iPhone er den nye skoletaske på Borupgaard Gymnasium

Borupgaard Gymnasium i Ballerup vil udnytte overflødighedshornet af programmer på Apples App store til undervisningen i alle fag. Efter sommerferien bliver eleverne i en 1. g-klasse udstyret hver deres med iPhone eller iPod Touch.

En tung rygsæk fyldt med bøger bliver for nogle af de kommende 1. g'er på Borupgaard Gymnasium erstattet af en iPod Touch eller iPhone.

Det Ballerup-baserede gymnasium starter efter sommerferien et forsøg med at udlevere en iPod Touch til eleverne i en eller to af de kommende 1. g-klasser. Alternativt kan eleverne vælge af få kompenseret værdien af iPod Touch'en ved køb af 'storebror' iPhone.

Rektor Thomas Jørgensen har fået fem-seks lærere med på ideen om, at undervisningen så vidt muligt skal basere sig på applikationer fra Apples App Store.

Sammen vil de nu finde de bedst egnede applikationer.

»Det er jo en kraftfuld computer, de render rundt med i lommen. Så ud over de oplagte ting som stjernekort, ordbøger, atlasser og så videre, vil vi også kunne bruge selve måden, programmerne er lavet på, i undervisningen,« siger rektor Thomas Jørgensen til Version2.

»For eksempel er der gemt en fin lille geometriopgave i en app, der ved hjælp at det indbyggede kamera og accelerometer kan beregne afstanden til en given genstand,« uddyber han.

Eleverne kan i stedet for iPod Touch'en vælge at få kompenseret værdien af den, hvis de hellere vil have en 'rigtig' iPhone. Gymnasiet arbejder i øjeblikket på at få en god aftale om flatrate på datatrafik i stand med et teleselskab, så heller ikke telefonregningen vælter budgettet.

Apple valgt på grund af sin popularitet

Thomas Jørgensen understreger, at valget af Apple-platformen er sket ud fra det rent pragmatiske synspunkt, at den i øjeblikket synes at være den mest populære ? især, hvis man måler på antallet af tilgængelige applikationer.

»Jeg har interesseret mig for mobiler i undervisningssammenhæng de sidste fem år, og har ikke været i nærheden af noget, der havde så stor gennemslagskraft, og 130.000 programmer i app store taler deres tydelige sprog. Måske vil Android være et solidt alternativ om et års tid eller to, men det tæller også, at eleverne allerede har taget iPhonen til sig,« siger Thomas Jørgensen.

Ud over forsøget med en App Store-baseret undervisning, vil Borupgaard Gymnasium også lave interessegrupper, hvor eleverne efter skoletid kan lære at udvikle programmer til iPhone.

Projektet er støttet af Undervisningsministeriet. Derudover arbejder gymnasiet lige nu med at finde samarbejdspartnere og sponsorer, da det er uden for skolens økonomiske rammer at købe iPhones til alle elever.

Ifølge Thomas Jørgensen er Apple positivt indstillet overfor projektet.

Apple afviser dog at kommentere tiltaget overfor Version2.

Kommentarer (22)

Mads Pedersen

Det er da skandaløst at en offentlig intitution på den måde vil forfordele en lukket og proprietær platform, som Apple. Ikke det jeg vil kalde "fri læring".

Sune Rentow

Det er vel ikke anderledes end de PC klasser der blev oprettet for 5-10 år siden hvor man blev tvunget til at anvende Windows.
Eller til alle de gymnasier hvor undervisningen er baseret på særlige lommeregnere.

Mads Pedersen

Jo... Det er princippielt det samme, det har du ret i. Men gu er det værre. Apple er uden sammenligning de værste til den slags. Og i min klasse i gymnasiet var undervisningen ganske rigtigt strikket sammen efter man havde en TI lommeregner. Men det var fuldt ud muligt at anvende en HP, hvis man ønskede det.

Det lader IKKE til at blive tilfældet her. Og det lyder til at det er alle fag, der skal over på Apples platform. Reelt er det så nu Apple der bestemmer hvad der kan og skal undervises i, i de danske gymnasier. Er DET holdbart?

Torben Mogensen

Jeg synes, at den måde gymnasier konkurrerer om elever på er bekymrende. Det er ikke "Her får du den mest solide uddannelse" eller "Vi har de bedste lærere" men "Her får du en iPhone", "Her behøver du ikke at møde op til undervisningen" eller "Vi har de sejeste fester".

Det er blandt andet taxameterordningen, der har skylden: Gymnasierne får penge udelukkende på antallet af elever, der får sluset igennem systemet uanset kvalitet af uddannelsen eller egnethed af fagkombinationerne. Derfor konkurrerer de hårdt på at trække nye studerende til, og de bruger ofte popsmarte midler dertil.

