Norsk kommune sparer 15 millioner ved skift fra Openoffice til MS Office

Openoffice var så besværligt, at lavere effektivitet kostede langt mere end besparelsen på softwaren. Det mener norsk kommune, der skiftede tilbage til MS Office og sparede 15 millioner kroner om året.

»Det var som at komme tilbage til stenalderen.«

Så hård er dommen over den gratis kontorpakke Openoffice fra it-chefen i norske Sarpsborg Kommune, Tommy Otness. I det norske magasin Offsek om den offentlige sektor nævner han for eksempel problemet med at indkalde til et møde.

Med Microsoft Outlook, som han var vant til, kan man se hinandens kalendere og finde et mødetidspunkt, mens det med Openoffice og Thunderbird blev nødvendigt at sende en mængde e-mails frem og tilbage for at nå frem til et tidspunkt, der passer alle, fortæller han, ifølge it-mediet Digi.no.

Han blev ansat i 2009 som it-chef i Sarpsborg Kommune, der var blevet kendt for at vælge open source-løsninger. Men ud over manglende samarbejdsmuligheder med Openoffice var der også bøvl med at læse Microsofts formater og manglende integration til fagsystemerne. Den nye it-chef besluttede derfor at smide Openoffice ud og købe Office 2007.

I 2005 beregnede kommunen, at et skifte til det gratis Openoffice ville betyde en besparelse på fire millioner kroner årligt i licenser. Men i dag mener kommunen, at medarbejderne arbejder så meget mere effektivt med Microsofts software, at man trods licensudgifterne faktisk sparer 15 millioner kroner om året ved at droppe Openoffice.

Hos Friprogsenteret i Norge, en organisation, der arbejder for udbredelsen af open source, tror man dog ikke på tallene. Lederen Christer Gundersen kalder udmeldingen for 'latterlig'. Han vil se dokumentation for påstanden, før han tror på den.

Openoffice.org er i øvrigt blevet forladt af de frivillige open source-kræfter, som efter Oracles opkøb af Sun i stedet har stiftet The Document Foundation, der udvikler Libreoffice.

Det tidligere Staroffice, som var den kommercielle variant, er desuden omdøbt til Oracle Open Office.

Kommentarer (20)

Bo Grünberger

De kan nok godt skifte tekstbehandlingen ud, men Open Office har ingenting som kan sammenlignes med, eller kan nær det samme som Microsofts Excel.

Jeg går ud fra, at der er dele af kommunen som er nødt til at bruge Excel, og de vil formentlig beholde Office-pakken. Så vil man have medarbejdere som skal bruge både Open Office og MS Office, og nogle som kun bruger ét af systemerne. Det skal nok blive sjovt for IT supporterne.

Peter Olesen

Det lyder for mig som deres IT chef har forsøgt at fabrikere grunde til at skulle bruge MS igen.

De mangler en kalenderfunktion, Thunderbird understøtter kun mail, Evolution understøtter langt det meste. Så hvis IT chefen havde gjort hans arbejde brugte de Evolution sammen med en eller anden kalender service.

Der er flere muligheder for integreret kalender og mail. Exchange/Outlook(Evolution), Google Apps/Outlook, Evolution, Zimbra/Zimbra-client, Outlook, Evolution. Der er flere muligheder men disse er de mest oplagte.

MS løsningen er uendelig meget dyre end de andre, som ca koster det samme pr bruger. De kan det samme som MS og Zimbra kan endda mere, da det står en frit for at integrere ekstra applikationer.

Så for mig at se må han udtale sig mod bedre vidende, da Thunderbird slet ikke understøtter det han siger han savner, men at Evolution eller andre gør.

Martin Pihl

Hvis den manglende kalenderdeling er en hovedårsag i beslutningen, står det slemt til med fremtiden for Sarpsborg Kommune.

Det er ikke så svært at lave kalenderdeling i Thunderbird, og det burde ikke have taget mange sekunder for en IT-chef at google en how-to for det.

Allan S. Hansen

Kunne det ikke tænkes at for dem var det det rette valg?

Hvis valget havde være modsat - ville kommentarene her så sige at han stadig ikke havde gjort sit arbejde godt nok, og at det var skjulte motiver der gjorde de valgte Open Office?

Det kunne tænkes de netop har gjort deres arbejde korrekt og fundet ud af hvad virker bedst for dem. Er det ikke hele humlen ved at kunne vælge software efter hvad behov de har og hvad de finder best?
Eller gælder det kun når valget stemmer overens med hvad du ønsker?

