Ny Sharepoint 2013 skal gøre virksomheden social

Med opkøbet af Yammer og en række nye features har Microsoft givet samarbejde og sociale medier en nøglerolle i 2013-udgaven af Sharepoint. Se de vigtigste nyheder her.

LAS VEGAS Del dine dokumenter med kolleger eller eksterne samarbejdspartnere med et enkelt klik. Træk og slip indhold ind og ud af dokumentbiblioteker på tværs af browsere og platforme.

Det er to af de vigtigste nyheder på Sharepoint 2012-konferencen i Las Vegas, der sætter fokus på den nye Sharepoint 2013-udgave.

»Du har endda mulighed for at følge dokumenter og få besked, når det er opdateret. Og med Skydrive Pro har du altid adgang til dine dokumenter uanset, hvilken platform eller hvilket device, du går på nettet med,« sagde Jeff Teper, Microsofts øverste Sharepoint-ansvarlige, til de 10.000 fremmødte til mandagens keynote på Sharepoint 2012-konferencen.

Faktisk er muligheden for at følge elementer universel i Sharepoint 2013. Dokumenter, mennesker, hashtags, sites kan alle følges, så man får en e-mail eller notifikation, når der sker noget med elementet.

Nyheden skal ses i sammenhæng med, at Microsoft tidligere på året opkøbte det sociale virksomhedsnetværk Yammer, som nu er blevet fuldt integreret i Sharepoint.

Læs også: Microsoft integrerer Yammer i Sharepoint 2013 - og gør det gratis

Nyt i brugergrænsefladen er også, at Sharepoint i "seneste dokumenter" kan lede dig direkte ind på den side eller det slide, du sidst var på.

»Det giver en oplevelse ligesom, når Netflix husker hvor langt du er nået i filmen, du ikke blev færdig med,« forklarede Jeff Teper.

I det hele taget har brugergrænsefladen fået en overhaling i forhold til 2010-versionen. For eksempel er der kommet et ikon, der illustrerer, hvem og hvor mange der har adgang til et givent dokument. En nyttig feature, nu da dokumenter i Sharepoint lettere end nogensinde før kan deles både internt og eksternt med kolleger og samarbejdspartnere.

På den tekniske side har Microsoft også oppet sig i forhold til tidligere versioner.

Billedkompression skærer af båndbredden

Product Management-direktør i Microsoft Michal Gideoni forklarede salen, at 2013-versionen har forbedret brugen af båndbredde med 40 procent i forhold til tidligere versioner, blandt andet ved hjælp af en ny billedkompression. Samtidig er latency på serversiden skåret ned med 50 procent.

»Hvis man tidligere gemte på forskellige versioner af dokumenter, ville en 10 megabyte og en ny version med en 1 megabyte tilføjelse fylde 10 + 11 i alt 21 megabyte. Nu gemmer vi ikke længere en kopi af det hele men blot ændringerne, så det fremover kun fylder 11 megabyte,« forklarede Michal Gideoni.

Samtidig demonstrerede hun, hvordan medarbejderne i en virksomhed, der har opgraderet til 2013-versionen, ikke behøver at opgradere deres egne eller team sites.

»Man kan sagtens lade dem fortsætte med en 2010-oplevelse i 2013-versionen. Så kan de selv migrere deres sites, når de føler sig klar - og det er bare at klikke på en knap,« sagde dagens eneste kvindelige taler ved keynoten.

Ny Cloud app-model

Som konsekvens af den store satsning på at bringe Sharepoint op i skyen, har Microsoft nu også introduceret en ny måde at håndtere de applikationer, flere end 700.000 Sharepoint-udviklere arbejder på.

Blandt andet er der lanceret en ny 'Office store', der kan håndtere appplikationer til både Office og Sharepoint, ligesom det er blevet gjort lettere for udviklerne at skrive kode med deres foretrukne værktøjer og i deres foretrukne sprog. Version2 følger op på dette i en særskilt artikel.

Endelig er der kommet en længe ventet Sharepoint-app til Windows 8, Windows Phone, iOS og Android. Appen virker både med Sharepoint 2013 og med den eksisterende Sharepoint Online.

Version2s rejseomkostninger i forbindelse med Sharepoint 2012-konferencen er dækket af Microsoft.

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Planning and Managing Windows 7, Desktop Deployments and Environment [6294]

Hvornår: 2015-10-22 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 19500.00

Designing Self-Service Business Intelligence and Big Data Solutions [20467]

Hvornår: 2015-09-28 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 19975.00

Mentorskaber og mentorordninger

Hvornår: 2015-08-17 Hvor: Østjylland Pris: kr. 5800.00

Server Virtualization with Windows Server Hyper-V and System Center [20409]

Hvornår: 2015-09-28 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 19500.00

Diplomuddannelsen i Skoleledelse

Hvornår: 2015-09-01 Hvor: Østjylland Pris: kr. Efter aftale