Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (26)
Emner PHP, Open source

Skal koden til københavnsk Facebook-flop lægges ud som open source?

Københavns Kommune kan godt se idéen i at åbne kildekoden til den skrottede hjemmeside kbh.dk. Men om det sker, er uvist.

Af Mikkel Meister Tirsdag, 11. januar 2011 - 11:12

Københavns Kommune vil ikke afvise, at kildekoden til hjemmesiden kbh.dk - en slags Facebook til københavnere - bliver lagt fri som open source.

Men det står heller ikke øverst på to do-listen at åbne kildekoden til den københavnske hjemmeside, der floppede med et brag og endte med at koste skatteyderne syv millioner kroner i udvikling og markedsføring.

Læs også: Nyt flop: København spildte 7 mio. på kommunal Facebook-kopi

Det fortæller kommunikationschef i økonomiforvaltningen i Københavns Kommune, Marie Scott Poulsen.

»Det er muligt, at vi går gang med det, men det står ikke øverst på dagsordenen,« siger hun til Version2.

Hjemmesiden blev udviklet i 2008 i det PHP-baserede framework Symfony, men Københavns Kommune, der ejer kildekoden, valgte at trække stikket til hjemmesiden i foråret 2009.

Kbh.dk var blevet overhalet inden om af Facebooks succes, og københavnerne havde lige så meget brug for kbh.dk som en ekstra mellemrumstast på tastaturet.

Læs også: Udvikler: Her er sandheden om københavnsk Facebook-flop til 7 mio.

Spørgsmålet melder sig nu, om koden til den skatteyderbetalte hjemmeside bør lægges ud som open source-software til fri afbenyttelse for andre udviklere? En slags plaster på såret.

Spørger man administrerende direktør i Drupal-huset Reload A/S, Rasmus Luckow-Nielsen, var det fra begyndelsen meningen, at kildekoden til kbh.dk skulle frigives som åben kildekode.

Det var i hvert fald den besked, han som den ene af to hovedudviklere på kbh.dk i 2008 modtog fra den projektansvarlige.

»Det var helt klart meningen, at koden skulle være open source fra begyndelsen. Det er jeg slet ikke i tvivl om,« siger han til Version2.

Når det endnu ikke er sket, kan det skyldes, at planen aldrig er nået langt nok op i systemet, vurderer Rasmus Luckow-Nielsen.

»Jeg ved jo ikke, hvad der er blevet snakket om internt i kommunen. Det kan være, at ambitionen aldrig er nået videre end projektlederen. Men det var altså det, jeg fik at vide dengang,« siger han.

Ifølge Marie Scott Poulsen erindrer ingen af de nuværende medarbejdere, der også var med på projektet ved begyndelsen i 2007, at det skulle have været hensigten at åbne kildekoden.

Men under alle omstændigheder skal Københavns Kommune henvende sig til netop Rasmus Luckow-Nielsen, hvis kommunen nu alligevel beslutter sig for at lægge kildekoden frem som open source.

»Al kildekoden lå i vores versionsstyringssystem på en svn-server (Subversion, red.), og det gør det stadig,« siger Rasmus Luckow-Nielsen.

Så kommunen skal have fat i dig, hvis de vil videre med open source-planerne?

»Ja, det skal de. Og det vil jeg da gerne hjælpe dem med,« siger direktøren.

Han skal dog ikke forvente et opkald fra Københavns Rådhus én af de nærmeste dage.

»Det var en politisk beslutning at etablere kbh.dk. Selvom det nok ikke vil kræve en ny politisk beslutning at frigive koden, skal det tages op til revision, om vi ønsker at investere i at gøre det,« siger Marie Scott Poulsen.

Der er allerede investeret en hel del penge i en hjemmeside, som ikke er blevet til noget, så hvorfor ikke bare frigive koden?

»Jeg kan godt se, at det kan være en god investering at lægge koden ud, så andre kan få gavn af den. Det er en god ide, men vi er ikke kommet så langt med det endnu som til at sige, at det er noget, vi vil gøre,« siger Marie Scott Poulsen.

Rasmus Luckow-Nielsen fortæller, at der kun ligger en begrænset mængde arbejde i at frigive PHP-koden.

Derimod kræver det lidt mere knofedt at rense den underliggende MySQL-database for personfølsomme oplysninger - blandt andet e-mail-adresser - fra de omkring 1.800 københavnere, der nåede at oprette en profil på kbh.dk.

