Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Emner
  • Opret bruger
  • Log ind
Se kommentarer (30)
Emner Licenser

Microsoft har softwarepirater i kikkerten: Ingen kan sove roligt

Hvis Microsoft mener en sag om ulovlig kopiering af software kan vindes, kommer de efter dig. Uanset om du er studerende eller virksomhed.

Af Morten K. Thomsen Torsdag, 17. september 2009 - 11:02

Det er ikke et spørgsmål om, at Microsoft er mere blødsøden over for studerende og andre privatbrugere af Windows og Office end over for virksomhedskunder. Begge grupper risikerer at blive mødt med bødekrav og erstatning, hvis de bliver taget med hænderne nede i kagedåsen med piratkopieret software.

Det er budskabet i en e-mailkorrespondance mellem Microsoft og Version2, efter at det i går kom frem, at Microsoft ikke ville komme efter studerende med ulovlige kopier af Microsoft-produkter, men at softwaregiganten i stedet satsede på at gøre prisen så attraktiv, at pirateriet ikke kunne betale sig.

»Generelt mener vi, at man skal betale for de værktøjer man anvender. Dette er et grundlæggende princip i enhver virksomhed. Men vi må erkende, at holdningen blandt studerende omkring piratkopiering af musik, film og software desværre er, at det er acceptabelt ikke at betale for det man bruger. Det er en gruppe, som MS ikke har nogen mulighed for at 'styre' eller kræve, at de overholder grundlæggende lovlige regler,« skriver divisionschef for Microsoft Office system, Thomas Schnegelsberg.

Men hvor studerende fremstår som en gruppe, som Microsoft ikke kan styre, ser mulighederne ganske anderledes ud for virksomheder:

»For virksomheder gælder, at de skal og forventes at betale for deres værktøjer, herunder Microsoft Office. Her gælder, at de skal efterleve både etiske regler omkring IP-rettigheder og juridiske regler omkring ophavsregler (da virksomheden typisk selv har IP-rettigheder, som deres eksistens er afhængig af). Så Microsoft har også her en politik, at man skal betale for de produkter, man bruger. Forskellen er blot, at det er lettere at identificere en juridisk enhed (en virksomhed) frem for en anonym studerende,« skriver Thomas Schnegelsberg videre.

Hvis man som privatperson/familie bruger ulovlige Windows- og Office-kopier, kan man så sove roligt og ikke forvente, at Microsoft banker på en dag?

»NEJ, vores IP-rettigheder betyder, at vi kan gøre alle juridisk ansvarlige. Og det vil vi gøre, hvis vi mener sagen kan vindes. Dette er allerede sket via BSA-foreningen, men dog kun i større piratsager. Men først og fremmest er vi optaget af at informere om, at vores produkter har stor value for money, og at prisen er lavere end mange tilsyneladende tror. F.eks. har vi pt. en kampagne for studerende, der kan købe Office for 400 kroner,« slår Thomas Schnegelsberg fast i mailen.

Send Tweet
Udskriv

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
SENIOR .NET BACKEND DEVELOPER
Udgivet 16. jan 8.43
Freelance Biztalk/SOA/.NET senior konsulent
Udgivet 23. jan 13.20
SAP BusinessObjects Business Intelligence Specialist/Arkitekt
Udgivet 26. okt 2011 15.19
SAP SD Application Consultant (7157)
Udgivet 8. feb 11.39

Kommentarer (30)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Martin Kofoed 17. sep. 2009 - 11.07
 
Sådan skal det lyde!

Før det delvist accepterede pirateri lukkes ned, får folk ALDRIG øjnene op for, hvad kostprisen for software er, og dermed et incitament til at undersøge markedet for gratis/frie/åbne alternativer.

Thumbs up, MS!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Favrholdt 17. sep. 2009 - 11.16
 
SU

Når en studerende af sin SU har betalt bøger, kollegieværelset, mobiltelefonabonnementet, mad, fredagsøl, laptoppen (der jo for det meste kommer med Windows licens påtvunget) og medielicensen, så er der næppe penge tilbage til en Office-licens...

