KMD's projektledere spiller brætspil for at få erfaring

Hvad sker der, hvis udviklerne arbejder over for at nå deadline på CRM-projektet? I KMD får projektlederne konsekvensen ind under huden i særligt udviklet brætspil.

Foto: Morten K. Thomsen

Uge to i projektet med at lave KMD's nye CRM-system er netop gået. De to uger er gået vildt hurtigt - ja faktisk er de gået på en enkelt formiddag.

Version2 er dumpet ind i det planchebestrøede kursuslokale, hvor omkring 20 af KMD's projektledere er på efteruddannelse. Og at dømme ud fra bordene, skulle man tro de fordrev tiden med at spille en mellemting mellem rollespil og Matador.

I virkeligheden er der tale om læringsspillet Timekeepers fra firmaet Workz, der sætter fokus på styringsdelen af projektledelse. Og nu da der er gået to uger, er det tid til en midtvejsevaluering:

Svend Ask Larsen fra Workz. Foto: Morten K. Thomsen
»Hvilke konsekvenser har det haft, at I valgte at styre benhårdt efter økonomi,« vil underviser og udvikler af brætspillet Svend Ask Larsen gerne vide.

»Vi er gået ned på goodwill. Vi har måttet kæmpe for vores ressourcer. Men det lærte vi allerede i uge 1: Man skal ikke være flink over for de andre afdelinger. Vi lånte udvikleren Jacques ud til det andet projekt, men vi endte faktisk med at tabe netto på det,« erkender de fire brætspillere rundt om bordet.

Nabobordet er også blevet en erfaring rigere. Her valgte projektlederne at satse på ordentlig kvalitet:

»Så vi hev den eksterne konsulent Carlos med den forkromede Lenovo og den hurtige sportsvogn ind og fiksede vores databaseproblem - men nu har vi et stort hul i økonomien,« lyder det fra bordet ved siden af.

Selv om stemningen er let i lokalet, fornemmer man også et stort engagement fra de omkring 20 projektledere, der for en dag har skiftet virkeligheden ud skolebænken som et led i KMD's Project Excellence, der handler om at gøre projekterne og ikke mindst projektlederne mere effektive.

Den nye og ambitiøse projektlederuddannelse er designet og bliver afviklet i et tæt samspil mellem Implement Consulting Group, Workz og KMD, og inkluderer nøglefagligheder fra de to konsulenthuse.

»Var der nogen af jer, der tænkte: Hey, det er jo kun et spil, så vi kan bare drive rovdrift på medarbejderne og køre dem helt i hegnet?« spørger Svend Ask Larsen ud i lokalet.

En let fnisen breder sig i kursuslokalet, der er plastret til med plancher og farverige papkort.

»Vi tænkte det, men gjorde det ikke,« lyder det fra en kvinde ved bordet helt oppe ved projektor-lærredet.

Foto: Morten K. Thomsen
Deltagerne læner sig engageret ind over pladen på bordet, mens de argumenterer for, hvorfor det grå kort, der giver adgang til at dekretere overarbejde til udviklerne, skal spilles.

Det sker umiddelbart efter, at spillernes projekt er blevet ramt af det røde risikokort, hvor det pludselig viser sig, at tidsestimatet er forkert, og at Beate er blevet syg.

Svend Ask Larsen forklarer, at spiltilgangen giver helt nye muligheder for at lade deltagerne mærke undervisningen på egen krop - og for at mærke konsekvenserne af deres handlinger.

»Spillet giver en dynamisk repræsentation af det, vi har lært dem oppe ved tavlen. Vi kan prædike 1000 gange, at "den kritiske vej " i projektet er vigtig, men her rammer alle følgerne dig lige i nakken, hvis ikke du prioriterer den kritiske vej. Alt hvad du gør, har en konsekvens,« siger Svend Ask Larsen til Version2, mens deltagerne er i gang med endnu en runde.

Foto: Morten K. Thomsen

Undervejs i spillet er der indlagt pauser til fælles refleksion. »Det her med støtte, motivation og gejst - hvordan ser det konkret ud her i KMD - er det en disciplin, I mestrer?« vil Svend Ask Larsen vide.

»Mnjah, både og. Jeg har prøvet at have en i et projekt, der virkelig var presset. Jeg hørte ham og jeg så ham - men i den sidste ende kunne hans chef jo ikke give mig noget, når jeg bad om at få lettet presset på ham,« lyder det fra en af deltagerne.

»Jeg har prøvet at skrive til en chef, at her var der en, han burde holde øje med, om han kunne klare presset,« stemmer en anden deltager i.

»Så er der sådan noget som begrebet forcering, for eksempel ved at sætte folk til at arbejde over. Hvordan gør I det i KMD?« spørger Svend Ask Larsen.

»Det er jo noget med at varsle det. Sætte en tidsgrænse på. Og argumentere hvorfor det er vigtigt. Og så huske at stille en kompensation i udsigt,« lyder det nede fra det bagerste bord.

I en it-virksomhed som KMD er det meget virkelighedsnært, at spillet handler om at udvikle et CRM-system. Men Svend Ask Larsen er overbevist om, at case-historien ikke betyder alverden.

»Det er projektleder-evnen, vi træner, så i princippet kunne de have lært lige så meget ved at skulle lave en boreplatform. Projektlederfagligheden ligger over it-fagligheden.«

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Access 2007 Videregående

Hvornår: 2015-10-01 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

Den sociale diplomuddannelse

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

MCP 20416 kursus: Implementing Desktop Application Environments

Hvornår: 2016-07-11 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 18750.00

Borgerservice Excellence

Hvornår: Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 19500.00

MCP 20488 kursus: Developing Microsoft SharePoint Server 2013 Core Solutions

Hvornår: 2015-11-16 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 18750.00