 23.04
 
Re: Microsoft? Apple? Linux? - Surface Tablet

Jeg undrer mig blot lidt over hvad det er du vil opnå med den svinen til at alt hvad Microsoft foretager sig.

Hej Lars, long nose time see!

For det første prøver jeg ikke på at svine M$ til, men det er tilsyneladende sådan for et segment her på debatten, at hvis man tillader sig at stille spørgsmål ved genialiteten i deres forehavende så er det "tilsvining".

Jeg synes Microsoft er et interessant firma at studere og derfor gør jeg det, på præcis samme måde som jeg studerer en hel masse andre ting i verden: Jeg prøver at forstå dem.

Microsoft er spændende fordi de er svære at forstå.

Iflg. den gængse kapitalistiske dogmatik har M$ (haft) en perfekt startsituation: Markedsmagt, Captive Audience, Pengetanke & tons af top-notch talent.

Microsoft burde simpelhen være firmaet der kunne gå på vandet helt uden at prøve...

Hvis du f.eks ser på Apples udviklingsomkostninger til en vilkårlig af deres markedsbrydere, så finder du at Microsoft bruger mange gange flere penge på interne kurser og har mange gange flere kompetente medarbejder i det relevante område...

Hvorfor lavede Microsoft så ikke f.eks iPod/iTunes ?

Hvorfor har Microsoft vist os prototyper på tablet-computere siden slutningen af 1990'erne uden at det nogensinde blev til et produkt ?

Hvordan kunne katastrofer som Microsoft Bob, Zune, Vista, og Winphones nogensinde når så langt som de gjorde inden nogen trak stikket ?

Og frem for alt, hvorfor var de katastrofer, når Microsoft bevisligt har talenterne til at gøre dem geniale ?

Det er nemt at sige et eller andet abstrakt om 'dårlig ledelse' osv, men Steve Balmer er trods alt ikke dum. Psykisk ustabil og en psykopat, ja, men ikke dum.

Microsoft virker handlingslammet.

Man tjener penge på Windows og Office og stort set intet andet og derfor vil enhver ide der så meget som skæver efter Win/Office's markedsandel blive dømt ude.

En ide som iPod var dødfødt hos M$, for den kunne ikke køre Windows og man kunne slet ikke installere Office på den.

Da Apple så kom med iPod, kastede man sig hovedkuls ud i en "også mig" indsats med Zune og et af designkravene var at man skulle "kunne læse sin email" på den. Det blev af gode grunde aldrig til noget, men kravet forhindrede effektivt Zune i at blive god eller endog bare hæderlig, til det den endte med at blive markedsført til.

Winphones er stort set samme historie: Designmålet er en telefon der sælger en Win og gerne også en Office licens, designmålet er ikke at lave en god telefon.

Derfor er tablet'en interessant: Bliver det killerproduktet der bryder den onde cirkel fra Microsoft Bob, Longhorn, Zune, Winphone og Vista, eller bliver det bare næste vildskud der i bedste fald lige løber rundt, inden det stille bliver lagt i graven om fire-fem år ?

Enten kunne Microsoft gøre som de plejer: Den skal køre Windows+Office som vi kender dem, basta. Det valg sætter meget snævre grænser for hvad man kan gøre anderledes på en tablet.

Eller også kunne de lave et nyt OS (samme øvelse som Apple gjorde med OSX->iOS) og lave en ny Office der faktisk passer til en tablets begrænsninger og en tablets rolle i vores liv. Det kunne være blevet rigtig godt. En af de ting som iPad'en netop ikke er ret god til, er f.eks tekstbehandling.

Det lader det til at Win+Office dogmaet vandt, dog med den sjove krølle at det bliver desktop brugerne der nu skal belemres med et tablet-interface i Win8.

Kald det Microsoft-bashing hvis du vil, jeg kalder det informeret analyse...

  • Stem op 11
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 19. jun. 2012 - 23.25
 
Re: Microsoft? Apple? Linux? - Surface Tablet

Enten kunne Microsoft gøre som de plejer: Den skal køre Windows+Office som vi kender dem, basta. Det valg sætter meget snævre grænser for hvad man kan gøre anderledes på en tablet.

