Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (13)
Emner Big Data, Mobile apps, Søgemaskiner

API’er er (stadig) ikke til at stole på

Af Anne-Sofie Nielsen 29. januar 2013 kl. 09:59

Historien har det med at gentage sig, og fører nogle gange til, at man som blogger får en utrolig lyst til at smække en genudsendelse af et af sine tidligere indlæg på. Jeg skrev for bare et halvt år siden en advarsel mod at tro, at man trygt kan basere sine applikationer på eksterne API’er, dengang foranlediget af, at Twitter havde ændret sine betingelser for hvilke typer af klienter, man måtte bygge ovenpå deres API.

Nu er det så Facebook, der har været ude at kvæle en spændende ny applikation, Wander, der tilbød forskellige former for lokationsbaseret søgning indenfor brugerens netværk (eks. caféer i nærheden, som brugerens venner havde besøgt). 3 timer i luften fik Wander før Facebook lukkede for Wanders brug af Facebook-API’et. Farvel og tak til de 100-vis eller 1000-vis af udviklingstimer, som Wanders skabere må have lagt i den. Vi må da håbe, at de har en plan B.

For nyligt opdagede jeg også, at LinkedIn sidste år lukkede for, at man i søgninger fra API’et kunne få resultater indeholdende personer, der var længere ude en 1. eller 2.-grads kontakter i netværket - endnu et eksempel på, at API’et tilbyder en ringere funktionalitet end på LinkedIns eget website.

Virksomhederne lukker sig i stigende grad om dem selv og deres data. Så hvis ikke man er blandt de applikationer, der tilføjer yderligere værdi til API’ernes udbydere (i form af at tilføje yderligere connections, statusopdateringer mm.) men kun forbruger deres data, ville jeg være stærkt bekymret for deres incitament til at holde linjen åben.

Lidt lyspunkter er der dog stadig; eksempelvis initiativet Common Crawl, der crawler webdata og stiller dem åbent tilgængelige for at andre kan trække interessant værdi ud af de store mængder tekst og metadata, de efterhånden har samlet. Her håber man ikke at blive uvenner med hjemmesidernes rette ejermænd ved at overholde eventuelle begrænsninger i robots.txt. Spørgsmålet er dog, om det er tilstrækkeligt - der kan godt være forskel på en sides interesse i at blive gjort tilgængelig via en søgemaskine versus at aflevere en kopi af hele sit indhold til uspecificeret processering af tredjeparter.

Send Tweet
Udskriv
Billede af Anne-Sofie NielsenOm Anne-Sofie Nielsen

Anne-Sofie Nielsen er udviklingschef hos Kapow Software og har en baggrund som civilingeniør i informatik fra DTU. Har aldrig helt fået besluttet sig for at være en nørd eller ej.

Follow @femalenerd

Kommentarer (13)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Henrik Korsgaard 27. jan. 2013 - 03.40
 
Det giver slet ikke mening...

heller ikke forretningsmæssigt. Man har vel API fordi man har en forhåbning om at en tredjepart vil udvikle en smart lille applikation, som kan give værdi tilbage til tjenesten - enten i form af mere trafik, nye anvendelsesmuligheder eller data. Så medmindre man er inde og pille ved noget, der ikke var hensigten, så er det ikke en særlig smart strategi mht. API'er.

Hvis man én gang har spildt 100+ udviklingstimer på en tjeneste, som så trækker stikket i værdikæden, så vender man vel næppe tilbage - og det rygtes jo. Der skal mindre til. Da gMaps smed restriktioner og pris på deres, var der mange udviklere der flytte til fx cloudmade.

  • Stem op 9
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 28. jan. 2013 - 10.47
 
Re: Det giver slet ikke mening...

Så medmindre man er inde og pille ved noget, der ikke var hensigten, så er det ikke en særlig smart strategi mht. API'er.


Ligesom det heller ikke er en særlig smart strategi at basere ens forretning på gratis anvendelse af et API til en service, der koster mange penge at drive.

  • Stem op 5
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Korsgaard 28. jan. 2013 - 11.35
 
Re: Det giver slet ikke mening...

Helt enig Jesper.

Nu er både Facebook, Twitter o.a. kommercielle aktører heller ikke det bedste eksempel. Det interessante er, at den danske stats satsning på frigivelsen af offentlige data kan ramme den samme problematik. En del af det potentiale som EU og andre antager, at der er i åbne data, skal realiseres gennem nye services, forretninger og applikationer. Det må antages at den datafordeler som er i udbud også skal have en form for webservice/API adgang. Med andre ord begynder API'er at indgå som en del af værdikæden i flere og flere services. Det kræver igen en rigtig god fornemmelse for hvilken ToS der skal indgå, hvordan man varsler ændringer i datasæt og for alt i verden ikke trække stikket for en flok udviklere. Hvis dette led i værdikæden forbliver usikkert, så kan potentialet aldrig realiseres.

