Mød fremtidens it-talenter: To 15-årige udvikler software til kommunen

Bo og Frederik på 15 år har siden 7. klasse været bidt af at programmere. Nu laver de software, som skal bruges på alle Københavns Kommunes skoler.

»Vi startede i Ruby og gik ret hurtigt over til Delphi. Det var i 7. klasse, hvor vi lavede forskellige små-applikationer. Men nu er det mest PHP, og det sidste stykke tid har vi også brugt C#. Bo arbejder også lidt i C++.«

De to 9. klasseselever Bo Thomsen og Frederik Lassen møder Version2 på Grøndalsvængets skoles kontor med både computer, smartphone og tablet fremme på bordet. På trods af deres unge alder, har de allerede været godt rundt i forskellige sprog i deres tid som softwareudviklere.

Siden deres engelsklærer Elsebet Jakobsen i 6. klasse opdagede deres interesse for at programmere, har hun hjulpet dem i gang og givet dem opgaver. Først med spillet Garrys Mod, som gav en introduktion til programmering, og så med en bog om Delphi, som de to drenge slugte råt i 7. klasse.

»I starten var vi meget interesserede i TCP, og vi kunne ikke skrive én linje HTML,« fortæller Bo.

»Det første program, vi lavede, kunne bruges til at spamme med TCP-pakker. Det brugte jeg til at lægge min server ned, da jeg skulle teste det. Det kunne også scanne porte og hvad ved jeg, og det tog lang tid at lave,« supplerer Frederik.

Siden er det blevet til mange applikationer, praktik hos en it-virksomhed, optræden sammen med Microsoft - og utallige timer sammen foran computeren og programmeringsværktøjerne.

I slutningen af februar skal Bo og Frederik også til en konference i Tallinn og fortælle om, hvordan man kan beskæftige sig med det, man har lyst til, også i en ung alder. Men trods opmærksomheden er de to udviklere helt nede på jorden og tænker også over, hvad fremtiden bringer.

»Vi arbejder med webprogrammering i massevis og prøver at lære så meget som muligt, så vi kan bruge det i vores karriere på et tidspunkt,« forklarer Bo.

Kunne starte karrieren nu

Hvis de ville, kunne karrieren som udvikler gå i gang meget snart. De kunne få et job som udviklere, når folkeskolen er slut, lød det fra praktikværterne hos Software Innovation, men det er ikke planen. Begge vil gerne på HTX og så i gang med en uddannelse som datalog.

»Jeg interesserer mig mest for spiludvikling, så jeg skal til Stockholm, når jeg er færdig. Et job hos Dice ville ikke gøre noget. Det er i Sverige, at det sker,« siger Bo med et skævt smil.

Af samme grund har han kastet sig over grafikstandarden OpenGL.

»Jeg læser en del om OpenGL, for jeg kan godt lide rendering engines. Vi spiller også en del computerspil, så jeg har fået den interesse og vil gerne have det som erhverv,« fortæller han.

For Frederik er det it-sikkerhed, der giver julelys i øjnene. Han bidrager for eksempel med kode til browser-tilføjelsen jCryption, og er blevet fremhævet af manden bag jCryption på jCryption-bloggen, som tak for hjælpen.

»Det er et Javascript-baseret client-server krypteringssystem, som er bygget nogenlunde som SSL-kryptering, så man kan kryptere data, når man indtaster dem på en hjemmeside,« forklarer Frederik.

Sikkerhedsinteressen betød også, at de to skoleelever opdagede et alvorligt sikkerhedshul, da de fik lov at dekompilere et printerværktøj fra Københavns Kommune.

Læs også: Skoleelever fandt grumt sikkerhedshul i Københavns Kommunes software

»Et genialt program«

Printerværktøjet havde Bo og Frederiks interesse, fordi de ville forbedre deres program Computerinfo. Normalt skal skolens it-ansvarlige manuelt skrive oplysninger om skolens computere ned, både specifikationer, placering og det ID-nummer, som kommunen fysisk præger maskinen med.

Det er en besværlig og tidskrævende proces, men med Computerinfo bliver de fleste trin automatiseret, og Elsebet Jakobsen, som er it-vejleder på skolen, er ellevild.

»Det er et genialt program. På 25 minutter kan man aflæse et helt datalokale, som normalt ville tage dage,« siger hun.

Programmet kører fra en USB-nøgle, som skal puttes ind i maskinen. Så bliver alle tænkelige informationer høstet, fra processorhastighed til MAC-adresse, og sendt til en central SQL-database, bortset fra ID-nummeret, som kun findes i analog form.

