Online-butik i gabestokken: Vil ikke sælge pc til annonceret pris

Netbutikken Seibex mener, at kunden var i ond tro da han bestilte en 13.000 kroner pc, som ved en trykfejl var annonceret til 3000 kroner. Men ifølge Forbrugerklagenævnet er computermarkedet for uigennemskueligt til, at kunden kunne være i ond tro.

En vaks webshopper så et godt tilbud på onlinebutikken Seibex, hvor han slog til med tilbuddet om en næsten 13.000 kroners bærbar pc til 3000 kroner. Og da butikken nægtede at ekspedere ordren med henvisning til et forbehold om trykfejl, gik han til forbrugerklagenævnet.

Læs også: Netbutik tvinges til at sælge tv for 1.093 kr. - eller give kunde 9.800 kr. i hånden

Seibex har valgt ikke at følge Forbrugerklagenævnets afgørelse. Ifølge forbrug.dk afviser Seibex kravet, fordi kunden inden bestillingen har accepteret forbehold for trykfejl. Seibex mener derfor, at den automatisk generede bestillingsbekræftelse ikke er juridisk bindende.

Den køber Forbrugerklagenævnet ikke. Nævnet mener ikke, at vilkårene er gjort tydelig nok for kunden og at Seibex skulle have præsenteret vilkårene tidligere i handlen. Kunden fik nemlig først mulighed for at læse vilkårene, da han havde valgt varen.

I afgørelsen står der, at Seibex skal sælge en MSI bærbar computer GX660R-296NE/i7-720QM 7G 1T 15.6” W7HP til 3065 kroner eller betale differencen på 9.933 kroner. Netbutikken mener, at den store prisforskel afslører, at forbrugeren var i ond tro da han bestilte computeren, men Nævnet mener at computermarkedet er så uigennemskueligt for forbrugerne, at de ikke har en chance for, at vide hvad den reelle pris burde være.

Kommentarer (19)

Claus Jacobsen

Det var da den største omgang pladder jeg har hørt længe. - Selvfølgelig handler brugeren da i ond tro - folk i dag ved sg godt at en maskine med de specs koster betydeligt mere end 3K. så UIGENNNEMSKUELIGT er det altså heller ikke. men endnu engang så er det lavet af jurister der heller ikke aner et klap om hvad det egentlig er de snakker om.

Lars K. Hansen

For Hr. og Fru Danmark er det altså uigennemskueligt. Jeg bliver ofte spurgt til råds om indkøb af bærbar og lign. Netop fordi folk ikke aner noget om hvad computerne kan.

Så hvis personen ikke har en IT relateret uddannelse/interesse så kan han godt have været i god tro.

Pascal d'Hermilly

Så længe varerne hedder GX660R-296NE/i7-720QM og ikke 400 hestekræfter laptop, vil det være uigennemskueligt.
Jeg ved fordi jeg beskæftiger mig med IT at i7 er bedre end i5 som er bedre end i3, men selv jeg synes at markedet er fuldstændig uoverskueligt.
Køberen har sikkert kunne regne ud at det var en god deal - men ligefrem vist at det ikke kunne passe, det tror jeg ikke.

Lars K. Hansen

Så længe varerne hedder GX660R-296NE/i7-720QM og ikke 400 hestekræfter laptop, vil det være uigennemskueligt.


Nemlig - hvis man kaldte dem noget mere sigende ville det nok være en lille smule nemmere.

Apple er inde på lidt af det rigtige ved at kalde deres hurtige model for "Pro". Dog er de faldt lidt af på den med "Air" :)

Man kunne engang vælge imellem en "Macbook" og en "Macbook Pro". Det var til at forstå for alle.

Man kunne jo f.eks. kalde dem for:

MSI Pro / Gamer (i7 - 8Gb ram)
MSI Standard (i5 - 4Gb ram)
MSI Low (i3 - 2Gb ram)

Men det sælger nok ikke nær så godt som navnet "GX660R-296NE/i7-720QM"...

Hans Schou

folk i dag ved sg godt at en maskine med de specs koster betydeligt mere end 3K. så UIGENNNEMSKUELIGT er det altså heller ikke


Denne (tilfældigt valgte) 1015BX-BLK191S koster 2.164 kr
http://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-Eee-PC-1015BX-BLK191S-2321713.html
Fru Jensen kan ikke se om den skulle koste 12.000 kr.

Jo jo, jeg ved da godt at en 'EEE' ikke koster så meget...

Anders Hybertz

Ville det ikke være muligt at lave et plugin til de forskellige web shops, som sammenligner købsprisen med salgsprisen og som fortæller om forskellen er udenfor en given grænse inden nye priser publiseres.

Det skal selvfølgelig være muligt at køre tilbud med minimal fortjeneste eller endda tab.

Just an idea, which might already be implemented somewhere :)

Sune Foldager

Online shops må tage sig sammen og checke at prisen de skriver er korrekt - det er ikke en opgave de skal pålægge brugeren, uanset brugerens kendskab til produktet.

