Trætte af Windows-ventetid: iPads giver lærerne arbejdsglæden tilbage

Fredensborg Skole er trætte af pc'er, som bruger lang tid på at boote. Derfor har alle lærerne og en del af eleverne fået en iPad, og dermed mindre spildtid.

I Fredensborg Kommune er lærerne godt trætte af langsomme og modvillige pc’er. Men nu har ledelsen på Fredensborg Skole endelig fundet en løsning. Skolen investerer nu målrettet i iPads. Det skriver Frederiksborgs Amts Avis.

Læs også: Flere elever får iPads: Tablet-bølgen er kommet til Syddjurs

»Det er selvfølgelig en udgift, men investeringen har givet lærerne lyset tilbage i øjnene, fordi de tidligere brugte meget tid på at få tingene til at virke. Vi brugte som skole også mange ressourcer på efteruddannelse og opdateringskurser til af lærerne. Nu er de stort set kørende fra dag ét, og der sker en lang større udveksling af ideer mellem lærerne, end jeg oplevede førhen, « siger skolelederen på Fredensborg Skole, Jens Bernhard, til avisen.

Læs også: Guldgrube venter på udviklere: Sådan laver du apps til folkeskolen

Alle skolens 7. klasser fik efter sommerferien alle en iPad. Det har resulteret i at årgangen næsten er blevet papirløs.

Kommentarer (50)

Flemming Hansen

Det virker som om at masseindkøb af iPads er blevet en undskyldning der kan retfærdiggøre brug af mange penge hvor man ellers i forvejen er økonomisk presset.

Har man overvejet muligheden for at bruge slumre og dvale-tilstand i Windows? Maskinen er ret hurtig klar til brug, og en masse penge på nyt udstyr kunne være sparet.

Det lyder i alle tilfælde lidt vildt hvis den eneste undskyldning for denne investering er at de booter hurtigere.

Christian Nobel

Jeg må også indrømme at det virker lidt underligt.

For man kunne jo også overveje andre løsninger en Windows, f.eks. en LTSP løsning, men så plejer man at blive tudet ørerne fulde af klagesange over at man ikke kan leve uden Windows pga. fagapplikationer, og bla, bla, bla.

Og selv samme fagapplikationer kan heller ikke bruges på en iPad, men pludselig er det så ikke noget problem.

Hmmm.

Daniel Madsen

Helt enig.

Og er der mon grund til at være bekymret når lærere og elever tilsyneladende ikke har computer-behov der rækker ud over hvad der kan klares fra en forvokset mobiltelefon? Mig bekendt er en iPad eksempelvis ikke det bedste redskab at skrive/rette en stil på.

Man kan jo stille det interessante spørgsmål om det eneste software man reelt interesserer sig for i dag er en browser? Det er det eneste jeg kan se iPad'en gør godt, som er relevant til skolebrug, medmindre "cut-the-rope" og "Angry birds" er blevet en integreret del af det at gå i folkeskole.

Selv om det er meget moderne at købe iPads til elever i folkeskolen, mener jeg det er problematisk at eleverne ikke vænnes til at bruge de redskaber og den software som de sandsynligvis vil møde når de engang skal ud i erhvervslivet.
Dermed ikke sagt at iPads ikke også bliver/er en naturlig del af erhvervslivet (det samme er en mobiltelefon), men det er og bliver næppe det primære arbejdsredskab (medmindre du starter som chef).

Peter Binderup

"Nu er de stort set kørende fra dag ét, og der sker en lang større udveksling af ideer mellem lærerne, end jeg oplevede førhen, « siger skolelederen på Fredensborg Skole"

Hvad ville det koste i tid og evt. efteruddannelse at køre LTSP? Jeg tror at en tablet løsning er billigere.

Jeg forstår også godt at man vælger iPad da det er det mest modne produkt i øjeblikket. Når Android kommer mere i gear (og specielt opdager at brugervenlighed er vigtigere end HW specs, og man måske kan overtale producenterne til at køre et mere ensartet UI) og Windows 8 kommer, så skal der nok komme konkurrence på de forskellige platforme. Indtil da er iPad det mest fornuftige tablet valg.

Daniel Sørensen

Jeg tænkte også straks, at det er da en af de dårligere løsninger på længere sigt. Jeg gad godt ved hvor meget ekstra tid der bliver brugt på opgaver hvor der skal skrives en del eller redigering af anden slags, samt hvor store ekstraudgifterne bliver når der skal dock til alle sammen.
Hvis de ikke har været i stand til at dele materiale før, er det nok ikke teknologien der har været en hindring.
Mon ikke pengene var givet bedre ud på nogle mindre kontor maskiner med SSD'er eller Ubuntu for Android og nogle dockingstationer - http://www.ubuntu.com/devices/android? Og hvorfor vælge et lukket system?