Jeg har personligt svært ved at se hvordan det skal kunne lade sig gøre p.t., men det vil være en problematik, som bliver aktuel hvis staten forventer at udviklere vil forsøge at skabe en forretning på eksempelvis åbne data. Jeg synes at det er ret interessant at holde øje med hvad der sker med kommercielle services og API'er, som et udgangspunkt for at forstå det ansvar myndighederne har omkring åbne data - både i forhold til det tekniske og ToS/værdikæde.

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 28. jan. 2013 - 11.50
 
Re: Det giver slet ikke mening...

Jeg har personligt svært ved at se hvordan det skal kunne lade sig gøre p.t.


Versionering af endpoints/services?

Selvfølgelig kan der komme problemer, hvor man er nødt til at lave en "breaking change" til et API, men min egen erfaring på det kommercielle marked er, at langt de fleste udvidelser og ændringer kan håndteres med en korrekt strategi for hvordan endpoints/contracts (i WS-forstand) versioneres og udstilles.

Det er sjældent raketvidenskab - selv ikke hvis det overordnede mål er en ubetinget "sømløs" oplevelse for eksisterende brugere af et API.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anne-Sofie Nielsens billede
Anne-Sofie Nielsen 28. jan. 2013 - 12.10
 
Re: Det giver slet ikke mening...
Ligesom det heller ikke er en særlig smart strategi at basere ens forretning på gratis anvendelse af et API til en service, der koster mange penge at drive.

Måske ikke, men i de nævnte services er der som udgangspunkt ikke mulighed for at betale sig for en større sikkerhed for, at ens applikation eller de dele af API'et som den bruger, ikke pludselig bliver lukket.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 28. jan. 2013 - 12.13
 
Re: Det giver slet ikke mening...

Måske ikke, men i de nævnte services er der som udgangspunkt ikke mulighed for at betale sig for en større sikkerhed for, at ens applikation eller de dele af API'et som den bruger, ikke pludselig bliver lukket.


Og? Det er jo en risiko man så løber som virksomhed - ganske ligesom alle mulige andre risici man bør overveje og håndtere løbende.

Nothing to see here - please carry on ... :o)

  • Stem op 2
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Jensen 28. jan. 2013 - 20.20
 
Re: Det giver slet ikke mening...

@Jesper Lund Stocholm

Og? Det er jo en risiko man så løber som virksomhed - ganske ligesom alle mulige andre risici man bør overveje og håndtere løbende. Nothing to see here - please carry on ... :o)

Reductio ad absurdum.

Hvis du er grundlæggende uenig i, at det er forkert at lukke for f.eks. Wander efter 3 timer, så skriv det. Det andet er bare en kæmpe floskel.

  • Stem op 1
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 28. jan. 2013 - 21.30
 
Re: Det giver slet ikke mening...

Hvis du er grundlæggende uenig i, at det er forkert at lukke for f.eks. Wander efter 3 timer, så skriv det. Det andet er bare en kæmpe floskel.


Jeg er overhovedet ikke enig i, at det er et problem at der blev lukket for Wonder (jeg kan naturligvis godt isoleret se problemet fra Wanders side). Jeg er fuldt af den overbevisning, at det er fuldstændigt idiotisk at basere sin forretning på et API, hvor der ikke er en gensidigt forpligtende aftale om brug, SLA etc.

Det er Twitter/Facebooks/Googles data og API'er og de må selvfølgelig bestemme, hvordan de kan bruges.

Man kan naturligvis bruge et gratis API som man lyster og høste nogle hurtige penge (hvis det er det man vil) imens det er frit tilgængeligt, men når den dag så kommer, hvor Twitter ex ændrer retningslinier for brugen af deres API, så må man blot trække på skuldrene og gå videre til næste projekt.

  • Stem op 7
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Louis Andersen 29. jan. 2013 - 17.53
 
Re: Det giver slet ikke mening...

Ligesom det heller ikke er en særlig smart strategi at basere ens forretning på gratis anvendelse af et API til en service, der koster mange penge at drive.

Og selv hvis du betaler, så kan det ofte godt være smart at have en backup-plan. Det er virkeligt dumt at være afhængig af en leverandør der så pludselig skruer prisen voldsomt op. Det er stærkere hvis du så kan skifte til en konkurrent forholdsvist nemt, da du så står langt stærkere ved forhandlingsbordet.

Jeg må indrømme at jeg ikke ser det store formål i at være en "snyltervirksomhed" hvis gren bæres 100% af et andet firma, hvor store de end måtte være. Det er alt for risikabelt at være så meget bundet op på en anden virksomhed.

