Gå til hovedindhold
Version2 it for professionelle
Forsiden

Hovedmenu

  • It-nyheder
  • Blogs
  • It-job
  • It-firmaer
  • Whitepapers
  • Opret bruger
  • Log ind
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?
Se kommentarer (24)
Emner Undervisnings-it

Høje Taastrups skoler satser på open source

En ny it-strategi for skolerne i Høje Taastrup kommune skal sætte strøm til undervisningen i alle fag. Nye pc'er og trådløse netværk skal sammen mere open source bane vejen.

Af Morten K. Thomsen Tirsdag, 23. februar 2010 - 6:59

Undervisningen for godt 5.000 skoleelever i Høje Taastrup Kommune bliver mere digital. Det er konsekvensen af en ny it-strategi for kommunens folkeskoler, der samtidig får sprøjtet 3,3 millioner statskroner i nye pc'er og trådløse netværk.

»Vi havde nogle gamle netværk, der mere eller mindre var opstået ved knopskydning. Nu har vi fået en løsning fra Cisco, hvor vi har forskellige sikkerhedszoner, så der både er et elevnet, et administrativt net og et borgernet, så brugere af skolernes lokaler efter skoletid også har mulighed for at gå på nettet,« siger it-chef i Høje Taastrup Kommune, Jean Rygaard.

Kommunen har i dag 1.550 computere ude på skolerne, hvilket giver 3,3 elever til hver pc. Det er ifølge en pressemeddelelse en høj standard.

Den nye it-strategi sætter også fokus på større anvendelse af open source-løsninger i undervisningen. Især programmer til dias-præsentationer og billedredigering er blevet erstattet af gratis software. De mindste klasser bruger Tuxpain, de ældre klasser bruger Photofiltre og Paint.net, men billedkunstundervisningen bruger Artrage ? alle open source-løsninger.

»Eleverne har jo alligevel ikke brug for de avancerede effekter i Photoshop, og ofte er de gratis alternativer bedre ? og så kender eleverne dem i forvejen,« siger Jean Rygaard.

Endnu er open source-skiftet ikke nået til kontorpakkerne, men tankegangen ligger ikke Jean Rygaard fjern:

»Vi har købt en billig office-licens hos Microsoft for en del år siden. Men når tiden kommer til at udskifte kontorpakken, er det oplagt at se på, hvad Lyngby-Taarbæk har gjort,« siger Jean Rygaard med henvisning til, at den nordsjællandske kommune angiveligt har sparet 800.000 kroner ved ikke at købe nye Office-licenser fra Microsoft og skifte til Openoffice.

Send Tweet
Udskriv

IT-job & karriere

  • Se alle it-job
  • Importer din kompetenceprofil fra LinkedIn
SAP Senior Solution Architect - Business Warehouse and Business Intelligence
Udgivet 27. apr 11.01
SD Senior-konsulent
Udgivet 24. apr 10.40
SAP PP Senior-konsulent
Udgivet 8. feb 8.56
Salesforce.com - udviklere til Vallensbæk
Udgivet 30. nov 2011 10.44

Kommentarer (24)

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Kent Damgaard 23. feb. 2010 - 10.50
 
Smertefuld overgang? :)

Jeg husker selv at det i begyndelsen var lidt hårdt at skulle gå over til et åbent grafikprogram som Gimp, men skulle der ikke have stået Tuxpaint (http://tuxpaint.org/) i stedet for Tuxpain :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Thomas Bundgaard 23. feb. 2010 - 11.00
 
Re: Smertefuld overgang? :)

Måske det var en ubevidst tyrkfejl, der beskriver skribentens oplevelser med programmet ;-)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kent Damgaard 23. feb. 2010 - 12.06
 
Re: Smertefuld overgang? :)

Det kan jo være smertefuldt at erkende problemer med et program til børn :)

Eller som Groucho sagde:

"Why a four-year-old child could understand this report. Run out and find me a four-year-old child. I can't make head nor tail out of it."

Kidding aside - det er et godt initiativ fra Høje Taastrups side. Men efter at have kigget lidt på nettet, så ser det ud til at PhotoFiltre er "free as in beer" og Artrage findes i en 30 dages demo version, men ellers er udgivet med proprietær licens og derfor koster penge.

