Skat logger borgere af uden varsel: »Åndssvagt tidsspilde«

Bruger du for lang tid på at udfylde din selvangivelse, kan alle indtastninger på skat.dk være spildt. Skat.dk logger dig uden varsel af af systemet, hvis ikke du passer på.

Hvor lang tid bruger du på at udfylde selvangivelsen på skat.dk?

To minutter? Fint nok.

30 minutter? Bare ærgerligt.

For er du for lang tid om at udfylde din selvangivelse, får du bare en meddelelse om, at du er logget af, fordi du har været "inaktiv" i for lang tid - og en lang næse

Det er Michael Hjulskov, der er tidligere ejer af webshoppen Helsekost.dk, som nu rejser kritikken af Skat.dk’s systemer. Han har flere gange oplevet, at komplicerede beregninger er gået tabt, fordi skat.dk ikke registrerer indtastning i felter som aktivitet, men kun registrerer, når brugeren trykker gem.

»Det er åndssvagt tidsspild, at man uden varsel bliver logget af Skat.dk, når man sidder og udfylder sin årsopgørelse. Den proces kan sagtens tage mindst 30 minutter, også selvom man er hurtig ved tasterne. Og det er systemet ikke klar over, så det logger bare borgeren af,« siger Michael Hjulskov.

Problemet med årsopgørelsen er særlig stort, hvis man som selvstændig har mange oplysninger til Skat, som skal plottes ind i felterne på Skat.dk.Mange har ganske enkelt ikke tid til at komme igennem alle punkterne, mener Michael Hjulskov.

Læs også: Skat henter ny it-direktør i Region Syddanmark

Bør advares på forhånd

I stedet foreslår Michael Hjulskov, at Skat i lighed med en del netbanker indfører en dialogboks på Skat.dk .

Den boks skal så enten ved login give brugeren besked om, at han bliver logget af, hvis han er inaktiv. Eller den skal poppe op og advare brugeren, tre minutter før man bliver logget af - hvis ikke man klikker OK.

»Jeg er uddannet programmør, så jeg synes, at jeg er sådan nogenlunde fingerfærdig ved et tastatur. Men man kan ganske enkelt ikke nå at udfylde alle felter, så derfor burde man få advarsler enten ved start eller undervejs, så man ikke risikerer at skulle starte forfra,« fortæller Michael Hjulskov til Version2.

Alle taber på systemet

Men her stopper problemerne ifølge Michael Hjulskov ikke.

Hvis han eksempelvis skal bruge hjælp fra en Skats ansatte, risikerer han for det første at sidde i telefonkø. Og når han så endelig når igennem til en, der kan hjælpe med eksempelvis at udregne opgørelserne i forhold til aktier eller kørselsfradrag, han har flere gange oplevet at være blevet logget af.

»På den måde spilder jeg min tid, fordi jeg skal indtaste det hele igen. Medarbejderen fra Skat skal vente på, at jeg får logget ind og først der kan jeg få hjælp til mine udregninger. Så de spilder også deres tid, så ventetiden forlænges. Det holder jo ikke,« siger Michael Hjuldskov.

Michael Hjulskov har selv flere gange forsøgt at få Skat i tale om problemet, som han finder usædvanligt belastende. Men Skat har, ifølge Michael Hjulskov selv, ikke reageret på hans henvendelser.

Version2 har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Skat inden deadline mandag eftermiddag.

Version2 følger op på sagen.

Læs også: Rigsrevisionen kritiserer Skat: It-forsinkelse forøger skattegæld med 7 milliarder kroner

Opdateret 22/1 2013: Michael Hjulskov er ikke længere ejer af Helsekost.dk, som han solgte søndag d. 20 januar 2013.

Desuden har fungerende kontorchef i Skat Joachim Behrend meddelt over for Version2, at problemet er kendt, og at den primære årsag er en større sammensmeltning med NemID. Det indskrænker borgernes 'åbne vindue' mindre. Derfor har Skat nu en omlægning med i kommende planer for revision af Skat.dk. Men indtil videre må borgerne hæfter sig med tålmodighed

Kommentarer (12)

Lars Wive Marcussen

Er dette ikke noget V2 kunne tage op, offentlige og andre samfundscentrale sider, der ikke fungerer ?
Jeg har ikke været i stand til at skrive til dem (kontakt skat) siden sidste java hul/opgradering, hvis man har den mindste sikkerhed (script eller request blocking) får man en side med "Skat er midlertidigt nede", hvis man på deres hjemmeside klikker på et link til en anden offentlig institution (såsom virk.dk) bliver man logget af, selvom man åbner linket i et nyt faneblad/vindue.
Antallet af andre adresser man skal igennem for at logge på er "høj" og inkluderer firmaer hvis ry er "tvivlsomt".
Som systemudvikler på offentlige sites og med lidt erfaring i brugervenlighed krummer jeg tæer når jeg bruger mange af de offentlige sider.

