Baldur's Gate vender tilbage - Botox eller reinkarnation?

Så er det THAC0-tid igen - eller er det? Spilserien Baldur's Gate vender tilbage i et nyt remake, som skal gøre det muligt endnu en gang at spille historien i ét af de computerspil, der ganske fortjent har fået en plads i mange gameres uofficielle Hall of Fame.

Det annoncerede firmaerne Atari og Wizards of the Coast, som i dag ejer rettighederne til Baldur's Gate-spillene. De har hyret Overhaul Games til at lave en modernisering af Baldur's Gate og Baldur's Gate II.

Ifølge den sparsomme annoncering vil den originale historie blive bevaret. Til gengæld kommer der ikke overraskende en ny grafikmotor til spillene.

Det er ikke overraskende, for da Atari sidste år udsendte en opsamlingspakke med ikke bare Baldur's Gate-spillene, men også Icewind Dale og Planescape Torment, så var der mange, der blev skuffede over, at den lave opløsning tog en del af fornøjelsen ved gensynet, når spillene blev spillet på en moderne pc.

Der forlyder imidlertid ikke noget om, hvorvidt der bliver pillet ved spilmekanikken. Baldur's Gate udkom i 1998 og var baseret på reglerne fra rollespilssystemet AD&D 2nd Edition. Wizards of the Coast, som ejer rettighederne til at udgive Dungeons & Dragons, har i mellemtiden udgivet to en halv nye udgaver af regelsystemet.

Baldur's Gate var også turbaseret. Sidenhen har Neverwinter Nights-serien af spil i samme spilunivers med D&D-reglerne været tilpasset, så spillet kørte i realtime. Det var også tilfældet for online-spillet Dungeons & Dragons Online.

Spørgsmålet er derfor, om Overhaul Games blot skal give Baldur's Gate-spillene en teknisk ansigtsløftning, eller om spillet bliver realtime med D&D 4th Edition.

Turbaserede spil er sjældne i dag. Personligt synes jeg, det er en skam, fordi realtime-spil ofte bliver til en click-fest, hvor man vælger den letteste løsning hver gang. Det vil typisk sige det angreb, der gør mest ondt. Med et turbaseret spil får man tid til at afprøve flere taktiske kombinationer.

Til gengæld ved jeg ikke helt, om jeg vil kunne forliges med igen at skulle lave den bizarre talgymnastik, der var i AD&D med THAC0 og negative rustningsklasser.

Men min erfaring fra at spille papirudgaverne af rollespilssystemerne er, at de forskellige versioner lægger op til meget forskellige typer rollespil, og udfordringerne i spillet er også anderledes fra version til version. Derfor er det ikke sikkert, at Baldur's Gate bare kan oversættes til D&D 4th Edition.

Nogle gange skal man lade være med at rode op i fortidens gode minder. Baldur's Gate-spillene har en meget stor stjerne hos mange computerspillere, men der er sket meget siden spillene udkom første gang. Det er ikke sikkert, at nok så meget nyt grafisk lir eller regelopdateringer kan opveje ændringerne i de designmæssige konventioner som eksempelvis fortælletempo.

Jeg krydser dog fingre for, at projektet bliver gennemført - så jeg i modsætning til første gang rent faktisk får gennemført hele Baldur's Gate II.

Jesper Stein Sandals billede
Jesper Stein Sandal er journalist på Version2, men er også rollespiller, computerspiller, science fiction-bogorm, zombie survivalist, skabs-Trekkie og desillusioneret Star Wars-fan. Han blogger om nørdkultur fra film til cola.

Kommentarer (9)

Kim Østergaard Christiansen

Der bliver ikke pillet synderligt ved grafikken. Den bliver den "gamle" isometrisk grafik motor som arbejder.

Ved heller ikke helt hvad det lige er, de vil have ud af det. Man kan vel sige at "hollywood" er kommet til spil industrien. Remakes er på vej!

Det er dog værd at notere sig, at der faktisk er en del af de originale udviklere i det firma som skal lave dette remake.

Baldurs gate II er utvivlsomt en af de spil, som vækker det bedste "gaming" minder frem hos mig. Det virker næsten dømt til at fejle før det overhovedet kommer.

Kasper Henriksen

Neverwinter Nights 1 og 2 var (ligesom alle Infinity Engine spil) turbaserede under overfladen, for de var begge baserede på D&D (henholdsvis 3 og 3.5). Hvis man slår terningrul til, vil man se, at i starten af hver eneste kamp ruller hver deltager initiativ, og så kører kampen efter tur.

Bjørn Froberg

Præcis, NWN var også turn-based.. er Dragon Age og Dragon Age 2 for den sags skyld også.. :) Godt nok er det godt gemt væk, men det er der! :D

Et gensyn med Viconia, Edwin, Minsc, Boo? I'm there.

Har spillet.. mange.. mange.. hundrede timer i disse spil, så det er helt klart på sin plads. Hvis de ikke piller ved den bagvedliggende infinity engine, så burde alle de hundredevis af geniale mods der er udviklet også fungere til. :)

Åh jo, http://www.pocketplane.net/mambo/ . :)

Man kan dér hente mods der kan converte BG1 til BG2 engine, widescreen mod til BG2 på gibberlings3 og meget mere.. det er faktisk meget re-playable, hvis man drister sig til lidt arbejde først.

Convenience mods fra Weimer er også varmt anbefalet.. :)

Lasse Pedersen

Baldurs Gate er vel præcis ligeså tur-baseret som ethvert andet spil hvor du kan pause spillet og udføre noget (gør jeg konstant i Skyrim). Baldurs gate var måske mere fokuseret på det end de fleste andre spil i dag, men du kunne sagtens spille real-time hvis du havde lyst. Det gjorde jeg mere af når mine characters blev magtfulde nok til ikke at dø et enkelt slag.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

IT Businesses