Så jeg ser ikke iPhone-tiltaget som et spændende eksperiment i undervisningsformer, men i stedet et reklamefremstød rettet mod iPod-generationen.

Mikkel Høgh

Det er da skandaløst at en offentlig intitution på den måde vil forfordele en lukket og proprietær platform, som Apple. Ikke det jeg vil kalde "fri læring".

Det ville da være langt mere skandaløst om man valgte en ringere løsning udelukkende ud fra nogen softwareideologiske principper om åbenhed.

Ulrik Rasmussen

Kald mig bare konservativ, men det her er det mest latterlige tiltag jeg nogensinde har hørt om. Hvordan kan en så lille skærm med så begrænsede interaktionsmuligheder dog nogensinde være bedre til undervisning end en netbook eller laptop?

At man argumenterer for platformen ved at sige at der er over 130.000 programmer i app store er endnu længere ude i skoven. Hvor mange af disse programmer er rent faktisk nyttige i undervisningen?

Jeg synes at undervisningsministeriet skulle bruge deres penge på noget mere fornuftigt end at bruge skattekroner på at dele legetøj og merchandise ud til eleverne.

Rene Madsen

Så jeg ser ikke iPhone-tiltaget som et spændende eksperiment i undervisningsformer, men i stedet et reklamefremstød rettet mod iPod-generationen.

Lige præcis... Det bør være nogle i undervisningsministeriet som har et lille problem med at forklare, hvori det smart og rationelle ligger i at elverne skal have en iPhone for at deltage i undervisningen...

Alt for lille skærm til længere tids brug.

Ulrik Rasmussen

Det ville da være langt mere skandaløst om man valgte en ringere løsning udelukkende ud fra nogen softwareideologiske principper om åbenhed.

En ringere løsning?! Du kan nærmest ikke finde en ringere løsning end en iPhone. Hvad vil du helst bruge til rapportskrivning? En iPhone eller en netbook?

Hvad vil du helst bruge til at læse dine opgaver fra skolens e-læringssystem? En iPhone eller en netbook?

Hvad vil du helst bruge til at foretage dine udregninger, løse dine ligningssystemer og plotte dine grafer? En iPhone eller en specialiseret lommeregner til en tredjedel af prisen, som har været anvendt uden problemer de sidste mange år?

Esben Damgaard

En ringere løsning?! Du kan nærmest ikke finde en ringere løsning end en iPhone. Hvad vil du helst bruge til rapportskrivning? En iPhone eller en netbook?

Jeg er helt enig. Det koster næsten det samme, og så behøver de ikke have aftaler med flatrate. De får så bare noget der kan tusinde ting mere og vil være en del mere praktisk.

Det her tiltag holder bare ikke.

Synes dog det er fantastisk at have antallet af programmer som mål. Lad dem endelig købe I'm rich på skolens regning.. og 130.000 programmer er da også meget mere end hvad man kan få til en netbook..

Christian W. Moesgaard

^
Okay, iPod's har funktioner der kan bruges til indlæring.
Desværre er det også en MOBILTELEFON og/eller MUSIKAFSPILLER - og den kan multitaske med iPhone OS 4.

Held og lykke med at holde koncentrationen i klassen.

Jesper Jarlskov

En tung rygsæk fyldt med bøger bliver for nogle af de kommende 1. g’er på Borupgaard Gymnasium erstattet af en iPod Touch eller iPhone.

Jeg håber virkelig denne sætning er ren V2-sensationsjournalistik. Jeg tror godt nok jeg var blevet åndssvag hvis alle mine bøger igennem gymnasiet skulle læses på så lille en skærm. Dog virker det i resten af artiklen, heldigvis, som om at iPhonen er et supplement, og ikke et alternativ.

Dog synes jeg stadig at iPhone er et VIRKELIG dårligt valg. Det er måske fair nok til nogle fag, men hvad nu hvis Apple beslutter sig for at en del af undervisningen ikke er "passende indhold" til deres platform?
"Hej, jødeudryddelserne under anden verdenskrig er alt for voldsomme til at blive omtalt i en applikation på vores platform, så den indsendte applikation er desværre blevet afvist."
Men som bekendt er det vinderen der skriver historien.

Jesper Jarlskov

Okay, iPod's har funktioner der kan bruges til indlæring.
Desværre er det også en MOBILTELEFON og/eller MUSIKAFSPILLER - og den kan multitaske med iPhone OS 4.