Send Tweet
Udskriv

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
Microsoft Dynamics AX Technical Consultant/Developer
Udgivet 27. apr 10.39
Senior metodekonsulent med interesse for BPM og SCRUM
Udgivet 2. maj 9.59
Erfaren SAP FI/CO konsulent
Udgivet 10. okt 2011 13.19
SharePoint 2007/2010 udviklere
Udgivet 16. jun 2011 14.28

Kommentarer (26)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Mogens Ludvigsen 11. jan. 2011 - 11.29
 
God ide

Så 'får' vi borgere noget for vores penge.....

Men det var vel ikke h e l t ideen med open source, tsk, tsk

Mogens Ludvigsen, www.eneret.dk

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rasmus Kaae 11. jan. 2011 - 11.32
 
but why?

hvem gider at kigge i kode til noget der ikke rigtig kom i gang?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Morten Borg 11. jan. 2011 - 11.50
 
Re: but why?

Chancen for at ret mange vil få fornøjelse af et projekt der ikke er kommet op i omdrejninger og med noget kode der nok allerede er ved at blive "forældet" er i mine øjne ikke ret stor.

Ærgerligt at pengene er spildt, men lad være med at spilde flere bare for at være politisk korrekt.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
John Vedsegaard 11. jan. 2011 - 12.38
 
Det kan man måske slet ikke

Det ville være sjovt at se hvor meget kode man egentlig får for 7 millioner. Symfony framework, ser jo ud til at være gratis.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 11. jan. 2011 - 12.52
 
Re: Det kan man måske slet ikke

Ja, nu er der som tidligere snakket om her på siden ikke kode for 7 millioner. Budgettet til softwareudvikling og projektledelse var kun på 1,5.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Lykke 11. jan. 2011 - 12.54
 
Re: but why?

Når koden nu allerede ligger tilgængelig i SVN så bør det ikke tage mere end 10 minutter at hive koden ud og lave en zip fil - Jeg vil vove den påstand at samfundet har mere gavn af at købe en enkelt konsulenttime til dette end at vi bare lader 7 millioner kr's arbejde forsvinde i et sort hul.

Måske kan nogen få gavn af det eller lære noget fra det og så er den ene time rigtig godt givet ud.

Men det burde faktisk ikke koste noget - Jeg vil gå ud fra kommunen har fået udleveret al koden som de har købt og betalt.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Michael Lykke 11. jan. 2011 - 12.55
 
Re: Det kan man måske slet ikke

Nu skal vi ikke konkludere mere end der reelt vides. Vi kender ikke noget til budgettet - Det eneste vi ved er at Rasmus Luckow-Nielsen mener at der er brugt ca. 1.5 millioner kroner på udvikling - Men et reelt kendskab til budgetter og faktiske omkostninger har vi ikke.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Kofoed 11. jan. 2011 - 13.43
 
Al offentlig udvikling burde være OSS

Egentlig burde første krav i udbudsmateriale være:

"Al sourcekode leveres under åben licens. Der kan konkret vælges mellem disse licenser [liste over passende licenser]".

Vi betaler jo alle for det. Vi burde også kunne hive koden ud af et public VCS og se, hvad vi har betalt for.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 11. jan. 2011 - 13.44
 
Re: but why?
Men det burde faktisk ikke koste noget - Jeg vil gå ud fra kommunen har fået udleveret al koden som de har købt og betalt.

Jeg mindes heller ikke at Rasmus har sagt at det skulle koste noget (da koden jo er kommunens ejendom). Skulle man fortsætte projektet er det ret relevant at få hele SVN-historikken, og ikke bare et dump af den færdige kode, som nok er hvad kommunen har, hvis overhovedet de har koden. Skulle ikke undre mig om de aldrig har bedt om at få den udleveret :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Klemmensen 11. jan. 2011 - 14.46
 
Re: Al offentlig udvikling burde være OSS

Jeg kan ikke være mere enig!

Det bør høre til undtagelsen, at offentlige projekter undgår, at tilhørende kode bliver offentligt.

Man kan jo også risikere, at nogle projekter bliver videreført i en eller anden form for "frivillig" udvikling, når den offentlige instans, der skød projektet i gang, ikke kan garantere en fremtidig "professionel" udvikling.

Men okay! Hvem vil også gide og gå op i, hvad vi fik for pengene? Det er nu engang nemmere at brokke sig over, hvad det har kostet uden at kende indholdet! ;)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rasmus Luckow-Nielsen 11. jan. 2011 - 15.39
 
Fuldt SVN dump

Jeg har et fuldt SVN dump liggende med 1393 revisioner, og kommunen kan jo bare tage kontakt til mig hvis de vil have koden - og jeg ligger det også gerne på github ganske vederlagsfrit. Men jeg har ikke lyst/lov til at ligge det online medmindre Københavns Kommune giver lov.

