Se her Microsoft: Sådan sparer Berlingske millioner med Google

Skiftet til Google Apps betyder besparelser på både licenser, service og drift. Dermed sparer den økonomisk trængte koncern millioner på it-budgettet.

Når de 2.800 medarbejdere i Berlingske Media inden for nogle måneder vinker farvel til Microsoft Office og Exchange, vil det betyde en besparelse på millioner af kroner. Det fortæller it-direktør Torben Lundberg, der ikke kan give et mere præcist beløb.

»Besparelsen ligger mange steder, så det er svært lige at gøre op. Før har vi både betalt for softwaren up front, både for Microsoft Office og for Exchange- og Outlook-licenser. Derefter betaler man for en serviceaftale, som dækker vedligeholdelse og giver ret til opgradering. Det er ret kompliceret, og derfor er det svært at sige, hvad det koster pr. bruger,« lyder det fra it-direktøren.

Modsat koster hele pakken fra Google 375 kroner pr. bruger om året, alt inklusive. Og fordi softwaren kører på Googles servere, sparer Berlingske også en hel del penge på installation af software, drift af Exchange-miljø og support til brugerne.

For eksempel glæder Torben Lundberg sig til ikke at høre mere om problemer med fyldte indbokse. Fremover kan hver bruger nemlig bruge 25 gigabyte hver, mens grænsen i dag er 250 megabyte.

»Det får vi ros for af brugerne, og vi får langt mindre bøvl. Det er et tilbagevendende problem, at folk mangler plads til deres e-mails og skal have hjælp til arkivering,« forklarer han.

Andre fordele er en højere garanteret oppetid på e-mail, og så er det også en stor fordel for et hus som Berlingske Media, at medarbejderne kan logge på kontorpakken overalt i verden og få samme muligheder, som hvis de sad på kontoret.

Modtagelsen blandt medarbejderne har foreløbigt også kun været god, siden de fik besked onsdag eftermiddag, fortæller it-direktøren.

»Jeg har fået 50-100 mails om skiftet, og de har kun været positive. Folk synes, at det er modigt, at vi gør det, og mange af dem, der skriver, bruger selv Gmail og Googles programmer privat og glæder sig til skiftet,« siger han.

Men selvom Google Apps skulle blive en succes hos Berlingske, er det ikke ensbetydende med et farvel til Microsoft for evigt.

»Nogle gange er man nødt til at lave noget fundamentalt om for at høste de største gevinster. Nu prøver vi det i foreløbigt et år, men måske vi skifter til noget andet i fremtiden. Vi tager det, der er bedst, på et givent tidspunkt. Der er ingen religion i det her for os,« siger Torben Lundberg.

Han forventer, at Microsoft snart kommer på banen med en løsning, der kan det samme.

»Det er jo ikke rocket science med dagens teknologi. Men det handler mere om, at der er mange penge på spil i denne branche. Vi har en hel industri, som er specialiseret i at sælge Office-licenser og installere softwaren. Så vi rusker godt og grundigt op i det, og jeg er helt sikker på, at der kommer en bølge af virksomheder, som vil gøre det samme som os,« siger it-direktøren.

Kommentarer (24)

Anonym (ikke efterprøvet)

Held og lykke til Berlingske media, det skal blive spændende at følge !

Forøvrigt sjovt at Computerworld ikke kommenterer på nyheden men istedet har en overskrift der hedder:

Microsoft slår Google på gratis net-storage

:-)

Peter Nielsen

at se SLA'en der dækker tilgængeligheden, og specielt på reaktionstid ved SLA-breach.
Jeg kan ikke forestille mig et moderne mediehus uden adgang til sit data.
For slet ikke at tænke på de mulige konsekvenser a la "kina hack'et mod Google".
Men ellers lyder det rigtig spændende - jeg ser frem til de opfølgende artikler om "projektet"

Anonym (ikke efterprøvet)

Det er en fornyelse, der virkelig vil noget. Google er ved at erobre en placering som kan blive afgørende for udviklingen
a) SLA er bedre end noget en civil organisation har råd til.
b) De cases Google har præsenteret viser at skiftet og flytning kan foretages af brugerne selv og dermed at den tunge support under flytningen er væk! Hvem er konsulenthuset på skiftet - for der skal udvikles specifik kode.
c) Nu skal Microsoft virkelig tænke i en ny forretningsmodel

Martin Nielsen

En rigtig beslutning af Berlingske for at sikre den laveste omkostnings struktur i fremtiden med Open Office, Gmail og sikkert også værktøjerne i Google Docs fra Google Apps pakken, der sikkert følger med i den samme bruger betaling.
En klar fordel ved Gmail er, at alle medarbejdere kan tjekke deres mails runft omkring i verden sålænge de har en netforbindelse, hvilket må siges at være ganske relevant for en stor medie virksomhed.

Herunder skiftede de mig bekendt også til open source programmet Drupal på webben til fordel for en hovedløs dyr licens i 2009.

Så de store mastodonter (Microsoft, Oracle m.m.) skal til at kigge godt og grundigt på, om deres kunder faktisk får den værdi for pengene i forhold til de næsten gratis alternativ der bl.a. findes i skyen i dag.

