Sådan gemmer Det Kongelige Bibliotek alle danske computerspil

Siden 1998 har Det Kongelige Bibliotek gemt computerspil på fysiske medier. Men i dag er opgaven en helt anden, med video-dokumentation af store onlinespil og emulering af hardware, inden den forsvinder.

Når dine tiptiptipoldebørn om 200 år gerne vil se, hvordan man i begyndelsen af det 21. århundrede hyggede sig med spil på Xbox-konsoller eller i online-miljøer, skal de kunne det - selvom hardwaren og internettet på det tidspunkt har udviklet sig til noget helt andet end i dag.

Men det er lettere sagt end gjort, så hos Det Kongelige Bibliotek, der har til opgave at gemme danske computerspil for eftertiden, arbejder man med mange forskellige planer for at løse den opgave.

»Vores indsats med digital bevaring handler om, hvad man gør, når man ikke længere har de devices, som spillene er udviklet til. I dag kan man stadig komme ind og få det fysiske medie og adgang til en computer, hvor man så kan prøve de fleste computerspil på det originale fysiske medie, men vi ved jo, at der på et tidspunkt ikke vil være samme hardware, fordi den er forældet,« siger Birgit Henriksen, leder af bibliotekets afdeling for digital bevaring, til Version2.

Siden loven om pligtaflevering blev ændret i 1998, har alle producenter af computerspil skullet aflevere et eksemplar af hvert spil til Det Kongelige Bibliotek. Biblioteket har derfor over 1.500 spil stående i arkiverne på fysiske medier.

Det kræver i sig selv noget arbejde at undgå, at et spil er gået tabt, fordi mediet har taget skade. Her kopierer biblioteket løbende over til nye medier.

»Vores normale værktøj kan ikke så godt håndtere, når der er kopibeskyttelse, så der bruger vi programmet Clone-CD, som er bedre til det. Så laver vi et image af disken, sammenligner den fil for fil med originalen, og så installerer vi spillet og tester det, så vi ved, at det virker,« forklarer it-konsulent hos Det Kongelige Bibliotek Claus Jensen.

Men i dag er computerspil meget andet end fysiske medier, der lægges i cd-drevet på konsollen eller pc’en. Derfor henter Det Kongelige Bibliotek også spil på nettet ned, som en del af arbejdet med at gemme den danske del af internettet.

Her er de meget populære MMORPG - massively multiplayer online role-playing games - den største udfordring.

»Dem kan vi ikke bare hente ned, så dem må vi dokumentere på anden måde. Da Lego Universe for eksempel blev lukket sidste år, brugte vi de sidste dage, det var online, på at tage video-capture, i samarbejde med et spilmuseum i USA. Vi var rundt mange steder i spillet for at kunne give en fornemmelse af, hvordan det virkede,« fortæller Birgit Henriksen.

Video af almindelige offline-spil er også en del af samlingen, som en hjælp til at emulere spillene på andre tekniske platforme end de originale, når hardwaren er forsvundet.

»Når du emulerer, mister du altid noget, så der er brug for alt det materiale, der er, som kan vise, hvordan det præcist skal se ud. Vi gemmer for eksempel video-trailers og walkthroughs, og det er en god støtte,« siger Birgit Henriksen.

Finten er også, at spillene skal kunne genskabes om mange år, hvor der ikke længere er folk tilbage i live, som kan huske det fra deres barndom. På det tidspunkt vil de indsamlede digitale materialer være den eneste hjælp til, hvordan spillet faktisk skal se ud, og hvordan det skal spilles.

At finde gode emulatorer til de forskellige tekniske platforme er også en opgave i sig selv, og her bruger biblioteket i høj grad det nye partnerskab med andre europæiske organisationer, som gemmer computerspil for eftertiden. Nogle af dem laver faktisk ikke andet, for eksempel Computerspilsmuseet i Berlin.

»Vi udvikler ikke selv emulatorer, men vi stimulerer interessen hos forskningsinstitutioner og peger på, hvad vi mangler. På den måde har vi haft et tæt samarbejde med tyske forskere,« siger Birgit Henriksen.

I det hele taget er det europæiske partnerskab EFGAMP guld værd for Det Kongelige Bibliotek, i takt med at opgaven vokser og bliver mere kompleks.

»At bevare computerspil er en mangestrenget indsats, hvor vi skal have mange forskellige projekter i gang. Det er en stor opgave at bære det videre til efterfølgende generationer,« siger Birgit Henriksen.

Ud over spil, der kan spilles på nettet, samler Det Kongelige Bibliotek nu også danske spil til Android og iOS ind. Generelt er kravet, at et spil skal være danskudviklet eller have dansk indhold, før det ryger ned i samlingen. Dermed er både internationale succeser som Hitman-serien og simple børnespil gemt på hylderne.

Kommentarer (13)

Thue Kristensen

Hvorfor ikke gemme kilde-koden? Er det fordi DKB ikke har prøvet at få fat i kildekoden, eller fordi de har prøvet, men ikke har kunnet få fat i dem

Med kildekoden har man jo væsentligt bedre muligheder for at emulere og/eller porte spillet til ny hardware i fremtiden.

Jeg kunne godt forestille mig en lov, hvor det blev krævet at kildekoden skulle afleveres i videst muligt omfang. Kildekoden kunne så måske ikke blive vist offentligt frem indtil copyright var udløbet.

Uffe Kousgaard

Jeg kunne godt forestille mig en lov, hvor det blev krævet at kildekoden skulle afleveres i videst muligt omfang. Kildekoden kunne så måske ikke blive vist offentligt frem indtil copyright var udløbet.

Copyright udløber ikke på software.

Anders Petersen

Hvorfor ikke gemme kilde-koden? Er det fordi DKB ikke har prøvet at få fat i kildekoden, eller fordi de har prøvet, men ikke har kunnet få fat i dem

ÅhHahahahaha. Held og lykke med at få udgiverne til at udlevere kildekode til deres spil. "Hej. Vi kommer fra Det Kongelige Bibliotek. Kunne I tænke jer at udlevere hele jeres levegrundlag til os? Vi lover at passe rigtig godt på det."

Anders Petersen

Lovgivning. Giv os kildekoden, eller i er ikke dækket af copyright.

Der er simpelthen ikke lovhjemmel for sådan et indgreb.
Dertil kommer, at den samlede softwarebranche ville gribe til høtyve og fakler over sådan et forslag, og skulle det mod forventing og logik blive trumfet igennem, ville man blot flytte al IP over i udenlandske holdingselskaber for at undgå det. Mange danske udgivelsers assets er i forvejen ofte ejet af internationale selskaber. Kildekoden til alle (90+) Hugo-udgivelser var indtil for nyligt ejet af Engelsk-Israelske NDS, Hitman-spillenes ejes af Square-Enix gennem datterselskabet Eidos, osv.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Word kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-09-09 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5100.00

Journalistiske arbejdspladskurser

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Test Management

Hvornår: 2015-09-03 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 8800.00

PRINCE2 afvigelsesstyring

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Excel kursus udvidet

Hvornår: 2015-09-07 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5100.00