Thomas Bundgaard

Sikke naive i er Anders og Allan.

I burde vide, at her på version2.dk, der er man enten ansat hos, bestukket eller hjernevasket af Microsoft, såfremt man foretrækker deres løsning fremfor en open-source-løsning.

Selvfølgelig opfinder IT-chefen i kommunen ugyldige grunde for at gå tilbage til MS Office. Det er jo klart for enhver!

Michael N. Jensen

De mangler en kalenderfunktion, Thunderbird understøtter kun mail, Evolution understøtter langt det meste. Så hvis IT chefen havde gjort hans arbejde brugte de Evolution sammen med en eller anden kalender service.

Det kunne jo også være de ansatte arbejder hurtigere ved at benytte værktøjer der er helt integreret med hinaden, istedet for at skulle ind i diverse forskellige værktøjer for at løse deres opgaver?

De kan det samme som MS og Zimbra kan endda mere, da det står en frit for at integrere ekstra applikationer.

De har selvfølgelig muligheden, men hvis vi ser realistisk på det, hvad er chancerne for de reelt ansætter udviklere for at lave det?, ud over det hurtigt kan koste mere i udvikling end det de har sparet hvis det skal i udbud et sted.

Hvis de har kontateret, at de sparer en masse tid som de anslår sparer dem for 15mill. så har it-chefen jo netop truffet det korrekte valg for dem. Hvorimod at hvis it-chefen havde trukket en løsning ned over brugerne for at spare 4mill som ikke var til gavn for brugerne, men snarre resulterede i en masse spild tid, så vil han nu i min verden have været en dårlig it-chef.

Jeg har intet imod OpenOffice, og det er en helt fin løsning hvis det passer ind i ens it-miljø/brugere, men at tro OpenOffice løser alt over alt, er bare for naivt.

Martin Pihl

Manglende integration til fagsystemer er selvfølgelig et kæmpe problem, ikke kun hos norske men også danske kommuner, hvor fagsystemer leveret af bl.a. KMD er bundet hård op mod Microsoft, og i den optik er et skifte tilbage til Microsoft forståeligt.

At IT-chefen betegner OpenOffice som et skridt tilbage til stenalderen, fordi medarbejdere skal sende mødeforslag via mail på grund af manglende kalenderdeling, kunne jo desværre tyde på, at man ikke har brugt meget tid på indførelse, og heller ikke efterfølgende brugt meget tid på at løse problemet. For kalenderdeling i Thunderbird er såmænd ganske let at sætte op.

Peter Jespersen

De mangler en kalenderfunktion, Thunderbird understøtter kun mail, Evolution understøtter langt det meste. Så hvis IT chefen havde gjort hans arbejde brugte de Evolution sammen med en eller anden kalender service.

Ligesom med Firefox er meget af funktionaliteten lagt an på tilføjelser - tilføjelsen Lightning (Baseret på Sunbird)giver kalender funktion og til synkroniseringen findes der adskillelige tilføjelser, der fungerer ganske udemærket.

Anders Carlsen

Nu ved jeg ikke hvad sådan en kommunes IT budget ligger på, (den har 50.000 indbyggere ifølge deres hjemmeside), men at kan spare 19 millioner om året alene ved at anvende Outlook istedet for Thunderbird lyder helt vanvittigt (endelig besparelse er så 15 millioner når licensomkostningerne er trukket fra).

Ingen tvivl om at Outlook er bedre på det punkt, og mit valg til formålet ville have være Google Apps, men deres ansatte må da være vildt ineffektive hvis de brugte for 19 millioner kroner om året på bare at indkalde til møder. Hvis der findes dokumentation for dette, hvilket der jo efterspørges, så må det vist lige så meget dokumentere, at der er nogle inkompetente ansatte der kan afskediges.

Anders Johansen

@Anders Carlsen

Imkompetente offentlige ansatte bliver ikke fyret... De fagforeninger som organiserer de offentligt ansatte har forhandlet så gode aftaler, så de ikke kan slippe af med den slags ;)

Flemming Riis

hvad en besparelse er i den sidste ende men 19millioner er 5000 pr år pr person nemt regnet , 25 kr pr dag

nu ved jeg ikke had en snit løn er men det er vel til at finde ud af så men er sikkert nede i 10-15 minutter sparet pr dag.

mange bække små.

