Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (15)
Emner Wi-Fi, Privacy

Undersøgelse bekræfter: Google opsnappede e-mails og passwords med Streetview-bilerne

Skandalen om Googles Wifi-aflytning med Streetview-bilerne vokser. Google har opsnappet e-mails og passwords fra de åbne netværk, viser fransk analyse af dataene.

Af Jesper Kildebogaard Mandag, 21. juni 2010 - 13:11

Meningen var bare at registrere alle trådløse netværk og deres position. Men en fejl betød, at softwaren også opsamlede datapakker fra netværkene - om end kun i små, fragmenterede bidder.

Sådan har Googles forklaring lydt på skandalen om den systematiske indsamling af data fra trådløse netværk, hvor Streetview-bilerne har kørt for at tage billeder.

Men det første kig på de data, som Google har samlet ind, viser store nok data-bidder til, at der kan læses med på e-mails, som er blevet sendt over ubeskyttede trådløse netværk. Det skriver Infoworld.com.

Mange lande bad Google om at overdrage de indsamlede data for nærmere undersøgelse, efter at afsløringen kom i midten af maj, og en fransk kommission for 'frihed og computere', der går under forkortelsen CNIL, er nu først ude med resultater.

Google forklarede dengang, at fordi systemet til at opsnuse data skiftede kanal fem gange i sekundet, ville data blive hakket i så små bidder, at det blev meget fragmenteret. Men CNIL er ikke enig, efter at have set på dataene.

»Vi kan ind til videre konstatere, at Google rent faktisk indsamlede kodeord til e-mail-tjenester og dele af indholdet i e-mails,« lyder udmeldingen fra den franske kommission.

Læs også:Google: Undskyld, at vi opsnappede wi-fi-data fra Streetview-biler

Send Tweet
Udskriv

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
Senior Game Developer
Udgivet 29. apr 8.22
Junior Windows Software Engineer
Udgivet 25. apr 14.13
DynamicsNav programmør job på Mauritius!
Udgivet 29. apr 15.14
Senior Technical Writer
Udgivet 6. maj 13.21

Kommentarer (15)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Martin Kirk 21. jun. 2010 - 13.35
 
hvad er problemet ?

Hvis folk har ukrypterede trådløse netværk, må de fanme lære det på den hårde måde (tyveri og uvillig download osv.)

Google har jo ikke gjort noget, som naboen ikke kan !

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Ammitzbøll-bach 21. jun. 2010 - 13.55
 
Re: hvad er problemet ?
Hvis folk har ukrypterede trådløse netværk, må de fanme lære det på den hårde måde (tyveri og uvillig download osv.) Google har jo ikke gjort noget, som naboen ikke kan !

Naboen kan også tage haveværktøj, som ikke er låst inde. Naboen kan skamfere buske og træer, og han kan oven i købet tænde for den udendørs vandhane, mens man er på ferie.

Ingen af disse ting er lovligt, selv om man kan. Det har aldrig været praksis i dansk strafferet, at man fik strafnedsættelse for tyveri af effekter eller ressourcer, der ikke var sikret.

Hvor kommer den etik fra? Det er undrer mig egentlig en del.

Thomas

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Kirk 21. jun. 2010 - 14.01
 
Re: hvad er problemet ?

de ting du nævner kan på ingen måde sammenlignes med ukrypteret wifi.

hvis sammenligningen skal være reel, ville den lyde sådan her:

  • Ejeren står og råber og skriger alle hans passwords, logins og andre hemmelige oplysninger så højt han kan i baghaven.
  • hvis naboen (som kan høre det hele) intet gør, er det fordi han er flink... men tænk hvis naboen ikke er flink ?
  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Baldur Norddahl 21. jun. 2010 - 14.05
 
Re: hvad er problemet ?

Google har ikke brugt eventuelt opsnappede passwords til noget, så de må være den flinke nabo.

Men helt ærligt - det kan ikke være andet end små mængder følsomt data der er opsnappet mens Google bilen suser forbi.

Storm i et glass vand.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Ammitzbøll-bach 21. jun. 2010 - 14.20
 
Re: hvad er problemet ?
- Ejeren står og råber og skriger alle hans passwords, logins og andre hemmelige oplysninger så højt han kan i baghaven.

Det er noget fordrukkent sludder. Ukrypteret Wifi kan nærmere sammenlignes med privat radiokommunikation. Det står eksplicit, at privat kommunikation ikke må misbruges eller videregives til trediepart.