Men jeg er sådan set enig i hvad Rasmus Kaae skriver, at interessen for den kode må jo være begrænset. Der er vist mere interesse for at rase over projektet ;-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 11. jan. 2011 - 16.01
 
Ja, selvfølgelig skal den offentliggøres!

Hvordan skal vi ellers nogen sinde få et reality-check på kvaliteten af offentlige IT-indkøb ?

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kenn Nielsen 11. jan. 2011 - 16.15
 
Små guldkorn

http://www.version2.dk/artikel/17537-udvikler-her-er-sandheden-om-koeben...

- vi fik nemlig lavet en rigtig fed intelligent event-kalender, og jeg synes at det kunne blive til vores killer-feature.

Der kan da være 'ting' som 'nogen' senere kunne bruge helt eller delvist.

Hvis det lægges ud som open source, og licensen tillader genbrug, fik en eller anden måske lyst eller inspiration til at lave noget som mange af os kunne have gavn/fornøjelse af.

At afskære samfundet fra den mulige gevinst, udelukkende af politiske årsager, eller "fordi vi nu har lagt det i graven, og tiderne er anderledes" osv osv. vil da være torskedumt.

K

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Pedersen 11. jan. 2011 - 16.20
 
Re: Ja, selvfølgelig skal den offentliggøres!

Jeg tænkte fuldstændig samme tanke!

Jeg er flintrende ligeglad med om det kan bruges, jeg vil bare se om de overhovedet kan lave deres ting ordentligt!

  • Og come on... Hvis jeg stod med en bunke kode som jeg ikke havde noget som helst at bruge til, og folket gerne så den frigivet så ville jeg da gøre det... Ved mindre jeg ikke tør lade dem se mine hacks og beskidte tricks...
  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 11. jan. 2011 - 16.39
 
Re: Ja, selvfølgelig skal den offentliggøres!
Ved mindre jeg ikke tør lade dem se mine hacks og beskidte tricks…

Nu er det jo ikke udvikleren der ikke umiddelbart vil offentliggøre den, men kommunen.

Og det nok primært af den årsag at ingen i forvaltningen ønkser at træffe en beslutning om noget som helst man kan hænges op på bagefter.

Nej, det handler nok nærmere om bureaukrati. At offentlige instanser i Danmark frigiver open source produkter er jo nærmest uden sidestykke, og kræver sikkert at en hær af jurister skal skrive et bjerg af rapporter, før alle i beslutningsprocessen føler sig helt trygge i at et sådant tiltag aldrig vil kunne belaste deres vej opad i systemet.

Bureaukrati handler jo som bekendt sjældent om hvad der er godt for samfundet, nærmere om hvad der er godt for systemet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Reinholt 11. jan. 2011 - 17.24
 
Re: Ja, selvfølgelig skal den offentliggøres!

Hvad nu, hvis konsulentfirmat, som udvikler, har udviklet egne kode snippets eller ligefrem frameworks? Ønsker de at frigive dette som open source?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mikkel Høghs billede
Mikkel Høgh 11. jan. 2011 - 18.24
 
Re: Ja, selvfølgelig skal den offentliggøres!
Hvad nu, hvis konsulentfirmat, som udvikler, har udviklet egne kode snippets eller ligefrem frameworks? Ønsker de at frigive dette som open source?

Hvis du læser ovenfor, så fremgår det at det er udviklet på PHP-frameworket Symfony og at udvikleren gerne vil frigive koden, såfremt Københavns Kommune giver tilladelse dertil.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 11. jan. 2011 - 18.53
 
Re: Ja, selvfølgelig skal den offentliggøres!

Hej Mikkel,

Nej, det handler nok nærmere om bureaukrati. At offentlige instanser i Danmark frigiver open source produkter er jo nærmest uden sidestykke

Du kender til SoftwareBørsen - ikke?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Ole Belhage 11. jan. 2011 - 18.53
 
Hvad er url til NemID's SVN

Fordi det burde vi i det minste have adgang til ?!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Ole Belhage 11. jan. 2011 - 19.13
 
Eller endnu bedre

Fra ingeniør militærklaphattenes side:
http://ing.dk/artikel/115458-danske-soldater-faar-elektronisk-kampsystem...

Dette er rigtigt vedkommende socialt software ;)

Tryk selv på knappen

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 11. jan. 2011 - 19.44
 
Re: Ja, selvfølgelig skal den offentliggøres!

Hej Lasse,

Hvad nu, hvis konsulentfirmat, som udvikler, har udviklet egne kode snippets eller ligefrem frameworks? Ønsker de at frigive dette som open source?