Bestemt, men fejl kan jo ske, og så er det vel heller ikke rimeligt at shoppen så bare må sælge et arbitrært produkt til en arbitrær lav pris af den grund. Synes jeg i hvert fald ikke. Kunden har ikke altid ret, og det er jo ikke sådan at han har mistet penge i det her tilfælde.

Flemming Seerup

Kunden har ikke altid ret, og det er jo ikke sådan at han har mistet penge i det her tilfælde.


Ret beset ved du ikke om kunden har mistet penge.
I tilfælde af at man står med flere tilbud, og i god tro vælger netop dette (fordi 3.000 ikke er nogen unormal pris for en bærbar idag), samtidig fravælger et andet godt tilbud, som nu ikke længere er gældende.

Thomas Vestergaard

At diverse netbutikker så har valgt at automatisere dette, så der ikke ligger nogen validering af prisen undervejs, kan da kun være butikkens problem - ikke kundens.

Det er også sådan jeg ser det. Man kan naturligvis komme til at skrive en forkert pris på sin hjemmeside - og derfor tager man forbehold for trykfejl. Men så har man også ansvaret for at kontrollere prisen inden man sender en bekræftelse. Når man først har bekræftet ordren, så er der af gode grunde ikke nogen (nem*) vej tilbage.

Når man så vælger at digitalisere processen med at udsende en ordrebekræftelse, skal man naturligvis forholde sig til, om den nye proces er lige så god som den tidligere. En fejl som den her, ville formentlig være blevet fanget, hvis der bekræftelsen var blevet sendt af en ansat. Man kan så overveje om den digitale proces på trods af denne "fejltagelse" ikke i længden stadig er den mest økonomiske løsning.

*: Der udestår naturligvis stadig muligheden for at Seibex kan hive kunden i byretten og forsøge at bevise "ond tro" - eller hvad der ellers skal til for at hæve handelen. For 10K kommer man bare ikke ret langt.

Peter D Hansen

Hvis online-butikker ønsker at forbrugerne betragter det som tllbudsafgivelse og ikke køb - så burde butikkerne på hjemmesiderne ændre knapper med teksten "køb" (og lignende) til "afgiv tilbud".

Ellers er det jo ikke så sært at forbrugerne tror på det, de læser med store bogstaver (uanset at der er gemt noget andet af vejen med småt).

Alternativt kunne online-butikkerne indføre passende interne kontroller, så de fanger deres egne fejl.

Frithiof Andreas Jensen

Man kan naturligvis komme til at skrive en forkert pris på sin hjemmeside - og derfor tager man forbehold for trykfejl


Man kan vel ikke tage "forbehold for trykfejl" når der aldrig har været et trykkeri involveret i processen. Butikken taster jo selv priserne ind direkte, så må de jo selv hænge på aben når de både taster forkert og publicerer teksten!

Hvis ikke e-butikkerne hænger på deres annoncerede priser ville vi ret hurtigt kun se fantasipriser på nettet i kampen for at komme øverst på edbpriser.dk. Det ville være et stort tab for alle parter. Det er vel heller ingen der er interesseret i at det at købe et produkt på nettet bliver præcis som at købe en billet fra Ryanair til den annoncerede pris: Et repetitivt adventure-spil gennem en tudegrim website, hvor et enkelt overset flueben fordobler prisen.

Michael Peters

I vores virksomhed sælger vi produkter over hele Europa. VI er generelt meget omhyggelige når vi prissætter i webshoppen. Skulle vi lave en fejl sælger vi den ALTID til den pris kunden har set - også hvis vi taber penge. Vi gør kunden opmærksom på at det er en fejl, men også at kunden naturligvis har ret.

Seibex har for et relativ ringe beløb, købt sig til en rigtig dårlig reklame.

Men værst af alt, nægter de at følge forbrugerklagenævnet. Så kan man under ingen omstændigheder stole på den virksomhed og det er da det mest idiotiske en virksomhed kan gøre.

Jan Lunddal Larsen

Man kan vel ikke tage "forbehold for trykfejl" når der aldrig har været et trykkeri involveret i processen.

Nu er det nok mange årtier siden at trykfejl mht. pris var pga. trykkeriet. Tal falder sjældent ud af PDF filen ;-)

Det er jo også butikken (eller dens reklamebureau) der selv taster priserne ind vedr. tryksager, så det er nok mere taste-tryk at trykfej l henviser til i dag.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Beskæftigelse og organisation

Hvornår: 2015-08-31 Hvor: Østjylland Pris: kr. 9800.00

Koblingslederen / koblingspersonen

Hvornår: Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. Efter aftale

Kepner-Tregoe® Foundation

Hvornår: 2015-09-03 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 10900.00

Projektøkonomi - få styr på begreber og værktøjer

Hvornår: 2015-09-09 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 6400.00

MCP 20467 kursus: Designing Self-Service Business Intelligence and Big Data Solutions

Hvornår: 2015-10-05 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 18750.00