Hvorfor? Hvad er det præcist du savner på deres bud på en tablet? Der er multi-touch (som på alle andre tablets), der er mulighed for at koble tastatur til (som på, stort set, alle andre tablets), du kan sætte en mus til (som på alle Android-tablets) osv. osv.

Du har ganske ret i mange af dine betragtninger, men jeg savner stadig en forklaring på, hvorfor du mener at deres tablets skulle være indsnævrede, fordi man kan få Office dertil.

Der er ikke ret meget "informeret analyse" over at konkludere, at Microsofts tablet bliver en fiasko, fordi man kan køre Office på dem. Især ikke uden andre argumenter end "det skete også for Zune!".

  • Stem op 0
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nicolai Nyberg 20. jun. 2012 - 00.25
 
Nyt subsystem til ntkernel ?

os, der har hakket lidt i NT, husker, at ntkernel er selve kernen, og win32 ligger ovenpå som et såkaldt subsystem; et subsystem, der over tid mere og mere ligner selve UI-delen. selv med windows 7 er det en videreudvikling af win32, der gør sig gældende.

historien taler for sig selv for win32.

jeg synes, det vil være forfriskende, hvis der kom et seriøst bud på et nyt subsystem -- gerne open source -- men i det mindste et seriøst forsøg på at gøre op med historiske design fejl og tage nye platforme ind.

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jarle Knudsen 20. jun. 2012 - 07.34
 
Re: Microsoft? Apple? Linux? - Surface Tablet

Derfor er tablet'en interessant: Bliver det killerproduktet der bryder den onde cirkel fra Microsoft Bob, Longhorn, Zune, Winphone og Vista,


Glem nu ikke Kin og WinME samt "samarbejde" med Sendo (hvor den sidste gik konkurs) - som i øvrigt den nuværende "partnerskab" med Nokia minder meget om.

Tidligere forsøgte Microsoft forgæves at lægge Win interface på en telefon/tablet. Nu prøver de det modsatte: en tablet interface på en desktop. Godt for dem.

Min egen erfaring med Unity samt Win8 siger: not everybody has same size butt.

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 20. jun. 2012 - 08.13
 
Re: Microsoft? Apple? Linux? - Surface Tablet

Metro UI'et er ikke et tablet-interface. Kan vi ikke få den misforståelse begravet med det samme?

  • Stem op 0
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jarle Knudsen 20. jun. 2012 - 09.22
 
Re: Microsoft? Apple? Linux? - Surface Tablet

Metro UI'et er ikke et tablet-interface.


Hvad er det så?


PS. Er der nogen der kan huske MS Encarta (hint: Metro UI) og MS Cinemania?

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 20. jun. 2012 - 09.35
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Jeg tror misforståelsen kommer af at jeg kigger på et noget større billede end du gør, der er helt tydeligt en del kontext og referencer du slet ikke fanger.

Læs: Jeg er så meget klogere og mere velunderrettet end dig, så jeg forstår ikke, at du gider diskutere med mig.

'nuff said ...

:o)

  • Stem op 2
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 20. jun. 2012 - 09.43
 
Re: Microsoft? Apple? Linux? - Surface Tablet

Metro UI'et er ikke et tablet-interface.

Er det ikke ?

Mange af dem jeg har hørt fra som har prøvet Win8 på deres desktop-PC er endeløst iriteret over at den nu "ligner og opfører sig som en tablet"

If it walks like a duck...

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 20. jun. 2012 - 09.56
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Hvad er det så?

En ny startskærm.

Læs: Jeg er så meget klogere og mere velunderrettet end dig, så jeg forstår ikke, at du gider diskutere med mig.

Det var også sådan jeg forstod det. PHK plejer at være velformuleret, så mon ikke han har vidst præcist, hvad han skrev i det oprindelige blogindlæg. At han så tog fejl og nu prøver at skjule sig bag "kontekst", kan man jo ærgre sig over.

Er det ikke ?