Jesper Kildebogaard

Brugssituationen i en skoleklasse er anderledes end på det typiske kontor. Den normale måde at bruge bærbare computere på er at trille vognen med 25 maskiner ind i klassen, og så lade eleverne fyre op. Udover den tid, det tager Windows at boote, kommer så kampen om at få alle elever på netværket samtidigt, hvilket kan være en dræber, hvis ikke det trådløse netværk har en ganske høj kapacitet i alle skolens lokaler. Det er ikke unormalt at høre om, hvordan det tager 15-20 minutter, før alle elever er logget ind og er klar til undervisningen.

vh.

Jesper, Version2

Per Erik Rønne

@Daniel Madsen,

Prøv applikationen SkoleMat som kan downloades gratis fra AppStore. Matematikundervisning for børn i 1.-9. klasse, så ja, den findes i 9 versioner.

Når det er sagt, så er en iPad ikke det ideelle værktøj til at skrive stil på, eller for den sags skyld til al lave blækregning på. Her vil en laptop med tekstbehandling hhv. et matematikprogram som Maple være mere passende.

Dette i øvrigt skrevet liggende i lænestolen, på en iPad der hviler på maven..

Christian Nobel
Jesper Mølgaard

Nu glemmer du/i vist iTunes U, der jo netop er målrettet skoleelever, når læreren selv kan oprette kurser, opdatere, indsamle og anmelde opgaver fra eleverne, så bliver det da ikke meget nemmere eller billigere.

Det vil da koste mere at stille pc'er tilrådighed for hver elev samt købe software licenser til office osv.

en iPad koster 3000kr. og iTunes U er gratis, og hvis skolen opretter deres egne kurser til itunes U er det også gratis.

samtidig giver det eleverne mulighed for at gennemføre andre mere avancerede kurser de ellers først ville præsenteret for senere i deres skoletid.

Jesper Mølgaard

mht. til ergonomi så koster en justerbar holder og et trådløst tastatur ikke alverden (billede)

og mht. til netværk, så vil skolen jo bare oprette en profil for lærere og én for elever i deres ipad configurator og når der så købes en ny ipad skal den blot restores med denne profil, så er det hele sat op og applikationerne er på plads (og samtidig har IT afdelingen kontrol over enhederne)

Jacob Nordfalk

Meget trist at man vælger Apples lukkede systemer når der nu er de samme muligheder på Androidbaserede systemer og en sund konkurrence (og dermed lavere priser).

Prøv applikationen SkoleMat som kan downloades gratis fra AppStore. Matematikundervisning for børn i 1.-9. klasse, så ja, den findes i 9 versioner.

Også trist at man ikke nævner at den findes i 18 versioner til Android
https://play.google.com/store/search?q=skolemat&c=apps

Dem hvor der står "Uni-Login" kan ikke bruges uden et (dyrt) login, i stedet kan man købe de nederste 9 til en rimelig pris (24kr/stk).

Per Erik Rønne

Jeg har da et par Windows-maskiner, der kører XP Pro og Office 2003, men de maskiner jeg til dagligt bruger er en MacBook (5 år gammel) der kører Lion, og en iPhone 4 og en iPad 2 der kører iOS 5.1. Det er dejligt at de så let synkroniserer.

Jacob Nordfalk nævner at SkoleMat også findes til Android. Det skal da nok være rigtigt, et af problemerne er så blot at der stort set ikke findes nogen Android-tablet på markedet, idet jeg har svært ved at anerkende noget som en tablet, hvis den ikke har en skærmstørrelse på mindst omkring A5. De 7" 'tablets' der findes er simpelthen uanvendelige; prøv lige at læse et almindelig A4-dokument på en sådan enhed.

Samtidig er Android i det hele taget stærkt fragmenteret, hvilket gør det dyrt for udviklerne at udvikle til platformen. Det forbedrer heller ikke situationen, at Android-brugere typisk ser deres enhed som en telefon, mens iPhone-brugere mere ser deres enhed som en personlig digital assistent, der også kan fungere som en telefon. En iPad er så til gengæld kun en avanceret PDA, med vide muligheder for konsumption, men mere begrænsede muligheder når det drejer sig om at skabe indhold. Her kommer laptop eller desktop stadig ind som en nødvendighed.

