Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (18)
Emner Open source, Java, .Net

Microsoft: OOXML er da nemt at implementere

Hvis bare man benytter biblioteker til Java eller .Net, så er der ingen ko på isen med at implementere den 6000 sider lange specifikation bag Microsofts dokumentformat. Det mener firmaets chef for interoperabilitet.

Af Tania Andersen Torsdag, 19. november 2009 - 8:53

LOS ANGELES Det er ikke det store problem, at specifikationen bag Microsofts bud på et åbent dokumentformat, OOXML, fylder 6000 sider.

Det mener i hvert fald Vijay Rajagopalan, som er direktør for interoperabilitet hos Microsoft, da Version2 taler med ham på Microsofts udvikler-konference PDC, som afholdes i disse dage i USA. Han var arkitektekten bag den Office-plugin, som gjorde det muligt at åbne og gemme i ODF-formatet. Understøttelsen er nu integreret i Office 2007 SP2.

Mange stemmer på Version2's debatforum mener, at størrelsen alene gør det svært at skabe en robust implementering af OOXML.

»Jeg synes det er et vigtig og et godt spørgsmål. Ikke mange mennesker ved, hvorledes OOXML skal implementeres. Det er grunden til, at vi har offentliggjort specfikationen på Documentinteropinitiative.org, hvor Microsoft åbent lægger kortene på bordet for, hvordan vi implementerer den 6000 sider ECMA/ISO-standard, og hvordan vi afviger fra standarden. I nogle tilfælde har vi afvigelser, og de er erklæret som implementationsnoter.«

Hvis Office eksempelvis implementerer tabeller på en anden måde end specifikationen, dokumenteres det klart på websitet, fortæller han.

Det hjælper ikke kun dem, der skal implementere formatet, men også udviklere, hvis programmer behandler dokumenter på en eller anden facon. Dem, der skriver programmer, som skal kunne benytte OOXML, kan benytte open source-udviklerpakker, som Microsoft har skabt og medvirket til. De findes i .Net og i Java gennem Apache POI.

»Vi arbejder tæt sammen med et firma i Italien, som er den primære bidragyder til Apache POI-projektet. Det er mit ansvar, at der er funktionslighed i forhold til, hvad der er tilgængeligt for henholdsvis .Net-udviklere og Java-udviklere.«

De fleste OOXML .Net-API'er er repræsenteret i Java, der dog halter lidt bagefter, medgiver Vijay Rajagopalan.

Ingen klar vinder

Men det hjælper ikke udviklerne bag de programmer, som er skrevet i C++, som det gælder for de fleste kontorprogrammer såsom OpenOffice.

»Vi har ikke noget til C++ lige nu. Men vi har en anstændig løsning til dem som alternativ.«

Det er open source-projektet Binary to Open XML Translator, som oversætter det binære format til OOXML, som Vijay Rajagopalan sigter til.

Det er svært at få Vijay Rajagopalan til at give et klart svar på, hvilke af de to rivaliserende formater, som det ville være nemmest at implementere fra bunden. Det fører i første omgang til en længere omvej om behovet for at kunne understøtte stærke funktioner i kontorprogrammerne, og om værktøjer, der kan validere dokumenterne. Da Version2 gentager spørgsmålet, lyder svaret:

»For at være ærlig vil jeg sige, at der var en masse, der var svært at forstå i ODF, da vi byggede oversætteren. Open Office var ikke nogen stor hjælp for os, fordi det brugte en binær implementation og ikke en XSL- og XML-baseret implementering. Værktøjerne er blevet bedre, og der er mange tilgængelige udviklingspakker. Jeg ville ikke klart kunne sige i dag, hvilket af formaterne, der er nemmest.«

Vijay Rajagopalans pointe er, at med de værktøjer og udviklingspakker som er til rådighed i dag, kan det ene format være lige så nemt at arbejde med, som det andet.