Jeg tvivler på at elektronik udleveret fra skolen forstyrrer undervisningen meget mere end tilsvarende udstyr medbragt hjemmefra ;-)

Christian W. Moesgaard

Jeg tvivler på at elektronik udleveret fra skolen forstyrrer undervisningen meget mere end tilsvarende udstyr medbragt hjemmefra ;-)

Nej, de forstyrrer lige meget.
Men det er ikke alle der selv køber en iPhone, men hvorfor skulle man sige nej, hvis man får en gratis?

Flere forstyrrende elementer = Mere forskyrrelse.

Jesper Jarlskov

Misforstår jeg dig hvis jeg læser det som om du mener at iPhones er mere forstyrrende end alle andre mobiltelefoner og MP3-afspillere? For lige præcis den kritik du kommer med synes jeg virker irrelevant. Samtlige elever har en mobiltelefon, og måske også en MP3-afspiller med til time, om den hedder iPhone eller noget andet er vel irrelevant

Thomas Hansen

Nej iPhone/iPod touch er da på ingen måder mere forsyrrende, men når du vælger at bruge dem i undervisningen giver du eleverne lov til at side med lortet fremme i timerne.

Det her er i mine øjne en af de dummeste ideer der længe har været fremme. Hvad med i fremtiden, det kan sku godt være at det er en lille computer de har med i lommen, men når eleverne fortsætter fx på ingeniør uddannelsen kommer de sku ikke langt med beregninger på en telefon.

Mark Gjøl

Det ville da være langt mere skandaløst om man valgte en ringere løsning udelukkende ud fra nogen softwareideologiske principper om åbenhed.

Jeg synes faktisk at det er vigtigt at staten ikke låser brugere fast til en lukket platform hos en bestemt leverandør. Og når det kommer til lukkede platforme, så står Apple i spidsen som dem der har de tykkeste tremmer for vinduerne.

Hvad angår kvaliteten af løsningen kan jeg slet ikke se hvordan den spiller ind, da artiklen slet ikke forklarer hvad telefonen/mp3-afspilleren skal bruges til. Der mumles kun lidt om at den kan alt muligt, så nu skal alle have en.

Jeg vil meget gerne have nogle præciseringer af i hvilke usecases platformen skal bruges.

Nick Frederiksen

Fik jeg en gratis iPhone, iPod, iPad eller iAndet så ville jeg sælge det videre. Og med de priser få en fantastisk profit.

Så kan man altid forklare sig med at min hund åd min iTing og at man derfor måtte ud og investere i en HTC'er, blot for at dulme nerverne.

Fini Alring

Jeg kan anbefale en fed app til de elever: "Bejeweled 2", og den har facebook integration så hele klassen kan spille imod hinanden i timerne ;) og bare rolig nu får den jo snart multitasking så i hurtigt kan skifte over til en anden "vigtig" app når læreren kommer forbi ;) - God weekend, og god vind til iEleverne.

p.s. Helt ærligt så ville i nok få mere ud af en gratis iPad (udover iPhonen selvfølgelig!)

Anonym (ikke efterprøvet)

Det er da utroligt som alle går fuldstændig i selvsving ligeså snart nogen vælger nogetsomhelst andet end åbne frie platforme baseret på gratis arbejdskraft og veldefinerede standarder i EU udbud.
Hvorfor kan man ikke få lov til at afprøve noget som måske / måske ikke er en god idé uden at det skal gå op i hat og briller? Det er da ekstremt bagstræberisk og innovationsstoppende at al ting skal være så korrekt at ingen nogensinde kommer ud af stedet!
Brug de ting som andre har opfundet og lad være med at sidde og tude over at firmaer som lever af at tjene penge sælger et produkt til en offentlig institution.
Det er fint med frivillig arbejdskraft til vandingsanlæg i Tanzania men derfor behøver vi vel ikke alle god i fodformede opensource sko.
Hvis I ikke kan lide iPhones, Apple, Windows 7, Microsoft, IBM, Oracle, <indsæt-dit-favorit-hade-firma/produkt/teknologi-her>, så gør som mig: Lad være med at købe det!
Man! Jeg er træt af version2's brokkeri.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

Ledelse af virksomhedsarkitektur

Hvornår: 2017-01-23 Hvor: Østjylland Pris: kr. 18000.00

Træd i karakter som projektejer/styregruppedeltager

Hvornår: 2015-09-23 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 6400.00

Projektledelse

Hvornår: 2015-10-06 Hvor: Fyn Pris: kr. 18400.00

Introduction to Power BI

Hvornår: Hvor: Østjylland Pris: kr. Efter aftale

Diploma in Engineering Business Administration (EBA)

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale