Sådan fik TV 2 nyt intranet med Sharepoint 2010

It-udfordringen: Intranettet hos TV 2 var efterhånden så gammelt, at det ikke blev brugt. Det skal et nyt Sharepoint-intranet, som blev udviklet agilt, nu råde bod på.

Mens TV2’s digitale univers udadtil løbende blev opdateret og fik nyt, frisk design, stod intranettet stille i årevis.

Nu har tv-stationens medarbejdere fået et nyt univers at boltre sig i, der ikke bringer mindelser om TV2’s første hjemmesidedesign.

Her fortæller Peter Hecter, direktør for teknologi og services hos leverandøren Dis-play, om projektet.

Hvad gik projektet ud på?

»TV 2 har haft et intranet, som stort set har levet, siden TV 2 første hjemmeside gik i luften i sin tid. Det havde et design og en informationsarkitektur, der afspejlede den måde, som TV 2 fungerede på, da intranettet blev skabt. Grafisk var det ligesom den første hjemmeside, som TV 2 havde. Det betød, at mange slet ikke brugte intranettet længere. Indholdet var forældet og folk var ligeglade med det.«

»Vi gik ud og lavede et afklaringsforløb, hvor vi interviewede folk fra de forskellige afdelinger og hørte, hvad de ville lægge vægt på og hvad de selv ville bidrage med. Ud fra det kunne vi se, hvad der skulle prioriteres op, hvad der skulle være tvungne informationer, og hvad der skulle være frivilligt at modtage, baseret på abonnementer.

»Ud af afklaringsforløbet kom også forslag til design, som skulle harmonere med TV 2’s øvrige designs, og det blev skabt sammen med TV 2’s designfolk.«

»Den tekniske implementering kørte vi som et agilt forløb. Vi havde et scrum-forløb med et antal sprints, og har så kørt derudaf. Det har været med til at gøre, at vi sammen med kunden holder fingeren på pulsen, og at eventuelle misforståelser undervejs kan blive rettet. Vi bliver ofte klogere på, hvad kunden vil undervejs, og kunden bliver også tit klogere på, hvad de selv ved. Især når de undervejs ser mulighederne.«

»Sådan et forløb kræver, at modenheden hos TV2 som medspiller er meget høj. De skal være gode til at tage nogle hurtige beslutninger. Men forløbet var rigtig godt, og mindst 50 procent af projektets succes skyldes, at modenheden hos TV2 var meget høj.«

Hvad var målet med projektet?

»Det var at give TV2’s medarbejdere et intranet, som i højere grad afspejler deres arbejde i dag, og give dem mulighed for at tilgå det udefra og mobilt. Der skulle også i højere grad være mulighed for personalisering af indhold. Målet var også at få et nyt ’look and feel’. TV2 skal føles lige så lækkert på indersiden, som TV2 gør på ydersiden med deres website. Det oplever vi generelt et fokus på i øjeblikket hos mange firmaer.«

Hvordan var tidsplanen og bemandingen i projektet?

»Vi var i alt syv-otte fra Dis-play i alt. Jeg var projektejer og kommerciel ansvarlig, og så havde vi en projektleder, en informationsarkitekt, en designer og en række udviklere.«

»Oprindeligt skulle vi have været gået i luften den 1. september, men afklaringsforløbet trak en smule ud, så vi har haft et forløb på samlet 7 måneder og gik i luften 1. december. Det måtte ikke være senere, for erfaringsmæssigt er det dårligt at lancere i en travl måned som december.«

Hvilken teknologi indgår i projektet?

*Det er rent Sharepoint 2010. Vi har nogle egne tilpasninger, som vi bruger, men ellers er det rent ud af boksen. Vi har stået for implementation op imod den infrastruktur, der nu er, så der bruger vi selvfølgelig også Windows Active Directory.«

Hvilke udfordringer eller problemer er I stødt på undervejs?

»Den største udfordring har været at være skarp på funktionaliteten. Man skal hele tiden have overblik over, hvad der kommer ud af Sharepoint som standard og så ikke bevæge sig for langt væk fra det og ud af en tangent.«

»Det er også vigtigt at styre hvert sprint effektivt, så den tid, som er sat af til et sprint, bliver fastholdt. Så må det, som mangler, bæres over til næste sprint. Rent teknisk har der ikke været nogen udfordringer overhovedet. Så det har handlet om at styre projektet effektivt.«

Hvilke gode råd kan I give videre?

»Jeg vil kraftigt anbefale, at man laver de kontekstuelle interviews, altså at man virkelig spørger de forskellige brugere, hvad de gerne vil have. Hvor meget interaktion, skal der for eksempel være?«

»Når man åbner op for blogs, debat og likes, skal der også være nogen i den anden ende, der kan tage bolden. Lad være med at slå et for stort brød op, der er mega-ambitiøst, men hvor der ikke er nogen redaktører til at få det til at virke. Man skal size det efter forholdene og resurserne.«

Følg forløbet

Kommentarer (2)

Jesper Nyrup

Ja meget flot men hvor meget har noget så trivielt som et intranet kostet TV2?
Sharepoint er i min mening ikke særlig meget value for money.
Efter at have bidraget til udviklingen af flere løsninger i både Sharepoint 2007 og 2010 er min holdning at SP er en klods om benet og alt for dyr for de fordele den muligvis har.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Manuskriptudvikling (deltid)

Hvornår: Hvor: Fyn Pris: kr. Efter aftale

Den balancerede kundeservicemedarbejder

Hvornår: Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. Efter aftale

DS 49001/ISO 26000 CSR - kom godt i gang

Hvornår: 2015-11-25 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 1650.00

Praktisk legepladssikkerhed kursus

Hvornår: 2015-09-29 Hvor: Fyn Pris: kr. 6500.00

Personcertificering efter DS/INSTA 800, videnniveau 4

Hvornår: 2015-10-26 Hvor: Fyn Pris: kr. 19000.00