Man fristes til at synes at "nød lærer studerende at piratkopiere" ikke rigtig er gangbar når der findes så gode gratis alternativer: http://da.openoffice.org

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jørgen Henningsen 17. sep. 2009 - 11.29
 
Det er de da nødt til

Hvis ikke de går efter pirateri, så får de da aldrig afskaffet WinXP.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ole Dahl 17. sep. 2009 - 11.31
 
Re: SU

Piratkopier = Virus = Spildtid
Tid er penge,

Vil man ikke betale for software må man bruge freeware, så simpelt er det,

det er jo en prioritering, kan ban finde penge til en laptop kan man også finde penge til office pakken, ;)

men ellers brug dog open office , den kan det samme

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Allan Eriksen 17. sep. 2009 - 11.33
 
Re: SU

tsk tsk, nu er fredagsøl jo så ikke et must, og hvis man ikke kan tage sig sammen og købe studie-licensen til 400 kr. jamen så fortjener man at blive busted...

kan kun stille spørgsmålet, vil du undvære 14 dage? eller vil du undvære øl et par år? samt open office ligger derude frit tilgængeligt for dem som ikke kan undvære øl...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Christensen 17. sep. 2009 - 11.34
 
Re: SU

-> Peter Favrholdt

Ja, 400 kr for en Office pakke er sandeligt også dyrt for en studerende. Antaget at den studerende skal bruge den i 2 år, så koster det under 20 kr om måneden.

At Windows er "påtvunget" er ikke Microsofts fejl, men den studerende der vælger at købe netop den bærbar. Der findes bærbare der kan købes uden OS, men det begrænset. Og da den studerende alligevel i det fleste tilfælde netop bruger Windows, så gør det jo ikke noget at den allerede er på. Så slipper de ydermere for at skulle til at rode med pirat version.

Også kan den studerende jo blot installere OpenOffice på sin bærbar som du nævner, hvis han/hun ikke kan undervære 20 kr om måneden.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Ib Erik Söderblom 17. sep. 2009 - 11.39
 
Software er ikke et problem

De fornuftige går selvfølgelig efter en linux løsning, men for de som nødigt nytænker selv, så er OpenOffice et glimrende alternativ til MS's Officepakke.
Og resten kan de Windowsglade hente via MSDNAA.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Brian Hvarregaard 17. sep. 2009 - 11.52
 
Re: Software er ikke et problem
De fornuftige går selvfølgelig efter en linux løsning, men for de som nødigt nytænker selv...

Det synes jeg nu er en stærk kommentar. Vil du dermed sige at hvis ikke man vælger linux så er man ikke fornuftig? "Lise" der læser pædagogik er ikke den store computerhaj, så hun vælger et OS hun er vandt til og som lærer og medstuderende kan hjælpe hende med - er hun fornuftig?

Skærer du ikke alle over een kam fordi du selv er så "hellig" at du vil pådutte alle andre din "religion"? Linux giver friheden til at vælge, "Lise" har valgt - hun valgte Windows - accepter det!

HVis man som studerende der bruger 3000 kroner hvert semester på bøger ikke har plads i budgettet til at købe licens på 400 kroner til office - så er der vist andre ting man bør kigge på. På et studie der varer 3 år bruger den studerende således 15-18000 kroner på bøger det vil betyde at licensen kun udgør 2%. Det vil jeg mene er overkommeligt.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Favrholdt 17. sep. 2009 - 11.53
 
En trold siger undskyld

Kan godt se mit indlæg havde alt hvad der skulle til for at ryge i kategorien "Troll" - undskyld!

Jeg kan bare huske at der var mange udgifter som studerende og at SU-en var så lille at en god portion fritidsarbejde var nødvendigt for at få det til at løbe rundt.

I øvrigt er overskriften til artiklen da helt i skoven, jeg sover ganske fint vel vidende at jeg ikke har nogen piratkopier - og jeg tror da ikke jeg er den eneste i den kategori.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Jensen 17. sep. 2009 - 12.26
 
Re: SU
Ja, 400 kr for en Office pakke er sandeligt også dyrt for en studerende. Antaget at den studerende skal bruge den i 2 år, så koster det under 20 kr om måneden.

