Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (57)
Emner Smartphones, Telebranchen, Windows Phone 8

Nokia to år efter valget af Windows Phone: På vej ud af top10

For to år siden valgte Nokia at skrotte Symbian og skifte til Windows Phone. Siden da er antallet af solgte Nokia-smartphones faldet til en tredjedel og Nokia er gået fra nummer 1 til nummer 10 eller 11 blandt verdens smartphone-producenter.

Af Jesper Kildebogaard Mandag, 11. februar 2013 - 16:58

Noget skulle ske hos Nokia i 2011, som efter mange år som verdens helt dominerende mobilproducent begyndte at sakke bagud i konkurrencen.

I 2007 havde Apple lanceret den første iPhone, og i 2009 begyndte Googles Android at røre på sig, hvilket med tiden blev til en hel syndflod af telefoner. Nokias smartphone-kunder fik avancerede telefoner, men som ikke var lige så nemme at bruge til for eksempel internetbrug. Nokias modeller var ikke længere helt så ’sexede’ som konkurrenterne, og de ikke fik meget omtale i den vestlige verden.

Nokias modsvar faldt den 11. februar 2011: Symbian og Meego, Nokias egne styresystemer, skulle droppes, og i stedet skulle alle smartphones fra det finske firma køre på Microsofts Windows Phone, efter en overgangsperiode på op til to år. Et dramatisk skift, især set i lyset af, at Windows Phone heller ikke dengang havde nogen stor plads på markedet, men kun lige var lanceret som afløser for Windows Mobile.

Omvendt solgte Nokia massevis af Symbian-telefoner stadigvæk, havde et overskud fra smartphone-forretningen og ville med det nye partnerskab pludseligt blive helt afhængige af Microsoft, hvor Nokia tidligere var kendt for at have kontrol over hele kæden - fra udvikling af nye teknologier til produktion og distribution.

Symbian var faktisk på mange måder sammenligneligt med Microsofts desktop-udgave af Windows: Ikke meget sex i det, men gennem årene forfinet og tilpasset til brug over hele verden, i alskens teknologiske sammenhænge. Ved at droppe Symbian-systemet skulle Nokia på mange markeder starte forfra med at opbygge den position.

Bag beslutningen om at skifte Symbian ud med Windows Phone stod canadieren Stephen Elop, som skiftede fra et topjob i Microsoft og blev den første ikke-finske direktør for Nokia i september 2010.

Få dage før valget af Windows Phone blev meldt ud, havde han sendt et internt memo rundt til Nokias ansatte, som hurtigt blev lækket og kendt som Burning Platform-memoet. Her ridsede Stephen Elop op, hvor håbløs en situation, han mente Nokia havde bragt sig i. Videreudviklingen af Symbian og Meego gik simpelthen ikke stærkt nok til, at platformen ville kunne konkurrere med iPhone og Android, var det overordnede budskab, der skulle gøre de ansatte klar til det store spring ud i det ukendte.

Men to år efter beslutningen om at skifte til Windows Phone blev offentliggjort, ser det stadig ikke godt ud for Nokia.

I 2010 solgte Nokia 100 millioner smartphones med Symbian, altså over en tredjedel af hele smartphone-markedet dengang. I 2012 solgte firmaet kun 35 millioner smartphones, hvoraf over halvdelen var Symbian-telefoner, som ellers er på vej helt ud.

Nokias salg af smartphones er faldet støt siden skiftet til Windows Phone. Det store spørgsmål er, om Nokia kan vende kurven.

For to år siden var Nokia også en klar nummer 1 på smartphone-markedet, med over dobbelt så mange solgte telefoner som Apple, der var nærmeste konkurrent, men i dag er Nokia på vej ud af top 10-listen over smartphone-producenter.

I fjerde kvartal af 2012 lå Nokia på vippen, i konkurrence med det i Danmark ret ukendte firma Yulong om 10. pladsen. Yulong har ikke oplyst salgstal for kvartalet endnu, men alt tyder på, at de er højere, end hvad Nokia præsterede, skriver den Stephen Elop-kritiske teleanalytiker Tomi Ahonen. På pladserne foran Nokia og Yulong ligger nu blandt andet de kinesiske firmaer Huawei, Lenovo og ZTE.

Hvordan ser så fremtiden ud for Nokia? Var meldingen ikke, at Nokia nu har vendt skibet og fik et overskud i sidste kvartal af 2012? Jo - det var i hvert fald den vinkel, som Nokia forsøgte at gå ud med, da årsregnskabet for 2012 blev offentliggjort i januar. Men det skjulte ikke et voldsomt underskud for året som helhed på 17 milliarder kroner. Året før lød underskuddet på 8 milliarder kroner.

Læs også: Nokia tabte 544 kroner i sekundet

De sidste tre måneder af 2012 var - udover at rumme julen - på flere måder Nokia-venlige. Microsoft lancerede Windows 8, med et enormt markedsføringsbudget og fokus på, hvordan Windows Phone 8 og Windows 8 nu binder mobilen og desktoppen sammen. Og samtidigt lancerede Nokia topmodellen Lumia 920, som på nogle områder var teknisk foran konkurrenterne, med et lysfølsomt kamera og trådløs opladning.