Ikke ifølge Microsoft nej. Men du ved selvfølgelig bedre med dine "informerede analyser" og dit store kendskab til kontekst, referencer, og så naturligvis det fact, at du kigger på det store billede ;-)

  • Stem op 1
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 20. jun. 2012 - 10.07
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Læs: Jeg er så meget klogere og mere velunderrettet end dig, så jeg forstår ikke, at du gider diskutere med mig.

Du har ret I at jeg ikke gider bruge ret meget tid på folk som Thomas der sætter definitorisk lighedstegn imellem "Microsoft" og "Godt" og derfor kun kan se den ene halvdel af Microsofts historie.

Du kan læse mit forsøg på at redegøre for noget af den større kontext ovenfor, men der er meget mere end det og jeg har altså også et job at passe...

Min blog forudsætter at folk kan & vil tænke selv og hvis læseren nogen gange må ud og Google for at finde ud af hvad der foregår, så er det bare bloggens vilkår.

Alt hvad jeg har set indtil nu bekræfter at Microsoft endnu en gang er faldet i den sædvanlige skure:

Deres ny produkt er en sub-notebook med elendigt tastatur, lille skærm og kort batterilevetid, som man ikke vil kunne købe der hvor man plejer at købe computere.

Undervejs i processen har de tilsyneladenden skudt Win8 til "rigtige" PC'er i benet med et nyt UI der bare er folk i vejen.

Hvor er det trist, når man har set hvad deres forskningsafdeling går og roder med...

  • Stem op 5
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 20. jun. 2012 - 10.14
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Du har ret I at jeg ikke gider bruge ret meget tid på folk som Thomas der sætter definitorisk lighedstegn imellem "Microsoft" og "Godt" og derfor kun kan se den ene halvdel af Microsofts historie.

Ahh. Så du mener altså, at jeg konsekvent synes alt hvad Microsoft laver er fantastisk og det bedste?

Det er pudsigt hvad man skal skydes i skoene, når modparten løber tør for argumenter.

Du startede med at stille nogle spørgsmål - dem fik du svar på. Så var dit forsvar "kontekst!", "referencer!", "historie!". Du vil ikke uddybe og istedet går du til personlige angreb. Det er sgu lidt usselt.

  • Stem op 1
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 20. jun. 2012 - 10.24
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Ahh. Så du mener altså, at jeg konsekvent synes alt hvad Microsoft laver er fantastisk og det bedste?

Det er bestemt det indtryk man får af dine debatindlæg.

Hvis du har udtrykt skepsis overfor Microsoft på noget tidspunkt er det totalt forbigået min opmærksomhed.

Har du evt. et link hvor jeg kan se et eksempel på det modsatte ?

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 20. jun. 2012 - 10.48
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Har du evt. et link hvor jeg kan se et eksempel på det modsatte ?

Det skal jeg ikke kunne sige. Omvendt så tror jeg aldrig, jeg er blevet bedt om at fortælle hvilke produkter MS har lavet, som rangerer på højde med lort.

Jeg mener dog bestemt, at jeg har givet udtryk for (en del gange faktisk), at MS har misbrugt deres monopol på det groveste før i tiden.

Skulle det have interesse, kan jeg sikkert godt grave noget frem.

Jeg kan forsikre dig om, at jeg absolut ikke "sætter definitorisk lighedstegn imellem "Microsoft" og "Godt"".

Nu hvor det er ude af verdenen, så kan du vel sagtens forklare hvorfor og hvordan Surface RT og Surface Pro bliver en fiasko, fordi man kan køre Office på dem.

  • Stem op 0
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 20. jun. 2012 - 11.12
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Nu hvor det er ude af verdenen, så kan du vel sagtens forklare hvorfor og hvordan Surface RT og Surface Pro bliver en fiasko, fordi man kan køre Office på dem.

Hvis du nu lige undlader at lægge ord i munden på mig og i stedet kigger på den sidste linie i mit blogindlæg, så vil du se hvad det er som jeg finder virkeligt interessant: Fortsætter Microsoft Win+Office strategien, eller prøver de at komme videre ?