Det kommer jo også helt an på hvilke behov man har relativt til de funktionaliteter som kontorpakken tilbyder og hvad den studerende ellers får sin fritid til at gå med.

F.eks. så er stave- og grammatikkontrol bedre i MS Office end i mange gratis alternativer og det samme er rettelsessporing som kan være gavnligt hvis man skal lave gruppearbejde hvor man samarbejder om dokumenter. Hvis nu man finder ud af at ved at mindske behovet for manuel stave- og grammatikkontrol og ved at ikke at sidde og slås med at f.eks. OOo ikke håndterer rettelsessporing på formatering, billeder, lister og tabeller korrekt, så kunne man samlet set spare 5 timers opgavearbejde over de 2 år. 5 timers opgavearbejde er bestemt ikke meget hvis det er en uddannelse hvor der skal skrives mange store opgaver.

De 5 timer kunne man så benytte til at tage en ekstravagt på det eventuelle fritidsarbejde man har ved siden af studiet og vupti så er licensen betalt og der er måske tilmed råd til et par ekstra fredagsøl.

Jeg ved godt at det ikke er logisk for mange at tænke sådan og det er ikke alle der har muligheden for bare at arbejde lidt ekstra i den tid de eventuelt sparer. Da jeg selv var studerende kunne jeg også sagtens finde på at bruge masser af tid på et eller andet for at spare lidt penge, på trods af at jeg faktisk til en vis grad havde mulighed for at få alt det ekstra fritidsarbejde jeg havde lyst til. Det er først senere i livet efter at jeg er blevet selvstændig at jeg virkelig har tænkt over at rent matematisk gav det ikke altid mening det jeg gjorde.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kristian Lund 17. sep. 2009 - 12.29
 

Anders Christensen:

At Windows er "påtvunget" er ikke Microsofts fejl

Undskyld, men det bliver alle de advokater og firma-drenge fra Microsoft der har arbejdet hårdt for at tvinge hardware producenterne til at inkludere windows, da virkelig kede af at høre.
Kan da godt være det ikke er indført ved lov, eller der har været skydevåben trukket frem for at true folk - men derudover har MS da alle dage gjort alt for at tvinge producenterne til at installere det styresystem MS synes som default på deres maskiner.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Niels Dybdahl 17. sep. 2009 - 12.34
 
Studielicensen har begrænsninger

Faktisk må studie/homelicensen ikke bruges til ret meget, f.eks må den ikke bruges til at skrive et indlæg til spejderavisen.

Så de fleste som vil bruge Microsoft Office skal op på standardpakken som koster over 1000 kr.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 17. sep. 2009 - 13.15
 
Re: SU

@Henrik.

Ja dette indlæg fra din hånd viser jo klart din bias - nu kan jeg roligt skippe alle fremtidige indlæg fra din side i OOXML diskussionen!

/Christian

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Jensen 17. sep. 2009 - 13.16
 
-
Kan da godt være det ikke er indført ved lov, eller der har været skydevåben trukket frem for at true folk - men derudover har MS da alle dage gjort alt for at tvinge producenterne til at installere det styresystem MS synes som default på deres maskiner.

Hvor er der nogle beviser i nyere tid for dette?

Jeg tvivler stærkt på at disse aftaler findes i dag af flere årsager

1) Det virker utroligt at der ikke er dukket håndfaste beviser op på internettet. Hvis disse aftaler findes i dag så må der trods alt være rigtig rigtig mange mennesker rundt omkring som kender til disse aftaler, også folk som måske er fyret, har skiftet arbejde m.v. og derfor på ingen måde føler sig forpligtet over for deres gamle arbejdsgiver til at holde noget hemmeligt.