»Derfor kunne vi ikke bare have det liggende på serveren og sende det ud til klienterne. Der bliver nødt til at være en, som kan indtaste det nummer, som står på låget af computeren,« siger Frederik.

Værktøjet sparer så meget tid på Grøndalsvængets skole, at det nu skal udbredes til alle skoler i kommunen. Og en version 2 af programmet, som er kodet i C#, er på vej.

»Vi vil gerne lave et sejt printersystem. Man kunne også lægge en applikation på hver maskine, som fortalte, om den var tændt og slukket, eller udregne strømforbrug. Man kunne lave mange ting, men vi ved ikke endnu, hvad det bliver,« fortæller Bo.

En QR-stregkode på hver computer og i lokalerne er også blandt ideerne, for så kunne man nemt registrere, hvis en computer bliver flyttet.

Databasen kan trækkes ud som et Excel-regneark, som brugeren kan sammensætte efter behov.

»Man kan også søge i det, men da vi ikke er supergode til søgealgoritmer endnu, fungerer det ikke helt optimalt,« siger Bo.

Øv - kun Internet Explorer på skolens computere

Også andre af drengenes kreationer bliver flittigt brugt af lærerne på skolen.

For eksempel applikationen Click-it, som kan bruges til afstemninger i klassen, hvor læreren kan se resultatet med det samme og for eksempel teste, hvor mange der har forstået timens pensum. Den er tilpasset, så den kan bruges på alt fra smartphones til desktop-computere.

En haiku-digte-maskine, som Elsebet bestilte hos Bo og Frederik, bliver brugt i sprogundervisningen, og her er det nødvendigt med den nyeste internet-teknologi.

»Vi har live-opdatering, så når jeg submitter et digt, skal det også poppe op herovre med det samme. Den bruger en HTML5-teknologi, der hedder websockets. Før kunne man kun gøre sådan noget med Flash,« siger Bo.

»Problemet er bare, at vi ikke har en websockets-server. Vores målgruppe må også kun bruge Internet Explorer 8, som ikke har HTML5 og CSS3. Det er svært at være webudvikler i Internet Explorer 8, uden understøttelse af alle de seje teknologier. Vi har også brokket os over, at skolen ikke kører Chrome,« siger Frederik.

Løsningen er at installere Chrome selv, men så snart en computer bliver nulstillet, forsvinder alle applikationer, som ikke hører til som standard.

Udover Chrome som browser rummer værktøjskassen Dreamweaver, Notepad og diverse gratis udviklingsværktøjer. GIT og Github bliver brugt til at dele kodeprojekterne, og derudover er Google Docs også uundværligt, når der skal samarbejdes om noget udvikling eller en skoleopgave.

»C++ er dejligt lowlevel«

På sprogfronten er Frederik mest til PHP, og på det seneste især C#, som han blev introduceret for hos firmaet Software Innovation, der igennem det meste af 2011 havde besøg af Bo og Frederik hver uge, i en form for langstrakt erhvervspraktik.

»Problemet med Delphi er, at det har en meget alternativ syntaks i forhold til de nye sprog,« konstaterer han.

Bo vil hellere tættere på ’jernet.’

»Jeg kan godt lide C++, for det er så dejligt lowlevel. Nu er jeg jo også interesseret i OpenGL, og det er svært at lave i C#. Så skal man længere ned for at kunne lave rendering engines. Men PHP er nok det fedeste, for det er supernemt at lære,« siger han, hvorefter Bo og Frederik går i gang med en diskussion om syntaksen i Delphi.

En anden vigtig del af udviklingsarbejdet er dokumentation, lyder det erfarent fra de to unge udviklere.

»Vi dokumenterer alting i vores nye C#-programmer. Ellers kan man komme tilbage til noget kode et halvt år efter og ikke vide, hvad det handler om. Det er ned til hver eneste funktion og parameter,« siger Frederik.

Læs mere om de to skoleelevers programmer på deres hjemmeside www.illution.dk

Kommentarer (30)

Kenneth Bernholm

Da jeg gik i 7. klasse stod den på Z80 assembler og en meget overskuelig firmware på min CPC464. Når jeg læser om alle de sprog og API'er og teknologier, Frederik og Bo her kaster sig over med succes, kan jeg kun udtrykke min dybeste respekt.

Palle Simonsen

Den gang i 7-9 klasse var det mest 3 gears Puch og Piger, så husk lige at leve livet også drenge ;)

Jeg kan godt lide værktøjsvalget og viljen til fordomsfrit at prøve nye veje. Husk at få så mange forskellige input med på vejen, også dem, der ikke lige lader sig tvinge ned i en editor.

