IBM og CSC forsinker mørklagt skandalesystem hos Skat i årevis

It-systemet Et fælles inddrivelsessystem (EFI) er nu seks år forsinket, men kommer i drift til næste sommer, siger Skat. Hvordan kunne det gå så galt? Få svaret her.

En leverandør, som helt usædvanligt blev fyret på gråt papir for ikke at levere. Et nyt udbud sat i gang efter lange overvejelser, og så en ny leverandør, som heller ikke levede op til forventningerne.

Historien om it-systemet Et fælles inddrivelsessystem (EFI) er fyldt med ballade og forsinkelser, og kritikken fra Rigsrevisionen har været kras undervejs - senest i et notat, der sætter fokus på, hvordan det nu over seks år forsinkede projekt har kostet staten milliarder i manglende gældsinddrivelse.

Læs også: Rigsrevisionen kritiserer Skat: It-forsinkelse forøger skattegæld med 7 milliarder kroner

EFI skulle have været klar til brug i første halvår 2007, men har stadig ikke set dagens lys. Nu er systemet dog på vej i drift, melder Skat, som nu er i gang med at teste EFI. Efter den nuværende plan skal systemet gå i luften i midten af 2013.

Hvor meget projektet ender med at koste efter mere end seks års forsinkelse, er nu blevet mørklagt. I den seneste oversigt over statens it-projekter til over 10 millioner kroner bliver den samlede pris ikke længere offentliggjort, ligesom det aktstykke fra Folketinget, som har sørget for at holde projektet kørende, er gjort fortroligt. Seneste offentlige melding fra slutningen af 2011, som efter alt at dømme er forhøjet siden da, lød på 292 milllioner kroner.

Hvordan kunne EFI blive over seks år forsinket?

»Projektet har været ramt af forsinkelser af forskellig art. Vi blev nødt til at skille os af med IBM som leverandør på den underliggende Debitormotor-funktionalitet - det skød projektet ganske voldsomt (i december 2008, red.). Vi kom i en situation, hvor vi i flere omgange stod over for at gennemføre et nyt udbud, men så ventede. Det trak tænder ud,« fortæller Kristian Vengsgaard, fagdirektør i Skat, til Version2.

Læs også: Skat-direktør: Første gang nogensinde vi hæver en kontrakt

»Sidste år blev vi ramt af endnu en problemstilling med Debitormotor, denne gang med CSC, som skulle bygge en ny debitormotor i stedet for den IBM skulle have leveret. De blev så ramt af forsinkelser også, og vi kunne på det tidspunkt ikke sige, om vi kunne bringe EFI i mål, for vi vidste ikke, hvor stort problemet var. Det viste sig heldigvis, at vi godt kunne arbejde videre på det programmel, som CSC havde udviklet. Nu er EFI i test og på vej mod idriftsættelse i midten af 2013.«

»Der er gode årsager til de forsinkelser, der har været, og nogle årsager der er ret store, som selv ret uheldige it-projekter ikke normalt bliver ramt af. Jeg ved ikke, hvor mange andre projekter der har været ramt af, at man på en underliggende del af projektet dels måtte opsige en leverandør, og dels måtte sige helt stop i en periode og overveje, om det overhovedet kunne bringes i luften,« siger Kristian Vengsgaard.

Læs også: Skat hårdt ramt af CSC-forsinkelser: Kan ikke inddrive 37 milliarder kroners gæld

En anden forklaring er, at hele projektet med at sætte strøm på inddrivning af penge til Skat er meget kompliceret, både på grund af lovgivningen, og fordi hele organisationen skal laves om. Ligesom da tinglysningen blev gjort digital, vil EFI gøre en hel masse papirarbejde overflødigt, fordi meget af sagsbehandlingen kan ske automatisk i systemet.

»Inddrivelsesområdet er noget af det mest komplekse, vi har, lovgivningsmæssigt, fordi det er så mange forskellige love, der bestemmer, hvordan man skal inddrive pengene. Så det er et meget komplekst setup at få til at virke - og oven i det er der et krav om, at systemet skal levere besparelser. Det er altså ikke et lille register eller funktionalitet, som kan være i et regneark, som vi ikke kan finde ud af at blive færdige med. Det er et tigerspring i arbejdet med inddrivelse og for mig at se også i den offentlige administration,« fortæller han.

Hvad har I lært af forløbet?

»Vi har lært meget. Vi har lært, at tekniske afhængigheder og at genanvende infrastruktur er smart på papiret, for så skal man kun bygge løsningen én gang, og så kan den bruges flere steder, og alle er glade.«

»Udfordringen er så, at man er afhængig af, at alle de dele, man inkluderer, virker, før man kan få systemerne færdige. Det er virkeligheden bag store SOA-systemer (serviceorienteret arkitektur, red.), som EFI er et af. Vi lærer hele tiden noget, og vi skal fremadrettet være bedre til at håndtere de afhængigheder, end vi gjorde her.«

»Vi arbejder hele tiden med at blive bedre til leverandørstyring og projektstyring, og vi har også sat en masse andre ting i gang. Vi laver prototyping, risikobaseret kravspec, code audit, monitorering af kodefremdrift og så videre. Vi laver også så meget agil udvikling, som det overhovedet er muligt, for at udnytte leverandørernes foretrukne udviklingsmodel. Så vi tænker os om, men vi kan ikke trylle fortiden væk.«

»Vi har haft nogle problemer på vores side - det er umuligt at sige andet - men langt størsteparten af problemet var nogle leverandører, som har svigtet os. Det skal vi selvfølgelig lære af.«

Læs også: Træt af it-bøvl: Staten overvejer at droppe CSC

EFI blev udtænkt, da service-orienteret arkitektur (SOA) var meget populært. Er det her den endelige gravsten over SOA?