Send Tweet
Udskriv

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
Java EE/Web Developer (7261)
Udgivet 7. maj 15.02
Software Developer
Udgivet 21. maj 8.06
Nykredit søger javaudviklere
Udgivet 13. apr 13.55
Software Developer
Udgivet 2. maj 10.54

Kommentarer (18)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Rene Madsen 19. nov. 2009 - 10.41
 
MS bryder allerede med OOXML standarden lige som de plejer a ...
Hvis Office eksempelvis implementerer tabeller på en anden måde end specifikationen, dokumenteres det klart på websitet, fortæller han.

Lige præcis derfor er OOXML ikke det rette valg for Danmark som den standard den danske stat skal vælge. For alle de folk der bruger MS Office, vil ikke lægge mærke til at deres dokument indeholder specielle MS implementationer og de vil mene at de andre office pakker der implementere OOXML er defekte og ikke overholder OOXML standarden, hvilket er forkert. => Det styrker ikke konkurrencen at vælge OOXML, snarrer tværtigmod.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lasse Reinholt 19. nov. 2009 - 11.24
 
Re: MS bryder allerede med OOXML standarden lige som de plej ...

Kan man ikke lave en ny netavis KUN for udviklere og lignende, hvor alle noobs og evangelister holdes uden for? Jeg er i hvert fald snart væk fra version2.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Gert Agerholm 19. nov. 2009 - 11.30
 
Re: MS bryder allerede med OOXML standarden lige som de plej ...
Kan man ikke lave en ny netavis KUN for udviklere og lignende, hvor alle noobs og evangelister holdes uden for?

Ytringsfrihed??? Siden hvornår er det ophørt?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Jespersen 19. nov. 2009 - 11.38
 
Re: MS bryder allerede med OOXML standarden lige som de plej ...

Husk nu at her i landet der kun er ytringsfrihed så længe man har den rette mening.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
John Foldager 19. nov. 2009 - 11.48
 
Generelle API'er er ikke altid nok

Jeg bed mærke i følgende indledning til denne artikel:

Microsoft: OOXML er da nemt at implementere Hvis bare man benytter biblioteker til Java eller .Net, ...

Det kan godt være at en stor del af de udviklere der skal læse og/eller oprette nye dokumenter [læs: dokument/regneark/...] kan nøjes med .Net eller Java API'erne. Men hvad med alle de andre sprog (PHP, ILERPG, Cobol, Python, Ruby, C, C++, LotusScript, Perl, ...)? Der skal nok komme API'er til flere af disse andre sprog også hen ad vejen, men det kommer til at tage lang tid.

Nogle helt andre udviklere der står overfor store problemer er dem der ikke kan nøjes med de generelle API'er til at læse og/eller skrive formaterne. Der er dem der har behov for at manipulere formaterne helt ned på laveste plan og dé har behov for at gennemlæse hele specifikationen, forstå den og sørge for at få den implementeret på en sådan måde at de har gennemtænkt alle mulige kombinationer af layout. Enig... dét kan også være rigtig svært med ODF, men dén specifikation er trods alt noget nemmere at overskue og komme igang med.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rene Madsen 19. nov. 2009 - 12.08
 
Re: Generelle API'er er ikke altid nok
Enig... dét kan også være rigtig svært med ODF, men dén specifikation er trods alt noget nemmere at overskue og komme igang med

Helt enig, og så syntes jeg (helt min egen smag) at XML'en i ODF er pænere og lettere at forstå end i OOXML. Jeg vil i hvert fald have lettere ved at skrive et program der kan skrive ODF filer end OOXML, netop fordi jeg forstår ODF's XML lettere.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 19. nov. 2009 - 12.09
 
Re: MS bryder allerede med OOXML standarden lige som de plej ...

Hej Rene,

Lige præcis derfor er OOXML ikke det rette valg for Danmark som den standard den danske stat skal vælge.

Udtalelsen fra MS undrer mig en smule - jvf min erfaring med at arbejde med OOXML. Mig bekendt er der nemlig ikke nogen områder, hvor Microsoft Office "gør det forkert" ifht OOXML.