Svart var entydigt: De fortsætter den, uændret.

Dermed er deres tablet mig inderligt ligegyldig: Det er bare en notebook i underligt design der på ingen måde ændrer noget ved situationen.

Gaaab.

Hvis Microsoft havde brugt denne tablet til som første trin til en skilsmisse imellem office og windows, så havde der været meget ranke rygge og møder hos Apple og Google idag, for det ville radikalt ændre markedet for iOS og Android hvis man pludselig kan købe en "PortaOffice" licens til dem og hægte sig på M$'s miljø, (typisk igennem firmaets IT-afd) frem for at blive nødt til at bruge Google og Apples "walled gardens".

Men det gjorde de ikke, hvilket tyder på at de stadig render rundt i samme, stadigt mindre cirkel oppe i Redmond.

  • Stem op 5
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 20. jun. 2012 - 11.36
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Hvis du nu lige undlader at lægge ord i munden på mig og i stedet kigger på den sidste linie i mit blogindlæg, så vil du se hvad det er som jeg finder virkeligt interessant: Fortsætter Microsoft Win+Office strategien, eller prøver de at komme videre ?

Det ville formentlig være det dummeste business-move i mands minde at droppe Windows og Office, eftersom det blandt andet er dér de skovler penge ind.

Dermed er deres tablet mig inderligt ligegyldig: Det er bare en notebook i underligt design der på ingen måde ændrer noget ved situationen.

Microsoft kunne have revolutioneret tablet-industrien, og du ville stadig gabe og kalde dem for uambitiøse, er min påstand.

Men det er jo dine sædvanlige dommedagsprofetier vi er ude i. Dem har du jo efterhånden fremturet med nogle år - du har endnu ikke haft ret, så hvorfor du skulle have det denne gang er et godt spørgsmål :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jarle Knudsen 20. jun. 2012 - 11.37
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Jeg kan forsikre dig om, at jeg absolut ikke "sætter definitorisk lighedstegn imellem "Microsoft" og "Godt"".


Her vil jeg enig med PHK for det har jeg stadig tilgode at se.

Hvis MetroUI er i din optik en ny startskærm, husk nu hvordan det gik med god, gammel Start Menu efter nogle måneder brug (efter et titals programmer blev installeret) O_o

Efter at have brugt Unity i over et år nu samt prøvekørt Win8 beta, siger jeg: det tegner ikke så godt på desktoppen med mus og tastatur.

Fra
http://msdn.microsoft.com/en-US/library/windows/apps/hh465424
http://msdn.microsoft.com/en-US/library/windows/apps/hh465088

Suspend and resume app state: Users will switch your app on and off the screen, and Windows will terminate it in the background when it is unused. You should save and resume the app state when possible to maintain context. See Guidelines for app suspend and resume.

Nå, så er vi tilbage i singletasking på desktoppen, vel? Godt gået... :O/


PS. Metro UI er heller ikke "helt nyt koncept" se MS Encarta fra 1995 og Windows Media Center fra 2001... nå blot poleret med nye farver.

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 20. jun. 2012 - 11.40
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Det ville formentlig være det dummeste business-move i mands minde at droppe Windows og Office, eftersom det blandt andet er dér de skovler penge ind.

Nu må du altså snart lære a læse indenad Thomas.

Der er ingen der taler om at droppe nogen af produkterne, tværtimod, ideen skulle netop være at give Office et større marked ved ikke partout at kræve en windows neden under. (Og nej: OS/X tæller ikke: Læs historien om hvorfor Microsoft var nødt til at levere Office til Mac for at undgå (endnu) en monopolsag).

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jarle Knudsen 20. jun. 2012 - 11.54
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Det ville formentlig være det dummeste business-move i mands minde at droppe Windows og Office, eftersom det blandt andet er dér de skovler penge ind.


