Politiets analoge papirnusseri koster 100 millioner kroner ekstra om året

Det skrottede it-system Polsag skulle have fjernet mange analoge opgaver hos politiet, for eksempel manuel genindtastning af alle data om cykeltyverier. Polsag-nedsmeltningen koster hvert år politiet mellem 72 og 113 millioner kroner i tabte gevinster.

Når du anmelder et tyveri via hjemmesiden politi.dk, printer en betjent din anmeldelse ud og taster den ind igen i et andet it-system, som ikke kan integreres med web-formen på hjemmesiden.

Den slags molbo-opgaver har politiet levet med i mange år og kommer til det i mange år endnu. It-systemet Polsag, der skulle afløse det gamle sagssystem Polsas, blev nemlig droppet i februar 2012 efter fem års udvikling og over en halv milliard spildte kroner. Dermed blev politiets it-opgradering rykket helt tilbage til start, og de mange manuelle opgaver fortsætter.

Det koster dyrt i arbejdstid hvert år. Havde Polsag virket efter hensigten og var blevet implementeret, ville politiet efter en indkøringsperiode spare op mod 113 millioner kroner om året ved at sætte strøm til de manuelle opgaver.

Sådan lyder det i en evalueringsrapport om Polsag, som Boston Consulting Group skrev for Rigspolitiet i oktober 2011. I rapporten blev der sat tal på, hvad den manglende digitalisering koster politiet, for at holde det op imod de enorme udgifter til Polsag-systemet.

Version2 fik kort før jul aktindsigt i evalueringsrapporten efter en langvarig kamp med Justitsministeriet.

Læs også: Hemmelig rapport afslører CSC's og Scanjours katastrofale Polsag-kode

Der er knap 300.000 tyverianmeldelser i gennemsnit om året, som det i dag sammenlagt koster omkring 31,2 millioner kroner om året for politiet at behandle, anslår Boston Consulting Group. Kunne dem, der kom via politi.dk, blive ført ind som en sag automatisk, kan mange af de kroner spares, lyder vurderingen. Beløbet afhænger af, hvor stor en del af anmeldelserne, som kommer via web, men konklusionen ender på 19,4 millioner kroner om året, som kunne spares.

De store gevinster ligger dog i at kunne droppe en masse papirarbejde, når en sag skal sendes videre til domstolene.

I dag skal alle papirdokumenterne findes frem, organiseres, nummereres og så kopieres i to eksemplarer, hvilket i store sager kan være en tidskrævende opgave i sig selv. Alle dokumenterne, inklusive originalerne, skal så sendes til dommer, forsvarer og anklager. Med digital sagsbehandling kunne det hele klares hurtigt på skærmen og sendes som pdf-fil, eller printes og sendes med posten.

Her kunne politiet spare 33-65 millioner kroner om året, vurderer konsulentrapporten.

Læs også: Derfor blev Polsag skrottet: Ville koste 1,4 milliarder kroner

Når sagen er behandlet ved domstolene, skal dokumenterne så tilbage igen, hvilket også tager tid. Her kunne politiet spare 13-16 millioner kroner om året ved at skifte til digitale sagsakter.

Sammen med andre, mindre poster, for eksempel den tid der går med at lede efter sager, som bliver væk, vurderer Boston Consulting Group, at der er mellem 72 og 113 millioner kroner at hente hvert år på politiets regnskaber, hvis it-systemet var blevet opgraderet. Gevinsten ville dog komme gradvist, i takt med at eventuelle startvanskeligheder var overstået.

Hvad politiet vil gøre fremover på it-fronten, efter at Polsag blev aflivet, har politiet ikke meldt ud endnu. Men indtil et nyt system er planlagt, finansieret, udviklet og implementeret, må betjentene fortsat arbejde med Polsas, som en betjent tidligere har beskrevet som ’tekstbehandling anno 1984’, komplet med blå baggrundsskærm.

Læs også: Så oldnordisk er politiets it-miljø: Nostalgisk gensyn med 1980’erne

Det betyder blandt andet, at det ikke er muligt at søge i fritekst på sagerne, og da hver politikreds har sin egen database, er der ikke direkte adgang til sager i andre kredse. Alle bilag er i papirform, og efter et halvt år bliver en sag låst i it-systemet, så selve hoveddokumentet derefter også kun findes på papir.

Kommentarer (16)

Henrik Mikael Kristensen

Når du anmelder et tyveri via hjemmesiden politi.dk, printer en betjent din anmeldelse ud og taster den ind igen i et andet it-system, som ikke kan integreres med web-formen på hjemmesiden.

Jeg kan ikke tro at det er rigtigt, at man ikke kan automatisere bare denne ene lille proces. Det er måske en lappeløsning, hvis databasen er noget oldnordisk DOS3.30 skrevet i QBasic og kører på floppydiske, men første prioritet er at angribe de steder, hvor politifolk spilder deres tid, én ad gangen.

Hvor meget vil det koste at sætte 3 dygtige udviklere til at få en webformular til at snakke med en "umulig" database indenfor de næste 3 måneder?

Kenneth Lylloff

Præcis. Brug først nogle millioner på at løse de åbenlyse tidsrøvere. Gerne 'quick-n-dirty' - det skal ikke holde så lang tid. Brug så noget af den frigivne tid og oparbejdede goodwill hos betjentene, til at drage dem med ind i designet af et nyt system, som skal udvikles løbende og sættes i drift løbende.