Det MS sikkert har sagt er, at der er naturligvis dele af en specifikation, hvor hver applikation måske kun understøtter en givet mængde af funktionalitet eller værdier i en liste.

Et par eksempler:

Der er principielt ikke nogen øvre grænse for, hvor mange ark et regneark kan indeholde. Men Microsoft har en øvre grænse på - vist nok - 1024.

Der er principielt ingen grænse for, hvor mange rækker et ark i et regneark kan have, men Excel har en øvre grænse - vist nok - på 65352.

<fonts>-elementet er schema-mæssigt et child-element til <WorkBook>-elementet men har en attribut "minOccurs=0". Derfor er elementet principielt ikke krævet. Microsoft Office kræver en tilstedeværelse af dette element.

Der er altså ikke tale om, at man gør noget forkert - men at man ikke understøtter hele den aktuelle range i en standard. Et andet eksempel kunne være, at man kan specificere cm-bredden på en tabel. Datatypen til dette er xsd:double, men en eller anden applikation har nok en øvre grænse på måske 100 centimeter (og det er nok sat højt).

Det er disse begrænsninger, der beskrevet i "Implementer's notes".

Ovenstående er ganske normalt. Både for ODF (1.2) og OOXML er det fx muligt at specificere anvendt hash-funktion, hvor listen i begge tilfælde er "uendelig". Men hverken Microsoft Office eller OpenOffice.org understøtter et uendeligt antal algoritmer - de understøtter typisk kun en håndfuld i alt.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 19. nov. 2009 - 12.10
 
Re: Generelle API'er er ikke altid nok

Hej Rene,

Helt enig, og så syntes jeg (helt min egen smag) at XML'en i ODF er pænere og lettere at forstå end i OOXML.

+1

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Rosendal 19. nov. 2009 - 12.32
 
Re: MS bryder allerede med OOXML standarden lige som de plej ...
Udtalelsen fra MS undrer mig en smule - jvf min erfaring med at arbejde med OOXML. Mig bekendt er der nemlig ikke nogen områder, hvor Microsoft Office "gør det forkert" ifht OOXML.

Bare fordi du ikke kender til tilfælde kan de jo godt eksistere.

Godt vi har direktøren for interoperabilitet hos Microsoft til at sætte tingene på plads. Han må om nogen vide noget om emnet.

Så som det er nu er der altså 0 der implementerer OOXML. Ifølge denne artikel...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 19. nov. 2009 - 13.13
 
Re: MS bryder allerede med OOXML standarden lige som de plej ...

Hej Anders,

Bare fordi du ikke kender til tilfælde kan de jo godt eksistere.

Jeps

Godt vi har direktøren for interoperabilitet hos Microsoft til at sætte tingene på plads. Han må om nogen vide noget om emnet.

Enig - men husk på, at der er en journalist imellem "os" og "ham".

Jeg vil rigtigt gerne se eksemplerne han omtaler, så måske kan journalisten tage fat i Vijay igen og spørge ham om dette. Det er jo også relevant ifht vores arbejde i WG4.

Tanja?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jakob Damkjær 19. nov. 2009 - 15.51
 
Nyttige fjolser...

»Jeg synes det er et vigtig og et godt spørgsmål. Ikke mange mennesker ved, hvorledes OOXML skal implementeres. Det er grunden til, at vi har offentliggjort specfikationen på Documentinteropinitiative.org, hvor Microsoft åbent lægger kortene på bordet for, hvordan vi implementerer den 6000 sider ECMA/ISO-standard, og hvordan vi afviger fra standarden. I nogle tilfælde har vi afvigelser, og de er erklæret som implementationsnoter.«

Kort kursus i kritik når der er små »« rundt om noget er det fordi det er et citat.

Please please fortæl mig hvordan du vil fortolke dette citat som andet end microsoft office ikke implementere ooxml fuld ud. Jeg ved godt det er nemmere at se bort fra virkeligheden når den ikke passer ind i manuset.

