It-udfordringen: Fang sociale bedragere med data for normal adfærd

Ved at samle data fra en række offentlige registre, kan et nyt it-system til Arbejdsdirektoratet spotte indberetninger, der lugter af snyd. Microsoft Biztalk var kernen i projektet og gav udviklerne nye udfordringer.

Hvad er normal adfærd, og hvad er ikke? Det var et af de svar, et nyt it-system gerne skulle kunne hjælpe Arbejdsdirektoratet med at svare på. Projektleder Mikael Gelineck Holm fra KMD fortæller om ugens it-udfordring, der blev afsluttet tirsdag med en godkendelse af leverancen.

*Hvad går projektet ud på? * »Det er et baggrundssystem til Arbejdsdirektoratet, som skal bruges til at opdage socialt bedrageri med udbetaling af sygedagepenge. Når en virksomhed har en syg medarbejder, kan de vælge at indberette sygdommen elektronisk på virk.dk med henblik på at få udbetalt refusion for den syge medarbejders sygefravær.

Den indberetning validerer vi op imod et sæt af forretningsregler, som automatisk vurderer, om der er tegn på snyd ud fra det misbrugsmønster, som er defineret. For eksempel kan en virksomhed have højere sygefravær end gennemsnittet i branchen. Hvis det er tilfældet, sender systemet en besked til sagsbehandleren i den pågældende kommune om, at der skal ses nærmere på denne her sag. Men det er altså ikke sådan, at man automatisk bliver stemplet som snyder, fordi der bliver udstedt et advis.

Der ligger et komplekst arbejde bag at definere reglerne for , hvornår noget er mistænksomt, og det kræver et indgående branchekendskab. Her har projektet haft stor glæde af de andre afdelinger i KMD.«

*Hvad er din rolle i projektet? * »Jeg er projektleder, så jeg har haft hele den eksterne kommunikation og koordinering. Og der har været meget koordinering, for der var mange interessenter ud over Arbejdsdirektoratet. Blandt andet kommunerne, KL og tre forskellige afdelinger i KMD. Mange har hevet i snorene og ikke altid den samme vej. Men det har været sjovt at være del af det spil.«

Hvilken teknologi har I brugt? »Vi henter data fra fire forskellige registre, så vi kan få et tilstrækkeligt stort statistisk materiale til at vurdere for eksempel gennemsnitligt sygefravær i en branche. Det sker med Microsoft Biztalk som kernen, mens vi har brugt IBM Websphere MQ som primær grænseflade til omverdenen. Vi bruger dog samtidig webservices, en FTP grænseflade samt flade filer, når vi henter data fra de eksterne kilder. Men de store transaktioner sker altså med Websphere MQ.«

*Hvilke problemer har oplevet? * »Vi ville gerne kommunikere via webservices, for det kender vi til. Men det var ikke altid det kunne lade sig gøre. Så vi skulle tænke nyt hele tiden. Biztalk er god til at håndtere denne her slags opgaver og har langt hen ad vejen standardkomponenter, der kan stå for de forskellige typer kald. Men vi har også selv måtte lave forskellige adapterer, og det var ikke helt let. De forskellige datakilder er også indbyrdes afhængige af hinanden, så det var en udfordring at få til at spille sammen.

Og så kan det være svært med fjerdegenerations-udviklingsværktøjer som Biztalk, hvor det hele skal være så let, og det kan så meget . Det er stort og komplekst og kan være svært at overskue, og det var nyt for os at bruge det. Det har krævet en stor indsats fra udviklerne, som skulle vænne sig til ikke at skrive deres egen kode, men i stedet flytte rundt på processer og komponenter.«

Hvilke gode råd kan du give videre? »Det er vigtigt at huske som projektleder, at selvom man har rigtigt dygtige udviklere, så lærer de ikke bare at bruge et nyt værktøj som Biztalk på en weekend. Der kan godt være en lidt længere indlæringsperiode.

Og så er kommunikation meget vigtigt, men det går jo igen i alle projekter. Her havde vi folk både eksternt og internt i virksomheden, som var uden for projektgruppen, men som alligevel var essentielle for fremdriften og hermed leverancen. Alle skulle vide, hvad der foregik, så alle hele tiden var på samme side, og her var kommunikation et kerneelement.«

'It-udfordringen' er en serie på Version2, hvor vi dykker ned i den danske it-hverdag og sætter fokus på et projekt.

Kommentarer (3)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

CERT 70-463 Implementing a Data Warehouse with Microsoft SQL Server 2014

Hvornår: 2015-11-13 Hvor: Østjylland Pris: kr. 4950.00

PowerPoint kursus grundlæggende

Hvornår: 2015-09-16 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 2950.00

Master i it, Softwarekonstruktion

Hvornår: 2016-04-07 Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale

Samfundsvidenskabelig analyse og metode

Hvornår: 2015-08-27 Hvor: Østjylland Pris: kr. 8100.00

Word 2013 Grundlæggende

Hvornår: 2015-09-08 Hvor: Østjylland Pris: kr. 2950.00