Rejsekort dumper usability-test med kæmpe brag

Det nye billetsystem Rejsekort er ikke nemt at forstå, viser en DTU-analyse. Der er ikke hjælp nok til de rejsende, når de skal bruge systemet.

Når man kører med bus og tog i Danmark, har man i en menneskealder kun skulle tænke på billetten, når man købte den.

Men med det nye system Rejsekort, som langsomt er ved at blive udbredt til hele landet, skal man også huske at tjekke ud hver eneste gang, man er færdig med en rejse.

Det er et stort paradigmeskift for kunderne, og som Rejsekort-systemet ser ud lige nu, bliver de rejsende ikke hjulpet godt nok, siger Ali Gürcan Özkil, adjunkt ved DTU Management.

»Man glemmer meget nemt at tjekke ud, når man stiger af, og Rejsekort hjælper dig ikke. Terminalerne til at checke ud ligner dem til check-in på en prik, bortset fra et lille skilt øverst. Og de kan placeres meget bedre på stationerne, så de står lige der, hvor man går, når man stiger af,« siger han til Version2.

Terminalerne giver også et positivt ’bling’ og skriver ’god rejse’, hvis man checker ind, når man burde checke ud, fordi en rejse med flere ture kræver flere check-ins i træk. Dermed tror de rejsende, som bruger en forkert terminal, at alt er i orden, samtidigt med at de får en lille bøde og et ’klip’ i rejsekort, der bliver spærret, hvis det bliver brugt forkert for mange gange. På lokale rejser koster et manglende check-ud 50 kroner, minus rejsens pris.

Læs også: Rejsekort har udstedt 40.000 'dummebøder'

Testede med 67 nye brugere

Da Ali Gürcan Özkil så rejsekort-systemet for første gang, tænkte han med det samme, at det ikke var godt skruet sammen. Derfor gav han de studerende på kurset ’design for interaction’ til opgave at undersøge sagen nærmere.

De ni grupper på holdet har tilsammen testet systemet med 67 tilfældige rejsende, som ikke havde prøvet systemet før. Og resultatet var entydigt: Der er mange usability-problemer, når folk skal i gang med at bruge Rejsekort.

Mest problematisk var den automat, som står på alle stationer. Den skal bruges til de mere avancerede rejser, hvis man for eksempel skal have en cykel med eller rejse to på ét kort, og til at tanke rejsekortet op.

»Her er der rigtig store problemer med interaktionen. Sådan en maskine har aldrig været brugt før i Danmark, og over halvdelen af de 67 brugere fandt aldrig ud af, hvad de skulle gøre,« siger Ali Gürcan Özkil.

For at bruge automaten skal rejsekortet lægges ind i en lille holder, hvor kortets RFID-chip bliver aflæst. Men fordi det princip er helt nyt for danskerne, er det svært at hitte ud af for de rejsende. Mange af dem forsøgte i stedet at putte kortet ind i Dankort-læseren på automaten.

»Andre tror, de skal gøre som på terminalerne og føre kortet hen over det blå punkt. Hvis man gør det, viser automaten faktisk en lille instruktionsvideo. Men den hjalp ikke brugerne og blev overset,« forklarer adjunkten.

At rejse to på ét kort var heller ikke nemt for brugerne at gennemskue. Mange mente, at man så bare skulle tjekke ind og ud to gange, men her skal man bruge den svært gennemskuelige automat på stationen, eller spørge buschaufføren, hvis man tager bussen.

Hvordan vil du vurdere løsningens usability, overordnet set?

»Der er i hvert fald plads til forbedringer. Det er fint at modernisere billetsystemet, men når de tager sådan nogle store paradigmespring, skal de kommunikere meget mere klart til de rejsende, hvordan man skal bruge systemet,« siger Ali Gürcan Özkil.

Rejsekort har på nogle punkter forsøgt at hjælpe brugerne, for eksempel med klistermærker på dørene i bussen, der skal minde de rejsende om at checke ud, inden de står af. Også gulvet har i nogle busser fået et stort klistermærke - men budskaberne bliver overset, fordi der i forvejen er mange reklameskilte i bussen, vurderer adjunkten.

At lade dørene forblive lukkede, hvis ingen checker ud, er heller ikke en god idé, fordi der vil være mange undtagelser, hvor det ikke fungerer.

Glemmer man at stemple ud, når man forlader bussen, skal man ifølge Rejsekort vente på næste bus, stige ind, stemple ud og stige ud igen med det samme. Den løsning får også en nedadvendt tommelfinger fra Ali Gürcan Özkil.

»Det kommer aldrig til at virke,« mener han.

Rejsekort er sat i drift på Syd- og Vestsjælland samt Nordjylland, og i hovedstadsområdet er systemet nu i beta-drift. Alle S-tog og Metro-linjer, samt to buslinjer i København, fungerer nu med Rejsekort.

Læs de studerendes rapporter her.