Spørgsmålet er bare, om Nokia kan holde momentet og få bidt sig bedre fast i markedet. Slutningen af 2011 og hele 2012 har været en massiv satsning fra Nokia og Microsoft, med milliarder af kroner brugt på markedsføring og aftaler med store teleselskaber. Sådan et reklamepres kan de to giganter ikke fortsætte med. Og samtidigt valgte Microsoft HTC-telefonen 8X som flagskibsmodel.

Dem, der købte en Windows Phone-telefon inden oktober 2012 måtte acceptere, at Microsoft ændrede platformen så markant med version 8, at telefonerne ikke kan opgraderes til det nye styresystem. Og køberne af den nye topmodel Lumia 920 klager nu over en designfejl, der giver støv inden i frontkameraet.

Læs også: Going 1st, 2nd, 3rd and 4th time (Lumia 920)

Windows Phone-telefoner fra Nokia havde i sidste kvartal af 2012 en markedsandel på blot to procent af det globale smartphone-salg. Og Nokia var den klart største producent af Windows-telefoner, så der er tilsyneladende ikke hjælp at hente fra konkurrenterne til at få et stort og levende Windows Phone-miljø op at stå.

Men i takt med, at den sidste Symbian-model er sendt på markedet - det blev kameratelefonen Pureview 808 - skal Nokia pinedød få overbevist flere af de tidligere kunderne om at købe en Windows Phone-telefon. Ellers er der kun markedet for 'dumme telefoner' tilbage for Nokia, hvor indtjeningen pr. telefon er meget lille, og kinesiske mobilproducenter med lave omkostninger banker på.

Send Tweet
Udskriv

Omtalte virksomheder

Nokia Danmark

Udgivet 6. jan 2012 14.15Opdateret 6. jan 2012 14.15
LokationKøbenhavn SV

Mere om Telebranchen

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg dette emne

Eks-telechef: Stop nu nytteløs sessionslogning

Udgivet 21. maj 6.29Opdateret 21. maj 11.12

Politikere vil kulegrave TDC's monopol

Udgivet 15. maj 14.22Opdateret 15. maj 15.16

Staten frifundet for trecifret millionkrav over teleudbud

Udgivet 13. maj 11.02Opdateret 13. maj 11.02

Fire komplet sorte huller i de danske mobilnet

Udgivet 13. maj 9.48Opdateret 13. maj 11.33

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
Senior Game Developer
Udgivet 29. apr 8.22
Softwareudvikler - Stibo Systems
Udgivet 17. maj 10.14
Netcompany søger it-konsulenter
Udgivet 3. maj 14.38
IT Network Administrator for Danske Commodities
Udgivet 2. maj 12.58

Kommentarer (57)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Benni Bennetsen 11. feb. 2013 - 20.02
 
En god nyhed er der dog

Aktien er steget 48,3% de sidste 3 mdr. Så investorer har tydeligvis fortsat tiltro til projektet, så lidt håb er der da trods alt endnu. Jeg har også hørt mange positive ting om telefonen, har dog aldrig haft en, og alle jeg har hørt om har været it folk, og det er jo pænt svært at leve af.

Som jeg ser det kan det ikke udelukkes, at den på sigt kunne blive en success, problemet er vel primært om de overhovedet har nok drivkraft til at drive skibet fremad indtil der er momentum i salget ? Med det usandsynlig dårlige app udvalg kunne jeg aldrig selv finde på at overveje det ret mange minutter.

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Magnus Jørgensens billede
Magnus Jørgensen 11. feb. 2013 - 20.35
 
Bestyrelses medlemmerne i Nokia

må da godt nok side med en besk smag i munden. Aktionærmøderne kan da ikke være særligt fredsommelige. Mon ikke der er MS der har opkøbt Nokia aktier siden kursen stiger så markant?

  • Stem op 8
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Finn Christensen 11. feb. 2013 - 20.47
 
Re: En god nyhed er der dog

Med det usandsynlig dårlige app udvalg kunne jeg aldrig selv finde på at overveje det ret mange minutter.

Med utallige modeller i alle prislag og mere produktmodne alternativer fra den øverste top 2-3 stykker på markedet, så synes jeg at udvalget af app er uden betydning.

Hvis Nokia engang med tiden få lavet noget interessant, så ser vi på det til den tid.

  • Stem op 4
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 11. feb. 2013 - 21.15
 
Re: Bestyrelses medlemmerne i Nokia

Mon ikke der er MS der har opkøbt Nokia aktier siden kursen stiger så markant?

Hvad baserer du det på? Jeg er oprigtigt nysgerrig. Er du aktieekspert? Eller skyldes din udtalelse snarere en vis modvilje mod MS og Nokia?