2) Som erhvervsdrivende kan du hos mange producenter sagtens købe uden OS eller med forskellige linux distributioner installeret, nogle gange skal du bare købe i lidt større mængder. Det virker fuldstændigt tåbeligt hvis Microsoft skulle forsøge at forbyde salg af andet end Windows til private brugere (hvor en stor del alligevel benytter computeren til spil og derved alligevel er mere eller mindre låst til Windows), mens de fint tillader salg af alternativer til erhvervsdrivende. Langt de fleste private brugere de lægger altså ikke flere licenspenge hos Microsoft end for Windows OEM licensen, hvorimod det er de erhvervsdrivende som rask væk køber Office licenser, sharepoint licenser m.v. Hvis Microsoft skulle forsøge at tvinge nogen til kun at måtte benytte Windows så skulle det da være de erhvervsdrivende, det er der at pengene er.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Christian Nobel 17. sep. 2009 - 13.40
 
Re: -
Hvor er der nogle beviser i nyere tid for dette?

http://www.semiaccurate.com/2009/06/12/ms-steps-snapdragon/

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Jensen 17. sep. 2009 - 13.51
 
Re: SU
Ja dette indlæg fra din hånd viser jo klart din bias - nu kan jeg roligt skippe alle fremtidige indlæg fra din side i OOXML diskussionen!

Hvad tænker du på?

At jeg vælger værktøjer ud fra hvad jeg mener der økonomisk bedst kan svare sig for mig og ikke hvad prisen er på dem eller hvem der har produceret dem?
Det har jeg nævnt her på debatten op til flere gange så det er ikke nogen hemmelighed.

Nogen gange falder det ud til Microsofts fordel og nogle gange til andres fordele. Jeg bruger blandt andet flere open source værktøjer (Firefox, Thunderbird, NUnit, Subversion for at nævne et par stykker) i stedet for alternativer fra Microsoft som enten er gratis eller koster penge.

Nogle gange betaler jeg også for tredjeparts værktøjer (f.eks. Jetbrains Resharper, NCover) på trods af at Microsoft forsøger at tilbyde lignende værktøjer direkte indbygget og gratis i deres udviklingsværktøjer.

Ja så for mig handler det om hvordan at jeg kan arbejde mest effektivt og sikre mig at der er flest fakturerbare timer og færre af de kedelige timer der ikke er fakturerbare.

Når det kommer til kontorpakker, så er det altså bare en hjælp for mig at MS Office f.eks. indeholder grammatikkontrol. Det er ikke fordi at jeg er en fuldstændig spasser til grammatik selv, rent faktisk ved du hvad den fejl jeg oftest begår grammatisk det er? Det er gentagne ord, altså de to samme ord lige efter hinanden. Spørg mig ikke hvorfor, for der skal vist en hjernespecialist til at svare på det, men faktum er bare at hvis det er et dokument hvor jeg går tilbage og konsekvensretter sætninger jeg tidligere har skrevet så sjusker jeg ofte og det ender ofte med at jeg får skrevet de samme to ord efter hinanden.

Prøv at åbne din OOo og skrive "Der er er ingen igen grammatikkontrol i i OpenOffice.org" og se den fortælle dig at det er en helt korrekt sætning for alt er jo stavet korrekt. Det er den verden jeg lever i, og hver gang jeg skriver et større dokument på 20+ sider så bliver jeg gerne 3-5 gange reddet af at MS Office gør mig opmærksom på at jeg har gentagne ord. Bare denne lille ting sparer mig for nok tid hvert år til at retfærdiggøre en MS Office licens, fordi at jeg ikke skal sidde selv og lede efter steder hvor min hjerne har slået kolbøtter og jeg har brugt det samme ord to gange efter hinanden.

Andre personer har andre behov og ønsker og finder måske at OpenOffice.org gør dem mest effektive. Men fint så brug den kontorpakke. Vi er da heldigvis ikke alle ens.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Jensen 17. sep. 2009 - 14.05
 
Re: -
http://www.semiaccurate.com/2009/06...

Jeg skrev meget bevidst beviser og ikke rygter.

Internettet en jo sådan en dejlig ting hvor man også kan finde "beviser" på at månelandingen aldrig fandt sted, at det var amerikanerne selv som sprængte World Trade Center i stykker, at Elvis og Michael Jackson stadig lever m.v.