- hvis naboen (som kan høre det hele) intet gør, er det fordi han er flink... men tænk hvis naboen ikke er flink ?

Nej, hvis naboen har et ret forhold til loven. Hvor har du tilegnet dig den etik? I rockerkredse er det "fair game" at smadre folk, som f.eks. anmelder vold til Politiet. Er det en slags hackeretik på linie med rockeretik?

Jeg er målløs over den indstilling til love og regler.

Thomas

(og ja, jeg vil også anbefale at kryptere sin wifi. Om ikke andet for at beskytte sig mod folk, som er omend endnu mere kriminelle end Google og Martin Kirk.)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Kirk 21. jun. 2010 - 14.26
 
Re: hvad er problemet ?

Thomas:
du er godt nok hellig hva?

jeg siger jo eksplicit at du er fucked hvis naboen ikke er en flink en af slagsen ! (ikke at det var i orden)

de fleste personer er heller ikke vidende om hvad det betyder at gå på et åbent wifi. Man kan ligeså godt komme ud for at det er ejeren som er den onde...

verden er altså ik så pink som du gerne så den var...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Westergaard Lassen 21. jun. 2010 - 14.26
 
Re: hvad er problemet ?
Det står eksplicit, at privat kommunikation ikke må misbruges eller videregives til trediepart.

... Men den regel har Google vel heller ikke overtrådt?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Baldur Norddahl 21. jun. 2010 - 14.27
 
Re: hvad er problemet ?
Det står eksplicit, at privat kommunikation ikke må misbruges eller videregives til trediepart.

Har Google videregivet kodeord og email kommunikation til trediepart?

Altså før nu, hvor de er blevet tvunget til det af myndighederne.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Ammitzbøll-bach 21. jun. 2010 - 15.08
 
Re: hvad er problemet ?
Thomas: du er godt nok hellig hva?

Det er stadig en mærkelig etik. Er er det samme med pædofili:

Hvis folk har små piger, der færdes alene i parken, må de fanme lære det på den hårde måde (vold og uvillig sex osv.) [børnelokkeren] har jo ikke gjort noget, som naboen ikke kan ! ------------------- de ting du nævner kan på ingen måde sammenlignes med ukrypteret wifi. hvis sammenligningen skal være reel, ville den lyde sådan her: - Pigebarnet står og pjasker med vand i meget lidt tøj i baghaven. - hvis naboen (som kan se det hele) intet gør, er det fordi han er flink... men tænk hvis naboen ikke er flink ? ------------------- Thomas: du er godt nok hellig hva? jeg siger jo eksplicit at du er fucked hvis naboen ikke er en flink en af slagsen ! (ikke at det var i orden) de fleste personer er heller ikke vidende om hvad det betyder at have sex med mindreårige. Man kan ligeså godt komme ud for at man får gonorre og syfilis... verden er altså ik så pink som du gerne så den var...

I rest my case

Thomas

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 21. jun. 2010 - 15.09
 
Re: hvad er problemet ?

Hej Baldur,

Har Google videregivet kodeord og email kommunikation til trediepart?

Det er i mine øjne heller ikke problemet. Herfra hvor jeg sidder nu er det 20-30 trådløse netværk. Tre af disse er ubeskyttede. Det er relativt begrænset, hvor stor skade jeg i det store billede kan lave ved at sniffe på disse netværk, men Googles biler har opsamlet disse data for store dele af Europa for millioner af brugere. Alene dette gør det uhyre ubehageligt, at de nu ligger inde med disse oplysninger; ikke nødvendigvis fordi jeg tror Google har tænkt sig at misbruge dem - men fordi de jo som alle andre er udsat for hacker-angreb og forsøg på datatyveri.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Kirk 21. jun. 2010 - 15.32
 
Re: hvad er problemet ?

Thomas:

Tilykke du har vundet en hat til din stråmand :D

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelunds billede
Martin Bøgelund 21. jun. 2010 - 16.23
 
Re: hvad er problemet ?
Naboen kan også tage haveværktøj, som ikke er låst inde. Naboen kan skamfere buske og træer, og han kan oven i købet tænde for den udendørs vandhane, mens man er på ferie.

Når du støvsuger og der ryger noget af børnenes Lego ned i støvsugeren, hvad gør du så?
1) holder op med at støvsuge, fordi det er synd for børnene?
2) benytter lejligheden til at forklare børnene, at hvis man ikke rydder op og passer på sine ting, så kan de havne på uheldige steder?

Jeg kan sagtens følge din tankegang, men hvis man sprøjter sine emails og kodeord ud i æteren i ukrypteret form, kan man ikke påkalde sig retten til at kalde dem "hemmelige" bagefter.

