Dansk firma droppede Google Apps og skiftede til Office 365: "Pissetræt af Googles arrogance"

Vilkår, der ændrede sig, manglende stavekontrol og supporthenvendelser, der aldrig blev besvaret. Et mindre dansk firma fik nok af Google og elsker i dag Microsofts online-kontorpakke.

Da den mindre virksomhed Mobilsiden.dk tilbage i 2007 skulle beslutte sig for en kontorpakke, var det oplagte valg at kaste sig ud i Googles nye satsning Google Apps.

»Det var billigt og let at gå til. Og så kunne man dele dokumenter online - noget der dengang ville være exceptionelt dyrt, hvis vi skulle have købt det hos Microsoft,« siger chefredaktør på Mobilsiden.dk, John G. Pedersen, til Version2.

Mobilsiden.dk syntes godt om Google Apps og betalte for online-kontorpakken frem til 2010, hvor de første mislyde dukkede op.

»Google indfører en lang række ændringer i design og funktionalitet. Blandt andet virker stavekontrollen nu ikke længere, så vi må leve med flere stavefejl i vores artikler på sitet,« fortæller John G. Pedersen til Version2.

Læs også: Nyeste udgave af Google Docs har kvalt dansk stavekontrol

Da Mobilsiden.dk herefter oprettede en række support-tickets på de nyopståede problemer, oplevede netmediet en mur af arrogance fra Googles side:

Support-svar var Corporate Bullshit

»Supportsvarene var hverken fugl eller fisk. Vi kunne ikke engang få svar på, om det var en fejl eller ej, men fik i stedet det klassiske amerikanske corporate bullshit med 'Vi er glade for, I bruger vores produkter, yadda yadda yadda.' Da vi som betalende kunde spurgte ind til problemerne, holdt de bare op med at svare,« siger John G. Pedersen til Version2.

Se Googles svar på Mobilsiden.dk's kritik her: Google vil se på dårlig support-oplevelse med Google Apps

Men problemerne med eksempelvis stavekontrollen var vand i forhold til, at Google besluttede at lukke for backend-adgang til Mobilsiden.dk's Youtube-kanal. Nogle ændrede vilkår i Mobilsiden.dk's Google Apps-abonnement betød, at Youtube ikke længere var en del af pakken for betalende kunder, og derfor var der pludselig ikke længere adgang til kontoen.

»Vi har brugt Youtube rigtig meget til at hoste vores film, så da vi lige pludselig ikke længere selv kunne få adgang til kontoen, så var tålmodigheden i den grad opbrugt. Google skalter og valter med kunderne uden at give dem nogen som helst forklaringer,« lyder det fra John G. Pedersen.

Eksemplet med Youtube-kontoen fik ham til at tænke over, om Google dermed også bare kunne nedlægge adgangen til virksomhedens e-mailsystemer.

»Jeg er pissetræt af, at Google er sådan en arrogant internetsupermagt, som alle jubler over. De er et frådende monster, for det er enten deres måde - eller ingen måde,« siger chefredaktøren til Version2.

Dyrere - og bedre

Og da vreden over Google havde fået lov at ulme i to år fra 2010 til slutningen af 2011, endte mobilsiden med at vælge den sidste mulighed og skifte til Microsofts konkurrerende online-kontorpakke Office 365.

»Jeg kiggede mig om efter alternativer, og jeg skal da være ærlig og sige, at min første tanke, da jeg fik øje på Microsofts Office 365-løsning var 'puha, det orker vi ikke.' Men sådan har jeg det ikke længere,« siger John G. Pedersen.

Et af argumenterne for, at Mobilsiden.dk alligevel skiftede til Office 365, var, at hver licens gav adgang til at installere den klient-baserede Officepakke på op til fem enheder, og at medarbejderne derfor både kunne arbejde online og offline på de samme dokumenter.

»Det er bare smart. De lokalt installerede programmer er rigtig fede at have til de mere specialiserede opgaver, og i kombination med, at alt synkroniseres op i skyen, har vi fået en kæmpe gevinst,« siger John G. Pedersen til Version2.

At Office 365 koster mere at bruge end Google Apps, betyder ikke det store for Mobilsiden.dk.

