Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (18)
Emner It-sikkerhed, Sikkerhedshuller, Windows

Kinesere udnytter dugfrisk sårbarhed til at lave blå skærm i Windows XP

Mindre end to dage efter Microsoft lukkede et kritisk sikkerhedshul i Windows, cirkulerer de første kodestumper, der kan udnytte sårbarheden til angreb.

Af Jesper Stein Sandal Fredag, 16. marts 2012 - 12:18

Microsoft udsendte tirsdag aften dansk tid sine månedlige sikkerhedsopdateringer, og mindre end to dage senere er det første kodeeksempel, som kan udnytte det mest alvorlige af sikkerhedshullerne, dukket op. Det skriver SC Magazine.

Koden er angiveligt sluppet fri i to omgange fra kinesiske websteder og kan bruges til at demonstrere, hvordan sikkerhedshullet kan udnyttes til at forårsage 'blå skærm', altså en kritisk fejl, hvor systemet går ned, på Windows XP og Windows Server 2003.

Det kritiske sikkerhedshul, som Microsoft lappede med opdateringen MS12-020, findes i den protokol, som bruges til fjernadministration af Windows. Microsoft har kategoriseret sikkerhedshullet som kritisk for alle udgaver af Windows.

Sikkerhedshullet har vakt en del bekymring i it-sikkerhedskredse, fordi Windows RDP, som sikkerhedshullet findes i, ganske vist sjældent er aktiveret for desktop-installationer af Windows, men derimod ofte for Windows-servere.

Via: SC Magazine
Send Tweet
Udskriv

Mere om Sikkerhedshuller

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg dette emne

Microsoft oplyser om sårbarheder til CIA og NSA, før de bliver udbedret

Udgivet 17. jun 11.32Opdateret 17. jun 12.46

Microsoft lukker kritiske Internet Explorer-huller

Udgivet 12. jun 14.14Opdateret 12. jun 14.33

Sådan blev CSC's mainframe hacket

Udgivet 7. jun 11.13Opdateret 7. jun 11.50

Oplader kan inficere din iPhone

Udgivet 4. jun 13.29Opdateret 4. jun 14.44

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
Microsoft infrastruktur specialist med Office 365-kompetence søges til VENZO’s konsulent-team!
Udgivet 4. jun 8.30
Experienced .NET Software Developer wanted for the future of eHealth
Udgivet 13. jun 15.28
IT Task Manager for high performance IT Operations Team at Danske Commodities
Udgivet 31. maj 9.52
Effektiv it-udvikler
Udgivet 7. jun 14.45

Kommentarer (18)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Jens Madsen 17. mar. 2012 - 00.57
 
Hvorfor

Hvilken gavn har kineserne af, at Windows går i "blå skærm", og at vi tvinges til, at slå automatiske opdateringer til, for at undgå problemer?

  • Stem op 2
  • Stem ned 2
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Jensen 17. mar. 2012 - 08.42
 
Re: Hvorfor

Det kan jo være at man kan udnytte sikkerhedsbristen til andet end blot at lægge servere ned. Som artiklen nævner, så er RDP jo generelt åben på de fleste servere, så hermed er der en mulighed for at tilgå forretningsdata.

Men selvom usikkerheden udelukkende medfører BSoD, så kan det være meget generende for virksomheder der aktivt anvender RDP til deres medarbejderes adgang til systemer. Eventuelt kan man jo også forestille sig at de vil anvende dette til blackmailing.

Mvh,
Kim

  • Stem op 3
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Hansen 17. mar. 2012 - 09.02
 
Re: Hvorfor

Hvilken gavn har kineserne af, at Windows går i "blå skærm", og at vi tvinges til, at slå automatiske opdateringer til, for at undgå problemer?

Jeg vil tro de gør det for fornøjelsens skyld og vise at de kan udnytte sårbarheden til at opnå et resultat. Blå skærm er ikke = at de har tilgang til data, der står jo ingen steder, at de har udnyttet sårbarheden til andet end at crashe maskinen.

Om det er kinesere eller danskere, er vel egentlig også underordnet. Problemet er ikke, at nogen laver et exploit, problemet er heller ikke, at der er en fejl i microsofts software. De ting, de er forventelige, uanset OS og eller kode nørders fritidsinteresser.