Daniel Udsen

Det er lidt et faktum at der ikke findes nogle opensource løsninger der helt kan konkurere outlook i outlooks traditionelle rolle, her er det stadigvæk kun notes 8 og novel groupwise der helt kan værre med.(notes er i nyeste inkarnation imho bedre end outlook), thunderbird med extensions er ligeved og næsten men kræver en masse håndholdning og evolution eksistere ikke til windows og virker meget ustabilt for en del.

Og fordi ms har kuldsejlet alle krav/planer om at sælge office disintegreret betyder det at man realt ikke ser store besparelser ved at droppe word/excel/powerpoint.

Det er noget Opensource leverendørene skal/bør arbejde på for uden en god erstatning for outlook der ikke er notes eller groupwise så bliver det svært at sælge løsninger der ikke er at videreføre ms office uden at du møder modstand blandt brugerne.

En anden ting er at effektivitets begrebet for administative ansatte er en gang tyreafføring, specielt i relation til teksbehandling/regneark, der spildes så meget tid andre stedet at de milisekunder der kan spares ingen betydning har på bundlinien. Og du kan værre helt sikker på der ikke bruges hverken open eller MS office i de situationer hvor det har. Effektivitets argumentet bruges hvor man er nødt til at smide et arbitrært finansielt argument på bordet for en bestlutning man træffer af ikke finansielle grunde.

Henrik Stig Jørgensen

@Peter Olesen

Så hvis IT chefen havde gjort hans arbejde brugte de Evolution sammen med en eller anden kalender service.

Jeg er selv meget glad for/afhængig af Evolution og bruger det til dagligt. Især efter MAPI pluginet er kommet, så man ikke behøver det meget langsomme og ustabile OWA-plugin til Exchange, er integrationen blevet meget bedre.

Men lige præcis den funktion, som IT-chefen efterspørger i artiklen "Subscribe to other users' calendars" har jeg aldrig kunne få til at virke i Evolution. Nogle gange virker den ikke, andre gange crasher Evolution. Dette sker både med MAPI og OWA.

Er der nogen der har fået det til at virke?

Jacob Sparre Andersen

[ Den refererede artikel er desværre ikke læsbar her på min N900, så jeg tager kun udgangspunkt i V2's artikel og debat. ]

19 Mkr svarer rundt regnet til 50 fuldtidsstillinger i en kommunes adninistrative borgerservice. (Det er der det umiddelbart lyder som om de reelle besparelser ligger.) Det lyder lidt voldsomt at være ineffektive nok til at kunne spare en medarbejder per tusinde borgere dér, men på den anden side kan dårlig dataudveksling mellem værktøjer der bruges meget koste enormt meget spildtid.

Så det kan godt passe, men det giver umiddelbart kun mening, hvis forskellen ligger i hvordan værktøjerne samarbejder med hinanden. - Og dér er Open Source-leverandørernes problem nok at de ikke har samme mulgheder for at give KMD's norske modpart returkommission for at låse produkterne til hinanden.

Martin Bøgelund

Han blev ansat i 2009 som it-chef i Sarpsborg Kommune, der var blevet kendt for at vælge open source-løsninger. Men ud over manglende samarbejdsmuligheder med Openoffice var der også bøvl med at læse Microsofts formater og manglende integration til fagsystemerne. Den nye it-chef besluttede derfor at smide Openoffice ud og købe Office 2007.

Det kom næppe bag på Sarpsborg kommune, at de havde behov for "samarbejdsmuligheder" og integration med fagsystemer fra deres kontorpakke.

Hvis "samarbejdsmuligheder" og integration til fagsystemer var blevet testet før udrulning af OpenOffice, havde de jo vidst om OpenOffice var gangbar for dem eller ej - så det siger sig selv at der ikke var testet og planlagt godt nok før udrulningen.

Og når så den nye IT-chef giver et produkt (OpenOffice) én på hatten, for en misere der skyldes dårlig planlægning og test, kunne man måske med fordel se på ansættelsesprocedurerne for IT-chefer i Sarpsborg kommune - for det lader til at de har været meget "uheldige" hele 2 gange i træk.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Access 2007 Videregående

Hvornår: 2015-10-01 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

Træn din hjerne med Mindfulness

Hvornår: 2015-10-27 Hvor: Fyn Pris: kr. 16900.00

Grundlæggende jQuery

Hvornår: 2015-11-13 Hvor: Østjylland Pris: kr. 3950.00

Excel Basic (conducted in English)

Hvornår: 2015-10-07 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5100.00

Øget gennemslagskraft gennem større selvværd

Hvornår: 2015-09-28 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 14900.00