Men ellers kan jeg kun tilslutte mig overskriften på de to foregående indlæg.

Benjamin Kristensen

Der er ikke så mange af os, men vi er der (personer der interesserer sig for programmering i folkeskolen), jeg personligt kom først i gang i 9. kl. og så tog det ellerst fart i gymnasiet, først med .bat filer, så hurtigt over til VB.NET, men det var 'for automatisk' for mig, så der gik ikke længe inden jeg hang i C#.NET, sideløbende var jeg fasineret af det at have en hjemmeside, så der stod den selvfølgelig på HTML, CSS, JS, PHP og MySQL...
Siden har jeg rodet lidt med Python, er igang med en datamatiker uddannelse og er en del af flere mindre Open Source projekter, og har teknisk mindede venner over hele verden, altid klar til at hjælpe mig hvis jeg har brug for det :)

Godt gået drenge, keep it up..

Christian P. Broe Petersen

De lever sgu da livet :-) Det kan godt være at pigerne først kommer ind og styrer deres liv op lidt senere i livet, men det overlever de jo nok. Jeg started med Basic og Assembler på C64 i 6. klasse, hvor jeg ikke engang vidste hvad de engelske ord betød. Ellers gik tiden med at bygge styringer til vores mobildiskotek. Jaaaah - jeg fik min første kæreste som 21 årig - jeg har hende endnu + 3 dejlig børn og hus og bil og vovse og alt det. Men det var en fed tid - NYD det drenge!

Rasmus Kaae

Jeg tror vi er en del der startede ret tidligt - for mit vedkommende var det i 5-6 klasse mine spæde forsøg med programmering fandt sted (poly pascal, qbasic efterfulgt af borland c, watcom c++ og x86 asm).

Dog er jeg en smule i mod at en virksomhed som Software Innovation siger at de kunne springe ud af skolen efter 9. klasse og starte som softwareudviklere.

Jeg er ikke i tvivl om at deres evner på kort sigt vil egne sig til jobbet - dog tror jeg at en uddannelse med faglig og teoretisk indhold (datalog, datamatiker, osv.) vil være til større gavn for dem på lang sigt.

Henrik Kramshøj

En god ide er Code Nights - hvor man mødes med andre, og kan hjælpe hinanden igang eller videre.

PROSA Code Night er et eksempel, og jeg var til det igår - yngste deltager var forøvrigt en dreng på 12 år som rodede med Arduino og lysdioder. Jeg selv rodede med TCP/IP og IPv6 på Arduino :-)

Fint et sted, aftal med andre at I mødes og snakker om code, laver code, viser hinanden code, kærester forstår typisk ikke jublen over at tænde en lysdiode med et program :-)

PS Håber at de to drenge på et tidspunkt støder på bogen "24 Deadly Sins of Software Security: Programming Flaws and How to Fix Them" eller noget tilsvarende materiale, ellers forudser jeg en del problemer ...

Ken Poulsen

Ja, når man tænker tilbage til skole tiden, hvor man fik skældud for ikke at bruge frontpage til projekter, men i stedet selv sad med notesblok og skrev det.
Og fandt man fejl på deres netværk, blev man bare bortvist fra computer lokalet.
Rart at se at det har ændret sig.
Hackers are people to!

John Vedsegaard

Vi havde engang en computerklub i Gladsaxe, når man ser på hvad vores tidligere medlemmer laver i dag, er der ikke nogen tvivl om at klubben har haft en stor effekt. Uden at nævne navne, flere er blevet milliardærer siden.

Pelle Lauritsen

Fedt at se at de har gejsten! Man skal dog være opmærksom på at det er ikke nødvendigvis en datalogi-uddannelse der er vejen frem hvis man er rigtigt glad for at kode. Man kan risikere at komme til at hænge fast, for i hverfald på DIKU er det ikke nogen koder uddannelse!

Jeg kan også kun anbefale Node og socket.io. Det er for nice!

Peter Lindemann

For det første er DIKU jo ved at være nedlagt, synd og skam, men jeg kender ikke mere til afløseren IT-universitetet, end at jeg studerede sammen med rektor ;) Man skal rose DIKU for at det jeg lærte engang om computere (datamater iflg. DIKU blad 4.2) gælder den dag idag. Stor tak til Peter Naur for at slæbe mig igennem specialet, når der er så meget der er mere spændende derude.

Ligesom de unge mennesker startede jeg i det små, med at kode hulkort på ungdomsskolen, "basic" kursus via DR og kuglehovedterminaler på Hovedbiblioteket. Her kunne det jo ske at vi fandt nogle alternative telefonnumre at ringe op, og sådan lærte jeg APL.. noget af en udfordring..