Christian Nobel

Problemet her er, at man på samme måde som med Rejsekortet, Amanda, IC4, Digital tinglysning, Affaldsdatasystemet, etc. laver en ih-vi-er-så specielle-i-Danmark-så-det-skal-laves-besværligt big-bang løsning, og det endda uden at konsultere nogen der har viden om området, før man går i gang.

Derfor ser vi gang på gang at man styrer direkte mod katastrofen, samtidig med Villyarderne fosser ud af samfundet og ned i lommen på udenlandsk ejede foretagender.

Men vi vil åbenbart ikke blive klogere her i landet - Danmark som vidensamfund min bare!

John Vedsegaard

Så simpelt er det at kopiere fra et system til et andet, at det samtidig vil være enkelt at sende data flere forskellige steder hen samtidig, vil naturligvis kunne overflødiggøre ctrl tasterne.

I øvrigt har jeg set det samme andre steder i de offentlige systemer, hvor ens data skal indtastes flere gange.

Tine Andersen

Da min mukkebik blev meldt sjålet anden gang, kunne politidamen i den anden ende af røret (114), taste farven ind som enten sort eller gul. Den var tilfældigvis begge dele... :-(
Første gang meldte jeg den stjålet direkte hos vores lokale politi (som nu også er borte), og der blev den rent faktisk fundet igen. (1 ud af en milion chance- ved jeg! ;-D ).
Men jeg kender til en del mennesker, der er blevet taget i fuppen af bedragere, som roligt kunne flytte deres virke mellem politikredse, da sager fra en kreds om en person, ikke når frem til andre kredse på en måde, så bedragerne kunne bustes for mange sager, men kun for få- i flere kredse, hvor de enkelte kredse vurderede sagerne som små og ubetydelige.
I et par tilfælde fik personer opsporet deres tabte ejendom, og her anbefalede politiet selvtægt... Ikke uden fare for de pg, der blev truet og i et tilfælde ikke kunne forlade bedragerens ejendom uden gêner.

Så bedragere på nettet har det fortsat godt! Og cykel-/knallerttyve!

Mvh
Tine

karsten andersen

det der er beskrevet i artiklen er kun toppen - det er langt værre og gælder faktisk alle edbsystemer i politi - dobbeltarbejde og mange der registerer de samme ting - der alligevel ikke kan anvendes senere som sammenligning og så videre - mange dagslysbetjente der kun laver meningsløs registering

Klavs Klavsen

"quick'n'dirty" kan godt blive grimt - men sjældent dyrt (det er jo quick) - og som oftest, så er det snarere "one program to rule them all" metodikken, der går i skoven hver gang. IMHO så er det vigtigste at løse ét problem af gangen, og så selvf. have i tankerne, at det SKAL kunne spille sammen med andre programmer, der så løser en anden opgave - ved f.ex. at kalde ind til div. andre.

Politiet burde hyre et par programmører og en IT-chef og så give dem hånd og halsret - så de ikke skulle spilde tiden på bureaukrati - men frit kunne skrive ny funktionalitet - så længe de løste én lille opgave af gangen, og fik denne idriftsat.

Så kunne de jo evt. have en hjemmeside, der samlede alle de forskellige funktioner i et interface, politibetjentene kunne betjene nemt og som så blev udbygget til at kunne nye ting, efterhånden som de blev udviklet (og interfacet/websiden skulle selvf. IKKE gøre andet, end at kalde ind til disse funktioner - f.ex. vha. SOA/REST) - således at funktionaliteten også kunne benyttes af andre programmer, f.ex. til automatisering osv.

Kim Koch Rasmussen

Sad med i en drabsag for under et år siden - der var alt på papir. Sagsakterne (uden ekstrat og de mange ekstra ting der kom under sagen) fyldte godt 2000 A4 sider - og de var printet i tre eksemplar til de juridiske dommere og i 4 til nævningene (ja, vi delte dem to og to - ellers var der ikke plads på vores border), samt sæt til anklager og forsvare

Så ja, papir findes skam i rigelige mængder hos domstolene mange steder endnu

Tor Hvalsøe

Jeg kan mindes at jeg på et tidspunkt har læst om et program som emulere mus og keyboard. Det var derved muligt at overføre data fra et system til et andet.

Netop her hvor der er en "umulig" database, men en funktionelt grafisk brugerflade ville det være muligt at oprette sager automatisk.

Løsningen er på alle måder en slam-kode løsning men hvis det virker her og nu. (1 udvikler uge). Så kan det frigive store mængder god politi tid.

Sidst men ikke mindst:
1. Grundig forretningsorienteret analyse af hvilke processer og problemer der er forbundet med hinanden.
2. Hvad gør vores naboer. Norge, sverige, tyskland? Eventuelt et fælles europæisk samarbejde.
3. Findes der et system der anvendes i det private som håndtere "kunder" og almindelig sagsbehandling som måske kunne tages i brug.?
4. Prototype og test af disse på det personel som skal anvende systemet.

Det ville nok være den fremgangsmåde som jeg havde kigget efter i første omgang. Tak til det offentlige, for uddannelse der giver os muligheden, for at lære af den slags fejl der er blevet begået.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Den personlige journalist

Hvornår: 2015-10-06 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 3900.00

Dansk og svensk moms samt international handel

Hvornår: 2015-10-07 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 3990.00

ITIL® Capability: Planning, Protection and Optimization (PPO)

Hvornår: 2015-10-05 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 14900.00

Mentor i beskæftigelsesindsatsen

Hvornår: 2015-08-31 Hvor: Østjylland Pris: kr. 9800.00

ISO/IEC 27001 informationssikkerhed - sådan anvender du standarden

Hvornår: 2015-09-08 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 4550.00