It-chefens bedste råd: »Tænk it-afdelingen, som blev den født i går«

Multi-vendor sourcing er det nye sort. Det sikrer, at virksomheden hele tiden bliver holdt ajour på outsourcing-muligheder og nye løsninger på markedet, mener tidligere topchef i Maersk Line IT.

Forestil dig, at du i går startede en it-afdeling op.

Ville du så selv begynde at udvikle store it-løsninger, eller ville du vende blikket mod en standardløsninger fra markedet til brug på tværs af organisationen?

Peter Skyttegaard, tidligere topchef i Maersk line IT.

I den situation er det eneste fornuftige at vende blikket mod markedet og vælge standardløsningen. Det mener principal consultant i PA Consulting Peter Skyttegaard, der også har en fortid som strategisk chef i Maersk Line IT.

Hans tilgang er, at enhver it-afdeling bør følge 'skabt i går-tilgangen'. Det sikrer nemlig, at man bliver holdt skarp på, hvilke nye løsninger, markedet tilbyder.

»Hos Maersk Line IT overtog jeg og de andre ansatte en række egenudviklede it-løsninger fra det gamle Mærsk Data. Løsningerne var gode, da de blev skabt, men uholdbare i en moderne sammenhæng. Og skulle jeg starte en it-afdeling, eller en virksomhed i morgen, ville jeg aldrig starte med selv at bygge it-platforme,« fortæller Peter Skyttegaard, hvis tidligere titel var Head of Strategy and Process Management i Maersk Line IT, til Version2.

Derfor stod han oven en fem-årig periode i spidsen for en større strategiomlægning i Maersk Line IT, som betød, at it-afdelingen gik fra en traditionel horisontal outsourcing-tilgang til en vertikal multi-vendor-sourcing.

Konkret betød det, at Maersk Line IT fik flere forskellige leverandører på de forskellige forretningsområder, såsom HP, der kunne tilbyde en langt billigere serverløsning, end den, Mearsk Line IT havde i forvejen fra IBM.

Læs også: Gammelt IBM-venskab var ikke nok: HP scorer Mærsk-ordre på 800 millioner

Det ledte videre til, at it-afdelingens enkelte SAP-enhedspriser til finansstyring faldt med 75 procent, uden at Peter Skyttegaard kan være helt konkret på tallene. Men besparelsen drejede sig om mange millioner.

Organisationen skal have muskler

Den store plan om omlægningen af it-strategien startede tilbage i 2004, hvor det daværende Mærsk Data blev solgt til IBM.

Den overtagelse var ifølge Peter Skyttegaard helt nødvendig, men i forhold til konkurrencen på nye it-tiltag inden for organisationen betød IBM’s enegang, at it-afdelingen havde svært ved at udfordre leverandøren på eksempelvis en bedre serverløsning eller en cloud-baseret tilgang.

Derfor åbnede multi-vendor-strategien op for HP's indtræden, som skærpede opmærksomheden hos Maersk Line IT for den bedste serverløsning. Men det kræver overarme i organisationen, hvis man skal gennemføre en lignende omlægning og brede ansvaret ud.

»Det er klart, at begynder man først at købe løsninger ude i byen hos både IBM, HP, SAP og Microsoft, som i Maersk Line IT's tilfælde, så lægger det et vist tryk på organisationen som helhed. For det betyder, at man skal holde øje med flere flanker. Men mine erfaringer er, at det både i forhold til inspiration og økonomi er det eneste rigtige at gøre,« forklarer Peter Skyttegaard til Version2.

Ved at benytte en multi-vendor-strategi, får it-afdelingen dog pludselig en lang række vilkår fra de forskellige udbydere at forholde sig til - eksempelvis har Microsoft bestemte vilkår til deres Office 365-cloudsystem, IBM har nogle andre. Og set fra toppen af organisationen kan den slags standardvilkår være en stor mundfuld, mener Peter Skyttegaard.

Læs også: Mærsk giver IBM sparket og overdrager SAP-drift til HP

Arven fra Mærsk Data

Hos Maersk Line IT overtog man ved arven efter Mærsk Data en række egetudviklede systemer, eksempelvis et specialudviklet program til håndtering og containere og sågar et egenudviklet mailsystem.

Men med nutidens standardløsninger blegner de gamle selvskabte systemet. Det er Peter Skyttegaards erfaring, både når man kigger på integrationen bredt i organisationen og med hensyn til prisen på at holde systemerne kørende.

»Så Maersk Line IT stod i 2004, hvor IBM overtog Mærsk Data, over for en række store udfordringer med de gamle, selvskabte programmer. Så der var Maersk Line IT nødt til at lave et større oprydningsarbejde og outsource. Den strukturændring var essentiel og uundgåelig,« siger Peter Skyttegaard til Version2.

Men at gå fra egenudviklede programmer til en palette af eksterne leverandører betød også en kulturændring. Og det kræver tilvænning blandt medarbejderne.

»Så snart man begynde at bruge flere forskellige standardløsninger ude i byen, så kræver det en omstilling, igen i forhold de forskellige vilkår, der gælder hos Microsoft, SAP og videre. Den omlægning skal de ansatte jo lige tage til sig,« forklarer den tidligere Maersk Line IT-chef.

Du kan høre mere om Maersk Line IT’s store omlægning og andre af Peter Skyttegaards erfaringer med it-outsourcing, når Dansk IT den 23. januar holder den årlige IT Outsourcing-konference.