Piger og børn , dem kan man altid få, børnebørn sågar.. :)

/pli

Michael Rasmussen

Når Bo og Frederik har så mange gadgets, kunne det måske være en ide at kaste sig over HTML5 og/eller Java og ObjectiveC. Apps eller apps-lignende applikationer er helt klart fremtiden, og hvad angår GUI, tror jeg, alle er enige om, at fremtidens GUI afvikles indenfor rammerne af en browser.

Anders Damgaard

Du har ret. Vi eksisterer! :)
Jeg er 15 år gammel og går i 9. klasse. Jeg begyndte med HTML da jeg var 12-13 år, og derefter CSS.
Igennem tiden har jeg nu også været igennem VB.net, LUA, C++ og er nu igang med Java og laver Android applikationer.
Jeg er selv glad for, at jeg gik igang tidligt, så jeg har en masse viden til når jeg bliver færdiguddannet.

En ting jeg har lyst til at sige er: At jeg synes det er ærgeligt, at jeg har gået i skole i snart 10 år, uden at have lært en eneste programmerings-relateret ting i skolen endnu. Folkeskolerne burde gøre lidt ved det synes jeg.

Jacob Nordfalk

og er nu igang med Java og laver Android applikationer

Fedt.

Jeg er i øvrigt blevet spurgt om at køre et ungdomsskolehold i Android.
Det gik desværre i sig selv igen, jeg havde ikke tid og den anden jeg fandt til at køre det måtte give op fordi det viste sig at ungdomsskolens IT-system ikke var gearet til at man selv installerede programmer på maskinerne.

Men hvis nogle unge laver en klub omkring Androidprogrammering kommer jeg gerne ud og snakker et par timer om Android og vejleder lidt.

Jacob Hansen

Det er da meget godt, de kan jo nøjes med gold diggere senere ;p
Bare pas på med at miste de sociale evner ;)

Peter Nielsen

Tilbage i 80'erne hvor jeg gik i folkeskole, der lærte man at kode lidt comal80 og pascal på en RC759 Piccoline computer, den er vist dansk produceret til unervisningsbrug. Hjemme legede man med BASIC på en Commodore 64. Den der underviste mig i folkeskolen var også matematiklærer og han var faktisk super god til det, vi lærte en del om variabler, funktioner, loops og hvordan man skrev data til diskette osv. Det var faktisk skolens skyld at jeg følte det naturligt at kode lidt på min egen computer når det blev for kedeligt at spille computerspil. Det var en god ting at lære om computere på den måde og jeg er ret sikker på at det var fordi læren også interessede sig for det at undervisningen blev så god....det var de fedeste timer. Elektronik som tilvalg var også super, der lavede vi copy interfaces til vores Commodore for ingen penge så vi nemmere kunne "sikkerhedskopiere" spil med 2 båndoptatere...he he ;-) så jeg går ind for at børn i dag også skal lære at kode i skolerne og jeg tror lærerne er kloge nok til at sætte sig ind i det selv, det var de dengang så i dag kunne de også lære lidt python eller php fra sig efter de har taget et selvstudie..det behøver ikke at være så svært at starte undervisningen og det behøver ikke at være så avanceret

Tine Andersen

Min søn har gået på IT-College Denmark (og før det på Tjele Efterskole), han læser i dag datalogi i Aarhus. Vi var meget tilfredse både med Tjele (ansvarlighed) og IT-College Denmark.
Min søn lærte noget fra efterskolen, mit indtryk var desværre- at dem, der km fra "mors kødgryder"- ikke var så socialt kompetente. Så dem, der vil afskaffe efterskolen: Lad være!
Man gør sine børn en bjørnetjenste, hvis de ikke kan vaske deres eget tøj (og ikke mindst: lægge det på plads!), lave mad, vaske op- i det hele taget fungere socialt.
Mine søskende holder meget af min søn: Han er en social nørd.

Mvh
Tine- hende der Elsebeth- er hun i familie med Neutsky-Wulff? Og hun har nøjagtigt TO elever- der er UG-drenge?! Den slags lærere kender jeg godt!

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Ingeniørfaglige kurser

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Adobe Photoshop Grundlæggende

Hvornår: 2015-09-15 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 9950.00

Forandringsledelse i projekter

Hvornår: 2015-12-14 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11400.00

MSI pakker. Grundlæggende

Hvornår: 2015-09-23 Hvor: Østjylland Pris: kr. 14000.00

Master i gymnasiepædagogik

Hvornår: Hvor: Fyn Pris: kr. Efter aftale