Problemet er udelukkende folk, der fra start af ikke formår, at holde deres OS opdateret sikkerhedsmæssigt, eller ikke forstår deres ansvar og rolle i administrationen af deres systemer. Når selvsamme mennesker, placerer data, der på den ene eller anden måde, er kritisk, på disse systemer, opstår skaden.

Så, medmindre du vil lave en honeypot, bør du altid have automatiske opdateringer slået til. Medmindre da din XP maskine står udenfor netværk, og du aldrig tilfører systemet ny data, f.eks. via USB nøgler eller lignende.

Om så alle opdateringer skal godkendes manuelt eller ej, ændrer det intet på, at ansvaret for et givent system, ligger hos dem, der administrerer det.

Det vel IT børnehave viden :-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hansen 17. mar. 2012 - 09.08
 
Re: Hvorfor

Jeg har lige haft problemer med blå skærm, på 2 maskiner.
Den ene, har kørt som hjemmeserver, og den anden er en almindelig netmaskine.

Så det er måske anvendt bredt.
Hvis man får et svar der beskriver at man har ramt rigtigt, så behøver man efterfølgende kun at kigge der hvor man har ramt rigtigt.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hansen 17. mar. 2012 - 09.29
 
Re: Hvorfor

@ Lars Hansen

Her vil det ikke hjælpe at have sine maskiner opdateret, for opdateringen kommer først efter at hullet er udnyttet.

For kritisk data, er jeg helt enig i, at man ikke skal smide det på en maskine der har net tilsluttet. Dette gælder for alle systemer, om så det er en mindre virksomhed, eller det er en stor offentlig institution.

Om så alle opdateringer skal godkendes manuelt eller ej, ændrer det intet på, at ansvaret for et givent system, ligger hos dem, der administrerer det. Det vel IT børnehave viden :-)

Det kan næsten ikke bive mere korrekt.
Men jeg er ikke sikker på, at alle har gået i den børnehave.

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Stricker 17. mar. 2012 - 10.07
 
Re: Hvorfor

For kritisk data, er jeg helt enig i, at man ikke skal smide det på en maskine der har net tilsluttet. Dette gælder for alle systemer, om så det er en mindre virksomhed, eller det er en stor offentlig institution.


Det mener du forhåbentlig ikke alvorligt?

Og hvem er det du er enig med? Lars Hansen skriver:

Medmindre da din XP maskine står udenfor netværk, og du aldrig tilfører systemet ny data, f.eks. via USB nøgler eller lignende.


Men det kan du da ikke læse som en anbefaling af, aldrig at have kritiske data på en maskine, hvorfra de kan tilgås.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hansen 17. mar. 2012 - 11.20
 
Re: Hvorfor

@ Peter Stricker

Jo, jeg mener at man ikke kan sikre sig mod net-exploit, med mindre man sørger for, at man aldrig bruger net på den pågældende maskine/system.

Jeg kører med alle opdateringer slået til, jeg kigger også efter om der skulle ligge en opdatering, uden for normalt opdateringsinterval.
Det har jeg altid gjort.
Jeg har selv vært med til, at sørge for, at opdateringer og antivirus kunne komme rundt til alle, tilbage inden internettet.
Jeg er meget opmærksom på den slags, og har været det i 30 år.
Alligevel, kan jeg af og til finde forskellige trojanere, eller andet snavs, på mine maskiner.
En hel enkel metode til at efterprøve dette, er at tage en gammel HD, og smide den igennem en virus-scan på en ny maskine.
I de tilfælde jeg har gjort det, har der i 100 % af alle tilfælde været en eller anden form for trojaner eller virus på de pågældende HD, hvilket også betyder at disse trojanere eller virus, har været aktive, i det tidsrum hvor maskinerne har været i drift.

Jeg er helt enig med Lars Hansen, når han skriver " at ansvaret for et givent system, ligger hos dem, der administrerer det. "
Undtagelsen fra dette, skal ligge i, at en given bruger forsætligt misbruger, eller udviser uagtsomhed.
Ved almindeligt brug, af et givent system ligger ansvaret hos administratoren.