Mark Gjøl

Brugssituationen i en skoleklasse er anderledes end på det typiske kontor.


Hvordan bruger de deres tablets? Du nævner kun hvordan de får dem udleveret. Jeg er mere interesseret i hvilken funktion en PC normalt udførte der er bedre udført af en tablet.

Den normale måde at bruge bærbare computere på er at trille vognen med 25 maskiner ind i klassen, og så lade eleverne fyre op.


Så nu kommer man rullende med en vogn med tablets? Eller har man valgt, at for at spare den tid, så er det billigere at købe dem en hver?

Udover den tid, det tager Windows at boote, kommer så kampen om at få alle elever på netværket samtidigt, hvilket kan være en dræber, hvis ikke det trådløse netværk har en ganske høj kapacitet i alle skolens lokaler. Det er ikke unormalt at høre om, hvordan det tager 15-20 minutter, før alle elever er logget ind og er klar til undervisningen.


Hvordan ændrer en ipad dette? Kommer den på nettet uden trådløst netværk på en eller anden magisk måde, bruger den wifi på en smart måde, som belaster det mindre end en PC, eller hvordan hænger det sammen?

Peter Lind

Jacob Nordfalk nævner at SkoleMat også findes til Android. Det skal da nok være rigtigt, et af problemerne er så blot at der stort set ikke findes nogen Android-tablet på markedet, idet jeg har svært ved at anerkende noget som en tablet, hvis den ikke har en skærmstørrelse på mindst omkring A5. De 7" 'tablets' der findes er simpelthen uanvendelige; prøv lige at læse et almindelig A4-dokument på en sådan enhed.

Der findes minimum en Android tablet, der er på 10.1" tomme. Det er vist omtrent samme antal iPad typer der findes. Hvad var dit problem igen?

Samtidig er Android i det hele taget stærkt fragmenteret, hvilket gør det dyrt for udviklerne at udvikle til platformen.

Muligvis sandt, men hvad pokker har det at gøre med artiklen?!

Det forbedrer heller ikke situationen, at Android-brugere typisk ser deres enhed som en telefon, mens iPhone-brugere mere ser deres enhed som en personlig digital assistent, der også kan fungere som en telefon.

Du har vel ikke et link til en undersøgelse, der underbygger det?

Per Erik Rønne

Ja, der findes én ikke særligt udbredt Android-tablet, som er anvendelig, hvis der ellers findes de nødvendige applikationer til den. Galaxy 10.1. Og den finder du skal understøttes, i stedet for den der vel har en markedsandel på over 90%, når vi ser bort fra pseudo-tablets i 7" størrelsen.

Fragmentering? Det medvirker til at reducere udbuddet af passende applikationer.

Angående undersøgelser af adfærden for Android- hhv. iOS brugere, har jeg set adskillige. Alle viser det samme.

Men jeg kan da give dette link, som jeg lige googlede frem:

http://blog.flurry.com/bid/79061/App-Developers-Bet-on-iOS-over-Android-...

Men i det hele taget synes denne debat at vise, at den gamle religionskrig mellem MS og Linux på tablets og smartphones har udviklet sig til en krig mellem Apple og Android. Det forhold at Apple i dag har en børsværdi på omkring 3,5 billioner kroner, det dobbelte af det danske nationalprodukt, gør tilsyneladende at Apple i dag opfattes som den inkarnerede Lucifer.

Bjørn Froberg

Fordi Apple er et firma med lukkethed frem for åbenhed, man binder sig 100% op på én leverandør og det bliver svært, hvis ikke umuligt, at 'genbruge' investeringer et andet sted. Har man selv kontrol over sit H/W kan man altid vælge en anden software løsning i fremtiden, her kastrerer man sig bare.
Skolerne og det offentlige vil, i mine øjne, være bedre tjent med åbne løsninger frem for lukkede.
Jeg forstår virkelig ikke argumenterne der bliver fremsat her, man kunne lave nogen glimrende maskiner med Wintendo 7 der kunne klare de behov der måtte være og have dem i længere tid end skrøbelige tablets uden behov for udskiftning. Som andre også har nævnt, er hibernate funktioner et oplagt eksempel på hvordan man hurtigt kan have en maskine klar til brug.