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mogens Hansen 30. jan. 2013 - 19.59
 
Re: Det giver slet ikke mening...

Ligesom det heller ikke er en særlig smart strategi at basere ens forretning på gratis anvendelse af et API til en service, der koster mange penge at drive.

Fair nok.

Hvor mange mio. kr./år skal man så betale for en API service før man kan basere sin virksomhed på det?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 30. jan. 2013 - 21.12
 
Re: Det giver slet ikke mening...

Hvor mange mio. kr./år skal man så betale for en API service før man kan basere sin virksomhed på det?


Det må være sådan en troll-bemærkning, ikke?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rune Dahl Jørgensen 31. jan. 2013 - 21.11
 
API til DR NU

Nogen gange må man også bare konstatere at det der ligner et åbent API, åbenbart ikke må bruges.
DR har et API til at hente deres programmer fra DR NU.
http://www.dr.dk/nu/api
Det virkede derfor som en oplagt ide at lave en app til fjernsynet, der så ville kunne afspille alle DRs programmer. Efter at have lavet app'en til Samsung smart TV og have fået den godkendt hos Samsung, skrev jeg til DR for at få en formel godkendelse af at bruge deres API. Jeg var overbevist om at de ville klappe i deres små hænder over at der var nogen der gad bruge deres API, men nej. De afviste med begrundelsen at de understøtter åbne standarder, og problemer med rettigheder.
Man bør derfor ikke lade sig besnære alt for meget af tilsyneladende åbne APIer, uden først at have en fast aftale med firmaet bag.
Hvis nogen har lyst til at se DR NU programmer på deres Samsung eller LG tv så er det dog stadigvæk muligt at bruge min app, det er blot noget mere besværligt end det behøvede at være. App'en kan hentes her: 90.185.152.76

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jacob Christian Munch-Andersen 31. jan. 2013 - 22.51
 
Re: API til DR NU

Det lyder godt nok underligt, DR stiller et API til rådighed, men man må ikke bruge det? Prøv at videresende den korrespondance til V2 redaktionen, det lyder som en historie der er værd at skrive.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Branchefolk: Danske it-systemer lider under dårlige test

Udgivet 19. jun 10.44Opdateret 19. jun 10.44

NSA vil indføre to-personers-godkendelse for at forhindre skandaløse læk

Udgivet 19. jun 10.15Opdateret 19. jun 10.16

Version2 Insight: Sådan styrer du ansatte der selv tager gadgets med på arbejde

Udgivet 19. jun 10.04Opdateret 19. jun 10.11

Udviklere finder hul i DSB 1: Kommer gratis på nettet

Udgivet 19. jun 9.46Opdateret 19. jun 11.21

Indicierne står i kø: Gemmer NSA alle e-mails og optagelser af telefonsamtaler?

Udgivet 19. jun 9.11Opdateret 19. jun 10.02

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Seneste debat

  1. NSA bagdøre i Open Source ?

    68 comments.
    Last update 3 minutter 7 sekunder
    Skrevet af Thomas Bundgaard
  2. Udviklere finder hul i DSB 1: Kommer gratis på nettet

    7 comments.
    Last update 5 minutter 32 sekunder
    Skrevet af Peter Sørensen
  3. Kommune udvider mobil selvbetjening uden om NemID

    5 comments.
    Last update 11 minutter 46 sekunder
    Skrevet af Christian Schiønning
  4. Softwarepatent-modstander: Gør dine venner og familie klar til folkeafstemning

    14 comments.
    Last update 16 minutter 17 sekunder
    Skrevet af Søren Mejlhede
  5. It was twenty years ago today...

    2 comments.
    Last update 20 minutter 19 sekunder
    Skrevet af Søren Schmidt
  6. Verdensrekord: Nyt printhoved i A4-bredde sprøjter 70 sider ud i minuttet

    6 comments.
    Last update 40 minutter 33 sekunder
    Skrevet af Per Friis
  7. Kodeord: Det svageste led

    18 comments.
    Last update 1 time 16 minutter
    Skrevet af Martin R. Ehmsen
  8. Kina indtager supercomputer-tronen med 3,1 millioner kerner og 33.862 teraflops

    4 comments.
    Last update 1 time 36 minutter
    Skrevet af Jesper Wøldiche

Mere debat »

It-virksomheder

Headnet - open minds
|
E-Optimator
|
Mobile Advisor
|
Jayway
|
Netlinq
|
Pixelmade
|
Mirsk Digital
|
Hedal Kruse Brohus
|
Adapt
|
Secoya
|
NNIT
|
Climber Danmark
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Business Intelligence
  • CSC-hacking
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NSA Prism
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Storage
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • iOS 7

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300