»Office-pakken er altså bare langt bedre, så vi har også fået meget mere for pengene. Ikke mindst i forhold til support,« siger John G. Pedersen og disker også op med et konkret eksempel:

Mere stabil drift med Office 365

»Jeg opdagede, der stod nogle mærkelige ting i vores opsætning og skrev til supporten. Under et døgn efter ringede en supportmedarbejder og fortalte, at alt skam var sat op, som det skulle. Han kunne have sendt en mail, men valgte at ringe. Det er dejligt, at man ikke behøver være Mærsk eller Danske Bank for at få et svar af deres supportafdeling.«

Endelig peger John G. Pedersen på, at mobilsiden.dk med den nye online-kontorpakker kører mere stabilt.

»Google Docs havde en tendens til at crashe på de mest ubekvemme tidspunkter, og så kunne man bare begynde forfra. Det sker slet ikke i Office 365 - den er bare mere stabil,« siger han og afviser i øvrigt at have økonomiske interesser i at promovere Microsofts produkter.

»Nej, jeg får ikke noget for det - ikke engang et par gratis licenser. Men en gang imellem er man bare nødt til at stille sig op og sige, hvad man mener.«

Opdateret 09.30: Konkrete priser på de to kontorpakker er fjernet pga. tvivl om beløbenes størrelse.

Kommentarer (58)

David Rasmussen

Det er ingen hemmelighed at mobilsiden.dk hader Google. Det ses tydeligt af deres enorme positive Apple-bias, og deres lige så negative Android-bias.

Men i tilfældet med Google Apps er kritiken i det mindste berettiget. Jeg kan godt forstå at mobilsiden.dk bliver vrede på Google efter den behandling der er beskrevet her.

Martin Wolsing

@David Rasmussen

Det var da pudsigt. Mobilsiden.dk er da ellers "kendt" for at have en særdeles kritisk holdning over for Apple, så at beskylde dem for at have enormt positiv Apple-bias, er nok at stramme den en smule. Om de heller ikke bryder sig om Android, skal jeg ikke kunne sige, men det er da meget muligt at de er på Nokia/Windows-vognen.

Men nu har Apple vel intet med sagen at gøre, så hvorfor du blander dem ind i det, er lidt uforståeligt.

Simon Mikkelsen

Mine erfaringer med Google er det samme. Jeg opdagede pludseligt at de havde stoppet med at vise reklamer på min hjemmeside, uden at give besked. Alle forespørgsler til supporten ender i den samme arrogante standardbesked der i bund og grund lyder "der er noget galt, gæt selv hvad, gæt selv hvor, go fix it."

Jeg er snart ved at give op og skifte til en anden leverandør af reklamer.

Andreas R. Christensen

Så vidt jeg forstår fra microsoft.dk koster den pakke, der giver ret til at installere officepakken lokalt 149 kr. pr. måned pr. medarbejder. Desuden skal man købe mindst 50 licenser? Det fremgår ikke rigtig af artiklen...

David Rasmussen

Hvor er mobilsiden "kendt" for at være Apple-kritiske?? De bliver konstant kritiseret for det modsatte, med rette, både i deres egne debatter og andre steder.

Det er såmænd ikke så uforståeligt at jeg blander Apple ind i min kommentar: Min pointe er jo at mobilsiden.dk har et negativt bias ovefor Google i andre sammenhænge, nemlig med Android, hvilket jeg så tydeliggør og sætter i perspektiv med deres ligeså store positive bias overfor Apple. Det er vel ikke så svært at forstå.

Man kunne også forestille sig at mobilsiden behandlede alle producenter ens, undtagen Google/Android. I så fald ville jeg have kritiseret deres negative bias overfor Android, men jeg ville ikke have kunnet tydeliggøre forskellen ved at henvise til et tilsvarende positivt bias over Apple.

Men det kan jeg nu, så det gør jeg naturligvis.

Jette Hartmann

Når nu den manglende stavekontrol er noget af det første der bliver nævnt, synes jeg ikke det er hverken arrogant eller uintelligent at kommentere på det. Hvis ikke folk kan undvære en stavekontrol burde måske ansætte nogen der kan stave korrekt.

Peter Sørensen

Jeg havde selv en youtube konto som uden varsel eller forklaring blev lukket. Jeg mente ikke at have overtrådt nogen regler og skrev flere gange til Google for at få en forklaring og få kontoen genåbnet. Intet svar. Hvis ikke det er arrogance ud over alle grænser, så ved jeg ikke.