Så mm du påstår at version2.dk fejlrepresentere intervievet eller med vilje oversætter fejlagtigt så er grundlæggende set microsoft der kommunikere at selv ikke de kan inplementere ooxml...

Men det passer jo ret godt med microsofts metode: så længe du siger eller skriver noget microsoft synes om så er du et geni på rulleskøjter, men det øjeblik du ikke passer ind i manuset så er du inkompetent jubel idiot... Selv hvis er hånden der giver en platformen man kommunikere fra (Version2.dk) eller formanden for DS's udvalg for dokumentformater...

Men det ved alle der ikke er født igår, hvis du er iseng med microsoft så er det kun et spørgsmål om tid inden du bliver øm.

Så det korte af det lange er at der er ooxml og der er microsoft ooxml...

/Jakob

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rene Madsen 19. nov. 2009 - 16.08
 
Re: Nyttige fjolser...
og hvordan vi afviger fra standarden

er et meget interessant ting, men det er absolut ikke let at finde ud af, hvordan og hvor de afviger på Documentinteropinitiative.org, for at sige det meget kort, så er det ganske simpelt umuligt at finde, hvis man ikke i forvejen er 100% inde i, hvad OOXML standarden består af.

For normale mennesker, burde MS da kunne lave en liste over alle de steder, hvor de har valgt at implementere mere eller mindre end det der står i OOXML. Den må for min skyld gerne være mega lang, hvis der blot er en komplet liste over alle deres afvigelser. Men jeg har meget meget svært ved at finde det på Documentinteropinitiative.org eller bare noget der giver mig en tilnærmelsesvis liste.

Altså så skjuler de deres afvigelser ved at gøre det mere eller mindre umuligt at finde ud af om du kan være sikker på at det dokument du lige har lavet i MS Office nu også virker i andre pakker der HAR implementeret OOXML efter standerden => valget bliver at man får fat i MS Office, for at være sikker på ikke at miste data => Vi har ikke øget konkurrencen i Danmark ved at vælge OOXML.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 19. nov. 2009 - 16.30
 
Re: Nyttige fjolser...

Hej Rene,

så er det ganske simpelt umuligt at finde, hvis man ikke i forvejen er 100% inde i, hvad OOXML standarden består af.

Så er implementer's notes åbenbart ikke for dig.

Idéen og værdien af implementer's notes er at give støtte til de mennesker, der rent faktisk skal implementere skidtet. Derfor giver en samlet liste over afvigelser ikke mening (med mindre man vil bruge den politisk, naturligvis). Det giver meget bedre mening at kunne slå det element op, som man sidder og skal implementere i sit eget program. Så for mit eget vedkommende, da jeg skulle lave XLSX-filer fra bunden, kunne jeg slå de konkrete elementer op, som jeg skulle bruge. Her kunne jeg så se, hvordan Microsoft Office behandlede dem.

Derfor vender du tingene på hovedet, når du vil tage et dokument du har lavet og så se, om det kan åbnes i andre programmer. Til det skal du nemlig ikke brugge Microsofts noter - men noter for det program, som du ønsker at åbne dokumentet i.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Rosendal 19. nov. 2009 - 16.37
 
Re: Nyttige fjolser...
Derfor vender du tingene på hovedet, når du vil tage et dokument du har lavet og så se, om det kan åbnes i andre programmer. Til det skal du nemlig ikke brugge Microsofts noter - men noter for det program, som du ønsker at åbne dokumentet i.

Det hjælper jo bare ikke hvis office har skrevet noget i xml'en som ikke overholder ooxml. Så kan jeg kigge nok så meget i de noter for det program, som jeg ønsker at åbne dokumentet i.
Jeg tror det var hans pointe.

Hans klage gik vist ikke på om han selv kunne lave gyldig xml

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 19. nov. 2009 - 16.54
 
Re: Nyttige fjolser...