Nu linker artiklen jo ikke til de to produkters hjemmesider, men http://photofiltre.free.fr/frames_en.htm siger "PhotoFiltre is free for a private or educational use." men der er ikke nogen steder man kan hente kildeteksten så vidt jeg kan se.

På http://www.artrage.com/ er betingelserne kommercielle og selv om der kan hentest en gratis version 2.5 på http://www.artrage.com/artragedemo.html så er der heller ikke nogen adgang til at hente kildeteksten nogen steder.

Så for mig virker det som en lidt flot påstand når man siger "de ældre klasser bruger Photofiltre og Paint.net, men billedkunstundervisningen bruger Artrage – alle open source-løsninger" - burde det ikke være "de to sidstnævnte er freeware løsninger" ?

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Sommer 23. feb. 2010 - 12.06
 
Høje Taastrup nye IT-strategi.

Som borger i Høje Taastrup (HTK) og bruger af OpenSource software,klapper jeg i hænderne ved at læse it-chef i HTK, Jean Rygaard's udtalelser om fremtidens It-strategi. Strategien hænger sikkert også sammen med en udvidelse af mere brug af genbrugsmaskiner, som HTK anvender.
Hvad nytter det at genbruge en ældre maskine, med Microsoft Os, når prisen, hastighed og kompatibiliteten ikke hænger sammen med de ældre maskiner.
De fleste "gamle" maskiner" er fuldt operationelle med OpenSource Os. Lidt mere her på HTK Kommunenyt: http://kommunenyt.dk/erhverv/udvikling/hoje-taastrup-it-ind-i-undervisni...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Sommer 23. feb. 2010 - 12.07
 
Re: Smertefuld overgang? :)

@Kent Damgaard: Tuxpain tastefejlen var ikke blevet godkendt af OpenOffice.org's stavekontrol, så artiklen er, måske skrevet i noget proprietært software:-)...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jesper Poulsen 23. feb. 2010 - 12.16
 
Re: Høje Taastrup nye IT-strategi.

Det eneste open source der er nævnt er Tuxpaint.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Sommer 23. feb. 2010 - 12.38
 
Re: Høje Taastrup nye IT-strategi.

I artiklen jo...> Den nye it-strategi sætter også fokus på større anvendelse af open source-løsninger i undervisningen..<

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Frej Soya 23. feb. 2010 - 13.19
 
IT-Undervising eller bare Undervisning der anvender IT.

Problemet er det samme som før, det er stadig IT folk der bestemmer hvad der skal bruges....

IT i forb. med undervisning handler desværre ofte om "Hvordan kan vi undervise i program X/funktion Y". I stedet for "Hvordan kan vi anvende IT til at undervise (i det vi plejer)".

Ligepræcis den vinkel er hvad der er godt ved f.eks OLPC's platform (sugar), som sagtens kan køre på andet end OLPC's maskine.

At det er åben er altid et plus, men vinklen er den rigtige. Det handler ikke om office/programmer osv. Det handler vel stadig om at lære at skrive regne og alt det andet som jeg absolut ikke har forstand på, så husk at tage anbefalingen med et gran salt ;).

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Nils Bøjden 23. feb. 2010 - 13.49
 
Re: IT-Undervising eller bare Undervisning der anvender IT.

Det er desværre ikke IT-folkene der bestemmer. Det er økonomi der bestemmer.

Men jeg ville også godt have været ansat i en kommune hvor IT-folkene bestemte IT-strategien!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Sommer 23. feb. 2010 - 14.13
 
Re: IT-Undervising eller bare Undervisning der anvender IT.

@Frej Soya; Du skriver: >Det handler vel stadig om at lære at skrive og regne<.
Ja naturligvis gør det det, men på den letteste, billigste og mest tilgængelige måde.

Spørg skatteborgerne hvor de syntes at få mest for pengene?
Set med et større overblik, så er det ikke kun udgifterne til software, men så sandelig også hardwaren, (der skal fornys i tide og utide, som det nu kan passe Microsoft, ved krav til flere og større resurser i maskinerne), der kan spares på.

Jeg syntes at kunne se, den besparelse på 800kkr (kun til noget kontorgøgl), skal dobles flere gange op ved at anvende OpenSource på undervisningsmaskiner.

>Det handler vel stadig om at lære at skrive og regne<
Ja, men er det ikke lykkedes for generationer gennem tiderne, uden brug af It?
Blot har kuglerammen og griffelen fået et liftup.