Morten K. Thomsen

De konkrete priser i artiklen er nu fjernet. Man skal ikke altid stole på resultatet en hurtig Google-søgning omregnet fra dollars til kroner ...

Mvh Morten, Version2.

Martin Kofoed

Det er ingen hemmelighed at mobilsiden.dk hader Google. Det ses tydeligt af deres enorme positive Apple-bias, og deres lige så negative Android-bias.

Kan du give nogle eksempler? For jeg synes nemlig, at deres balance er rimelig fair. Jeg er som regel enig i deres anmeldelser, og oplever dem ikke som specielt negative mod det ene eller det andet.

Men klart at kildekritik bør være på sin plads her. Når man tænker på de milliarder, Microsoft har ude at svømme både på Office- og mobilprodukter, så kunne man da godt få en tanke ...

Rasmus Rask

Når nu den manglende stavekontrol er noget af det første der bliver nævnt, synes jeg ikke det er hverken arrogant eller uintelligent at kommentere på det.

For det første kan du ikke nødvendigvis regne med rækkefølgen af citaterne, da det er op til journalisten i hvilken rækkefølge bidderne fra interviewet præsenteres. For det andet nævnes først "Pissetræt af Googles arrogance" i rubrikken, dernæst "Google indfører en lang række ændringer i design og funktionalitet. Blandt andet virker stavekontrollen nu ikke længere" - blandt andet.

Enhver der har siddet i en supportafdeling ved, at hvis man stiltiende ændrer på hvordan de programmer folk bruger ser ud, eller værre: hvordan de fungerer, uden varsel og uden information, så bliver folk forvirrede.

Hvis ikke folk kan undvære en stavekontrol burde måske ansætte nogen der kan stave korrekt.

Og du taster aldrig forkert? Du vil altid spotte og luge ud i samtlige tastefejl i en længere tekst?

Jeg står ved min kommentar.

Malte Christensen

Og lærer I ikke at stave et eller andet sted i forløbet mellem børnehaven og journalist uddannelsen? Somme tider er jeg faktisk helt benovet over den uddannelse, som folkeskolen gav mig i midten af sidste århundrede. Ingen forlod, så vidt jeg erindrer, skolen som funktionel analfabet. Selvfølgelig kan man taste forkert, men det bør vel være en undtagelse.

Thomas Bundgaard
Jesper Kleis

Fedt - jeg vidste ikke at version 2 havde overtaget Nationens debattører. Det er dejligt at niveauet holdes oppe af ildsjæle der sørger for en god religionsdebat fra morgenstunden.

Og det er rart at jeg selv hjælper til med at holde lødigheden i top!

Jesper Lund Stocholm

Når nu den manglende stavekontrol er noget af det første der bliver nævnt, synes jeg ikke det er hverken arrogant eller uintelligent at kommentere på det. Hvis ikke folk kan undvære en stavekontrol burde måske ansætte nogen der kan stave korrekt.


For brancher, der primært lever at at skrive tekster er stavekontrol en væsentlig del af de daglige værktøjer. Det drejer sig ikke om at journalister og andre ikke kan stave - det drejer sig om at fange slå/taste-fejl, der opstår i en presset hverdag med deadlines og forstyrrelser.

Richard Foersom

Jeg har på et kursus sidste efterår (2011) brugt Google Apps. Det fungerede udemærket for gruppearbejde med opdatering af samme dokument af flere personer samtidig.

Derimod er jeg skuffet over den u-komplette understøttelse af import/eksport til ISO Open Document (ODF), faktisk har Google Apps bedre understøttelse af MS Office formater.

Til professionelt brug foretrækker jeg desktop applikationer, så det også fungerer uden Internet forbindelse. Også vigtigt at jeg altid har adgang til mine data på min harddisk.

Generelt bryder jeg mig ikke om forceret auto-update, hvor funktioner pludselig ikke virker som i sidste uge og man ikke ved hvad der er blevet ændret. Jeg opdaterer jævnligt, men jeg gør det når jeg har tid til det og det ikke er et kritisk tidspunkt.

Thomas Nielsen

Det kan ikke lade sig gøre at købe en løsning for 400kr om året hos Microsoft, hvor du må installere office på 5 forskellige maskiner.
Det har en helt anden pris.

Jeg kan kun medgive at det er ærgeligt at Google ikke kan stave på dansk. Google har oplyst at der er en løsning på vej. Men der kan ikke gives en tidshorisont.