Det er IT-børnehave viden, som Lars Hansen også kalder det.

I forbindelse med Internet, er der tale om et globalt system. Derfor har det ingen værdi, når man i Danmark beskriver at det er ulovligt at trænge uretmæssigt ind hos andre. Det er ikke noget man har nogen juridisk kontrol med, det er helt enkelt umuligt, for Dansk lov, gælder kun i Danmark.
Om man opholder sig i Kina, eller i Køge, er lige meget, hvis man vil trænge ind i et givent system, internettet er globalt.
Derfor er det ekstra vigtigt, at man som administrator er ekstra opmærksom på sit ansvar, hvis dette er placeret i Danmark.

er man en mindre virksomhed, så er det min anbefaling, at man udviser denne ansvarlighed over for egen virksomhed.
Er man et stort offentligt IT-system, skal denne ansvarlighed udvises over for det samlede system.

Og det ER muligt. Ofte handler det kun om at overholde helt grundlæggende principper.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Henrik Kramshøjs billede
Henrik Kramshøj 17. mar. 2012 - 13.37
 
Det er alvorligt og giver nok remote execution.

Læs http://aluigi.org/adv/termdd_1-adv.txt
og http://isc.sans.org/diary/INFOCON+Yellow+-+Microsoft+RDP+-+MS12-020/12805 m.fl.

Det er en alvorlig sårbarhed som formentlig snart bliver til en orm. Det kan ikke siges ofte nok, overvej hvad der er udstillet til internet og netop RDP bør kun være åbent til admins, evt. via VPN. Al software har fejl og skal opdateres.

Dernæst angående auto-update eller ej, hvis man har forretningskritiske data på Windows bør man følge MS patch tuesday og straks læse release notes for deres opdateringer - og overveje hvornår man opdaterer. Jeg kunne snildt forestille mig at man generelt havde et servicevindue når patch tuesday kom, så man KUNNE installere updates hurtigt.

"Patch Tuesday is usually the second Tuesday of each month, on which Microsoft releases security patches."
http://en.wikipedia.org/wiki/Patch_Tuesday

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Stricker 17. mar. 2012 - 14.09
 
Re: Hvorfor

Jo, jeg mener at man ikke kan sikre sig mod net-exploit, med mindre man sørger for, at man aldrig bruger net på den pågældende maskine/system.


Det er godt nok mange år siden, jeg sidst har haft en computer, der ikke var på nettet. Både privat og professionelt.

Prøv lige at overveje én gang til, om du virkelig skriver det, du mener.

Resten af dit alt for lange svar er jeg sådan set enig med dig i, men det har jo ingen relevans for maskiner der ikke er på nettet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nicolai S    17. mar. 2012 - 14.10
 
Re: Hvorfor

Her vil det ikke hjælpe at have sine maskiner opdateret, for opdateringen kommer først efter at hullet er udnyttet.

Nej, opdateringen kom først og efter ca 2 dage kom første "exploit" (som dog kun giver BSoD). Der går nok et par dage endnu, før de første rigtige remote code execution bliver set in the wild.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hansen 17. mar. 2012 - 14.55
 
Re: Hvorfor

Peter Stricker

Det er godt nok mange år siden, jeg sidst har haft en computer, der ikke var på nettet. Både privat og professionelt. Prøv lige at overveje én gang til, om du virkelig skriver det, du mener.

Jeg har maskiner der ikke kommer på nettet.
Jeg har også maskiner der kun kommer på nettet i forbindelse med opdatering, hvor jeg kun har SW på, og ingen Data.

Jeg sletter også data, hvis ikke jeg mener det kommer andre ved, og data ikke længere har værdi for mig.

Hvad du finder rigtigt, kan jeg ikke forholde mig til, det er dit valg.

Jeg vil i øvrigt henvise til Henrik Kramshøj's udemærkede indlæg.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hansen 17. mar. 2012 - 15.01
 
Re: Hvorfor

@ Nicolai S

Nej, exploit blev lagt ud, et par dage efter opdateringen.
Den kan have været i brug, i årevis, men mister sin værdi når den er kendt, hvorfor den bliver frigivet.