Jeg tror ikke på at Danmark, kan komme helt i front med bruge af It, uden at foretage IT-Undervising, på højt, som på lavt plan.

Min mening om brug af eks. Internetadgang, først kan gives efter aflæggelse af "Kørekort" (call it what you want).

Husk at omsætningen ved svindel via It, langt overstiger omsætningen af hårde stoffer (Worldwide).
Chokerende, men sandt.
Meget af den svindel kan kun undgås, ved at brugerne er bevidste om brugen af mediet.

Derfor...så lær dog de unge at bruge værktøjerne med omtanke.
Det burde være et fast fag allerede fra underskolen.

Men...Friheden til at vælge...Hurra for den, og "plejer" er død:-) .. med et gran salt :D
http://da.wikipedia.org/wiki/Et_gran_salt

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Frej Soya 23. feb. 2010 - 15.10
 
Re: IT-Undervising eller bare Undervisning der anvender IT.

@Nils Bøjden
Selvfølgelig skal IT folk bestemme over IT delen, en klassisk del er netværk hvor formålet er veldefineret.
Men det giver altså mening at økonomien sætter grænserne. At sætte dem er ofte en politisk diskussion, som man enten må prøve at søge indflydelse på eller leve med dem.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Frej Soya 23. feb. 2010 - 15.59
 
Re: IT-Undervising eller bare Undervisning der anvender IT.

@Jan Sommer

Spørg skatteborgerne hvor de syntes at få mest for pengene?

Ingen diskussion om man altid skal vælge prisbevidst. Om det er OO tror jeg 90% er bedøvende ligeglade med. Men lad det ligge! Ikke der jeg vil hen.

[quote]Det handler vel stadig om at lære at skrive og regne

Ja, men er det ikke lykkedes for generationer gennem tiderne, uden brug af It?
Blot har kuglerammen og griffelen fået et liftup.
[/quote]
Jo, men det blev unægteligt nemmere at undervise/lære da trykkeriet kom til ;). Det samme er tilfældet med IT.

Min anke var bare at IT og undervisning alt for ofte kommer til at handle om programmer og computere, i stedet for at bruge IT til at forbedre undervisningen, vi har kunnet lære en masse, men vi alligevel ikke får fat i alle og kan sikkert lære både bedre og mere med lidt nytænkning i hvordan vi anvender IT.

Der er en fantastisk mulighed for feedback og evaluering og samarbejde, som du ikke får hvis du tænker i at E-ificere kugepennenl, lommeregnere, tavler og malerpensler. De er en forbedring uden tvivl, men vi har det med at kopiere de fysiske værktøjer uden at ændre metoder eller arbejdsgange.

Det var netop grunden til at jeg f.eks. nævnte sugar ( http://www.sugarlabs.org ). Det er ikke specielt visuelt fængende, men ulande (OLPC's software er netop sugar) ender med at opnå bedre anvendelse af IT end vi har i den vestlige verden med vores evindelige kontorpakke fnidder.

Et andet eksempel på den skæve vinkel i forbindelse med udd. og IT, var da OLPC druknede i støj om windows/linux/chips/håndtag eller alt muligt andet. Når det revolutionerende i undervisningsøjemed netop var sugar og ikke kassens farve. Også selvom skærmen var ret imponerende... med en ebogslæser tilstand og en 'normal' baglyst tilstand. (Hvor kindlen og ipad'en er i hver sin grøft).

Jeg tror ikke på at Danmark, kan komme helt i front med bruge af It, uden at foretage IT-Undervising, på højt, som på lavt plan. Min mening om brug af eks. Internetadgang, først kan gives efter aflæggelse af "Kørekort" (call it what you want).

Jeg tror ikke på et kørekort, det er simpelthen urealistisk :). Men ja, at forstå internettets struktur er i dag vigtigt. Det er en del af samfundet. Men igen, det er relativt simpelt at gøre. Men hvordan får du en samfundfagslærer til at forklare internettets betydning og til dels.... opbygning? Det er simpelthen svært og kommer nok først ved et generations skifte. Men igen, ikke her jeg syntes der er så meget galt. Og det virker ikke så svært at løse over tid.

Og igen, jeg ved intet om undervisning, - men tankerne og visioner bag f.eks. sugarlabs er stadig inspirerende!

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Jan Sommer 23. feb. 2010 - 17.59
 
Re: IT-Undervising eller bare Undervisning der anvender IT.