Læs også Rejsekorts svar på kritikken

Følg forløbet

Kommentarer (68)

Peter Olesen

Det er simpelthen under al kritik at den eneste måde man kan tjekke ud af en bus er mens bussen er ved at bremse ned til busstoppet, så mens alle bliver slynget rundt i bussen, skal man kæmpe sig ned til tjek ud punktet og tjekke ud mens man forsøger at holde sig oprejst. Man vil jo ikke være årsag til at bussen bliver yderligere forsinket, eller at man slet ikke kommer ud fordi man ikke har fået tjekket ud inden buschaufføren kører videre.
Check-in synes jeg fungerer fint, men for at check-ud skal fungere ordenligt vil jeg mene at de i hele bussen skulle have et RFID-læsefelt, forstået på den måde at man checker ud når man forlader bussen, uden at skulle scanne noget. Dog synes jeg check-in skal beholdes så man ikke bon'es når man går forbi en bus... :)

Christopher von Würden

Jeg har brugt rejsekort i hovedstadsområdet i 2 uger og kan kun nikke genkendende til mange af problemstillingerne. Check ud automaterne kunne godt stå bedre på de fleste af stationerne og burde have en anden farve. I udlandet, skal man ofte igennem en sluse hvor man scanner kort eller billet før man har adgang til perronen - det er en løsning, om end nok ikke for danmark. Jeg har allerede fået et "klip" i rejsekortet, på den bekostning. Det giver heller ikke nogen mening at man ikke kan tjekke ind 2 gange, hvis man er 2 rejsende, på et klippekort klipper man blot 2 gange.

Søren Lauritsen

Hvorfor lærer man ikke at involvere User Experience fra starten i sådanne kæmpe projekter, med et væld af "helt almindelige mennesker" - som til enhver tid vil 'handle' som de altid har gjort, med mindre de bliver motiveret til at gøre noget andet. Store løsninger med store paradigmespring som disse, kræver at man indtænker den nye arbejdsgang fra starten i samarbejde med udviklerne af løsningen/konceptet...

Istedet får løsningen/konceptet en "Usability test" i slutforløbet for at justere noget som grundlæggende er opbygget og designet forkert.

Tsk tsk....

Jesper S. Møller

... men den ene gang jeg har glemt at checke ud (efter 1 uges betatest) opvejes af de tre gange hvor jeg nåede et checke ind og hoppe på et metro-tog som jeg ikke ville have nået med mit klippekort.

Nye vaner tager tid at komme ind i, ligesom med månedskort kontra klippekort.

(Men det er tog, lidt andet problem end i bussen. Og når det så er sagt er der alle privacy-betænkelighederne)

Jesper S. Møller

Lille dims med RFID læser, og accelerometer, lille højttaler og en knap.

Med mellemrum læser den kortets checkind/check ud statud, og sammenholder det med historik for bevægelsesmønsteret: Er man på et transportmiddel eller ej? Hvis man ikke er på transportmidlet, men er checket ind, skal den bippe, så man husker at checke ud. Tryk på knappen fungerer som snooze, til når man holder på hovedbanegården eller går frem og tilbage i toget. Kunne evt. også sammenholdes med SSID navne på tilgængelige wifi netværk, så den kunne genkende f.eks. bus+tog (kræver mere batteri, velsagtens).

Jørgen Elgaard Larsen

Der er mange problemer med rejsekortet, men folk skal såmænd nok lære at bruge det ved terminalerne.

Der er langt større problemer i den bagvedliggende model.

Alene takstsystemet er umuligt at gennemskue for menigmand. Det burde være afskaffet i forbindelse med Rejsekortet.

Overvågningen af folks rejseaktivitet er også et langt større problem end usability.

Og det bliver ikke bedre af, at Rejsekortet er så nemt at cracke.

Ib Anders Niels Grønvaldt

"Det er kun en overgang", sagde ræven, da de flåede skindet af ham. Neb det er nu nok en blidere overgang herher. I London Underground har man altid skullet aflevere billetten i automaten ved udgangen, så min ikke vi lærer at checke ud?
Dog kan tanken om at sætte et grønt bånd om maven på indcheckningspælene og et rødt bånd om maven på udcheckningspælene godt få min sympati. Og meget gerne blå skilte med grøn eller rød kant ophængy "i loftet" med en pil, der peger ned på de lave pæle, så man kan finde dem i tæt myldretids-mylder på en fremmed station.
Folr faglige pendlere ser jeg ingen andre problemer, end at prissætningen måske også for dem af og til forekommer højst ejendommelig.

Christian Nobel

I udlandet, skal man ofte igennem en sluse hvor man scanner kort eller billet før man har adgang til perronen - det er en løsning, om end nok ikke for danmark.

Og hvorfor så egentlig ikke det - det er typisk den danske tankegang om at hvis man gør et eller andet rigtigt i resten af verden, så kan det ikke lade sig gøre i Danmark.

Selvfølgelig kunne stationer indrettes på samme måde som i udlandet - det er sikkert billigere, og i hvert fald på at lavpraktisk plan hvor rejsekortet ikke kan få det til at gå galt, at sætte hegn op omkring en station.

Jesper Lund

... men den ene gang jeg har glemt at checke ud (efter 1 uges betatest) opvejes af de tre gange hvor jeg nåede et checke ind og hoppe på et metro-tog som jeg ikke ville have nået med mit klippekort.

Jeg har svært ved at se at det skulle være hurtigere at checke ind end at klippe på et klippekort.

Specielt på metrostationerne hvor standerne til check ind er placeret lige foran standerne til check ud. Hvis du kommer i sidste øjeblik og skal checke ind, vil du potentielt have en kæmpe menneskemængde foran dig som skal checke ud.