»Nej, det synes jeg ikke. Vi havde en god idriftssættelse af Motorregistret i sommers, og det er også et SOA-projekt og er bygget over samme læst som EFI. Der var noget pres på, da det blev taget i drift, og nogle stod i kø i begyndelsen. Men sammenlignet med, hvor stor en omlægning det var internt og eksternt, så må man sige, at det er lykkedes, på trods af at det også er et SOA-system.«

»Vi får også EFI i luften, det er der ingen tvivl om, og det er også et meget stort SOA-system, der trækker på mange komponenter bagved. Så det kan godt lade sig gøre. Og selvom det tager lang tid at få i luften, og er nogle store investeringer, så har det jo 25-30 års levetid, før man skal til at lave et nyt system igen.«

Fordelene ved EFI bliver meget store hos Skat, og den oprindelige business case er stadig god, selvom systemet er blevet så meget forsinket og fordyret. Økonomien i projektet er dog nu blevet gjort fortrolig, så Kristian Vengsgaard kan ikke fortælle, hvad man nu forventer tilbagebetalingstiden på EFI er.

»Det er et kraftfuldt effektiviseringsspring. Og for samfundet som helhed er det tegn på, at man kan opnå endog meget store effektiviseringer, hvis man automatiserer en lang række af de sagsbehandlingsprocesser, vi har i stat og kommuner. Den tænkning vil få endnu et flagskib med EFI, på et området hvor en stor del af selve sagsbehandlingen tidligere er blevet klaret af fagfolk. Fremover vil meget store dele ske automatisk, uden at nogen personer har kigget på det, og det vil være lige så sikkert som tidligere.«

Kommentarer (7)

Kræn Hansen

Jeg synes sgu det er ærgerligt at der ikke er transparens omkring brugen af vores fælles midler. Hvis du har det på samme måde så skriv eventuelt til @Skattefar eller vores alle sammens skatteminister Holger K. Nielsen (min@skat.dk).
Jeg synes den slags skal frem, selvom argumentet for brugen af milliarder er et system der skal være brugbart i 25-30 år ... (Gosh det er lang tid i et teknokrati!)

Nikolaj Hansen

Er der ikke en grænse for, hvor lang tid der må gå, før Skat sender besked om evt. krav til en debitor?

Hvor mange af disse milliarder kan aldrig indrives?

Knud Larsen

Nu er Skat's systemer meget komplicerede. Kobra er i mange år blevet brugt til at brandskatte borgerne, det kan ikke holde rede på post mod post som vi har brugt i erhvervslivet de sidste 40 aar!
Desuden registreres borgerne som skyldige selv om Skat har uret. se www.skatúret.dk.
Desuden bliver problemerne fra andre styreområder væltet over på Skat uden mulighed for at kontrollere om det er berettiget!
Og endelig forstår Skat ikke at afskrive et uerholdeligt beløb, fra f.eks. folk, der er gået konkurs. Alt i alt mange gode grunde til, at det er svært at lave et system til!

Thomas Ehler

@Knud
www.skatúret.dk. øhhh. Den side tog et par forsøg at finde...
www.skat-uret.dk er vel den du mener?

I øvrigt har jeg ikke rigtig ondt af danskere der whiner over dansk skat, mens de selv sidder i skattely i spanien...

Domænenavn: skat-uret.dk
DNS: skat-uret.dk
Status: Aktivt
Oprettet: 24. august 2000
Registrant:
Bruger-id: JL328-DK
Navn: Joergen Larsen
Adresse: Cl Sierra de Cazorla 16 1º 2ªY1074957-C
Postnr. & By: 29620 Torremolinos de Malaga
Land: Spain
Telefonnummer: +4520943943

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen

TDC skifter koncernchef efter faldende mobilomsætning

Jesper Stein Sandal Mobil og tele 14. aug 2015

Nyeste job

KurserStyrk dine evner med et kursus

GPS - geometriske produktspecifikationer - informationsmøde

Hvornår: 2015-11-16 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. Gratis

Den serviceorienterede kundeservicemedarbejder

Hvornår: Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. Efter aftale

MCP 20337: Enterprise Voice and Online Services with Microsoft Lync Server 2013

Hvornår: 2016-10-10 Hvor: Storkøbenhavn Pris: kr. 18750.00

MSI pakker. Videregående kursus

Hvornår: 2015-09-21 Hvor: Østjylland Pris: kr. 14000.00

Diplomuddannelsen i Projektledelse

Hvornår: Hvor: Efter aftale Pris: kr. Efter aftale