For ikke at blive druknet i denne type "beviser" er jeg kun interesseret i rigtige beviser. Ikke at det derved udelukker at der kan ske ting der ikke er dukket beviser op for endnu, men jeg vælger blot at ignorere "beviserne" indtil jeg ser beviserne.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jørgen Henningsen 17. sep. 2009 - 14.27
 
Re: SU
Bare denne lille ting sparer mig for nok tid hvert år til at retfærdiggøre en MS Office licens, fordi at jeg ikke skal sidde selv og lede efter steder hvor min hjerne har slået kolbøtter og jeg har brugt det samme ord to gange efter hinanden.

Fint Henrik, men jeg har det omvendt. Jeg ville spilde en masse tid hvis jeg skulle bruge MS office. Jeg sparer en masse tid på at anvende de eminente import filtre, der er i Open Office. Det er så bare dobbelt spild af penge at jeg har fået en MS office licens her på jobbet, for jeg bruger den aldrig.
Pointen er at der er fordele og ulemper ved begge programmer og hvis du ikke sætter dig ind i detaljerne, så skal man være heldig for at det ikke er penge ud af vinduet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Larsen 17. sep. 2009 - 14.32
 

"Før det delvist accepterede pirateri lukkes ned, får folk ALDRIG øjnene op for, hvad kostprisen for software er, og dermed et incitament til at undersøge markedet for gratis/frie/åbne alternativer."

Det var da et frisk argument ;)

"Piratkopier = Virus = Spildtid"

hmmm ...du lader til være en af dem der argumentere således angående rygning over spisebordet

smøger => pot => crack => kriminalitet => højere skatter

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Jensen 17. sep. 2009 - 14.55
 
Re: SU
men jeg har det omvendt. Jeg ville spilde en masse tid hvis jeg skulle bruge MS office

Men det er også den helt rigtige indstilling at have til det.

Du vælger værktøj ud fra hvad du arbejder mest effektivt med og derved hvad er billigst for dig.

Hvis nu OpenOffice.org kostede kr. 1000 om året i licens og MS Office kr 0. så kunne det sikkert sagtens stadig betale sig for dig at købe licens til OpenOffice.org i stedet for det gratis alternativ i MS Office. Sådan har jeg det jo også, jeg betaler jo også for nogle værktøjer som Microsoft ellers tilbyder mig gratis, og der er nogle af de open source værktøjer jeg benytter som jeg også ville betale licens for hvis det var nødvendigt, selv med et gratis alternativ fra Microsoft.

Det jeg ikke forstår det er når folk vælger værktøj udelukkende ud fra navnet på producenten eller udelukkende ud fra licensprisen uden at vurdere behov og hvad værktøjerne tilbyder i form af produktivitet relativt til disse behov. Eller tror at hvis noget passer bedst til deres behov så må det også gælde samtlige andre mennesker i denne verden.

Derfor vil det rent økonomisk for nogle studerende også bedre kunne betale sig at give kr. 400 for en MS Office licens og for andre ville det rent økonomisk bedre kunne svare sig at benytte OpenOffice.org eller andet alternativ selv hvis de var dyrere i licens end MS Office.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jacob Larsen 17. sep. 2009 - 15.10
 
Re: SU

Nu kommer det nok også helt an på hvilket studie det drejer sig om. Nu er et tool som LaTeX kombineret med SCM jo nok noget af det bedste til rapportskrivning/gruppearbejde når man kigger på ting som rettelsesstyring og opsplitning af større rapporter i underdokumenter til arbejdsdeling.
Sådan et tool er dog lidt mere teknisk at bruge, og der er igen den med grammatikkontrollen, hvis det er nødvendigt. Men alligevel er der steder hvor det finder anvendelse, f.eks på IT og ingeniør uddannelser. Det kommer sig af at en rapport i LaTeX følger nogenlunde de samme principper som hvis man skriver kode. Og når man første gang har lavet arbejdet med at sætte LaTeX op, så er det principperne for kodegenbrug der gør at næste rapport har hele opsætningen klar, der skal bare fyldes indhold på.
Hvis man sammenligner denne med MS Word, så har vi templates og dokument master etc. Du kan godt sætte en god template op, men den har en tendens til at sample "entropi", så den begynder at lave mystiske ting i stedet for det man gerne vil grundet diverse skjulte kontrolkoder.
Hvis du begynder at sætte en rapport op i et master dokument som inkluderer underdokumenter for de enkelte kapitler etc. så må du hellere vælge en religion og begynde at bede.