  • Stem op 2
  • Stem ned 24
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Nymand 11. feb. 2013 - 21.34
 
Når prisen for 920

.. er som den er, så skal noget så "simpelt?" som støv ved kameraret være i orden. Jeg har længe villet købe en, men efter at have læst hvor mange problemer andre har haft, og efter gentagende gange været sendt til reparation stadig ikke fikset.. så venter jeg til næste generation. (Det er min personlige grund)
Når jeg så har snakket med venner og læst rundt på nettet om folk der købte den tidligere generation med Windows Phone 7.5 så er der for stor en andel der har genstartsfejl og døde telefoner efter kort tid.. et sådan indtryk hjælper heller ikke (mener dog denne fejl er fundet og ligger i operativsystemet? men det generelle menneske giver skylden til HTC og Nokia og ikke Microsoft.. de kan ikke kende forskel)
Til slut er der vægten på 920eren.. jeg ser det ikke som et problem.. men mange jeg har snakket med har nævnt det som et problem og en grund til at vælge det fra.
Når alt dette er sagt, så er det for at stille spørgsmålstegn ved om det er OS'et der stopper folk, eller om det er fordi Nokias hardware og pris ikke er konkurrence dygtig i forhold til alternativerne?

  • Stem op 5
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelunds billede
Martin Bøgelund 11. feb. 2013 - 22.42
 
Re: En god nyhed er der dog

Aktien er steget 48,3% de sidste 3 mdr.

Blackberrys er steget 80% de sidste 3 måneder...

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 11. feb. 2013 - 22.50
 
Re: En god nyhed er der dog

Blackberrys er steget 80% de sidste 3 måneder...

Det må være MS, der køber aktierne. Der er ikke anden forklaring. Det kan ikke være fordi, der er folk der mener det er en god investering.

  • Stem op 2
  • Stem ned 12
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Benni Bennetsen 11. feb. 2013 - 22.51
 
Re: Når prisen for 920

Det handler jo også om image, og lad os indse det, Nokia er ikke længere et hot brand, det vækker ligesom Microsoft associationer med gamle umoderne virksomheder. Så kan hardware og pris være nok så konkurrence dygtig (det synes jeg nu langt fra det er), så længe det ikke er smart at skille sig ud med en WP. Mainstream tror jeg ikke folk kender til windows telefoner eller tænker det som noget man skal prøve, der vil man lytte til dem man kender og hvad de bruger.. og det byder på ios og android.
Microsoft har også travlt med windows 8 og med surface, og det må vel også derfor være svært for dem, at blive ved med at smide reklame penge i alle 3 segmenter. Kerne forretningen ligger idag tættere på windows 8 og på surface, så hvis de bliver nød til at vælge og prioritere på et tidspunkt vil jeg være bekymret for om dette ikke var det sidste bud på en WP telefon.

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 11. feb. 2013 - 23.02
 
Re: Når prisen for 920

Så kan hardware og pris være nok så konkurrence dygtig (det synes jeg nu langt fra det er), så længe det ikke er smart at skille sig ud med en WP.

Jeg kan på stående fod ikke nævne en Android-telefon, der er brugbar, der kan konkurrere på hverken specs, pris eller brugeroplevelse mod en Lumia 620. Kan du?

Kerne forretningen ligger idag tættere på windows 8 og på surface, så hvis de bliver nød til at vælge og prioritere på et tidspunkt vil jeg være bekymret for om dette ikke var det sidste bud på en WP telefon.

MS har været i smartphone-branchen i 10 år (godt og vel). Hvorfor skulle de pludselig trække sig ud af den?

Jeg er lidt overrasket over din konklusion om, at Surface pludselig er "tættere på" deres kerneforretning end smartphones er. MS har aldrig lavet en tablet før, mig bekendt.

  • Stem op 1
  • Stem ned 10
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Magnus Jørgensens billede
Magnus Jørgensen 11. feb. 2013 - 23.28
 
Re: Bestyrelses medlemmerne i Nokia

Hvad baserer du det på? Jeg er oprigtigt nysgerrig. Er du aktieekspert? Eller skyldes din udtalelse snarere en vis modvilje mod MS og Nokia?

Nej, jeg er ikke ekspert i aktier. Jeg tænkte bare at MS var de eneste der efter hånden måtte have interesse i dem :)
Det var ikke seriøst. Måske en joke.

  • Stem op 8
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Magnus Jørgensens billede
Magnus Jørgensen 11. feb. 2013 - 23.30
 
Re: En god nyhed er der dog

Det må være MS, der køber aktierne. Der er ikke anden forklaring. Det kan ikke være fordi, der er folk der mener det er en god investering.

Haha, nice one. :)
Se vi kan jo godt have humor.

  • Stem op 8
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Stricker 11. feb. 2013 - 23.42
 
Re: Når prisen for 920

MS har været i smartphone-branchen i 10 år (godt og vel). Hvorfor skulle de pludselig trække sig ud af den? Jeg er lidt overrasket over din konklusion om, at Surface pludselig er "tættere på" deres kerneforretning end smartphones er. MS har aldrig lavet en tablet før, mig bekendt.