Michael Redlich

Der er mange flere penge end licensen at spare.

"Og fordi softwaren kører på Googles servere, sparer Berlingske også en hel del penge på installation af software, drift af Exchange-miljø og support
Support
"

Lasse Reinholt

375 kr / år bliver trods alt 3.750 kr på 10 år. Men hvis et firma vil fortsætte med Office og har:

1) Mængderabat til 2.800 medarbejdere
2) Ikke behøver en fuld Office men kun en opgradering

Hvad koster det så? Artiklen siger, der spares millioner (flertal), altså mindst 2.000.000 kr, eller 714 kr / medarbejder, hvilket er 2 års Google Docs abonnement. Men er det om året? Eller på 10 år?

Version2-artiklen efterlader mig mere forvirret end oplyst :-p

martin nielsen

Som manden selv siger har de jo betalt alle deres licenser upfront. Det eneste de bruger penge på er service aftalen, så jeg forstår ikke hvor den enorme millionbesparelse lige pludselig kommer fra.

Givetvis sparer man en person eller to ud af enhver IT-afdeling samt den forfærdelige mængde strøm et 2800-bruger setup koster, men samtidig kan de ikke gøre noget overhovedet når Gmail lægger sig om på skjoldet næste gang. Det er fuldstændig op til Google at få ordnet problemerne.

Resten af punkterne er jo rent til grin. Hvis man kun tilbyder sine brugere - i en medie virksomhed! - 250MB mailboxes, så er man jo helt selv ude om at de er utilfredse.

At de kan bruge deres kontorpakke rundt om i verden, fuldstændig som hvis de var på kontoret, ja goddag, den slags teknologi er jo ikke opfundet endnu. VPN? DirectAccess? En bærbar computer med en Officepakke på?

Hvis man tror der er fantastiske mængder penge at spare på at skifte væk fra Microsoft, så skal man altså alligevel lige vende tilbage til virkeligheden.

De rigtige penge at spare ligger i at afskedige de IT-folk der ikke forstår at implementere Microsofts produkter ordenligt.

Peter Frandsen

Lasse, du kan jo selv prøve et regneeksempel med mail alene (http://www.google.com/apps/intl/da/business/messaging_value.html) - beregningen laves over 3 år - du kan jo så argumentere for hvorfor tallene ikke passer for de virksomheder du kender til.

Og som jeg skrev til dig i en anden tråd:

Gæt lige på hvad det koster at drifte MS Office/exchange i 10 år - derudover så er det nok ikke realistisk at du klarer dig med Office 2010 indtil 2020 - du skal nok gennem minimum 3 opdateringer, så glem ikke det i dit regnestykke.

Det interessante er vel at der er rigtigt mange firmaer der har regnet på omkostningerne og fundet at de kan spare rigtigt mange penge. De får så et mail system der (efter min mening - bruger begge) er væsentligt bedre og en "kontor pakke" der er fuldt ud opfylder behovene.

  • Man kan også bare bruge OpenOffice.org som kontorpakke - her koster licens og opgraderinger 0 kr - og medarbejderne er ligeså effektive som hvis de bruger MS Office (se bl.a. nyeste undersøgelse fra Devoteam).

Mvh

Peter Frandsen

Gert Agerholm

At de kan bruge deres kontorpakke rundt om i verden, fuldstændig som hvis de var på kontoret, ja goddag, den slags teknologi er jo ikke opfundet endnu

Øh, mener du i en MS verden sammenkædet med MS Office? Så har du ret, men har du aldrig prøvet Google Apps? Det er helt gratis. Her er eneste adgangsbetingelse en browser og internet adgang, så har jeg adgang til alle mine ting under Google Apps. Det at teknologien ikke findes? Tja..... Og det helt uden VPN og Officepakke på maskinen, den skal ikke en gang køre Windows, OS X eller Linux fungerer fint. Lige nu kigger jeg rundt i mine dokumenter via min iPod. Fungerer fint.

Martin Kofoed

Det kunne være rart at høre lidt om, hvad hhv. Google Docs og OpenOffice skal benyttes til (hvorfor overhovedet satse på dem begge?), og hvordan de i givet fald skal integreres?

Martin Nielsen

OpenOffice ligger som 'Office' pakke på desktoppen og Googles pakke fungere som web baserede applikationer. Begge kan tolke så godt som alle fil typer og senest bliver det snart også mulig, at glemme alle fil typer på Google tilslige med 1 Gb på webben. Herunder kommer muligheden for at kommunikere med Google Apps (kalender m.m.) fra de fleste nyere mobiler og bruge docs funktionerne samt Gmail, så en laptop og stationær er ikke nødvendigvis eneste mulighed.

Jesper Lund

Hvordan vil Berlingske sikre journalisternes kildebeskyttelse når de ikke længere har kontrol over deres egne mailservere?

Næste gang der er en whistleblower sag som Frank Grevil sagen for nogle år siden, behøver den danske stat ikke bruge kræfter på dommerkendelser om at journalisterne skal oplyse kilden (dommerkendelser som de forhåbentlig aldrig vil kunne få). Nej, nu kan FET/PET blot ringe til vennerne i CIA/NSA, som via Patriot Act eller "war on terror" hiver de ønskede data ud af Google.