Metrostationerne har valgt den sikre vej til kaos. Som andre påpeger er f.eks. tube stationerne i London designet til at du skal foretage specielle handlinger når du går hhv. ind/ud af stationen.

Det lyder som om at alle der bruger rejsekortet får dummebøder for manglende check ud. Man kunne godt få den skumle mistanke at rejsekortselskabet bevidst har gjort det besværligt at checke ud fordi de har en pengemaskine i dummebødekonceptet for manglende check ud.

Carsten Wagner

Er jeg den eneste, der er glad for Rejsekortet ? Det er da en lettelse, at man ikke mere skal tænke på at løse billet eller forny et månedskort. Et så stort system vil altid have indkøringsproblemer, men de vil blive løst. Og brugerne skal lære noget nyt, men det gør heller ikke ondt. Det er ligesom med Storebæltsbroen: først er der en masse kritik, men få år efter ibrugtagningen, kan vi ikke forstille os, hvordan vi kan undvære den.

Flemming Hansen

Gøre offentlig transport gratis og betalt over skatten.
Javel det er ikke alle der tager lige meget med bus og tog, men det er heller ikke alle der bruger de danske veje lige meget.

Jeg håber i alle tilfælde at vi pendlere kan beholde vores månedskort og slippe for rejsekortet.

Peter Kyllesbeck

Check ud automaterne kunne godt stå bedre på de fleste af stationerne og burde have en anden farve.

Banedanmark har ganske strikse krav til hvilke farver, der IKKE må benyttes. Det er bl. a. grunden til, at der kun benyttes blåt lys. Det har så givet et problem for busserne, da man ikke må benytte blåt lys på/i motorkøretøjer, politi og udrykning undtaget.

Brian Jacobsen

Det eneste sted man kan få oplyst prisen på rejsen er på Rejsekortets hjemmeside (http://www.rejsekort.dk/da/Rejsekort+og+priser/Prisberegner.aspx).

Men kan man så se sin pris før man rejser? Nej, langt fra altid. Her er nogle eksempler.

Hvis man ønsker er at rejse med 2 eller flere på samme rejse (og derved opnå rabat). Der er ikke noget felt til at oplyse at man rejser flere på det samme rejsekort.

Indtast Ringsted i Fra og Farum i Til. Prisen bliver oplyst til 9 zoner og 78 kr. Nu kan man ikke komme fra Ringsted til Farum med mindre man kører over Københavns Hovedbane gård. Så for at hjælpe prisberegneren indsæt et Viapunkt, nemlig København H. Prisen er stadig 9 zoner og 78 kr. Generelt kan viapunkter indsættes fuldstædingt vilkårligt uden det påvirker prisen (prøv Køge og Helsingør).
Så lad os se hvad rejsen fra Ringsted til København H koster. Øh.. 11 zoner og 86 kr. Så prisberegneren - det eneste sted man kan se sin pris - oplyser at det er dyrere at kører Ringsted-København H end at køre Ringsted-København H-Farum.

Uagtet at Rejsekort.dk skriver at priserne er vejledende, ligger der en konsekvent fejlberegning i systemet. Er det virkeligt tilladt?

Et lille tip til dem der har et Rejsekort. Prøv at lægge alle tallene sammen i kontooversigten og samlign resultatet med den saldo der står nederst. Hos mig var saldoen 50 kr mindre end summen.

Til dem der gerne vil se hvilken ASP version Rejsekort.dk kører, skal man blot indtaste '10' i tidspunkt :-)

Peter Kyllesbeck
Peter Kyllesbeck
Erik Jensen

Er jeg den eneste, der er glad for Rejsekortet ?


Næh. Jeg har brugt det i 3 måneder, og er også glimrende tilfreds. Det virker rent faktisk udemærket i daglig brug.

Vil dog medgive, at mange af de ting, som er nævnt i artiklen, kunne gøres bedre. F.eks. at ind/ud standerne kunne være markeret meget bedre. Det ville være oplagt at erstatte den blå cirkel på standerne med en grøn på check-ind og en rød på check ud.

Det største usability problem jeg har oplevet er omkring optankning af kortet. Hvis man gør dette på nettet, kan der gå lang tid, før beløbet overføres til kortet. Tror mange vi stå i den situation, at de tror de har overført et beløb til kortet, men så står på en station/bus og får at vide, at de ikke kan lave check-ind. Det har jeg selv prøvet.

Problemer omkring check-ud i bus tror jeg bliver minimale. Der går som oftest nogen ind i bussen, samtidig med, at folk går ud, så bussen bliver næppe forsinket fordi folk skal lave check-ud (hvis ellers de er klar med deres kort, når bussen stopper).

Og ja, prisstrukturen er noget frygteligt rod. Skræmmende, at man som ingeniør ikke er i stand til at beregne sin rejses pris. Ville selvfølgelig hjælpe, hvis rejsekort stillede de nødvendige data til rådighed - hvorfor kan man f.eks. ikke se hvilken dato ens rabattrin ændres?

