Reklamerne i gratis Angry Birds grovæder din telefons batteri

Langt størstedelen af det batteri, populære gratis apps som Angry Birds bruger, går til at servere reklamer til forbrugerne.

Er du træt af at sætte din telefon i stikkontakten i tide og utide, bør du overveje at betale for nogle flere af dine apps.

I hvert fald brænder gratis-apps som det populære fugle-mod-grise-spil Angry Birds helt op til 75 procent af app'ens samlede energiforbrug af på at holde liv i de bannerannoncer, der tit er en fast del af de gratis apps.

Dermed er bannerannoncerne og sporingen af dig som forbruger langt den største synder i en stor del af de gratis applikationer, når det kommer til at trække batteriets statusindikator i bund.

Det viser forskning fra Purdue University i USA og Microsoft Research, som præsenteres på en konference i april.

Forskerne har taget et detaljeret kig på, hvilke dele af applikationer som Angry Birds og Free Chess til Android og Windows Mobile-platformen, der dræner batteriet mest.

»Et overraskende fund er, at 65-75 procent af energiforbruget i gratis apps bruges på tredjeparts reklamemoduler,« skriver forfatterne i artiklen.

Dansk udvikler: Dyrt at holde gang i reklamerne

Forfatternes analyse af Angry Birds viser, at kun omkring 20 procent af energiforbruget fra batteriet går til selve spillet, mens 45 procent går til tredjepartsmodulet Flurry, der bruges til lokationstracking og servering af målrettede bannerannoncer.

Når brugeren lukker Angry Birds, bruges der igen resurser - 28 procent af app'ens samlede energiforbrug - på at lukke de forbindelser ned, som et etableret over 3G-netværket for at holde reklamemodulet i live undervejs.

Kresten Krab Thorup, teknisk direktør i Trifork. (Foto: Trifork.com) Foto: Trifork.com

Ifølge Kresten Krab Thorup, der er teknisk direktør i softwarehuset Trifork, er det dog ikke overraskende, at særligt de gratis applikationer dræner batteriet hurtigere.

»Det lyder ikke urimeligt, at gratis apps kræver mere strøm,« siger Kresten Krab Thorup til Version2 uden dog selv at have haft mulighed for at nærlæse de amerikanske forskeres opdagelser.

Generelt er det kostbart for telefonens batterilevetid at holde gang i den netværkskommunikation, som særlig de gratis apps med bannerannoncer har gang i, forklarer han.

»Det er specielt dyrt, når du skal sende noget over radioen (3G eller wifi, red.). Så det at køre med reklamer i en app vil i hvert fald øge strømforbruget. Det koster at have nettet i sving for køre al den kommunikation, der skal til for at finde ud af, hvilke reklamer der skal hentes ned. Radioen er det, der kræver mest strøm udover skærmen,« siger Kresten Krab Thorup til Version2.

Hold fokus på baggrundsprocesser

Ifølge Kresten Krap Thorup har især spiludviklere en tendens til at fokusere på, at spillet kører som smurt, men ikke så meget på de processer, der ligger og kører i baggrunden.

»Som spiludvikler fokuserer du typisk på responsen og oplevelsen i forhold til brugeren, og mindre på de ting, der er ikke er så tidskritiske. Men her skal man nok gøre en større indsats for at kigge nærmere på de ting, der ligger og kører i baggrunden,« siger Kresten Krab Thorup til Version2.

Forskerne har til formålet udviklet deres eget profilerings-værktøj, Eprof, som også afslører, at det meste af energiforbruget i smartphone-apps går til I/O.

De har testet værktøjet på tre HTC-telefoner, der kører henholdsvis Android 2.0, 2.3 og Windows Mobile 6.5.

Du kan læse mere i forskernes artikel her.

Kommentarer (10)

Jens Schumacher

»Et overraskende fund er, at 65-75 procent af energiforbruget i gratis apps bruges på tredjeparts reklamemoduler,«
og
»Radioen er det, der kræver mest strøm udover skærmen«
er vel modsatrettede udsagn???

Christian Melchior

Nej. Det giver god nok mening, men det afhænger af app'en.

Mange apps (læs spil) har ikke noget at bruge netværkskommunikation til, udover måske en global highscore, hvorimod f.eks. en bank-app vil bruge netværket det meste af tiden.

