Open source bider sig fast blandt danske intranet

Sharepoint er stadig dominerende, men danske virksomheder er det seneste år i stigende grad begyndt at snuse til open source-platforme til intranettet. Det vurderer intranet-konsulent.

Først var det virksomhedernes valg af CMS til hjemmeside, der begyndte at gå i retning af open source-løsninger, og nu følger de ofte mere komplicerede intranet samme vej, stille og roligt.

Sådan lyder vurderingen fra Mads Richard Møller fra Intracom Consult, der har rådgivet om intranet i 11 år.

»For nogle år siden var open source til intranet kun for enkelte open source-nørder, der havde det som princip. Men det seneste år er flere og flere virksomheder begyndt at kigge på open source som et alternativ til de kommercielle løsninger,« forklarer han.

Version2 møder ham på et seminar om forskellige open source-løsninger til intranet, hvor både store og små firmaer og offentlige institutioner fortæller om deres erfaringer. En arrangement, der i sig selv er sigende for udviklingen.

»De kommercielle løsninger som Sitecore og Sharepoint er begyndt at få meget tyngde i budgettet. De er dyre. Og Sharepoint er en stor, tung værktøjskasse, der er tung at danse med. Så nogle spørger sig selv, hvor meget af det, de egentligt skal bruge, og om det bedre kan betale sig at skære ind til benet,« siger Mads Richard Møller.

At mange virksomheder i disse år har fundet sparekniven frem tæller også med, da man kan spare store licensomkostninger. Til gengæld er der ikke på samme måde som med et CMS til en webside opbygget samme modenhed omkring open source til intranet, vurderer rådgiveren.

»Det er stadig uklart, om leverandørerne af open source-løsninger er tunge nok til at løfte opgaven med et intranet. Der er meget integration med andre systemer, og det er ikke det samme som at udvikle en hjemmeside. Jeg tror, at der er stor forskel på, hvor modne leverandørerne er,« siger han.

Det er altså ikke nok at finde en god open source-platform at bygge sit næste intranet på. Med mindre man har alle nødvendige folk in-house, skal der findes en leverandør, man stoler på og som forstår opgaven og forretningen.

Udover det afhænger valget mellem open source og licensbetalte systemer også stadig af tilfældigheder, mener konsulenten. Der skal helst være nogle i virksomheden, som er glade for open source-idéen – eller i hvert fald ikke være modstand mod konceptet.

»Og så skal første open source-projekt helst være en succesoplevelse, før en virksomhed vil gå videre ad den vej,« siger Mads Richard Møller.

Selvom platforme som Plone, Drupal, Typo3 og andre åbne systemer titter frem på intranet-markedet nu, er det dog stadig Sharepoint, der er helt dominerende i Danmark.

»Danmark er et Sharepoint-land. Det er der ingen tvivl om. Men om fem år tror jeg ikke, at Sharepoint vil være lige så dominerende, blandt andet fordi der bliver flere open source-intranet,« vurderer Mads Richard Møller.

Læs mere om erfaringerne med intranet på open source-platforme i de kommende dage på Version2.

Kommentarer (19)

Claus Pedersen

Hvorfor er det ikke det samme at udvikle et Intranet site som et Internet site?
Er det ikke kun målgruppen der er forskellen?

Jeg kender da store websites hvor der også er masser af integration med systemer. Og der er masser af intranet der ikke er andet end små simple informationssider.

Kim Henriksen

Vores IT afdeling har skiftet vores Windows desktops ud med Linux.

Ingen af os bruger MS Office, som resten af firmaet, og det var vores eneste grund for os at bruge Windows.

Kurt Kragh Sørensen

Vi kender ikke til nogen stigende trend på open source brugt til intranet. Tværtimod ser vi SharePoint gå fra 39% i 2009 til nu 63% jf. vores årlige undersøgelse

Vi har heller ikke nogen indikation af, at flere vil gå open source vejen på intranet lige nu.

Alle større virksomheder, der vil noget ambitiøst med intranet vælger SharePoint. Med ambitiøst mener vi, nogen der vil bruge intranettet til andet end blot kommunikation, så som samarbejde, effektivisering af arbejdsprocesser, dokumenthåndtering etc.

På dette område er SharePoint meget stærkt.

Jens Beltofte Sørensen

Alle større virksomheder, der vil noget ambitiøst med intranet vælger SharePoint. Med ambitiøst mener vi, nogen der vil bruge intranettet til andet end blot kommunikation, så som samarbejde, effektivisering af arbejdsprocesser, dokumenthåndtering etc.

Ok. Så kan Københavns Kommune nok ikke regnes for en større virksomhed, selv om de klart er den virksomhed i DK med fleste danske ansatte, da de har valgt at skifte fra MS CMS 2002 til Drupal som deres intranet platform. Ellers er de ikke ambitiøse hvad angår intranettet, selv om planen er at få alle medarbejdere til at brugere det, også dem uden AD login der ikke har adgang i dag.