Lasse Storgaard

Jeg har lidt svært ved at genkende brugerfremstillingen. En forklaring må være at der er forskel på hvordan det er implementeret hos rejseselskaberne. I Aalborg går man ind foran i bussen, hvor man checker ind og går ud i bagenden/midt på bussen, hvor man checker ud. Så misforståelsen af hvad den enkelte automat anvendes til, som står ved en meget specifik dør, lyder lidt som en heuristisk inspektion :)

Men jo, jeg har da selv fået et par "afgifter" for at glemme check-ud. Og der mener jeg godt de kunne have standere på større stoppesteder. I Aalborg har de i udgangspunkt GPS tracking af busser og minut tavler på mange stoppesteder. Det burde ikke være så svært at sætte en automat op ved disse eksisterende installationer.

Men når det er sagt, så er det dejligt aldrig at skulle tænke på penge til billetten/besværlig mobil billet, den mere flydende indgang i bussen (når de andre passagerer tillader det) og forøvrigt det at betale en billigere pris idet at rabatter bliver regnet automatisk.

Brian Jacobsen

@Peter

Er det noget du ved (evt en reference)? Fordi Rejsekortet har trukket et andet - større - beløb på den rejse jeg har foretaget end det prisberegneren kom med. Det var nemlig også en rejse med et svip ind over København H med et check-in på København H.

Torben Frandsen

Gøre offentlig transport gratis og betalt over skatten.

Nu må du bestemme dig. Skal det være gratis eller skal det betales over skatten?

men det er heller ikke alle der bruger de danske veje lige meget.

Nej, og derfor betaler bilisterne oven i 180% registreringsafgift[1], 25% moms og løbende miljøafgifter på køretøjet også 25 øre eller mere pr. kilometer over punktafgiften på brændstof.

[1] Dog rammer 180% afgiften kun de rige svin, der har råd til at købe biler til over 79.000

Peter Kyllesbeck

Er det noget du ved (evt en reference)? Fordi Rejsekortet har trukket et andet - større - beløb på den rejse jeg har foretaget end det prisberegneren kom med. Det var nemlig også en rejse med et svip ind over København H med et check-in på København H.

Nu skriver du, at du lavede et (ekstra?) check-in på København H, og du skal jo korrekt checke ind når du skifter transportmiddel.( Undtaget er skift fra S-tog til S-tog, Metro til Metro tværs over perron)
Du bør kunne gå ind på selvbetjeningen og se udregningen for din rejse, husk der er et tidskrav også. Se bl. a. http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx?EODS=Vs633#bilag.
Når man checker ind trækkes et depositum på 50,- (70,- for anonymt kort).
Fra en person fra rejsekortet har jeg, det kun er afstanden i zoner fra udgangspunkt til mål, der afgør prisen så længe der er tale om en sammenhængende rejse. Tænk på en matriks med alle landets zoner, hver celle indeholder prisen til/fra alle andre. Da der på kortet står hvor du kommer fra (check-ins efter sidste check-ud) og man ved check-ud nu kender målet, kan prisen udregnes mens man holder kortet ved 'det blå punkt' i ca 200ms. Man kan fortsætte en rejse efter check-ud, hvis man checker ind igen samme sted inden for 30 min., ellers er det en ny rejse.

Torben Frandsen

He he.. og man kan se at det er Rasmus der har skrevet koden :)

Du kan kun se at den er bygget af ham samt at

1) han eller en af hans kolleger burde kontrollere sit input bedre inden han regner videre på det - i dette tilfælde fx at se om string.IndexOf(":") returnerer -1. Bonus: tast 'a:b' i feltet og se en ny exception.

2) at konfigurationsmanageren på projektet med fordel kunne tage et kig på customErrors elementet i konfigurationsfilen i produktionsmiljøet.

:)

Jesper S. Møller

@Jesper Lund:

[quote]
... men den ene gang jeg har glemt at checke ud (efter 1 uges betatest) opvejes af de tre gange hvor jeg nåede et checke ind og hoppe på et metro-tog som jeg ikke ville have nået med mit klippekort.


Jeg har svært ved at se at det skulle være hurtigere at checke ind end at klippe på et klippekort.
[/quote]

Så prøv det i praksis.

  1. Jeg kan bippe rejsekortet uden at pille det ud af tegnebogen.
  2. Det tager mindre end ét sekund at bippe det.
  3. Der er flere check-in standere end der er klippekortautomater.
  4. Det sker altså jævnligt at klippekortautomaterne (som ikke altid er godt placeret) enten ikke virker, eller kræver noget tålmodighed på at få et klippekort ind. Navnligt er metrostationernes klippekort-automat lidt snævrere end stationernes.

Min benchmark er om jeg kan komme med et tog, der allerede har åbnet dørene, allerede når jeg træder op på perronen.

Ja, det er ikke mange sekunder, det handler om, men jeg sparer at glippe et tog fra tid til anden.

Mød mig på Flintholm i morgen tidlig hvis du ikke tror mig, jeg kan kigge efter én med nej-hatten på, ikke? ;-)

Brian Jacobsen

Nu skriver du, at du lavede et (ekstra?) check-in på København H, og du skal jo korrekt checke ind når du skifter transportmiddel.( Undtaget er skift fra S-tog til S-tog, Metro til Metro tværs over perron)

Skiftet var fra InterCity til S-tog, så der skal man lave et check-in.

Du bør kunne gå ind på selvbetjeningen og se udregningen for din rejse, husk der er et tidskrav også. Se bl. a. http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx?EODS=Vs633#bilag.

Jeg checkede netop prisberegneren og den oplyste en væsentlige lavere pris end det beløb, der efterfølgende blev trukket.