Der kunne også være andre journalistiske kilder som ikke brød sig om at levere oplysninger til Google's gigantiske profileringsmaskine.

Hvis Berlingske journalisterne skal til at oprette anonyme email adresser hos Hushmail, Lavabit o.lign. for at udføre deres arbejde, kan besparelsen ved at outsource mailserveren hurtigt gå tabt i den tid som skal bruges på at konsolidere forskellige mailboxe (den opgave kan af gode grunde ikke overlades til Google).

Niels Didriksen

Der kunne også være andre journalistiske kilder som ikke brød sig om at levere oplysninger til Google's gigantiske profileringsmaskine.

Google tjener penge ved enten at give dig et gratis produkt og samtidigt profilere dig og sælge denne information. Ellers tjener de penge ved at du betaler for produktet og slipper for at blive profileret og solgt til markedsførings-folket.
Er du ligeglad, snup den gratis. Er du ikke, betal med dine penge istedet for din information. Smart ikke? Endda for alle parter.

Mikkel Mortensen

Resten af punkterne er jo rent til grin. Hvis man kun tilbyder sine brugere - i en medie virksomhed! - 250MB mailboxes, så er man jo helt selv ude om at de er utilfredse.

Så skulle du bare vide hvor "meget" plads man som standard får i DR (som forresten kører deres e-mail på Exchange).

Niels Didriksen

Så skulle du bare vide hvor "meget" plads man som standard får i DR (som forresten kører deres e-mail på Exchange).

Det er der nok en grund til. Med mindre der er sket en revolution på området de sidste par år, så var det min opfattelse at Exchange kræver ret voldsomme ressourcer. Jeg ville ihvertfald sove MEGET dårligt hvis jeg var ansvarlig for 2800 mailboxe på 50GB i Exchange... Selv vil 25% udnyttelse.

Niels Dybdahl

Fra artiklen:

Han forventer, at Microsoft snart kommer på banen med en løsning, der kan det samme.

Det drejer sig altså ikke kun om besparelser. Funktionalitet som MS Office mangler, men som Google apps har (muligvis er der forbedringer i de nyeste MS Office versioner, men dem kender jeg ikke):

  • Kan anvendes på PCere uden at skulle installere speciel software.
  • Flere kan rette i samme dokument samtidigt
  • Nemt at vise mange kalendre samtidigt (også kalendere fra andre systemer)
  • Viser emails der hører til samme tråd sammen
  • Dokumenter kan direkte vises som websider og embeddes i andre websider med automatisk opdatering af websiden.
  • Meget plads i mailboxen
  • Hurtig søgning i emails
  • Indbygget PDF-generering
Rasmus Foged

Først og fremmest må jeg sande og sige at det jo er en fantastisk nyhed for SaaS leverandørerne og en endelig konfirmering af SaaS som produkt og leverance model.

Men som mange af ovenstående har skrevet er Google og prissætningen måske ikke kun det vigtigste. At Berlinske kan bestemme hvor de vil have deres data hosted er jo Berlinskes beslutning - modigt, ja!! Dog skal man huske at e-mai kommunikation er to-vejs, hvilket vil sige at virksomheder, kunder og offentlige virksomheder der måske har taget stilling til om DE ønsker - eller ej - at blive indekseret og "valideret" af de algoritmer Google helt sikkert bruger på kommunikationen, ikke har nogen mulighed for at vælge dette til/fra i deres kommunikation med Berlinske organisationen. Dermed sagt; Google er en amerikanst organisation - driftet fra USA - (ligesom Microsoft' BPOS model) og dermed underlagt US government og terror lovgivning. Dvs. fuld agtindsigt i kommunikation og indhold af data.

Bekymrende. Sender du fortrolige data til Berlinske skulle du måske overveje PGP.

René Olskjær Nielsen

Når nu direktøren for Berlingske, efter en lang arbejdsdag, falder i søvn oven på deleteknappen, og får brug for alle sine forreningskritiske emails - hvor ringer han så hen?

René Olskjær Nielsen

Når nu direktøren for Berlingske, efter en lang arbejdsdag, falder i søvn oven på deleteknappen, og får brug for alle sine forreningskritiske emails - hvor ringer han så hen?

René Olskjær Nielsen

Når nu direktøren for Berlingske, efter en lang arbejdsdag, falder i søvn oven på deleteknappen, og får brug for alle sine forreningskritiske emails - hvor ringer han så hen?

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

MCP 20415 kursus: Implementing a Desktop Infrastructure

Hvornår: 2015-09-28 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 18750.00

Maskindirektivet EN 60204-1 (el)

Hvornår: 2015-12-09 Hvor: Efter aftale Pris: kr. 3180.00

Diplom i bioteknologi, procesteknologi og kemi

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

MTA 40365: Windows Server Administration Fundamentals

Hvornår: 2015-09-08 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11250.00

Administering Microsoft Dynamics CRM 2011

Hvornår: 2015-10-01 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 7800.00