PS: Kan du gætte hvilket universitet jeg gik på?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Rasmus Lund-Hansen 17. sep. 2009 - 15.25
 
Kan MS ikke deres jura?

Jeg studser lidt over sprogbrugen i Thomas Schnegelsberg mail. Der er ikke noget der hedder IP-rettigheder i dansk lov. "Intelectual Property", eller Intellektuel Ejendom, er ikke et begreb man benytter inden for dansk ret.

Her hedder det immaterielle rettigheder, og selvom jeg ikke er jurist, mener jeg bestemt at have forstået, at der er en ikke uvæsentlig forskel på de to begreber.

Har Microsoft ikke styr på den slags?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Lundin 17. sep. 2009 - 15.29
 
Re: -
Hvor er der nogle beviser i nyere tid for dette?

http://www.pcworld.com/article/169919/5_netbooks_microsoft_has_crushed.html

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Simon Nielsen 17. sep. 2009 - 15.59
 
Openoffice

Et helt andet problem der slet ikke er belyst i den sammenhæng her er universiteterne.

Jeg er stolt bruger af Openoffice (og så vidt jeg ved den eneste i min klasse) og hvad end det er OOXML eller OOF der er idioter eller det er dem begge så fungere docx og odf formatet bare ikke optimalt i det modsatte system af hvad man normalt bruger.

på SDU hvor jeg studere er det normalt at undervisere ligger ALLE informationer ud i OOXML format hvorefter jeg som studernde kan bruge tid på at opsøge samme lære igen og bede om en OOF version der rent faktisk kan åbnes.

Så nej valget er ikke bare lige at skifte til openoffice det kræver at man er villig til at sparke til de respektive undervisere for at sikre man rent faktisk kan tilgå de informationer man skal bruge i et format hvor det også er muligt at få dem præsenteret som de er tænkt.

Forhåbentlig bliver samarbejdet imellem OOXML og OOF bedre med tiden men indtil da er det fristende for mange lige at tage imod den piratversion som alle de andre i klassen alligevel bruger.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Jensen 17. sep. 2009 - 16.03
 
Re: -
http://www.pcworld.com/article/1699...

Det beviser da ikke at Microsoft forsøger at tvinge producenterne til kun at benytte Windows tværtimod ser det jo i praksis ud til at flere forsøger sig med at sælge alternativer til Windows på grund af begrænsningerne.

Tag Archos 10 f.eks. Der står direkte at da computeren indeholder x,y,z så var de nødt til at sælge den med Ubuntu i stedet for Windows XP. Er det ikke det som alle ønsker? Og Microsoft har da ikke været inde og tvinge Archos til at sælge med Windows Vista i stedet. Men resultatet er at den ikke er særlig populær hvilket jo kun kan skyldes at den sælges med Ubuntu og ikke Windows.

Så Microsoft og deres mærkelige begrænsninger tvang altså Archos til at sælge med Ubuntu (ikke tvang til at sælge med Windows) og nu skyder vi så skylden på Microsoft for at Archos de ikke kan få solgt det helt store antal af deres maskiner, på trods af at der formentligt ikke finde et eneste Microsoft program på computeren og ikke indgår en eneste licenskrone til Microsoft i salgsprisen.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Klaus Nielsen 18. sep. 2009 - 02.05
 
Helle for minus

Hvad er meningen med plus minus systemet?

Skal det bruges til at vise man er enig/uenig med andre eller skal det bruges når personer lufter deres upassende frustrationer? Og hvorfor er der et "Upassende Tip debatværten" link.

Ville det ikke være nemmere at ændre det til et kun plus system? eller skal det (mis)bruges som man selv ønsker det?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Christensen 18. sep. 2009 - 08.53
 
Re: Helle for minus

Plus / minus systemet kan du bruge til hurtigt at se om en tråd passer til Open source folket.