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Peter Stricker 17. mar. 2012 - 19.54
 
Re: Hvorfor

Jeg har maskiner der ikke kommer på nettet.


Tillykke med det. De er nok ikke i fare for netbaserede exploits. Og der er nok ikke ret mange forretningskritiske data, der leveres fra disse. Kan du eventuelt komme med et eksempel på en maskine med forretningskritiske data, som ikke har netforbindelse til andre computere?

Jeg har også maskiner der kun kommer på nettet i forbindelse med opdatering, hvor jeg kun har SW på, og ingen Data.


Ja ja, hvis der ikke er data på dem, så er der nok heller ikke nogen forretningskritiske data på dem. Det er irrelevant med disse anekdoter.

Jeg sletter også data, hvis ikke jeg mener det kommer andre ved, og data ikke længere har værdi for mig.


Nå.

Hvad du finder rigtigt, kan jeg ikke forholde mig til, det er dit valg.


Det giver jo sig selv. Var der en pointe med at skrive det?

Jeg vil i øvrigt henvise til Henrik Kramshøj's udemærkede indlæg.


Det er et særdeles fornuftigt råd, han kommer med. Men hvorfor vil du henvise til det. Han skriver jo intet om at man ikke må smide en maskine med kritiske data på nettet. Derimod giver han anvisninger på, hvad man skal gøre med de maskiner, der er på nettet. Og hans råd er valide for alle computere med Microsoft operativsystemer, uanset værdien af data på maskinen.

  • Stem op 1
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nicolai S    17. mar. 2012 - 22.15
 
Re: Hvorfor

@Thomas Hansen: Læs op på sagen.

Fejlen blev fundet af Luigi Auriemma og rapporteret til ZDI, som videregav oplysningerne til MS (2011-08-24) [1]
MS rettede fejlen og gennemtestede rettelsen og udgav den til den sidste 'Patch Tuesday' (2012-03-15) [2]
På 'Exploit Wednesday' (2012-03-16) blev den første "exploit code" udgivet [3], men den resultere i BSoD (ikke remote code execution).

Ved nærmere analyse af denne "exploit code" viser det sig at dens payload stammer fra Luigi Auriemma [4], så et sted mellem Luigi->ZDI->MS->MAPP->? er koden altså lækket.

P.t regler man med et det er en Microsoft Active Protections Program (MAPP) partner som lækket stammer fra [5], men intet er sikkert endnu. Dog stammer koden ikke fra onde kinesiske hackere som har hacket RDP i årevis.

[1] http://www.zerodayinitiative.com/advisories/ZDI-12-044/ (ZDI-12-044)
[2] https://technet.microsoft.com/en-us/security/bulletin/ms12-020 (MS12-020 aka CVE-2012-0002)
[3] http://115.com/file/be27pff7 (Kinesisk crap)
[4] http://aluigi.org/adv/ms12-020_leak.txt (Luigi Auriemma)
[5] https://blogs.technet.com/b/msrc/archive/2012/03/16/proof-of-concept-cod... (Microsoft Security Response Center)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Hansen 17. mar. 2012 - 22.36
 
Re: Hvorfor

@ Nicolai S
At Luigi Auriemma finder fejlen for et år siden, er vel ikke ensbetydende med at den ikke er blevet udnyttet før ?
Luigi Auriemma er vel ikke den eneste i verden, der kan finde en exploit. Men det er prisværdigt at han gør opmærksom på den.
Jeg tror ikke at Kinesere er mere onde end andre, hvis det er hvad du hentyder til.

  • Stem op 1
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Maciej Szeliga 18. mar. 2012 - 08.42
 
Undskyld, er det kun mig der syntes...

...at 7 måneder er lige lovligt lang tid.

  • Stem op 0
  • Stem ned 1
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nicolai S    18. mar. 2012 - 18.29
 
Re: Hvorfor

At Luigi Auriemma finder fejlen for et år siden,

(6 måneder + 20 dage)

er vel ikke ensbetydende med at den ikke er blevet udnyttet før ?