Fra http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/pdf/Rejseregler_25062011.ashx:

5.1.4 Returrejser og langvarige rejser mellem takstområder
Hvis rejsen foretages mellem takstområder, benyttes en anden beregningsmetode. Grundlaget er kundens første check-ind, sidste check-ud, og det fjernest liggende sted, hvor rejsekort har været i kontakt med en kortlæser undervejs på rejsen. Hvis rejsens slutpunkt er tættere på udgangspunktet, end på det fjernest liggende sted på rejsen, vil rejsen blive beregnet som to selvstændige rejser. De to rejsers pris beregnes herefter hver for sig.

Tilbage står at prisberegneren beregner prisen forkert for rejser fra Vestsjælland over København H og udad med S-toget. Hvor mange ville acceptere at supermarkedet skiltede med en "vejledende" pris og tog en anden ved kassen?

Det er jo så hellere ikke muligt at se hvordan prisen er udregnet for den enkelte rejse i kontooversigten.

Peter Kyllesbeck

Jeg kan tilføje fra den tidligere nævnte kilde hos rejsekortet, at udstyret kan klare 60 check (ind/ud) pr min (pr stander), men at man har opsat standere til en forventet kapacitet baseret på 30 check. Som Jesper S. Møller siger, kan det gøres meget hurtigt, bare kortet er 3-4 cm fra 'Det blå punkt'.

Og ja har selv et rejsekort. Det skal nok blive godt!
OT teknisk fint at kunne sætte strøm til kortet, læse indhold, beregne og skrive nyt på den korte tid (ca 200ms)

Morten Skerra

Da man desværre har lavet zone grænserne om(for længe siden), således at de desværre ikke mere ligger som ringe ud fra kbh's centrum som i de gamle dage, og derved har ødelagt det som skulle have været en service for kunderne der brugte det kollektive system, har man desværre et system som er utrolig dårligt at forstå og administrer for dens brugere i dag.

Blot det med at der ikke er det samme antal zone hjem som ud, er stadig for mig en gåde og hermed fedter vi lige en ekstra zone ud fra saldoen på rejsekortet, man kan jo håbe at der ikke er det samme antal km. frem som tilbage for at retfærdige gøre dette.

Man burde med det ny rejse kort have mulighed for programmerer det så det virkede som et klippekort eller som et månedskort gældende for de zoner man havde brug for. Hermed ville det ikke være nødvendigt at skulle checke ud hver gang man forlader bus eller tog.

Men det er jo desværre således i lille dannevang at med de politikere vi har i dag (eller havde sidst), de var så kloge at man heller opfandt et eget system end at kigge andre steder hen først og skulle det gå helt galt har det ingen betydning for det er ikke deres pengepung der skal betale for fadæsen (ca. 2 milliarder), som politiker har man ikke noget personlig eller økonomisk ansvar for det lort man byder sine vælgere desværre.

Endvidere bliver det sådan ud i fremtiden at det med at have en hvis tid for de zoner man har stemplet bliver fjernet, således at det kommer til at koste hver eneste gang man stiger af og på. Så der bliver ikke mulighed for at man inden for en time eller 2 kan nå frem og tilbage på det samme klip så her hiver de igen penge ud af lommen på deres kunder samtidig med at de endnu en gang foringer servicen, det er så dansk så dansk.

Niels Hansen

Det er vel den klassiske problematik med at man betaler de ekstra zoner man får ved at køre omkring centrum af København frem for at køre uden om?

Regner den også forkert hvis man tilføjer København H som et via-punkt?

Peter Kyllesbeck

Endvidere bliver det sådan ud i fremtiden at det med at have en hvis tid for de zoner man har stemplet bliver fjernet, således at det kommer til at koste hver eneste gang man stiger af og på. Så der bliver ikke mulighed for at man inden for en time eller 2 kan nå frem og tilbage på det samme klip så her hiver de igen penge ud af lommen på deres kunder samtidig med at de endnu en gang foringer servicen, det er så dansk så dansk.


Det er så ikke korrekt! Hvis du vender tilbage inden 30 min (checker ind samme sted du checkede ud) fortsætter du rejse ( eller vender hjem ). Og hvis du kan nå det på 59min betaler du for 1 zone. Tager det længere tid, betaler du for det til tidsgrænsen svarede antal zoner. Eks 1:29h svarer til 4 zoner.

Morten Skerra

Ikke ifølge kundeservice hos rejsekortet, så vil det i fremtiden være sådan at der skal betales hver gang uden undtagelse, og så lige dette med at at det skal foregå fra samme sted hvor man stoppede, en om'er der er noget der heder kunde service...

Man skulle ellers tro at det var i det offentliges interesse at få så mange over på den kollektive trafik, men med de priser og hvis det koster hver gang man stiger af og på tog og bus, ja så kan det det da bederer betale sig at bruge sin bil især hvis man er to eller flere.

Man må da håbe at HR. Henrik Dam Kristensen kan fortælle os brugere på en overbevisende måde hvorfor vi skal tages i røven når vi bruger den kollektive trafik, Jeg kan ikke rigtig se logikken her men Jeg er heller ikke så klog, det kræver nok en del uddannelse når man skal tage røven på de borgere man gerne vil betjene med et nye rejsekort, så et stor til lykke til os alle Hurra - hurra - hurra og Hurrraaaa !!!