@Frej Soya skriver:
>>men tankerne og visioner bag f.eks. sugarlabs er stadig inspirerende!<<
OLPC kom godt fra start; Takket være OpenSource, lykkedes det:-)..og nye tiltag:
http://www.schoolforge.net/what-schoolforge.

Og jo...selvfølgelig kan man kræve at mennesker skal aflægge en test, før de smider sig ud på Internettet.
Det vil spare verden for en masse bøvl.
En "licens" til Internettet skal betragtes som et kørekort til bil.

Hvis du ikke overholder reglerne, så af med kortet.
Jeg tænker ikke på ThreeStrikesLaw: http://en.wikipedia.org/wiki/Three_strikes_law, men virkelig at sætte misbrugere af Internettet op ad muren.
Samfærdsel under ansvar:-)

FRIHEDEN TIL AT VÆLGE....En filosofi fra OpenSource human rights.
http://www.linuxbog.dk/
Den frihed harmonerer ikke med Proprietære, fastlåste værktøjer, som heller ikke er vejen frem for OPLC.
Hvis man vælger Proprietære værktøjer, så hænger man i dyndet til halsen, og er helt i lommen på udbyderen, sælgeren.

Du skriver >>den vestlige verden med vores evindelige kontorpakke fnidder.<< Fnidderen kommer kun fra den ene part; den der føler sig truet på pengepungen (ingen nævnt)...

>>Men hvordan får du en samfundfagslærer til at forklare internettets betydning og til dels.... opbygning? Det er simpelthen svært<<.

Hvor svært kan det være for en pædagog, at følge med udviklingen, hvis vedkommende skal??
Hvis en regnelærer ikke kan regne, så må han/hun lære det.
Hvis en samfundfagslærer intet ved om internettets betydning og til dets opbygning, så må vedkommende lære det, eller finde et andet job.
Sådan er livet nu en gang.
Jeg ved godt at skolernes knowhow om It, er på et meget lavt niveau, men det er en helt anden snak.

Det hjælper måske at vi i dag har fået et par mere dynamiske ministrer på, (undervisnings og videnskab, teknologi og udvikling), taburetterne /jas

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Sørensen 23. feb. 2010 - 20.48
 
Tja...

Hvis man ser på det som en økonomisk beslutning synes jeg da det er helt fint. Derudover er hensigten med IT-undervisning i folkeskolen at skabe superbrugere af diverse programmer. Det handler om at lære børn at bruge IT...og i den forbindelse er diverse open-source programmer da fine nok til at give en introduktion til selve teknologien og gøre børnene kompetente i forhold til grundlæggende teknikker og præmisser.
Ser man på det som en ideologisk proces er jeg imidlertid ikke meget for det. Ved valg af undervisningsmaterialer skal skolerne ruste børnene bedst rent teknisk. De skal ikke ruste dem bedst rent ideologisk - hvad det så end er.
Men nu tyder alt jo på det bare er ren økonomi, så alt er vel fint.
Men tager man den lidt videre synes jeg egentligt der er et grundlæggende problem. For selvom open-source bestemt har sine styrker har det altså også sine svagheder. Taler vi f.eks. sådan noget som billedbehandlingsprogrammer er det da meget fint, at der eksisterer open-source alternativer. Disse alternativer er sikkert også ganske fine for langt de fleste af os glade amatører. Men kommer du ud på arbejdsmarkedet og skal sætte dine beskidte kløer i et job nytter det altså ikke noget, at blære sig med at man er skidegod til GIMP (eller whatever). Derude, i den virkelige verden, kører man altså Photoshop. Og hvor mange firmaer bruger rent faktisk Open Office i forhold til Microsofts Office-pakke? Eller hvad med regnskabsprogrammer? Nu er jeg ikke up to date mht. regnskabsprogrammer, men hvis vi holder os til min outdatede viden kommer man nok langt videre med kendskab til Navision og andre betalingsløsninger, end til diverse gratis løsninger.
Pointen er at open-source er spændende og meget muligt der fremtiden for software ligger. Men hvis du skal have en uddannelse du kan bruge til noget bliver du altså nødt til at uddanne efter hvordan verden ser ud i dag, imorgen og de næste år - ikke efter hvordan verden ser ud om 10-15-20 år...