Jette Hartmann

For brancher, der primært lever at at skrive tekster er stavekontrol en væsentlig del af de daglige værktøjer. Det drejer sig ikke om at journalister og andre ikke kan stave - det drejer sig om at fange slå/taste-fejl, der opstår i en presset hverdag med deadlines og forstyrrelser.


Kunne man forestille sig, at folk lærer at skrive deres tekster i et eller andet program, med stavekontrol, inden de poster på nettet? Læser korrektur før de poster?
Alt for mange hjemmesider/medier har så fandens travlt, eller er bare så ringe, at nettet flyder med latterlige fejl, som enhver der bare har gået i den almindelige folkeskole burde kunne undgå.

Thomas Bundgaard

Kunne man forestille sig, at folk lærer at skrive deres tekster i et eller andet program, med stavekontrol, inden de poster på nettet? Læser korrektur før de poster?

I og med Google Apps (så vidt jeg ved?) er en Office-suite i stil med OOo og MS Office, så er det vel ikke for meget forlangt, at der er en fungerende stavekontrol.

Og så er det ret svært at læse korrektur på sine egne tekster, fordi man læser det, man tror man har skrevet istedet for det der rent faktisk står.

Det sidste er jeg enig i.

Johnny Olesen

@Jette Hartmann: Rigtig god pointe. Næste pointe kunne være, at netmedier måske kunne få snablen ned i statskassen ligesom papirmedierne? Hvis netmedierne fik statsstøtte ligesom papirmedierne, så ville der måske være råd til både dybdebordende journalistisk og korrekturlæsere.

Sjusk skal ikke undskyldes, men det skal forklares; Netmedier tjener penge på reklamer, hvilke betyder at nyhedsflowet og journalisternes produktivitet er LANGT højere end journalisterne ansat på papirmedier.

Hvor en journalist på Jyllandsposten skriver 1-2 artikler om dagen, så kan selv samme journalist ansat på et netmedie være tvunget til at skrive 8-10 artikler om dagen.

Jeppe Boelsmand

Som jeg forstår artiklen handler det ikke så meget om stavekontrol og om journalister har brug for det. Det er bare den feature som konkret er gået i stykker og ikke bliver supporteret ordentligt.

Jeg syntes det er en mager artikel som kun beskriver mobilseidens problemer og synspunkter og hvor glade de er for MS. Morten kunne godt have spurgt google hvad de siger til kritikken og måske fundet andre der også er glade for 365.

Hvorfor har mobilsiden fået lov til at sæbekasse på version2?

Daniel Frost

På Live.com får du får du gratis email, 25gb skydrive plads, mesh for at dele på tværs af devices, office live, live writer, Windows mail, så jeg kan slet ikke forstå hvor 400kr kommer ind i ligningen henne. Men nu skal jeg nok passe på, for jeg er jo ansat i Blue Badge Land!

Mikkel Vibits

Jeg må sige, at jeg er dybt forundret over, at version2 kan skrive en 'tilsviner' af denne kaliber, på baggrund af en enkelt kunde, der ikke har været glad for Google Apps og supporten. I min verden er det dårlig journalistik, at modparten (Google) ikke bliver hørt i denne sag, og i det hele taget burde denne artikel være en blog, fremfor en artikel. Samtidigt kan man undre sig over at historien er afleveret af et PR-bureau til version2 - mon nogen har placeret denne historie? Vi lever til dagligt af at implementere kunder på Google Apps platformen og har også skiftet kunder fra Office 365 til Google Apps på baggrund af dårlig performance og nedbrud. Men det er subjektive vurderinger fra enkelte kunder, der ikke gør hele MS365-løsningen dårlig. Hvad mon Pressenævnet mener om en historie som denne?

alex kjær nielsen

Nåe ja, det er jo stort set gratis at ansætte en korrekturlæser :-|
Selvfølgelig skal produktet have en troværdig stavekontrol, når produktet lanceres med en sådan funktion.
Og by the way: Det hedder at kommentere og ikke at kommentere "på".
Tjae, man kan jo ansætte en der kan...

Jesper Poulsen

Hvis ikke folk kan undvære en stavekontrol burde måske ansætte nogen der kan stave korrekt.