Hej Anders,

Det hjælper jo bare ikke hvis office har skrevet noget i xml'en som ikke overholder ooxml.

Jeg er helt enig - og derfor kunne det også være rigtigt interessant at se de eksempler, som blev nævnt i interviewet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rene Madsen 19. nov. 2009 - 17.03
 
Re: Nyttige fjolser...
Hans klage gik vist ikke på om han selv kunne lave gyldig xml

Lige præcis. Jeg vil se om et dokument skabt i MS Office har nogle ting som MS har valgt at afvige med i forhold til standarden.

For mig at se er det meget let at lave sådan en liste når man sidder med videnen omkring hvor man afviger fra OOXML standarden. Hvis det ikke er tilfældet at man selv har styr på det, så har MS et helt andet problem og det kaldes for rod. Men jeg satser på at de selv har styr på det.

Det handler ikke kun om politik.

Hvis jeg sidder og skal vælge kontorpakker til x antal maskiner og jeg vil sikre at de alle kan læse/skrive OOXML dokumenter også selv om de har forskellige kontorpakker, så er det da super relervant at vide, hvor præcis MS Office afviger fra den vedtagne OOXML standard. Ud fra den liste kan jeg så lave en episk vurdering af om MS Office er en valid kandidat til at løse opgaven. Med den viden om at MS selv udtaler at de afviger fra standarden, så må man gå ud fra at MS Office ikke kan være en kandidat, før man er klar over, hvor og hvormeget de afviger fra standarden. Det må du da kunne forstå Jesper?

Noget helt andet er når jeg skal generer et OOXML dokument, så skal jeg også gerne bruge den liste, så jeg kan se om de ting jeg har genereret i mit OOXML dokument kan forventes at virke i MS Office.

Jeg gider ikke bruge timer/dage på at lede alle elementer jeg anvender efter OOXML standarden for at finde ud af om og hvormeget MS Office afviger i brugen af de elementer jeg bruger efter standarden. En liste over, hvor de afviger vil være guld værd til at nedsætte mit tidsspild.

Men som du selv skriver, så er der jo mulighed for at anvende denne liste politisk, og jeg ser intet problem i det.

MS siger at de implementerer OOXML fuldt, og hvis de så tilmed har en liste der siger noget andet, så har de en markedsføringsafdeling som ikke snakker med udviklingsafdelingen, men det er der jo ikke noget nyt i.

Listen vil set fra MS'es side gøre det for let og alt for gennemskueligt at se, hvor MS afviger og det er jo farligt for MS og deres kamp for OOXML standarden.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Lund Stocholms billede
Jesper Lund Stocholm 20. nov. 2009 - 08.45
 
Re: Nyttige fjolser...

Hej Rene,

Lige præcis. Jeg vil se om et dokument skabt i MS Office har nogle ting som MS har valgt at afvige med i forhold til standarden.

Super - det bruger du så de medfølgende schemas til.

Hvis jeg sidder og skal vælge kontorpakker til x antal maskiner og jeg vil sikre at de alle kan læse/skrive OOXML dokumenter også selv om de har forskellige kontorpakker, så er det da super relervant at vide, hvor præcis MS Office afviger fra den vedtagne OOXML standard. Ud fra den liste kan jeg så lave en episk vurdering af om MS Office er en valid kandidat til at løse opgaven.

Det er naivt at tro, at det er nok med sådan en liste. Enhver leverandør - også andre end Microsoft - laver en milliard antagelser, når de skal implementere fx OOXML eller ODF. Det er ikke kun karakteristisk for Microsoft. Derfor giver listen du ønsker ikke den forventede værdi. Du kan jo nemlg ikke sige noget om andre applikationers opførsel med den.