Men jeg forstår det nok bare ikke, da jeg ikke har en tablet af nogen art - jeg kan simpelt hen ikke forestille mig at skrive længere tekster på den slags enheder, ej heller hvilket brugs-scenarie den har som jeg ikke kan klare bedre og hurtigere på en ultrabook eller lign.
Mit kæreste eje er stadig min stationære arbejdshest, det kommer næppe til at ændre sig i den umiddelbare fremtid.
Skulle jeg have noget tablet-agtigt, så skulle det udelukkende være som eBook reader, i.e. en Kindle eller tilsvarende - men jeg foretrækker nu engang papir, hvorfor jeg troligt køber bøger i regnskovsformatet endnu.
Puha, det er hårdt som en 26 årig grønskolling at føle sig gammeldags.

Christian Nobel

Men i det hele taget synes denne debat at vise, at den gamle religionskrig mellem MS og Linux på tablets og smartphones har udviklet sig til en krig mellem Apple og Android. Det forhold at Apple i dag har en børsværdi på omkring 3,5 billioner kroner, det dobbelte af det danske nationalprodukt, gør tilsyneladende at Apple i dag opfattes som den inkarnerede Lucifer.

Åh hvor er det synd at en inkarneret Apple fanboy er blevet stødt på manchetterne.

Anyways, så burde det være på tide at man løftede sig op på et lidt højere plan, og begyndte at interessere sig for at undervisningssoftware bør være baseret på HTML5 (men ikke nødvendigvis deponeret hos Google eller tilsvarende) hvilket også vil gøre at kravet til terminalerne er forsvindende eller der kan bruges en vilkårlig dims - men uha det kræver nytænkning.

I det hele taget, så tror jeg at vi om ganske føje år vil grine af hele App hysteriet som vi ser det for tiden.

Jakob Peterhänsel

Fordi Apple er et firma med lukkethed frem for åbenhed, man binder sig 100% op på én leverandør og det bliver svært, hvis ikke umuligt, at 'genbruge' investeringer et andet sted. Har man selv kontrol over sit H/W kan man altid vælge en anden software løsning i fremtiden, her kastrerer man sig bare.
Skolerne og det offentlige vil, i mine øjne, være bedre tjent med åbne løsninger frem for lukkede.

Apple er altså, IKKE, mere lukket end hvis du skal have en GODKENDT app på din Android dims.

Forstår ikke at folk ikke fatter at folk vil have Kvalitet, og det får man bare ikke på et fragmenteret system hvor man ikke kan være sikker på at næste OS version kommer til den dims man har købt. Det ved man hos Apple, med ca. 3 års bagud kompatibilitet i OS opdateringer samtidig på alle enheder. På Android skal OS opdateringer først ud til Telco'sne, tilrettes, 'skinnes', testes, og så sendes ud.. Resultat: minimum 6 måneders forsinkelse, hvis de i det hele taget kommer ud!

Ja, du skal have godkendt din App igennem Apple hvis du vil have den offentlig ud - men så er den også checket (meget bedre) igennem end på Android, hvor der stadig er 15-30 apps i Googles officielle Market som indeholder virus! Det kan man da ikke byde folk!

Og så er det da godt nok underligt at mene det er trist med en 'iOS fiksering'.. hvad f***** er det lige for en fiksering der har været på Microsoft de sidste 30 år mine herrer!!!!!! Nu har Apple vist at andet faktisk godt kan lade sig gøre, og tilmed efter deres kvalitetskrav! Og det er jo ikke ligefrem så Apple tvinger deres produkter ned i halsen på os, de er faktisk helst fri.. men 'folket' nyder deres produkter, og det kan IT folket åbenbart ikke fatte!

Det er da til at væmmes over alt den 'jantelov' der er i IT branchen bare fordi de sidste 20 års 'dødsdom' over Apple ikke blev udlevet, og Apple idag har en success alle andre higer efter.

Hyg jer med jeres Linux, Ubunto og andet lige så meget i vil, men det vil (hvis i spørg mig) ALDRIG blive brugervenligt nok til Hr. & Fru. Jensen! Simpelthen fordi det er Nørder der forsøger at være grafikere og GUI designere, og ikke folk der faktisk har studeret og sat sig ind i hvad der er logisk interface.

Christian Nobel
Jakob Peterhänsel

Åh hvor er det synd at en inkarneret Apple fanboy er blevet stødt på manchetterne.

Og hvor er det da synd for dig at du bliver så stødt at du ikke kan finde på andet end at kalde han for 'fanboy'. I feel for you..

Anyways, så burde det være på tide at man løftede sig op på et lidt højere plan, og begyndte at interessere sig for at undervisningssoftware bør være baseret på HTML5 (men ikke nødvendigvis deponeret hos Google eller tilsvarende) hvilket også vil gøre at kravet til terminalerne er forsvindende eller der kan bruges en vilkårlig dims - men uha det kræver nytænkning.