Præcis. En stavekontrol retter kun ord der er stavet forkert - ikke ord der er brugt forkert (en stavekontrol fanger ikke manglende brug af sammensatte ord). Og stavekontroller har også en tendens til at ville adskille sammensatte ord, fordi ordene ikke er kendte som sammensatte. Det er til at få fnidder af at læse en tekst hvor sammensatte ord faktisk ikke er sammensatte.

En stavekontrol er en sovepude. En stavekontrol fritager ikke skribenter for at stave.

Johnny Olesen

@Jesper Poulsen: Og hvis du ikke har en IQ på over 85, så skal du ikke være på DR2, mens du gerne må "optræde" på TV3.
Nej, den stereotype opfattelse holder ikke helt.

Selvom man ikke staver perfekt, så kan man godt skrive, og selvom man ikke fra naturens side er født med et perfekt syn, så kan man altså godt stadigvæk køre bil, få jagttegn og sågar skrive indlæg på Version2.dk

En stavekontrol er et vigtigt element af alle kontorprogrammer. Nogle ser det som unødvendigt fyld, mens andre som et nødvendig feature. Men hvis man ikke inkluderer en stavekontrol i et tekstbehandlingsprogram, så skal man ikke markedsføre det som værende dette. Så skal man kalde det en "teksteditor" i stedet for.

Peter Hansen

Opdateret 09.30: Konkrete priser på de to kontorpakker er fjernet pga. tvivl om beløbenes størrelse.

Jeg har nu svært ved at se at priserne på de to kontorpakker er blevet fjernet. I en overskrift til et afsnit længere oppe står følgende stadig:

Fra 280 til 400 kroner om året

Og længere nede i samme afnist står følgende stadig:

At Office 365 årligt koster 400 kroner mod Google Apps' 280 kroner betyder ikke det store for Mobilsiden.dk.

Martin Troels Eberhardt

YouTube er ikke reelt "launched" i danmark endnu (selvom de godt kunne have snydt mig, i og med at den er oversat til dansk).

Dette fandt jeg ud af, efter at jeg havde migreret min Google Apps konto til deres nye samlede konti, og derefter ikke længere kunne logge ind på YouTube. Efter lang tids graven, nåede jeg frem til ovenstående konklusion.

Heldigvis virkede det oprindelige YouTube brugernavn og login stadig, så kontoen var ikke tabt.

Hvis bare jeg boede i Sverige, hvor YouTube underligt nok ER launched.

Jesper Poulsen

Selvom man ikke staver perfekt, så kan man godt skrive, og selvom man ikke fra naturens side er født med et perfekt syn, så kan man altså godt stadigvæk køre bil,

Hvis du ikke kan stave (er ordblind eller har andre lign. skavanker) så skal du ikke leve af at skrive. Få andre til det eller lav noget andet. Du kan, som nævnt, heller ikke blive lokofører hvis du er farveblind. That's a facts, hvadenten du finder det diskriminerende eller ej.

En stavekontrol er en fint tillæg til en tekstbehandler, men hvis du forventer at blive hjulpet i hoved og r*v når du skal skrive noget, så må du betale for en korrekturlæser.

En teksteditor er noget andet. En teksteditor laver man ikke store tekstopstillinger på. Det gør man på en tekstbehandler.

Johnny Olesen

Hvis du ikke kan stave (er ordblind eller har andre lign. skavanker) så skal du ikke leve af at skrive. Få andre til det eller lav noget andet. Du kan, som nævnt, heller ikke blive lokofører hvis du er farveblind. That's a facts, hvadenten du finder det diskriminerende eller ej.

En stavekontrol er en fint tillæg til en tekstbehandler, men hvis du forventer at blive hjulpet i hoved og r*v når du skal skrive noget, så må betale for en korrekturlæser.

Jeg er godt nok ikke ordblind, men jeg forsøger på ingen måde at bilde folk ind at jeg staver perfekt. Alligevel bestrider jeg et job, som kræver, at jeg kan skrive korrekt dansk og sætte nogenlunde korrekte tegnsætninger. På det område er JEG ikke så meget anderledes end de mange tusinde funktionærer ude i det danske erhvervsliv.

For mig er en stavekontrol alfa og omega, og det er en skandale at Google Docs ikke har en ordbog - en feature som de faktisk har haft tidligere.

På den anden side, så er et speedometer jo heller ikke nødvendig, så længe man overholder hastighedsgrænserne. Man kan jo bare gætte sig frem...