Så....Fint at man kigger på de gratis alternativer i folkeskolen. Man skal bare ikke ignorere de liberale erhverv, når man skal ruste de studerende til at deltage i disse erhverv :)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Claus Jørgensen 24. feb. 2010 - 02.04
 
Strategi: Gratis, ikke Open Source

Vi ved jo godt at open-source bare er et politisk statement for at vælge gratis produkter.

Skolerne er hamrende ligeglade med at de kan læse kildekoden, det handler om prisen, og ikke andet.

(Og Paint.net er ikke Open Source, men gratis!)

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Claus Agerskov 24. feb. 2010 - 02.33
 
Videre med Open Source-regnskabsprogrammer
[b]Kim Sørensen skrev:[/b] Nu er jeg ikke up to date mht. regnskabsprogrammer, men hvis vi holder os til min outdatede viden kommer man nok langt videre med kendskab til Navision og andre betalingsløsninger, end til diverse gratis løsninger.

Tak, fordi du skrev "outdatede viden".

Der findes to danske Open Source-økonomisystemer, hvor [b]FriFinans[/b] [1] er næsten færdigudviklet og [b]SALDI[/b] [2] har været det siden marts 2006.

I SALDI har vi ofte kunder som skal flyttes fra Microsoft Dynamics C5 (hed tidligere Navision C5), da vi bedre kan tilbyde dem flere muligheder for den samme investering.

Vi leverede i starten af januar en totalløsning (al software og hardware) til en dagligvare- og detailforretning i Grønland med otte kasseterminaler til under en tredjedel af prisen for den oprindelige C5-løsning, som ikke virkede.

Ud over udviklingsomkostninger til tilpasninger, så er der ingen softwareomkostninger - heller ikke til resten af softwaren, der også er Open Source.

Vi har også en gratis webtjeneste til helt små virksomheder, som kan holde sig under 300 årlige posteringer. Ellers er det betalingsløsningen til 25,- pr. måned pr. 1.000 årlige posteringer eller pr. samtidig bruger.

Yderligere kan SALDI frit hentes fra vores FTP-server.

Så som du kan se, så kommer du meget langt med Open Source-løsninger - også de gratis.

Claus Agerskov, SALDI
[1] http://frifinans.dk/
[2] http://saldi.dk/

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Sørensen 24. feb. 2010 - 03.02
 
@ Claus Agerskov

Jeg kan se du ikke alene er glad for gratis programmer, men også gratis reklame ;)
Men nu var pointen ikke at open source nødvendigvis er dårligere end betalingsprogrammer. Pointen var sådan set bare at de ikke er nær så udbredte som betalingsprogrammer og det derfor kan være et problem hvis man hænger sig for meget op på open source i en undervisningssituation.
Lad os tage dit eget produkt som eksempel. Hvis du går ind på jobindex og laver en søgning på FriFinans kommer der INTET op. Søger du på Saldi får du ét hit. I forbindelse med Saldi må jeg dog skuffe dig, for det ene hit har intet at gøre med dit produkt - det er bare brugt som flertal af ordet saldo :(
Søger du derimod på C5 får du 40 hits... Regnestykket er vist ret simpelt efterhånden?
Sagen er altså den at hvis du skal ud og søge job i dag så er der stort set ingen, hvis overhovedet nogen, arbejdsgivere der eksplicit søger medarbejdere med kendskab til dit produkt. Der er derimod cirka 40 (jeg har ikke sorteret evt. fejlhits fra, men mon de er så mange med det søgekriterie?) arbejdsgivere der efterlyser kendskab til C5 alene på jobindex.
Så pointen er bare at arbejdsgiverne altså ikke endnu efterspørger kendskab til open source løsningerne. Hvorfor det måske giver mening, at forholde sig til dette, når man skal vælge IT til uddannelsesinstitutionerne.
Når det er sagt må jeg hellere lige gentage, at der naturligvis ikke er de store problemer i at bruge open source løsninger i forbindelse med folkeskoler - så længe man har fokus på den brede indførelse til teknologien.
Men når det handler om specifikke kompetencer, som skal hjælpe den studerende videre i en erhvervskarriere efter studiet, så er tiden altså ikke til at blive alt for langhårede og gå amok i open source eufori :)

Lige en tilføjelse:
For sjov foretog jeg lige et par andre søgninger.
Microsoft gav 268 hits. Linux gav 22. Ubuntu gav 0. Gimp gav 0. Photoshop gav 33. Photofiltre gav 0...