I det hele taget, så tror jeg at vi om ganske føje år vil grine af hele App hysteriet som vi ser det for tiden.

Helt fint, men det er stadig en browser, med de begændsninger der deri ligger!

En App har MEGET mere adgang til API'er, grafik og andet uden at skulle køre i en 'runtime'.
Desuden kræver en browser at være online 100% af tiden, hvor en App kan kører uden net.. hvilket med TIT er ude for.. eller, er nede på Edge.. same-same..

Måske om en 4-6 år, når vi når op på en fornuftig 4G dækning, kan det komme på tale..

Bjørn Froberg

Haha, grineren at du antager at jeg foreslår man skal bruge Android frem for iOS.
Jeg synes de skulle have fastholdt Windows. Er enig med din betragtning om at Ubuntu ikke er UI-klart til den alm. forbruger endnu, ligeså mange af dine betragtninger om Android.

Personligt hygger jeg mig med min N9'er m. MeeGo på og en BlackBerry til firma-brug indtil Android bliver mindre fragmenteret og de rette API'er er klar.
Jeg kommer dog ikke til at have en iOS enhed, alt for restriktivt - synes jeg.

Dertil vil jeg lige nævne at det eneste Linux jeg har herhjemme er på min server, resten er Windows n' lovin' it. Men fedt du bare smider folk i bås fordi man ikke laver komplet knæfald for Apple og Deres evner ud i grafiske brugerflader, hvor de ganske rigtigt er langt fremme i skoene - lige så på API's til management af iOS enheder hvor Android halter noget bagefter.

Men Appstore er ikke hellig og Apple's "na na na jeg kan ikke høre dig na na na vi er perfekte na na na" tilgang til sikkerhed og trusler udefra er mig meget bekymrende.

@ Jakob ovenfor : mig bekendt kræver webapps vidst ikke konstant netadgang..?

Jakob Peterhänsel

Fantastisk, og det er så baseret på praktisk erfaring med Linux?

I øvrigt, så hedder det Ubuntu, men det er måske for meget at forlange at en ævledreng kan skrive korrekt?

Come On Christian, der er PRODUKTER på markedet baseret på Linux, og deres GUI Stinker!
Og de fleste har mere kryptiske dialoger end selv Windows kan præstere - det siger da lidt om hvor 'langt' det er kommet... eller, ikke..

Og skal jeg så svine dig til fordi du ikke kan stave til 'æble'?? Give me a break..

Desuden finder jeg det meget fornærmende at blive kaldt 'ævledreng' eller 'fanboy' blot fordi jeg argumenterer lidt for nogle valg. Jeg har på INTET tidspunkt sagt at Apples produkter eller metoder er 'gud' men ja, jeg kan pt. ikke finde noget der er Bedre! (bedre = mere brugervenligt, mere stabilt, mindre vedligeholdelse..)

Men det tyder på du kunne være en 'klassisk' IT person der som så mange andre leger 'lemming' og bare hopper ud over afgrunden fordi ham foran gør det - men det er jo dit valg!

Jakob Peterhänsel

@ Jakob ovenfor : mig bekendt kræver webapps vidst ikke konstant netadgang..?

Ok, indrømmet, det er (på iOS...) muligt at lave en 80% offline WebApp.
Eneste man får ud af det:
- Nem opstart, hvis man kender HTML[5] & JavaScript
- Udenom App Store

Udfordringer:
- Store begrænsninger i API's
- Udfordringerne med 'frem/tilbage' brug/styring.
- Nedsat hastighed, da det er en browser man arbejder i.
- Skal selv lave Hele GUI..

Men man 'slipper' da for at sætte sig ind i det der 'programmering'... ;-)

Jakob Peterhänsel

Pstt, har du hørt om HTML5 og WiFi?

Fordi der lige er WiFi på alle de pløjemarker du kommer på???

Ja, på en skole eller i et firma er det da fint, men hvem siger man befinder sig der hele tiden??
I drømmene har vi alle da også 16+Mb 3G dækning over det hele nu, men sådan er livet bare ikke ude i det virkelige liv.. men det kan jo være du skal checke næste gang du skal ned og bytte de tomme cola flasker.. for dem må der da være mange af... eller tager jeg helt fejl?? ;-)

Henrik Mikael Kristensen

Selv om det er meget moderne at købe iPads til elever i folkeskolen, mener jeg det er problematisk at eleverne ikke vænnes til at bruge de redskaber og den software som de sandsynligvis vil møde når de engang skal ud i erhvervslivet.

Det har altid gjort mig harm, at man fokuserer på specifikke softwareprodukter (læs: MS Office), med det formål at sluse skoleelever direkte ud i et økosystem, hvor de åbenbart ikke vil kunne finde ud af at bruge andet. Det er her, man har mulighed for at gøre eleven dygtig til grundprincipperne, så de kan skifte softwarepakker, som de har lyst. Det er iøvrigt også beslægtet med det problem, at børn ikke lærer at programmere i skolen.

Det kan f.eks. udelukke brugen af åbne lavprismaskiner, såsom Raspberry Pi i skolerne.

Bjørn Froberg

Argh, havde lykkeligt glemt alt om den tråd! Thanks for reminding me. ;-)

Kan se jeg fik et thumbs-down for at sige jeg har en kunde der køber Macbooks og installerer Windows på. De tomler sidder løst på folk.. måske man skulle indføre at man med mouse-over kan se hvem der har tomlet op og ned.. ;-)

Jakob Peterhänsel

Og du læste lige hvad artiklen drejer sig om?


Og du læste ikke resten af mit svar?

Hold nu op med det lort der! Er du lige kommer ud af gymnasiet eller hvad??
Det er da noget af den mest pis-fornærmede opførsel jeg længe har været ude for!

Hvordan vil du lige lave Augmentet Reality undervisning uden for skolelokalet hvis der ikke er internet [hurtig] dækning?

Christian Nobel

Det har altid gjort mig harm, at man fokuserer på specifikke softwareprodukter (læs: MS Office), med det formål at sluse skoleelever direkte ud i et økosystem, hvor de åbenbart ikke vil kunne finde ud af at bruge andet. Det er her, man har mulighed for at gøre eleven dygtig til grundprincipperne, så de kan skifte softwarepakker, som de har lyst. Det er iøvrigt også beslægtet med det problem, at børn ikke lærer at programmere i skolen.

Det kan f.eks. udelukke brugen af åbne lavprismaskiner, såsom Raspberry Pi i skolerne.

Se det er en meget mere interessant diskussion end hvad en af Danmarks 5 bedste Mac konsulenter kan whine om i forbindelse med brug af et commodity produkt.

Dels er der brug for platformuafhængige undervisningsprogrammer - her kommer HTML5 naturligt ind til den del, og dels er der behov for at programmering kommer på dagsordnen i skolerne, hvis Danmark skal udvikle sig som et vidensamfund (og vel at mærke et samfund der genererer viden, ikke bare forbruger den ukritisk).

Jakob Peterhänsel

Se det er en meget mere interessant diskussion end hvad en af Danmarks 5 bedste Mac konsulenter kan whine om i forbindelse med brug af et commodity produkt.


Det er da fantastisk som du kan blive ved med at spille tøsefornærmet over at jeg,
1: Ikke mener at Apple App Store er mere lukket end Google's
2: Har en kvalificeret holdning om at de sidste 10 års udvikling på Linux ikke bærer præg af at Hr. & Fru. Jensen (aka Forbrugerne!) har langt endnu med at kunne bruge det som et hverdagsprodukt.

Men da fedt at du, i stedte for saglige mod argumenter for mine påstande, blot vælger at svine mig til, og spille tøse fornærmet.. men det siger vel mere om dig.. Peace!

Dels er der brug for platformuafhængige undervisningsprogrammer - her kommer HTML5 naturligt ind til den del, og dels er der behov for at programmering kommer på dagsordnen i skolerne, hvis Danmark skal udvikle sig som et vidensamfund (og vel at mærke et samfund der genererer viden, ikke bare forbruger den ukritisk).

Som tidligere nævnt, er HTML løsninger da fine, HVIS man kan nøjes med de begrænsninger der er i den platform!
Men oftes bruges der MERE udviklingstid på den platform, da man skal rundt om begrænsninger i browserene eller kun skrive til én browser [version & mærke].

Og så er man jo lige vidt - hvorfor så ikke udvikle en Native App i stedet, og få hele platformen?

Et godt eksempel er jo netbankerne.. eller mangel på samme!
Skal vi snakke statens forfejlede NemID?

Hvis det var så nemt i HTML[5], hvorfor tager det så ÅR at udvikle, selv små, systemer til skolernes karakter indberetning, hvorfor er skolernes Intra/Forældre/Elev system så stadig tilbage i 90'erne?