MS har vist aldrig lavet smartphones, så det må være som leverandør af operativsystemer til samme, at de har været i branchen i 10 år.

Windows XP Tablet PC Edition blev released i november 2002, altså også godt 10 år.

  • Stem op 6
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 08.07
 
Re: Når prisen for 920

MS har vist aldrig lavet smartphones, så det må være som leverandør af operativsystemer til samme, at de har været i branchen i 10 år. Windows XP Tablet PC Edition blev released i november 2002, altså også godt 10 år.

Selvfølgelig. Det var også det jeg mente. De har lavet software til smartphones siden ~2000. De har lavet fysiske tablets siden 2012. Det giver i mine øjne ikke mening at kalde tablets for en del af deres kerneforretning.

  • Stem op 0
  • Stem ned 13
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Benni Bennetsen 12. feb. 2013 - 08.13
 
Re: Når prisen for 920

Surface pro er jo ikke en tablet, så er ud fra det jeg baserer det på. Jeg er udemærket klar over at de kalder den en tablet, men der er også mange, der kalder en scooter for en knallert... Faktum er jo bare, at dens hardware og den måde som den henvender sig til at blive brugt svarer til en bærbar ikke en tablet. Så er der selvf. den lille surface, men den har jeg ikke tænkt på, da ingen alligevel køber den.

  • Stem op 7
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 08.20
 
Re: Når prisen for 920

Surface pro er jo ikke en tablet, så er ud fra det jeg baserer det på.

I hvilken verden er en Surface Pro ikke en tablet? Hvilken definition bruger du?

  • Stem op 1
  • Stem ned 10
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Povl Hansen 12. feb. 2013 - 09.07
 
Re: Når prisen for 920

Samsung Note 2, slår 620 på alle punkter

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 09.16
 
Re: Når prisen for 920

Samsung Note 2, slår 620 på alle punkter

Den koster det dobbelte af en Lumia 620. Jeg fik formuleret det lidt skidt, men det jeg mente var naturligvis, at jeg ikke kender til en Android-telefon der kan levere samme brugeroplevelse og specs som en Lumia 620 i samme prisleje.

  • Stem op 2
  • Stem ned 12
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ebbe Hansen 12. feb. 2013 - 09.46
 
Re: En god nyhed er der dog

Det må være MS, der køber aktierne. Der er ikke anden forklaring. Det kan ikke være fordi, der er folk der mener det er en god investering.


Boble, boble, boble.....
Det kan kun ende galt med alle de stigninger (uden hold i virkeligheden?)
Mon det bliver kendt som telecom-boblen der brast :-)

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jimmy Dürrs billede
Jimmy Dürr 12. feb. 2013 - 10.28
 
Re: En god nyhed er der dog

@Ebbe Hansen

Nej - Det er nok mere "Surface-boblen", der spang under fødslen!

Hvad er mon den dybere årsag til at mange MS fan-boys ikke vil indse det samme, som flertallet i markedet: At de dage, hvor MS dominerede alt for længst er henført til en svunden tid?

Kan tilbagegangen for både Nokia og Microsoft tænkes at skyldes, at forbrugerne er blevet mere kvalitetsbevidste?

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 11.25
 
Re: En god nyhed er der dog

Mon det bliver kendt som telecom-boblen der brast :-)

Den har Apple længe stået for.

Hvad er mon den dybere årsag til at mange MS fan-boys ikke vil indse det samme, som flertallet i markedet: At de dage, hvor MS dominerede alt for længst er henført til en svunden tid?

Jeg er næsten ked af at spørge dig. Men hvilke MS-fanboys er det lige, er mener, at MS dominerer "alt"?

Kan tilbagegangen for både Nokia og Microsoft tænkes at skyldes, at forbrugerne er blevet mere kvalitetsbevidste?

Det er Android, der er mest udbredt, så der må svaret være nej.

  • Stem op 0
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Per Friiss billede
Per Friis 12. feb. 2013 - 11.33
 
Er det ikke en tilsnigelse...

er det ikke at tage stor ord i munden at Nokia lavede smartphones tidligere!

  • Stem op 2
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 11.41
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

er det ikke at tage stor ord i munden at Nokia lavede smartphones tidligere!

Hvad savnede du da af funktioner i Symbian, som du mener definerer en smartphone?

  • Stem op 0
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Heine Andersen 12. feb. 2013 - 12.01
 
Re: Når prisen for 920

Den koster det dobbelte af en Lumia 620. Jeg fik formuleret det lidt skidt, men det jeg mente var naturligvis, at jeg ikke kender til en Android-telefon der kan levere samme brugeroplevelse og specs som en Lumia 620 i samme prisleje.

Kender du den danske pris på en 620 ? synes ikke jeg kan finde den.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 12.33
 
Re: Når prisen for 920

Kender du den danske pris på en 620 ? synes ikke jeg kan finde den.

Den er ikke meldt ud endnu, men den amerikanske pris er 249$. I Tyskland koster den 269€ så omkring 2.000 kr.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Kildebogaard 12. feb. 2013 - 14.19
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

Definitionen på smartphones vil altid være et stridspunkt, men generelt blev Windows Mobile, Blackberry, Palm og Nokias Symbian-telefoner regnet som smartphones i 'gamle dage', præ-iPhone.

I seneste regnskab fra Nokia var smartphone-kategorien nogle steder udvidet til at omfatte de mest avancerede S40-modeller, nemlig Asha-telefonerne med touch-skærm, selvom de organisatorisk hos Nokia ligger under Feature Phone, ikke under Smart Devices-divisionen. Asha-serien sælger nemlig godt i Asien/Afrika, med priser der (stadig) kan holdes (lidt) lavere end de billigste Android-konkurrenter.

vh.

Jesper, Version2

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Johnnie Hougaard Nielsen 12. feb. 2013 - 14.47
 
"Two turkeys do not make an Eagle"

Vic Gundotra sagde det yderst præcist i en tweet for to år siden. Som Google-topleder er han selvfølgelig ikke neutral, men det var nu rigtig godt ramt.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Marc Munk 12. feb. 2013 - 15.08
 
Re: En god nyhed er der dog

Kan tilbagegangen for både Nokia og Microsoft tænkes at skyldes, at forbrugerne er blevet mere kvalitetsbevidste?

Nokia har da ihvertfald tidligere stået for kvalitet. Men det var så småt begyndt at gå ned ad bakken sidst jeg havde en Nokia telefon for 4-5 år siden. Og det var med symbian. Nu hvor nokia har skiftet over til wp har nokia da slet ingen interesse for mig.

MS har mig bekendt aldrig været et synonym for kvalitet.

  • Stem op 4
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Madsen 12. feb. 2013 - 15.59
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

Hvad savnede du da af funktioner i Symbian, som du mener definerer en smartphone?

Min definition på en smartphone lyder så nogenlunde sådan her.

En telefon med kapacitiv multi-touch skærm med et styresystem hvorpå man kan installere programmer(apps) og som understøtter at der kører flere apps på samme tid.

Jeg er godt klar over at John Strand definitionen mere går i retning af :

Nokia = Smartphone

Men der MÅ da være nogen minimum krav for hvornår man kan kalde det en smartphone.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mathias Holm 12. feb. 2013 - 17.10
 
Nokia langt fra virkeligheden

Som jeg ser det er Nokia langt fra virkeligheden!!
Deres produkter ligger ligesom microsoft langt fra forbrugeren, hvilket ikke er holdbart i det lange løb..
De skulle tage at brande sig selv som en professionel virksomhed i stedet for at brande Microsofts synkende windows 8 skude. så ifølge min optik begynder det først at gå godt når windows blue kommer på markedet, så vi må bare håbe at Nokia holder så længe!!
når det kommer til hardwaren er nokia okay med, de mangler en quadcore for at være med overfor forbrugerne der nok ikke kan forstå hvorfor man kan nøjes med en dual core når mange nye android kommer med quad core.
Softwaren, er hvor problematikken ligger, microsoft må se at vågne op nu og gøre noget ved deres produkter, det eneste incitament folk har for at købe windows 8 er at pc´en booter hurtigere.. Brugerfladen er nemlig ikke noget at råbe hurra for

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren Mejlhede 12. feb. 2013 - 17.14
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

"Hvad savnede du da af funktioner i Symbian, som du mener definerer en smartphone?"

Nem og hurtigt Internet Surf, og hummmmm maser af APS.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 18.11
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

En telefon med kapacitiv multi-touch skærm med et styresystem hvorpå man kan installere programmer(apps) og som understøtter at der kører flere apps på samme tid.

Det betegner vel Symbian ganske glimrende. Jeg savner stadig en definition fra Per.

De skulle tage at brande sig selv som en professionel virksomhed i stedet for at brande Microsofts synkende windows 8 skude.

Hvorfor blander du Windows 8, boot-tid og andet sammen med Nokias telefoner?

Nem og hurtigt Internet Surf, og hummmmm maser af APS.

Hvad er APS? Surf fungerer fint i de nyere Symbian-telefoner.

  • Stem op 0
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Madsen 12. feb. 2013 - 19.26
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

Det betegner vel Symbian ganske glimrende.

Symbian kunne ganske rigtigt multitaske med deres S60 styresystem men ifølge artiklen var Nokia nummer 1 på smartphone fronten i 2010 og da de først kom med en kapacitiv touch i november 2009 så virker det usandsynligt at de skulle ligge bare i nærheden af top 10 året efter.

Nokia lavede efter min mening flere fejl.

  1. De satsede for længe på at Symbian S60 kunne udvikles og tilpasses til fremtiden.

  2. De satsede totalt forkert da de sagde at almindelige folk ikke ville have smartphones og derfor satsede på medium og low tech telefoner og de få "topmodeller" de sendte på markedet var resistive touch skærme (5800, N97 m.fl).

  3. De skiftede til Meego men valgte at dræbe det inden det nåede at få moment og sørgede for med deres udmeldinger at dræbe al mulighed for at få udviklerne til at lave apps til det.

