Kommune lægger Skype-planer i graven

Syddjurs Kommune dropper nu at bruge Skype til at tale med psykisk svage borgere. Kommunen kan ikke få en aftale, der sikrer borgernes data efter dansk lovgivning.

Syddjurs Kommune ville gerne kunne chatte løs med borgerne i programmet Skype. Men de planer må nu droppes helt.

Det sker, fordi kommunen har opgivet at få en særaftale med Skype, som sikrer behandlingen af personfølsomme data ordentligt efter dansk lovgivning.

»Det bliver ikke Skype, vi kan bruge til det her. Så det er en ommer,« konstaterer leder inden for socialområdet i kommunen, Jan Saaby Nielsen, over for Version2.

Dermed må endnu en kommune opgive at bruge en løsning fra et stort amerikansk it-firma på grund af konflikt med persondataloven. Tidligere har Odense forgæves forsøgt at få cloud-løsningen Google Apps til at enes med lovgivningen.

Læs også: Odense opgiver Google Apps-planer efter mere end to års tovtrækkeri

Fristende lavprisløsninger

Syddjurs Kommune ville konkret gerne bruge Skype, som ejes af Microsoft, til at tale med psykisk svage borgere. Både gennem Skypes mulighed for videosamtaler, men også via almindelig chat med tekstbeskeder.

Cloud-løsninger fra store selskaber som Microsoft og Google er fristende for kommunerne, fordi de er prøvet af i stor skala og kan spare kommunerne penge på drift og vedligehold. Typisk er løsninger som Google Apps enten helt gratis eller meget billige at købe sig til.

Men da Skype derfor sandsynligvis ville komme til at håndtere personfølsomme data om danskerne på sine servere, har Syddjurs tidligere på året bedt Datatilsynet om at vurdere Skype til formålet. Datatilsynet kvitterede i slutningen af august med en stribe anbefalinger.

Læs også: Datatilsynet sætter kommunale Skype-planer på pause

Nu må kommunen imidlertid erkende, at den ikke kan svare knivskarpt på, hvordan persondata behandles, hvilke oplysninger Skype gemmer om borgerne på serverne, og hvor i verden data befinder sig. Det er nogle af de centrale spørgsmål, som en offentlig myndighed skal kunne besvare for ikke at komme i problemer med persondataloven.

»Vi har kigget på, hvad Skype laver af registreringer. Det drejer sig om alt fra alder, hvilke samtaler man har haft, hvem man samtaler med og så videre og så videre. Det kan vi som offentlig myndighed ikke lægge ud til en server hos Skype,« siger Jan Saaby Nielsen.

Overvejer dyrere telemedicin-løsning

Kommunen har deadline på at finde en løsning ved udgangen af 2012, men står nu på bar bund efter at have droppet Skype.

Kommunen kan måske koble sig på den telemedicin-løsning, Region Midtjylland lige nu kører forsøg med som et led i en national handlingsplan for udbredelse af teknologien. Men det er ikke lagt fast.

»Vi har et indtryk af, at den er mere lukket, men nok også dyrere,« siger Jan Saaby Nielsen.

Kommer det bag på dig, at I alligevel ikke kan bruge Skype?

»Ja, men vi skal jo kunne forsvare det, vi gør, over for borgeren. Og der er en grund til, at Datatilsynet er til. Det er en vigtig funktion, det har,« siger Jan Saaby Nielsen.

Datatilsynet har tidligere over for Version2 udtalt, at de internationale it-virksomheder må rette ind efter dansk lovgivning, og ikke omvendt.

Det har da også vist sig at kunne lade sig gøre på IT-Universitetet, der er godt i gang med at udrulle cloud-løsningen Office 365, fordi Microsoft der overholder en række af EU's særlige klausuler.

Henrik Ejby Bidstrup, it-chef på IT-Universitet, oplyser i en e-mail, at udrulningen ventes færdig i store træk inden årsskiftet.

Læs også: Derfor ruller ITU Office 365 ud, mens Odense venter på Google Apps

Microsoft har ikke været inddraget i den konkrete sag med Skype i Syddjurs Kommune, oplyser selskabets danske presseafdeling.

Følg forløbet

Kommentarer (12)

Martin Schleisner Ibsen

Der må da findes alternativer til Skype, som kan løfte opgaven. Som de siger så skal det selvfølgelig være testet i large-scale, men hvad med noget open-source software som f.eks Linphone?

Bjarke I. Pedersen

Der må da findes alternativer til Skype, som kan løfte opgaven. Som de siger så skal det selvfølgelig være testet i large-scale, men hvad med noget open-source software som f.eks Linphone?

Ideen er meget god, men jeg tror det som er specielt tiltalende ved Skype er, at det "just works" - det kan man ikke sige om SIP, som desværre kan være et helvede at få til at virke, hvis der er det mindste firewall bøvl i vejen.

Har oplevet flere gange hvor VOIP udstyr som kører over SIP har haft store problemer med at ringe enten ud eller ind, fordi der enten har været en gateway der har været sat forkert op, en firewall der ikke har haft tilladt de rette protokoller eller noget helt tredje.