At sige ting skal være 'platformsuafhængig' er ikke altid lykken! Det er lidt ligesom at sige man altid kan klare sig med en svensknøgle til at ordre de der møtrikker med.. Men hvorfor er der så opfundet topnøgler, skraldenøgler og andet til samme formål??

Man skal altid vælge det rigtige værktøj til det aktuelle job.. ;-)

Peter Binderup

Dels er der brug for platformuafhængige undervisningsprogrammer - her kommer HTML5 naturligt ind til den del

Men der skal vel træffes et valg om typen af platform? Man har nu valgt tablets, og der er der (desværre) ikke andre reelle platforme pt. en iPad. er det optimalt? Nej, men Android tablet markedet er pt som en flok ADHD ramte der ikke har fokus på noget som helst.

Drop nu den hellige krig mod andet end Linux og fokuser på undervisningen. Udbyttet af undervisningen er vigtigere end at der bliver brugt open source platforme (og i visse tilfælde pseudo OOS) vs lukkede platforme.

Hvis underviserne, vejlederne og ikke mindst børnene er glade og lærer via iPads så er det fuldstændig ligegyldigt hvad en flok nørder mener om lukkethed vs "åben".

Jeg holder selv meget af OSS, men de android tablets jeg har set når simplethen ikke iPad (endda bare 2'eren) til sokkeholderne hvad angår anvendelighed og brugvenlighed.

Peter Lind

Ja, der findes én ikke særligt udbredt Android-tablet, som er anvendelig, hvis der ellers findes de nødvendige applikationer til den. Galaxy 10.1.

Er du virkelig så uvidende som dine posts giver udtryk for? Samsung Galaxy Tab var den første der faldt mig ind, men det er skam ikke den eneste 10.1" Android tablet der findes. Eksempelvis Acer har også produceret en.

Og den finder du skal understøttes, i stedet for den der vel har en markedsandel på over 90%, når vi ser bort fra pseudo-tablets i 7" størrelsen.

Jeg påpegede den himmelråbende ignorance i dit indlæg (som også viser sig her) - jeg skrev intet om hvorvidt Android tablets er at foretrække frem for iPads.

Fragmentering? Det medvirker til at reducere udbuddet af passende applikationer.

Tre indlæg efter dit (ca., jeg har ikke talt efter) blev det påpeget at den selvsamme app du just havde fremhævet for iPad også findes til Android ... endda i flere udgaver.

Angående undersøgelser af adfærden for Android- hhv. iOS brugere, har jeg set adskillige. Alle viser det samme.

Men jeg kan da give dette link, som jeg lige googlede frem:

http://blog.flurry.com/bid/79061/App-Developers-Bet-on-iOS-over-Android-...

Har du læst det du lige linkede til? Der står absolut intet om at Android-ejere ser deres device primært som telefon og ikke andet.

Men i det hele taget synes denne debat at vise, at den gamle religionskrig mellem MS og Linux på tablets og smartphones har udviklet sig til en krig mellem Apple og Android. Det forhold at Apple i dag har en børsværdi på omkring 3,5 billioner kroner, det dobbelte af det danske nationalprodukt, gør tilsyneladende at Apple i dag opfattes som den inkarnerede Lucifer.

Du tror seriøst at det er janteloven, der er på spil? Sådan helt seriøst? Jeg mener, du tror virkelig at det er derfor, nogle personer har problemer med Apple? Sådan ... helt alvorligt?

Christian Nobel

Det er da fantastisk som du kan blive ved med at spille tøsefornærmet over at jeg,
1: Ikke mener at Apple App Store er mere lukket end Google's
2: Har en kvalificeret holdning om at de sidste 10 års udvikling på Linux ikke bærer præg af at Hr. & Fru. Jensen (aka Forbrugerne!) har langt endnu med at kunne bruge det som et hverdagsprodukt.

Herre du milde gud, hvad er dit problem?

Prøv lige at læse debatten igennem før du skyder med spredehagl, for jeg har faktisk intet skrevet omkring Apples App Store, men forholdt mig til det rant omkring Linux du lagde ud med!

Du har stadig på ingen kvalificeret måde dokumenteret noget som helst, kun kommet med en række postulater omkring dine aversioner.

Og lad mig så lige sige dette:
Jeg har intet imod Apple, tværtom, så synes jeg de laver ret så fede produkter, og jeg er glad for at Apple har budt MS på modstand, så der sker noget fornyelse.
Jeg har bare som så ikke noget at bruge Apple produkter til, da mine behov går i en anden retning, men det betyder ikke at jeg kæfter op om at de skulle være dårlige.