Erik Jensen

Jeg glæder mig ikke til at mit periode kort skal skiftes. Jeg kan ikke forestille mig hvordan man skal kunne tjekke de 2-300 pendler ud fra et myldertidstog uden tumult og kø.


På de store pendler stationer er der mere end en stander. På hovedbanegården ca. 10 pr. perron. Dvs. hver stander skal håndtere 20-30 check-ud. Det tager omk 1. sek at lave check-ud. Dvs. du kommer max. til at vente 30 sekunder. Så hurtigt kan alle alligevel ikke komme ud at toget, så mon ikke problem er til at overse?

I øvrigt så skal ikke alle lave check-ud. Dem som skal rejse videre, skal lave check-ind.

Brian Jacobsen

@Niels
Jeg kan tilføje lige så mange viapunkter jeg har lyst til, prisen i prisberegneren ændrer sig ikke. Det er også grunden til at jeg mener at prisberegneren ganske enkelt ikke virker (på den type rejser).

@Peter
Grunden til at prisberegneren kommer med en lavere pris end den reelle pris, er at den medregner min rabat. Havde jeg ikke fortalt prisberegneren om mit rabattrin ville den jo have oplyst en pris der var højere end den faktiske.

Prisberegneren oplyste en pris (for 1 person, man kan ikke fortælle den at man er flere der rejser på samme rejsekort) på ca. 45 kr., og den reelle pris var ca 128 kr. De 128 kr. blev vist på check-ud standeren og på min konto. Så der er noget der ikke stemmer.

Mit håb er at Rejsekortet får alle de mange funktionelle problemer ryddet af vejen, så de mange mennesker, der er afhængige af at benytte den offentlige transport, kan gøre det uden at skulle checke deres konto hver gang de rejser. Jeg er gået over til at tage et screendump hver gang jeg har brugt rejsekortet og det kan bare ikke være meningen.

Klaus Ellegaard

På de store pendler stationer er der mere end en stander. På hovedbanegården ca. 10 pr. perron. Dvs. hver stander skal håndtere 20-30 check-ud. Det tager omk 1. sek at lave check-ud. Dvs. du kommer max. til at vente 30 sekunder.

Hvordan kan 30 sekunder betragtes som fremskridt, når den eksisterende løsning tager 0 sekunder?

Lars Bjerregaard

Til dem der gerne vil se hvilken ASP version Rejsekort.dk kører, skal man blot indtaste '10' i tidspunkt :-)

Vor herre bevares.....
Dejligt at se at koden kører i en debug-build, og at det er Rasmus, som kører Windows7 der har lavet den build.

Server Error in '/' Application.  
   
startIndex cannot be larger than length of string.  
Parameter name: startIndex  
   
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.   
   
Exception Details: System.ArgumentOutOfRangeException: startIndex cannot be larger than length of string.  
Parameter name: startIndex  
   
Source Error:   
   
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.  
   
Stack Trace:   
   
   
[ArgumentOutOfRangeException: startIndex cannot be larger than length of string.  
Parameter name: startIndex]  
   System.String.InternalSubStringWithChecks(Int32 startIndex, Int32 length, Boolean fAlwaysCopy) +9389127  
   Rejselib.SessionData.set_Time(String value) in C:\Users\rasmus\src\rejsepris\trunk\Rejselib\SessionData.cs:221  
   WebApplication.BeregnPris.Page_PreRender(Object sender, EventArgs e) in C:\Users\rasmus\src\rejsepris\trunk\Rejsepris\BeregnPris.aspx.cs:84  
   System.Web.Util.CalliHelper.EventArgFunctionCaller(IntPtr fp, Object o, Object t, EventArgs e) +14  
   System.Web.Util.CalliEventHandlerDelegateProxy.Callback(Object sender, EventArgs e) +35  
   System.EventHandler.Invoke(Object sender, EventArgs e) +0  
   System.Web.UI.Control.OnPreRender(EventArgs e) +8860294  
   System.Web.UI.Control.PreRenderRecursiveInternal() +103  
   System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain(Boolean includeStagesBeforeAsyncPoint, Boolean includeStagesAfterAsyncPoint) +2496
Peter Kyllesbeck

Prisberegneren oplyste en pris (for 1 person, man kan ikke fortælle den at man er flere der rejser på samme rejsekort) på ca. 45 kr., og den reelle pris var ca 128 kr. De 128 kr. blev vist på check-ud standeren og på min konto. Så der er noget der ikke stemmer.


OK Så du rejser flere på samme kort (indstillet inden check-ind - stilles tilbage til normal ved check-ud). Beregneren kunne sikkert udviddes til at man kunne angive antal og typer, der skal bruge kortet, men ellers må man da så selv kunne lave beregningen for hver type rejsende og så lidt addition ;-) Siden Grupperejse hjælper til at finde indstillingen inden check-ind.

Erik Jensen

Hvordan kan 30 sekunder betragtes som fremskridt, når den eksisterende løsning tager 0 sekunder?


Det er nok snarere et par sekunder, du skal sammenligne med. Alle kan alligevel ikke nå ud af toget og hen til standeren på samme tid.