Hvis du alligevel bruger netværket, er det relativt billigere at hente reklamer i samme omgang end hvis du kun startede netværket op for at hente reklamer.

Bemærk at tracking moduler som Google Analytics også kan være slemme i den sammenhæng medmindre de er konfigureret til kun at sende med bestemte intervaller.

Johnnie Hougaard Nielsen

Ved at slukke for WiFi og/eller 3G data forhindres apps i at bruge strøm her. Det kunne være et forsøg værd, hvis dimsen bruges meget til at slå tiden ihjel. Konkret har jeg afprøvet Angry Birds uden dataforbindelse, og det forbedrer ligefrem spillet, når der ikke længere blæses reklamer på hele tiden.... Jeg har dog ikke erfaringsgrundlag til at konkludere på hvor meget det gør ved batteri-levetiden :-)

Jens Schumacher

Det lyder stadig som noget bavl... selv om netværks kommunikationen blæser afsted alt hvad 3g eller wifi kan trække er det en brøkdel af hvad skærmen sluger....

Nu til min egen hurtige test...
-Lader telefonen til 100%
-Tænder angry birds...
-"spiller" i brugt det i 20 minutter hvor det eneste jeg lavede er at genstarte banen konstant (tvinger load af ny reklame...)
-tjekker androids egen batteri statestik

Alligevel stod skærmens energi forbrug i følge android til 88%
Når skærmen står for 88% af 10 minutters angry birds spil med reklamer er det matematisk umuligt at reklamerne har øget strøm forbruget med 65-75%

Test udført på galaxy nexus....

Hvis de har trukket skærmens energi forbrug ud af beregningen er det ren humbug.
Spillet henter sku heller ikke reklamer når jeg ikke spiller og skærmen er slukket... Man må se reklamernes energi forbrug ud fra den mængde energi det totalt koster at bruge spillet... og det kræver at skærmen er tændt.

Forklaring udbedes?

Dennis Krøger

Når skærmen står for 88% af 10 minutters angry birds spil med reklamer er det matematisk umuligt at reklamerne har øget strøm forbruget med 65-75%


Det skriver de heller ikke. De skriver at 65-75% af en apps forbrug bliver brugt til reklamer. Hvis man ser bort fra at skærmen kunne være slukket hvis ikke man spillede, er dens forbrug irrelevant for den beregning.

Derudover har langt de fleste 2.0 og 2.3 Android telefoner nok en LANGT mindre skærm end Galaxy Nexus' skærm, så uanset hvad ville de nok komme frem til et andet resultat end dig.

Jens Schumacher

Det skriver de heller ikke. De skriver at 65-75% af en apps forbrug bliver brugt til reklamer. Hvis man ser bort fra at skærmen kunne være slukket hvis ikke man spillede, er dens forbrug irrelevant for den beregning.


Hvis man ser bort fra at processoren kunne gå i deep sleep hvis ikke man spillede, er dens forbrug irrelevant for den beregning.
Så er reklamernes forbrug af radio tid oppe på 100% af energi forbruget... yay så er jeg sikker på at ms bliver glade....

ingen skærm = intet spil
ingen processor = intet spil
ingen flashram = intet spil
at se bort fra de ting som bruger mest strøm og derefter lave postulater om øget energi forbrug på grund af raklamer er meningsløst...
Det er MS Research at it's best...

Desuden er tallen stort set de samme på min kones desire s.... hvor små skal skærmene være før det er løgn og latin? for jeg har en gammel htc hero som jeg næsten tør garantere samme resultat på.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

EJB - Enterprise JavaBeans 3.2 Foundation

Hvornår: 2015-09-21 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 14400.00

Afsætning af kabler, alle spændingsniveauer og kabelfejllokalisering med A-ramme

Hvornår: 2015-09-22 Hvor: Sydjylland Pris: kr. 4300.00

AUTODESK INVENTOR WRAPUP

Hvornår: 2015-11-23 Hvor: Østjylland Pris: kr. 12000.00

Økonomi - fra bilag til bogholderi

Hvornår: 2015-09-29 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 3360.00

Virtualizing Enterprise Desktops and Apps [20694]

Hvornår: 2015-09-14 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 19500.00