Nej, det er det ikke. Men det er heller ikke hvad du skrev:

Den [*exploitet som blev lagt ud*] kan have været i brug, i årevis, men mister sin værdi når den er kendt, **hvorfor den bliver frigivet.**

Det exploit, der p.t. er det eneste kendte exploit, stammer fra Luigi Auriemma og har ikke været i brug før opdateringen (det er en simpel PoC).

Hvis nogen kendte til exploitet (før opdateringen) så ville de med garanti ikke udgive en anonym exploit kode.
Enten har koden været kendt af nogen med mange ressourcer (á la Stuxnet), men de ville ikke udgive koden (det ville kunne være med til at røbe dem)
Eller også var koden kendt af grey/blackhats som straks ville lave et stort botnet (profit), eller udgive en ikke-anonym exploit kode (credit).

Det giver ingen mening at udgive en anonym exploit kode, uden selv at få noget ud af det (det er trods alt ikke et exploit som man lige tilfældigt falder over).

Og exploitet mister da bestemt ikke hele sin værdi, fordi en patch er blevet udgivet? Port en exploit kode til MSF og tjen $1k (lovligt). Eller vær' den første til at lave en virus og tjen det tidobbelte (ulovligt).

@Maciej Szeliga: Bestemt enig, men hvad er alternativerne? Apple er næsten ligeså langsom (og de forklare ikke hvad de har rettet = endnu mere farligt). Og så kan man hoppe over på Linux, men så mangler man en ordentlig Office pakke (OOo/LibreOffice lever bestemt ikke op til M$' Office).

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kenneth Mejnert 18. mar. 2012 - 20.30
 
Re: Hvorfor
Den kan have været i brug, i årevis, men mister sin værdi når den er kendt, hvorfor den bliver frigivet.

Siden hvornår er det, at en exploit er kendt, blevet ensbetydende med at den mister sin værdi? Det forudsætter jo, at folk/virksomheder formår at patche deres software rettidig. Langt de fleste hacks udnytter gamle sårbarheder. Hvorfor ulejlige sig til at lede efter nye sårbarheder, når der er et hav af gamle sårbarheder man kan udnytte?

  • Stem op 2
  • Stem ned 0
  • anmeld
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Sådan vil HP tage revanche på tablet-markedet

Udgivet 20. jun 13.13Opdateret 20. jun 13.13

Mistænkt CSC-hacker idømt to års fængsel i Sverige

Udgivet 20. jun 12.00Opdateret 20. jun 12.55

Studerende tvunget til digital eksamen på batteri: KU forbyder pc-strømforsyninger

Udgivet 20. jun 11.37Opdateret 20. jun 11.37

Dansk fyringsrunde i Tata: 60 ud af 60 ramte arbejder med TDC-opgaver

Udgivet 20. jun 10.44Opdateret 20. jun 11.27

Ingen nye CPR-numre til danskerne efter CSC-hacking

Udgivet 20. jun 10.38Opdateret 20. jun 10.38

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Whitepapers

Version2 Insight: Bring Your Own Device (BYOD)

Mediehuset Ingeniøren

Version2 Insight: Business analytics

Mediehuset Ingeniøren

MobileTest Service – App Performance Evaluation

Testhuset

IT challenges in the mobile community

Interxion Danmark

Redpill Linpro Learning Management System

Redpill Linpro
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

Interxions årsrapport 2012

Interxion Danmark

Interxion bygger nyt datacenter i Valby

Interxion Danmark

Skyen bliver hybrid i fremtiden

HP

Projectplace opnår ISO sikkerhedscertificering

Projectplace

HP giver bedre overblik over virksomhedens it-ricisi

HP

It-virksomheder

Liga Distribution
|
Dubex
|
MN Security
|
Level 8
|
CodeSealer Aps
|
KJAER DATA
|
Lakeside
|
Secu
|
Dansave Backup
|
NetDesign
|
Mobile Advisor
|
Outforce
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Cookie- & privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Business Intelligence
  • CSC-hacking
  • Cloud computing
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • NSA Prism
  • NemID
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Storage
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • iOS 7

Tjenester

  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind en iPad mini.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Trekronergade 26 2500 Valby
  • Tlf. work 33265300