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Remmen 24. feb. 2010 - 07.24
 

@Kim

Pointen var sådan set bare at de ikke er nær så udbredte som betalingsprogrammer og det derfor kan være et problem hvis man hænger sig for meget op på open source i en undervisningssituation.

Du tager fejl. Som en ganske rigtigt skriver, så skal IT-undervisningen i folkeskolen ikke rettes mod specifikke programmer men mod programtyper og på hvordan vi bruger IT til at eleverne bliver bedre til det de skal lære. Til dette kan både proprietær, gratis og open source software bruges - det vigtigste er pædagogikken og didaktikken.

For sjov foretog jeg lige et par andre søgninger. Microsoft gav 268 hits. Linux gav 22. Ubuntu gav 0. Gimp gav 0. Photoshop gav 33. Photofiltre gav 0...

WordPerfect 5.1 var det man skulle kunne bruge for 20 år siden. Der er nok ikke mange som ansættes i dag fordi de kan alle genvejene på rygraden.

@Claus J

Skolerne er hamrende ligeglade med at de kan læse kildekoden, det handler om prisen, og ikke andet.

Skolerne bruger rigtigt mange penge på programmer og on-line tjenester. Det er rigtigt at det med at læse kildekoden er relativt ligegyldigt (jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvad beslutningstagerne i IT-afdelingen mener), men det er vigtigt for skolerne ikke at smide penge efter noget de kan få billigere - borgernes penge skal da forveltes med respekt.

/Lars

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Erik Cederstrands billede
Erik Cederstrand 24. feb. 2010 - 09.11
 
Re: Videre med Open Source-regnskabsprogrammer
FriFinans er næsten færdigudviklet

... og har været det i 3 år. Helt ærligt, reelt er FriFinans død. Der har stort set ikke været et commit de sidste 2 år, og programmet er ikke brugbart i sin nuværende form.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Claus Agerskov 24. feb. 2010 - 16.05
 
Børn er ligeglade med produkter, bare det virker

Kim, først og fremmest vil jeg undskylde, at jeg ikke i første omgang opfattede, at det drejede sig om kompetencer inden for bestemt software.

Jeg vil klart give dig ret, at der nok ikke findes et jobopslag på hverken vores eller Casalogic's regnskabprogram. Dog har vi snart behov for en ekstra PHP-programmør. Men det er forsvindende i forhold til det mest udbredte produkt på det danske marked.

Dog er kassekladder, fakturering og generel bogføring reelt det samme uanset hvilket dansk regnskabsprogram, man vælger at benytte.

Selvfølgelig vil det være lettere at bruge det helt samme program i den samme udgave, men principperne og de fleste af arbejdsgangene er stort set de samme uanset om softwaren er lukket, åbent, koster penge eller er gratis.

Så hvorfor ikke spare pengene og benytte de gratis produkter, så børnene lærer it-færdigheder blandt en lang række softwaretyper.

Langt de fleste børn er lige glade med navnet eller hvordan softwaren er blevet udviklet - bare de kan bruge det og kommunikere med hinanden og omverdenen.

Så børn og andre, der har lært at bruge Gimp, har lettere ved at lære Photoshop end hvis de ikke havde benyttet sig af kraftfulde billedredigeringsprogrammer.

Desuden er jeg ikke specielt glad for gratis software, men for software under en Open Source-licens.

Således at med software erhvervet på lovligvis (herunder køb) har vi og vores kunder friheden til at bruge, tilpasse, videreudvikle og videredistribuere softwaren.

Med venlig hilsen, Claus Agerskov, SALDI

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Sørensen 24. feb. 2010 - 16.34
 
@ Lars Remmen

Jeg forstår ikke hvorfor folk næsten aldrig læser det man skriver herinde, inden de farer i blækhuset med bål og brand ;)

Her er et citat, fra mit seneste indlæg:

"[...]der naturligvis ikke er de store problemer i at bruge open source løsninger i forbindelse med folkeskoler - så længe man har fokus på den brede indførelse til teknologien."

Så vi er altså helt enige... Skal jeg så forstå din påstand om at jeg tager fejl, som en subtil form for selvkritik Lars? ;)

Ang. WordPerfect 5.1 så er vi rørende enige om at det ikke er en varm kop pis værd (pardon my french) i en nutidig jobsøgningssituation. Men hvad har det med noget at gøre? Teknologi bliver forældet og informationsteknologi bliver som regel hurtigere forældet end så meget andet teknologi - det er da en rimeligt triviel indsigt.
Men fordi teknologien bliver forældet betyder det vel ikke vi ikke skal undervise i den. Skal vi bare stoppe med at undervise i IT eller hvad er din pointe?