Kurt Kragh Sørensen

Vi laver også en undersøgelse om kommunernes brug af intranet. Her er der større spredning i feltet, selvom kommunerne burde ligne hinanden mere end dansk erhvervsliv. Kommunerne er langt bag efter dansk erhvervsliv i at udnytte intranet til andet end kommunikation. Det gælder på stort set alle de punkter som vi måler på. Lidt skræmmende, at de ikke kan blive mere enige om at bruge det samme, da de jo ligner hinanden ret meget.

Jeg vil i øvrigt lige sige, at jeg bestemt ikke er modstander af open source. Vi bruger i øvrigt selv Drupal til vores community om intranet, digitale arbejdspladser og markedsføring på nettet. og kunne slet ikke forestille os at bruge SharePoint til det.

Vi har de sidste 7 år kåret Danmarks bedste intranet og de sidste fem år har det været SharePoint-løsninger, der har vundet. (SimCorp, Novo Nordisk, Udenrigsministeriet, Chr. Hansen og Danske Bank).

Vi kårer Danmarks bedste intranet igen næste år, og er der nogen open source løsninger, der mener, at de kan hamle op med SharePoint, så vil vi meget gerne se dem nomineret..

Det ville endda glæde os meget med noget konkurrence til SharePoint.

Bo Olsen

Jeg har kigget på statistikken fra intraTeam som jeg, underskyld jeg siger det, ikke rigtig ved om jeg kan stole på. Jeg kan slet ikke finde ud af hvor mange virksomheder i har analyseret og hvad i ellers har bygget jeres statistik op på. Det er det absolut vigtigste når man laver statistikker.
Artiklen her, syntes jeg nu også man skal tage med et gran salt, men jeg fornemmer da, at der er en tendens der er værd at tage højde for.

Og hvorfor er det man kårer danmarks bedste intranet, og tildeler systemvalget successen? Det er da fløjtende ligegyldigt hvilket system man anvender, så længe der er muligheder for at udvikle spændende og relevante features, som hjælper virksomhedernes medarbejdere med at være effektive og informeret.

Jeg glæder mig til at følge med i de kommende artikler her på version2, for i min virksomhed er vi på spring til at skulle udskifte vores gamle intranet.

Kurt Kragh Sørensen

"Og hvorfor er det man kårer danmarks bedste intranet, og tildeler systemvalget successen? Det er da fløjtende ligegyldigt hvilket system man anvender, så længe der er muligheder for at udvikle spændende og relevante features, som hjælper virksomhedernes medarbejdere med at være effektive og informeret."

Vi tildeler ikke systemvalget årsagen til Danmarks bedste intranet, men konstaterer bare, at de større organisationer, der i dag vil noget med intranet vælger SharePoint som platformen. Vi konstaterer også, at der blandt vores 260 medlemmer ikke er andet end to, der har valgt at gå andre veje og det er ikke open source vejen. Den ene har i øvrigt fortrudt, da det viste sig umuligt at finde udviklere til systemet i Danmark og måtte hente en i udlandet til det arbejde. Den anden er mig bekendt ikke kommet i gang endnu. Ingen af disse har valgt open source.

Når vi i forbindelse med IntranetPrisen benchmarker de nominerede intranet, så konstaterer vi at det er SharePoint intranet der stiller op. Og vil vil gerne se nogle open source, Intranote eller Sitecore intranet, men dem vi kender er ikke gode nok.

At vinde IntranetPrisen er ikke kun et spørgsmål om at have de bedste features. Vi lægger vægt på flg.:

  • Intranettets betydning for organisationen som helhed
  • Intranettets rolle i den enkelte medarbejders arbejdsdag
  • Funktionaliteten, brugervenligheden og anvendelsen
  • Sammenhæng mellem virksomhedens strategi og intranettet
  • Intranettets rolle i organisationens videndeling

I de større organisationer er det også ofte IT-afdelingerne, der har det største ord, når der skal vælges intranetplatform og de tør ikke vælge open source. Måske fordi det er dejligt at kunne give Microsoft skylden for, at det ikke virker, hvis det skulle være tilfældet. Det kræver noget særligt at vælge open source i en større organisation. Der er det nemmere at vælge noget som alle de andre har valgt. Og hermed siger jeg ikke, at det er det rigtige at vælge det andre gør. Men direktionen og bestyrelsen har også hørt om Microsoft, så det er lettere at få det igennem end open source. IT-folkene vil også gerne have der til at stå SharePoint på deres CV, da det giver højere løn og bedre muligheder for at få bedre arbejde.

Kurt Kragh Sørensen

Bo: Du og andre kan downloade undersøgelsen her

Så kan I selv forholde jer til den. Vi har 111. besvarelser fra virksomheder. Vores kommunale undersøgelse har jeg ikke download på, med i kan finde alle artiklerne her.