Et eksempel:

I spec for digitale signaturer, er følgende beskrivelse:

"[i]The <dsig:document-signatures> root element serves as a container for an arbitrary number of <xmldsig:Signature> elements. If the <dsig:document-signatures> element contains multiple <xmldsig:Signature> elements, then there should be a relation between the digital signatures they define, for instance, they may all apply to the same set of files.
Applications may require that a digital signature includes a certain set of files. That is, they may consider a digital signature to be valid if, and only if,
• the digital signature itself is valid, and
• if the <Reference> child elements of the <Signature> element reference a certain set of files.
In particular, application may require that a digital signature references all files contained in a package.[/i]"

Læg mærke til den store brug af "may" og "should"-verber. Disse er valg en leverandør kan lave i deres implementering. Selvom Microsoft i deres OOXML implementer notes forklarer, hvordan de har implementeret i Microsoft Office, så giver det på ingen måde i sig selv et retvisende billede af, hvordan interop vil virke imellem applikationer.

Interoperabilitet er jo nemlig ikke let - det er svært. Det er jo bla. derfor man i ODF regi har lavet OIC TC og diverse plug-fests. I ISO-regi tænker man lignende tanker i et samarbejde imellem WG1 og WG5 i SC34.

Eksempelvis nægter IBM jo kategorisk at sige, at de har implementeret OOXML i Symphony. I stedet siger de, at de "target Microsoft Office 2007 output". Derfor vil en antagelse om "uheldig opførsel" af MSO dokumenter på baggrund af listen sandsynligvis ikke være retvisende for Symphony - for de bruger ikke spec med Microsoft Office output direkte (siger de).

Noget helt andet er når jeg skal generer et OOXML dokument, så skal jeg også gerne bruge den liste, så jeg kan se om de ting jeg har genereret i mit OOXML dokument kan forventes at virke i MS Office.

Præcist! Og dette er netop den relevante use case for implementer notes. Så kan man jo argumentere frem og tilbage om, hvorvidt listen skulle være en alfabetisk liste eller et "sejl" af OOMXL-specifikationen. Jeg ved ikke, om du har prøvet at implementere fx ODF eller OOXML, men min erfaring med dette er, at det er en stor fordel, at den kontekst jeg sidder og kigger i standen i modsvares af den kontekst, som eventuelle begrænsninger findes i. Med andre ord: hvis jeg skal implementere dato-understøttelse i regneark i OOXML (som var én af mine opgaver), så slår jeg naturligvis op i spec for at se, hvordan det skal laves. I det afsnit findes al den information jeg skal bruge. Når jeg så skal se, om det også vil virke i fx Microsoft Office, så er der samme opbygning og struktur som den standard jeg lige har siddet og kigget i.

Jeg gider ikke bruge timer/dage på at lede alle elementer jeg anvender efter OOXML standarden for at finde ud af om og hvormeget MS Office afviger i brugen af de elementer jeg bruger efter standarden.

Joeh - men sådan er vi jo så forskellige og har forskellige kompetencer. I mine øjne er det en fordel, at jeg ved implementering af <workBook>-elementet kan finde det i implementer notes på præcist samme sted som i spec. For OOo-opførsel er mit eneste valg at "bruge timer/dage" på at gennemtrævle den 1Gb kildekode, der ligger bag OOo for at hitte ud af, hvorfor den dog ikke vil læse den MathML-klump jeg har lavet. Jeg har ikke specielt gode C++kompetencer, så her er det en ubetinget fordel for mig, at jeg kan slå elementet op i implementer notes.

En liste over, hvor de afviger vil være guld værd til at nedsætte mit tidsspild.

Det er jo godt for dig - men at lave listen på baggrund af implementer notes er jo trivielt - så det kan du jo bede en 14-årig bruge en times tid på for dig.

At der ikke er nogen, der har lavet den indtil nu indikerer lidt for mig, at den nok ikke er så super vigtig.

Men som du selv skriver, så er der jo mulighed for at anvende denne liste politisk, og jeg ser intet problem i det. Listen vil set fra MS'es side gøre det for let og alt for gennemskueligt at se, hvor MS afviger og det er jo farligt for MS og deres kamp for OOXML standarden.