Jeg har faktisk aldrig oplevet andet end at kunden har fået overdraget/delt ophavsret til al software, der leveres fra os i CIBER, så hvis kunden ønskede at frigive den, så var der reelt ikke meget, som vi kunne gøre.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 11. jan. 2011 - 19.49
 
Re: Al offentlig udvikling burde være OSS

Hej Thomas,

Jeg kan ikke være mere enig! Det bør høre til undtagelsen, at offentlige projekter undgår, at tilhørende kode bliver offentligt.

Det kunne faktisk være interessant at høre OSLs udlægning af dette. De må jo have et generelt billede af, hvordan offentlige kunder normalt forholder sig til at frigive al den kode, som de får leveret.

Jeg kan også se, at Magenta (OSLs formands firma) har leveret bla. en Alfresco-installation til Lyngby-Taarbæk kommune - gad vide om de sammen med Jens Kjellerup har valgt at lægge kildekoden til den online?

Version2: kunne I ikke gribe knoglen og ringe til OSL og høre dem ad, hvordan deres medlemmer normalt opfatter at forespørgsler om frigivelse af kildekode modtages i det offentlige?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Klemmensen 11. jan. 2011 - 21.46
 
Re: Al offentlig udvikling burde være OSS

Hej Jesper

Ja, det kunne da være interessant nok at høre!

Nu mener jeg ikke, at det er leverandørens ansvar, om kunden vælger at frigive kildekoden som open source! Men som leverandør kan man sagtens rådgive kunden om mulighederne!

Om Lyngby-Taarbæk kommune vælger at frigive kode, synes jeg så er lidt ligegyldigt i den her sammenhæng, de agere vel sagtens ud fra dagens normer og de umiddelbare økonomiske rammer for projektet.

Personligt håber jeg på en holdningsændring generelt set. Det gælder både hos leverandører og offentlige kunder.
Hvis man kigger på mulighederne ved at frigive kildekode, og leverandører og kunder samtidigt forstår at udnytte det, så håber og tror jeg (selv om det kan virke naivt!) at vi kan få tilført mere kvalitet til projekterne over tid og samtidigt få frigivet noget af den tid, som i dag bliver brugt på at lave den samme kode igen og igen!

Og jeg er klar over, at det på kort sigt kan betyde en øget for projekterne! Koden ligger sig jo ikke selv ud på softwarebørsen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 11. jan. 2011 - 22.03
 
Re: Al offentlig udvikling burde være OSS

Hej Thomas,

Nu mener jeg ikke, at det er leverandørens ansvar, om kunden vælger at frigive kildekoden som open source! Men som leverandør kan man sagtens rådgive kunden om mulighederne!

Jeg er helt enig. Jeg har personligt rådgivet/foreslået hver eneste offentlig kunde jeg har arbejdet for/ved at lægge den software vi leverer til dem ud som OSS. Men til dato har ikke en eneste valgt at gøre det. Det har ganske enkelt ikke været noget de har valgt at bruge tid på at overveje i en hverdag med nedskæringer etc.

Om Lyngby-Taarbæk kommune vælger at frigive kode, synes jeg så er lidt ligegyldigt i den her sammenhæng, de agere vel sagtens ud fra dagens normer og de umiddelbare økonomiske rammer for projektet.

Nu var LKT blot et eksempel, men LKT har jo længe været langt fremme i skoen med anvendelse af OSS generelt og har prist mulighederne ved dette. Derfor ville jeg forvente (eller rettere: håbe på), at de selv har sat handling bag ordene og lagt den software de får leveret tilgængelig for alle. Som andre har påpeget, så koster det ikke mange bas-ører at lave en svn -update og bagefter zippe skidtet og uploade det til en hjemmeside.

:o)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Klemmensen 12. jan. 2011 - 01.41
 
Re: Al offentlig udvikling burde være OSS

Hej Jesper

Nu var LKT blot et eksempel, men LKT har jo længe været langt fremme i skoen med anvendelse af OSS generelt og har prist mulighederne ved dette. Derfor ville jeg forvente (eller rettere: håbe på), at de selv har sat handling bag ordene og lagt den software de får leveret tilgængelig for alle.

Jeg er helt enig med dig! Jeg mener bare ikke, det er min opgave at udvælge en enkelt kommune eller lignende, og så påstå at de skulle være mere forpligtede til at frigive kildekode end andre!

Og jeg ved personligt, hvad angår open source, at det er nemmere at nyde end at yde! Så jeg vil ikke begynde at kaste med sten.