Jacob Andersen

Hmm... Til SKATs ros kunne man sige, at de i det mindste sætter timeout efter seneste aktivitet (som serveren har observeret). På min arbejdsplads (som jeg i denne sammenhæng hellere må lade være unavngiven) benytter vi et timeregistreringssystem, som sætter en timeout (på 15-20 minutter vil jeg skyde på) efter LOGIN-tidspunktet. Det på trods af, at det er et web-baseret system, som er implementeret således, at browseren sender ændringer af enhver tekstboks i formularen til serveren med det samme. Så serveren kan altså til enhver tid se, at der er aktivitet - og jeg har da heller aldrig oplevet at miste indtastninger når jeg bliver smidt af systemet. Men smidt af når tiden er udløbet, det bliver man altså...

Systemet må være designet af en $SUBJECT

Bedre bliver det i øvrigt ikke af, at systemet er så tilpas bøvlet at bruge, at både jeg selv og mange af mine kolleger bruger et Excel ark til at føre den daglige tidsregistrering, og så blot synkroniserer med det webbaserede system ved udgangen af hver måned. Denne "synkroniseringsopgave" kan let tage længere tid end timeout er sat til.

Casper Bang

Session med state på server er generelt noget skod, men kan i nogle tilfælde være nødvendig. Hvis man istedet bruger session som en cache undgår man ulemperne mht. timeouts alt for mange web-framework er afhængig af.

Artiklen får det dog til at lyde som om at man max. må bruge 30 min fra login til afslutning, er dette korrekt? Altså, er der tale om en session der startes ved login og ufravigeligt tæller ned til nul (usædvanligt); eller en session der bliver sat til 30 min ved aktivitet (normalt).

Henrik Mikael Kristensen

...så virker det jo præcis som et system der er lavet af mange forskellige leverandører, som man så har smasket sammen under den samme hjemmeside:

  • NemID til login og dermed ingen reel information fra Skat's side, om man er logget ind.

  • Datofelter på forskellige undersider kræver forskellig syntax.

  • Umanerlig fetish for små fonts, der kræver briller eller zoom for at læse. Det er der ikke altid. Selve selvangivelsen er faktisk fin, men mange andre steder ser man layouts, der var moderne for 15 år siden og kunne gå an på 640x480 VGA skærme.

  • Ujævne og til tider intetsigende layouts, der forvirrer brugerne.

  • Mange døde links.

  • Popup vinduer her og der og alle vegne, og hvis man nu lukker hovedvinduet, men ikke popupvinduet, er man så stadig logget ind?

  • Tabeller, der fylder hele sidebredden, f.eks. ved udfyldning af moms. Man kan ikke have maksimeret browservinduet uden at sidde med en lineal for at line teksten op med tallene.

Brugerfladen for hele skat.dk skal håndteres af én designer/leverandør, der har forstand på brugerflader, og så kan de andre leverandører levere data til felterne. Færdig, prut.

Erik Jensen

Tja... jeg ville være glad, bare jeg kunne se mine oplysninger på skat.dk. Men det har et helt tåbeligt krav om at man skal bruge Acrobat Reader, sat en stopper for. Jeg har ellers en anden glimrende pdf-viser, som virker meget bedre, men den må jeg ikke bruge. Begrundelsen er vist noget med styring af midlertidige filer på offentlige computere i windows 8. Skats løsning er JavaScript, som undersøger om Acrobat Reader findes på computeren.
Den simple åbne løsning ville være at vise oplysningerne i html på en https forbindelse - men nej, man har naturligvis valgt den dårligste løsning, som giver problemer for flest mulige.

Kenni Lund

Jeg har flere år i træk ramt ind i en fejl, hvor "Godkend"-knappen for selvangivelsen ikke virkede i Firefox, hvormed man var nødt til at starte IE op og sidde og indtaste alle felterne igen. Jeg kontaktede deres support for at gøre dem opmærksom på problemet, men jeg gav op efter at have udvekslet adskillige mails med dem, uden at være kommet nærmere en løsning.