I forhold til pendling, så er en af fordelene ved Rejsekort, at du kun skal betale for de rejser, som du foretager. Alt efter dit pendlingsmønster, kan der være en økonomisk fordel i det - det er der i hvert fald for mig. Det ofrer jeg gerne et par sekunder på om dagen.

Peter Kyllesbeck

I forhold til pendling, så er en af fordelene ved Rejsekort, at du kun skal betale for de rejser, som du foretager. Alt efter dit pendlingsmønster, kan der være en økonomisk fordel i det - det er der i hvert fald for mig. Det ofrer jeg gerne et par sekunder på om dagen.


Det er meningen, at de normale periodekort en gang (2012?) skal ligge på rejsekortet, som så bliver en slags kombinationskort. Periodekort med 'fri' rejse inden for gyldighedsområdet ( de zoner som står på periodekortet) og som 'almindeligt' rejsekort uden for.
Sådan er det blevet mig fortalt :-)

Ulempen ved dette er at man så skal checke ind og ud OGSÅ for periodekort. (et rejsekort er kun gyldig rejsehjemmel, hvis det er i ind-checket tilstand. Man kan jo ikke checke ind under rejsen, hvis man er på vej ud af periodekortets normale gyldighedsområde)

Chano Klinck Andersen

Lad os prøve et andet eksempel...

Holbæk -> Tølløse = 18 kr.
Holbæk -> Næstved -> Tølløse = 30 kr.
Holbæk -> Næstved = 63 kr.

Ja, der er klart noget der på INGEN måde hænger sammen...

Bjarne Aakesen

Hej
Med alle de besværligeheder man her og andre steder læser om, - håber jeg
man stadig kan betale kontant ! Hvor er det typisk dansk,! man skal altid opfinde den 'dybe tallerken' hver gang ! - klippekortet virker,-kunderne ved/kan finde ud af det.Brug hellere energien på zoneindelingen,så det koster lige mange zoner ud og hjem, det er et stort problem.

Peter Kyllesbeck

Holbæk -> Tølløse = 18 kr.
Holbæk -> Næstved -> Tølløse = 30 kr.
Holbæk -> Næstved = 63 kr.

Hvis man bruger Prisberegneren fås følgende:
Holbæk -> Tølløse = 18 kr. (3 zoner , rabattrin 0)
Holbæk -> Næstved -> Tølløse = 30 kr. (mellem takstområder)(checket ind også i Næstved)(3 zoner , rabattrin 0) men så skal den gennemføres på 1:14h hvilket nok ikke er muligt ;-)
Holbæk -> Næstved = 63 kr. (mellem takstområder)(7 zoner , rabattrin 0 , dagtid 04:00-19:00)

Man får det samme ved at læse http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx?EODS=Vs633

Ulrik Hvide

Det er allerede betalt over skatten, eller 2/3 er ihvertfald. Desværre har vi valgt at den sidste tredjedel skal indrives ved brugerbetaling, hvilket fra en samfundsmæssig synsvinkel er en meget dårlig investering. Rejsekortet alene kommer til at koste 1.5 mia og alle de mange DSB ansatte som sælger billetter, tømmer billetautomater, kontrollerer vores billetter mm. gør at det kun lige løber rundt. Hvis offentlig transport var gratis så ville vi ikke behøve en betalingsring, vi ville få mere turisme, vi ville reducere vores udledning af CO2, min virksomhed ville have nemmere ved at komme frem i bil og DSB ville kunne fokusere på at køre tog frem for at tjene penge - det sidste kan de alligevel ikke finde ud af.

M. Madsen

Hvorfor laver man ikke bare en app til mobiltelefonen i stedet for alt det halløj, og så kan man vise et skærmbillede med fra og til, og tidspunktet (stemplet) for købet, hvor svært kan det være???

Ps. Alle de skattekroner der bruges på dette kunne være brugt meget mere intelligent og andetsteds!

Rolf Molich

Kære Jesper Kildebogaard.

Hvad siger Rejsekortet til denne sønderlemmende kritik?

Jeg troede at det var god journalistisk skik og brug at man også lader den kritiserede komme til orde.

I øvrigt tak til de mange debattører for deres gode indspark i debatten.

Jesper Kildebogaard

Jeg må hellere lige tilføje, at det var i går, jeg efter et par forsøg fik fat i Rejsekorts direktør. Han ville gerne vente til i dag, så der var tid til at sætte sig ind i kritikken.

Det er selvfølgeligt fast praksis at lade dem, der er i skudlinjen, komme til orde, hvis de ønsker det.

vh.

Jesper, Version2

M. Madsen

Hej Bjørn, jo og de kan tælles på en hånd, så det burde ikke være et problem. Men i pricippet kunne du også lave en simpel SMS tjeneste, du sender en sms til en server med afrejse og destination, og på hvilken dato & tidspunkt f.eks. afrejsen skal være. Så får du en sms retur, som er din billet og som viser data for rejsen.

Trygve Dam

Helt konkret til dem fra rejsekortet der kigger med i diskussionen,

Hvad er designbeslutnignen bag metoden for hvordan man registrerer sit kort i kiosken. Hvorfor skal det lægges i kiosken?

Jeg forestiller mig at kortet indeholder en passiv RFID chip med et ID-nummer koblet til mig. I det øjeblik det registreres i maskinen, ved den at det er mig, og penge jeg overfører til min rejsekort konto er vel uafhængig af om kortet er i maskinen eller i min pung. Ideen med at bruge RFID kort er vel at jeg kan have kortet i min pung, og ideelt set ikke behøver at tage det ud. For det første er det lidt svært at få min pung til at passe i indgangen, og ideen med at lægge min pung fra mig er ikke tiltalende.