MIN pointe var bare at i folkeskolen kan open source være et ganske udemærket alternativ. Men i forbindelse med uddannelser, der skal give specifikke erhvervskompetencer, mener jeg ikke tiden er moden endnu til at foretage et komplet skift til open source.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Sørensen 24. feb. 2010 - 16.41
 
@ Claus Agerskov

Det er helt i orden - jeg fik nok ikke udtrykt mig klart nok til at starte med :)

Og som du også kan læse i mit første svar til dig, ser jeg ikke rigtigt nogle problemer med at bruge open source i folkeskolen.
Pointen var bare at man ikke skal lade sig forblænde af ideologien og "prisen" ved open source, når man ser på undervisningssystemet i sin helhed.
Skal man ud og have et job indenfor regnskab og den slags....ja så er konklusionen altså at arbejdsgiverne ikke eftersøger kompetencer indenfor open source eksplicit.
Så selvom jeg er sikker på dit program er fantastisk og dine øvrige produkter lige så....ja så er det altså ikke noget der sælger billetter, når virksomhederne skal ud og ansætte nye folk.

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Lars Remmen 24. feb. 2010 - 16.55
 
MIN pointe var bare at i folkeskolen kan open source være et ganske udemærket alternativ. Men i forbindelse med uddannelser, der skal give specifikke erhvervskompetencer, mener jeg ikke tiden er moden endnu til at foretage et komplet skift til open source.

Ok, så er vi da vist tæt på at være enige. Jeg må have misset en pointe (my bad) i en tråd som startede i folkeskoleregi.

/Lars

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
Kim Sørensen 24. feb. 2010 - 17.38
 
@ Lars Remmen

Ja det kan være svært at huske lige at læse det man svarer på, når man så gerne vil være uenig ;)

Her er lidt uddrag fra mit første indlæg:

"i den forbindelse er diverse open-source programmer da fine nok til at give en introduktion til selve teknologien og gøre børnene kompetente i forhold til grundlæggende teknikker og præmisser."

"Fint at man kigger på de gratis alternativer i folkeskolen."

De to citater er taget fra hhv. starten og slutningen af mit indlæg. Derfor vil jeg mene det er MEGET klart, at jeg IKKE har noget problem med open source i folkeskolen. Jeg vil også mene det er MEGET klart, at vi er rørende enige om at "så skal IT-undervisningen i folkeskolen ikke rettes mod specifikke programmer men mod programtyper og på hvordan vi bruger IT til at eleverne bliver bedre til det de skal lære.".
Kort sagt har du ikke læst det du svarer på! Nu er det ikke for at tærske langhalm på det. Men jeg synes ærligt talt det er spild af både min og jeres tid, at jeg konstant skal svare på indlæg fra folk der ikke engang gider sætte sig ordentligt ind i tingene.
Som jeg har skrevet et andet sted herinde, er jeg her fordi jeg synes det er interessant og fordi jeg føler jeg lærer noget af at deltage i debatten.
Derudover er jeg ganske udemærket klar over at det er langt fra alle, der er enige med mine holdninger. Men det mindste de kan gøre er sgu at læse det jeg skriver, inden de hidser sig op.

Jeg er her ikke for at pisse nogen af. Jeg er her for at diskutere og lære noget om nogle emner, der interesserer mig. Hvorfor er du her Lars? :)

P.S. Her er i øvrigt også lige et citat, fra mit oprindelige svar til Claus:

"der naturligvis ikke er de store problemer i at bruge open source løsninger i forbindelse med folkeskoler - så længe man har fokus på den brede indførelse til teknologien."

  • Stem op 0
  • Stem ned 0
  • Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Tilføj kommentar

Opret en konto eller log ind for at følge indhold på Version2 - og bliv opdateret via e-mail eller rss

Følg kommentarer
Log ind herunder eller opret en bruger for at skrive kommentarer
Du kan logge ind med din e-mail-adresse
Der er forskel på store og små bogstaver i adgangskoden.
Glemt adgangskode?