Heh... :O) minder meget den situation underholdningsbranchen var i det forrige årtusind da Napster ville tilbyde dem 150 milliarder for online distribution... denne gang valgte branchen at holde fast ved sine Wallmartaftaler for distribution af fysiske medier. Nuff said.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 20. jun. 2012 - 12.01
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Hvis MetroUI er i din optik en ny startskærm, husk nu hvordan det gik med god, gammel Start Menu efter nogle måneder brug (efter et titals programmer blev installeret) O_o

Metro UI'et er en ny startskærm. At påstå andet må bunde i enten uvidenhed eller ignorance.

Nå, så er vi tilbage i singletasking på desktoppen, vel? Godt gået... :O/

Ja, Microsoft har fjernet muligheden for multi-tasking i deres desktop-os. Selvfølgelig! /sarkasme

Nu må du altså snart lære a læse indenad Thomas.

Så må du jo lære at formulere dig mere tydeligt.

Der er ingen der taler om at droppe nogen af produkterne, tværtimod, ideen skulle netop være at give Office et større marked ved ikke partout at kræve en windows neden under.

OSX. Og jo, OSX tæller skam. Det kører jo på en anden platform, ikke sandt?

Office til iOS skal nok komme. Til Android? Formentlig ikke. Linux? Slet ikke.

  • Stem op 0
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 20. jun. 2012 - 12.02
 
Re: Så er man jo bare imod MS

Heh... :O) minder meget den situation underholdningsbranchen var i det forrige årtusind da Napster ville tilbyde dem 150 milliarder for online distribution... denne gang valgte branchen at holde fast ved sine Wallmartaftaler for distribution af fysiske medier. Nuff said.

Det giver jo ingen mening, når man tænker på, at MS har lanceret online distribution af deres Office-pakke......

Nuff said.

  • Stem op 0
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Lektor: Problematisk at sælge NemID til udlandet

Udgivet 19. jun 16.12Opdateret 19. jun 16.12

Samsung på vej med lynhurtig mini-SSD med PCIe-forbindelse

Udgivet 19. jun 15.31Opdateret 19. jun 15.31

Amazon bygger privat sky til CIA for 3,3 milliarder kroner

Udgivet 19. jun 14.47Opdateret 19. jun 14.47

Trine Bramsen: Handicapfilm er skræmmekampagne

Udgivet 19. jun 14.02Opdateret 19. jun 16.58

Microsoft kaster Surface RT i grams til studerende for 1.100 kroner

Udgivet 19. jun 13.08Opdateret 19. jun 14.39

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Seneste debat

  1. Udviklere finder hul i DSB 1: Kommer gratis på nettet

    21 comments.
    Last update 4 minutter 4 sekunder
    Skrevet af lasse øksbro
  2. NemID- og Dankort-firmaet Nets sættes til salg for milliardbeløb

    28 comments.
    Last update 29 minutter 43 sekunder
    Skrevet af Lars Skovlund
  3. Lektor: Problematisk at sælge NemID til udlandet

    1 comment.
    Last update 37 minutter 43 sekunder
    Skrevet af Lars Skovlund
  4. Softwarepatent-modstander: Gør dine venner og familie klar til folkeafstemning

    17 comments.
    Last update 54 minutter 41 sekunder
    Skrevet af Niels Didriksen
  5. Umuligt at spærre for: Her er afløseren for tracking med cookies

    7 comments.
    Last update 1 time 3 minutter
    Skrevet af Peter Hansen
  6. NSA bagdøre i Open Source ?

    80 comments.
    Last update 1 time 17 minutter
    Skrevet af Jan Poulsen
  7. Amazon bygger privat sky til CIA for 3,3 milliarder kroner

    1 comment.
    Last update 1 time 41 minutter
    Skrevet af Lars K. Hansen
  8. Mogens Nørgaard fyret fra Miracle

    19 comments.
    Last update 1 time 42 minutter
    Skrevet af Mogens Nørgaard

Mere debat »

It-virksomheder

HardwareHippo
|
Inventio.it
|
Praktisk IT
|
innovation-logic
|
Byggeweb
|
4C Management Consulting
|
Produkt-Guiden ApS
|
Relation House
|
Better-Web
|
BEC
|
IT-Effect
|
Deltek Danmark
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Business Intelligence
  • CSC-hacking
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NSA Prism
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Storage
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • iOS 7

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300