Hvad er formålet med test perioden i københavn i øjeblikket? Hvordan indsamles der data, hvad bliver denne data brugt til?

Jeg synes rejsekort systemet er virkelig spændende og giver nogle helt nye muligheder for rejsende. Men når jeg ser hvor lavt prioriteret usability testing er, bliver jeg skuffet og trist. Hvordan kan det ikke være en selvfølge at inddrage brugeren tidligt i processen og gennemteste forskellige produktscenarier. Der er så ufattelig mange penge at spare! Nu er alle maskinerne produceret og ved at blive sat op, så det er jo forsent at ændre noget uden det kommer til at koste.

Håber en dag at ingeniører med viden indenfor brugskontekst, usability m.m vil blive taget seriøst og ligestillet med vigtigheden af en maskin og/eller software ingeniør.

Henrik Christian Grove

Hvis man tænker lidt over det er zoneringssystemer med forskel på prisen for rejsen frem og tilbage ikke så sært, det handler simpelthen om hvad man kan kontrollere. Lad mig give et eksempel: Jeg bor i zone 31 (i hovedstadsområdet) og tager jævnligt til Taastrup i zone 54, turen kan foretages gennem 3 zoner: 31, 43 og 54, altså skal jeg bruge en tre zoners-billet (eller et klip på et tre zoners-klippekort), men på en tre zoners billet kan jeg også komme til ethvert punkt på rejsen hvis jeg valgte at tage turen over Hovedbanegården, derfor vil en kontrollør ikke kunne afgøre om jeg havde betalt nok for den rejse hvis man insisterede på at jeg skulle betale for antallet af zoner jeg rejser igennem ved at gøre det (der er 6 zoner: 31, 2, 1, 32, 43 og 54 - og det kan ikke betale sig, så det gør jeg ikke) (hvis kontrolløren holdt øje med mig på en længere strækning ville det blive muligt). Alternativet er at billeter fra starten skal udstedes til præcis de zoner man skal igennem, men så begynder de at blive sværere at betjene, så det vil buschaufførerne sikkert gerne have sig frabedt, og prøv at overveje hvordan det skulle virke for klippekort.

Ja, det kan være irriterende at frem og tilbage ikke koster det samme (fra Taastrup skal man nødvendigvis gennem 5 zoner for at komme til hovedbanen, så den vej kan jeg ikke klare mig med 3, men jeg har stadig ikke behov for 6), men systemet sikrer egentlig bare man ikke kan spare penge ved at lyve om en hidtigere rejserute.

Nu skrev jeg ovenfor at jeg ikke tog turen via hovedbanen, men det gør jeg indirekte, for sædvanlig vis tager jeg til Taastrup direkte fra arbejde (og den nærmeste station er hovedbanen. Eftersom jeg har månedskort til zonerne mellem hjem og arbejde, er det så bare to zoners tillæg jeg køber (og skal købe ifølge reglerne) når jeg gør det, selvom turen bringer mig gennem tre zoner mit månedskort ikke gælder til. Det er så netop udregningen af prisen for alle ekstraturene (i forhold til mit månedskort) der får mig til at frygte for hvad rejsekortet kommer til at betyde - specielt i scenarier som jeg har set nogle omtale, hvor pendlere ikke behøver tjekke ind/ud på den strækning deres periodekort gælder til.

Peter Kyllesbeck
jonas koch

kommer der næppe ingen af. hvad skulle de dog sige? "ja vi er snot dumme"?

det kræver ingen ph.d. at forstå artiklen's konklusion - rejsekortet er himmelråbende dumt designet og udført. forskellige automater til check ind/ud med samme farve, osv osv... nej nej nej, hvor pinligt.
trist, men typisk dansk, ligesom amanda, ic4, <indsæt selv flere fiaskoer>

Steven Kristensen

Paul Krugman sagde engang "Newt Gingrich is a stupid man's idea of what a smart person sounds like", det kan vist passende omskrives til noget i retning af "Rejsekortet er den tåbelige mands idé om hvad et smart rejsekort ser ud som".
For de fleste vil det da være et kæmpe tilbageskridt at man skal scanne et kort i tide og utide med tilhørende fejlmuligheder, i stedet for bare at have et periodekort med sig? Så kunne man have suppleret med elektroniske klippekort som dem på Fyn og sms-billetter alt sammen til en brøkdel af prisen for rejsekort. Men hvorfor købe en cykel når man kan købe en ferrari.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

AUTODESK INVENTOR FACTORY DESIGN

Hvornår: 2015-12-10 Hvor: Østjylland Pris: kr. 3500.00

Projektledelse i byggeriet - Grundlæggende

Hvornår: 2015-10-06 Hvor: Østjylland Pris: kr. 11400.00

Cloud & Datacenter Monitoring with System Center Operations Manager [10964]

Hvornår: 2015-09-21 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 15975.00

Windows 8 kursus grundlæggende - Startskærmen

Hvornår: 2015-12-18 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 3500.00

Analysis Services

Hvornår: Hvor: Østjylland Pris: kr. Efter aftale