  4. De valgte Windows phone.

Jeg ved godt at det er svært at spå om hvordan verden ville have set ud hvis man havde gjort tingene anderledes men jeg er villig til at sætte lidt mønt på at havde Nokia fra starten af gået benhårdt ind på android markedet og lanceret telefoner med nokia's gode hardware og så android og ligesom f.eks HTC, lagt deres egen costum brugerflade ind så havde de haft et meget rigere og succesfuldt firma idag.

Nokia er vel arketypen på det store firma som tror sig urørlig og som er blevet så stort og uhåndterbart at det tager ALT for lang tid at vende skuden når det viser sig man sejler i den forkerte retning.

Jeg var Nokia-mand i 16 år, havde ikke andet end Nokia men da min N95 skulle skiftes ud i 2009 var konkurrenterne SÅ langt foran Nokia som stod tilbage uden et cutting-edge produkt som jeg kunne købe. Skiftede til HTC og har ikke et sekund fortrudt og med mindre der sker noget radikalt så tror jeg ikke jeg nogensinde kommer til at eje en mobil fra Nokia.

  • Stem op 6
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jon Loldrup 12. feb. 2013 - 19.47
 
Re: Når prisen for 920

Thomas, du virker agressiv. Taenk over det.

  • Stem op 4
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 12. feb. 2013 - 19.56
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

når det kommer til hardwaren er nokia okay med, de mangler en quadcore for at være med overfor forbrugerne der nok ikke kan forstå hvorfor man kan nøjes med en dual core når mange nye android kommer med quad core.


Hvis der er noget, som vi har lært af Apple, så er det, at tekniske specs er fucking ligegyldige i det store billede - det vigtige er oplevelsen, når man bruger fx telefonen.

Den eneste grund til at fokusere på at få en telefon med en quad-core processer må være, hvis ens software/OS er så lortedårligt lavet, at det ikke kan klare sig med mindre.

  • Stem op 5
  • Stem ned 5
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 20.14
 
Re: Når prisen for 920

Symbian kunne ganske rigtigt multitaske med deres S60 styresystem men ifølge artiklen var Nokia nummer 1 på smartphone fronten i 2010 og da de først kom med en kapacitiv touch i november 2009 så virker det usandsynligt at de skulle ligge bare i nærheden af top 10 året efter.

Jeg kender ikke Nokias historie videre godt, men alle definitioner herinde, hidtil, har Nokia levet op til. At man ikke bryder sig om WP, Nokia og hvad har vi er fint, men skulle vi ikke forsøge at holde niveauet nogenlunde sobert? Det er ikke møntet på dig, i øvrigt. :)

Nokia er vel arketypen på det store firma som tror sig urørlig og som er blevet så stort og uhåndterbart at det tager ALT for lang tid at vende skuden når det viser sig man sejler i den forkerte retning.

Enig. Om WP var det rette valg må tiden vise. Pt. går det ikke fantastisk, men det går fremad.

Thomas, du virker agressiv. Taenk over det.

Hvilke indlæg er det, du mener er aggressive? Jeg spørger ind til folks argumenter og påstande. Der er ingen af dem, der er i stand til/har lyst til at uddybe dem. Hvordan gør det mig aggressiv? Jeg hverken truer, angriber, nedgør eller håner nogen.

Det er sgu belastende, at man skal skydes alt muligt i skoene, fordi man tillader sig at have en anden holdning end flertallet herinde. Man kan jo tænke lidt over, hvorfor Magnus' indlæg med Nokias aktier og MS er upvotet af 7 glade svende, mens mit indlæg omkring BB's aktier og MS tilsyneladende ikke faldt i god jord.

Ah well, det var et sidespor. Der er, forhåbentlig, ingen der er i tvivl om majoritetens holdninger herinde. :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 6
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Heine Andersen 12. feb. 2013 - 20.37
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

Den eneste grund til at fokusere på at få en telefon med en quad-core processer må være, hvis ens software/OS er så lortedårligt lavet, at det ikke kan klare sig med mindre.

Hvor går den grænse, er det ved quad, eller gælder det også ved dual ?

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 12. feb. 2013 - 20.49
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

Den eneste grund til at fokusere på at få en telefon med en quad-core processer må være, hvis ens software/OS er så lortedårligt lavet, at det ikke kan klare sig med mindre.

Grunden til at quad-core er så populært et corporate buzz-word, er at så er der en core til Windows, en til anti-virus, en til IT-afdelingen og som noget nyt nu også en til medarbejderen.

(Citat: NHP)

  • Stem op 8
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 20.59
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

Grunden til at quad-core er så populært et corporate buzz-word, er at så er der en core til Windows, en til anti-virus, en til IT-afdelingen og som noget nyt nu også en til medarbejderen.

Hvis man kører en ældre version af Norton/Symantec, så kan den ikke nøjes med en enkelt. Der er både firewall, real-time-scan, mail-scan, on-demand-scan og packet-filtering. Det er næsten en quad-core værd i sig selv.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 12. feb. 2013 - 21.55
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

Hvor går den grænse, er det ved quad, eller gælder det også ved dual ?