Jesper Poulsen

Jeg aner ikke hvordan Googles autokorrektur fungerer, men det kunne jo f.eks. være, hvis man skrev autmoatisk - det ville den så nok rette til automatisk.

:-)

Jeg kommer sådan til at tænke på en SMS jeg fik for ikke så længe siden. Der havde autokorrektur også været på spil. Det tog 3 SMS'er at få det korrekte budskab frem. Og nej, telefonens OS var ikke fra hverken Google eller Microsoft.

Jesper Poulsen

Jeg er godt nok ikke ordblind, men jeg forsøger på ingen måde at bilde folk ind at jeg staver perfekt.

Jeg går udfra, at du ved hvordan en ordbog fungerer, så hvis du er i tvivl, så kan du tilmed benytte dig af en sådan?!

Læg mærke til, at jeg skrev lokofører. Det er et arbejde der stiller krav til folks fysiologi. Jeg ved også, at synskravene er større til erhvervschauffører.
Ergo, vil man leve af at skrive, så skal man kunne stave korrekt (og der hjælper stavekontrollen altså ikke).
Ordblindes digitale rygsæk rummer heller ikke en almindelig stavekontrol. Du ser ikke en ordblind med en digital rygsæk kegle rundt i sammensatte ord. Det er nemt at lægge ansvaret fra sig og kalde sig ordblind - hvis man virkeligt er ordblind, så findes der hjælpemidler. I alle andre tilfælde er det dovenskab!

Johnny Olesen
Jesper Poulsen

Hvis der er et æble på din mobil, så er fejlen ikke en i autokorrekturen, men hos dig :)

Jeg kan vist finde noget æblejuice...

Nej, der er ikke noget æble på min mobil, men det var så heller ikke mig der havde problemer med, at få det rette budskab frem.

Hun skrev "røret", men det blev i første omgang rettet til "røven" og i anden omgang rettet til "Øret". Hvordan kan en autokorrekturfunktion være så elendig?

Jesper Poulsen

Jo, men hvad skal man med en ordbog, når man har den automatisk ordbog (kaldet stavekontrol).

Stavekontrollen er ikke en ordbog. Stavekontrollen er en sovepude. Hvis du udelukkende forlader dig på stavekontrollens evner (eller mangel på samme) så vil du fejle.

Som Thomas Bundgaard også pointerer, så kan stavekontroller ikke håndtere sammensatte ord korrekt. På dansk (og på tysk) anvender man sammensatte ord i meget stor udstrækning. Det gør man ikke på engelsk, så en stavekontrol kan virke perfekt på en engelsk tekst og fejle totalt på en dansk (eller tysk) tekst; og det gør den i øvrigt også. Af samme årsag har jeg sparket stavekontrollen ud og allieret mig med Retskrivningsordbogen i stedet. Dén virker. Hver gang.

Rene Andersen

Jeg må sige, at jeg er dybt forundret over, at version2 kan skrive en 'tilsviner' af denne kaliber, på baggrund af en enkelt kunde, der ikke har været glad for Google Apps og supporten. I min verden er det dårlig journalistik, at modparten (Google) ikke bliver hørt i denne sag, og i det hele taget burde denne artikel være en blog, fremfor en artikel. Samtidigt kan man undre sig over at historien er afleveret af et PR-bureau til version2 - mon nogen har placeret denne historie? Vi lever til dagligt af at implementere kunder på Google Apps platformen og har også skiftet kunder fra Office 365 til Google Apps på baggrund af dårlig performance og nedbrud. Men det er subjektive vurderinger fra enkelte kunder, der ikke gør hele MS365-løsningen dårlig. Hvad mon Pressenævnet mener om en historie som denne?

Det falder helt i tråd med den måde Mobilsiden selv gør tingene på. De kan f.eks svine Samsung Galaxy SII til, baseret på enkelte brugeres problemer med ICS opdateringen. Det gør de uden at blegne, da de fleste af deres skribenter er pro apple.

Nikolaj Lundsgaard

Tak @Mikkel Vibits. Jeg tænkte præcis det samme da jeg læste artiklen. Kan man virkelig ekstrapolere fra et enkelt datapunkt? Selvfølgelig har Google utilfredse kunder, men er det nyhedsværdigt? Objektiv er artiklen i hvert fald ikke. Om det er en nyhed kan jeg ikke afgøre.

