Reklamer for milliarder skal gøre Nokia-telefoner til succes i USA

Lanceringen af Nokia Lumia 900 i USA bliver ledsaget af en enorm reklamekampagne. Udgifterne svarer til 300 kroner pr. solgt telefon, hvis der bliver solgt 5 millioner styk.

I Danmark har man i flere måneder ikke kunnet åbne en avis eller bevæge sig i det offentlige rum uden at møde reklamer for Windows Phone og Nokias Lumia-telefoner.

Og nu er turen kommet til USA, hvor Microsoft har hjemmebane, men hvor Nokia aldrig rigtig har haft succes med smartphones.

Lanceringen af Nokia Lumia 900 i USA bliver således ledsaget af et milliard-stort budget til at markedsføre telefonen. Teleselskabet AT&T bruger alene 150 millioner dollars, hvilket gør det til selskabets største lancering nogen sinde, og et lavt gæt er, at Nokia og Microsoft hver især bruger 50 millioner dollars, skriver The Next Web.

Det bliver samlet set en kvart milliard dollars, eller næsten halvanden milliard danske kroner, og med det budget skal der sælges rigtig mange telefoner, før det ikke bliver et grotesk beløb pr. telefon, mener The Next Web-journalisten.

Bliver der solgt fem millioner Nokia-telefoner i år i USA, svarer det til 50 dollars pr. styk, altså knap 300 kroner. Hvis telefonerne suser over disken og runder 15 millioner solgte - hvilket journalisten mener er usandsynligt - bliver det stadig til knap 100 kroner i reklameudgifter pr. telefon.

Med en officiel salgspris på 99 dollars, men reelle priser på omkring 50 dollars - plus abonnement i to år - kan Nokia ende med at sælge telefoner, der koster mindre end hvad der er brugt på at reklamere for dem, mener The Next Web.

Kommentarer (16)

Bo Grünberger

Jeg så i dag en ret interessant kommentar, hvor fyren gav sit bud på, hvorfor AT&T knalder 150 millioner dollars af på en reklamekampagne:

I USA er telefoner jo ofte bundet til teleselskaber, og AT&T har haft eneret på at sælge iPhone længe. Det er dog ved at være slut, og snart har flere andre teleselskaber også iPhone på hylden.

Så AT&T mangler et topprodukt som samtidig skiller dem ud fra de andre teleselskaber, og her kan Nokia være heldige, for på mange måder passer de ret godt: de har lavet en lille designperle, som samtidig IKKE kører Android. Ikke for at nedgøre Android, men jeg tror AT&T øjner en mulighed for at sælge og brande sig på et produkt som der ikke er ret mange andre som har, og derved skille sig ud.

Jeg tror, de håber på at Lumia er den nye iPhone. Om de får ret må vi vente at se... Personligt synes jeg den er rimelig svedig! ;-D

Martin Wolsing

@Bo Grünberger

Det er snart 2 år siden, AT&T mistede sit iPhone-monopol i USA. I dag kan den købes hos alle de store (på nær T-mobile) og omkring 10 regionale selskaber. Så der har været konkurrence på det marked længe.

Derudover er 5 mio solgte stk. nok en kende optimistisk. De analytikere jeg har set tal fra svinger mellem 140.000 og 680.000 i de første tre måneder. Selv de mest optimistiske gisninger har altså en lang vej til 5 mio. http://www.slashgear.com/analysts-predict-tepid-nokia-lumia-900-sales-05...

Det endda selvom AT&T i visse tilfælde forærer telefonen væk til nye kunder mod 24 måneders abonnement. Ellers koster den $99 på samme betingelser.

Hvem det i givet fald er, der skal tjene penge på den telefon er lidt af en gåde. Det skulle da netop være AT&T, der formodentligt modtager en kontant præmie for hvert solgt telefon.

@Jens Jensen

Mon ikke der henvises til smartphones, når der tales om markedsandele og markedsledende?

Jesper Kleis

Det kan godt være at AT&T poster 150 millioner til at markedsføre Nokia Lumia - problemet er bare at de bruger 0 kr, på at sørge for at opdateringer kommer ud til brugerne.

Dvs. at MS allerede har lavet patches til telefonen, der f.eks. fikser et irriterende problem med tekstindskrivning. At&T ruller blot ikke denne ud til brugerene, og de fortæller heller ikke noget om hvornår det måtte komme til at ske.

Se Ars, "The Nokia Lumia 900: A good phone at a great price that you probably shouldn't buy", http://arstechnica.com/microsoft/news/2012/04/the-nokia-lumia-900-a-good...

Thomas Bundgaard

Det går da fint for Android, selvom der også må siges at være visse problemer med opdateringerne der.

Så vidt jeg ved, så "må" AT&T ikke sige nej til store updates (NoDo, Mango, Apollo f.eks.), mens de gerne må skippe de små.