Jeg synes ikke rigtigt, at dit spørgsmål giver mening?

  • Stem op 0
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Magnus Jørgensens billede
Magnus Jørgensen 12. feb. 2013 - 22.39
 
Re: Når prisen for 920

Magnus' indlæg med Nokias aktier og MS er upvotet af 7 glade svende, mens mit indlæg omkring BB's aktier og MS tilsyneladende ikke faldt i god jord.

Du er altså ret aggressiv Thomas.

  • Stem op 3
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 12. feb. 2013 - 22.48
 
Re: Når prisen for 920

Du er altså ret aggressiv Thomas.

Hvad fa'en er der aggressivt i det? I forveksler uenighed med aggressivitet.

  • Stem op 3
  • Stem ned 3
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Heine Andersen 12. feb. 2013 - 23.03
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

Jeg synes ikke rigtigt, at dit spørgsmål giver mening?

Windows Phone 8 kræver dual core, er det så lortedårligt lavet i forhold til Windows Phone 7 der kan nøjes med single core ?

  • Stem op 6
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Søren Mejlhede 13. feb. 2013 - 17.13
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

"Jeg synes ikke rigtigt, at dit spørgsmål giver mening?"
???? Prøv lige at læse dit eget indlæg igen, og så kommentaren.
7.5 = 1 core, 8.0 = 2 core. => 8.0 = dårligt skreven software, det burde være nok med en core.

Men har nok ikke brugt for 4 core når man køre windows, der findes ikke så mange aps :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 13. feb. 2013 - 17.36
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

Men har nok ikke brugt for 4 core når man køre windows, der findes ikke så mange aps :-)

Indimellem kan man ikke gøre andet end at tage sig til hovedet, Patrick Stewart-style.

  • Stem op 1
  • Stem ned 5
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 13. feb. 2013 - 19.48
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

"Jeg synes ikke rigtigt, at dit spørgsmål giver mening?" ???? Prøv lige at læse dit eget indlæg igen, og så kommentaren.


Nu har jeg læst det igen og svaret på det, og jeg forstår stadig ikke noget.

Hint: jeg har ikke sagt hvad du hentyder i dit indlæg.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 13. feb. 2013 - 20.06
 
Re: Nokia langt fra virkeligheden

Indimellem kan man ikke gøre andet end at tage sig til hovedet, Patrick Stewart-style.


http://9gag.com/gag/6568154

:o)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Frimann 13. feb. 2013 - 20.19
 
Tja.. ja

Jeg savner nu bare Whisky og Ølsmagningerne i Nokia DK's kantine.

// Jesper

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelunds billede
Martin Bøgelund 14. feb. 2013 - 08.31
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

Hvad savnede du da af funktioner i Symbian, som du mener definerer en smartphone?

Hvad savnede Nokia/Elop, siden de valgte at droppe Symbian?

  • Stem op 1
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 14. feb. 2013 - 08.49
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

Hvad savnede Nokia/Elop, siden de valgte at droppe Symbian?


En global basis for et velfungerende økosystem?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelunds billede
Martin Bøgelund 14. feb. 2013 - 08.49
 
Re: Når prisen for 920

Man kan jo tænke lidt over, hvorfor Magnus' indlæg med Nokias aktier og MS er upvotet af 7 glade svende, mens mit indlæg omkring BB's aktier og MS tilsyneladende ikke faldt i god jord.

MS har rent faktisk en interesse i at Nokia lykkes med deres nuværende WP-strategi. Hvis prisen på Nokia-aktier falder tilstrækkeligt langt ned, kan det jo blive et interessant opkøbsemne for nogen der ikke har en interesse i at køre WP på Nokia.

Det er altså ikke helt ude i skoven at antage at kursfluktuationer på Nokia skyldes interesse fra MS - enten i form af støtteopkøb, eller en forventning i markedet om at MS griber ind, fordi de har en del i klemme hos Nokia.

Kommentaren om at MS skulle stå bag opkøb af BB-aktier lød nærmest sarkastisk og nedladende, og dermed ikke værdiskabende for debatten. Hvis du mente den fuldt alvorligt, må du lige sige til...

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 14. feb. 2013 - 08.51
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

Hvad savnede Nokia/Elop, siden de valgte at droppe Symbian?

Økosystem og et velfungerende UI, vil jeg tro. Ingen af disse to definerer dog en smartphone.

Jeg noterer mig Pers manglende svar og går ud fra, at han heller ikke ved hvad han mente.

  • Stem op 0
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelunds billede
Martin Bøgelund 14. feb. 2013 - 08.52
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

En global basis for et velfungerende økosystem?

Ordene "Brændende platform" antyder noget andet - og Asha startede vel også fra nul på det felt.
Og WP ligner også en underdog på den front.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 14. feb. 2013 - 09.02
 
Re: Når prisen for 920

Kommentaren om at MS skulle stå bag opkøb af BB-aktier lød nærmest sarkastisk og nedladende, og dermed ikke værdiskabende for debatten.