Thomas Bundgaard
David Rechnagel Udsen

Ergo, vil man leve af at skrive, så skal man kunne stave korrekt (og der hjælper stavekontrollen altså ikke).

Siden hvornår har dette været tilfældet? At kunne skrive godt har intet at gøre med om man kan stave. Meget jeg har set trygt, skrevet, etc. af ellers anerkendte forfatterer og journalister har ofte fejl der kunne være blevet fanget af en stavekontrol.

Ordblindes digitale rygsæk rummer heller ikke en almindelig stavekontrol. Du ser ikke en ordblind med en digital rygsæk kegle rundt i sammensatte ord. Det er nemt at lægge ansvaret fra sig og kalde sig ordblind - hvis man virkeligt er ordblind, så findes der hjælpemidler. I alle andre tilfælde er det dovenskab!

Tak for at skrive ordblinde under én kam. Jeg er ordblind, men jeg har ingen hensigt om at bruge det som en undskyldning for ikke at prøve, men en stavekontrol er uundværlig for mig. Jeg påstår ikke at den fanger alle fejl, men den fanger især problemer jeg har med at skrive.

Nikolaj Hansen

Jeg synes også, det er lidt underlødigt at skrive en artikel, som denne baseret på udsagn fra en enkelt virksomhed. Hvis der nu i artiklen indgik interview med flere virksomheder, der havde samme oplevelse - ja så ville der tegne sig et mønster.

Jeg har Google Apps Pro i min lille biks, og har kun haft positive oplevelser med deres support. Der blev endda fulgt op på support sagen bagefter fra en anden afdeling end den, der ret faktisk løste sagen.

Selvfølgelig har en mastodont som Google utilfredse kunder. Jeg tror faktisk næsten de har alle slags.

Det samme kan man sige om TDC, Mærsk og LEGO.

alex kjær nielsen

@Jesper Poulsen
Det er da en i den grad meget enøjet opfattelse af mennesker, deres evner og muligheder.
Jeg skal sent glemme en dokumentarudsendelse på dansk TV, om en dansk kvinde, der igennem sit ungdomsliv blev kaldt dum og andre slige ting, blot fordi hun var stærkt ordblind. Qua kvindens livsforløb brændte hun for retfærdighed og lige muligheder for alle, så hun blev faktisk advokat for at kæmpe retfærdighedens sag i forskellige retninger.
Hun kunne ganske rigtig ikke stave så en kinamand kunne kunne forstå det, med ved hjælp af programmer med ordentlig stavekontrol og oplæsningsrutiner samt en enorm kampvilje, genneførte hun sit jurastudie, så jo - stavekontrollen skal være iorden, da den KAN hjælpe.
Det kunne være interessant at finde ud af, om pågældende endte med at være en dygtig advokat?

Jesper Grønbæk

Jeg vil som Certificeret Office 365 Partner, Adactit, lige svare på kommentaren fra Andreas R. Christensen omkring priser og bestillingsforhold omkring Office 365.

Først mht. pris: En af styrkerne med Office 365 at servicen fåes i mange forskellige versioner, afhængigt af hvad du som kunde har brug for. Nogle brugere har f.x. kun brug for en email adgang via en browser, og det fåes i Exchange Online for 13,31kr månedligt pr bruger, dvs 160 kr årligt. Andre brugere hos samme kunde har brug for den komplette Office 365 løsning, inkl Exchange Online, SharePoint Online, Lync Online og en lokal installation af Office Professional Plus pakken - og den koster 141,25kr månedligt pr bruger, eller 1625kr årligt.

Du kan som kunde frit sammensætte hvilke brugertyper og abonnementer du ønsker, og hermed til sidste punkt. Der er ingen minimums købsgrænse som angivet. Du kan købe helt ned til 1 bruger. Hvis nogen på tråden vil høre mere om Office 365, er I velkomne til at læse mere på www.adactit.com

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

CERT 70-489 : Developing Microsoft SharePoint Server 2013 Advanced Solutions

Hvornår: 2015-11-27 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 4950.00

CERT 70-461 Querying Microsoft SQL Server 2014

Hvornår: 2015-12-10 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

Projektleder med gennemslagskraft

Hvornår: 2015-09-22 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 11400.00

Latin (deltid)

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Project kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-09-14 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5900.00