Som jeg sagde ovenfor - at lave denne liste på baggrund af implementer notes er trivielt - så hvis den gav reel værdi - selv som angrebsvektor på MS - tror du så ikke, at den var blevet lavet allerede?

Var det ikke en idé, at du selv lavede denne liste? Det kunne jo så være, at du var tuen, der væltede OOXML-læsset.

:o)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Frandsen 20. nov. 2009 - 11.30
 
Interessante observationer vedrørende konkurrence i markedet

Interessante observationer fra Svend Hylleberg, tidligere formand for Konkurrencerådet.

En konkurrencemæssig fejltagelse (http://svendhylleberg.blogs.business.dk/2009/11/20/en-konkurrencem%C3%A6...)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

GOTO Copenhagen dag 2 i billeder: Op med hænderne!

Udgivet 22. maj 16.02Opdateret 22. maj 17.02

Staten køber hardware for 1,2 milliarder - her er de syv heldige

Udgivet 22. maj 15.37Opdateret 22. maj 15.37

Firmaer leder efter ’ninjaer’ - men skriv det ikke på CV’et

Udgivet 22. maj 14.54Opdateret 22. maj 15.48

Ny Linux-kerne giver højere sikkerhed og bedre grafikkort-understøttelse

Udgivet 22. maj 14.13Opdateret 22. maj 14.13

Nu skal Google Chrome indtage iPhone og iPad

Udgivet 22. maj 13.20Opdateret 22. maj 13.20

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Kick-start your master data management initiative

Affecto Denmark

Affecto Data Quality Assessment: Er din indsigt og beslutning baseret på validt data?

Affecto Denmark

Framework til datamigrering i SAP miljøer - spar op til 50% på dine Data Migration udgifter

Affecto Denmark

Få et Data Warehouse (DW) review hos Affecto

Affecto Denmark

Ressourcehåndtering

Projectplace
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

HP satser på open source i skyen

HP

Konica Minoltas stand på drupa 2012 slog besøgsrekord

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Komplex it er blevet Brocade Premier Partner

Komplex IT

Øg din effektivitet og produktivitet med bizhub C654/C754

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Brugerfjendtlige it-løsninger gør brugerne til en sikkerhedstrussel

Projectplace

Seneste debat

  1. Staten køber hardware for 1,2 milliarder - her er de syv heldige

    4 comments.
    Last update 4 minutter 46 sekunder
    Skrevet af Thomas Hansen
  2. Finansminister afliver teori om NemID som spionsoftware

    20 comments.
    Last update 4 minutter 48 sekunder
    Skrevet af Peter Mogensen
  3. Dart: Dynamisk Statisk Programmering

    8 comments.
    Last update 28 minutter 38 sekunder
    Skrevet af Lars Bjerregaard
  4. Microsoft fjerner umoderne bling-effekter i Windows 8

    34 comments.
    Last update 1 time 5 minutter
    Skrevet af Lars Bjerregaard
  5. Partner solgte Netgroups 'test-platform' med overskriften 'fuld redundans'

    14 comments.
    Last update 2 timer 6 minutter
    Skrevet af Thomas Bundgaard
  6. Studerende taler ud om kæmpehul: Pærelet at hacke 100.000 danske routere

    12 comments.
    Last update 2 timer 47 minutter
    Skrevet af Thomas (bbb) Hansen
  7. Das NemID trojaner - paranoia eller rettidig omhu?

    24 comments.
    Last update 2 timer 50 minutter
    Skrevet af Mads Vanggaard
  8. To psykologiske årsager til at IT-projekter går galt

    14 comments.
    Last update 3 timer 33 minutter
    Skrevet af Finn Christensen

Mere debat »

It-virksomheder

Data-Force
|
BEC
|
Sharkcell
|
Computerfriend.DK
|
Ciklum
|
Planahead
|
Platon Infrastructure
|
Sec4it
|
NNIT
|
Bownty ApS
|
Siemens
|
Delegate
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Download Windows 8
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Mountain Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300