Er helt med på at noget opensource kunne være en god ide, men SIP er bare ikke optimalt, da man skal let kommer til at bruge en masse ressourcer på at få det til at virke ved alle borgerne som skal bruge det.

Michael Coene

Microsoft Lync er lige som Skype, men du kan køre det på din egen server. Til gengæld betaler du licens per bruger (tror jeg).

Bjarke I. Pedersen

Microsoft Lync er lige som Skype, men du kan køre det på din egen server. Til gengæld betaler du licens per bruger (tror jeg).

Fungerer også ganske glimrende, problemet her er dog også (ud over licenser), at der stadigvæk er noget opsætning der skal til for at det virker.

Og hvis vi har fat på samfundets svageste, så er det ikke sikkert opsætning er det letteste i verdenen.

Peter Naumann

Så svært er det heller ikke!! Når det en sjælden gang ikke virker er det 9 ud af 10 gange SIP ALG der skal disables på router.
Fidusen er selfølglig at omkostningen er mikroskobisk i for hold tilandre løsninger og den bliver ved med at være det.

Bjarke I. Pedersen

Så svært er det heller ikke!! Når det en sjælden gang ikke virker er det 9 ud af 10 gange SIP ALG der skal disables på router.

Du glemmer hvem vi har med at gøre - det er ikke svært at gøre for folk som har forstand på det - men hvis du skal til at guide folk der ikke har noget begreb om det, og som i forvejen har problemer nok at slås med - så vil du tabe mange på gulvet.

Det er ikke holdbart - så er det lige meget hvad der skal bruges til det.

Bjarke I. Pedersen

Teknologiforskrækkelse og nejhatte komme vi ikke langt med.

Jeg har ikke nej-hatten på, men jeg kan til gengæld godt sætte mig ud over en ideologi, og være pragmatisk.

Det der er vigtigt her er, at se på målgruppen for det - og hvis det, som artiklen lægger op til, er samfundets svageste, så er man nu engang nødt til at se på, hvilke kundskaber de har indenfor området, og så se på hvordan man bedst vælger en løsning som er brugbar for disse.

Hvis man er langt ude, så er sige, og for at kunne komme i kontakt med det offentlige skal til at sætte sig ind i hvad netværk er for en størrelse - hvad den blinkende boks ovre i hjørnet i stuen er for en størrelse, hvordan man kommer ind og konfigurerer den (hvis man overhovedet kan det, da det formentlig er en pap-router, så at sige), så er der overhængende mulighed for, at vedkommende giver op før vedkommende overhovedet får begyndt.

Det er meget fint, hvis vi tager folk som har stor teknisk viden, men det er formentlig en ret lille del af de mennesker som artiklen omhandler, som befinder sig i denne gruppe.

Så længe løsningen bliver en som virker, uden at man skal til at rode med alt muligt, og som samtidig ikke logger data, så vil jeg sige at opgaven er løst - desværre løser Skype kun den første del.

Men kom gerne med alternativer, som overholder de to krav. (Og nej, SIP overholder ikke det første krav, da det ikke altid virker)

Peter Naumann

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige!
Det jeg prøver på at sige er:

AT SIP FUNGERER PERFEKT. Hvis det er sat professionelt op.
Hvis det er amatører så virker det ikke. Lige som med alt muligt andet It.

Lad mig spørge dig om noget helt andet?
Hvor mange professionelle SIP installationer har du været med til at etablere. Og hvor mange af dem har ikke virket?

Thomas Bundgaard

AT SIP FUNGERER PERFEKT. Hvis det er sat professionelt op.
Hvis det er amatører så virker det ikke. Lige som med alt muligt andet It.

Men det er jo håbløst at køre ud til alle borgere og bruge tid og penge på at sætte SIP-løsninger op, når der findes gratis alternativer, der kan klare det out-of-the-box uden opsætning af routere og andet i den dur.

Bjarke I. Pedersen

Lad mig spørge dig om noget helt andet?
Hvor mange professionelle SIP installationer har du været med til at etablere. Og hvor mange af dem har ikke virket?

Jeg har ikke selv været med til at sætte nogle op, men jeg har oplevet at skulle kommunikerer med diverse kunders videoudstyr over SIP, og det har langt fra været let at få til at virke hver gang - og deres system er sat op af folk der lever af det.

Men som Thomas så korrekt skriver, så nytter det intet at skulle ud til alle borgerne og sætte det op for dem, for at det virker...

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Diplomuddannelsen i socialformidling

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Ledelse, kommunikation og teamrelationer

Hvornår: 2015-09-07 Hvor: Sydjylland Pris: kr. 14800.00

Forretningsmodellering med UML

Hvornår: 2015-09-16 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 15300.00

Access 2010 Videregående

Hvornår: 2015-10-29 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

ITIL® Capability: Planning, Protection and Optimization (PPO)

Hvornår: 2015-10-05 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 14900.00