Og du mener ikke Magnus' kommentar (som han selv har erkendt ikke var seriøs: "Det var ikke seriøst. Måske en joke.") faldt ind under det? Selvfølgelig var min kommentar om MS' opkøb af BB-aktier ikke seriøst. Jeg overlader konspirationsteorier og den slags til jer.

Endnu et tilfælde af Version2's berygtede "Man må sige hvad man vil om MS, så længe det er negativt"-aura. Fuck debatten og om det er sandt. :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 4
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 14. feb. 2013 - 09.04
 
Re: Er det ikke en tilsnigelse...

Ordene "Brændende platform" antyder noget andet - og Asha startede vel også fra nul på det felt. Og WP ligner også en underdog på den front.

Der er stadig ingen der vil forklare, hvorfor Symbian ikke var et smartphone-OS.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Mark Gjøl 14. feb. 2013 - 09.44
 
Re: Når prisen for 920

Den er ikke meldt ud endnu, men den amerikanske pris er 249$. I Tyskland koster den 269€ så omkring 2.000 kr


En 8GB Nexus 4 koster i USA $300. Men det er selvfølgelig også lidt snyd, den koster det dobbelte i Danmark (nu).

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Bøgelunds billede
Martin Bøgelund 14. feb. 2013 - 10.46
 
Re: Når prisen for 920

Og du mener ikke Magnus' kommentar (som han selv har erkendt ikke var seriøs: "Det var ikke seriøst. Måske en joke.") faldt ind under det? Selvfølgelig var min kommentar om MS' opkøb af BB-aktier ikke seriøst. Jeg overlader konspirationsteorier og den slags til jer.

Du røg jo lige i struben på ham med insinuation af at hans udtalelse nok nærmere var baseret på modvilje mod MS og Nokia, snarere end viden om aktiemarkeder.

Men jeg er helt enig - der bliver smidt for meget rundt med (useriøse) fortolkninger af aktiekurser her på sitet. Stigninger og fald over kort tid kan have mange årsager. Personligt vil jeg gerne have 3+ års aktiebevægelser holdt op mod et samlet index og andre aktører i branchen, før jeg på bagkant vil udtale mig om hvordan en virksomhed ser ud til at have performed. Men jeg er heller ikke ekspert på området.

Helt aktuelt mener jeg der er vis sandsynlighed for at en del af stigningerne på Nokia og BB kan skyldes chancen for at der kommer budkrig på disse 2 selskaber.

Og her vil MS nok ikke kunne kunne undgå at deltage, hvis der er nogen der byder på Nokia - projektet med WP på Nokia har jo buy-in fra selveste hr Ballmer.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 14. feb. 2013 - 10.55
 
Re: Når prisen for 920

Helt aktuelt mener jeg der er vis sandsynlighed for at en del af stigningerne på Nokia og BB kan skyldes chancen for at der kommer budkrig på disse 2 selskaber.


Det tror jeg, at du har ret i - det ville være mærkeligt andet. Men der er jo trods alt et stykke til det scenarie som Magnus opstiller, hvor stigningen i Nokias aktiekurs skyldes konkret og direkte (støtte)opkøb fra Microsofts side.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

DF vil gøre det muligt for ofre for identitetstyveri at få nyt CPR-nummer

Udgivet 22. maj 11.37Opdateret 22. maj 11.37

Markant færre netbankindbrud i 2013: Kun 380.761 kroner er stjålet

Udgivet 22. maj 10.44Opdateret 22. maj 10.44

NemID-krav har skræmt danske spillefugle fra pc'en over på mobilen

Udgivet 22. maj 9.58Opdateret 22. maj 9.58

Ny Xbox One kører spil og Windows på Hyper-V

Udgivet 22. maj 9.28Opdateret 22. maj 11.29

Ny rapport: Jo mindre piratkopiering, desto større økonomisk vækst

Udgivet 22. maj 7.45Opdateret 22. maj 7.45

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Version2 Insight: Softwaretest

Mediehuset Ingeniøren

Mobile Test Service - Device & Test Coverage

Testhuset

Succes historier om OPS – Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

OPS - Optimized Print Services

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Mobile Test Service - Device Strategy & Planning

Testhuset
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

Lyncs stormløb - høje ambitioner og køb af Skype

GlobalConnect

Jabra halverer udgifterne til telefoni

GlobalConnect

Teleindustriens fald eller genfødsel?

GlobalConnect

CES 2013 - Fra hjernebølger til smart home

GlobalConnect

Udskriv fra din smartphone eller tablet via ny app på Google Play

Konica Minolta Business Solutions Denmark

It-virksomheder

Huawei Technologies (denmark)
|
Mirsk Digital
|
Better-Web
|
Pixelmade
|
CODEWIRE.NET
|
A/S ScanNet
|
Clockwork Consulting ApS
|
Sec4it
|
TOPdesk Danmark
|
VPS Pro
|
Belsø It
|
Rehfeld
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Server 2012
  • iOS 6
  • iPhone 5

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300