Og hvis vi endelig skal tale om at svine, så prøv lige at forholde dig til følgende udsagn:

"Hyg jer med jeres Linux, Ubunto og andet lige så meget i vil, men det vil (hvis i spørg mig) ALDRIG blive brugervenligt nok til Hr. & Fru. Jensen!"

"Simpelthen fordi det er Nørder der forsøger at være grafikere og GUI designere, og ikke folk der faktisk har studeret og sat sig ind i hvad der er logisk interface."

"der er PRODUKTER på markedet baseret på Linux, og deres GUI Stinker!"

"men det kan jo være du skal checke næste gang du skal ned og bytte de tomme cola flasker.. for dem må der da være mange af"

"Men hyg dig med Linux - det bliver jo efterhånden brugt en del i server rummene, så der kan du da sikkert opbygge en god timeløn med en specialviden om hvordan det virker og skal fikses..."

"Hold nu op med det lort der! Er du lige kommer ud af gymnasiet eller hvad??"

"Det er da noget af den mest pis-fornærmede opførsel jeg længe har været ude for!"

etc, etc.

Herudover, så ville det klæde dig at sætte dig lidt mere ind i mulighederne med HTML(5) og hvordan man laver webapplikationer korrekt i forhold til W3Cs rekommandationer - der er faktisk ret vide muligheder, og at blande Skoleintra eller NemID ind i debatten er nonsens.

Mads Vanggaard

Den er ligegyldig! - situationen er, at lærerne oplever en bedre arbejdsglæde ved det. Hvis du er til en negativ synsvinkel, så fokuser på om det giver dårlig kroppe mv. at arbejde med tablets i lang tid hver dag eller andre lignende ting. Hvis du er positiv så fokuser på om det giver reelle effekter i undervisningen, mere af den eller hvad man nu kan tænke sig. At de har valgt IPad og ikke 100 andre platfome som er mere eller mindre åbne ud fra forskellige synsvinkler (altså hvordan du tæller), er ligegyldig. De har købt skidtet noget tid siden - det er en lukket sag, så nu er det de afledte effekter som er interessante.

Henrik Sørensen

Men jeg kunne nu godt tænke mig at få en oversigt over hvilke applikationer, som skal bruges på maskinerne.

Er de specielt udviklede til Mac, eller kan de også køre på andre platforme? Hvilke krav stilles til dem? Hvis der bare er tale om enkle ting, så ser jeg ingen problemer i at køre programmerne i en browser - der findes allerede 100% browser baseret compilere ( med fuld IDE ) til Micro Processor udvikling.

Det her med, at et intranet / karakter indberetning har taget år at udvikle, kan også have noget at gøre med den måde, det er at lave opgaver for det offentlige. Har arbejdet som konsulent i nogle år med en hel del projekter for det offentlige - og hurtige ( og kvalificerede ) beslutninger findes ikke helt i deres ordbøger.

På arbejdet bruger jeg selv en iPad og en iPhone. Set fra mit bord, er iPad'en ubrugelig til andet end at læse på fx. grundet input muligheder ( out of the box), MEN vore kunder finder stor nytte af dem vha. vore HTML5 applikationer. Vi overholder W3C standarderne, så begrænsningerne ligger rent faktisk, om diverse browsere understøtter disse.

Jeg gider ikke gå ind i "mit-OS-kan-slå-dit-OS" krigen, men jeg har et andet spørgsmål :

Nu kan kan det godt være, at min tillid til danske skoleelever ikke liiiige er den højeste, men hvor stor er life expectancy på en iPad i det danske skolevæsen? Altså, hvor lang tid vil der antageligt gå i snit, før den bliver smadret?

Det kunne være rart med lidt større indblik i de brugerscenarier, der er tale om. For lige pt. ( med mit begrænsede kendskab til deres brugsmønster ) lyder det mere som om, nogle lærere skal retfærdiggøre, at de har fået fedtet sig til en iPad, og en smart Apple forhandler har scoret kassen, end et egentlig uvurderligt værktøj.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

CERT 70-489 : Developing Microsoft SharePoint Server 2013 Advanced Solutions

Hvornår: 2015-11-27 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 4950.00

CERT 70-461 Querying Microsoft SQL Server 2014

Hvornår: 2015-12-10 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

Projektleder med gennemslagskraft

Hvornår: 2015-09-22 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11400.00

Latin (deltid)

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Project kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-09-14 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5900.00