I øvrigt tror jeg, og det er helt uden belæg udover personlig erfaring, at langt størstedelen af de almindelige forbrugere er fløjtende ligeglade med opdateringer.

Jesper Kleis

@Thomas:
Jeg forestiller mig at der er forskel på den målgruppe som tager den nye Nokia med Win 7.5 til sig, og så de almindelige brugere der blot skal have en telefon.

MS har ikke rigtig råd til at skræmme brugere væk - og i ovenstående tilfælde, er det dumt at sådanne ændringer ikke rulles ud - især når man har en så begrænset platform.

Thomas Bundgaard

Jesper:

Det er jeg faktisk uenig i. MS har flere gange sagt/antydet, at deres målgruppe primært var den enorme mængde mennesker, der endnu ikke har en smartphone. Disse mennesker bekymrer sig formentlig ikke om opdateringer, men om det produkt de får.

Men enig i, at det er noget l..., at AT&T sidder på magten på det punkt. Problemet for MS er bare, at de ikke er Apple. De har ikke en telefon "alle" vil have.

Jesper Lund Stocholm

Teleselskabet AT&T bruger alene 150 millioner dollars, hvilket gør det til selskabets største lancering nogen sinde, og et lavt gæt er, at Nokia og Microsoft hver især bruger 50 millioner dollars

Et eller andet sted er det da småpenge, er det ikke? At fokusere udelukkende på hvad denne kvarte mia svarer til i solgte telefoner er en anelse énøjet.

Jesper Kleis

Det er jeg faktisk uenig i. MS har flere gange sagt/antydet, at deres målgruppe primært var den enorme mængde mennesker, der endnu ikke har en smartphone. Disse mennesker bekymrer sig formentlig ikke om opdateringer, men om det produkt de får.

Jeg var vist ikke præcis nok - MS er selvfølgelig ikke interesserede i Geeks - det er en ret lille gruppe. Jeg har bare på fornemmelsen af det typisk vil være teknojunkier der tager den nye telefon til sig. Og det er ikke personer man vil smide væk - selvom de kan være besværlige.

Anyway - med det begrænsede antal forskellige enheder samt mobilOS versioner - så er det ret vigtigt at gøre det ordentligt første gang.

Thomas Bundgaard

Ikke enig i, at det er "teknojunkier", der primært tager den til sig. Udover mig selv, så kender jeg fire personer med Windows Phones. To sidst i 20'erne og to i starten af 50'erne. Den ene spiller lidt, en anden kender Windows 8 og de sidste to kender intet til IT.

Det er altså ikke teknojunkies i min omgangskreds, der køber Windows Phone.

Jesper Lund Stocholm

Det er altså ikke teknojunkies i min omgangskreds, der køber Windows Phone.


Det er vigtigt at huske på, at "produktet" ikke er altafgørende - "eksekvering" er mindst lige så vigtig.

Eksempelvis er det nu en Lumia som TDC bruger som blikfang i deres branding/reklame-kampagner ved "Mit TDC" med ord som "stilsikre Nokia Lumia" etc i billedkompositioner af unge, moderigtige, hipster-agtige, uskyldige piger, der hyggesnakker i skoven.

Hvis man allerede nu har afskrevet Lumia og WinPhone, så er man imo latterligt naiv.

Jesper Lund Stocholm

Det har jeg bestemt ikke - jeg siger blot at MS ikke har råd til at lave alt for mange fejl denne her gang.


Det siger jeg heller ikke, at du siger.

Set herfra ser det nu ikke ud til, at Microsoft er ved at lave en fejl. DE har formået at lave et OS, der appellerer til det brede kundesegment (sammen med Nokia) men de har den enorme styrke, at WinPhone udfylder et "soft spot" for de mange virksomheder, der har .Net-kompetencer og kan starte med at lave apps fra dag 1 til deres kunder. I en biks som vores er "indlæringskurven" langt mindre stejl ifht at få en fod indenfor mobile markedet med WinPhone end med Android eller iPhone. Vi kan nemlig udnytte de resourcer vi allerede har i biksen med det samme. Det er ikke helt så let for os med Android eller iPhone, da vi reelt vil skulle omskole/videreuddanne jeg og mine kolleger med nogle kompetencer vi ikke har pt.

Microsoft vil jo gerne sælge WinPhone pga integration og synergi med deres andre kerneprodukter som Windows, Office og SharePoint, og set ifht den del af deres forretning er en kvart mia så få penge, at det er næsten negligérbart - uanset at de skal smide x antal dollars efter hver telefon AT&T sælger.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Word kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-09-09 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5100.00

Journalistiske arbejdspladskurser

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Test Management

Hvornår: 2015-09-03 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 8800.00

PRINCE2 afvigelsesstyring

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Excel kursus udvidet

Hvornår: 2015-09-07 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 5100.00