Seneste nyt

Meego-afløseren Tizen klar til at tage kampen op med Android

Udgivet 23. maj 16.01Opdateret 23. maj 16.01

Massiv logning af danskernes internetbrug - men politiet bruger kun IP-adressen

Udgivet 23. maj 15.22Opdateret 23. maj 15.22

198 IBM-medarbejdere fritstillet med øjeblikkelig virkning

Udgivet 23. maj 14.28Opdateret 23. maj 15.10

Mystisk Project X afsløret: Rent flashlager giver fænomenal IOPS-ydelse

Udgivet 23. maj 14.19Opdateret 23. maj 14.19

Region sparer licens-millioner på at lukke ”Grønt System”

Udgivet 23. maj 13.22Opdateret 23. maj 13.22

Flere it-nyheder »

Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Whitepapers

Kick-start your master data management initiative

Affecto Denmark

Affecto Data Quality Assessment: Er din indsigt og beslutning baseret på validt data?

Affecto Denmark

Framework til datamigrering i SAP miljøer - spar op til 50% på dine Data Migration udgifter

Affecto Denmark

Få et Data Warehouse (DW) review hos Affecto

Affecto Denmark

Ressourcehåndtering

Projectplace
  • Flere whitepapers

Branchenyheder

Konica Minoltas stand på drupa 2012 slog besøgsrekord

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Komplex it er blevet Brocade Premier Partner

Komplex IT

Øg din effektivitet og produktivitet med bizhub C654/C754

Konica Minolta Business Solutions Denmark

Brugerfjendtlige it-løsninger gør brugerne til en sikkerhedstrussel

Projectplace

Athena IT-Group A/S med solid indtjening

Athena IT-Group

Seneste debat

  1. Ny malware går efter alle browsere - også på Mac og Linux

    7 comments.
    Last update 1 minut 34 sekunder
    Skrevet af Simon Friis Vindum
  2. Finansminister afliver teori om NemID som spionsoftware

    25 comments.
    Last update 6 minutter 37 sekunder
    Skrevet af Ole Tange
  3. GOTO - Embracing variability

    6 comments.
    Last update 19 minutter 36 sekunder
    Skrevet af Poul-Henning Kamp
  4. HTML5 – det nye sort?

    8 comments.
    Last update 32 minutter 50 sekunder
    Skrevet af Preben Høj Holmberg
  5. Massiv logning af danskernes internetbrug - men politiet bruger kun IP-adressen

    1 comment.
    Last update 1 time 5 minutter
    Skrevet af Jesper Lund
  6. Meego-afløseren Tizen klar til at tage kampen op med Android

    2 comments.
    Last update 1 time 35 minutter
    Skrevet af Jens Schumacher
  7. Sådan formaterer du tekst i debatten på Version2

    30 comments.
    Last update 1 time 52 minutter
    Skrevet af Jesper Lund Stocholm
  8. Minister giver e-læring i køreskolerne det røde kort

    2 comments.
    Last update 2 timer 15 minutter
    Skrevet af Jens Madsen

Mere debat »

It-virksomheder

Raxco Scandinavia
|
Halibut
|
IT Company
|
Nhouse
|
Delegate
|
BEC
|
Data-Force
|
Reload!
|
Visma Sirius A/S
|
TOPdesk Danmark
|
Coolsms
|
Planahead
 

Information

  • Kontakt redaktionen
  • Job- og annoncesalg
  • Teknisk support
  • Om Version2
  • Brugerbetingelser
  • Privatlivspolitik

Aktuelle emner

  • Agil udvikling
  • Android
  • Bruttolønsordning
  • Business Intelligence
  • Cloud computing
  • Download Windows 8
  • HTML5
  • Harddisk-priser
  • IE9
  • Intranet
  • It-sikkerhed
  • Kindle Fire
  • Multimedieskat
  • NemID
  • OS X Mountain Lion
  • Open source CMS
  • Projektledelse
  • Scrum
  • Sharepoint intranet
  • Storage
  • Ubuntu 11.10
  • Virtualisering
  • Windows 8
  • Windows Phone 7
  • iOS 5
  • iPhone 4S

Tjenester

  • Android-app
  • iPhone-app
  • RSS-feeds
Følg @version2dk
Tilmeld dig Version2's it-nyhedsbrev og vind den nye iPad.

Version2 udgives af

  • Mediehuset Ingeniøren A/S work Skelbækgade 4 1717 København V
  • Tlf. work 33265300