(..og nej, det var ikke script/adblockers i min ende som forårsagede problemet, jeg kunne nemt genskabe det på en nyinstalleret Firefox på Mac OS X eller Linux uden plugins).

Lars Tørnes Hansen

SKAT burde bruge AJAX til at sende en keep-alive meddelelse, såfremt der udfyldes felter - der er aktivitet.

Sådant en keep-alive meddelelse skal nul-stille timeout værdien, så der f.eks. igen er - lad os sige - 20 minutter til timeout.

Husk i den forbindelse altid at være flink mod brugeren, og lad en pop-up vise en besked, hvor brugeren får nogle minutter til at trykke på en "Ja, jeg er ved at indtaste data" knap, der sender en keep-alive meddelelse.

Knud Larsen

På toppen af dette er der mange andre problemer.
Skats definitioner af et regnskab stemmer slet ikke med de almindeligt gældende. F.eks. kræver programmet indtastning af total omsætning og ikke bruttofortjeneste. Noget sådant skal selvfølgelig forklares inden man starter, men det må man selv gætte sig til.
Ligeledes skelnes der ikke mellem gruppen vareforbrug/fremmed hjælp og salgsomkostninger, så det er rent ud sagt noget være rod.
Det fører naturligvis også til helt urimelige fejl i statistikker for enkeltmandsfimaer, hvor den således oplyste totalomsæning sammenlignes med andre lønomkostninger, noget der er helt hul i hovedet!
Endvidere kan ægtefæller ikke indlæse uden at det synkroniseres??
Men det er jo standarden hos Skat.
I øvrigt er det smader irriterende, at man laver om på selvangivelse og skatteberegning hvert evig eneste år.

Michael Hjulskov

Som Lars skriver så har jeg netop helt fra start (af adskillige kanaler) foreslået Skat at benytte AJAX og kode en simpel keep alive løsning. Det er ikke særlig svært.

Hvorfor bruger jeg overhovedet mit krudt på det her? Jeg kunne da bre være ligeglad.
Jeg synes det er sørgeligt at man ikke kan aflevere et godt forslag til myndighederne. Når man eksempelvis taler med en Skat medarbejder og kommer med et dette helt konkrete forslag som medarbejderen oven i købet er enig i, så burde medarbejderen da nedskrive det forslag og sende det op i hierarkiet. Men ak nej, man skal gå en kæmpe omvej via pressen og sætte hele verden i sving for at behandle noget så simpelt. Er det den slags robot-medarbejdere vi vil have til at arbejde ved det offentlige?

Jeg mener at alle forslag som kan føre til effektivisering og forbedring af de offentlige services, de er velkommen og der burde være forslags-kanaler som man kan bruge. Hvad med en effektiviserings-forslags-telefon-linje hvor man kan komme af med sine forslag.

Jens Peter Jensen

Jeg tror desværre, at så længe det kun er borgernes tid, det går ud over, så er Skat revnende ligeglade - det koster jo ikke dem penge, og borgerne er tilsyneladende til for myndighederne...

Michael Hjulskov

Tja det kan du sige, men så går der 3 måneder og så opdager Skat at alle hader dem og de har et ry for at være arrogante og ineffektive. Så bruger man millioner på at rette op på det dårlige ry og rygte, med en reklamekampagne som fortæller borgene at de såmænd er rigtig cool og unge og hippe derinde. ;o) Så er det ikke kun borgerens tid, der er spildt, men også borgerens skattekroner som er brugt på en unødvendig reklamekampagne.

Det går jo i ring - dårlig service/system - dårlig opfattelse hos borgeren - uh vi er nødt til at bruge penge på at fortælle borgeren at vi ikke er onde og dårlige - osv osv osv.

Vi skal ha den ring brudt - en gang for alle

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

CERT 70-489 : Developing Microsoft SharePoint Server 2013 Advanced Solutions

Hvornår: 2015-11-27 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 4950.00

CERT 70-461 Querying Microsoft SQL Server 2014

Hvornår: 2015-12-10 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

Projektleder med gennemslagskraft

Hvornår: 2015-09-22 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11400.00

Latin (deltid)

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Project kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-09-14 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5900.00