Læs også: 25.000 Mærsk-ansatte får ny it-chef

Version2 er mediepartner på Dansk IT's konference It-Outsourcing 2013, der finder sted på Radisson BLU Royal i København, onsdag den 23. januar 2013. Du kan læse mere her, hvor du også har mulighed for at tilmelde dig konferencen.

Kommentarer (7)

Jesper Udby

Når man har mange leverandører der har ansvar for forskellige platforme som skal "snakke sammen", ender man uværgeligt med at ingen tager konkret ansvar og peger fingre af alle andre, når systemerne ikke snakker sammen... Og det sker jo.

Nicolai Nyberg

Tænk it-afdelingen, som blev den født i går

Jeg tænker, der er andre, der opfører sig som var de født i går og ikke nødvendigvis it-afdelingen :)

Forestil dig, at du i går startede en it-afdeling op.

Ville du så selv begynde at udvikle store it-løsninger, eller ville du vende blikket mod en standardløsninger fra markedet til brug på tværs af organisationen?

Det kommer helt an på den forretning og tilhørende processer, der skal supporteres. Jeg mener ikke, man entydigt kan svare på det spørgsmål. Min holdning lyder måske en kende skole-bogs-agtig, men det er et område, der i min erfaring oftest ikke tænkes godt nok igennem og ender med for meget standard (og legacy).

Min holdning er standard-løsninger, hvor man kan slippe af sted med det og bygge ovenpå/ved-side-af om nødvendigt.

Slutteligt kan det være nødvendigt at skrive nogle systemer selv (og support-værktøjer til it-drift) -- eksempelvis for at bevare en forretningsmæssig first-mover-fordel.

Nåja, rent medarbejderplejemæssigt så er der sjældent noget værre end at være i en virksomhed som altid er et skridt bagefter :)

EDIT: rettede stavefejl

Jesper Udby

Enig, Nicolai!

"Hjemmelavede" løsninger har absolut sin berettigelse hvor standardløsninger ikke umiddelbart understøtter forretningsprocesserne, hvor forretningsprocesserne ikke lader sig tilpasse og hvor standardløsningnerne vil være uoverkommelige at tilpasse.
Eller hvor de giver forretningen en konkurrencefordel som ikke umiddelbart kan håndteres af standardløsninger - "bleeding edge"?

Det er altid nemt at sidde 10 år senere og sige at dette og hint var en dårlig idé. Vigtigere er det at være klar til at skille sig af med forældede (herunder også hjemmelavede-) løsninger når tiden er løbet fra dem, også selvom de har kostet millioner i udvikling og drift.

Maersks egenudviklede "mailsystem" var jo meget mere end blot "mail" og det er meget sandsynligt at der ikke fandtes brugbare standardløsninger da man startede udviklingen i starten af 80'erne.

Peter Skyttegaard

Nicolai, Jesper,

Jeg er helt enig i jeres betragtninger. Min pointe var, at det af og til er en god idé at tage et kig på sin IT-portefølje og spørge sig selv: "Hvis vi skulle starte helt forfra i dag, hvordan ville vi så gøre det?" - tage et kig på alle forretningsprocesser og finde ud af, hvilke processer, der differentierer forretningen, og hvilke der blot er nødvendige støtteprocesser.
For differentierende processer kan der være mange gode grunde til at lave egenudviklede løsniger (det kan være vanskeligt at opretholde en konkurrencefordel på en standardløsning).
Men på støtteprocesser vil man i de fleste tilfælde kunne anvende standarløsninger. Og hvis man så stadig har gamle egen-udviklede løsninger til understøttelse af disse, bør det føre til en overvejelse af, om det egenudviklede system stadig er det rette, eller om man skal tage investeringen og skifte til noget standard.
Maersk gamle mail-system, MCS (som ganske rigtigt var meget mere end mail) var fantastisk, da det blev lavet for ca. 30 år siden. Og på det tidspunkt var der ikke fornuftige alternativer som standardløsning. Men der kom trods alt et tidspunkt, hvor det bedre kunne betale sig at erstatte det.

Jeg var i øvrigt ikke "topchef" i Maersk Line IT, men havde en mere ydmyg rolle - blot hvis nogen sidder og morer sig.

/Peter

Jesper Udby

Super :-) Det skinner måske ikke helt igennem i artiklen.

Så grundlæggende er vi enige om

...at være klar til at skille sig af med forældede (herunder også hjemmelavede-) løsninger når tiden er løbet fra dem, også selvom de har kostet millioner i udvikling og drift.

Underoverskriften "Multi-vendor sourcing er det nye sort" er jeg stærkt kritisk over for, men det har jo strengt taget ikke noget at gøre med om man er klar til at skille sig af med gammelt skrammel.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Outlook 2010

Hvornår: 2015-09-30 Hvor: Østjylland Pris: kr. 2950.00

It i sundheds- og plejesektoren: implementering og gevinstrealisering

Hvornår: 2016-09-01 Hvor: Østjylland Pris: kr. 18000.00

CERT 70-414 Implementing an Advanced Server Infrastructure

Hvornår: 2015-10-19 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 4950.00

Koordinatoruddannelsen - overbygningsmodul

Hvornår: 2015-09-17 Hvor: Østjylland Pris: kr. 6990.00

SharePoint Governance workshop

Hvornår: 2016-05-13 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 3400.00