Stigende pres på pc-markedet tvinger Dell ud i milliarddyr omlægning

Et svigtende salg af pc’er globalt set, tablet-invasionen og klassiske computer-firmaer i problemer. Markedet for it-løsninger har ændret sig markant på kort tid, og det har tvunget Dell ud i en omlægning af virksomheden for milliarder. Dansker i Dell-toppen kalder det en sund omlægning.

Austin, USA: Den amerikanske it-leverandør Dell gennemgår i disse år én af de største omlægninger af virksomhedens struktur. Det skyldes, at det traditionelle pc-marked er blevet presset af smartphones og tablets og 'bring your own device'-tankegangen, hvor medarbejderne er begyndt at bruge deres private it-udstyr på arbejdspladsen.

En udvikling, som har tvunget Dell til at investere milliarder i opkøb af forskellige firmaer til både håndtering af software, klientdelen, datacentre og forskellige services til håndtering af sikkerhed.

Selv kalder grundlægger og top-chef i Dell, Michael Dell, investeringerne for en transformation.

»Jeg er utrolig stolt af, hvor Dell er i dag sammenlignet med for bare få år siden. Transformationen blev dog startet, fordi der var et lang række udfordringer for det gamle Dell. Så nu kan man i højere grad kalde Dell en 'end to end' it-virksomhed,« sagde Michael Dell, da han holdt oplæg på Dell World 2012 tirsdag.

En konference hvor den amerikanske it-gigant har samlet mere end 5.000 mennesker bestående af partnere, udviklere, Dell-ansatte og journalister i Dells hjemby Austin i den amerikanske delstat Texas.

Stor og udfordrende omlægning

Med på sidelinjen har danske Anja Monrad, der er global direktør for marketing i Dell, også set og oplevet den nødvendige omlægning af Dell, som virksomheden har gennemgået.

Danske Anja Monrad var også taget en tur til Austin i USA for at deltage i Dell World 2012

»Da jeg startede i Dell, lavede hver medarbejder nærmest det hele selv. Vi samlede maskiner, havde kundekontakt og var langt fra så organiserede, som Dell er i dag,« fortæller Anja Monrad til Version2.

Og hun fortsætter:

»Omlægningen har da været enormt udfordrende, men sund for Dell. Det forklarer også en stribe af de opkøb, som Dell har lavet, så Dell i dag dækker lidt mere hele vejen rundt på en mere moden og professionel måde,« siger hun.

Sociale medier et bevis

Anja Monrad fremhæver især ét område, som stadig er småt i Dell, men som vil fylde endnu mere i fremtiden.

Det drejer sig om sociale medier og den kommunikation, som foregår mellem eksempelvis Dell og kunderne.

Den dialog og diskussion er i dag udvidet, så den ikke længere kun foregår på Dells officielle blog eller i telefonrøret til kundesupporten.

Kundekritikken og skandalerne startes i dag meget hurtigt på sociale hjemmesider, som Facebook og især Twitter, der i USA fylder rigtig meget.

»De sociale medier udgør både et økonomisk potentiale, men også et redskab i forhold til krisehåndtering og en bedre og mere åben dialog med kunderne,« siger Anja Monrad til Version2.

Det betyder konkret, at Dell er ved at udvide såkaldte command-centre, hvor Dell-ansatte kan overvåge, debattere og kommentere på kundehenvendelser på Twitter, Facebook og andre tilsvarende sociale sider.

Læs også: Intens overvågning skal forebygge Dell-skandaler på sociale medier

Også negative kommentarer om Dell kan ved hjælp af avancerede algoritmer samles i Dells command centre.

Og netop det sats er for Anja Monrad et godt billede på Dells transformation.

»Det er selvfølgelig ikke sådan, at vi taler om en kæmpe stor gren af Dell. Men den er interessant i snakken om Dells store omlægning, for det er lige præcis et billede på, at Dell tænker lidt ud af boksen i forhold til, hvad Dell skal kunne som virksomhed,« siger Anja Monrad til Version2.

Version2's rejseomkostninger i forbindelse med Dell World 2012 er betalt af Dell.

Læs også: Sådan bruger Dell intelligente bygninger til at lave fremtidens serverrum

Kommentarer (1)

Christian W. Moesgaard

Jovist er PC markedet skrumpet en del hvilket betyder at der er plads til færre spillere.

De bedste overlever i markedet.

Dell er ikke blandt de bedste. Jeg tror ikke jeg kender nogle der er tilfredse med deres Dell maskine. Ikke en eneste! :(

Selvfølgelig er der dog folk derude som er glade for deres Dell, og de har stadig et stort marked i enterprise, hvilket de kan udnytte som grobund til at ordenligt og mere overskueligt udbud af PC'er til privatpersoner.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

AUTODESK INVENTOR PRODUKTKONFIGURATION (ILOGIC)

Hvornår: 2015-12-07 Hvor: Østjylland Pris: kr. 9500.00

Implementing Microsoft Azure Infrastructure Solutions [20533]

Hvornår: 2015-10-22 Hvor: Østjylland Pris: kr. 19500.00

Den fængende fortælling

Hvornår: 2015-10-26 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5900.00

PowerPoint kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-09-16 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 2950.00

Chefsekretæren - sparringspartner og kommunikator

Hvornår: 2015-09-08 Hvor: Østjylland Pris: kr. 7990.00