Som andre har påpeget, så koster det ikke mange bas-ører at lave en svn -update og bagefter zippe skidtet og uploade det til en hjemmeside.

Hvis det ikke kræver andet, så lyder det jo nemt og billigt! Nogle projekter vil måske skulle bruge lidt mere tid på det.
Og jeg er overbevist om, at det vil være en smal sag at frigive kildekode, hvis det er tænkt ind i projektet fra starten.

Vi kan helt sikkert blive enige om, at der findes nok institutioner i det offentlige, som burde have eller få motivationen til at frigive kildekoden som open source, og at der ikke i dag ikke findes mange teknisk barriere for handlingen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Claus Junker Jørgensens billede
Claus Junker 12. jan. 2011 - 02.08
 
Re: Al offentlig udvikling burde være OSS
Egentlig burde første krav i udbudsmateriale være:

http://www.itst.dk/it-arkitektur-og-standarder/it-styring/standardkontra...

Det er faktisk en del af standardkontrakten der bruges til udbudsmateriale at kunden opnår de fulde licensrettigheder.

Det er bare utrolig få (læs: ingen) at de offentlige instanser som vælger at gøre koden tilgængelig som Open Source bagefter, selvom det er et explicit krav at det er en mulighed.

Måske har det noget at gøre med at man ikke ønsker at bruge unødvendige resourcer på det.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Microsoft-dansker gør C#-udviklere klogere med nyt kodeværktøj

Udgivet 23. maj 16.03Opdateret 24. maj 16.08

Rygte: Microsoft lancerer Office til iOS i november

Udgivet 24. maj 15.33Opdateret 24. maj 15.33

Yahoos nye browser får uheldig start - lækker eget sikkerhedscertifikat

Udgivet 24. maj 14.52Opdateret 24. maj 14.53

Danske internetudbydere nægter at blokere 12 pokersites

Udgivet 24. maj 13.58Opdateret 24. maj 13.58

Dokumentation: Her er Spillemyndighedens krav - og 12 ulovlige pokersider

Udgivet 24. maj 13.58Opdateret 24. maj 15.49

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Om eBinder

eBinder ApS

Kick-start your master data management initiative

Affecto Denmark

Affecto Data Quality Assessment: Er din indsigt og beslutning baseret på validt data?

Affecto Denmark

Framework til datamigrering i SAP miljøer - spar op til 50% på dine Data Migration udgifter

Affecto Denmark

Få et Data Warehouse (DW) review hos Affecto

Affecto Denmark
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

HP satser på open source i skyen

HP

Konica Minoltas stand på drupa 2012 slog besøgsrekord

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Komplex it er blevet Brocade Premier Partner

Komplex IT

Øg din effektivitet og produktivitet med bizhub C654/C754

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Brugerfjendtlige it-løsninger gør brugerne til en sikkerhedstrussel

Projectplace

Seneste debat

  1. Dokumentation: Her er Spillemyndighedens krav - og 12 ulovlige pokersider

    5 comments.
    Last update 6 minutter 19 sekunder
    Skrevet af Ebbe Hansen
  2. Kynisk it-guru: »Internettet er basalt set noget lort«

    8 comments.
    Last update 29 minutter 32 sekunder
    Skrevet af Jørgen Abelsen
  3. DanID: Du kan sagtens bruge NemID på MacOS X 10.5

    30 comments.
    Last update 48 minutter 18 sekunder
    Skrevet af Jimmy Christiansen
  4. Microsoft-dansker gør C#-udviklere klogere med nyt kodeværktøj

    2 comments.
    Last update 1 time 11 minutter
    Skrevet af Torben Mogensen
  5. GOTO - programming with the stars (F#)

    10 comments.
    Last update 1 time 19 minutter
    Skrevet af Henrik Schmidt
  6. Danske internetudbydere nægter at blokere 12 pokersites

    6 comments.
    Last update 1 time 40 minutter
    Skrevet af Peter Brodersen
  7. Meego-afløseren Tizen klar til at tage kampen op med Android

    12 comments.
    Last update 3 timer 15 minutter
    Skrevet af Jacob Sparre Andersen
  8. Oracle tabte, vandt Google Java ?

    16 comments.
    Last update 3 timer 33 minutter
    Skrevet af Poul-Henning Kamp

Mere debat »

It-virksomheder

Ciklum
|
Incube
|
Visma
|
IT Company
|
Devoteam
|
Webdanmark.Com
|
4C Management Consulting
|
Liga Distribution
|
Ubivox
|
Praktisk IT
|
Black Box
|
Twins Consulting
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Download Windows 8
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Mountain Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300