Du kan jo skrive dit password i din pande, gå ned ad Strøget, skrige efter alle der ser på din pande at de krænker din privatsfære og dine "hemmelige" data, og så se hvor meget jubel og sympati du vækker med den happening...

Imho vil det være meget forkert at gøre det til Googles problem at folk er lemfældige med deres digitale habengut. Vi snakker jo ikke om at lade en fodbold ligge i haven, vi snakker om at pladre det offentlige rum til med dine "hemmelige" signaler. Ja, sågar mine private gemakker kan fyldes med dine signaler!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jørgen Larsen 21. jun. 2010 - 16.37
 
Fri mig for analogier

inden vi rammer Godwin's Law

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Westergaard Lassen 21. jun. 2010 - 16.41
 
Re: hvad er problemet ?
- Pigebarnet står og pjasker med vand i meget lidt tøj i baghaven. - hvis naboen (som kan se det hele) intet gør, er det fordi han er flink... men tænk hvis naboen ikke er flink ?

@Thomas Mener du også at det er børnepornografi hvis googlebilen tog et billede at din ellers så elegan
t beskrevede scene?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund 21. jun. 2010 - 19.40
 
Også et problem for WPA2 brugerne

Der er mange privacy problemer med Google's fremgangsmåde, og det er på ingen måde begrænset til dem der har ukrypterede access points ("og som selv har været ude om det", jf. et par indlæg -- en holdning jeg ligesom Thomas er stærkt uenig i; men det er ikke pointen i det følgende).

Kim Cameron har skrevet en række artikler om dette emne på sin Identity blog i den sidste måneds tid
http://www.identityblog.com/

Hvad enten payload er WPA2 (AES) krypteret eller ej, sendes MAC adresserne på klienterne og AP'et in the clear. Google opsamler altså en masse personhenførbar information om at klient med MAC <whatever> har været på et bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Hvis AP'et befinder sig i et boligområde, kan Google med en vis sikkerhed konkludere at ejeren af computeren med MAC <whatever> bor der.

Denne location information kan Google udnytte når de allerede registrerede MAC adresser dukker op i nye sammenhænge. Det er ganske rigtigt vanskeligt at se hvad Google skal med et password til en webmail konto (som forhåbentlig kører over https, så der vil slet ikke være noget password at sniffe), men denne location information er helt i tråd med de oplysninger som Google i øvrigt indsamler om os, typisk uden vores accept.

For at forsvare sig mod den type overvågning (hvis den bærbare bruges i det offentlige rum), bør man løbende ændre MAC adressen. Men hvor mange manipulerer regelmæssigt med deres MAC adresse?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

DF vil gøre det muligt for ofre for identitetstyveri at få nyt CPR-nummer

Udgivet 22. maj 11.37Opdateret 22. maj 11.37

Markant færre netbankindbrud i 2013: Kun 380.761 kroner er stjålet

Udgivet 22. maj 10.44Opdateret 22. maj 10.44

NemID-krav har skræmt danske spillefugle fra pc'en over på mobilen

Udgivet 22. maj 9.58Opdateret 22. maj 9.58

Ny Xbox One kører spil og Windows på Hyper-V

Udgivet 22. maj 9.28Opdateret 22. maj 11.29

Ny rapport: Jo mindre piratkopiering, desto større økonomisk vækst

Udgivet 22. maj 7.45Opdateret 22. maj 7.45

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Version2 Insight: Softwaretest

Mediehuset Ingeniøren

Mobile Test Service - Device & Test Coverage

Testhuset

Succes historier om OPS – Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

OPS - Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Mobile Test Service - Device Strategy & Planning

Testhuset
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

Lyncs stormløb - høje ambitioner og køb af Skype

GlobalConnect

Redpill Linpro hjælper kunderne ud af IBM Notes' databaser

Redpill Linpro

VP SECURITIES skaber overblik over kunderne med ny Microsoft CRM løsning

ProActive

Johan Ekelund som Business Advisor og Project Manager hos Affecto Denmark A/S

Affecto Denmark

Kom ajour med Windows Azure

ProActive

It-virksomheder

Contest
|
Hera IT
|
Netcompany
|
The Eye Tribe
|
Customerwise A/S
|
Pixelmade
|
Planahead
|
Kartel
|
Timelog
|
Devoteam
|
PrettyGoodTesting
|
Tradeshift
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Server 2012
  • iOS 6
  • iPhone 5

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300