Hvis der i en tråd står noget positivt eller nogle tager Microsoft i forsvar, så er den stortset altid i minus.

Hvis der derimod er en bruger til skriver om en Linux distru. eller kritik af Microsoft, så er denne typisk i plus.

Andet kan det ikke rigtigt bruges til :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Martin Kofoed 18. sep. 2009 - 09.30
 
Re: Helle for minus
Hvad er meningen med plus minus systemet?

Ville det ikke være bedre at spørge et sted, hvor man kan forvente svar fra nogen, der med sikkerhed ved det?

Symbolikken med "thumbs up/down" er da ellers rimelig tydelig, skulle jeg mene, men hvis du har brug for yderligere forklaring, vil jeg anbefale at skrive direkte til V2.

Eller er du i virkeligheden bare utilfreds med at se indlæg, som DU sympatiserer med, blive stemt ned af flertallet, ligesom Anders C lufter ovenfor? For så er det jo bare en kiks, der er brug for ... ;-)

Go weekend!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Poul-Henning Kamps billede
Poul-Henning Kamp 18. sep. 2009 - 09.46
 
"ingen kan sove sikkert"

Skal vi vædde ?

Poul-Henning

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Anders Christensen 18. sep. 2009 - 09.52
 
Re: Helle for minus

-> Martin K
Jeg morer mig nu kun ovre at det er sådan. Så nej, jeg er på ingen måde utilfreds med "at blive stemt ned" hvis man skal kalde det det.

Men gik i stortset samtlige tråde. Er det FOR Microsooft, så er der minus, er det MOD Microsoft, så er det plus.

Men ingen grund til at ødelægge tråden her med mudderkast, så den kan vi lade en tråd om andet sted, hvis det skulle være :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Teknologirådet reddet: Fortsætter i ændret konstruktion

Udgivet 10. feb 11.32Opdateret 10. feb 11.32

Version2 tester: Her kan du fare vild i Windows 8

Udgivet 10. feb 10.44Opdateret 10. feb 11.04

Rygte: Google snart klar med Dropbox-konkurrent

Udgivet 10. feb 10.19Opdateret 10. feb 10.19

Ny blog stiller skarpt på juraen i it-kontrakter

Udgivet 10. feb 10.00Opdateret 10. feb 10.15

Windows 8 Consumer Preview klar til download 29. februar

Udgivet 10. feb 9.49Opdateret 10. feb 10.24
Flere it-nyheder »
Få it-nyheder og blogs hver dag med Version2's nyhedsbrev.

Seneste debat

  1. Enhedslisten: Nødvendigt med ny it-strategi, hvis skandaler skal undgås

    11 comments.
    Last update 7 minutter 17 sekunder
    Skrevet af Martin Ipsen Pedersen
  2. Er it-skandalerne kontrakternes skyld?

    3 comments.
    Last update 13 minutter 5 sekunder
    Skrevet af Johnnie Hougaard Nielsen
  3. ACTA er i orden!

    52 comments.
    Last update 14 minutter 47 sekunder
    Skrevet af Mads Randstoft
  4. Stop SOPA, PIPA, ACTA, TPP og alle dem der kommer efter

    54 comments.
    Last update 17 minutter 6 sekunder
    Skrevet af Jarle Knudsen
  5. Konklusion af Polsag-review fra 2009: Elendig kode hånd i hånd med elendig kontrakt

    13 comments.
    Last update 17 minutter 13 sekunder
    Skrevet af Jimmy Frydkær Dürr
  6. Microsoft frigiver Android-version af OneNote

    7 comments.
    Last update 1 time 31 sekunder
    Skrevet af Thomas Bundgaard
  7. Derfor bliver dårlige it-projekter ikke stoppet i tide

    3 comments.
    Last update 1 time 13 minutter
    Skrevet af Kasper Jørgensen
  8. 4 gode sikkerhedsråd: Sådan gør du firma-pc'en vinterferieklar

    5 comments.
    Last update 1 time 26 minutter
    Skrevet af Thomas Vestergaard
Mere debat »

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Digitaliseringsstyrelsen
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Få it-nyheder og blogs hver dag med Version2's nyhedsbrev.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300