Vi sælger hverken open source eller SharePoint. Vi lever af at facilitere videndeling om intranet, digitale arbejdspladser og markedsføring på nettet. Derfor laver vi undersøgelser blandt vores 260 betalende og over 2.000 brugere af vores community (i Drupal)

Morten Winther

men konstaterer bare, at de større organisationer, der i dag vil noget med intranet vælger SharePoint som platformen. Vi konstaterer også, at der blandt vores 260 medlemmer ikke er andet end to, der har valgt at gå andre veje og det er ikke open source vejen.

Du skal nok ikke regne med flere ikke-SharePoint medlemmer når du italesætter at Sharepoint er det eneste rigtige hvis man vil noget med intranet.

SharePoint er jo det nemme valg - der er ikke mange it-chefer der er blevet fyret for at vælge Sharepoint - desværre. Med de mange OSS løsninger der er på markedet ville det være rart at se store firmaer være lidt mere innovative og træffe mere modige beslutninger.

Kurt Kragh Sørensen

Vi har arbejdet med intranet siden 2000 og konstaterer bare, at vi ikke ser nogen open source, der har bidt sig fast nogen steder.

Til gengæld ser vi SharePoint bide sig fast, hvilket min gode kollega Mads Richard også udtaler. Jeg er stort set enig med Mads i hans udtalelser. Jeg ser bare ikke nogen af de større virksomheder og organisationer, som vi har med at gøre planlægge andet en SharePoint - stort set. Og det er ikke fordi vi er et SharePoint hus - tværtimod.

Vi bruger selv Drupal til vores community.

Vi vil meget gerne se andre intranet end SharePoint intranet stille op til IntranetPrisen, men når de finder ud af, hvilke krav der stilles til et velfungerende intranet, så melder de fra igen, da de slet ikke havde forestillet sig, at et intranet kan bruges til andet end kommunikation. Vi taler i dag om den digitale arbejdsplads, hvor medarbejderen uden at vide det arbejder i forskellige systemer.

Jeg udelukker ikke, at mindre organisationer eller organisationer med mindre budgetter til intranet bruger open source.

Jeg er også enig i, at IT-chefer ikke bliver fyret for at vælge Microsoft.

Martin Kofoed

Alle større virksomheder, der vil noget ambitiøst med intranet vælger SharePoint.

Og det skyldes desværre for en stor dels vedkommende, at mange større virksomheder vælger software baseret på PowerPoints snarere end reelle analyser af behov og PoC'er udført af teknikere.

Når du skræller marketing væk, er der INTET i Sharepoint, som ikke kan adresseres mindst lige så fint af åbne systemer.

Bo Olsen

Kurt: Jeg tror du har lidt i ret i at grunden til Sharepoint udbredelsen er så stor, er at det tit udspringer af IT afdelingernes insisteren.

Jeg vil dog også vove at påstå, at det skyldes Microsoft massive arbejde i at presse Sharepoint ned i hver eneste kontrakt virksomhederne laver med Microsoft. Man kan ikke vælge et MS produkt, uden det vil være "fordelagtigt" at tilvælge sharepoint. Det er en hel forrygt licenspolitik Microsoft har.
Resultatet af, at man har fået sharepoint "fordelagtigt" er, at det ligger til højrebene at gå i gang med at anvende det som intranet og alt muligt andet, for man har det jo i virksomheden, så skal de da bruges.
Hurtigt finder man bare ud af, som Martin Kofoed skriver, at kræve massiv videreudvikling at få noget brugbart i produktion.

Kurt Kragh Sørensen

Bo: Vi lavede en undersøgelse i 2009, der klar viste, at IT afdelingerne valgte SharePoint.

Jeg er heller ikke uenig i, at MS har gør det let for de større virksomheder at komme i gang på SharePoint. MEN man skal huske, at for hver licenskrone som MS sælger for, så oplyser de selv, at der er 9 kroner til forhandlerne. (kodning, implementering og uddannelse)

Kurt Kragh Sørensen

Hvorfor kan det samme ikke være tilfældet, såfremt et firma vælger en intranetløsning baseret på OSS?

Når licensen er gratis, så bliver beløbet jo uendeligt mange gange mere :-)

Jeg hører bestemt ikke til dem, der tror, at open source software er gratis. Jeg har erfaringer med vores community i Drupal.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Enterprise Voice and Online Services with Microsoft Lync Server 2013 [20337]

Hvornår: 2015-10-05 Hvor: Østjylland Pris: kr. 19500.00

Managing Benefits TM Foundation - Gevinstrealisering

Hvornår: 2015-09-14 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 13500.00

Vidensdeling, it og organisation

Hvornår: 2016-02-01 Hvor: Østjylland Pris: kr. 15000.00

BRC Workshop om Global standards for Food and Packaging

Hvornår: Hvor: Fyn Pris: kr. 4600.00

Salg i kundeservice (outbound)

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale